eitaa logo
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
722 عکس
176 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مباحثه ترم دوم کتاب رسائل۲ پایه۷، انشالله از روز شنبه به صورت مجازی آفلاین شروع خواهد شد‌. ✅موضوع بحث: ادامه حجیت خبرواحد (دلیل اجماع) است. صوت جلسات در گروه زیر بارگذاری خواهد شد. 👇 https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152 صوت جلسات ترم اول نیز در همین گروه و همچنین کانال زیر قابل دسترسی است 👇https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
✅ احیای کتاب بحارالانوار و تولید علوم انسانی 🔸معروف است که در شروع دوران غیبت، علمای شیعه با چهارصد اصل روایی که معروف به هستند، مواجه بودند. این اصول کتب روایی ای بود که توسط روات و اصحاب اهل بیت گردآوری شده بودند. 🔸پس از عصر حضور ائمه تا قرن پنجم، توسط سه تن از علما و فقهای شیعه (کلینی، شیخ صدوق، شیخ طوسی رضوان الله علیهم) از بین آن چهارصد اصل، چهار کتاب روایی (کافی، من لایحضر، تهذیب، استبصار) با تبویبی جدید - که البته این کتب از جهت روایات، نسبت به یکدیگر من وجه هستند- تولید شد. 🔸تقریبا پس از قرن پنجم، به دلایل مختلفی، فضای حوزه های علمیه به گونه ای شد که انگار از بین آن چهارصد اصل فقط همین روایاتی که در وجود دارد، اعتبار فتوایی و حجیت دارند و سایر کتب و اصول روایی از اعتبار چندانی برخوردار نیستند. 🔸اما باید توجه داشت که همه کتب روایی ما خصوصا بر اساس یک نیاز و یک موضوع و نگرش خاص تبویب و تولید شده اند و بالتبع محدوده ای خاص از روایات را در بر میگیرند و نبود یک روایت در به معنای بی اعتباری آن نیست. 🔸اهمیت و اعتبار علاوه بر کم فروغ کردن سایر اصول و کتب روایی، به این دلیل که عمده ابواب این کتب، مباحث (از طهارت تا دیات) می باشد، سبب شد که ذهنیت فقهای شیعه در اعصار مختلف بیشتر بر همین ابواب متمرکز بشود و حول همین مسائل بحث کنند و سایر ابواب و موضوعات مورد ابتلای جامعه شیعه، مورد دقت های خاص اجتهادی قرار نگیرد. 🔸از دیگر عواملی که به این مسئله کمک کرد، کتاب شریف الشیعه است که در قرن یازدهم توسط شیخ حر عاملی نگاشته شد. این کتاب که در واقع تجمیع روایات فقهی است و حتی روایات معارفی اصول کافی از آن حذف شده است، به گونه ای در حوزه های علمیه اعتبار یافت، که گویی روایات شیعه و ابواب علمی و فکری شیعه منحصر در همین کتاب است. (هر چند که حتی برخی از ابواب همین کتاب نیز امروزه مورد توجه نیست). 🔸این مسئله، دایره روایات و دایره ابواب اجتهادی شیعه را بسیار کوچک کرد. به گونه ای که روایات و مباحث اخلاقی و مباحث معارفی حتی سایر ابواب فقهی مورد نیاز جامعه از دایره مباحث اجتهادی شیعه حذف شد و یا فراموش شد و یا دچار عوام زدگی شد. همین امر یکی از عوامل انکار امکان تولید توسط برخی و یا استفاده از طرقی غیر از منابع روایی توسط برخی دیگر است. 🔸با توجه به همین فضا و همین دغدغه بود که مرحوم در قرن یازدهم به گفته خود ایشان در مقدمه کتاب شریف ، با هدف احیای تراث روایی شیعه، دست به جمع آوری کتب و روایاتی زد که در مجموعه وجود ندارد. 🔸ایشان در این کتاب سعی کرد که از روایات اهل بیت را گردآوری کند و از فراموشی آن جلوگیری کند. هر چند که ایشان نیز همه روایات کتبی را که در مقدمه به عنوان مصادر بحارالانوار ذکر کرده اند، در متن کتاب بحار نیاورده اند و لذا قصد داشته اند که پس از اتمام کار این کتاب را بنگارند. 🔸نگاهی مختصر به ابواب و روایات این نشان می دهد که چه دریای وسیع و عمیقی از معارف دین را دربردارد و می تواند در اندیشمندان اسلامی را یاری کند. یکی از وجوه اهمیت این کتاب، توجه زیاد در تدریس این کتاب و تحشیه بر آن است. 🔸به امید آنکه بتوان با احیای این کتاب ارزشمند و استفاده از روایات و معارف گرانقدر مخزون در آن، انحصار روایات و ابواب فقهی در و را شکست و گامی در به روزرسانی اسلام برداشت. 🔘کانال شخصی محسن ابراهیمی https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔵 برخی از کتب منتشر شده توسط انتشارات «ندای فطرت» وابسته به «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» @rooz_fiq
💢تقویت انگیزه های انقلابی طلاب، راهکاری جهت پویایی حوزه های علمیه و امیدبخشی به طلاب ✅یکی از سوالات و دغدغه های همیشگی طلاب و مسئولین حوزه های علمیه، مسئله آینده و انگیزه طلاب است. به این معنا که همیشه این سؤال وجود داشته است که ما در آینده چکار می خواهیم کنیم؟ این درس هایی که می خوانیم چه فایده ای دارد؟ نقش ما در جامعه پس از طی مدارج تحصیلی چست؟ وقتی که این سوالات به درستی جواب داده نمی شود، انگیزه تحصیل در حوزه پایین می آید و مشکلاتی را برای طلاب ایجاد می کند. ✅یکی از کارهایی که در حوزه برای حل این سوال و دغدغه انجام می شود، تقویت رابطه ذهنی طلاب با حضرت حجت سلام الله علیه است. با برگزاری جلسات و سخنرانی ها این مطلب تبیین می شود که صاحب حوزه، حضرت حجت علیه السلام است و ما هم سربازان ایشان هستیم و باید برای رضای ایشان درس بخوانیم و تلاش کنیم. ✅یکی دیگر از کارها، ترویج مباحث اخلاقی در حوزه است. در جلسات اخلاق، اهداف معنوی و اخلاقی را در ذهن طلاب تقویت می کنیم و این امر سبب جهت دهی به برخی فعالیت های طلاب می شود و انگیزه های او در فعالیت های حوزوی تقویت می شود. او به امید اینکه روزی، ایت الله بهجت و یا علامه طباطبایی بشود، درس می خواند و مباحثه می کند و برخی از فعالیت های خود را با آنچه از سیره بزرگان اخلاقی آموخته است، تنظیم و برنامه ریزی می کند. ✅تقویت انگیزه های تبلیغی نیز یکی دیگر از مواردی است که در بین حوزویان ترویج می شود. ما به این انگیزه که می خواهیم، شبهات مردم را پاسخ دهیم و احکام را به آنها بیاموزیم و ... درس می خوانیم و در حوزه تلاش علمی و تبلیغی می کنیم. ✅غرض بنده از این نوشته اظهار نظر در موارد سه گانه فوق نیست. بلکه باید عرض کنم که هر سه مورد از مقدس ترین انگیزه هاست که هر طلبه ای باید هر روز دقایقی را به آنها فکر کند و برنامه های خود را بر اساس آنها تنظیم کند. ✅اما آنچه را که می خواهم عرض کنم این است که ظاهرا اشکالی در کار وجود دارد و با وجود ترویج این سه راهکار در حوزه، آنطور که باید و شاید انگیزه های قوی ای در حوزه وجود ندارد و گاها افراد دچار سردرگمی نسبت به وظایف و آینده خود هستند. ✅راهکاری که بر اساس فرمایشات امام و رهبری و جلسات و مشورتهای استاد علی فرحانی به ذهنم رسید و می بینم که این راه کار در حوزه کمتر به آن توجه می شود: «تقویت انگیزه های انقلابی و ایجاد تمدن اسلامی» است. ✅از بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی که به تعبیر امام خمینی، "فلسفه عملی فقه" است، شرایط جدیدی برای حوزه های علمیه محقق شد که توجه به آن هیچ گونه ناامیدی و سردرگمی را در هیچ طلبه و مسئول حوزوی، باقی نمی گذارد. ✅انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، آرزوی دیرینه تمام علمای پس از دوران غیبت تا به حال بوده است. چرا که همینطور که واضح است، بدون وجود یک حکومت جهت اجرای دستورات و قوانین اسلامی، احکام اسلامی عمدتا در کتاب ها باقی خواهد ماند. امام خمینی (ره) این آرزو را محقق کرد و با این کار تمام بحث های علمی حوزوی را جهت دار کرد. ✅اگر جهت تمام فعالیت های حوزوی را تلاش جهت تقویت ارکان انقلاب و تامین نیازهای حکومت اسلامی قرار دهیم، هیچ موقع سوال "چه کنم؟" برای ما به وجود نخواهد آمد. همینطور که رهبری معظم انقلاب مکررا تبیین کرده اند، نظام اسلامی هم برخاسته از حوزه علمیه است و هم برای ادامه راه به حوزه نیازمند است و انقلاب بدون همکاری حوزه، همانند ماشینی است که سوخت آن تمام خواهد شد. ✅این هدف، اولا یک هدف عینی و ملموس است و می توان آثار تلاش در راه آن را عینا دید و هم این هدف، مصداق اکمل و اتمّ سه راهکار فوق است. اگر ما سرباز امام زمان (عج) هستیم، باید بدانیم که فرمانده ما هدفی جز تاسیس حکومت و ترویج و اجرای احکام اسلام ندارد و این هدف همان هدف انقلاب و نظام اسلامی ایران است. و اگر می خواهیم راه کمال را طی کنیم و به مدارج عالیه معنوی برسیم، تنها راه، انجام تکالیف است و امروز با تأسیس نظام اسلامی، همه ما در مقابل آن تکلیف داریم. و اگر می خواهیم اسلام را تبلیغ و ترویج کنیم، اتمّ مصادیق آن همکاری و حمایت از نظام اسلامی است چرا که با تقویت آن اسلام تقویت و ترویج خواهد شد. ✅حال که به اینجا رسیدیم، باید بدانیم که امروز مهمترین نیاز انقلاب اسلامی، تولید مبانی و ساختارهای نظام اسلامی در شئون مختلف بر اساس منابع اسلامی است که امروزه به نام "تولید علوم انسانی اسلامی" رایج شده است. ✅برای تحقق این نیاز، اجتهاد صحیح بر اساس نیازهای زمان و مکان لازم است و برای رسیدن به اجتهاد، درس خواندن نیاز است. خواندن مکاسب و رسائل و کفایه نیاز است. ✅با این نگاه، درس خواندن ما جهت دار و هدف دار می شود و تا تحقق تمدن اسلامی از پای نخواهیم نشست. ✍محسن ابراهیمی لطفا نظرتان را برای بنده ارسال کنید. @rooz_fiq