🔰فرق #غیرتدینی با #تعصبدینی
▪️البته که غیرت دینی غیر از تعصب دینی است که در غیرت دینی اوج آگاهی و در تعصب #جهالت محض نهفته است غیرت محصول ایمان و منبع حرکت در نسبت به آرمانهاست و ایستادگی از دستبرد انهاست
▪️ایجاد و ظهور غیرت جز در میدان درگیری ممکن نیست آنزمان که متربی ما احساس #هویت کرد اجازه نمیدهد زندگی خود و جامعه اش زیر بیرق باطل باشد حتی در کوچکترین مسایل فردی و اجتماعی که غیرت دینی او اجازه نمیدهد با باطل کمترین در هم آمیختگی و شراکتی را داشته باشد غایت و مطلوب او خلوص در عبادت و تنزیه از هر گونه #شرک است
▪️لذا قدرت #خلاقیت و #ابتکار خود را صرف رها یابی از این وابستگی می کند و این تبلور غیرت دینی در فرایند توسعه #شرکزدایی برای #پرستش خالصانه الله در سطح فرد ،جامعه و تمدن است
و این(غیرت دینی) آن چیزی است که نظام تربیت ما برای رشد قوای انگیزشی متربیان برای نیل به اهداف الهی نیازمند آن است
#غیرت
#شرک
#اخلاص
#هویت
#خلاقیت
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰#سوال سالم محصول ناب میدان درگیری درست است
🔸ماحصل میدان درگیری در دانش آموزان، ایجاد سوال در جهت است لذا فهم و مواجه درست در نسبت با مسائل اصلی ترین موضوع در هر #نظامآموزشی است
🔹در رویکرد دینی میدان درگیری #حق و #باطل سوالات دینی ایجاد میکند که فهم سوال سالم می تواند جواب متناسب را که در نزد امام است ایجاد کند به این معنا غایت میدان درگیری دینی و نحوه مواجه درست با سوالات دینی باید منتهی به #قرب الله و #تسلیم به امام شود که تنها پاسخ در سوال دینی نزد امام است
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰چکار کنم؟؟؟
▪️چکار کنم؟اولین سوالی است که افراد در میدان درگیری و در مواجه با موانع ایجاد میشود لذا درک درست سوال یعنی فهم مساله اصلی از مهمترین اقدامات در بهره مندی از موانع است
▪️پس از فهم درست #مساله روش مواجه درست و در نهایت اقدام و عمل است به دیگر بیان پیدا کردن راه حل و راهکار و سپس توانمندی اجرا
▪️در میدان درگیری دینی بخاطر اتصال به علم مهیمن الهی میتوان میدان درگیری را در نمای درستر و برتر مشاهده کرد، در شناخت جهت مند #میداندرگیری می توان سوال درست را درک کرد سپس فهم راه حل و راهکار با تمسک به دین را به دست آورد به دیگر بیان فهم #تکلیف و احکام اجرایی متناسب را به کمک دین دست اورد و لوازم متناسب با میدان درگیری را فراهم کرد
▪️در روایات شناخت سوال حقیقی و ایجاد #منطقحرکت درست با تکیه و تاکید بر سوال میتواند پاسخ دینی را به دست آورد که بزرگترین پاسخ رسیدن و تسلیم شدن به امام است که هر مشکل برای حضور در میدان درگیری و هر میدان درگیری برای ایجاد #سوالهدفمند طراحی شده به تناسب جهت میدان درگیری سوالاتی ایجاد میشود که گونه ای از آن بر #گمراهی بیشتر و دیگری برای #رشد و #هدایت.
🔍هر سوال سالم برای رسیدن به امام و تسلیم شدن بر امام است
#سوال
#مساله
#تکلیف
#منطق
#رشد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
💢سه ضرورت فوری نظام تربیت دینی
۱)شکل گیری یا به عبارت دقیق تر تربیت #کارگروهی با توجه به پیچیدگی های #جنگترکیبی حق و باطل
۲)ایجاد روش ها،قواعد و #فنوندرگیری با ظرفیت گروه در میدان تقابل تاریخی #حق و #باطل
۳) جهت درگیری گروه با وسعت جهانی و عمق #نگاهتمدنی با تمسک به آرمانهای بلند انقلاب در #میداندرگیری تاریخی حق و باطل
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔘مقام معظم رهبری (دامه طله)
🔸چرا فرهنگ #کارجمعی در جامعهی ما ضعیف است؟ این یک آسیب است. با اینکه کار جمعی را غربیها به اسم خودشان ثبت کردهاند، اما اسلام خیلی قبل از اینها گفته است: «تعاونوا علی البرّ و التّقوی»، یا: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنی حتّی اعتصام به حبلاللّه هم باید دستهجمعی باشد؛ «و لا تفرّقوا».
بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی 1391/07/23
🔹نکتهی دیگر، کار جمعی، #تعاون و #همکاری با یکدیگر و #همتبلند است. کودکان و همچنین جوانان را از آغاز عادت بدهیم که با #همتِبلند نگاه کنند. مسائل گوناگونی وجود دارد که اینها را باید در #سطحدنیا دید، در سطحجهانی باید مشاهده کرد، نه در #سطحمنطقهای، چه برسد به این که انسان بخواهد آنها را در #سطحکشوری یا در سطح ولایتی و استانی ببیند.
بیانات در دیدار معلمان و اساتید دانشگاههای خراسان شمالی 1391/07/20
اولین مأموریت مدرسه.MP3
20.89M
🎧 سخنرانی در دانشگاه فرهنگیان همدان (مرداد ۱۴۰۲)
(کیفیت صوت: متأسفانه پایین)
💥 آموزش رسمی مدرن، یکی از ارکان این تمدن است که انسانِ متناسب با توسعۀ مدرن تربیت میکند.
💥 انقلاب اسلامی میخواهد رؤیای انسان را از «مدرنیته»، به «عصر طهور» تغییر دهد.
💥 بهجای گزارههای جداجدا، باید یک رؤیای جذاب و دلکش و شورانگیز به نسل جوان ارائه کنیم.
💥 نظام آموزش و پرورش باید تغییر موضع بدهد. اولین و اصلیترین مأموریت آموزشوپرورش، جلوگیری از تحقیرشدگی دانشآموزان در برابر مظاهر مدرنیته است.
💥 «استاد و معلّمِ تحقیرشده»، «دانشجو و دانشآموزِ تحقیرشده» تربیت میکند.
☑️ @mirbaqeri_ir
💢سبک زندگی مجاهدانه
🔹#تربیتجهادی یعنی سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی... باید همه شئون و ابعاد زندگی فرد، میدان درگیری برای #رشد و قرب الی الله باشد. از خانه ، مدرسه ، محله، بازار، محل کار و ... همگی میدان درگیری رشد الی الله است . یعنی #هویت فرد باید در میدان درگیری تمدنی رشد یابد . جهت بهره وری از مسائل و مشکلات زندگی باید در راستایی شکل گیری #تمدناسلامی باشد.به این معنا انگیزه ها و اندیشه های مجاهدات برای شکل گیری جامعه جهت قدرت افزایی در میدان درگیری جهانی صورت گیرد که طریق شکل گیری تمدن جز با قدرت درگیری جوامع برای ایجاد #گفتمانبرتر به دست نمی آید
🔸از این رو هر کار ولوکوچک چون در نیت بلند تمدنی ضرب میشود اثار بزرگ خلق میکند اینگونه این پازل تمدنی شکل خواهد گرفت لدا هر موضوع و مساله ی در هر سطحی از زندگی شخص میتواند میدان درگیری او برای کامل کردن پازل تمدنی اسلام باشد که #تمدناسلامی محصول حضور همگانی مردم در همه سطوح و شئون برای خدا است
🔹جگونگی شکل گیری تمدن اسلامی نیز ممکن نخواهد بود مگر با عبور سالم #مردم از میدان درگیری #حق و #باطل .مقیاس درگیری نیز در سطح جامعه است و اینها همه یعنی ضرورت تربیت جهادی در نظام آموزش و پروش و عالی کشور برای شکل گیری #جامعهمجاهد و #منتظر جهت تحقق #تمدنبرتر و نوین اسلامی
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰گرفتاریهای انسان مدرن امروز
یک گروه بین المللی از محققان در مورد خطرات احتمالی به وجود آوردن یک نرم افزار کاملاً قدرتمند و مستقل هشدار دادهاند. #دانشمندان با استفاده از یک سری محاسبات نظری، امکان تحت کنترل گرفتن #هوشمصنوعی را بررسی کردهاند. بر اساس مطالعه منتشر شده توسط پورتال تحقیقات هوش مصنوعی، #محققان به این نتیجه رسیدهاند که کنترل این سیستمهای #هوشمند غیرممکن خواهد بود.Manuel Cebrianیکی از نویسندگان این مقاله خطاب به موسسه توسعه انسانی Max Planck گفته است: “اینکه یک #ماشین #فوقالعاده #هوشمند جهان را #کنترل کند به نظر شبیه داستانهای #علمیتخیلی است. اما در حال حاضر ماشینهایی وجود دارند که برخی از کارهای مهم را به طور #مستقل انجام میدهند، بدون اینکه برنامه نویسان کاملاً بفهمند که ماشین چگونه توانسته است آن کار را یاد بگیرد. در چنین حالتی ممکن است وضعیتی غیرقابل کنترل و حتی #خطرناک برای #بشریت پیش بیاید.
🔺 #انسان_مدرن در سرمستی های زندگی پوچ خود هرگز تصور نمی کرد این مقدار گرفتار دست ساخته های خود شود
بیشترین #شکایت انسان مدرن امروز از کیست؟
بیشترین #فرار انسان مدرن از چیست؟
او از چه چیزی فرار میکند؟ از آنچه با تمام انگیزه و علم خود به دست آورده در آروزی آن شب و روز نشناخته تا دنیای مدرن امروز را تجربه کند اما ...
🔺با جمله ی ساده تمام خلاصه دنیای #تکنولوژی زده امروز را نقل میکنیم
ایا امروز بدون تکنولوژی میشود زندگی کرد؟ او مجبور چه کسی یا چه چیزی شده؟ آیا او مجبور خودش شده!؟
جواب ساده است حتی از عابدترینهای ان نیز بپرسی میگوید بدون تکنولوژی زندگی کردن سخت و الان با #دولت_مدرن و هوشمند غیر ممکن و غیر ممکن تر نیز میشود و با ایده #اینترنت_اشیاء انسان شی در عرض دیگر اشیاء با کنترل هوش مصنوعی خواهد بود کنترلی خارج از اراده من و تو و دردست ماشین و فرمان این ماشین دست کیست؟
🔻انسان مدرن امروز گرفتار خودش شده او گرفتار چیزی شده که نمی تواند از آن رها شود همه زندگیش را فراگرفته
و این سرنوشت زندگی بی خداست و و آنکس را که خدا #نصرت نکند یاری کننده دیگری نیست إنْ ینْصُرْکمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکمْ وَ إِنْ یخْذُلْکمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی ینْصُرُکمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ
اگر #خدا شما را یاری کند، پس هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد؛ و اگر شما را یاری نکند، پس کیست، آن که بعد از او، شما را یاری کند؟! و #مؤمنان، پس باید تنها بر خدا #توکل کنند
🔺این سرنوشت کسانی است که به خود واگذار شده اند انسان مدرن امروز ما #دربند خود است فقط برای اینکه #بنده خدا نباشد، او #گرفتار خودش شده، از چیزی میخواهد فرار کند که خود ساخته ،خود خواسته و به کجا فرار کند و به جه کسی پناه ببرد و از چه کسی یاری بخواهد که تنها یاور و یاری کننده خداوند است و تمام دست و پازدن های امروز او مرگ او را نزدیکتر میکند او در باتلاق خوساخته اش غرق شده ،#سرعت #توسعه #تکنولوژی سرعت #مرگ اوست ...وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون»؛ (و همچون كسانى نباشيد كه #خدا را #فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «#خودفراموشى» گرفتار كرد، آنها #فاسقان اند).
#توسعه
#پیشرفت
#ماشین
#تکنولوژی
#مدرن
#تمدن
#هوش_مصنوعی
#انسان
@rezaeyan_mokhtar
❓انسانی که به خود واگذار شده...
▪️الْعَالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ، وَ كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَلَّا يَعْرِفَ قَدْرَهُ؛ وَ إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجَالِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لَعَبْداً وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ، جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ، سَائِراً بِغَيْرِ دَلِيلٍ؛ إِنْ دُعِيَ إِلَى حَرْثِ الدُّنْيَا عَمِلَ وَ إِنْ دُعِيَ إِلَى حَرْثِ الْآخِرَةِ كَسِلَ، كَأَنَّ مَا عَمِلَ لَهُ وَاجِبٌ عَلَيْهِ وَ كَأَنَّ مَا وَنَى فِيهِ سَاقِطٌ عَنْهُ
▫️دانا كسى است كه قدر خود را بشناسد، و در نادانى انسان اين بس كه ارزش خويش نداند. دشمن روى ترين افراد نزد خدا كسى است كه خدا او را به حال خود واگذاشته تا از راه راست منحرف گردد، و بدون راهنما برود، اگر به محصولات دنيا دعوت شود تا مرز جان تلاش كند اما چون به آخرت و نعمتهاى گوناگونش دعوت شود، سستى ورزد، گويا آنچه براى آن كار مى كند بر او واجب و آنچه نسبت به آن كوتاهى و تنبلى مى كند، از او نخواسته اند
خطبه ۱۰۳ نهج البلاغه
🔘مراسم تحلیف پادشاهی کودک
🖊چرا #کودکی در هفت سال اول روایات ما به عنوان دوران#پادشاهی تعبیر شده؟
🔺مهمترین متغیر در #هدف گزاری و #ارزیابی از #تربیت، ایجاد و رشد قدرت #اراده و #اختیار #متربی است و از مهمترین مراحل رشد اراده ، قدرت "انتخابگری" متربی است. آنچه در دوران کودکی به عنوان دوران پادشاهی اتفاق می افتد #آزادی اراده و قدرت انتخابگری کودک در همه امیال و افعال اوست.
🔻 این آزادی در عمل باعث میشود تا "زیربنای" تربیت و #رشد کودک یعنی ایجاد و توسعه "اراده ورزی" به درستی صورت گیرد. از این رو در روایات به رعایت "کرامات کودک" به معنای "حق انتخاب گری" در او تاکید شده ، این تاکید با بیان دوران پادشاهی عملا در صدد "پی ریزی تجربه ی اراده ورزی جهتمند" در کودک است ...
🔻 قدرت "اعتماد به نفس" با "آزادی" کودک "شکل" و در مراحل دیگر رشد، "کامل" میشود نقطه مقابل آن، تصمیم گیری #والدین بجای کودک و محدودیت های نابجا و بیش از حد بخاطر #ناآگاهی و یا تنبلی ها والدین است
🔺از این رو دوران کودکی اول از حساس ترین مراحل رشد کودک است چرا که "رشد قدرت اراده" در گرو میدان دادن وسیع به #اختیار کودک است. لذا باید دوران پادشاهی کودک در این دوران کاملا به "رسمیت" شناخته شود تا مراحل شکل گیری به معنای "بستر سازی" اراده ورزی در کودک به درستی ایجاد شود. او باید طعم اراده آزاد را در اولین و حساس ترین مرحله رشد خود #تجربه کند تا در مراحل دیگر بتوان به آن #جهت_خاص و سپس آن را #مستقر و #متکامل کند.
🔻بعد "حریت بخشی"در دوران کودکی اول در مراحل بعدی یعنی هفت سال دوم ، "تادیب" نیاز است تا به اراده آزاد #نوجوان "جهت" داده شود به دیگر معنا جهت گیری دینی با تادیب یا به عبارت درستر ادب، سمت و سوی الهی بگیرد در مرحله سوم یعنی هفت سال سوم با قدر #عقلانیت مراحل نگهداری و #تکامل اراده، با وزارت بخشی او کامل شود.
▪️امیرالمومنین(ع) میفرمایند: "«یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً.» کودک در هفت سال نخست زندگی #آزاد گذارده می شود و در هفت سال دوم به آن #ادب آموخته میشود و در هفت سال سوم به #خدمت گرفته میشود.
✍️مختار رضائیان
#کودک
#تربیت
#آزادی
#اراده
#انتخاب
#اختیار
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔘تحقق #رشد در هر نظام تربیتی نیازمند سه متغیر اصلی استعداد، ظرفیت ،و قابلیت است ، این سه متغیر #بعد هم هستند لذا همه عوامل باید به شکل #هماهنگ و #متعادل در جهت رشد حضور #فعال و #متناسب داشته باشندبه این معنا رشد بدون یک از عوامل محقق نمی شود
🔻#استعداد #متغیر_درونی و مربوط به #خود_سازی #متربی است ، اراده شخص در این حوزه با به کارگیری استعداد های خاص جهت گیری رشد خود را مشخص میکند ، تفاوت های فردی محصول استعدادهای ها گوناگون در جامعه است.
🔺#ظرفیت #فرصت هایست که #محیط برای او فراهم میکند ، ظرفیت #متغیر_بیرونی ست که از اراده #متربی خارج است این عامل در ادبیات دینی به #توفیق تعبیر شده در نظام تربیتی #مربی #نائب الهی در ظرفیت سازی رشد با #بستر_سازی مناسب است . در این نگاه استعداد بدون فرصت های بیرونی رشد قابلیت تحقق ندارد. لذا بسترهای مناسب رشد با کمک مربی شرط یا به عبارت درستر بعد دیگر تحقق رشد در متربی است
🔻#قابلیت از نسبت #هماهنگ استعداد(درون) و ظرفیت(بیرون) به دست می اید، قابلیت های نو در اهداف با #توازن استعداد و ظرفیت (فرصت) ها ممکن میشود. به این معنا قابلیت قدرت #بهرهمندی از استعدادهای درونی و فرصت های بیرونی به شکل هماهنگ و #متعادل است، در ایجاد قابلیت است که قدرت #فاعلیت فاعل برای رشد به دست می اید
#تربیت
#استعداد
#ظرفیت
#فرصت
#قابلیت
#فاعلیت
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
May 11