.
⚠️ نقدی بر روش انتقادیِ ریچارد داوکینز |مسیحیّت انگاریِ تمام ادیان|
🔗 (قسمت اول)
📣روشنگر به نقل از نقد الحـاد و آتئیسمـ/ْ یکی از محورهای قابل توجه در بررسی آرای داوکینز مربوط به بستر اصلی فهم او از دین است. وی در جامعهای با زمینه تفکرات مسیحی زاده و پرورده شده است. گرچه او هرگز حتی در دوران های نخست زندگیِ خود یک مسیحی معتقدی نبوده است، لکن تصویر زندگی خود از خداوند و دین و زندگی دیندارانه را از نظام مسیحی اخذ کرده است. در بررسی های او درباره حقایق دینی، این زمینه از پیش موجود، نقش زیادی دارد. گرچه حملات او به دین و حقایق دینی، همه سنت ها را در بر میگیرد، اما کاملاً روشن است که بهانه این حملات، به طور عمده از همان نظام فکری مسیحی حاصل گردیده است. داوکینز میگوید:
« برای اغلب مقاصد میتوان هر سه دین ابراهیمی را از هم تمایز ناپذیر انگاشت، مگر اینکه خلافش ذکر شده باشد؛ اما من غالباً از مسیحیت مثال میزنم، تنها به این سبب که دست بر قضا بیشتر با این روایت آشنایی یافتهام.
📙 داوکینز، ریچارد؛ پندار خدا؛ ترجمه الف. فرزام؛ ص۳۲
مبنا بودنِ تصویر مسیحی از حقایق دینی در ذهن داوکینز به گونه ای دیگر نیز قابل ملاحظه است؛ وقتی وی با این انتقاد روبرو میشود که تعهد و سرسپردگی او به نظریه تکامل، به ویژه انتخاب طبیعی مانند تعهد به یک دین خاص بوده و گویا او داروینیسم را به مثابه یک دین می داند، در پاسخ میگوید: « ترجیح می دهم آن را این گونه به کار نبرم... دین نه با مشاهده که با باور موجه می شود»
📙 تبار شناسی سرشت انسانی: گفتگو با ریچارد داوکینز؛ روزنامه انتخاب، شماره۲۳ و ۱۳۸۳/۱/۲۴
در این نگرشِ داوکینز به روشنی میتوان این مبنای فکریِ قابل توجه در سنت مسیحی را مشاهده کرد که یقین بر اثر اعتقاد و ایمان ایجاد می شود، نه بر اثر فهم و تسلیم عقلانی؛ این در حالی است که تقدم ایمان بر فهم و یقین عقلانی، ویژگی همه ادیان نیست و در اسلام همواره از دعوت به تعقل و تدبر و نظر و اندیشه به عنوان مقدمات نیل به ایمان یاد شده است.
به طور قطع این زمینه ذهنی در قضاوتهای داوکینز درباره کلیت دین و ایمان و آموزه مشترک همه ادیان الهی، یعنی وجود خداوند، اثرگذار خواهد بود و همین امر استدلال های او در نقد دین آموزههای دینی را که به طور عمومی و کلی بیان می شود، معیوب و متزلزل خواهد ساخت؛ زیرا تفاوتهای تصویر خداوند در هر کدام از ادیان، بسترهای بحث را متفاوت میسازد. گو اینکه داوکینز همه را به یک چوب میراند و تفاوتی قائل نمی گردد.
تلقی داوکینز از برهان نظم، به عنوان نمونه ای دیگر، گویای این مدعاست. در تقریر مسیحی از برهان نظم نتیجه برهان، اثبات وجود خداست و داوکینز از منظر دانشمندی تکامل گرا به برهان نظم در روایت مسیحیِ آن حمله می کند و به عنوان یک بی خدای تمام عیار، اصل وجود خدا را نیز مورد تردید و انکار قرار می دهد. بهانه او در این انکار، تلقی خاص او از خداست که حاصل توصیفات گزارشهای عهدین می باشد. گرچه محصول نهایی، انکار اصول مشترک تمام ادیان، یعنی اعتقاد به موجودی فرا طبیعی میباشد.
اندیشهی خدای ساعت ساز لاهوتی ( Divine Wathhamker) و یا خدای رخنه پوش (God of gaps) را می توان از قبیل همین موارد برشمرد. خدای ساعت ساز که زاده الهیات طبیعی مسیحیت و یهود شمرده می شود، خدایی ساکن آسمانهاست که چرخ فلک را به راه انداخته و از آن پس به استراحت مشغول است؛ مانند ساعت سازی که تلاش اولیه او ساخت و هماهنگی اجزای ساعت است و پس از کوک کردن و راه انداختن آن، کار دیگری ندارد. داوکینز با طرح عنوان ساعت ساز نابینا و با استناد به اصل تکاملِ مبتنی بر انتخاب طبیعی، چنین خدایی را مردود میداند.
خدای پوش نیز از دل گونه ای از الاهیات مسیحی بیرون می آید. چنین خدایی در مجهولات جستجو و یافت می گردد و گویا هر جا بشر دامنه علم خود را محدود دیده و از کشف علتِ پدیدهای در مانده است، آن را به ساحت الهی نسبت داده و گو اینکه خدا از چنین نادانسته هایی برآمده است!
داوکینز بر اساس این تصویر از خدا، با معرفی کتاب هایی که به جای باور به وجود خدا با تبیین های علمی پر شدهاند، خداوند رخنه پوش را نفی و انکار می کند.
📙 پندار خدا، ترجمه الف. فرزام؛ ص۱۰۱-۱۱۷
ادامه دارد...
@Feraghvaadyan
@Naghde_elhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر گئورک قره پتیان، استاد تمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر
@Feraghvaadyan
👈اذعان و تاکید حلقه ای ها بر "التقاطی بودن" و وجوه "پلورالیستی" فرقه "عرفان حلقه"
@Feraghvaadyan
🔴روحِ کیهانی/ روحِ جهان/ شعور کیهانی🔴
⚫️روشنگر به نقل از نقد حلقه/در فرقه خرافی و ضدّ قرآنی _ اهل بیتی حلقه همه چیز در ارتباط و اتصال با شعور کیهانی خلاصه می شود و شعور کیهانی در این فرقه، همه کاره بوده و جای خدا نشسته است!!
طاهری، شعور کیهانی را زیربنا و بخش اشتراک فکری همه انسان ها معرفی کرده است! (عرفان کیهانی (حلقه)، ص۷۰)
💢 پائولو کوئلیو در آثارش به تبلیغ مفهوم شبه معنوی ای به نام《روحِ کیهانی》پرداخته است. وی واژه ی روح کیهانی را به معنای حقیقتی نامرئی در هستی می داند که می تواند زبان مشترک موجودات باشد! وی می گوید:《... روحِ جهان همواره نیروی مثبتی است.》: (کیامیاگر، ص۹۳)
کوئلیو ، روح کیهانی را همان قدرتی می داند که جادوگران به آن دست یافته اند...👽: (کیمیاگر، ص۸۵ و ۹۵)
پائولو کوئلیو مفهوم《روح کیهانی》را از اندیشه های یونگ اقتباس کرده است. (یونگ/ ضمیر پنهان/ ص۷۱)؛ وی آن را پرورانده، جایگاه آن را در هستی (از نظر قدرت تصرف و تدبیر امور) بسان خدا بال و پر داده است!!
📖برگرفته از کتاب کاوشی در معنویت های نوظهور
@Feraghvaadyan
⭕️ دید و بازدیدهای #عبدالبهاء در #آمریکا
♦️ روشنگر به نقل از نقد و بررسی بهاییت/ بر اساس شواهد موجود، سفر #عباس_افندی به آمریکا، با دعوت رسمی مقامات این کشور و با برنامهریزی قبلی برای زد و بندهای #سیاسی صورت گرفته است.[1]
♦️ از اینرو هنگام ورود عباس افندی به# نیویورک، وی از سوی « #روزولت » #رئیس_جمهور وقت آمریکا و وزیر داراییاش « #لی_مک_کلانگ »، مورد استقبال قرار گرفت.
♦️ او همچنین در طول سفر، با اشخاص برجسته و مقامات رسمی این کشور، از جمله « #فرانکلین_مکوه» #خزانهدار_آمریکا، دریاسالار « #وین_رایت»، دریاسالار «#پیری» #سفیر_انگلیس در #وانگشتن، چند تن از #خاخام های #یهودی و... ملاقات نمود.[2]
⚠️ اما به راستی، علّت استقبال #مقامات_آمریکایی جنگطلب، از عبدالبهاء (در ظاهر) مروج #جنگ_ستیزی چه بوده است⁉️
⚠️ همچنین عبدالبهاء، چه نقشی برای پیشگیری از جنگهای بزرگ آیندهای که آمریکا باعث و بانیاش بوده، ایفا کرده است⁉️
🔺 در غیر این صورت، عباس افندی تنها مأمور غرب، برای ترویج #صلح و #دستبوسی غربیهای متجاوز به #کشورهای_اسلامی میباشد❗️[3]
⚠️ از طرفی، عبدالبهاء با چه مجوزی در پاسخ به استقبال آمریکاییها، آنان را برای #غارت_منابع_ایران ترغیب نموده است⁉️[4]
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📓[1]. ر.ک: محمود زرقانی، بدایع الآثار، ج 1، ص 6.
📘[2]. ر.ک: شوقی افندی، قرن بدیع، ترجمه: نصرالله مودت، ج 3، ص 224-223.
📕[3]. ر.ک: عباس افندی، مکاتیب،
ج 3، ص 123.
📙[4]. ر.ک: عباس افندی، خطابات، ج 2، ص 30.
🌎دین به خوبیها و انسانیتها فرا میخواند؛ نباید تفکیک کرد که دین بهتر است یا انسانیت؟!
religious people are also "better neighbors" than their secular counterparts. Forty percent of worship-attending Americans volunteer regularly to help the poor and elderly, compared with 15% of Americans who never attend services
مردم مذهبی همسایگان بهتری برای شما هستند، دینداران به نسبت بیشتری به فقرا و سالمندان کمک میکنند.(بهنسبت40به15)
🌐تحقیق:استاد دانشگاه هاروارد:
http://usatoday30.usatoday.com/news/opinion/forum/2010-11-15-column15_ST_N.htm
═════════┅┄
📄قرآن کریم✨
●أنفقوا فی سبیل الله:در راه خدا انفاق کنید
●أَحسنواإن الله یحب المحسنین
نیکی کنید،خدا نیکوکاران را دوست دارد:(195_بقره)
●و قولوا للناس حسنا:نیک با مردم سخن بگویید(83بقره)
●و عاشروهن بالمعروف:با زنان به نیکی رفتار کنید(19نساء)
@IslamVaDanesh
@Feraghvaadyan
⚠️ چرا #زنان_بهائی مستحق #مهریه هستند⁉️
💠 گفتگوی یک پژوهشگر در زمینهی بهائیت با مبلّغ بهائی
✳️ روشنگر به نقل از نقد و بررسی بهائیت/ موضوع: بررسی مهریه در بهائیت به عنوان یکی از #تناقضات شعار #تساوی_حقوق_زن_و_مرد
🖍 مبلّغ بهائی: پیشوایان ما با مساوی دانستن جنس زن و مرد، حکم به #تساوی ایشان در تمامی حقوق و شئون دادهاند: «از جمله تعاليم حضرت #بهاءالله وحدت نساء و رجالست كه عالم انسانی را دو بال است یک بال رجال و یک بال نساء تا دو بال متساوی نگردد مرغ پرواز ننماید اگر یک بال ضعيف باشد پرواز ممكن نيست تا عالم نساء متساوی با عالم رجال در تحصيل فضائل و كمالات نشود فلاح و نجاح چنانكه بايد و شايد ممتنع و محال».[1]
🖌 پژوهشگر: چرا در مسلکی که مدعی تساوی حقوق زن و مرد است، مردها باید به زنان مهریه پرداخت کنند⁉️[2] چرا نباید زنها به مردها مهریه دهند⁉️ اگر ادعای شما بر تساوی و عدم رجحان جنسی بر جنس دیگر است، یا نباید هیچ کدام مهریه پرداخت کنند یا هر دو مکلّف به پرداخت باشند تا تساوی رعایت گردد.
🖍 مبلّغ بهائی: رعایت #مساوات میان زن و مرد به این است که حقوق زنان به طور کامل پرداخت شود.
🖌پژوهشگر: اولاً: رعایت مساوات به این است که هیچ یک مهریه ندهند. ثانیاً بر خلاف شعارهای فریبندهی #بهائیت، حتی میان زنان بهائی هم مساوات برقرار نشده و مهر زنانی که #شوهر_روستایی دارند، کمتر از زنانی که #شوهر_شهری دارند تعیین شده است: «مهر به اعتبار زوج است. اگر از اهل مدن (شهر) است ذهب (#طلا) و اگر از اهل قری (روستا) است فضه (#نقره)».[3]
🖍 مبلّغ بهائی: به این دلیل که شهریها نسبت به روستاییها #درآمد بیشتری دارند و لذا باید مهر بیشتر بدهند❗️
🖌 پژوهشگر: ⏪اولاً همیشه اینطور نیست که شهریها نسبت به روستاییها درآمد بیشتری داشته باشند؛ چه بسا روستاییهایی که با #دامداری، #کشاورزی و حتی به راه انداختن واحد صنعتی در روستای خود، از بسیاری از شهرنشینها درآمد بیشتر و تمکن مالی بهتری داشته باشند. ⏪ثانیاً: چگونه مسلکی که ادعا دارد خداوند بین هیچکس #تمایز قرار نداده [4]، حتی منکر تساوی روستایی و شهری میگردد⁉️
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📙[1]. عباس افندی، مکاتیب، ج 3، ص 107.
📕[2]. ر.ک: حسینعلی نوری، اقدس، ص 60، بند 66.
📘[3]. اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، باب 17، ص 169.
📙[4]. ر.ک: عباس افندی، مکاتیب، ج 3، ص 67.
روشنگر مدیا
✉️نکاتی قابل تامل در نامه تازه نورعلی تابنده 👈از اشاره به عناصر "نفوذی" تا نصیحت مشایخ و ماذونین
✍نورعلی تابنده که این روزها بازار مجالس و دید وبازدیدهایش بالنسبه گرم شده, با نگارش نامه ای بار دیگر مرکز توجهات قرار گرفت.
🔹وی نامه به دراویش گیلان را بهانه قرار داده و در ضمن پرداختن به امور آنها _و چه بسا پیش تر از این موضوع _ نکاتی مهم در باب اعمال و منش مشایخ و ماذونین مطرح نموده که نشان از دغدغه وی و مشاورانش از مراودات فی مابین و به عبارت بهتر, تنشهای حاکم میان برخی چهره های فرقه دارد.
🔹هرچند وی این بار از کسی نامی نمی برد, لیکن بند اول نامه مزبور, برخی جلسات تفسیر قرآن ماذون خارج نشین (مصطفی آزمایش) را تداعی می کند که از قضا مورد انتقاد چند تنداز مشایخ نیز قرار گرفته است.
🔺به گونه ای که موجب حمله آزمایش و تخریب چهره "حسینعلی کاشانی " شد. به این ترتیب, بند پایانی نامه در باب تایید ضمنی اعتبار و اعتماد تابنده به کاشانی, می تواند نوعی دفاع از وی و تخطیه تخریبهای آزمایش باشد.
🔹نکته دیگر در همین راستا, در بند دوم مورد اشاره قرار گرفته که از غلو کردن در باب مشایخ, انذار داده است؛ این بند نیز می تواند کنایه ای باشد به حلقه اطراف آزمایش (اشخاصی چون صلاحی و...) که با انتشار پست های مختلف , هموراه در مسیر بزرگ نمایی از جایگاه نامبرده و به طور کلی, حمایت از وی و حمله به منتقدانش گام برداشته اند.
🔺آخرین نکته در تحلیل این نامه _ نسبتا غیرمنتظره_ اشاره قطب فرقه گنابادی به عناصر "نفوذی" است که فارغ از جنبه ابهام آمیز و کنایه ای همیشگی اش, نمایانگر هراس و تشویش رییس سالخورده دراویش از وجود گسل های خاموش در فرقه است.
👈جالب آنکه, افراطیون و گروه _ به اصطلاح چپی فرقه_ رویه پیشین خود در زیر سوال بردن اعتبار این دست نامه ها را اعمال نکرده و علی الظاهر, این بار به مذاقشان خوش آمده! که باید دید چه منافعی برای خود از این نامه متصور هستند.
🔹به هر روی, سخنرانی ها و نامه نکاری های قطب,این روزها رونق گرفته که در قیاس با ماه های بحرانی قبل, از حاکمیت آرامشی _ هرچند ظاهری_ بر فرقه گنابادی حکایت دارد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
۴ عضو شبکه تبشیری صلیبی صهیونیستی در البرز دستگیر شدند
🔹روشنگر به نقل از تسنیم/ این افراد به صورت برنامهریزی شده با عناصر خارج از کشور در ارتباط بوده و عقاید و افکار انحرافی در مسیحیت را ترویج میکردند.
🔹ترویج عقاید و افکار انحرافی مسیحیت در استان البرز مورد اعتراض رسمی مسیحیان قرار گرفته است.
🔹۵ نفر از اعضای این گروه نیز با تلاش دستگاههای مسئول روز ۵ دی در استان البرز بازداشت شده بودند.
@Feraghvaadyan
🔴 گزارش #ساواک از #جاسوسی_بهائیان به نفع #اسرائیل
♨️ روشنگر به نقل از نقد و بررسی بهائیت/ فرقهی بهائیت با نشر آموزهی #بیوطنی، در عمل ثابت کرده حتی با برخورداری از #آزادی_عمل و #نفوذ در ارکان حکومتی، از هیچگونه خیانتی نسبت به #میهن خود کوتاهی نمیکند.
♨️ از اینرو، با آنکه در دوران دیکتاتوری #پهلوی، بهائیان از نفوذ بسیاری در #ارکان_حکومت برخوردار بوده و امتیازهای زیادی را نصیب خود نمودند؛ [تا جایی که به گفتهی ارتشبد #حسین_فردوست: «بهائیان با رسوخ در #دربار_شاه ایران برای #ثروتمند شدن جامعهی بهائی استفاده کرده تا از این طریق #اقتصاد مملکت را به دست گیرند...»[1]؛] اما در همان زمان هم فعالیتهای #جاسوسی و کارشکانهی خود را در #ایران به پیش میبردند.
⭕️ همچنان که در یکی از گزارشهای ساواک آمده است: «با توجه به اینکه دولت اسرائیل در سال 1972 م، فرقهی #بهائی را به عنوان یک #مذهب به رسمیت شناخته است، به نظر میرسد با اجرای برنامه #تحبیب از این فرقه میکوشد از اقلّیت بهائیان در سایر کشورهای جهان به ویژه ایران، بهرهبرداری #سیاسی، #اطلاعاتی و #اقتصادی نماید».[2]
📌 اما به راستی، تصریح نهاد اطلاعاتی رژیمِ حامی بهائیت، به جاسوسی و #خیانت بینالمللی بهائیان برای #صهیونیست ها، حکایت از ماهیت پلید رهبران این فرقه و عمق رابطهی آنان با اسرائیل دارد.
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📗[1]. عبدالله شهبازی، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 2، ص 375.
📔[2]. روحالله حسینیان، سه سال ستیز مرجعیت شیعه، ص 446.
⚠️ طاهری و قوانین ضد فرقهای در جوامع مدرن |باتلاقی نوین به نامِ حلقه
📣روشنگر به نقل از نقد الحـاد و آتئیسمـْـ /فرقه (Cult) به دلیل ویژگیهایی که دارد در همه جوامع پیشرفته بعنوان یک خطر بالفعل برای امنیت اجتماعی، اقتصادی و روانی جامعه محسوب شده است. این خطر به اندازهای جدی است که در فرانسه، نه تنها فعالیتهای فرقهای بواسطهی قوانین بسیار جدی و شدید مورد پیگیری قرار گرفته و مجازاتهایی از حبسهای طولانی مدت تا جریمههای سنگین مالی را به دنبال دارد، بلکه فهرستی بلند (قریب به 300 گروه) بعنوان فرقههای مخرب منتشر گردیده و فعالیت در آنها رسما غیرقانونی اعلام شده است
- بنگرید: https://goo.gl/aSASiU
آسیبهای گستردهی فرقه، از سوی دیگر منجر به ایجاد جنبشهای ضد فرقهای مردمی(ACM) در بسیاری از کشورهای پیشرفته شده است که اعضای این جنبشها یا بریدگان از فرقهها هستند یا کسانی که وابستگان خود را بواسطه عضویت در آنها از دست دادهاند
- بنگرید: https://goo.gl/YXd6Hb
🔹فرقهها گروههای بستهی فردمحور با ادعای برگزیدگی یا اتصال به ماوراءالطبیعه هستند که در شرایط بحرانیِ افراد و جوامع، با مکانیزمی پنهان اقدام به جذب عضو و پیرو میکنند. یک عضو فرقهای پس از طی فرایند پیچیدهی جذب، تحت یک سازوکار مغزشویی قرار گرفته تا در نهایت به عضو مطلوب نهایی که همان سرسپرده فرقه است، تبدیل شود.
🔹در این میان، اعضای فرقه از یک عضو عادی جامعه تبدیل به عنصری میگردند که تمام روابط فردی، اجتماعی و کاری خود را به نفع وفاداری به فرقه، قطع، معلق یا فدا میکنند. عضوِ سرسپرده، کسی است که در مکانیزم پنهانیِ فرقه، مراتب رشد خود را طی خواهد کرد و در نهایت هر اقدامی که فرقه تجویز یا توصیه نماید، از وی امکانپذیر است. نمونهی بارز این نوع سرسپردگی، اقدامی بود که چندی پیش در مترو تهران از سوی یکی از اعضای فرقه طاهری بدون هیچ دلیل و انگیزهی منطقی روی داد. فجیعترین اقدام فرقهای در جهان که با تجویز رهبر فرقه و در نتیجهی همین سرسپردگیِ محض شکل گرفت، خودکشیِ دستهجمعی قریب به هزار نفر از اعضای فرقهی جونز در آمریکا بود.
🔹محمدعلی طاهری، سردستهی عرفان حلقه، با فرصتطلبی، فرقهای را با ادعای اتصال به نیروی ماوراءالطبیعی و موهوم کیهانی سازماندهی کرده است که همهی ویژگیهای پیشگفته را دارد؛ رهبری با ادعای برگزیدگی، مکانیزمی پنهانی که برای رشد در آن، راهی جز اتصال به فرقه و سرسپردگی وجود ندارد؛ فدا شدن ارتباطات فردی. خانوادگی و اجتماعی عضو به نفع فرقه و بهرهبرداری اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و جنسی از اعضا. و در نهایت ایجاد تشکیلاتی مخوف و مطیع که برای کلیت جامعه، حاکمیت سیاسی و افراد، تهدیدی جدی تلقی میگردد.
📍با کمال تاسف، قانونگذاران ما پس از گذشت چهل سال از انقلاب هنوز به فکر تبیین و تدوین قانون ضد فرقهای مانند کشورهایی نظیر فرانسه ، استرالیا، آمریکا، چین، کانادا و ... نیفتادهاند که نتیجهی این بیعملی، رشد فرقهها تا خلق یک بحران اجتماعی و سیاسی است.
✍🏻 دکتر آرش عطای، با کمی تغیرات و حواشی از تیم پژوهشی نقد الحاد
برای مطالعه بیشتر بنگرید:
1⃣ خرافه و شبه علم
2⃣ اعتراف طاهری بر بیسوادیاش!
@Naghde_elhad
@Feraghvaadyan
📖شماره 79 فصلنامه تخصصی فرق و ادیان «روشنا» منتشر شد
✅نوبت زمستان فصلنامه روشنا، همراه با دو پرونده ویژه «هویت الهی انقلاب؛ بررسی نقش اقلیتهای دینی در انقلاباسلامی» و «اتحادی حسینی؛ گزارشی از گرامیداشت عزاداری سیدالشهدا(ع) در میان پیروان اهلحق» منتشر شد.
🎤گفتگوی اختصاصی با حجتالاسلام والمسلمین «علی یونسی»، «عباس سلیمینمین»، مقالات «خطر تحریف تاریخ؛ با نگاهی بر فعالیتهای احسان یارشاطر»، «چرا انجمنحجتیه، غیرقانونی است؟»، «فرقه گنابادی؛ در مسیر سازش یا گستان هفتمی دیگر؟»، «کلیسایی پرحاشیه»، «جنبش عصر جدید و فرقهسازی» و...، از جمله مطالب منتشرشده در این شماره از فصلنامه میباشد.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه فصلنامه از طریق راههای تعیینشده اقدام نمایند.
@FERAGHVAADYAN
روشنگر مدیا
♨️از دیماه 88 تا 96؛ فرقهها همچنان میتازند...
✍🏻وقتی در پنجم دیماه 1388، ائتلافی از گروههای برانداز داخلی و خارجی، با جسارت به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) به خیابانها لشکرکشی کرده و آن وقایع تأسفبار را رقم زدند، یکی از مهمترین بازوهای کمکیشان، جریانهای فرقهای بودند که تمامقد در کنار ایشان قرار گرفته و در نقش های مختلف از نفوذی گرفته تا سرباز خط اغتشاشگران وارد میدان شدند.
🔹اسناد منتشر شده در باب همبستگی فرقههایی چون بهائیت و مسیحیتتبشیری با منافقین، جریان سلطنتطلب و دیگر گروه های برانداز و ضدانقلاب، شاهد بارز این امر است.
هرچند حماسه 9دی، پاسخی قاطع بر این جسارت و گستاخی بود، لیکن مؤتلفان –چونان منش همیشگی و ذاتی خود- هیچگاه از اهداف خود دست برنداشته و چهبسا با مشاهده حماسه مردمی 9دی، با درک ازوم تغییر تاکتیک، برنامه هایی تازه در پیش گرفته و طرحهایی جدید در انداختند.
👈🏻این برنامه ها از دیماه 88 به شکلی خزنده در حوزه های مختلف اجرایی گردید تا در دیماه 96، فضای مدنظر براندازان بار دیگر فراهم شد که اینبار نیز تمام تلاش خود را برای سوءاستفاده از آن به کار گرفتند. اغتشاشات دیماه 96، هرچند زود فروکش کرد و حد و اندازهای قابلتوجهی نداشت، لیکن نقطه اشتراک واضحی با آشوبهای دی88 داشت؛ ردپای جریانهای فرقهای در اغتشاشات.
🔹اینبار نیز سربازان جریان ضدانقلاب، بازوی رسانهای و در مواردی، اجرایی ایشان شدند؛ از دراویش(فرقه گنابادی) گرفته تا مسیحیت تبشیری،التقاطشعی و جریانهای نوظهوری چون فرقه «عرفان حلقه»، همه درائتلافی نانوشته، هجمه رسانهای گستردهای رقم زدند تا فضا را ملتهب سازند و دراین میان، برخی که پتانسیل بیشتری داشتند، خدمات فزونتری نیز ارائه دادند. فاجعه گلستان هفتم 96 را باید مولود و نتیجه اغتشاشات دیماه همان سال ارزیابی کرد.
👈🏻اینک نیز با گذشت یک سال، این سربازان تاریکی، با زنده کردن اغتشاشات دیماه 96 و بهرهگیری از شرایط خاص ناشی از اعمال تحریمهای امریکا علیه کشور، نبردی دیگر راه انداختهاند تا نشان دهند، این بار سرنخها به سرمنشأیی واحد میرسند.
🔹هرچند، قالبها متفاوت است، اما بهائیت، مسیحیتتبشیری، دراویش گنابادی یا عرفانحلقه، همه ظرفهایی میشوند برای هدفی واحد؛ ضربه اسلام و نظام اسلامی.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
✅موسسه گالوپ: کاهش بی سابقه اعتماد آمریکائیها به کشیشان در سال ۲۰۱۸
🔸روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان/ پیمایش ۲۰۱۸ موسسه گالوپ نشان میدهد اعتماد آمریکائیها به روحانیون به پایین ترین حد ممکن در تاریخ پیمایشهای این موسسه رسیده است. متخصصان نظرسنجی گالوپ میگویند تنها ۳۷ درصد از جامعه آماری ۱۰۲۵ نفری این پیمایش گفته اند که به صداقت و معیارهای اخلاقی کشیشها و روحانیون اعتماد دارند و ۴۳ درصد نیز گفته اند در حد متوسط به درستی و اخلاقی بودن روحانیون اعتماد دارند.
۱۵ درصد از شرکت کنندگان نیز گفته اند هیچ اعتمادی به کشیشان ندارند. موسسه گالوپ، پیمایش درباره تحلیل معیارهای اخلاقی افراد مذهبی را از سال ۱۹۷۷ آغاز کرده است. تصویر جامعه آمریکا بر اساس پیمایش ۲۰۱۸ از این قرار است:
تنها ۴۸ درصد از پروتستانها و ۳۱ درصد از کاتولیک ها معتقدند کشیشان کلیسا واجد معیارهای اخلاقی قابل قبول هستند. آمار نشان میدهد میزان اعتماد مردم از سال ۲۰۰۹ رو به افول گذاشته است. این در حالیست که در سال ۱۹۸۵، ۶۸ درصد شرکت کنندگان به روحانیون اعتماد مطلق داشتند. شیب نزولی این اعتماد در سال ۲۰۰۲ بعد از برملا شدن پرونده رسواییهای جنسی کشیشان شدت گرفت🔸
لینک خبر :
http://iid.org.ir/?p=6053
@Feraghvaadyan
🔵مدعیان به زندگی مسالمتآمیز اقوام و ادیان ایرانی توجه کنند.
🔸روشنگر به نقل از سایت رادیو آشوری:«یوناتن بت کلیا» روز سه شنبه در آیین دیدوبازدید آشوریان ارومیه همزمان با آغاز سال نو میلادی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: کاش این مدعیان دموکراسی که چشم ها و گوش هایشان را بسته اند، اینجا بودند و صحبت های مسوولان عالیقدر نظام و پیام استاندار فرهیخته آذربایجان غربی را می شنیدند و مرا خوراک تبلیغاتی خودشان قرار نمی دادند.
🔹وی با تاکید بر اینکه ایران نماد حقوق بشر، امنیت و آرامش برای اقوام و ادیان توحیدی است، اظهار داشت: این شیوه و روش زندگی را عیسی مسیح(ع) به ما یاد داده است؛ همان مسیحی که قرآن احترام خاصی برایش قائل است و امروز مسلمانان کشورمان به هر طریق ممکن میلادش را به ما تبریک گفتند.
🔸نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در خانه ملت با اشاره به اینکه رییس جمهوری هم در آیین تقدیم بودجه به مجلس این میلاد خجسته را تبریک گفتند، اضافه کرد: ما در ایران نه تافته جدابافته ایم و نه باهم دشمن هستیم بلکه باهم برادریم و در کنار هم زندگی می کنیم.
🔹وی افزود: افتخار من به عنوان یک مسیحی آشوری این است که آشوریان در سنگر انقلاب شهید داده اند و جوانان ما در دوران قبل از انقلاب در تهران و در دفاع مقدس جان خود را فدا کرده اند.
نماینده آشوریان ایران ادامه داد: خودم را از هر ایرانی، ایرانی تر می دانم و این افتخار هم کیشان، هم دینان و برادران و خواهران من است.
@Feraghvaadyan
✍نوشتاری قابل تأمل در سایت خبری آلیک؛ برای آنان که اتحاد و انسجام ملت شریف ایران را هدف قرار دادهاند:
🔹ارامنه در دفاع از جمهوری اسلامی ایران با تقدیم جوانانی برومند و شایسته سهم خود را در پایداری و استقامت این سرزمین به درستی ادا کردند.
🔹ارامنه ایران بیش از 104 شهید در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیم کردند و نشان دادند که نه تنها هیچ فاصله ای با برادران مسلمان خود در دفاع از کشور و آرمان های خود احساس نمی کنند بلکه در حوزه هایی به عنوان پیش قراولان این جنگ و دفاع حضور داشتند.
🔹تقدیم 104 شهید، صدها جانباز و آزاده از طیف ارامنه نشان از پایداری و استقامت ملتی است که در دفاع از میهن هیچگاه مذهب، قومیت، نژاد، زبان را ملاک قرار نمی دهد، بلکه همه در قالب یک نام و در دفاع از یک هویت و سرزمین عمل می کنند. مواردی که همه نشان از توانمندی و روح بلند ایرانی دارد.
🔹خانواده شهدای ارامنه و اقلیت های مذهبی عزیزان خود را در طول هشت سال دفاع مقدس دوشادوش خانواده شهدای کشورمان تقدیم این آب و خاک کردند و آنها هم مثل بقیه هموطنان مسلمان از جان و مال خود برای ایران زمین مایه گذاشتند تا یک وجب از خاک این کشور به دست اجانب نیفتد.
🔹جوانان غیوری از جامعه ارامنه کشور و اقلیتهای مذهبی که در کنار جوانان مسلمان در جبهههای نبرد حق علیه باطل در دوران هشت سال دفاع مقدس جنگیدند و در این نبرد قهرمانانه شهید، جانباز یا اسیر شدند.
🔹مشارکت ارامنه در جنگ تحمیلی و دوران هشت ساله دفاع مقدس منحصر به جانبازی رزمندگان و ازخودگذشتگی جوانان ارمنی نبوده است. تقریباً تمام اقشار جامعه ارمنی با استقبال از فراخوان شوراهای خلیفه گری در مراکز تهران، تبریز و اصفهان و پاسخ به ندای وجدان به پشتیبانی از عملیات خطوط مقدم جبهه ها برخاستند.
🔹از نوباوگان و جوانان در سنگرهای مدارس تا بسیاری از خانواده ها و انجمن های مختلف و صاحبان صنایع، همه در جمع آوری کمک برای جبهه های جنگ مشارکت می کردند.
✳️شهید کلمه ای عظیم است
↙️کشیش خسرویان معتقد است: شهید کلمه ای عظیم و فراتر از آن است که بتوان بر زبان آورد.
➕وی افزود: ذات کلمه شهید را هاله ای قداست و پاکی احاطه کرده است که هر کس را قدرت بیان آن نیست؛ شهید یعنی از دست دادن جسم برای راه و هدفی مقدس.
➕کشیش خسرویان گفت: شهیدان به خون خود ارزش، ابدیت و جاودانگی داده اند؛ آنچه تاکنون ما را چون فولاد محکم سر پا نگه داشته خون همین مردان خداست.
@Feraghvaadyan