🟡 برشی از #سرمقاله پیش شماره روایت اندیشه:
🔻کاین شاهدِ بازاری،
وان پرده نشین باشد
👤امین اسدپور
🔸... اکنون شاه با مباهات به اقداماتش، تلاش میکند بهره برداری لازم را در سطح ملی و بین المللی انجام دهد و به دنیا و به ویژه آمریکا نشان دهد که فردی مترقی و طرفدار حقوق زنان است. او در سخنرانی خود بیان میکند: «انقلاب ما بدون آزادی زنان کامل نبود و با این انقلاب ما از یک عقب ماندگی وحشتناک با سرعت عجیبی در صفوف اولیه ی اجتماع متمدن قرن بیستم پرتاب شدیم.»
🔸«پرتاب شدگی» استعارهای است عجیب و منطبق با شرایط جامعهی آن روز. این پرتاب شدگی موجب آثار نامطلوبی در هویت فرهنگی جامعه بود.
🔸مردم در کشاکش تضاد و ناسازگاری مدرنیزاسیونِ طبقات مرفه جامعه و فرهنگ مذهبی و سنتهای زندهی جامعهی خویش، گرفتار شده بودند بهطوری که آزادیها و حقوق مورد ادعا را ناقض امنیت دنیوی و رستگاری اخروی میدانستند و در نهایت بازگشت به سنتها و اعتقاد مذهبی خود را برگزیدند.
🔸به عنوان نمونه شاهدخت اشرف پهلوی که قرار بود نماد زن متجدد و مترقی ایرانی باشد، نه تنها به عنوان الگو پذیرفته نشد بلکه در رأس زنان بدنام و بدکاره در نزد مردم شناخته شد. او نیز این تلقی مردم را با عملکرد خود تقویت میکرد. در نظامی استبدادی که مردان از حداقل آزادیهای سیاسی و اجتماعی بهرهای ندارند، آزادیهای ارائه شده به زنان معنایی جز اباحیگری و بی بندوباری نخواهد نداشت.
💠 در پیش شماره مجله #روایت_اندیشه بخوانید ....
@revayat_andisheh
🟡 برشی از #سرمقاله پیش شماره روایت اندیشه:
🔻کاین شاهدِ بازاری،
وان پرده نشین باشد
👤امین اسدپور
🔹... حال در میانه این تجدد و تحجّر، عقلانیتی شکل گرفت که در تلاش بود با پرهیز از افراط و تفریط، مسئلهی زن را واکاوی کند و آن را در نسبت با سنت اصیل و فرهنگ بومی خود و در عین حال با گشودگی به وضعیت معاصر اجتماعی فهم نماید.
🔹همین عقلانیت بود که در بین جریانهای متکثر آن روزگار توانست عموم اجتماع را با خود همراه سازد و با عزم و اراده و انتخاب آگاهانه، پدیدهی عظیم انقلاب اسلامی را رقم زند.
🔹این عقلانیت توسط اندیشمندان و مجاهدین مصلحی صورتبندی و مطرح شد که از یک طرف، هم با تجدد سطحی و تقلیدی و هم تحجّر سنتی و ایستا سر ستیز داشتند و از طرف دیگر نقد تند و سازندهی خود را هم به نخبگان و هم سیاسیون و حاکمان و هم آحاد جامعه مطرح میکردند. از این رو در ستیز و مجاهده، از تمام جریانهای فکری و سیاسی و اجتماعی ضربه خورده و ایستادگی میکردند.
این ایستادگی و مجاهدت و گذشت ایشان گواه صدق و اخلاص ایشان گشت و بر قلبهای آحاد جامعه موثّر افتاد ...
💠 در پیش شماره مجله #روایت_اندیشه بخوانید ...
@revayat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پیش شماره #روایت_اندیشه به دفتر مجله رسید.
▫️انشاالله کار بسته بندی و ارسال برای عزیزانی که پیش خرید کردند از فردا شروع میشه.
🔴 فردا آخرین روز پیش خرید با تخفیف ۱۰ درصد و ارسال رایگان هست.
@revayat_andisheh
1⃣ در روزگار بسط معنازدایی از زندگی انسان و جامعه، همچنان فطرت انسان به دلیل نیازمندی وی به حقیقت مطلق، در جستوجوی معنا در حال تکاپو است.
در اندرون من خسته دل ندانم کیست
که من خموشم و او در فغان و در غوغا است
و همین تکاپوی درونی به ما امید و انگیزه میدهد، در دوره فترت نشریات مکتوب با تمام رنجهایش به انتشار فصلنامه اقدام کنیم.
2⃣ در دورهای که بیش از همیشه علوم اسلامی به انتزاع اندیشی و ناکارآمدی متهم میشود، معتقدیم این علوم همچنان ظرفیتهای پرشماری برای حل مسائل عینی انسان و حیات اجتماعی دارند. همین علوم بودند که در دورههای تاریخی مختلفی، نظام اجتماعی و تمدنی ما را ساختهاند و در دوران معاصر حرکتهای اجتماعی گستردهای را رقم زدند که نمونه اخیر آن انقلابِ شکوهمندِ اسلامی و مقاومت برآمده از آن است.
3⃣ در دورهای که عملگرایی و کارکردگرایی مفرط فضا را بر مطالعات بنیادین و پژوهشهای عمیق تنگ کرده است، معتقدیم همچنان باید بر پژوهشهای عمیق با رویکرد حل مسائل عینی تاکید کرد. چرا که عدم اتکاء عمل بر نظر، انسان و جامعه را دچار پارادوکس و تضاد ذهن و عین میکند. «لا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ»2 این عملگرایی موجب تسرّع در پژوهش میگردد و پژوهشگر ایده را به جای نظریه و نظریه را به جای تخصص در ساختارهای دانشی فرض میکند و در نتیجه دچار ابتذال در پژوهش و تولید علم میشود.
4⃣ در عصری که هر روز فاصله میان نخبگان و عموم افراد جامعه بیشتر میشود، معتقدیم فرایند تولید علوم اسلامی باید بیش از پیش محصول چرخه گفتمانی بین نخبگان و عموم جامعه باشد. چرخهای که از بدو مواجهه با مسئله تا اولویت سنجی بین مسائل تا فرایندهای حل مسئله تا راهکارها و مدلهای عینی حل مسئله در ترابط دو سویه بین نخبگان و عموم جامعه، میبایست شکل بگیرد. نشریات گفتمانی یکی از ابزارهایی هستند که میتوانند در راستای تحقق این چرخه گام بردارند.
5⃣ در این زمانه که دغدغه نخبگان در بهترین حالت ممکن، تنها و تنها افزایش رزومه علمی روشمند خویش است، معتقدیم نخبگان مسئولیت و تکلیفِ فراترِ اصلاح اجتماعی را نیز عهده دارند و این مسئولیت و تعهد میطلبد فرهنگ جامعه را بیش از پیش، موضوع مطالعه قرار دهند و حتی فراتر از مطالعه استعلایی، زیست همدلانهتری با فرهنگ عمومی جامعه برقرار کنند. در این زیست است که مسائل نظری نخبگان با مسائل عینی حیات اجتماعی قرابت مییابد و راهکارهای اصلاحگری فرهنگ و جامعه به دست میآید.
🔻 فصلنامه روایت اندیشه در تلاش است با ارائه تفسیری توحیدی از جهان و حیات اجتماعی انسان، ظرفیت علوم اسلامی را در مواجهه با مسائل عینی انسان معاصر فعال کند. در کنار توجه به پژوهشهای عمیق اسلامی، رویکرد حل مسئلههای عینی را به گفتمان عمومی نخبگان جامعه تبدیل کند و این رویکرد را در تماس مستقیم با فرهنگ عمومی جامعه ممکن میداند. همین تماس است که میتواند نخبه پژوهشگر را به مصلح دغدغهمند جامعه بدل نماید.
روایت اندیشه به دنبال ترسیم افق روشنی است که در آن اجتهاد نوبهنو در همه عرصههای دین به جهت رشد و ارتقاء حیات اجتماعی محقق میشود.
@revayat_andisheh
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🔰 #مهمان_اصحاب
💠 فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی
روایت اندیشه
با حضور سردبیر فصلنامه حجت الاسلام امین اسد پور
🔸هیئت اصحاب الحسین(ع)
غرفه مهمان اصحاب
⏳ زمان: در طول مراسم
[[ ashabolhossein.ir ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
🔴 پیش فروش مجله روایت اندیشه تمام شد.
🔰برای خرید مجله به مبلغ ۹۵ هزار تومان میتوانید به سایت پاتوق کتاب فردا و یا صفحه مجله در شبکههای اجتماعی مراجعه فرمائید.
هزینه ارسال به عهده مشتری خواهد بود.
📕همچنین برای خرید حضوری میتوانید به کتابفروشیهای منتخب و دکههای مطبوعاتی #استان_قم مراجعه فرمائید.
🌐 Bookroom.ir
@revayat_andisheh
فصلنامه روایت اندیشه
🔰 #مهمان_اصحاب 💠 فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی روایت اندیشه با حضور سردبیر فصلنامه حجت الاسلام امین ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیشب توفیق حضور در جمع هیئت انصارالحسین ع دانشگاه تهران و دیدار با بعضی از دوستان رو داشتیم.
تشکر ویژه از رفقای هیئت که این بستر رو فراهم کرده بودن. به امید توفیق روزافزون.
@revayat_andisheh
🔹ارسال مجله برای عزیزانی که تا پنجشنبه سفارش خودشون رو نهایی کرده بودند، در ابتدای هفته انجام شده.
▫️سفارش باقی دوستان تا آخر این هفته ارسال میشه.
@revayat_andisheh
💬 تحولات زن در جامعه معاصر امام خمینی (ره)
🔹حذف رضاخان میرپنج از عرصه سیاست این مملکت اگر چه با حذف قانون اجباری کشف حجاب همراه بود اما با روی کار آمدن پسرش که دست نشانده آمریکاییها بود ظلم به زنان در قالب قانون و دگرگونی فرهنگی-اجتماعی با شتاب بیشتری پیش گرفته شد و اگر از گسترش کابارهها و خانههای فساد و هم زیستی مختلط غربی در سینما و اجتماع که هر لحظه در حال اوج گیری بود بگذریم، ظلم به زنان در قانون مدنی با لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی دولت عَلم آغاز شد که به دنبال اعطای #حق_رأی و نمایندگی به زنان بود که با مخالفت روحانیت این اصل قانونی در مدت زمان اندکی لغو شد.
🔹البته چند ماه بعد این حق زنان در کنار لزوم سربازی رفتن زنان در قالب سپاه دانش و بهداشت به عنوان مواد انقلاب سفید یا همان انقلاب شاه و ملت به تصویب رسید و در نهایت با تصویب قانون حمایت از خانواده که اختیارات قابل ملاحظهای برای طلاق به زنان میداد این سلسله قوانین تکمیل شد.
🔹مرحوم امام با تمام این قوانین مخالفت کردند و آنها را مخالف با شریعت مقدسه اسلام دانستند. اما استدلال اصلی امام برای این مخالفت آن چیزی بود که خود او «آزادی استعماری» مینامید.
🔹منظور امام از این اصطلاح آن است که حکومتهای طاغوتی برای اینکه بتوانند به حیات ظالمانه خود ادامه دهند سلسلهای از آزادیهایی را به مردم اعطا میکنند که آنها را از کنشگری در قبال واقعیتهای اجتماعی دور میکند چه اینکه بهترین ملت برای ستمگران چنین ملتی است که چون کبک سر در گریبان فرو برده و از تمام تحولات جامعه و جهان غافل است.
🔸مرحوم امام اگرچه این دو حق را در مقام انشاء برای زنان قائل بوده است ولی فعلیت آنرا با توجه به اغراض رژیم شاه در تبدیل زنان به کالا و اشاعه فرهنگ مصرف گرایی، سست کردن بنیان خانواده و همچنین استفاده ابزاری برای مشروعیت بخشی به نظام طاغوتی و در یک کلام مبارزه با اسلام، حرام دانسته است.
✏️ برشی از مقاله امام خمینی و کرامت زن | #حسن_احمدی
🔻پیش شماره نشریه #روایت_اندیشه
@Revayat_andisheh
🔰هویت زن
در اندیشه امام خمینی (ره)
🔸مرحوم امام (ره) اگرچه میان زن و مرد از نظر وجودی تفاوتهایی قائل بودند که البته شرحی از تفصیل آن در دسترس نیست، اما وصول به کمال انسانیت و درک اسماء الهی و زیست مؤمنانه را میان هر دو صنف مشترک میدیدند. از همین رو صدیقه طاهره (س) را مظهر تمام انسانیت و الگوی تمام ابناء بشر میدانستند.
🔸به عقیده حضرت امام (ره)، فعلیت تامه زن، حقیقت نورانی حضرت زهرا (س) است. از همین رو تمام زنان و حتی مردان را به تأسی از آن شخصیت والا دعوت می کردند و از زنان این سرزمین گام نهادن در مسیر آن موجود جبروتی را تقاضا میکردند.
🔸به بیان دیگر اگرچه خیرالنساء عالم در نگاه مرحوم امام (ره) موقعیتی دست نیافتنی در میان تمام ابناء بشر -اعم از مرد و زن- داشت اما همه انسانها بالاخص زنان میتوانند با تأسی به اندیشه و عمل آن حضرت در قوس صعود حیات خود به میزانی از کمالات وجودی او بهرهمند شوند.
...
📝 در پیش شماره فصلنامه #روایت_اندیشه بخوانید.
▫️برشی از مقاله «امام خمینی و کرامت زن» | #حسن_احمدی
@revayat_andisheh
زینب کبری اسطوره صبر.pdf
394.6K
✏️حضرت زینب، اسطوره صبر
🔰تکمیل قیام سیدالشهدا و #روایت_زنانه از واقعه عاشورا، دو عرصه تجلی صبر بر طاعت در حضرت زینب کبری.
🔸سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور | سال ۱۴۰۱
🔸مؤسسه علمی فرهنگی ضحی
▫️فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی #روایت_اندیشه
@revayat_andisheh
هدایت شده از عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طوفان_الاقصی
وَقَضَيۡنَآ إِلَىٰ بَنِيٓ إِسۡرَـٰٓءِيلَ فِي ٱلۡكِتَٰبِ لَتُفۡسِدُنَّ فِي ٱلۡأَرۡضِ مَرَّتَيۡنِ وَلَتَعۡلُنَّ عُلُوّٗا كَبِيرٗا
فَإِذَا جَآءَ وَعۡدُ أُولَىٰهُمَا بَعَثۡنَا عَلَيۡكُمۡ عِبَادٗا لَّنَآ أُوْلِي بَأۡسٖ شَدِيدٖ فَجَاسُواْ خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ وَكَانَ وَعۡدٗا مَّفۡعُولٗا (اسرا ۴-۵)
https://eitaa.com/amin_asadpour
🔰 در تاریخ ۲۷ مهر، نشست نقد و بررسی پیش شماره مجله روایت اندیشه با حضور حجت الاسلام زیبایی نژاد (رئیس پژوهشکده زن و خانواده) برگزار شد که صوت آن در ادامه تقدیم می شود. 👇
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد شیخ انصاری ره
2.mp3
45.57M
📢 صوت
🔹سلسله نشست های علمی هسته های حل مسأله
🔸استاد ارائه دهنده:
حجت الاسلام امین اسدپور
🔸استاد ناقد:
حجتالاسلام محمدرضا زیبایی نژاد
🔺موضوع:
زن و عقلانیت انقلاب اسلامی
📆 تاریخ: پنجشنبه 1401/07/27
#صوت
#بنیاد_شیخ_انصاری
https://eitaa.com/bsheikhansari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت جانگداز حضرت زهرا سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم.🏴
@revayateandishe
هدایت شده از عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی از وصیت حاج قاسم مناسب با حمله تروریستی کرمان
https://eitaa.com/amin_asadpour
🟡 برشی از #مقالات پیش شماره روایت اندیشه:
🔻نظام خانوادگی؛
موهبتی از عالم خلقت
👤 مهدی همتیان
🔸 مقتضيات عصر ما ایجاب میکند که بسیاری از مسائل مجدداً مورد ارزیابی قرار گیرد و به ارزیابی های گذشته بسنده نشود. «نظام حقوق و تکالیف زن در خانواده و اجتماع» از جمله این مسائل است.
🔸عصر ما چنین فرض شده که مسئله اساسی در این زمینه «آزادی» زن و «تساوی حقوق» او با مرد است و همه مسائل دیگر فرع این دو مسئله است. نهضت زنان که در قرن بیستم آغاز شد، دنباله نهضت های علمی فلسفی و اجتماعی غرب بود که از قرن هفدهم شروع و در حوزه مسائل اجتماعی با عنوان «حقوق بشر» پیگیری شد. متفکران قرن هفدهم و هجدهم افکار خویش را درباره حقوق فطری و غیر قابل سلب بشر با پشتکار قابل تحسینی در میان مردم پخش کردند.
🔸اصل اساسی مورد توجه این گروه این نکته بود که انسان بالفطره، واجد یک سلسله حقوق و آزادی هاست؛ این حقوق و آزادی ها را هیچ فرد یا گروهی، به هیچ عنوان و با هیچ نامی نمی تواند از فرد یا قومی سلب کند؛ حتی خود صاحب حق نیز نمی تواند به میل و اراده خود، آنها را به غیر منتقل نماید؛ و همه مردم اعم از حاکم و محکوم، سفید و سیاه،
ثروتمند و مستمند در این حقوق و آزادیها با یک دیگر «متساوی» و برابرند.
🔸«آزادی» و «تساوی» محور اصلی همه نهضت های اجتماعی غرب از قرن هفدهم تا قرن حاضر است و نظر به این که نهضت حقوق زن در غرب دنباله سایر نهضت ها بود و به علاوه تاریخ حقوق زن در اروپا از نظر آزادی ها و برابری ها فوق العاده مرارت بار در این مورد نیز جز درباره «آزادی» و «تساوی» سخن نرفت. پیشگامان این نهضت، آزادی زن و تساوی حقوق او را با مرد مکمل و متمم نهضت حقوق بشر دانسته و مدعی شدند که بدون تأمین آزادی زن و تساوی حقوق او با مرد، سخن از آزادی و حقوق بشر بی معناست. مضافاً این که همه مشکلات خانوادگی و اجتماعی در حوزه زنان ، ناشی از عدم تساوی حقوق او با مرد است و با تأمین این جهت مشکلات به یک باره حل می شوند.
▫️نظام اندیشه شهید مطهری (ره) در مسئله زن
💠 در پیش شماره مجله #روایت_اندیشه بخوانید ....
@revayat_andisheh