💢 روحیه اخباریگری انجمن حجتیه موجب شدهاست که این جریان نسبت به شعائر مذهبی تشیع، نگاهی تند و افراطی داشته باشد و در گفتمان آن، تقابل مذهبی شیعه و سنی بسیار پررنگ باشد. آنگونه که حتی گاهی بعضی از منبریهای معروف انجمن به عنوان وحدت اسلامی حمله میکنند و ترویج وحدت اسلامی را موجب تضعیف تشیع میدانند.
🔻البته شخص مؤسس انجمن، شیخ محمود حلبی از عنوان وحدت دفاع میکرد و از احترام به اهل سنت سخن میگفت، اما در روش تبلیغ مذهبی وی نیز نقد اندیشههای اهلسنت و تقابل فکری با آنها پررنگ بود. در واقع، نگاه شیخ محمود حلبی به وحدت اسلامی، بیشتر سیاسی بود و او اعتقادی به پیگیری اشتراکات دینی با اهلسنت نداشت.
✔️به همین خاطر است که وقتی از وحدت اسلامی سخن میگوید نیز به تمسخر اعتقادات اهلسنت میپردازد. مثلا در یکی از سخنرانیهای وی که در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۵ در مسجد عزیزالله تهران بیان شده، میگوید:
« ما برادران سنت و جماعت خودمان را دوست داریم و با مخالفان آنها به شدت مخالفیم. این به جای خودش، برادران ما هستند، نه برادر مادری، ما از مادر جدا هستیم، مادر آنها عایشه است، اما والده مقامی ما حضرت خدیجه است، دایی آنها معاویه است، دایی مقامی ما محمدبن ابیبکر است.»
🔲بر اساس این رویکرد مذهبی، متأثرین از انجمن حجتیه در دهههای ۷۰ و ۸۰، حرکت جدیدی را در تبلیغ اندیشههای مذهبی آغاز کردند که بیش از همه به وحدت شیعه و سنی آسیب میزد.
🔻آنها در دفاع از امامت امیرالمومنین( ع)، روش مخاصمه با اهلسنت را پیشگرفته و بر انتشار مطاعن خلفای اهلسنت و لعن و توهین به آنها تأکید کردند. در این مسیر، انجمن حجتیه با سبکی خاص به پررنگ کردن عزاداری فاطمیه پرداخت.‼️
⚠️نکته دیگر اینکه، برخلاف شیخ محمود حلبی که با احترام از اهلسنت سخن میگفت و از تعبیر وحدت اسلامی در منبرهای خود زیاد استفاده میکرد، سخنرانان کنونی منتسب به انجمن حجتیه، نهتنها از به کار بردن جایگاه مثبت برای تعبیر وحدت اسلامی ابا میورزند، بلکه درصدد تخریب و ایجاد معنای منفی برای آن هستند و به شبههپراکنی در قبال آن میپردازند.
🔰حاصل آنکه، در ابتدای انقلاب، چالش بزرگ انجمن حجتیه، موضوع نگاه این جریان به انتظار امام زمان( عج) و به تبع آن، نگرش آنها به حکومت اسلامی و ولایتفقیه بود اما در زمان کنونی، منازعه آنها با ولایتفقیه و حکومت اسلامی، به تفاوت نگاهشان به بعضی رفتارهای مذهبی کشیده شده، خصوصاً اینکه تقابل روش مذهبی آنها با گفتمان وحدت اسلامی، بیشتر شدهاست.
🚫افزون بر این، نگاه جمهوری اسلامی به بعضی مسائل فقهی همچون موسیقی، شطرنج و عزاداریهایی مانند قمهزنی، برای بعضی از آنها به هیچوجه قابلقبول نیست و این مسائل نیز بر مخاصمه ایشان با ولایتفقیه و جمهوری اسلامی، شدت بخشیدهاست.
#انجمن_حجتیه #طرح_شاخص
#انحرافات_مهدویت #شیخ_محمود_حلبی
@rezvan_marefat
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎥 #کلیپ_تصویری
📋 اگر دست وهابیت برسد...
در بیان حجه الاسلام حامد کاشانی
#وهابیت
#جنایات_وهابیت
#جریان_تکفیری #بن_باز
@rezvan_marefat
⭕️ سلسله شبهات وهابیت علیه تشیع
♨️ شبهه: یکی از مأموران اراشادی وهابی به زائری ایرانی میگفت ابوبکر نزدیکترین فرد به پیامبر بوده است و على چندان جایگاهی در نزد پیامبر نداشته است؛ چون در سفر پیامبر از مکه به مدینه و در جنگ تبوک همراه پیامبر نبوده است و این سخنها که علی نزدیکترین فرد به پیامبر بوده است ساخته آخوندهای ایرانی است!
پاسخ: در این شبهه دو مطلب است:
۱. وصایت و جانشینى على(علیه السلام) براى پیامبر(صلى الله علیه وآله)
۲. نبودن على(علیه السلام) همراه پیامبر در دو واقعه
🔰درباره شبهه نخست، یادآور مى شویم که:
۱. یکى از القاب امیرمؤمنان على(علیه السلام) «وصى» است. و از همان روز نخست صحابه و تابعان، على(علیه السلام) را به عنوان وصى معرفى کرده اند. [۱] که به نقل دو نفر در میان متجاوز از ده نفر از سرایندگان صحابى و تابعى بسنده مى کنیم:
۱. ابوالهیثم بن التیهان صحابى بدرى مى گوید:
إنّ الوصی إمامنا وولیّنا * برح الخفاء وباحت الأسرار
۲. عبد الله بن ابى سفیان بن الحارث بن عبد المطلب مى گوید:
وصیّ النبی المصطفى وابن عمه * فمن ذا یدانیه ومن ذا یقاربه
از روزى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) نبوّت خود را اعلام کرده، وصایت على را نیز بیان کرده است. مفسران در تفسیر( وَأنذر عشیرتک الأقربین ) مى نویسند: پس از نزول این آیه، پیامبر(صلى الله علیه وآله) بنى هاشم را دعوت کرد تا دعوت او را بپذیرند و فرمود: نخستین کس از شما که به من ایمان بیاورد وصى من است و در آن مجلس، على(علیه السلام) برنده این جایزه شد. پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: بدانید على(علیه السلام) برادر و وصى و خلیفه من در میان شماست.
💠 این سرگذشت را طبرى در تاریخ جلد دوم، ص ۲۱۶ و در تفسیر، ج۱۹، ص ۷۴ و ابن اثیر در کامل، ج۲، ص ۲۴ و حلبى در سیره، ج1، ص ۳۲۱، آورده اند و در شرح شفاى قاضى عیاض، ج۳، ص ۳۷، نیز آمده است. [۲]
۳. پیامبر(صلى الله علیه وآله) در جنگ تبوک، پیش از رفتن، درباره على(علیه السلام) گفت: «أما ترضى أن تکون منّى بمنزلة هارون من موسى إلاّ أنّه لا نبىّ بعدى». (۳) «آیا خشنود نیستى که جایگاه تو در نزد من بهسان جایگاه هارون نزد موسى باشد، جز این که تو پیامبر نیستى». یعنى تمام مقاماتى که هارون داشت، تو نیز دارى.
🔻مقامات هارون در قرآن وارد شده است: ( واجعل لى وزیراً من أهلى* هارون أخى* أُشدد به أزرى* وأشرکه فى أمرى ). [۴]
«براى من یاورى از خانواده ام قرار بده، برادرم هارون، مرا با او تقویت کن و او را نیز در پیامبرى من شریک ساز».
🔺در جاى دیگر مى فرماید: ( ولقد آتینا موسى الکتاب وجعلنا معه أخاه هارون وزیراً ). [۵] «ما به موسى کتاب دادیم و برادرش هارون را یاور او ساختیم».
🔳 شما قضاوت کنید، کدام یک از دو نفر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) نزدیکتر بود. آیا آن کس که فقط در غار حراء همراه بود یا آن که تمام مقامات هارون را جز نبوت دار است؟!
۴. احمد بن حنبل و ترمذى و دیگران نقل مى کنند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) فرمود: «انّ علیاً منّى وأنا منه وهو ولىّ کلّ مؤمن من بعدى». (۶) از این گذشته حدیث غدیر، روشنترین گواه بر وصایت اوست که در این مورد در گذشته سخن گفتیم.
#شبهات_وهابیت
#شبهه_پژوهی
@rezvan_marefat
✅ و اما غیبت على (علیه السلام) در دو سفر
پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله) ۲۷غزوه و ۵۵ سریّه داشت. و امیرمؤمنان در ۲۶غزوه همراه پیامبر بوده و امّا در جنگ تبوک، شرکت نکرد به خاطر یک امر مهم بود و آن این که على را جانشین خویش در مدینه کرد، زیرا زمینه براى شورش منافقان فراهم بود و مقصد پیامبر بسیار دور و در حدود ۶۰۰کیلومترى مدینه قرار داشت.
👈 پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى حفظ جان زنان و مردان مسلمان مدینه که توانایى شرکت در جهاد را نداشتند، به على(علیه السلام) دستور داد که در مدینه بماند و با هشیارى کامل، مراقب حرکات منافقان باشد.
🔰براى همین، رسول خدا را در جنگ تبوک، همراهى نکرد. اتفاقاً امیرمؤمنان شایعه شایعه سازان را به سمع پیامبر رساند که مى گویند به عنوان بى مهرى مرا همراه نساخته اید. پیامبر در پاسخ فرمود: «أما ترضى أن تکون منّى بمنزلة هارون من موسى؟!».
☑️و امّا در سفر حجة الوداع، پیامبر(صلى الله علیه وآله) پیش از آن، على را براى هدایت و ارشاد و قضاوت مردم یمن، اعزام کرده بود و امتثال امر پیامبر، بالاتر از حضور در نزد رسول خداست ولى آغاز ماه ذى حجه، در مکه به پیامبر پیوست و در بازگشت در جحفه، مدال فضیلت به نام حدیث غدیر نصیب او گشت.
🔳در پایان، یادآور مى شویم که این مأموران ارشادى تهى از دانش و بینش هستند و برگى از تاریخ نخوانده اند و همه حقایق مسلم را منکر مى شوند و به آخوندهاى شیعه نسبت مى دهند‼️
⚠️گویى احمد بن حنبل یک آخوند شیعه است که مى گوید پیامبر فرمود: «أنت ولىّ کلّ مؤمن بعدى» یا بخارى، آخوند شیعى است که حدیث تشبیه على به هارون برادر موسى را نقل مى کند؟‼️
گویا نویسندگان دیگر سنن و کتاب هاى حدیث، همگى آخوندهاى شیعه هستند که حدیث غدیر را نقل کردند.⁉️
( ما لکم کیف تحکمون ).
📕منابع:
[۱] . شرح نهج البلاغه، ج۱، ص ۱۴۳ـ ۱۵۰.
[۲] . مشروح این سرگذشت در کتاب « فروغ ولایت » ، ص ۳۷ـ ۴۴ آمده است.
[۳] . مسند احمد، ج۱، ص ۱۷۳ و ۱۷۵; صحیح بخارى، ج۴، ص ۲۰۸; سنن ترمذى، ج۵، ص ۳۰۲; فضائل الصحابه، نسائى، ص ۱۳; مستدرک حاکم، ج۲، ص ۳۳۷.
[۴] . طه/۲۹ـ ۳۲.
[۵] . فرقان/ ۳۹.
[۶] . مسند احمد، ج۴، ص ۴۲۸; سنن ترمذى، ج۵، ص ۶۳۲; مسند ابى داود، ص ۳۶۰; خصائص نسائى، ص ۶۴.
#شبهات_وهابیت
#شبهه_پژوهی
@rezvan_marefat
📣برگزاری نشست تخصصی
🔺ظرفیت های تمدن ساز در فقه سیاسی اهل سنت
💥با ارائه:
📝 حجتالاسلام دکتر احمد رهدار. عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیهالسلام)
🖌دبیر علمی: دکتر احمد کوثری. مدیر گروه علمی امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
📆زمان: سه شنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۱
⏰ساعت ۱۵
🕌قم، پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
📲لینک ورود به جلسه👇
http://rbo.ir/t-webinar
🔴همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب.
#نشست_علمی🌱
@rezvan_marefat
سلسله استفتائات مراجع عظام تقلید پیرامون باورهای انحرافی احمدالحسن.
#استفتاء
#احمدالحسن_البصری
@rezvan_marefat