eitaa logo
روشنا بوشهر
708 دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
129 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @Mahdiyar6167
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹مجموعه پوستر شهادت🌹 🔰بوشهر پایتخت مقاومت؛ همراه با سردار مقاومت 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨ 🌷 ⭕️ ستون خیمه زندگی (بخش اول) 🔶نگاهی به در خانواده؛ وقتی همسران در جایگاه درست خود قرار بگیرند و در گام بعدی، جایگاه والدینی خود را به درستی ترسیم نمایند اثرات مثبت آن را در جامعه نیز شاهد خواهیم بود. ریشه بسیاری از اتفاقاتی که در جامعه به وقوع می پیوندد را باید در جست، اما باید توجه داشت نیز بر روی خانواده اثرگذار است. ترویج در جامعه برای  است. نقش ها و وظایف مردانه برای زنان و تساوی میان این نقش ها اولین خیانتی بود که به خانواده شد. با توجه به توان بالاتر نسبت به زن، متناسب با این توان، اختیار عمل گسترده تر و البته  را به او محول کرده است. خانه نیز وظیفه دارد که از اقتدار مردش، که وسیله ایست برای حفاظت از خود او، مراقبت و نگهداری کند.   💠در خانواده هر کس نقشی دارد 🔷  به عنوان اولین هسته تشکیل دهنده جامعه از دیر باز مورد توجه محققان مختلف در علوم انسانی قرار گرفته است و مطالعات فراوانی درباره چیستی و چرایی آن صورت پذیرفته است. در نظر دانشمندان و محققان مختلف علوم رفتاری، ریشه بسیاری از اتفاقاتی که در جامعه به وقوع می پیوندد را باید در جست، چرا که اولین جمع و اجتماعی که خواه ناخواه انسان از آن بیشترین تاثیر را می پذیرد خانواده است. «خانواده از منظر جامعه شناسى، اساسى ترین نهاد اجتماعى است که در شکل گیرى ساختار کلان جامعه و افزایش بهره ورى آن نقش بسزا دارد. چون بافت اجتماعى به نوعى تحت تأثیر تحولات خانوادگى قرار دارد و در ها لزوماً در منعکس مى شود». [۱]   🔷وقتی  در این درجه از اهمیت قرار می گیرد که می تواند در جامعه تاثیرات بسزایی داشته باشد، تک تک نیز دارای اهمیت می شود. طبیعتاً اولین نقش هایی که در کانون خانواده و در اولین مرحله شکل گیری آن ایجاد می شود  یا همان زن و شوهری است. این و هستند که در جایگاه همسری تعیین می کنند که خانواده در ادامه حیات خود به کدام سمت و سو حرکت کند و چه مسیری را طی نماید. اگر نقش های میان زن و شوهر به درستی تقسیم شده باشد و هر کس بداند که در این جایگاهی که قرار دارد چه عملکردی باید داشته باشد، مسیر پر از پیشرفت و سعادت در انتظار کلیّه اعضای خانواده خواهد بود. وقتی  در جایگاه درست خود قرار بگیرند و در گام بعدی خود را به درستی ترسیم نمایند اثرات مثبت آن را در جامعه نیز شاهد خواهیم بود.   💠خانواده از جامعه تأثیر می پذیرد 🔷باید از این نکته نیز غافل نشد که همانگونه که خانواده در حرکت جامعه تأثیر دارد، نیز بر روی خانواده اثرگذار است. فرهنگ ها و سبک های زندگی که در جامعه ترویج می شود به مرور بر تاثیر می گذارند. در ابتدای مسیر ممکن است این تاثیر گذرا و سطحی باشد، اما به مرور زمان در لایه های عمیق تر خانواده نفوذ خواهد کرد و کانون خانواده را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد، «از این رو، مى توان گفت: میان خانواده و جامعه یک رابطه دو سویه برقرار است و هر کدام بر دیگرى تأثیر مى گذارد». [۲] متاسفانه در این ایام، برخی افراد تحت تأثیر  که بر طبل آزادی بی قید و شرط می کوبد قرار گرفته اند و ما شاهد آن هستیم که در حال شکل گرفتن است؛ سبک هایی که کانون خانواده را به عنوان اصلی ترین سنگر یک انسان مورد تهدید جدی قرار می دهد و نقش های درون آن را به شدت به چالش می کشاند. ... پی نوشت ها [۱] مقاله: خانواده ۱، محمد احسانی، مجله معرفت، شماره ۸۱ [۲] همان نویسنده: مصطفی راهی منبع: راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨ 🌷 ⭕️ #مردان ستون خیمه زندگی (بخش اول) 🔶نگاهی به #جایگاه_مرد در خانواده؛ وقتی همسران در جا
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨ 🌷 ⭕️ ستون خیمه زندگی (بخش دوم) 🔶نگاهی به در خانواده؛ وقتی همسران در جایگاه درست خود قرار بگیرند و در گام بعدی، خود را به درستی ترسیم نمایند اثرات مثبت آن را در جامعه نیز شاهد خواهیم بود. با توجه به توان بالاتر نسبت به زن، متناسب با این توان، اختیار عمل گسترده تر و البته  را به او محول کرده است. خانه نیز وظیفه دارد که از اقتدار مردش، که وسیله ایست برای حفاظت از خود او، مراقبت و نگهداری کند.   💠نقشهای درست زیر سایه تأمین نیازهای واقعی 🔷  نقشها و وظایفشان را زمانی به درستی انجام میدهند که در یک فضای واقعی به درستی به نیازهایشان پاسخ داده شده باشد. وقتی یک ، نیاز به اقتدارش به عنوان اصلی ترین نیاز روانیش، و نیاز جنسیش به عنوان اصلی ترین نیاز جسمیش دچار آسیب شود، او دیگر توان آن را ندارد که نقش خود را به عنوان  به درستی ایفا نماید، و به وظایفی که به عهده او گذاشته شده است جامه عمل بپوشاند. معمولا افرادی که نیازهایشان به طور کامل پاسخ داده نشده باشد در عملکرد روزمره شان دچار افراط و تفریط می شوند. 🔷بطور مثال که از دست رفته است، یا اینگونه است که در خود فرو می رود و و با صلابتی از خود نشان نمی دهد، و یا به شکلی افراطی برای اثبات خود و به دست آوردن اقتدار و صلابت از دست رفته اش ممکن است دست به اقدامات نادرستی بزند و رفتارهای پرخاشگرانه ای از خود بروز دهد. در سمت مقابل همان مردی که از بین رفته است، دیگر آنچنان توانی را در خود نمی بیند که بتواند  را که به عنوان یک وظیفه، در قالب پذیرش یک نقش به عهده او بوده است تأمین نماید. به عنوان مثال اگر ما برای یک زن نیاز به توجه، محبت، و داشتن تکیه گاه مطمئن را جزو اصلی ترین نیازهای او به حساب بیاوریم، از یک مرد که اقتدار لازم را ندارد و رفتارهای پرخاشگرانه از او صادر می شود، توجه کردن همراه با ابراز محبت را نباید انتظار نداشت... 💠ریشه اصلی مشکلات درون خانواده 🔷با کمی دقت می توان به ریشه اصلی بسیاری از مشکلات دست پیدا کرد.  در جامعه تهدیدی رسمی برای نقش های درون خانواده است، نقش هایی که در آن اگر چه برابری وجود ندارد، اما تناسب به طور کامل رعایت شده است. «هدف ، از دیرباز، احقاق حقوق برابر با مردان، برای زنان بوده و علیه قوانین و سنت هایی مبارزه کرده است که حق را به مردان می دادند. رویکرد ، تمام تلاش خود را برای نفوذ در حصار جنس مذکر صرف می کند و نه به رسمیت شناختن جنس مؤنت.  در این رویکرد، با نمایش مردانه، خواهان نقش ها و وظایف ایشان هستند». [۱]   🔷 و  برای و تساوی میان این نقش ها بود که به خانواده شد. وقتی یک  نقش های مردانه را بر خلاف آن سرشت و خلقتی که دارد قبول می کند، در ظاهر از محدودیت خارج شده است و حق انتخابی به او داده شده است، اما در حقیقت از چاله ای به در آمده و به چاهی عمیق در افتاده است. و وقتی تناسب نداشته باشد، نیازها نیز به درستی تأمین نخواهد شد؛ نه فرصت و توان تأمین نیاز مردش را پیدا می کند و نه در سمت مقابل این توان برای وجود خواهد داشت. برای حل مشکلات کنونی باید از این جدا شویم و به همان که از دل خارج می شود باز گردیم. ... پی نوشت: [۱] مقاله تاملی بر نسبت فمینیسم با انقلاب اسلامی ایران، نرگس نیکخواه قمصری، مجله مطالعات اجتماعی ایران، سال دهم بهار ۹۵، ش ۱ نویسنده: مصطفی راهی منبع: راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ 🌷 ⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش اول) 🔶می‌توان با عبور از لایه‌های ظاهریِ هر
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ 🌷 ⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش دوم) 🔶می‌توان با عبور از لایه‌های ظاهریِ هر عضو از ، وارد لایه‌های عمیق‌تر دل و جان او شد و در او تأثیر گذاشت و ترویج و تبلیغ و همچنین دل سپردن به را به بهترین شکل ممکن در وجود او نهادینه کرد. برای در دل اعضای خانواده باید به سراغ دل او رفت و آن را به تسخیر در آورد. 🔷در ، ، راه ایجاد ، و از زندگی معرفی شده است، و در این باره تعالیم زیادی، خصوصاً در حوزه وجود دارد، تا خانواده با رنگ و بوی خدایی هر چه بیشتری پیدا کند. رحمان در به صراحت درباره زندگی کسانی که از او دوری کرده‌اند سخن می‌گوید و می‌فرماید: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى؛[طه، ۱۲۴] و هر کس از هدایت من [که سبب یاد نمودن از من در همه امور است] روی بگرداند، برای او زندگی تنگ [و سختی] خواهد بود، و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم». 🔷 برای استثمار انسان‌ها و به بردگی در آوردن آنها به‌ جهت‌ رسیدن‌ به‌ مطامع‌ خود، در دهه‌های اخیر سعی داشته است را تضعیف نماید، و برای تضعیف این نهاد کوشش کرده تا را با قطع نماید و او را از اصلی‌ترین منبع عزت‌بخش بی‌بهره و محروم نماید. اکنون‌ باید بر خلاف خواسته سردمداران دنیای کفر، بیشتر از قبل‌ کوشش‌ کرد، تا این ارتباط، قوی‌تر شود. 🔷بنابراین باید تلاش کرد تا را به درون خانه‌ها برد و در حفظ و حراست از آن کوشش نمود و از این رهگذر به عنوان ، محکم و پابرجا بماند؛ در این باره نسبت به هم، و نسبت به فرزندان خود، وظایف اصلی را به عهده دارند. آنها باید به نحوی را برای‌ تبلیغ نمایند که خدا در دل‌های آنها جا باز کند. به عنوان دین برگزیده از جانب خداوند برای انسان، تعالیم زیادی در این باره دارد که با روش‌هایی که پیشنهاد می‌دهد می‌توان این آموزش‌های حیاتی را به درون خانه برد. ... نویسنده: مصطفی راهی منبع: وبسایت رهروان ولایت 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️سوء عاقبت 🔹زیانبارترین پیامد و ، است، چه آنکه انسان کم کم به خو می گیرد و به هرچه خو گرفته باشد، در همان به یاد او می آید؛ همان گونه که هر چه که انسان در روز به یاد آن است یا با آن سر و کار دارد، شب به خواب او می آید و آن را در خواب می بیند. گفته‌اند اندکی پیش از مرگ، حالتی همانند خواب رفتن به انسان دست می دهد. 📕 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة)، ص ۹۴ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
✅ارزش زمان و فرصت ها ✍سه مسافر به شهری رسیدند که پیری دانا آنجا زندگی می‌کرد. نزد او رفتند و خواستند که به آن‌ها پندی دهد. پیر پرسید: چقدر اینجا می‌مانید؟ اولی گفت: تقریبا سه ماه. جواب شنید: به گمانم نتوانی تمام مناطق دیدنی شهر را ببینی. دومی گفت: شش ماه. جواب شنید: شاید تو از آن دوستت هم کمتر شهر را ببینی. سومی گفت: یک هفته. جواب شنید: تو از آن دو بیشتر شهر را خواهی دید!! سپس گفت: زمانی که آدم‌ها فکر می‌کنند زمان زیادی در اختیار آن‌هاست به راحتی آن را تلف می‌کنند اما آن هنگام که اطمینان داشته باشند وقتشان اندک است ارزش زمانشان را به خوبی درک می‌کنند. 💢 راستی ما چقدر وقت داریم؟ 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 ⭕️جایگاه امر به معروف و نهی از منکر (بخش اول) 🔶ما این همه دستور و داریم، و از هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما نبود، یا بسیار کم بود. 💠درباره اهمیت و جایگاه و آیات فراوانی هست که نمونه هایی از آنها را اشاره می کنیم؛   🔷«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ؛ شما بهترین امتی بودید که پدید آمدید، از این رو که و می کنید و به خدا ایمان دارید». در این آیه از به عنوان یاد شده، زیرا این را انجام می دهند. همچنین این دو فریضه در شمار و هم ردیف قرار گرفته اند. 🔷«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ مردان و زنان با ایمان، ولی و یار همدیگرند، یکدیگر را و می کنند و نماز را برپا می دارند و زکات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می کنند. خدا به زودی آنان را مورد رحمت خویش قرار خواهد داد. خداوند توانا و حکیم است». این آیه به و از اوصاف لازم مؤمنان شمرده و افزون بر آن، چنین اقدامی را از شئون ولایت برخی از مؤمنین بر گروهی دیگر قرار داده است.   🔷«الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ؛ و کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را بر پا می دارند و زکات را ادا می کنند و و می نمایند، و پایان همه کارها از آن خداست». آیه یاد شده افزون بر این که در مدینه و اواخر هجرت پیامبر است، در مورد یاران خدا که در آیه قبل وعده یاری به آنان داده شده این ویژگی ها را نیز بیان کرده است. همچنین اشاره دارد که چنین افرادی هرگز پس از پیروزی، روش خودکامگان و جباران را فرا روی خود قرار نداده و به عیش و نوش، و لهو و لعب نمی پردازند، و در غرور و سرمستی فرو نمی روند، بلکه این پیروزی را نردبان ترقی برای ساختن خویش و جامعه قرار می دهند. به همین منظور نخست به رابطه با خالق که مظهر آن است پرداخته، سپس پیوند با مردم را از راه پی گرفته، آنگاه به دو فریضه و » پرداخته و آنها را به کار می گیرند. 🔷بنابراین، آیه یادشده درس بزرگی برای امت فداکار ایران است تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر چه بیشتر و بهتر به این دو فریضه مهم جامه عمل بپوشانند. ... 📕مهم ترین واجب فراموش شده؛ امر به معروف و نهی از منکر، آیت الله ابراهیم امینی، ص‌ ۲۳-۱۸، مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) چ دوم 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥🎥 خبر داری به حمله کرده؟! 🔹واکنش نوجوانان به حمله آمریکا 🌖روشنا_بوشهر
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨ ⭕️خوش اخلاقی در اسلام (بخش اول) 🔶اگر و عمل انسان قوی و فراوان باشد، ولی از زیبایی‌هایی برخوردار نباشد، در و به ویژه در و دچار مشکل میشود. که بخشی از آن در دنیا، و همه در آخرت، ظهور عینی می یابد، قابل شمارش نیست؛ چنان که در روایات آمده است: «هیچ حقیقتی در میزان عمل انسان در قیامت، سنگین تر از نیست». هیچ راهی برای تبلیغ حسنات اخلاقی، بهتر و از این نیست که خود انسان به آراسته باشد. 🔷از آنجا که مردم عاشق زیبایی های ظاهر و زیبایی‌های معنوی هستند، هنگامی که را در انسان ببینند و خود را عاری از آن بنگرند، از درون دچار و شرم و حیا میشوند، و در وجودشان، به آنان سخت و دشوار می آید و سبب میشود به سوی که در غیر خود می بینند و منافع آن را در برخوردها و روابط ملاحظه میکنند، روی آورند، و انسان آراسته به آن را الگو و اسوه خود قرار دهند. 🔷 و حسنات باطنی، که در قرآن مجید از آنان به تعبیر شده است، به دلیل اینکه حرکات و از برمی آید، و خدایند، چنان که به لقمان حکیم منسوب است که گوید: «، خویش بیگانگان باشد، و ، بیگانه خویشان». (ع) درباره چنین میفرماید: «إن أحسن الحسن الخلق الحسن؛ ، است». ادیب نیشابوری گوید: «بود گوهر هر کسی، خوی او / که تن گاه زشت است و گاهی نکو». 🔷 ، از بارزترین صفات (ص) بود که سهمی عمده در به و شیفتگی آنان به شخص پیامبر داشت. خداوند درباره این خصلت مردمی حضرت میفرماید: «به خاطر رحمت الهی بود که برای مردم نرم شدی، و اگر و خشن و سخت دل بودی، از دور تو پراکنده میشدند». ، کمندی است که دیگران را در دام محبت اسیر میکند و تبلور فضلیتهایی چون ، (ادب گفتار) و... میشود؛ چنان که (ع)، حد و مرز اخلاق نیک را چنین تبیین میکند: «نرمی اخلاق، پاکیزه سازی کلام و گشاده رویی». ... 📕اسلام و زیبایی‌های زندگی، رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی، دکتر داود رجبی‌نیا، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ اول، ص ۵۲۶-۵۲۰ 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگر شما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند. 🌖روشنا_یوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ الزامات در فضای مجازی/ ۳ نقطه ضعف جبهه انقلاب در این فضا ▪️ رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ۶ ماه گذشته بارها به فریضه قطعی و فوری جهاد تبیین اشاره کرده اند.از آنجایی که پس از کوید۱۹ عمده فعالیت ها در بستر فضای مجازی دنبال می شود و این فضای رها شده در داخل تحت مدیریت و کنترل دشمنان مردم ما است، لزوم این جهاد در برابر دشمن بیش از پیش واجب می شود. ▪️ در همین حال شاهد هستیم که در این فضا، دشمن از انواع فناوری‌ها در حوزه‌هایی مانند علوم داده و هوش مصنوعی برای تولید محتوای هدفمند و مهندسی ذهن مخاطب با بستر پلتفرم های خارجی که ما را در محاصره تبلیغاتی قرار داده اند استفاده می‌کند که باید در این زمینه تبیین صورت گیرد. ▪️ از مهمترین جنگ افزارهای سایبری دشمن بر ضد ما که باید در خصوصش تبیین صورت بگیرد نوع ساختار و چرایی نفوذ شبکه غیراجتماعی تصویر محور اینستاگرام در ایران با محوریت جریان تحریف است که با بهره گیری از هوش مصنوعی، فیلترینگ حبابی و دروازه بانی محتوایی شیطنت آمیز ضد ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما فعالیت می‌کند و این در حالیست که شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های غربی دیگر نیز هم اکنون اقدامات خصمانه‌ای را در بستن صفحات رسمی ارگان‌های رسمی کشور به کار گرفته‌اند که در میان آنان اینستاگرام کثیف ترین نوع دیکتاتوری رسانه ای و تروریسم سایبری را به معرض نمایش گذاشته است. ▪️ حال در این فضای مجازی ول علاوه بر کنشگری در برابر پلتفرم‌های خارجی، با توسعه سخت افزار، نرم افزار و فناوری‌های نوظهور بومی می‌توانیم قوی شویم. ▪️ در این شرایط قسمت بسیار مهم «جهاد تبیین» در فضای مجازی تبیین چرایی و لزوم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور است. لازم به ذکر است پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا شبکه ملی اطلاعات دارند و به بومی سازی و حکمرانی فضای مجازی و حاکمیت سایبری اهمیت می‌دهند. اینها الزامات «جهاد تبیین» در فضای مجازی است. 💠با توضیحات فوق الذکر به طور خلاصه میتوان جهاد تبیین در فضای مجازی را اینگونه تعریف کرد: «جهاد تبیین»پر فضای مجازی یعنی یک جریان جهادی-انقلابی اصیل برای ابهام زدایی از شبهات، اخبار جعلی و تحریف در سطح جامعه وجود داشته باشد. ▪️ اما متاسفانه اکنون مخاطبان ایرانی به واسطه فضای مجازی ول و حضور در پلتفرم‌های خارجی در جنگ شناختی ترکیبی تغییر ذائقه پیدا کرده و نسبت به ارزش‌های خودش دچار ابهام شده که از الزامات جهاد تبیین اینست که باید در این فضا به صورت فوری تاب‌آوری مردم را در برابر حملات شناختی دشمن بالا ببریم، 📍 در آخر باید گفت ما با ۳ ضعف در جبهه انقلاب در فضای مجازی مواجه هستیم: ۱.فقدان راهبرد در حوزه حکمرانی سایبری انقلاب اسلامی و عدم اهتمام کافی برای اجرای بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب ۲.ضعف گفتگوی هدفمند با یکدیگر و تشتت میان نیروهای خودی ۳. ضعف دانشی در حوزه تبیین در فضای مجازی و رسانه(فقر سواد رسانه ای، سواد فضای مجازی، سواد دیجیتال، روش های اقناع مخاطب و...) 🌖 روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ ⭕️فاکتورهای ازدواج و خانواده قرآنی (بخش اول) 🔶 و تجربه یک زندگی مشترک یکی از زیباترین آرزوهای هر است که در دوران حیات خود آن را در سر می پروراند، و به دنبال دستیابی به آن و برطرف کردن موانع آن است. به جرأت می توان ادعا کرد تلاش برای دست یافتن جایگاه علمی و اجتماعی حتّی ثروت نیز به نوعی در ارتباط با این نیاز طبیعی است؛ چرا که و تجربه نوع خاصی از حیات طیبه الهی، و خدادادی است که محصول آن و راحتی در زندگی است، که انسان همواره خواهان آن بوده است. به همین منظور در این نوشتار تلاش داریم با تکیه بر سبک و ، به جلوه ها و فاکتورهای ازدواج و خانواده قرآنی اشاره کنیم. 💠آسان گیری و پرهیز از مانع تراشی 🔷 و مانع تراشی های بی مورد برای تشکیل زندگی مشترک یکی از بیماریهای خطرناکی است، که بسیاری از خانواده ها و زوجین جوان را به خود درگیر کرده است. موضوع‌ بسیار مهمی که موجب شده است و فراوانی طعم شیرین زندگی مشترک را نچشند و همواره افسوس و دل نگرانی های تنها زیستی را در لابه لایی آرزوهای خود پنهان نمایند. موانعی از جنس و نه چندان پر اهمیت که هیچ گاه به تنهایی نتوانسته‌اند سعادت و را برای افراد به ارمغان آورند؛ ، انتظار زندگی لاکچری، جایگاه بالای علمی و اجتماعی و حقوق های نجومی و... موضوعاتی هستند که مانع یک ازدواج آسان و بدون دغدغه شده است. همواره بر مسأله آسان گیری در امر و فرهنگ سازی آن تأکید داشته و از بر سر تشکیل زندگی مشترک منع کرده است. در منابع روایی از (ع) نقل شده است: «لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَکُونَ عَدَاوَة؛ را سنگین نگیرید که موجب کدورت و گردد». [وسایل الشیعه، ج ۲۱، ص ۲۵۳] 💠پرهیز از مقایسه های مزموم 🔷از جمله آسیبهای خطرناک یک ازدواج و تشکیل خانواده قرآنی، گرفتار شدن در دام مقایسه های مذموم و شیطانی است. گاهاً این بیماری خطرناک از همان ابتدای زندگی مشترک خود را نشان می دهد، به طوری که برخی افراد با مشاهده و با خود، نوعی سختی و تکلف را به خود تحمیل می نمایند. این در حالی است که حضرت باریتعالی با یک از چشم دوختن به نوع زندگی و دارایی دیگران منع کرده است. «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏؛ و هرگز چشمان خود را به ، که به گروه‏هایى از آنان داده‏ایم، میفکن! اینها شکوفه‏ هاى ؛ تا آنان را در آن ؛ و روزى پروردگارت بهتر و پایدارتر است‏». [طه، ۱۳۱] این نوع و چشم و هم چشمی های مادی و دنیوی، می تواند و امنیت را که از جمله سرمایه های با ارزش در یک زندگی ایده آل و قرآنی است را بر باد داده و از اهداف عالی و اخلاقی خود دور نماید. ... منبع: راسخون 🌖 روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ⭕️ در مورد احترام به و چیست؟ (بخش اول) 🔶گرچه عواطف انسانى و مسأله حق شناسى، به تنهایى براى رعایت احترام در برابر کافى است، ولى از آنجا که حتى در مسائلى که هم عقل در آن استقلال کامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح درمى یابد، سکوت روا نمى دارد، بلکه به عنوان در این گونه موارد را صادر مى کند در مورد آنقدر تأکید کرده است که در کمتر مسأله اى دیده مى شود. به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم: 🔷الف ـ در چهار سوره از ، ، بلافاصله بعد از مسأله توحید قرار گرفته؛ این هم ردیف بودن دو مسأله بیانگر این است که تا چه حدّ براى و احترام قائل است. در سوره «بقره» آیه ۸۳ مى خوانیم: «لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «نساء» آیه ۳۶: «وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «انعام» آیه ۱۵۱ مى فرماید: «أَلاّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «اسراء» آیه ۲۳ نیز، این دو را قرین با هم مى بینیم: «وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً». 🔷ب ـ اهمیت این موضوع تا آن پایه است که هم و هم صریحاً توصیه مى کنند که حتى اگر و کافر باشند رعایت احترامشان لازم است. در سوره «لقمان» آیه ۱۵ مى خوانیم: «وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوف؛ اگر آنها به تو اصرار کنند که مشرک شوى، اطاعتشان مکن، ولى در زندگى دنیا به با آنها معاشرت نما»! 🔷ج ـ در برابر و در قرآن مجید، در ردیف در برابر قرار داده شده، چنان که مى خوانیم: «أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ». [لقمان، ۱۴] با این که بیش از آن اندازه است که قابل احصاء و شماره باشد، و این دلیل بر عمق و وسعت و مى باشد. 🔷د ـ ، حتى را در برابر و اجازه نداده است. در حدیثى از (ع) مى خوانیم: «لَوْ عَلِمَ اللّهُ شَیْئاً هُوَ أَدْنَى مِنْ أُفّ لَنَهى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلى والِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِم». [۱] ... پی نوشت: [۱] «جامع السعادات»، جلد ۲، صفحه ۲۵۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) 🌖 روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ #آثار_تقوا در انسان و جامعه (بخش اول) 🔷 #تقوا به انسان #آزادى_معنوى مى‏دهد، یعنى او
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ⭕️ در انسان و جامعه (بخش دوم) 🔷 به انسان مى‏دهد، یعنى او را از و بندگى و آزاد مى‏کند، رشته و طمع و و و را از گردنش برمى‏دارد و به این ترتیب ریشه رقّیتها و را از بین مى‏برد. 💠تقوا و آزادى‏ 🔷لازمه اینکه انسان از زندگى حیوانى خارج شود و یک زندگى انسانى اختیار کند این است که از اصول معین و مشخصى پیروى کند، و لازمه اینکه از اصول معین و مشخصى پیروى کند، این است که خود را در چهارچوب همان اصول محدود کند و از حدود آنها تجاوز نکند، و آنجا که و ‏هاى_آنى او را تحریک مى‏کند که از حدود خود تجاوز کند خود را کند. نام این که مستلزم ترک امورى است است. 🔷نباید تصور کرد که از مختصات دیندارى است، از قبیل نماز و روزه، بلکه تقوا است. انسان اگر بخواهد از طرز زندگى حیوانى و جنگلى خارج شود ناچار است که داشته باشد. در زمان ما مى‏بینیم که تقواى اجتماعى و سیاسى اصطلاح کرده‏اند. چیزى که هست یک علوّ و قداست و استحکام دیگرى دارد و در حقیقت تنها روى است که مى‏توان و با مبنا به وجود آورد و جز بر مبناى محکم ایمان به خدا نمى‏توان بنیانى مستحکم و اساسى و قابل اعتماد به وجود آورد. 🔷قرآن کریم مى‏فرماید: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ؛ آیا آن کس که را بر و رضاى او بنا کرده بهتر است، یا آن که بنیان خویش را بر پرتگاهى سستِ مشرف بر آتش قرار داده است؟». [توبه، ۱۰۹] به هر حال ، اعمّ از تقواى مذهبى و الهى و غیره، است و خود به خود مستلزم ترک و اجتناب و گذشتهایى است. [۱] ... پی نوشت [۱] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار شهید مطهری، تقوا، ده گفتار، ایران، انتشارات صدرا، چ هشتم، ۱۳۷۷ش، ج ۲۳، ص ۶۹۷ پدیدآورنده: حمید حنائی نژاد منبع: وبسایت راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨ ⭕️خوش اخلاقی در اسلام (بخش اول) 🔶اگر #ایمان و عمل انسان قوی و فراوان باشد، ولی از زیبایی
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨ ⭕️خوش اخلاقی در اسلام (بخش دوم) 🔶اگر و عمل انسان قوی و فراوان باشد، ولی از زیبایی‌هایی برخوردار نباشد، در و به ویژه در و دچار مشکل میشود. که بخشی از آن در دنیا، و همه در آخرت، ظهور عینی می یابد، قابل شمارش نیست؛ چنان که در روایات آمده است: «هیچ حقیقتی در میزان عمل انسان در قیامت، سنگین تر از نیست». هیچ راهی برای تبلیغ حسنات اخلاقی، بهتر و از این نیست که خود انسان به آراسته باشد. 💠خوشرویی 🔷مواجهه دو انسان با هم و کیفیت رویارویی چهره ها، نقش مهمی در نحوه گفتار و رفتار دارد و رمز گشایش دلهاست. هرگز نمیتوان با اموال خود همه مردم را بهره مند ساخت و راضی نمود، ولی میتوان با و برخورد کرد. اگر این خوشرویی و خنده رو بودن با و انجام گیرد، افزون بر تأثیر محبت آفرین، حسنه و شمرده میشود: «تبسم الرجل فی وجه اخیه حسنه». در برخورد با دیگران، آنان را آماده تر میسازد تا دل به با شما سپارند. خنده رویی و بشاش بودن، دیگران را دل و جرأت میبخشد تا بدون هیچ هراس و نگرانی، با شما باب آشنایی باز کنند و سفره دلشان را پیشتان بگشایند. 🔷چقدر شایسته است هنگامی که میخواهد با زن و فرزند، پدر و مادر، اقوام و دوستان و مردم برخورد کند، غم و را در پس پردہ باطن پنهان نماید، و همه و خرمی اش را در چهره ظاهر سازد و با با همگان دیدار کند؛ زیرا «لبی که ندارد، شکاف دیوار است». در روایتی در رابطه با ویژگی‌های زیبایی مؤمنان وارد است که: «المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه». ...   📕اسلام و زیبایی‌های زندگی، رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی، دکتر داود رجبی‌نیا، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ اول، ص ۵۲۶-۵۲۰ منبع: راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 ⭕️جایگاه امر به معروف و نهی از منکر (بخش اول) 🔶ما این همه دستور #امر_به_معروف و #نهی_از_
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 ⭕️جایگاه امر به معروف و نهی از منکر (بخش دوم و پایانی) 🔶ما این همه دستور و داریم، و از هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما نبود، یا بسیار کم بود. 💠جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سخنان پیامبر اکرم (ص) 🔷در کلام (ص) رهنمودهای گوناگونی درباره این دو فریضه و اهمیت آن آمده است که نمونه ای از آن چنین است: خدا مبغوض میدارد را که دین نداشته باشد. یکی از اصحاب عرض کرد: چنین مؤمنی کیست؟ فرمود: کسی که وظیفه  و را انجام نمی دهد. به واسطه امر به معروف و نهی از منکر، نوعی و بر همگان را بر عهده همه قرار داده است، لذا یک نمی تواند فقط خودش خوب بوده و کاری به نداشته باشد. باید به وسیله دیگران را نیز به خوبی ها واداشته و به وسیله آنان را از کارهای زشت باز دارد. هر فردی در برابر همه دارد، ، ، زیردستان و بالادستانش. خلاصه در حد توان، مسئولیت نظارت دارد که اگر این مسئولیت را انجام داد، وظیفه دینی اش را انجام داده و مسلمان درستی است وگرنه اسلامش ناقص است.   🔷یک فرد نمی تواند بگوید: «من فقط خودم نماز می خوانم، حالا دیگران بی نماز هستند، باشند»؛ یا پدر بگوید: «من خودم نماز می خوانم، اما اگر پسرم بی نماز باشد کاری ندارم، یا چنانچه برادر و خانواده ام و یا دیگران بی نماز باشند ربطی به من ندارد». این را نمی پذیرد، بلکه می گوید: خودت نماز بخوان و مسئولیت داری دیگران را هم نمازخوان کنی: «کلکم زاع و کلکم مسؤول عن رعیته»؛ همه در مقابل یکدیگر دارید. حتی سرباز در برابر فرماندهش مسئولیت دارد. آحاد رعیت در برابر رئیس و نیز کل حکومت مسئولیت دارند. اسلام چنین وضعی را خواسته است. ما این همه دستور و داریم، و از هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما نبود، یا بسیار کم بود.   🔷در باید همه خوب باشند، اما متأسفانه این از بین ما رخت بربسته، اصلا احساس مسئولیت در برابر نمی کنیم. اگر کسی را ببینیم ظلم می کند، یا فعل حرامی را مرتکب می شود، به راحتی رد می شویم و فکر نمی کنیم که ما هم مسئولیم. میگوییم: «او گناه می کند، ما را که با او داخل یک قبر نمی گذارند!» این تفکر، غلط و غیر اسلامی است. اگر انسان گناهی را می بیند و و نکند و وظیفه اش را انجام ندهد، در قیامت مسئول است. فردی که واجباتش را انجام می دهد و محرمات را ترک می کند، آدم مقدس خوبی است؛ در منزل عبادت می کند، اما کاری به خانواده اش و دیگران ندارد، او خودش فکر می کند خیلی آدم خوبی است و توقع دارد همین که از دنیا رفت، ملائکه فوری به استقبالش آمده و او را به بهشت می برند! اما چنین نیست؛ گرچه او کارهای خوبی دارد و انجام وظیفه کرده، اما و دو واجب مهم را ترک گفته و آن و است... 📕مهم ترین واجب فراموش شده؛ امر به معروف و نهی از منکر، آیت الله ابراهیم امینی، ص‌ ۲۳-۱۸، مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) چ دوم منبع: راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ 🌷 ⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش دوم) 🔶می‌توان با عبور از لایه‌های ظاهریِ هر
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ ⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش سوم و پایانی) 🔶می‌توان با عبور از لایه‌های ظاهریِ هر عضو از ، وارد لایه‌های عمیق‌تر دل و جان او شد و در او تأثیر گذاشت و ترویج و تبلیغ و همچنین دل سپردن به را به بهترین شکل ممکن در وجود او نهادینه کرد. برای در دل اعضای خانواده باید به سراغ دل او رفت و آن را به تسخیر در آورد. 🔷در قسمت قبلی این نوشتار گفته شد باید تلاش کرد تا را به درون خانه‌ها برد و در حفظ و حراست از آن کوشش نمود؛ و اینکه در این باره نسبت به هم، و نسبت به فرزندان خود، وظایف اصلی را به عهده دارند. آنها باید به نحوی را برای‌ تبلیغ نمایند که خدا در دل‌های آنها جا باز کند. به عنوان دین برگزیده از جانب خداوند برای انسان، تعالیم زیادی در این باره دارد که با روش‌هایی که پیشنهاد می‌دهد می‌توان این آموزش‌های حیاتی را به درون خانه برد؛ برخی از مؤثرترین روش‌ها و قالب‌ها به شرح زیر است: 🔷 «دعوت با عمل، قوی‌تر از دعوت با لسان»: بسیاری از ما ممکن است برای تبلیغ دین و تشویق اعضای خانواده به مسائل مذهبی، به آنها تذکرات زیادی بدهیم که در بسیاری موارد ملال‌آور نیز باشد. (ع) فرمودند: «مردم را به غير از زبان‌تان دعوت به دين كنيد، تا سعى و و و و را از شما مشاهده كنند». [۱] هر عضو خانواده، همین که و صادقانه و البته بر دیگر عضو خانواده را ببیند، دلش برای پذیرش آن آموزه‌ها آماده‌تر خواهد بود. 🔷 «حفظ آرامش که ناشی از اطمینان قلب است»: بهترین دستورات دینی را، اگر در فضایی متشنج و با بگوییم، در طرف مقابل اثر نخواهد کرد. در و ، که یک امر کاملا تربیتی است، در ، که یک فضای حساس است و مراقبت بیشتری نیاز دارد، شرط‌ اصلی‌ تأثیرگذاری، ‌و دوری‌ از حالات‌ عصبی است. (ع) میفرمایند: «لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛ با ، [ممكن] نيست». [۲] ورود به مسیر عصبیت، خروج از فضای تربیت تلقی می‌شود. علت این مساله نیز کاملا مشخص است، ایشان در حدیث دیگری علت این خروج را توضیح می‌دهند و می‌فرمایند: « همنشين بسيار بدى است؛ را آشكار، بدى‌ها را نزديك و خوبى‌ها را دور مى‌كند». [۳] 🔷 «گذشت و ایثار به جای مقابله به مثل»: ، و نیز از جمله مواردی است که در باز کردن قفل‌های ترویج دین، در فضای خانواده دارد. در مقابل، بدی‌های اعضای خانواده اگر به خاطر خدا گذشت شود، و بر طبق دستورات دینی عمل گردد، حتماً ارتباط قلبی اعضای خانواده مستحکم‌تر خواهد شد و پذیرش برای انجام فرائض دینی بیشتر خواهد شد. در قرآن‌ کریم می‌فرماید: «وَ لَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ؛ و با بدى يكسان نيست، [بدى را] با آنچه بهتر است دفع كن، آنگاه كسى‌ كه ميان تو و ميان او است، گويى مى‏‌گردد». [فصلت، ۳۴] پی نوشت‌ها [۱] الکافی، ج۲، ص۱۰۵ [۲] غررالحکم‌ و دررالکلم، عبدالواحد بن‌ محمد آمدی [۳] ترجمه تصنیف غررالحکم‌ و دررالکلم (مصطفی درایتی) ص۴۰۴ نویسنده: مصطفی راهی منبع: وبسایت رهروان ولایت 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨ ⭕️خوش اخلاقی در اسلام (بخش دوم) 🔶اگر #ایمان و عمل انسان قوی و فراوان باشد، ولی از زیبایی
 ✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨ ⭕️خوش اخلاقی در اسلام (بخش سوم و پایانی) 🔶اگر و عمل انسان قوی و فراوان باشد، ولی از زیبایی‌هایی برخوردار نباشد، در و به ویژه در و دچار مشکل میشود. که بخشی از آن در دنیا، و همه در آخرت، ظهور عینی می یابد، قابل شمارش نیست؛ چنان که در روایات آمده است: «هیچ حقیقتی در میزان عمل انسان در قیامت، سنگین تر از نیست». هیچ راهی برای تبلیغ حسنات اخلاقی، بهتر و از این نیست که خود انسان به آراسته باشد. 💠 (ادب گفتار) 🔷نخستین و مهم ترین وسیله تبادل اطلاعات در بین انسان ها، است. بنابراین، سخن گفتن، پدیده ای اجتماعی است، و اگر انسان به تنهایی زندگی میکرد، نه نیازی به حرف زدن داشت و نه انگیزه ای که او را به سخن گفتن وادارد، و حتی شاید در چنین وضعی، قادر به سخن گفتن نیز نبود. ، یکی از است که خداوند به انسان مرحمت کرده است: «خلق الإنسان - علمه البیان» گویا به همین مناسبت، اهل منطق، را نشانه خاص و فصل ممیز انسان قرار داده، آن را مساوی میدانند. چنان است که زیبایی‌های دیگر را در مجموعه خود جای میدهد: نرمش در سخن گفتن؛ قطع نکردن کلام دیگری؛ نهی از پرحرفی؛ فاش نکردن اسرار دیگران؛ حفظ زبان؛ سخن گفتن به تناسب فهم مخاطب؛ توجه به مکان ها و موارد سخن گفتن و سکوت کردن؛ پرهیز از حرفها و قضاوت های بی دلیل و مدرک؛ پرهیز از تمسخر و توهین به دیگران و مانند آن. در اینجا به بعضی روشهای‌ قرآنی سخن گفتن اشاره میکنیم:   🔷«ملایمت»؛ از ارزش های مثبت در سخن گفتن، نرمی و است. بلند سخن گفتن و داد و فریاد بیش از اندازه، رفتاری ناپسند است؛ زیرا سخن گفتن برای این است که شنونده بشنود. پس بلند کردن صدا بیش از اندازه، جز زیان، اثر دیگری ندارد و را می آزارد و خسته میکند و مانع سخن گفتن دیگران میشود. آیه ۱۹ سوره لقمان ضمن تشبیه و مثالی کوتاه و گویا، زشتی بلند سخن گفتن را یادآور می شود: واغضض من صوتک إن أنکر الأصوات لصوت الحمیر.   🔷«صراحت»؛ در سخن گفتن، نقطه مقابل گنگی، ابهام و دوپهلو بودن سخن است. در بعضی موارد، در کلام، لازم است. جایی که پای و اجتماع در میان باشد، ناگزیر باید با صراحت سخن گفت تا از تفسیرها و تحلیل های دلخواهانه و نادرست که بر منافع گروهی یا شخصی منطبق است، جلوگیری شود. در ابلاغ رسالتشان چنین بوده اند. در زمان (ص) نیز کفار به دنبال محافظه کاران و راحت طلبان میگشتند: ودوا لو تدهن فیدهنون؛ «دوست میداشتند قدری نرمش و انعطاف داشته باشی، تا آنها هم با تو کنار بیایند و نرمش داشته باشند»، ولی خداوند با نزول آیات و همچنین با بیان سوره کافرون، جای انعطاف، نرمش و چشم پوشی را در مسائل اصولی بست.   🔷«فروتنی و ادب»؛ رعایت تواضع و هنگام سخن گفتن، به ویژه در گفت‌وگو با فراوان تأکید شده است (و قل لهما قولا کریما)، که منظور از ، همان است. در همه کار و از جمله در لازم است، مگر در موارد استثنایی که خشونت و تندی لازم است: لا یحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم.   📕اسلام و زیبایی‌های زندگی، رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی، دکتر داود رجبی‌نیا، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ اول، ص ۵۲۶-۵۲۰ منبع: راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ آمریکا 🔹منطق امروزِ این است که را باید با زور اداره کرد! میگویند و داریم؛ دنیا را با زور وادار میکنیم آنچه که ما میخواهیم همان را بپذیرند و عمل کنند؛ اما در اشتباهند؛ نمیشود، چنین چیزی امکان ندارد. بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۱/۱۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری 🌖روشنا_بوشهر
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ ⭕️فاکتورهای ازدواج و خانواده قرآنی (بخش اول) 🔶 و تجربه یک زندگی مشترک یکی از زیباترین آرزوهای هر است که در دوران حیات خود آن را در سر می پروراند، و به دنبال دستیابی به آن و برطرف کردن موانع آن است. به جرأت می توان ادعا کرد تلاش برای دست یافتن جایگاه علمی و اجتماعی حتّی ثروت نیز به نوعی در ارتباط با این نیاز طبیعی است؛ چرا که و تجربه نوع خاصی از حیات طیبه الهی، و خدادادی است که محصول آن و راحتی در زندگی است، که انسان همواره خواهان آن بوده است. به همین منظور در این نوشتار تلاش داریم با تکیه بر سبک و ، به جلوه ها و فاکتورهای ازدواج و خانواده قرآنی اشاره کنیم. 💠آسان گیری و پرهیز از مانع تراشی 🔷 و مانع تراشی های بی مورد برای تشکیل زندگی مشترک یکی از بیماریهای خطرناکی است، که بسیاری از خانواده ها و زوجین جوان را به خود درگیر کرده است. موضوع‌ بسیار مهمی که موجب شده است و فراوانی طعم شیرین زندگی مشترک را نچشند و همواره افسوس و دل نگرانی های تنها زیستی را در لابه لایی آرزوهای خود پنهان نمایند. موانعی از جنس و نه چندان پر اهمیت که هیچ گاه به تنهایی نتوانسته‌اند سعادت و را برای افراد به ارمغان آورند؛ ، انتظار زندگی لاکچری، جایگاه بالای علمی و اجتماعی و حقوق های نجومی و... موضوعاتی هستند که مانع یک ازدواج آسان و بدون دغدغه شده است. همواره بر مسأله آسان گیری در امر و فرهنگ سازی آن تأکید داشته و از بر سر تشکیل زندگی مشترک منع کرده است. در منابع روایی از (ع) نقل شده است: «لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَکُونَ عَدَاوَة؛ را سنگین نگیرید که موجب کدورت و گردد». [وسایل الشیعه، ج ۲۱، ص ۲۵۳] 💠پرهیز از مقایسه های مزموم 🔷از جمله آسیبهای خطرناک یک ازدواج و تشکیل خانواده قرآنی، گرفتار شدن در دام مقایسه های مذموم و شیطانی است. گاهاً این بیماری خطرناک از همان ابتدای زندگی مشترک خود را نشان می دهد، به طوری که برخی افراد با مشاهده و با خود، نوعی سختی و تکلف را به خود تحمیل می نمایند. این در حالی است که حضرت باریتعالی با یک از چشم دوختن به نوع زندگی و دارایی دیگران منع کرده است. «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏؛ و هرگز چشمان خود را به ، که به گروه‏هایى از آنان داده‏ایم، میفکن! اینها شکوفه‏ هاى ؛ تا آنان را در آن ؛ و روزى پروردگارت بهتر و پایدارتر است‏». [طه، ۱۳۱] این نوع و چشم و هم چشمی های مادی و دنیوی، می تواند و امنیت را که از جمله سرمایه های با ارزش در یک زندگی ایده آل و قرآنی است را بر باد داده و از اهداف عالی و اخلاقی خود دور نماید. ... منبع: راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
*🔰پادوهای با شناسنامه ایرانی و شناسه آمریکایی* *تا پایان مطالعه بفرمایید...* ۱- یکی از مشرکان مکه (اباعزه الجمحی) در جنگ بدر به اسارت سپاه اسلام درآمد. او بعد از اسارت به رسول خدا(ص) گفت من مردی عیالوار هستم. بر من منت بگذار و آزادم کن. پیامبر اکرم (ص) با این شرط که دیگر به جنگ با مسلمانان بازنگردد او را آزاد کرد ولی اباعزه وقتی به مکه رسید گفت: من محمد [ص] را فریب دادم و در جنگ احد دوباره به مصاف مسلمین آمد و باز هم اسیر شد و بار دیگر به همان بهانه از رسول اکرم (ص) خواست که آزادش کند و پیامبر در پاسخ فرمود: آزادت کنم که باز به مکه بروی و در میان قریش فریاد بزنی که محمد[ص] را فریب دادم؟! و سپس فرمود: «لا یلسع المومن، من جُحْرٍ مرتین... مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود». ۲- «برتراند راسل» فیلسوف بلندآوازه انگلیسی می‌گوید «از حماقت کسانی تعجب می‌کنم که در میان ده‌ها راه پیش روی، دقیقا همان راهی را انتخاب می‌کنند که بی‌نتیجه بودن آن را بارها آزموده‌اند. نمی‌دانم چرا اصرار دارند که اشتباهات خود را تکرار کنند»؟! ۳- این سخن از «برتولت برشت» نمایشنامه‌نویس و شاعر معروف آلمانی هم شنیدنی است. او از قول بازیگر نقش اول یکی از نمایشنامه‌های خود می‌گوید «شرم‌آور است! چرا هنوز نفهمیده‌اید که می‌توان به یک نفر برای همیشه دروغ گفت و می‌توان برای یک‌بار به همه دروغ گفت! ولی هرگز نمی‌توان برای همیشه به همه دروغ گفت». ۴- حالا به این چند خبر از جنگ اوکراین توجه کنید؛ الف- رئیس‌جمهور اوکراین: کشورهای غربی ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند! چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ من کسی را نمی‌بینم! ب- باز هم از رئیس‌جمهور اوکراین است‌: از سران ۲۷ عضو اتحادیه اروپا مستقیماً پرسیدم که آیا اوکراین عضو ناتو می‌شود یا خیر. همه می‌ترسند و جواب نمی‌دهند! ج- سفیر اوکراین در انگلیس: ما در اوکراین دو برابر فرانسه، انگلیس و چین، زرادخانه هسته‌ای داشتیم، آن را واگذار کردیم و این بلایی است که بر سر ما آوردند. این درس بزرگی برای ما و کشورهایی مثل ایران است که سپر هسته‌ای خود را کنار نگذارند... د- ... و ده‌ها نمونه دیگر از این دست که این روزها با تأسفی آمیخته به حسرت بر زبان و قلم مسئولان دولت اوکراین نشسته و با ابراز ندامت، بیان می‌شود‌! ۵- و اما، این همه در حالی است که اوکراین در خدمت به آمریکا و کشورهای غربی سنگ‌تمام گذاشته بود و آمریکا از این کشور با عنوان یکی از متحدان استراتژیک خود یاد می‌کرد! و بد نیست بدانید که ارتش اوکراین در طول سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ بیش از ۵۰۰۰ نیرو برای کمک به آمریکا در اشغال عراق فرستاده بود! و از حیث تعداد نظامیان اعزامی سومین کشور نیروهای ائتلاف در آن جنگ بود! ۶- این اولین بار نیست که آمریکا و اروپا بعد از بهره‌گیری از توان و ظرفیت کشورها به آنها قول حمایت می‌دهند ولی سر بزنگاه زیر قول و قرارشان زده و پشت متحدان خود را خالی می‌کنند. ۷- گزارش مفصل امروز کیهان درباره جنگ اوکراین و ابعاد آن است و نگاه جمهوری اسلامی ایران به موضوع نیز در اظهارات وزیر خارجه کشورمان آمده است، آنجا که اعلام می‌کند؛ «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا دارد، توسل به جنگ راه‌حل نیست. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی ضرورت دارد». روی سخن این وجیزه اما، با یک جریان غربگرا در داخل کشور است که علی‌رغم همه عهدشکنی‌ها، جنایات، غارتگری‌ها و خباثت‌های بی‌شمار آمریکا که حتی به متحدان استراتژیک خود نیز رحم نمی‌کند، هنوز هم از مذاکره و رابطه و اعتماد به آمریکا دَم می‌زنند! آیا می‌توان در میان این طیف از غربگراها (و نه همه آنها) افرادی را یافت که از درک نتیجه فاجعه‌بار پیشنهاد اعتماد به آمریکا بی‌خبر باشند؟! افرادی از این دست، اگر خواب‌آلود نباشند، باید آنها را در شمار جماعتی از پادوهای دشمن شماره کرد که شناسنامه ایرانی و شناسه آمریکایی دارند! 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr