🌹بزرگداشت اولین شهید روحانی استان بوشهر در مبارزه با رژیم ستمشاهی
شهید آیت الله حاج شیخ ابوتراب عاشوری
🌖 روشنا_بوشهر
♦️ منطقه در یک نگاه | ۹ اسفند ۱۴۰۰
1️⃣ طی درگیریهای شدید در جنوب غرب مأرب، نیروهای صنعاء موفق شدند کنترل یک منطقه «السوم» را در اطراف این شهر به دست گیرند.
2️⃣ رئیس جمهور فرانسه و ولیعهد عربستان سعودی طی یک تماس تلفنی گفتگو کردند.
3️⃣ «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.
4️⃣ معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در سفری به امارات با ولیعهد ابوظبی دیدار و گفتوگو کرد.
5️⃣ وزیر صنعت، تجارت و گردشگری بحرین بر علاقهمندی این کشور برای توسعه همکاری با سوریه تأکید کرد.
6️⃣ وزیر مهاجرت لبنان با مقامات سوریه دیدار و در خصوص تسریع در روند بازگشت آوارگان سوری رایزنی کرد.
7️⃣ «زیاد النخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی یک سخنرانی از همه گروههای مقاومت فلسطین خواست که برای دفاع از قدس و مسجدالاقصی، در نهایت آمادگی قرار داشته باشند.
#منطقه_در_یک_نگاه
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️گذری کوتاه بر ویژگیهایظاهری و باطنی #امام_موسی_کاظم (ع)
🔷 #امام_موسی_کاظم(ع)، امام هفتم ما شیعیان، که پس از شهادت پدرشان امام جعفر صادق (ع) به #امامت رسیدند، و از سال ۱۴۸ تا ۱۸۳، یعنی به مدت ۳۵ سال رهبری شیعیان را بر عهده داشتند. ایشان #معاصر با چهار تن از #خلفای_عباسی یعنی #منصور، #مهدی، #هادی و #هارون_الرشید بودند که همگی در ضدیت با شیعه قرار گرفته، اختناق و فشار بسیاری را متوجه #امام_کاظم (ع) و اصحابشان نموده بودند. نام امام، #موسی و لقب آن حضرت، #کاظم (ع) کنیه آن امام #ابوالحسن و ابوابراهیم است. شیعیان و دوستداران لقب #باب_الحوائج به آن حضرت دادهاند. ولادت #امام_موسی_کاظم (ع) روز یکشنبه هفتم ماه صفر سال ۱۲۸ هجری در ابوأ اتفاق افتاد. دوران #امامت_امام_کاظم (ع) مقارن بود با سالهای آخر خلافت منصور عباسی، و در دوره خلافت هادی و ۱۳ سال از دوران خلافت هارون که سختترین دوران عمر آن حضرت به شمار آمده است.
🔷 #امام_موسی_کاظم (ع) از حدود ۲۱ سالگی براساس وصیت پدر بزرگوارشان و به امر خداوند متعال به #مقام_بلند_امامت رسیدند، و زمان امامت آن حضرت ۳۵ سال و اندکی بود که مدت امامت حضرت، از همه ائمه بیشتر بوده است، البته غیر از حضرت ولی عصر (عج). #امام_کاظم (ع) دارای قامتی معتدل بودند. صورتشان نورانی و گندمگون و رنگ مویشان سیاه و انبوه بود. بدن شریفشان از زیادی عبادت ضعیف شده بود، ولی همچنان روحی قوی و قلبی تابناک داشتند. #امام_موسی_کاظم (ع) به تصدیق همه مورخان، به #زهد و عبادت بسیار معروف بوده اند. حضرتشان از عبادت و سختکوشی، به #عبد_صالح معروف، و در سخاوت و بخشندگی مانند نیاکان بزرگوار خود بودند. #امام_کاظم (ع) کیسههای ۳۰۰ دیناری و ۴۰۰ دیناری و ۲۰۰۰ دیناری بین ناتوانان و نیازمندان تقسیم میکردند. از #امام_موسی_کاظم (ع) روایت شده است که فرمودند: «پدرم پیوسته مرا به #سخاوت داشتن و کَرَم کردن سفارش میکرد».
🔷 #امام_موسی_کاظم (ع) با آن کَرَم و بزرگواری و بخشندگی خود، #لباس_خشن بر تن میکردند. چنانکه نقل کردهاند: #امام لباس خشن میپوشیدند و همینطور #ساده_پوش بودند، و این خود نشان دیگری است، از بلندی روح و صفای باطن و بیاعتنایی آن امام به زرق و برقهای گول زننده دنیا. #امام_کاظم (ع) نسبت به همسر و فرزندان و زیردستان بسیار #باعاطفه و #مهربان بودند. همیشه در اندیشه #فقرا و بیچارگان بودند، و پنهان و آشکار به آنها کمک میکردند. برخی از فقرای مدینه او را شناخته بودند، اما بعضی - پس از تبعید حضرت از مدینه به بغداد - به کرم و بزرگواریش پی بردند و آن وجود عزیز را شناختند. #امام_موسی_کاظم (ع) به تلاوت قرآن مجید انس زیادی داشتند. قرآن را با صدایی حزین و خوش تلاوت میکردند، آنچنان که مردم در اطراف خانه آن حضرت گرد میآمدند و از روی شوق و رقت گریه میکردند.
🔷بدخواهانی بودند که آن حضرت و اجداد گرامیش را - روی در روی - بد میگفتند و سخنانی دور از ادب به زبان میراندند، ولی آن حضرت با #بردباری و شکیبایی با آنها روبرو میشدند، و حتی گاهی با احسان آنها را به صلاح میآوردن و متنبه میساختند. تاریخ، برخی از این صحنهها را در خود نگهداشته است. لقب #کاظم از همینجا پیدا شد. #کاظم یعنی نگهدارنده و #فرو_خورنده_خشم. این رفتار در برابر کسی یا کسانی بوده که از راه جهالت و نادانی یا به تحریک دشمنان به این کارهای زشت و دور از ادب دست میزدند. #رفتار_حکیمانه و #صبورانه آن حضرت کم کم، بر آنان #حقانیت_خاندان_عصمت و اهل بیت علیهم السلام را روشن میساخت، اما آنجا که پای گفتن کلمه حق - در برابر سلطان و خلیفه ستمگری - پیش میآمد، #امام_کاظم (ع) میفرمودند: «قُلِ الحَقَّ و ان کان فیه هُلاکُک، فَانَّ فیهِ نَجاتُک؛ #حق را بگو، اگر چه هلاک تو در آن باشد، زیرا #نجات تو در همان است». ارزش والای #حق به اندازهای است که باید افراد در مقابل حفظ آن نابود شوند. در #فروتنی - مانند صفات شایسته دیگر خود - نمونه بودند.
🔷با #فقرا مینشستند و از بینوایان دلجویی میکردند. بنده را با آزاد مساوی میدانستند و میفرمودند: «همه، فرزندان آدم و آفریدههای خدائیم». از ابوحنیفه نقل شده است که گفت: #موسی_بن_جعفر (ع) را در کودکی دیدم و از او پرسشهایی کردم، چنان پاسخ داد که گویی از سرچشمه ولایت سیراب شده است. به راستی ایشان #فقیهی_دانا و #توانا و #متکلمی_مقتدر و زبردست بود. محمد بن نعمان نیز میگوید: #موسی_بن_جعفر (ع) را #دریایی_بی_پایان دیدم که میجوشید و میخروشید و بذرهای دانش به هر سو میپراکند.
منبع: راسخون بهنقل از سایت عصر شیعه
#امام_کاظم
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ #دیدگاه_اسلام در مورد احترام به #پدر و #مادر چیست؟ (بخش اول)
🔶گرچه عواطف انسانى و مسأله حق شناسى، به تنهایى براى رعایت احترام در برابر #والدین کافى است، ولى از آنجا که #اسلام حتى در مسائلى که هم عقل در آن استقلال کامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح درمى یابد، سکوت روا نمى دارد، بلکه به عنوان #تأکید در این گونه موارد #دستورات_لازم را صادر مى کند در مورد #احترام_والدین آنقدر تأکید کرده است که در کمتر مسأله اى دیده مى شود. به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم:
🔷الف ـ در چهار سوره از #قرآن_مجید، #نیکى_به_والدین، بلافاصله بعد از مسأله توحید قرار گرفته؛ این هم ردیف بودن دو مسأله بیانگر این است که #اسلام تا چه حدّ براى #پدر و #مادر احترام قائل است. در سوره «بقره» آیه ۸۳ مى خوانیم: «لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «نساء» آیه ۳۶: «وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «انعام» آیه ۱۵۱ مى فرماید: «أَلاّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «اسراء» آیه ۲۳ نیز، این دو را قرین با هم مى بینیم: «وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً».
🔷ب ـ اهمیت این موضوع تا آن پایه است که هم #قرآن_کریم و هم #روایات صریحاً توصیه مى کنند که حتى اگر #پدر و #مادر کافر باشند رعایت احترامشان لازم است. در سوره «لقمان» آیه ۱۵ مى خوانیم: «وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوف؛ اگر آنها به تو اصرار کنند که مشرک شوى، اطاعتشان مکن، ولى در زندگى دنیا به #نیکى با آنها معاشرت نما»!
🔷ج ـ #شکرگزارى در برابر #پدر و #مادر در قرآن مجید، در ردیف #شکرگزارى در برابر #نعمتهاى_خداوند قرار داده شده، چنان که مى خوانیم: «أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ». [لقمان، ۱۴] با این که #نعمات_خداوند بیش از آن اندازه است که قابل احصاء و شماره باشد، و این دلیل بر عمق و وسعت #حقوق #پدران و #مادران مى باشد.
🔷د ـ #قرآن_کریم، حتى #کمترین_بى_احترامى را در برابر #پدر و #مادر اجازه نداده است. در حدیثى از #امام_صادق (ع) مى خوانیم: «لَوْ عَلِمَ اللّهُ شَیْئاً هُوَ أَدْنَى مِنْ أُفّ لَنَهى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلى والِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِم». [۱] #ادامهدارد...
پی نوشت:
[۱] «جامع السعادات»، جلد ۲، صفحه ۲۵۸
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ ۲۶، ج ۱۲، ص ۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#والدین #پدر #مادر
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ #دیدگاه_اسلام در مورد احترام به #پدر و #مادر چیست؟ (بخش دوم و پایانی)
🔶گرچه عواطف انسانى و مسأله حق شناسى، به تنهایى براى رعایت احترام در برابر #والدین کافى است، ولى از آنجا که #اسلام حتى در مسائلى که هم عقل در آن استقلال کامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح درمى یابد، سکوت روا نمى دارد، بلکه به عنوان #تأکید در این گونه موارد #دستورات_لازم را صادر مى کند در مورد #احترام_والدین آنقدر تأکید کرده است که در کمتر مسأله اى دیده مى شود. به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم:
🔷هـ ـ با این که #جهاد، یکى از مهمترین برنامه هاى اسلامى است، مادام که جنبه وجوب عینى پیدا نکند، یعنى داوطلب به قدر کافى باشد، بودن در #خدمت_والدین از آن مهمتر است، و اگر موجب ناراحتى آنها شود، جایز نیست. در حدیثى از #امام_صادق (ع) مى خوانیم: مردى نزد #پیامبر_اکرم (ص) آمده عرض کرد: من جوان با نشاط و ورزیده اى هستم و جهاد را دوست دارم ولى #مادرى دارم که از این موضوع ناراحت مى شود، #پیامبر (ص) فرمود: «ارْجِعْ فَکُنْ مَعَ والِدَتِکَ فَوَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لاَ ُنْسُهَا بِکَ لَیْلَةً خَیْرٌ مِنْ جِهاد فِی سَبِیلِ اللّهِ سَنَة؛ برگرد و با #مادر خویش باش، قسم به آن خدایى که مرا به حق مبعوث ساخته است، یک شب مادر با تو مأنوس گردد از یک سال جهاد در راه خدا بهتر است»! [۱] ولى، البته هنگامى که #جهاد، #جنبه_وجوب_عینى پیدا کند، #کشور_اسلامى در خطر قرار گیرد و حضور همگان لازم شود، هیچ عذرى پذیرفته نیست، حتى نارضایتی والدین. در مورد سایر واجبات کفائى و همچنین مستحبات، مسأله همان گونه است که در مورد جهاد گفته شد.
🔷و ـ #پیامبر_اسلام (ص) فرمود: «إِیّاکُمْ وَ عُقُوقَ الْوالِدَیْنِ فَإِنَّ رِیحَ الْجَنَّةِ تُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عام وَ لا یَجِدُها عاقٌّ؛ بترسید از این که #عاق_والدین و مغضوب آنها شوید، زیرا #بوى_بهشت از هزار سال راه به مشام مى رسد، ولى هیچ گاه به کسانى که مورد #خشم_والدین هستند، نخواهد رسید». [۲] این تعبیر اشاره لطیفى به این موضوع است که چنین اشخاصى نه تنها در #بهشت گام نمى گذارند، بلکه در فاصله بسیار زیادى از آن قرار دارند و حتى نمى توانند به آن نزدیک شوند. «سید قطب» در تفسیر «فى ظلال» حدیثى به این مضمون از #پیامبر_اکرم (ص) نقل مى کند که: مردى مشغول طواف، #مادرش را بر دوش گرفته طواف مى داد، #پیامبر (ص) را در همان حال مشاهده کرد، عرض کرد: آیا #حق_مادرم را با این کار انجام دادم؟ فرمود: «نه حتى جبران یکى از ناله هاى او را (به هنگام وضع حمل) نمى کند»! [۳]
🔷در پایان این بحث، ذکر این نکته را لازم مى دانیم: گاه مى شود #والدین پیشنهادهاى غیر منطقى و یا خلاف شرع به انسان مى کنند، بدیهى است اطاعت آنها در هیچ یک از این موارد لازم نیست، ولى با این حال باید با #برخورد_منطقى و انجام وظیفه #امر_به_معروف در بهترین صورتش، با این گونه پیشنهادها برخورد کرد. سخن خود را در این زمینه با حدیثى از #امام_کاظم (ع) پایان مى دهیم: کسى نزد #پیامبر_اکرم (ص) آمد و از #حق_پدر و #فرزند سؤال کرد، فرمود: «لا یُسَمِّیهِ بِاسْمِهِ وَ لایَمْشِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لایَجْلِسُ قَبْلَهُ وَ لایَسْتَسِبُّ لَه»؛ (باید او را با نام صدا نزند [بلکه بگوید پدرم!]، جلوتر از او راه نرود، قبل از او ننشیند، و کارى نکند که مردم به پدرش بدگویى کند [نگویند خدا پدرت را نیامرزد که چنین کردى!]». [۴]
پی نوشت:
[۱] «جامع السعادات»، ج ۲، ص ۲۶۰
[۲] همان، ص ۲۵۷
[۳] «فى ضلال»، ج ۵، ص ۳۱۸
[۴] «نور الثقلين»، ج ۳، ص ۱۴۹
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ ۲۶، ج ۱۲، ص ۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#والدین #پدر #مادر
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️فاکتورهای ازدواج و خانواده قرآنی (بخش اول)
🔶 #تشکیل_خانواده و تجربه یک زندگی مشترک یکی از زیباترین آرزوهای هر #جوان_مجردی است که در دوران حیات خود آن را در سر می پروراند، و به دنبال دستیابی به آن و برطرف کردن موانع آن است. به جرأت می توان ادعا کرد تلاش برای دست یافتن جایگاه علمی و اجتماعی حتّی ثروت نیز به نوعی در ارتباط با این نیاز طبیعی است؛ چرا که #تشکیل_زندگی_مشترک و تجربه نوع خاصی از حیات طیبه الهی، #نیازی_طبیعی و خدادادی است که محصول آن #آرامش و راحتی در زندگی است، که انسان همواره خواهان آن بوده است. به همین منظور در این نوشتار تلاش داریم با تکیه بر سبک #زندگی_علوی و #فاطمی، به جلوه ها و فاکتورهای ازدواج و خانواده قرآنی اشاره کنیم.
💠آسان گیری و پرهیز از مانع تراشی
🔷 #سختگیری و مانع تراشی های بی مورد برای تشکیل زندگی مشترک یکی از بیماریهای خطرناکی است، که بسیاری از خانواده ها و زوجین جوان را به خود درگیر کرده است. موضوع بسیار مهمی که موجب شده است #دختران و #پسران فراوانی طعم شیرین زندگی مشترک را نچشند و همواره افسوس و دل نگرانی های تنها زیستی را در لابه لایی آرزوهای خود پنهان نمایند. موانعی از جنس #مادیات و #انتظارات_بی_مورد نه چندان پر اهمیت که هیچ گاه به تنهایی نتوانستهاند سعادت و #خوشبختی را برای افراد به ارمغان آورند؛ #مهریه_های_سنگین، انتظار زندگی لاکچری، جایگاه بالای علمی و اجتماعی و حقوق های نجومی و... موضوعاتی هستند که مانع یک ازدواج آسان و بدون دغدغه شده است. #آموزه_های_دینی همواره بر مسأله آسان گیری در امر #ازدواج و فرهنگ سازی آن تأکید داشته و از #مانع_تراشی بر سر تشکیل زندگی مشترک منع کرده است. در منابع روایی از #امام_علی (ع) نقل شده است: «لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَکُونَ عَدَاوَة؛ #مهریه_زنان را سنگین نگیرید که موجب کدورت و #دشمنی گردد». [وسایل الشیعه، ج ۲۱، ص ۲۵۳]
💠پرهیز از مقایسه های مزموم
🔷از جمله آسیبهای خطرناک یک ازدواج و تشکیل خانواده قرآنی، گرفتار شدن در دام مقایسه های مذموم و شیطانی است. گاهاً این بیماری خطرناک از همان ابتدای زندگی مشترک خود را نشان می دهد، به طوری که برخی افراد با مشاهده و #مقایسه_دیگران با خود، نوعی سختی و تکلف را به خود تحمیل می نمایند. این در حالی است که حضرت باریتعالی با یک #فرمول_قرآنی از چشم دوختن به نوع زندگی و دارایی دیگران منع کرده است. «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى؛ و هرگز چشمان خود را به #نعمتهاى_مادّى، که به گروههایى از آنان دادهایم، میفکن! اینها شکوفه هاى #زندگى_دنیاست؛ تا آنان را در آن #بیازماییم؛ و روزى پروردگارت بهتر و پایدارتر است». [طه، ۱۳۱] این نوع #مقایسههای_مذموم و چشم و هم چشمی های مادی و دنیوی، می تواند #آرامش و امنیت را که از جمله سرمایه های با ارزش در یک زندگی ایده آل و قرآنی است را بر باد داده و #کانون_گرم_خانواده از اهداف عالی و اخلاقی خود دور نماید. #ادامهدارد...
منبع: راسخون
#ازدواج #خانواده #تشکیل_خانواده #زندگی_مشترک
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ #رسانه در حال حاضر يك ابزار نيست! (بخش اول)
🔶 #گستره_رسانه و #نفوذ روز افزون آن در ابعاد زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست. مهمتر از آن، اینکه #دشمنان هم به عمق این نفوذ پی برده و با استفاده از این #ابزار، سعی بر مخدوش کردن چهره #دین مینمایند.
🔷سرپنجههای #نفوذ_رسانه در عمق زندگی بشر امروز بیشتر از هر زمانی احساس میشود. #ابزاری که بدون شک، بزرگترین خدمت را به جامعه انسانی میکند. از ایجاد سرگرمی گرفته تا بحثهای اطلاعرسانی و آموزشی همه و همه مرهون پیشرفتهای بشر در زمینهی #رسانه است؛ امّا این خدمتگذار بزرگ و موسس دهکدهی جهانی، همواره چالشها و آسیبهایی هم در پی داشته است. رسانهای که اول برای انتقال پیام آمده بود، امّا حالا خودش تبدیل به فرهنگ شده است. #رسانه در حال حاضر یک ابزار نیست، بلکه به قول «مارشال مک لوهان» #فوق_ابزار و خود یک پیام است.
🔷 #تمام_اقشار_جامعه بدون در نظر گرفتن سطح سواد و معلومات، #مخاطب یک #رسانه قرار میگیرند، این رسانه میتواند لقب #جمعی را از آن خود کند. تنوع و #گستردگی_دامنه_تأثیر #رسانههای_جمعی به حدی در جوامع کنونی زیاد است، که اندیشمندان متفقالقول، آنها را به عنوان #ابزارکنترلذهنانسان میشناسند و معتقدند رسانههای جمعی، دهکدهی جهانی را ساختهاند. در جهان پسامدرن که #رسانههای_جمعی بینالمللی، #مخاطبین را با انبوهی از گفتمانهای گفتاری، نشانهای، تصویری، موسیقایی و از این دست، بمباران میکنند، هویت افراد نیز تحت تأثیر تجربههایی که از رسانهها کسب میکنند شکل میگیرد.
🔷امّا #بزرگترین_جنگی که امروز در #رسانه راه افتاده است، جنگ علیه #دین است؛ #قرآن_کریم عمق جنگها و خاستگاه دشمن را دست برداشتن از #دین و عقیده میداند و میفرماید: « ...وَ لَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا... ؛ و آنان پيوسته با شما #میجنگند تا اگر بتوانند شما را از #دينتان برگردانند...». [بقره، ۲۱۷] #دشمن به خوبی فهمیده است که #بزرگترین_سلاح #جوان_مومن و مسلمان، #ایمان اوست؛ تا زمانی که این سلاح و #پایبندی به ایمان و دین باشد، هرگز کاری از پیش نخواهد برد. در تجربههای تاریخ گذشته #دشمن به عمق تاثیر این موضوع رسیده است و همه همت خود را برای خلع سلاح کردن بکار گرفته است. #ادامهدارد...
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#رسانه #دشمن
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ #پيامبر_اکرم صلی الله عليه و آله:
💠فَأَمَّا الْحِلْمُ فَمِنْهُ رُكوبُ الْجَميلِ، وَ َصُحْبَةُ الأَْبْرارِ وَرَفْعٌ مِنَ الضَّعَةِ وَرَفْعٌ مِنْ الْخَساسَةِ وَ تَشَهِّى الْخَيْرِ وَ تَقَرُّبُ صاحِبِهِ مِنْ مَعالِى الدَّرَجاتِ وَالْعَفْوُ وَالْمَهَلُ وَالْمَعْروفُ وَالصَّمْتُ فَهذا ما يَتَشَعَّبُ لِلْعاقِلِ بِحِلْمِهِ؛
🔷 #حاصل_بردبارى، آراسته شدن به خوبيها، همنشينى با نيكان، ارجمند شدن، عزيز گشتن، رغبت به نيكى، نزديك شدن بردبار به درجات عالى، گذشت، آرامش و تأنى، احسان و خاموشى؛ اينها #ثمره_بردبارى_عاقل است.
📕تحف العقول، ص ۱۶
#پيامبر_اکرم
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یمن؛ شمعی که در سکوت تاریخ میسوزد
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️امام علی (ع) چه اهدافی را برای #بعثت_پیامبر_اكرم (ص) بيان می کند؟
🔷 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۸۵ #نهج_البلاغه به برنامه هاى مختلف و #اهدافبعثتپیامبراكرم (ص) پرداخته، چنين مى فرمايد: «أَرْسَلَهُ بِوُجُوبِ الْحُجَجِ، وَ ظُهُورِ الْفَلَجِ، وَ إِيضَاحِ الْمَنْهَجِ؛ او را براى #بيان_حجتهاى_لازم و #پيروزى_آشكار [حق بر باطل] و روشن ساختن #راه_حقّ فرستاد». به اين ترتيب در جمله هاى سه گانه بالا اهداف بعثت را كه اتمام حجت و پيروزى حق بر باطل و روشن ساختن راه سعادت است بيان فرموده است. آنگاه به برنامه هاى عملى #پيامبر_اکرم (ص) پرداخته، چنين مى فرمايد: «فَبَلَّغَ الرِّسَالَةَ صَادِعاً بِهَا، وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ دالّاً عَلَيْهَا، وَ أَقَامَ أَعْلَامَ الْاِهْتِدَاءِ وَ مَنَارَ الضِّيَاءِ، وَ جَعَلَ أَمْرَاسَ الْاِسْلَامِ مَتِينَةً، وَ عُرَا الْاِيمَانِ وَثِيقَةً؛ او #رسالت خود را آشكارا ابلاغ كرد، و #انسانها را بر #مسير_حقّ قرار داد؛ در حالى كه #راه_پيشرفت را به آنها نشان داده بود، #پرچمهاى_هدايت را برافراشت و نشانه هاى روشن را برپا ساخت، ريسمان هاى [خيمه] اسلام را محكم نمود و دستگيره هاى #ايمان را استوار ساخت».
🔷در آغاز، سخن از پرداختن به ابلاغ رسالت الهى به طور كلى به ميان آمده است، همانگونه كه در قرآن مجيد مى فرمايد: «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ؛ آنچه را #مأموريت دارى #آشكار ساز و از مشركان روى گردان»؛ [حجر، ۹۴] سپس از جزئيات اين برنامه سخن مى گويد كه #پيامبر (ص) #مردم را از بيراهه به جاده اصلى دعوت كرد و دلايل و نشانه ها را براى پيمودن اين راه به آنها گوشزد نمود و #چراغهاى_نورانى بر سر هر راه نهاد، تا به هنگام تاريكى نيز از ادامه مسير باز نايستند و سرانجام با بيانات كافى و تدبيرهاى سازنده #رشته_های_اسلام را محكم ساخت و دستگيره هاى ايمان را استحكام بخشيد. كمتر كلامى را مى توان پيدا كرد كه در عين كوتاهى و فشردگى اين همه مطلب را درباره #اهداف و برنامه هاى #پيغمبر_اسلام (ص) بيان كند. جمله «جَعَلَ أَمْرَاسَ الْاِسْلَامِ مَتِينَةً»، گويا #اسلام را به خيمه اى تشبيه مى كند كه ريسمان هاى محكمى از هر سو، آن را به زمين هاى اطراف متّصل كرده است تا تندبادها نتواند آن را از جا بر كَند. اين ريسمان ها امورى مانند جمعه و جماعات و حجّ و زكات و جهاد و امر به معروف و نهى از منكر است كه هميشه حوزه اسلام را حفظ كرده و از آن دفاع مى نمايد؛ هر جا اين #تعليمات_اسلامى پياده شود، #اسلام بيمه مى شود، و هرگاه ضعيف گردد دشمنان بر مسلمين چيره خواهند شد.
🔷جمله «وَ عُرَى الْاِيمَانِ وَثِيقَةً»، #ايمان را تشبيه به طنابى كرده كه دستگيره هاى مختلفى در آن است و براى نجات از قعر چاه، يا نجات در پرتگاه ها بايد به اين دستگيره ها چسبيد. بديهى است اگر اين دستگيره ها سست و ضعيف باشد، نه تنها انسان نجات نمى يابد، بلكه گرفتار #سقوط خطرناكى مى شود. اين دستگيره ها همان #فروع و #تعليمات_اسلام در برنامه هاى مختلف عبادى و اجتماعى است كه در احاديث نيز به آن اشاره شده است. از جمله در روایات نقل شده كه #پيامبر_اكرم (ص) روزى از اصحابشان پرسیدند: «أَىُّ عُرَى الْإِيمَانِ أَوْثَقُ؟؛ كدام يك از دستگيره هاى ايمان محكم تر است؟»، جمعى گفتند: خدا و پيامبرش آگاهترند؟ و بعضى از نماز يا زكات و... نام بردند. #رسول_خدا (ص) فرمود: آنچه گفتيد داراى فضيلت است؛ ولى پاسخ اصلى نيست، «محكم ترين دستگيره هاى ايمان، دوست داشتن براى خدا و دشمن داشتن براى خداست، و محبّت اولياى الهى و بيزارى از دشمنان الهى است». [۱] البتّه مفاهيم اخلاقى همچون توكّل، تفويض، تسليم، رضا، صبر، يقين و... كه در روايات به آن اشاره شده نيز مى تواند به عنوان دستگيره هاى ايمان معرفى شود و هيچ كدام با يكديگر منافاتى ندارند.
پی نوشت:
[۱] الكافی، كلينى، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دارالكتب الإسلامية، ۱۴۰۷ ق، چ چهارم، ج ۲، ص ۱۲۶
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دارالكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ ش، چ اول، ج ۷، ص ۱۵۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اسلام #پیامبر #پيامبر_اکرم #بعثت #مبعث #امام_علی #اميرالمؤمنين #نهج_البلاغه
🌖روشنا_بوشهر
🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr