🗯 تصور جامعهای که #بهائیان در اکثریتاند❗️
🖌 هرچند #بهائیت به دلیل در اقلّیت بودن شعار #نوع_دوستی سر میدهد، اما در واقع پیامبرخواندهی #بهائی بذر #کینه و #دشمنی از غیربهائیان را در دل پیروانش افشانده است.
🖍 همچنان که پیامبرخواندهی بهائی، ملاقات پیروانش با غیربهائیان را ممنوع اعلام کرده است: «با آنان که به خدا و آیاتش کافر شدند (:کسانی که حاضر به پذیرش بهائیت نشدند) #معاشرت نکنید و از مثل آنها دوری کنید».[1]
🖍 و یا آنجا که گفته است: «بر هر نفسی لازم است که از انفس خبیثه مشرکه (:بخوانید #غیر_بهائیان) اجتناب نماید».[2]
🖍 او همچنین دستور به #قطع_رابطه با غیربهائیان داده است: «إنقَطع عَن الَّذین أشرَکوا و کانوا مِن الخاسرین [3]؛ با آنان که مشرک و زیانکار شدند (:بخوانید غیربهائیان)، قطع رابطه کن».
♻️ آری؛ جامعهای که بهائیان در اکثریت باشند، غیربهائیان مورد تحریم همهجانبه و بایکوت قرار خواهند گرفت و شعارهای تبلیغاتی و ظاهرسازی #تشکیلات_بهائیت دیگر در آنجا معنایی نخواهد داشت.
📌 البته بهائیت در عمل نشان داده حتی اقلّیت نیز نتوانسته عاملی برای #انحصار طلبیش شود و با حکم به #طرد_روحانیِ رویگردانان از خود [4]، سیاست #تحریم همهجانبه را در خصوص آنان پیش میگیرد.
♻️ با این حال آموزهی همزیستی مسالمتآمیز با پیروان جمیع ادیان در این فرقه [5]، بیشتر به شعاری توخالی شباهت دارد.
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📓[1]. «لا تُعاشروا معَ الَّذین هم کفروا بالله و آیاته ثم اجتنبوا عن مثل هولاء»: اشراق خاوری، مائده آسمانی، ج 8، ص 39.
📓[2]. همان.
📕[3]. حسینعلی نوری، مجموعه الواح مبارکه، ص 90.
📙[4]. ر.ک: شوقی افندی، توقيعات مبارکه، ج 4، ص 95-94.
📘[5]. ر.ک: احمد یزدانی، نظری اجمالی در دیانت بهائی، ص 51.
روشنگر مدیا
🔴 چاپ کتاب در ایران ۳۸۰ ساله شد 🔹 برگزاری «سیصد و هشتادمین سالگرد چاپ نخستین کتاب در ایران» در نمایش
🔹 مراسمی به مناسبت «سیصد و هشتادمین سالگرد چاپ نخستین کتاب در ایران» در نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت و با حضور سفیر ایران برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان و شورای خلیفهگری ارامنه جنوب ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت نشستی را برگزار میکنند.
بر اساس این گزارش، این نشست چهارشنبه ۱۰ اکتبر تحت عنوان «سیصدوهشتادمین سالگرد چاپ نخستین کتاب در ایران» برگزار خواهد شد.
طبق آنچه اعلام شده غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در هفتادمین نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت میزبان این نشست خواهد بود و ماجدی سفیر ایران در آلمان سخنران این مراسم است؛ ضمن اینکه پیام شورای خلیفهگری ارامنه جنوب ایران قرائت خواهد شد.
در این مراسم ناشران حاضر در این عرصه بینالمللی شرکت خواهند کرد و مقامات نمایشگاه مذکور نیز حضور خواهند داشت.
این خبر اضافه میکند، رونمایی از صفحه اول اثری که در سال ۱۶۳۸ در ایران برای اولین بار با ماشین چاپی در چاپخانه وانک در جلفا منتشر شده و اصل آن در موزه انگلیس نگهداری میشود، از جمله برنامههاست.
اهمیت رونمایی این اثر از آن جهت است که این ماشین چاپ الگوبرداری شده از دستگاه گوتنبرگ نبوده، بلکه دستگاهی ابداعی است. این کتاب ادعیه مذهبی ارامنه اصفهان است که نسخهای از آن در ایران وجود ندارد.
در فضایی که تصویر درستی از ایران در رسانههای غربی منعکس نمیشود، این رونمایی حائز اهمیت است؛ چرا که نشاندهنده تعامل میان ارامنه با مسلمانان ایران بوده که یک هموطن ارمنی توانسته این کتاب را چاپ کند./آراکس
@Feraghvaadyan
✅سقف کلیسایی که دزدیده شد
🔸دزدها سقف آهنی یک کلیسای تاریخی را در بریتانیا به وزن ۲۰ تُن، ربودند.
این کلیسای قدیمی در روستای هوتون کانکوئست، واقع در مرکز بریتانیا، قرار دارد و متعلق به قرن ۱۴ میلادی است. سرایداران هنگامی متوجه این دزدی شدند که آفتاب از سقف کلیسا به داخل ساختمان تابید. خسارت این دزدی حدود ۱۰۰ هزار پوند (۱۱۳ هزار یورو) برآورد میشود. بهگفته یک افسر پلیس مجرمان میبایست روزها با وسیله نقلیه بزرگ، و راهاندازی داربست و نردبان بلند سقف کلیسا را دزدیده باشند🔸
@religions
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
📜مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در اطلاعیهای از مسئولان استان فارس درخواست کردند که ضمن رعایت حقوق شهروندی با فرقه ضاله #بهائیت برخورد جدی شود.
↙️متن اطلاعیه به این شرح است: «استان فارس با سابقه تاریخی و تمدنی بزرگ ایران ــ اسلامی و شیراز سومین حرم اهل بیت علیهمالسلام در حراست و حفاظت از آرمانهای انقلاب اسلامی و امام و با تقدیم 15 هزار شهید لالهگون پیشقدم بوده است.
مردم ولایتمدار فارس و شیراز در مبارزه با استعمار بریتانیا و فرقه ضاله بهائیت پیشتاز بودهاند. مردم شریف فارس در کمال افتخار و احترام در طول تاریخ با تمام اقلیتهای مذهبی و ادیان توحیدی زندگی مسالمتآمیز داشتهاند.
مجمع نمایندگان استان فارس همراه با مردم ولایتمدار استان همواره از آرمانهای والای انقلاب اسلامی امام و رهبری دفاع نموده و رژیم جنایتکار کودککش و اشغالگر اسرائیل را دشمن درجه یک بشریت میدانیم و از مسئولان مربوطه میخواهیم با رعایت حقوق شهروندی و آحاد ملت بزرگ ایران در چارچوب قانون اساسی به فرقههای ضاله و شیطانی و فرقه بهائیت که با پشتیبانی و حمایت انگلیس تأسیس شده و حامیان آنها اجازه توطئه و جولان ندهند و با قاطعیت با مقصران و توطئهگران مقابله نمایند.
از مسئولان کشوری و استانی میخواهیم با انسجام و اتحاد با خدمترسانی جهادی و انقلابی از آرمانهای امام و انقلاب دفاع نمایند»./تسنیم
@Feraghvaadyan
🚸مدارس مذهبی، کمپهای #انجمن_حجتیه
#قسمت6
🎓 سالیان سال است، آغاز #پاییز با بازگشایی مدارس گره خورده و هر یک تداعیگر دیگری است. به این مناسبت مسئله #نفوذ انجمنحجتیه در #مدارس کشور را در #مصاحبه اختصاصی روشنا با #معلمی که از کودکی در این فضا رشد یافته و هماکنون نیز در مدارسی با حضور #معلمان_انجمنی مشغول به تدریس است، بررسی میکنیم.
❓به نظر شما چند درصد از دانشآموزانی که در این مدارس تحصیل میکنند، در نهایت اهداف انجمن را محقق ساخته یا حتی جزء بدنه آن میشوند؟
👤فکر میکنم اکثر بچههای دبیرستانیشان، در جلسات و دورههای انجمن شرکت میکنند. بعضاً میبینم در یک هفته 20 جلسه در مناطق مختلف تهران (قلهک، پاسداران، هروی، شمسآباد و...) گذاشتند. بدون اینکه جلسهای برای نقد انجمن وجود داشته باشد و همین دانشآموزان با جنبههای دیگر انجمن هم آشنا شوند.
❓شما در مدرسهای که به فرمایش خودتان جزء مدارس انجمن بوده تحصیل کردید، آیا انجمنی بودنش برایتان محسوس بود؟
👤بله، آن موقع ما خودمان هم اطلاعاتمان بیشتر بود. بچههای الآن فکرشان درگیر مسائل سختافزاری و نرمافزاری است و روی این مسائل زمان نمیگذارند تا مطالعه کنند. اعتقادات قرص و محکم انجمنحجتیه را خیلی از همکلاسیهای قدیمیام دارند. حدود 70 درصد بچهها در آن گروه ماندند و هنوز هم جلسه میگذارند.
❓به نظرتان #ضعف چه حوزهای باعث شده برخی مدارس مذهبی، رنگ و بوی انجمنی داشته باشند؟
👤هرچند ضعف متوجه آموزش و پروش هم میشود اما به طور کلی آموزش و پرورش خیلی نمیتواند این موارد را رصد و کنترل کند. این برنامهها اعتقادی است. کسانی که روی برنامههای اعتقادی کار میکنند، باید این مسائل را پایهریزی و نیروهای توانا تربیت کنند. انجمن، نیروهای حرفهای زیادی دارد، مثلاً یک مسح پا را تا دو ساعت هم میتوانند توضیح دهند، طوری که بچه با اشتیاق گوش کند و از جایش تکان نخورد. حالا شما برو در یک محیط انقلابی بگو داستانهای شهدا و انقلاب را مثلاً در مسجد تعریف کنند، آن هم مسائلی که واقعاً تأثیرگذارند و جای کار دارند، اما خوب #کم_کاری میشود. نسبت کمتری از مدارس و معلمها از شهدا یاد میکنند. بچهها معلمشان را خیلی دوست دارند، پس خیلی میتواند مؤثر باشد، اما چند درصد معلمهای ما در رابطه با شهید و انقلاب صحبت میکنند؟ یک عده که انجمنیاند، یک عده دیگر هم کلاً به این مسائل اهمیت نمیدهند.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✍نقدی بر نقد آقای کمالیان پیرامون همایش تصوف, شاخص ها و نقدها
✍نقدی بر نقد آقای کمالیان پیرامون همایش "تصوف, شاخص ها و نقدها"
⁉️علت موج هجمه ها به همایش تصوف چیست؟
🔹هنوز چند روز تا برگزاری نخستین همایش ملی تصوف, شاخصه ها و نقدها باقی مانده, اما موج عظیمی از هجمه از سوی برخی فرق درویشی و شماری دایه های مهربان تر از مادر علیه این همایش به راه افتاده است.
صرف نظر از چرایی این هجمه ها, در اینجا نقدی داریم بر نقد یکی از منتقدان همایش مزبور با عنوان "صدر هنوز میان حوزویان, تنهاست", نوشته آقای محسن کمالیان که در کانال مصطفی تاجرزاده نشر داده شده است.
🔹نویسنده با محور قرار دادن رویه آقای صدر در تبلیغ و برخورد با مسیحیان و سنیان و متصوفه, برگزاری همایش مزبور را برخلاف این منش دانسته و آن را به دور از "جوانمردی" می خواند.
🔹 در باب نوشته نامبرده به چند نکته اشاره می شود, امید که راهگشا باشد:
🔹ایشان که حتی عنوان همایش را "منفی" خوانده اند, بد نیست اولا, کنکاشی در باب لغت "نقد" داشته باشند تا دریابند که نقد در مضمون کلی, عیار چیزی را سنجیدن بر مبنای ویژگی های مثبت و منفی است. یعنی در نقد, هم به شاخص های پسندیده توجه شده و هم نقاط ضعف مورد اشاره قرار می گیرد و نقد صرفا تمرکز بر وجوه منفی و ضعف مقوله مورد بررسی نیست. ثانیا, گویا آقای کمالیان به درستی, عنوان همایش را مورد توجه قرار نداده اند؛ تصوف, شاخص ها , نقدها, عنوان همایش مزبور است که با "تصوف شناسی انتقادی" کاملا تفاوت معنایی و رویکردی دارد. بدیهی است نامگذاری چنین نشست های علمی تخصصی, هدفمند و پس از اندیشه بسیار صورت گرفته که به درستی می توان به تفاوت معنایی دو عنوان اصلی و انتسابی نویسنده پی برد که در اولی, بررسی شاخص ها, پیش از نقدها قرار گرفته و اهدافی پشت آن قرار دارد.
🔹ایشان از رویه و خدمات ارزشمند آقای صدر در امر تبلیغ نام برده و همایش مزبور را به دور از این منش دانسته, اما به این مسیله اشاره نکرده که تصوف _بنا به اذعان آقای صدر_ مستلزم بدعت آفرینی در دین بوده و بسیاری از آداب و مبانی اعتقادی متصوفه و فرق درویشی برآمده از آن, انحراف از مبانی اصیل دین اسلام محسوب می شود. مصادیق, فراوان است؛ عشریه در مقابل خمس, تاسیس خانقاه در برابر مسجد, سرسپردگی و تجسم صورت مرشد در عبادت, تنها برخی از بدعت های انحرافی فرقه نعمت اللهی گنابادی از فرق متصوفه می باشد. با وجود چنین بدعت هایی, آیا می توان آن را همسنگ دین مسیحیت یا مذهب تسنن دانست؟ به نظر می رسد, نحوه مواجهه با هر مقوله نیازمند درک وجوه و ابعاد آن, همچنین بستری است که مقوله مزبور در آن زیست می کند که در مورد اخیر نیز بستر جامعه ایران با جوامع مورد تبلیغ آقای صدر تفاوت دارد.
🔹آقای کمالی از نکته ای مهم در خصوص فرق برآمده از تصوف و جریان تصوف فرقه ای_آگاهانه یا ناآگاهانه_مغفول مانده؛ مروری بر تاریخ تصوف در ایران, نمایانگر تحرکات برخی فرق درویشی است که گاه, خطرات و آسیب هایی را نیز به همراه داشته است و این ها جدای از مقوله انحرافات عقیدتی است. مراد, برخی رویه های سیاسی و تبرج خواهانه فرق مزبور است که از قضا با منش صوفیانه قدیمی, فاصله دارد به طوری که برخی از تحول معنای فقر و درویشی و پیدایی "سلطنت فقر",سخن رانده اند. نمونه متاخر این پدیده, اقدامات طیف افراطی فرقه گنابادی در غایله گلستان هفتم اسفند ۹۶ بود که با رقم زدن حوادث تاسفبار و شهادت سه تن از نیروهای انتظامی, چهره تازه ای از درویشی گری و تصوف فرقه ای را به منصه ظهور گذاشت. بنابراین, با تحول ماهوی معنای تصوف و درویشی گری, باید از رویکرد های تازه ای به این مقوله نگریست.
🔹مسیله دیگر,اشاره به ناجوانمردانه بودن همایش فوق الذکر است چراکه "تصوف در اقلیت" قرار دارد. در اینجا توجه نویسنده محترم را به این حقیقت جلب می کنیم که این جامعه اقلیت, سالهاست با تمام دستگاه درویشی گری خود در کنار سایر شهروندان از تمامی حقوق برخوردار بوده, خانقاه ها, جماعت خانه ها و جم خانه های بسیاری در نقاط مختلف کشور دایر بوده و هست که مراسم درویشی هم اکنون در آنها برگزار می گردد. از طرفی, شمار زیادی از متصوفه در مقام معلم, استاد, دانشجو و... در حال فعالیت فرهنگی هستند. بنابراین, واژه "اقلیت" معادل "محرومیت و محدودیت" نیست.
🔹نکته پایانی اینکه, برگزاری همایشی با رویکرد علمی تخصصی در سطح ملی در باب پدیدارشناسی و بررسی یک مقوله, برآمده از اهمیت و نقش پدیده مذکور بوده و هدف از چنین هم اندیشی های علمی, دستیابی به دانشی به روز در باب مسیله و در نهایت, اتخاذ روشی مناسب برای تعامل و مواجهه با ابعاد مثبت ومنفی آن است. بدیهی است, وقتی تصوف طی زمان با تغییر و تحولات ماهوی و شکلی همراه شده, بررسی این دگرگونی ها, آثار و نتایج آن, آن هم با عنایت به برخی مصادیق اخیر (حوادث پاسداران تهران) و زیان هایش بر جامعه _درویشی و بیرونی_ امری است ضروری.
📚بخش تحلیلی روشنگر
🔴 لطفا در نشر اخبار دقت فرمایید❗️
۱5 مهر ماه جاری خبرگزاری مهر، خبری را با این عنوان منتشر نمود:
🔸« تجدید چاپ چند کتاب زعیم انجمن حجتیه در تهران»
http://bit.ly/2C1ci60
✅ هر چند ڪه توجّه این خبرگزاری به این موضوع، شایسته و قابل تحسین است، امّا متأسفانه سالهاست ڪه یڪی از عوامل اصلی عدم شناخت صحیح از انجمن حجتیّه، انتشار مطالب نادرست و یا غیر دقیق بوده است. در این خبر نیز از جناب آقای دڪتر نادر #فضلی به عنوان "زعیم انجمن" یاد شده است!
شڪّی نیست ڪه ایشان از اعضای قدیمی و اساتید و مسئولین فعلی این گروه بوده و هستند، امّا امروزه مدیریّت انجمن حجتیّه را شورایی چند نفره، تحت نظر آقایان مهندس سیّد حسین #سجادی و دڪتر سیّد حسن #افتخارزاده به عهده دارد.
📚 همانگونه ڪه در این خبر نیز ذڪر شده است، "مرڪز فرهنگی #انتشارات_منیر" یڪی از اصلیترین مراڪز توزیع و نشر آثار انجمن حجتیّه است. البته این بدان معنی نیست ڪه ڪلیّه نویسندگانی ڪه آثارشان توسّط این انتشارات به چاپ رسیده است، انجمنی هستند. همچنین قرار نیست تا افکار انحرافی انجمن در همه این آثار منعکس شده باشد.
@hojjatiyeh
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آنچه #بهاءالله برای خود نمیپسندید به دیگران نسبت میداد❗️
♨️ مدعی پیامبری بهائیت، #ادب را لباس منتخب خود دانسته: «اَلْاَدَبُ قَمِیصی بِهِ زَینَّا هَیاکِلَ عِبَادِنَا الْمُقَرَّبِینَ؛ (ترجمه:) ادب پیراهن من است که بر بندگان مقرب خود میپوشانم»[1]
♨️ و پیروانش را از انتساب القابی به دیگران، که خود دوست نمیدارند، منع کرده است: «یا ابنَ الوجود لا تنسب إلی نفس ما لا تحبّه لِنفسک و لا تَقُل ما لا تَفعَل [2]؛ ای فرزند وجود، به کسی نسبت نده آنچه را برای خود دوست نداری و مگو آنچه انجام نمیدهی».
⭕️ این در حالیست که پیامبرخواندهی بهائی، انواع و اقسام #القاب_زشت و زننده را نثار غیربهائیان کرده، که در ادامه به چند نمونهی آن اشاره خواهیم نمود.
🔺 او با #کرم و #مگس خواندن غیربهائیان گفته است: «لا تَری المُشرکین إلّا کخراطین الأرض و لا زماجیرهم إلّا کطنین الذّباب [3]؛ مشرکین (:بخوانید غیربهائیان) را نبینید جز مانند کرمهای خاکی و صدایشان را همانند وز وز مگس».
🔺 همچنین با #سگ خواندن مخالفینش گفته است: «و لَو انّی فی تلکَ الأیام الَّتی أحاطَتنی کِلاب ُ الأرضِ و سَبُعُ البِلادِ [4]؛ و اگر در آن ایام که توسط سگان زمین و درّندگان سرزمینها احاطه شده بودم».
🔺 در جایی دیگر، مخالفین خود را با لقب #خوک خطاب کرده است: «اُفٍ لکَ یا خنزیر و بما اکتسبت یَداک [5]؛ اُف بر تو ای خوک بخاطر آنچه که انجام میدهی».
♻️ با این حال، پیامبرخواندهی بهائی یا از انتساب چنین القابی به خود استقبال میکرده و یا میان #گفتار_تا_عمل او، بسیار فاصله وجود داشته است!
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📓[1]. یوسف قدیمی، گلزار تعالیم بهایی، ص 25.
📕[2]. حسینعلی نوری، کلمات مکنونه (عربی)، شماره: 29.
📙[3]. حسینعلی نوری، آثار قلم أعلی، ج 1، لوح: 20، ص 183.
📘[4]. حسینعلی نوری، جواهرالأسرار، عبارت دوم، ص 4.
📒[5]. اشراق خاوری، رحیق مختوم، ج 2، ص 27.