🎯 زندگی ما طوری شده که بدون گوشی هوشمند دستکمی از جهنم ندارد. البته عجیب هم نیست؛ پیشتر کارشناس طراحی گوگل، تریستان هریس، گفته بود که «گوشیهای هوشمند طوری ساخته شدهاند که اعتیادآور باشند». اما با این اعتیاد چه میشود کرد؟ اگر شبکههای اجتماعی را ترک کنیم، شاید حتی امنیت معیشتمان هم به خطر بیفتد. از سوی دیگر، اگر در آن بمانیم، آرامش روح و روانمان را با دست خود سرکوب خواهیم کرد. دو کتاب جدید راهحلهایی دارند که شاید به درد ما هم بخورد.
🔖 ۴۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9405/
✍سواد انتقادی چیست و چرا باید از کودکی فرزندانمان به سواد انتقادی مجهز شوند؟
🔸فرزندان ما در جهانی زندگی می کنند که مملو از القائات رسانه ای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد می کند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان می رباید.
✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچه ها چیست؟
🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، "منتقدانه" رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آن ها ربوده شود.
با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند، اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژی های فریبنده و حکومت های خودکامه فرو نمی آورند.
🔹 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روحی و روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد.
🔸اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسائل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد.
🔹 سواد انتقادی برای دانش آموزان امروز که چسبندگی بسیار بالایی به رایانه و اینترنت و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است.
🔺منبع:
- چیستی تفکر انتقادی و وضعیت آن در آموزش و پرورش ایران"، ارائه ای از مرتضی نظری در میز اندیشه انجمن اسلامی معلمان ایران، تیرماه ۱۳۹۳
#سواد_رسانه
@resane_ravanshenasi
رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران گفت:
بستر اینترنت تمامی شئون زندگی انسان را به اختیار گرفته است
دكتر مرتضی موسویان اظهار داشت: اگر یك كشور شبكه و زیرساخت خودش را نداشته باشد، مجبور می شود در فضای مجازی در زیرساخت كشورهای دیگر زندگی خود را پیش ببرد.
مشروح کامل این خبر را در سایت رادیو گفت و گو بخوانید :
http://www.radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175102&n=423823&ap=1
#بستر_اینترنت #شبكه_ملی_اطلاعات #وقوع_انقلاب_صنعتی
گودرز عكاشه در گفت و گو با «روزنه»:
اعتیاد به فضای مجازی معضل اصلی جامعه ماست
یك روانپزشك و متخصص اعصاب و روان عنوان كرد: اعتیاد به فضای مجازی در جامعه ما رو به فزونی است و در واقع معضل اصلی جامعه ما محسوب می شود.
مشروح کامل این خبر را در سایت رادیو گفت و گو بخوانید :
http://www.radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=177107&n=423350&ap=1
#فضای_مجازی #اعتیاد_به_فضای_مجازی #مغز_و_اعصاب #وسواس
⭕️تکنیک جعل و تثبیت
💢عکس کار شده توسط رسانه ی اسرائیلی آمدنیوز در خصوص حضور آمریکایی ها در خلیج فارس مربوط به سال 2015 است
عکس مربوط به خلیج فارس نیست مربوط به خلیج عدن است
#سواد_رسانه_ای
✅آرما
روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
❌✅ از شایعه تا واقعیت|«منوتو» فیلم دیماه ۹۶ را به جای اردیبهشت ۹۸ منتشر کرد
🔹پس از تجمع روز گذشته عدهای از دانشجویان هنجارشکن در دفاع از بیحجابی، رسانههای ضدانقلاب و شبکههای ماهوارهای اقدام به بزرگنمایی و فریب مخاطبان خود کردند.
🔹این رسانهها در همین راستا، به شیوه قدیمی خود روی آوردند و تصاویر و فیلمهای آرشیوی را منتشر کردند. از جمله این رسانهها منوتو بود که فیلمهای منتشر شده در اغتشاشات سال ۹۶ را به عنوان تجمع هنجارشکنانه اردیبهشت سال ۹۸ منتشر کرد.
🔸منوتو سال گذشته برای توجیه تجمع شکست خورده ضدانقلاب هم تصاویری اغتشاشات سال ۹۶ را منتشر کرده بود؛ به نظر میرسد این ترفند تکراری ضدانقلاب در تجمعات و اغتشاشات احتمالی ایران است.
✅آرما
⭕️انواع عملکردهای رسانه ای در راه اندازی جنگ روانی
1⃣در كشورهايي كه حكومت آنها صبغهاي نژادي و قومي دارد، رسانهها تحت كنترل شديد دولت، تبديل به بلندگو و انعكاسدهنده گرايشهاي نژادي ـ قومي -نظامي حاكم ميشوند و به عنوان يكي از ابزارهاي «دگرسازي» یا به اصطلاح قرار دادن «ما در برابر آنها» Us Versus Them، بستر مناسبي براي ايجاد تنش، خشونت و حتي جنگ داخلي فراهم ميكنند، نوع و شيوه رفتاري رسانهها در بحران رواندا و صربستان نمونههاي خوبي در اين زمينه به شمار ميروند.
2⃣در برخي موارد، رسانههاي داخلي يا خود زمينهساز بحران و جنگ هستند و يا به دليل آن كه نميتوانند به بيان حقايق بپردازند به ترويج خشونت كمك ميكنند. در اين شرايط، اين رسانههاي بينالمللي هستند كه بايد انجام اين وظيفه را عهدهدار شوند. غفلت عمدي يا سهوي رسانههاي بينالمللي در پرداختن به موضوع، منجر به بروز و يا ادامه جنگ و خشونت ميشود. سكوت عمدي رسانههاي غربي در برابر نسلكشي صربها و جنايات صدام عليه اكراد، از مصاديق بارز در اين زمينه هستند.
💢در اين باره مارك دافيلد (Mark Duffield) ضمن بررسي گزارشهاي تايمز و نيويورك تايمز كه منجر به عدم مداخله جامعه بينالمللي در جريان نسلكشي در كشور رواندا شده است، چنين رسانههايي را در خدمت آنچه بربريتگرايي جديد (New Barbarism) غرب ناميده ميشود، قلمداد ميكند.
3⃣ تلاش رسانههاي كشور ثالث براي ايجاد اختلاف بين دو كشور و يا تحريك به اقدام براي جداييطلبي، شيوه ديگري است كه ميتوان به آن اشاره كرد.
4⃣ترغيب سياستمداران به آغاز جنگ با مطرح كردن اين ايده كه ساير روشهاي تغيير رفتار كشور هدف نتيجهبخش نخواهد بود، از ديگر شيوههايي است كه رسانهها به آن متوسل ميشوند.
5⃣اگر در زمان جنگ، رسانهها تلاشي براي خاتمه آن انجام ندهند، در حقيقت تداوم خونريزي و خشونت را موجب شدهاند.
در عصري كه بيش از 17000 ماهواره، امكانات فوقالعادهاي را به وجود آوردهاند، تا حدي كه ميتوان از ديپلماسي مجازي (Virtual diplomacy) بحث كرد، رسانهها ميتوانند تلاش فراواني براي ترغيب طرفهاي درگير به گفتوگو و حتي مذاكرات بينالمللي چند جانبه به عمل آورند.
#جنگ_روانی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما
⭕️علامه گوگل و ادامه مشق شب
💢 برای ما كه از دهه عجیب 60 هستیم «مشق شب» هیولای چندسر تمام نشدنی بود. مانع بزرگی برای بازیهای كودكیمان و پلاس شدن در كوچهها. هنوز هم كه هنوز است نمیتوانم فراموش كنم استرس انجام ندادن مشق شب و رفتن به مدرسه را، انگار كه ارتش مردگان در انتظارم باشند. حالا كه حتما از آن هیولای چند سر پوستهای مانده و بس. هرچند هنوز هم بسیاری از كنار این هیولای پیر نان میخورند، همین است كه چند ماهی است دعوا بر سر بودن و نبودن مشق شب است. یادتان كه هست، ناشر فربه و پرواری سعی میكرد از كنار مشق شب چاقتر شود و برای رسیدن به این راه حتی راهی قم شده بود. بعد از همان اتفاق بود كه بحثی درگرفت كه اصلا مشق شب باشد یا نباشد؟ این بحث البته هنوز هم ادامه دارد، البته كه اینها بهانه گزارش جمع و جور این صفحه نیست، زینب مرتضاییفرد برای این صفحه بهانه تازهای میخواسته كه به دست آورده و آن هم اظهارنظر تازه یكی از اعضای كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی است كه خودمانیاش این است كه عنوان كرده حذف مشقشب از نظام آموزشی چیزی نیست كه به راحتی صورت بگیرد و باید مراجع بالادستی در این باره تصمیم بگیرند.
💢 دیروز اگر گذرتان به علامه گوگل خورده باشد كه حتما خورده، پیرمرد خستهای را مشاهده كردید كه زیر درختی لم داده و حتما كه دارد محاسباتی را انجام میدهد، البته كه خیلی زود متوجه شدهاید ایشان همان شخص شخیص عمر خیام ریاضیدان، منجم، شاعر، فیلسوف و خلاصه همه چیزدان ایرانی است. ماجرا از این قرار است كه 28 اردیبهشت زادروز تولد این شاعر دوره سلجوقی است و گوگل همین را بهانه تغییر خوش آب و رنگ لوگوی معروف خود كرده است. همین موضوع اصلی گزارش آذر مهاجر است، او رفته پی اینكه خب حالا كه عمر خیام بر آستانه گوگل نشسته، برویم ببینیم در گذشته چند ایرانی به این افتخار نائل شدهاند .
✅آرما
⭕️ رسانه چیست؟
💢با توجه به اینکه واژهی رسانه به شکل وسیعی در نوشتهها و گفتگوهای روزمره بهکار میرود، اجازه بدهید ابتدا چند تعریف از رسانه را با هم مرور کنیم تا در ادامهی بحث، درک مشترکی از این مفهوم داشته باشیم.
💢مطالعهی چند جمله از فصل اول کتاب موضوعات کلیدی در نظریه رسانهها نوشتهی دن لافی (Dan Laughy) میتواند به درک بهتر تعریف رسانه کمک کند
💢برای تعریف رسانه میشود به فهرستی شامل تلویزیون، فیلم، رادیو، روزنامه و اینترنت فکر کرد. اما چنین فهرستی، ویژگی مشترک عنوانهای خود را به سادگی آشکار نمیکند.
💢شاید راهحل این باشد که رسانه را به صورت تکنولوژیهایی که پیامها را به مخاطبانی در نقاط مختلف منطقه، کشور و حتی جهان منتقل میکنند تعریف کنیم.
💢اما این تنها تعریف رسانه نیست و نویسندگان و متفکران مختلف، تعریفهای بسیار متنوعی را ارائه دادهاند. به عنوان مثال:
رسانه، صنعتی است که محصولات و خدمات اطلاعاتی و سرگرمی را تولید کرده و میفروشد
هر ابزار، روش و وسیلهای که برای ارتباط بهکار برود، رسانه است
رسانه یعنی هر نوع ابزار ارتباط انبوه مانند تلویزیون، رادیو، مجلهها و روزنامهها
🔺تنوع این تعریفها، خیالتان را راحت میکند که تعریف و توصیفی از رسانه که مورد اتفاقنظر همگان باشد وجود ندارد و شما هم میتوانید بسته به نیاز و نگاه خود، مفهوم متفاوتی از رسانه را در ذهنتان تصور کنید.
#رسانه_شناسی
ادامه دارد...
✅آرما
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️سلبریتی شناسی
💢شهرت سنتی: فضیلت / احترام/شهرت
🔺برگردیم به گذشته های دور! در تاریخ اجتماعی بشر افراد معدودی توانسته اند در زمان حیات خود به شهرت برسند معروفیت عمده ی این افراد به خاطر توانمندی های خاص و یا شایستگی های منحصر به فردی بود که عموم مردم از دستیابی به آن عاجز بودند ویژگی هایی مثل کشورگشایی و جنگاوری درجه علمی ، قدرت جسمانی یا مرتبه ی معنوی از این دست خلصت ها بودند اما این ها هم کافی نبود! درحالی که خبری از رسانه های امروزی نبود باید حکایت فضیلت و احترام شخص ، نقل محافل می شد و دهان به دهان می چرخید تا چهره مشهور شناخته شود.
💢نکته ی دیگر اینکه این چهره ها ، واجد احترام عمومی بودند و همین احترام بود که موجب شهرت شان می شد حتی اگر افرادی بخاطر کارهای منفی خود نیز به شهرت می رسیدند مثل چنگیز مغول یا هیتلر ، بازهم از ویژگی هایی غیر معمولل(مثل خون خواری) و احترام (ولو از سر ترس) برخوردار بودند بنابراین شهرت تابعی از شایستگی ها و احترام بود و قاعده ی این دو مفهوم بنا می شد
#سلبریتی_شناسی
✅آرما
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️سلبریتی شناسی
💢شهرت جدید: و ناگهان شهرت
🔺مورخان و جامعه شناسان غربی با بررسی موضوع شهرت متوجه تغییر عجیبی در دو قرن اخیر شدند. در کنار چهره های همیشگی افرادی هم به شهرت می رسیدند که لزوما فضیلت یا توانمندی خاصی نداشتند ، آن ها نه به خاطر کاری که انجام داده بودند بلکه صرفا به خاطر حضورشان در رسانه ها و دیده شدن شان توسط مردم به شهرت رسیده بودند جالبتر این که برخی از این چهره ها احترام آمیز هم نبودند این گونه افراد پیش از این هم در جوامع حضور داشتند اما کمتر شانس داشتند تا به خاطر شبیه بودن به یک چهره مشهور ، آرایش صورت و عمل های زیبایی شان یا توانمندی در آشپزی و رقص و ... در میان دیگر چهره های معروفی همچون فلاسفه ، دانشمندان و پادشاهان به شهرت برسند . برخلاف گونه ی قدیم شهرت ، نه فضیلت اصالتی دارد و نه احترام و این چنین بود که سلبریتی ها متولد شدند
#سلبریتی_شناسی
✅آرما
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️ رسانه چیست؟
🔻رسانه با ابزار رسانهای چه تفاوتی دارد؟
💢معمولاً در گفتگوها و نوشتهها، دو اصطلاح رسانه و ابزار رسانهای به صورت مترادف بهکار میروند. این کار، نادرست نیست و حتی در متنهای تخصصی هم رواج دارد. اما حتی اگر این دو کلمه را به جای هم بهکار میبریم، مهم است که در ذهن خود، به تفاوت میان آن دو توجه داشته باشیم:
💢روزنامه، میکروفن، شبکه های اجتماعی، رادیو و تلویزیون، همگی ابزارهای رسانهای هستند و میتوانند نقش بستر ارتباطی را ایفا کنند. اما رسانه زمانی شکل میگیرد که پیام (محتوا) نیز وجود داشته باشد و ضمناً مخاطبانی هم در انتظار دریافت آن پیام باشند.
💢از آنجا که در دنیای امروز، ابزارهای رسانهای بسیار سادهتر، سریعتر و ارزانتر از گذشته در اختیار ما قرار میگیرند، افراد بسیاری به اشتباه فکر میکنند دسترسی به رسانه نیز به همان سادگی مهیا است.در حالی که ساختن رسانه بر پایهی ابزارهای رسانهای، کاری دشوار است و به تلاش و تجربه و تخصص نیاز دارد. داشتن یک وبسایت، یک پیج در شبکههای اجتماعی، انتشار پادکست، مجله یا کتاب، به خودی خود به معنای شکلگیری یک رسانه نیست.
❓منظور از رسانه های جمعی یا رسانه های گروهی چیست؟
🔺مثال زدن برای رسانه جمعی سادهتر از تعریف کردن آن است. مثلاً همه میدانیم که کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون، نمونههای رسانه جمعی محسوب میشوند. اما این رسانهها چه ویژگیهایی داشتهاند که به عنوان رسانه جمعی یا رسانه گروهی شناخته میشوند؟
⭕️سادهترین تعریف رسانه جمعی چیزی شبیه این است
🔻رسانه انبوه یا رسانه گروهی یا رسانه جمعی (معادل Mass Media) به رسانههایی گفته میشوند که فرستنده به وسیلهی آنها میتواند پیام خود را به حجم وسیعی از مخاطبان برساند.
💢رسانه انبوه دو ویژگی کلیدی دارد:
🔺 ارتباط One-to-Many یا OMC (یک فرستنده با تعداد زیادی مخاطب)
🔻 ارتباط یک سویه یا Uni-directional Communication (فقط از سمت فرستنده به گیرنده)
💢البته این تعریف هم، ابهامهایی دارد که باید آنها را بپذیریم و بهخاطر داشته باشیم. مثلاً در مورد اینکه حجم وسیع یا Many چیست و چقدر است، پیشنهاد و اتفاقنظری وجود ندارد.
💢تقریباً همه قبول دارند که یک ایستگاه رادیویی با چندصدهزار نفر مخاطب، مصداق رسانه جمعی است؛ اما کسی نگفته که آیا یک پادکست با دویست نفر مخاطب را هم میتوانیم رسانه جمعی حساب کنیم یا نه.
💢در مورد ارتباط یکسویه هم میتواند ابهامهایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، میتوان گفت که ارتباط یکسویه در دنیای فعلی تقریباً وجود ندارد و حتی رادیو و تلویزیون هم با نامه و پیامک و ایمیل، از مخاطبان خود بازخورد میگیرند.
💢اما در اینجا هم، باید به برداشت عُرفی از ارتباط دو سویه رضایت دهیم: بینندگان هنوز معتقدند که به «تماشای» تلویزیون مینشینند و کسی نمیگوید که میخواهد به «گفتگو» یا «تعامل» با تلویزیون بنشیند.
#رسانه_شناسی
ادامه دارد...
✅آرما
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️تبلیغات سیاه
💢استفاده از اِلمان های جنسی در تبلیغ یک کالا یا محصول منجر به شرطی شدن مغز مخاطب برای تهیه محصول با تحریک از طریق حس جنسی می شود
🔺ذائقه سازی مخاطب توسط رسانه برای سود بیشتر نوعی تبلیغات سیاه است که در جنگ جهانی دوم توسط انگلیس با ابزار زن و شهوت پایه گذاری شد
#تبلیغات #سواد_رسانه_ای
✅آرما
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🚦یک ویدئوی تاثیرگذار، با استفاده از تکنیک اقناعی #مقایسه
🔸10 سال آخر عمر وقتی ورزش می کنید در مقایسه با وقتی ورزش نمیکنید!
سواد رسانه و روانشناسی
📢ثبت درجه بندی سنی فیلم های سینمایی روی بلیت سینما
#کودک_نوجوان_انجمن_سواد_رسانه_ای_ایران
سواد رسانه و روانشناسی
#هنر_نکته
آنچه در دنیای مجازی می بینید را زیاد جدی نگیرید!
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💠ایدههایی برای تربیت رسانهای
#سازمان_بهداشت_جهانی (WHO) اخیراً قواعدی را برای سلامتی کودکان اعلام کرده است. از جمله اینکه برای کودکان زیر پنجسال محدودیتهایی در دیدن صفحات الکترونیک باید لحاظ شود و کودکان زیر یک سال اصلاً نباید هرگونه صفحه الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه، و گوشی هوشمند ببینند. تحقیقات نشان میدهد هشتمین خطری که ۲۸ درصد افسردگی دانشآموزان و کودکان را افزایش میدهد، استفاده بیرویه از رسانههای اجتماعی و ابزارهای هوشمند است. بسیاری از خودکشیهای جوانان نیز تحت تأثیر این ابزارها و اعتیاد نسبت به آنها انجام میشود.
✅ حتی مبدعان اصلی فناوریهای جدید به فرزندان خود (تا سنین جوانی) اجازه استفاده از چنین وسایلی را نمیدادند. در مصاحبه ای که با یکی از بنیانگذاران مایکروسافت یعنی #بیل_گیتس انجام شده است، او بیان کرد که «کودکانش تا پیش از سن 14 سالگی حق دارا بودن موبایل اختصاصی خود را نداشتهاند». همچنین، استفاده از موبایل توسط فرزندان بیل گیتس هم شامل محدودیتهایی میشود که از جمله آن میتوان به «منع حضور موبایل روی میز غذا و در حین غذا خوردن» اشاره کرد. #استیو_جابز (مدیر عامل شرکت اپل) هم در مصاحبههای خود پاسخی مشابه بیل گیتس داده بود. در سال ۲۰۱۰ اولین تبلتهای این شرکت به بازار آمد. در همان روزها، جابز در مصاحبه با یکی از روزنامهها گفت: «فرزندان من از این وسیله استفاده نمیکنند. ما میزان استفاده از فناوری را در خانه برای فرزندانمان محدود کردهایم».
✅ متأسفانه هنوز والدین و مربیان آگاهی کافی نسبت به نقش بسیار مخرب رسانهها ندارند و بهخاطر فرار از مسئولیت فرزندپروری و تحت جبرهای اجتماعی و اقتصادی یا درافتادن در نوعی #جهالت_مدرن یعنی احساس رضایت از آشنایی زودهنگام کودکان با فناوریهای مدرن، آسیبهای متعددی به کودکان وارد میکنند. هرچند تحقیقات بسیاری مرتبط با آثار و پیامدهای روابط کودک و رسانه وجود دارد، اما بهنظر میرسد هنوز نیازمند پژوهشهای جدّیتر درباره دلایل اینگونه اقدامات والدین و شیوههای آگاهسازی آنها نسبت به عواقب این اقدامات هستیم.
✴️دکتر رضا محمدی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
#حریم_شخصی و #فضای_مجازی
✍️ حریم، محدوده_ی خانه یا جایی است که دفاع از آن واجب است(فرهنگ معین) و در اثر بی مبالاتی محل آسیبهای احتمالی خواهد بود. حریم شخصی نیز به اطلاعات فردی و شخصی گویند که اگر در دسترس دیگران قرار گیرد امکان آسیب در آن وجود خواهد داشت. لذا به حق افراد، گروهها یا حتی مؤسسات نسبت به اینکه برای خود تعیین کنند چه زمانی، چگونه و تا چه اندازه اطلاعات مربوط به آنها به دیگران مخابره شود را حریم خصوصی یا شخصی گفتند.
پس حریم شخصی منطقه ممنوعه هرکسی است که باید با ملاحظات و کسب اجازاتی بدان وارد شد.
✍️اطلاعاتی مانند مشخصات شناسنامه¬ای، آدرس محل سکونت و نشانی الکترونیک، شماره تماس، وضعیت سلامتی فرد، سطح تحصیلات فرد، وابستگی¬های صنفی و مذهبی، عقاید و دیدگاه¬های سیاسی، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، شیوه تأمین نیازهای مالی، روابط خانوادگی، موقعیت خانوادگی، روابط دوستانه، زندگی احساسی و عاطفی، تمایلات و آرزوها، سوابق کیفری، تصاویر و فیلم های شخصی و خانوادگی و ... حریم خصوصی افراد به حساب می¬آیند که قابل سوء استفاده می¬باشد.
✍️حریم شخصی در فضای مجازی با ذات این فضا -که جریان آزاد اطلاعات است- در تضاد هست لذا هرگونه اطلاعاتی که در این فضا قرار داده می¬شود به سرعت تبدیل به فراواقعیت گشته و از خصوصی بودن خارج می¬شود. بعد از بارگذاری اطلاعات در فضای سایبر دسترسی¬ها به آن به شدت بالا می¬رود و این تلقی به وجود می¬آید که اصولا اگر این اطلاعات شخصی است چرا در این فضا نمایش داده شده است.
✍️ حریم شخصی از نگاه اسلامی با حریم شخصی در دیدگاه مدرن متفاوت است. حریم شخصی اگرچه در هر دو دیدگاه حق شخصی به حساب می¬آیند اما در دیدگاه اسلام همه حقوق به حق الله بر می¬گردد و حق خداوند ریشه تمامی حقوق دانسته می¬شود این برخلاف نگاه مدرن بوده که حق را به طور کامل به فرد می¬دهد. در نتیجه در فرهنگ مدرن شخص می¬تواند هرگونه اطلاعات خود را در معرض عموم قرار دهد چون حق تصرف به هرشکل را از اطلاعات خود دارد اما در فرهنگ دینی ما حق نداریم بسیاری از اطلاعات خود را در معرض عموم قرار بدهیم زیرا این کار با حق خداوند و حقوق اجتماعی در تعارض قرار می¬گیرد به عنوان مثال شخص حق ندارد تصاویر برهنه خود را در شبکه¬های اجتماعی به نمایش بگذارد زیرا با حق خداوند در تعارض است.
✍️ بهترین کار برای حفظ حریم شخصی در فضای مجازی ایجاد حریم شخصی است. یعنی به خودی خود در فضای مجازی -فضای آزاد اطلاعات- این چنین حریمی وجود ندارد و لذا همگان به اطلاعات ما در این فضا دسترسی دارند. لذا بهترین کار ایجاد حریم شخصی با کنترل ارائه داده¬ها می¬باشد و فرد نباید اطلاعاتی که ممکن است مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرد را در این فضا قرار دهد.
#محمد_حسین_نژادی
#پژوهشگر_سواد_رسانه
عضو کارگروه #خانواده_مشاوره_سلامت_فردی_اجتماعی