eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
661 عکس
159 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
📚میراث علامه طباطبایی و جلوگیری از رنسانس اسلامی 1️⃣واضح است که دین اسلام، اهدافی را برای انسان ترسیم و برای رسیدن به آن اهداف دستوراتی را بیان کرده است. همچنین بدیهی است که نوع نگاه ما جهان و تصویری که از جایگاه انسان در عالم و ارتباط بین خداوند متعال و انسان داریم، در فهم اهداف و وظایف و روش ها، اثرگذار است. البته این جهان بینی در تبادلی بین عقل و نقل بدست می آید. در اینجا و اینجا مقداری توضیح داده شده است. بر این اساس، جهان بینی های مختلف تفسیرهای مختلفی از اهداف و نحوه سلوک دینی را به ما عرضه می دارد. 2️⃣آنچه به نظر می رسد، این است که دین غالب افراد شیعه در عصر حاضر، بر اساس آموزه هایی است که این آموزه ها میراث دوران اخباری گری و حدیث گرایی است. جهان بینی حاکم بر آن دین، جهان بینی ای است که حاصل جمع علم کلام متوسط غیر فلسفی، ظاهرگرایی حدیثی، بی توجهی و بلکه مخالفت با مباحث فلسفی و عرفانی می باشد. از شاخصه های اصلی این نگاه، تاحدودی تصورات مادی از معارف، انحصار تقریبی دین به احکام و در نتیجه عمل‌ْهدفی (اینکه هدف، انجام همین اعمال ظاهری دین باشد و ماورای آن هدفی ترسیم نشود) است. 3️⃣ از جمله عواملی که سبب ترویج این نگاه در جامعه شد میتوان به این موارد اشاره کرد: ۱- جذابیت ادعای تبعیت محض از قرآن و حدیث و در مقابل، انتساب جریان عرفان و فلسفه به عقل و سایر مکاتب. ۲- فارسی نویسی. در این مورد میتوان به آثار علامه مجلسی توجه کرد. ۳-ساده و کاربردی نویسی. نوشتن اموری ساده و همه فهم و اموری که مبتلابه مردم است. ۴- پشتیبانی حکومت صفوی ۵- نبود موارد چهارگانه فوق در جریان فلسفی و عرفانی، مضاف به اینکه شذوذات علمی و عملی نیز گاهاً در آنها پیدا می‌شد و همچنین انتساب برخی عرفا به اهل سنت. 4️⃣ ماحصل موارد فوق این شد که دین شایع و رایج در جامعه، دینی شد که امروز ملاحظه میشود. دوری مردم از قرآن و نگاه تقدسی صرف به آن، ورود برخی خرافات و تحلیل‌های مادی در اندیشه دینی، قشری‌گرایی و .... 5️⃣علاوه بر عدم ترویج دین صحیح و کامل در جامعه، مشکل بسیار بزرگی که آن تقریر از دین دارد این است که توانایی مقابله با جریان مادی‌گری و تمدن غربی را ندارد و مهمترین عامل این است که توان توجیه عقلانی از دین را ندارد ( چرا که روحیه تعبد و مخالفت با عقل‌گرایی غلبه دارد) و قابلیت حضور و جمع شدن با جامعه مدرن را ندارد. (به کتاب علل گرایش به مادی‌گرایی شهید مطهری مراجعه شود). در این فضا، زمینه ایجاد رنسانسی همانند آنچه برای غرب اتفاق افتاد (حاشیه رفتن دین و تسلط اندیشه های مادی‌گرا)، در جامعه اسلامی وجود دارد. 6️⃣آنچه که علامه طباطبایی از تلاش علمی خود برای این نسل به یادگار گذاشته، به گونه ایست که با مزایای منحصر به فرد خود توان تبدیل شدن به قرائت رایج و مردمی و همچنین جلوگیری از وقوع رنسانس اسلامی را دارد. برخی از آثار مزایای ایشان در ادامه ذکر می‌‌شود: 🔸تبیین عقلانی و برهانی از معارف دین در آثار فلسفی 🔸تبیین هماهنگی بین جهان‌بینی فلسفی و متون دینی (قرآن و روایت) در آثاری همچون المیزان و رسائل توحیدی و رسائل انسان 🔸تبیین قابل فهم بودن قرآن برای همه با تبیین روش آیه به آیه 🔸استفاده نکردن تصریحی از آثار علما و عرفای اسلامی منسوب به اهل سنت و کسانی که شذوذ علمی و عملی دارند 🔸تبیین اجتماعی دین و ارائه دین اسلام به عنوان یک مکتب اجتماعی قابل تطبیق بر زمان در المیزان 🔸 تبیین دین به عنوان حل کننده مشکلات و بن‌بست ها و پرکننده خلأهای بشر امروز همانند آنچه در کتاب شیعه و مصاحبات با کربن موجود است 🔸تبیین روش صحیح سلوک معنوی مبتنی بر ادله نقلی و عقلی و قابل اجرا در عصر حاضر و برای بشر امروز در آثاری همچون الولایه 🔸و بسیاری مزایای دیگر که در مجالی واسع باید به آنها پرداخته شود. 7⃣کار بزرگی که مرحوم امام (ره) کرد این بود که گام اصلی برای تحقق دین که همان تشکیل حکومت است را برداشت و این مسیر توسط رهبر انقلاب امتداد یافت. اما در عرصه محتوا و تبیین نظامات اجتماعی و همچنین ترویج جهان بینی صحیح و معارف دین خصوصا در عرصه عمومی جامعه موفق عمل نشد و در این زمینه میراث علامه طباطبایی بهترین راه است. 8⃣مرحوم شهید مطهری را میتوان مروج اصلی اندیشه مرحوم علامه خصوصا در بعد تبیین فلسفی جهان‌بینی توحیدی و همچنین ترویج دین اسلام به عنوان یک مکتب اجتماعی در مقابل دو مکتب شرق و غرب دانست. 9⃣ماحصل عرض این نوشتار این بود که وقت آن است که قرائت صحیح و معارفی از دین در جامعه ترویج یابد و از بروز رنسانسی دیگر برای دین اسلام جلوگیری کرد. میراث علامه طباطبایی چه در بعد فلسفی (اصول فلسفه، بدایه و نهایه) و همچنین مباحث قرآنی ( المیزان) و روایی ایشان (رسائل توحیدی و انسان)، این قابلیت را دارد. ۰۳.۰۸.۰۸ 📫نظرتون رو هم بفرمایین👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
216-almizan-03.08.09.mp3
12.4M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۶ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۸ چهارشنبه ۰۳.۰۸.۰۹ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز کربلا در حال تکرار شدن است، مراقب باش در سپاه عبیدالله نباشی. @rooz_fiq
002-osul-falsafeh-07-03.08.10.mp3
18.11M
🗓جلسه۲ ، ۰۳.۰۸.۱۰ 📔موضوع: ادامه مقاله۷، اصل واقعیت، توضیح نظر علامه و اشاره به دیدگاه آیت الله مصباح و اشاره به برهان صدیقین علامه، خواندن عبارات ابتدایی مقاله 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از نشریه خط
🔰 پیشنهادی برای پرکردن خلأهای آموزشی حوزه 💠 برای یادگیری هر مهارتی دو مرحله عمده طی می‌شود. مرحله اول آموزش‌های تئوری و مرحله دوم دوره کارآموزی است. این دو مرحله حتما برای تحصیل مهارت لازم است و قابل چشم‌پوشی نیست. 🔻متأسفانه امروزه جای خالی مرحله کارآموزی در میان طلاب دیده می‌شود و وقت کافی برای آن اختصاص نمی‌یابد. این معضل باعث سرخوردگی طلاب در رابطه با مهارت تطبیق قواعد اصولی در فقه می‌شود و نتیجتا علم اصول، علم بی‌ثمری جلوه می‌کند. 🔺در این یادداشت حجت الاسلام ابراهیمی با توجه به سابقه تحصیلی خودشان که پیوست کارآموزی داشته به این دغدغه پرداخته‌اند و سعی در ارائه پیشنهاد و الگویی در راستای تحصیل کارآموزانه هستند. 💢 این یادداشت را در شماره جدید نشریه مطالعه نمایید. 👇 💻 جهت تهیه نشریه به 👈 فروشگاه خانه طلاب جوان 👉 مراجعه نمایید. 📂 پرونده «کارآمدی دروس حوزه» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
. ممنون از شما دوست ناشناس😊. ان شاءالله که زیارتتون قبول باشه و خداوند این زیارت رو نصیب همه ما بفرماید.🤲 @rooz_fiq
217-almizan-03.08.10.mp3
14.56M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۷ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ ادامه تفسیر آیه ۱۸۳ پنجشنبه ۰۳.۰۸.۱۰ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
💠 شیخ الرئیس بوعلی: جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ أوْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ إلاّ واحِدًا بَعْدَ واحِدٍ. وَ لذَلِكَ فَإنَّ ما اشْتَمَلَ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ؛ فَمَنْ سَمِعَهُ فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ، لَعَلَّها لا تُناسِبُهُ؛ وَ كُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ. 💠 اقول (خواجه نصیر طوسی): و المراد ذکر قله عدد الواصلین الی الحق و الاشاره الی ان سبب انکار الجمهور للفن المذکور فی هذا النمط هو جهلهم به و الی ان هذا النوع من الکمال لیس مما یحصل بالاکتساب المحض بل انما یحتاج مع ذلک الی جوهر مناسب له بحسب الفطرة. 📚 شرح نمط نهم اشارات @rooz_fiq
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5850508531106583994.mp3
5.18M
جدید KHAMENEI.IR از بیانات امروز رهبر انقلاب درباره پاسخ قطعی دندان‌شکن به دشمنان 📥 از طریق یکی از سکوهای زیر بشنوید: castbox | shenoto
هدایت شده از فکرت
56.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 اسلام سیاسی ۴۵۰ ساله درسگفتار تاریخی و تحلیلی اسلام سیاسی از محقق کرکی تا انقلاب اسلامی 🎙حجه‌الاسلام علی امیری ♻️ اسلامِ میدان‌دار و تمدن‌سازی که بذر آن را محقق کرکی کاشت، در چند برش و نهضت بزرگ تاریخی رشد کرد و ریشه دوانید و اکنون به درخت تناوری تبدیل شده که دنیا نمی‌تواند در هیچ تحول و کنشگری کلانی آن را نادیده بگیرد. بررسی پنج نهضت بزرگ معاصر(نهضت محقق کرکی، نهضت سید جمال‌الدین اسدآبادی، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، و انقلاب اسلامی ) این تمدن را به عنوان یک موجود زنده واحد در حال تکامل تصویر می‌کند که جریان عظیم اسلام سیاسی کنونی را به نمایش گذاشته است. 🌐 لینک‌ دانلود جلسات دوره 👇 http://m-soda.ir/courses/eslam-siasi/ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
003-osul-falsafeh-07-03.08.13.mp3
19.44M
🗓جلسه۳ ، ۰۳.۰۸.۱۴ 📔موضوع: ادامه مقاله۷، ادامه گام‌های مدخل فلسفه (اصل واقعیت، تکثیر واقعیت، خطا)، وجه نیاز به علم فلسفه برای تشخیص واقعیت از غیرواقعیت 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱أَعِّنَا يَا رَبِّ إِذا مَسَّنَا شَوْقٌ بِلا وِصَالٍ @rooz_fiq
مكاسب را كه در او شيوه‌ى شيخ در بيان مطلب، دائم آمد و رفتِ اجتهادى است؛ چون درس خارجِ شيخ انصارى است - مكاسب را دست كم نبايد گرفت. حالا كى مثل شيخ انصارى است‌؟ اين همه مكاسب نوشته‌اند. اين درس خارج كه حالا به صورت تدوين شده در آمده، خصوصيتش براى آن كسى كه در درس خارج شيخ نشسته، خوب است؛ مطلب را دائم به اين طرف بكشاند و به آن طرف بكشاند، دائم ابداع احتمال كند، اما براى كسى كه مى‌خواهد فقه استدلالى را از روى متن ياد بگيرد، نه؛ خوب نيست؛ طلبه دچار مشكل است - تسهيل كنند. همان مطالب شيخ را بياورند در يك كتاب ديگرى، منتها سرراست و روشن. تحقيق شيخ را در هر مسئله‌اى قشنگ بيان كنند، اما متعبد و مقيد باشند به همان‌كه شيخ بيان كرده؛ او را بيان كنند در اين كتاب جديد. اين مى‌شود مكاسب جديد، كه لازم است. اين عقيده‌ى من است. حالا ممكن است مسئولين حوزه و مديران حوزه و بعضى از برجستگان حوزه نپسندند و اين كار نشود، اما يك روزى بدون ترديد خواهد شد. (رهبر انقلاب) @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
مكاسب را كه در او شيوه‌ى شيخ در بيان مطلب، دائم آمد و رفتِ اجتهادى است؛ چون درس خارجِ شيخ انصارى است
یادش بخیر سالهای پیش بحث تحول در حوزه خیلی داغ بود. کانال و نشریه و مصاحبه و ...... ارائه و اجرای نسخه های فیکِ تحول و تکرار بیش از حد این لفظ اما بدون پشتوانه محتوایی و اجرایی، کار رو رسوند به اینجا امروز هم تحول شده، هم نشده و هم کسی دیگه خیلی حوصله این بحث ها رو نداره ....
چرا دیگر مدتیست که برایمان سخنرانی نمی کنی...... @rooz_fiq
004-0sul-falsafeh-07-03.08.17.mp3
19.11M
🗓جلسه۴ ، ۰۳.۰۸.۱۷ 📔موضوع: ادامه مقاله۷، توضیح مقدماتی مسائل بداهت مفهوم وجود، زیادت وجود بر ماهیت و اشتراک معنوی وجود 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
218-almizan-03.08.18.mp3
14.6M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۸ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ تفسیر آیه ۱۸۴ و توضیح «ایاماً معدودات» و اینکه «شهر رمضان» در آیه بعد، بیان برای «ایاماً معدودات» است و ناسخ نیست پنجشنبه ۰۳.۰۸.۱۸ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
enc_17104443020060497062567.mp3
3.12M
🌱نیست دردی کشنده تر ز فراق... @rooz_fiq
وقتی خودت اینجایی و داری فقه و اصول میخونی، اما دلت جای دیگر است..... خمینی کبیر چه کرده است با انسان‌های این عصر..... «شهادت عشق است❤️» پ.ن: تصویر از میز مطالعه و نوشته یکی از طلاب است. البته بدون اطلاعش این عکس رو گرفتم😊 @rooz_fiq
005-osul-falsafeh-07-03.08.21.mp3
19.7M
🗓جلسه۵ ، ۰۳.۰۸.۲۱ 📔موضوع: ادامه مقاله۷، توضیح اشتراک معنوی وجود و زیادت وجود بر ماهیت 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
▪️چهار روز شوروعزای فاطمی(س)▪️ درجمع طلاب مدرسه پیامبر اعظم 🔸️ سخنران: حجت الاسلام ابراهیمی 🏴 با نوای مادحین اهل بیت ⏰️ زمان :۲۱,۲۲,۲۳,۲۴ آبان ماه۱۴۰۳ از ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۳:۴۵ 🕌 مکان: کوچه رهبر، ساختمان جعفریه، طبقه دوم منتظر حضور شما هستیم... 🌹 ╰┈➤❀●•۰ @rampa_media
🔹انسان احیاناً «خود» را با «ناخود» اشتباه می‌کند و «ناخود» را «خود» می‌پندارد و چون ناخود را خود می‌پندارد آنچه به خیال خود برای «خود» می‌کند در حقیقت برای «ناخود» می‌کند و «خود» واقعی را متروک و مهجور و احیاناً ممسوخ می‌سازد. ... هر موجودی در مسیر تکامل فطری خودش که راه کمال را می‌پیماید، در حقیقت از «خود» به «خود» سفر می‌کند، یعنی از خود ضعیف به سوی خود قوی می‌رود. 📚سیری در نهج البلاغه، شهید مطهری @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
💢کتاب شرح اصول فقه 💢مقدمات فهم نظام اجتهادی نجف اشرف 🔰مؤلف: استاد علی فرحانی 🔰تنظیم: احسان چینی پرداز 🔴 در پی درخواستهای مکرر مخاطبین عزیز، الحمدلله جلد اول کتاب شرح اصول فقه استاد به چاپ رسید 🔴 برای تهیه و خرید کتاب به این آیدی پیام دهید👇 @admin_morsalat 💠لازم به ذکر است: 📌با توجه به اینکه تعداد کتابهای چاپ شده محدود است و از طرفی مخاطبین زیادی کتاب را سفارش داده اند، در صورت تمایل سریعتر به آیدی فوق پیام دهید 📌انشاءالله جلسه رونمایی از این اثر، با حضور مؤلف محترم (استاد علی فرحانی) برگزار خواهد شد. زمان این جلسه متعاقبا اعلام میشود 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b