eitaa logo
روشنگر مدیا
958 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
565 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎ریشه‌یابی آموزه‌های جنبش‌های دینی نوپدید در ادیان هند(1) 👈«اکنکار» و آموزه «اناهَتَه شَبده» 🔺یکی از محورِ‌ترین آموزه‌های فرقه «اکنکار»، تجلی خداوند در وت و مراقبه بر صوت مقدس است. بر اساس آموزه‌های «پال توئیچل»، بنیانگذار این جنبش، برای سفر روحانی، سه اصل بنیادین شامل تفکر، نور و صوت وجود دارد که در این میان، صوت از همه برتر است، چون همان خداوند متعال است که خود را در صورتی قابل شنیدن متجلی ساخته و هنگامی که شخص، آمادگی سفر روحانی پیدا می‌کند، گوش معنوی او توانایی شنیدن این صوت را خواهد یافت. 🕉با ریشه‌یابی این آموزه درمی‌یابیم که در دو آیین هندو و سیکه، دقیقاً چنین تعلیمی وجود دارد. این آموزه در آیین هندو با نام‌های مختلفی مانند آکاشه‌وانی به معنای صوت آسمانی و اناهته‌شبده به معنای صدای قلب مطرح می‌شود. همچنین در آیین سیکه،‌ خداوند به عنوان مرشد حقیقی یا ستگورو، خود را از طریق کلام(گوربانی) برای جهانیان متجلی کرده‌است. 📚منبع: وکیلی، هادی، شاکرنژاد، احمد، مجموعه مقالات همایش ملی معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها، قم: «پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی»، ج اول، 1398، صص 131-132. @Feraghvaadyan
🔹نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس: بهترین دوستان من بسیجی هستند 🔸به گزارش روشنگر و به نقل از خبرگزاری فارس، نماینده ایرانیان در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت گفت: بسیج چه در دفاع مقدس و چه در جنگ اقدامات قابل توجه بسیاری را برای دفاع از مردم انجام داده است. 🔰وی ادامه داد: اگر فرمان امام (ره) برای تشکیل نبود معلوم نبود امروز ما چه وضعی داشتیم. بسیج بار‌ها در جنگ تحمیلی با دست خالی برای دفاع از کشور مقابل دشمن بعثی ایستاد. ↩️نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس با بیان اینکه «من خود یک بسیجی هستم»، اظهار داشت: بسیج و سپاه در مورد و از جمله ایرانیان کلیمی حمایت قابل توجهی را در حوزه فرهنگی، اقتصادی و امنیتی داشته‌اند. ✅سامه‌یح خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی در نشستی که امروز در بسیج برگزار شد و من هم در آن حضور داشتم بنا شد تا بسته‌های حمایتی به اقشار ضعیف ارائه شود و نکته قابل توجه اینجا است که در توزیع این کمک‌ها هیچ فرقی بین مسلمان، و وجود ندارد. 👈نماینده کلیمیان در مجلس افزود: بهترین دوستان من که با آن‌ها در ارتباط هستم بسیجی هستند و هرگاه کمک یا کاری از آن‌ها خواسته‌ام به بهترین وجه به من کمک رسانده و از من حمایت کرده‌اند؛ من این نکته را که بهترین دوستانم هستند از صمیم قلب عنوان می‌کنم. @Feraghvaadyan
🔺خودشکوفایی، سعادت نیست! ↙️بررسی غایت متداول در معنویت‌های نوظهور ✍جریان‌های معنوی نوپدید، به پیروی از مکاتب و سنتی شرقی همچون ، ، و ، و ، غایاتی را به عنوان «سعادت» (تقریباً معادل با اصطلاحاتی همچون موکشه، سمادهی، نیروانه، ووشین و...) برمی‌نهند. یکی از این غایات که در تعالیم بسیاری از معنویت‌های جدید، شیوع یافته، «» نام دارد. 🔘این موضوع به خودشناسی عمیق و دستیابی به خود واقعی، وابسته است. هرچند خودشکوفایی، گامی به سوی رشد و تعالی است و آثار شگرفی دارد، اگر به یک نوع ارتقای آگاهی و درک اعتلای خویشتن حقیقی بر بدن و تعلقات مادی،‌ منحصر بماند و با بصیرت نسبت به مراتب هستی و به امکان فقری خویشتن همراه نشود، قطعاً سزاوار آن نخواهدبود که به خودی‌خود، غایت تلاش‌ها و مساعی انسان قرار گیرد؛ آنجا نیست. ✴️ این در حالی است که بررسی ادبیات تولیدی استادان نوین، عمدتاً حالت و وضعیتی برتربرای انسان به تصویر نمی‌کشد و تمام همت برای دستیابی به خودشکوفایی است که با برچسب‌هایی چون ، ، خلاقیتريال لذا، شادابی و... همراه است. و سعادت ابدی با کمال وجودی عجین است که با رشد عقل عملی و نظری حاصل می‌شود. ⭕️آثار خودشکوفایی، زیاد است اما این آثار، غایت لنفسه ندارند؛ یعنی به خودی خود، کمال نهایی انسان محسوب نمی‌شوند. 📚منبع: حمیدیه، بهزاد، «نقد معنویت‌های سکولار بر اساس فلسفه سعادت»، از مقالات ارائه‌شده به همایش معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها. @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔴وزیر یهودی بایدن؛ بازوی مسیحیت‌صهیونیستی؟ 🔺انتصاب «آنتونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا، جهت‌گیری‌های کلان دولت بایدن را روشن‌تر کرد. بلینکن ۵۸ ساله، فعالیت در را در دولت بیل کلینتون آغاز کرد و در دولت اوباما در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، معاون وزیر خارجه و بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بوده است. او در خانواده‌ای در نیویورک به دنیا آمد و در سن ۹ سالگی به همراه مادر و پدر خوانده‌اش به پاریس مهاجرت کرد. «ساموئل پیزار» همسر مادر بلینکن، وکیل آمریکایی و زاده لهستان است که به عنوان بازمانده معرفی می‌شود. ⏪او همچنین در تراز یک دو آتشه، حامی است. به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، بلینکن در گفت‌وگو با گروه‌های یهودی دوست دارد نکته‌ای را درباره جنگ در سال 2014 برجسته کند؛ «بلینکن این طور تعریف می‌کند که سفیر اسرائیل نیمه شب او را از خواب بیدار می‌کند و خواستار کمک نظامی فوری به این رژیم می‌شود. بلینکن فردای همان روز، مسئله را با و در میان می‌گذارد و جواب مثبت می‌گیرد. سپس به همراه بایدن، ضمن لابی موفق می‌شود کنگره را به پرداخت کمک 250 میلیون دلاری برای تقویت سامانه گنبد آهنین ظرف چند روز متعهد کند. بلینکن می‌گوید دولت بایدن، بدون قید و شرط به تل‌آویو کمک خواهد کرد. بایدن کمک نظامی خود به اسرائیل را به هیچ تصمیم سیاسی اسرائیل مرتبط نخواهد کرد.» 📰بلینکن در گفت‌وگو با نشریه «جیوش اینسایدر» وعده داده که دولت بایدن سیاست به رسمیت شناختن از سوی کشور‌های عربی را دنبال کند. بیراه نیست که بسیاری از کارشناسان می‌گویند «انتخاب برای وزارت خارجه، هدیه تیم بایدن به اسرائیل است. 💢«مایکل اورن»، سفیر سابق رژیم‌صهیونیستی در آمریکا نیز ابراز داشته: «تونی‌بلینکن، یهودی و دوست واقعی اسرائیل است. او در جلسات توجیهی در واشنگتن گفته؛ برجام را به گونه‌ای تقویت خواهد کرد که مورد استقبال اسرائیل قرار گیرد.» همچنین رسانه صهیونیستی جویش اینسایدر (jewish insider) در گزارشی خاطر نشان کرده است: «انتصاب تونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه و جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی، با تحسین گسترده رهبران یهودی و کارشناسان خاورمیانه‌روبرو شده است.» 🌀با این تفاسیر به نظر می‌رسد، وزیر خارجه دولت جدید ایالات‌متحده، نقش بازوی پیش‌برنده اهداف جریان را ایفا خواهدکرد تا نفوذ و لابی‌های عمیق جریان مزبور در لایه‌های مختلف و اصلی سیاست آن کشور، با تغییر در احزاب، تکان نخورده و به قوت قبل‌تداوم یابد. باید دید با این رویه، خط‌ مشی و راهبردهای تازه جریان مسیحیت‌صهیونیستی چه تحولاتی را تجربه خواهدکرد. @Feraghvaadyan
❤️عشق در 📝در معنویت‌های نوین، با ادبیات ‌متفاوت مورد مواجهه قرار گرفته‌است؛ برخی عشق را به مثابه میل به جنس مخالف و رابطه آزاد جنسی تعبیر نموده‌اند که نشان‌دهنده عدم اهتمام این قبیل معنویت‌پژوهشان به عشق آسمانی، ملکوتی و هستی‌شناختی است. 💑 جنسیت‌محوری و عدم مطلوبیت آرامش، عاشق‌محوری و عدم اهتمام به معشوق، ویژگی‌های این سبک از التفات به عشق است. معنویت‌های نوین، کارکردهایی همچون عامل ضداستبداد و خودکامگی، تمایزبخش صحیح و ناصحیح، ‌تکثربخش به تلقیات متکثر از معنویت، مهم‌ترین عامل مراقبه، دلیل تکامل در انسان کامل، عالم صلح و تفاهم اجتماعی و عاملی برای دستیابی به را برای عشق ذکر می‌کنند. 🔸برخی از این مفاهیم مانند عدم استبداد و نفی خودکامگی، مفاهیمی با تفاسیر مختلفند، لذا عبور از خود یا نفی خودکامگی در اندیشه اسلامی به معنایی متفاوت با تفسیری است که یک معنویت‌‌گرای نوین دارد. 📚منبع: غفاری قره‌باغ، سیداحمد، بررسی مفهوم عشق و کاربردهای آن در معنویت‌های نوظهور، از سری مقالات ارائه‌شده به همایش معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها. @Feraghvaadyan
⭕️ادعای یافتن خانه دوران کودکی عیسی‌مسیح 🔸روشنگر بخ نقل از بي.بي.سي: یک باستان‌شناس گفته است «شواهدی بسیار قوی» وجود دارد که خانه‌ یافت‌شده در کاوش‌های باستان‌شناسی شهر ناصره، محلی باشد که کودکی خود را در آن سپری کرده‌است. 🔹«پروفسور کن دارک»، استاد دانشگاه «ردینگ» در ، 14 سال را به مطالعه آثار باقیمانده از یک منزل مسکونی متعلق به قرن یکم میلادی اختصاص داده‌است. این خانه در کاوش در محوطه صومعه‌ای یافت شده که امروزه مورد استفاده گروهی از راهبان قرار دارد. 🔸او گفته است که برای اولین‌بار در قرن نوزدهم این نظر مطرح شد که این خانه محل سکونت عیسی و مریم، مادر او بوده‌است اما در دهه ۱۹۳۰ باستانشناسان این نظر را مردود دانستند. از آن پس این محل کمابیش به دست فراموشی سپرده شده بود تا اینکه در سال ۲۰۰۶ پرفسور دارک طرحی را برای بررسی مجدد آن آغاز کرد. 🔹او گفته است: من برای یافتن خانه عیسی به ناصره نرفتم بلکه هدف من از این سفر در واقع مطالعه این شهر به عنوان یکی از زیارتگاه های مهم در دوره امپراتوری بیزانس بود. یافتن شواهد حاکی از اینکه این محل به احتمال زیاد، خانه دوران کودکی عیسی است نمی‌توانست کسی را بیش از من متعجب کند. این خانه باستانی زیر یک کلیسای متعلق به دوره یافت شده که ساختمان صومعه متعلق به راهبه‌های "خواهران ناصریه" روی آن ساخته شده است. 🔸"براساس مدارک مکتوب، در دوره بیزانس این اعتقاد وجود داشت که در محل خانه عیسی ساخته شده و خانه در سردابه کلیسا محفوظ است. به گفته پرفسور دارک «تقریباً به یقین می‌توان گفت که کلیسای زیر صومعه، همان کلیسای خواهران ناصره است. قدمت این خانه به قرن اول میلادی باز می گردد و در دل یک صخره واقع در دامنه یک تپه تراشیده شده‌است. سازنده این خانه، یک سنگ تراش ورزیده و از جمله افرادی بوده که به تکتون شهرت داشتند. تکتون‌ها، صنعتگران بسیار ماهری بودند و انجیل در اشاره به یوسف، همسر مریم، این واژه را به کار می برد. @Feraghvaadyan
📈فشار «مُدرنیون» بر «جذبی» 🔺کمپین‌‌های ضد طریقتی «آزمایش» ↙️مأذون خارج‌نشین فرقه «نعمت‌اللهی سلطانعلی‌شاهی»،‌ این‌روزها با راه‌اندازی کمپین‌هایی با عناوین مختلف، به‌اصطلاح- «» قطب پیشین را در اعمال فشار بر قطب کنونی پی گرفته‌ است. ⭕️مجموعه تحرکات نامبرده در فضای مجازی و تحریک احساسات شماری از متمایل به مکتب «دراویش مدرن»، جوی بر فرقه مزبور حاکم کرده که شاید پیش از این به خود ندیده‌بود؛ کارشکنی و اعمال فشار حداکثری بر قطبیت فرقه –به عنوان مراد و مرجع تبعیت بی‌چون و چرای مریدان- تا حدی که «» را به ادعای رسانه منتسب به آزمایش به صدور اعلامیه‌ای درخصوص یکی از چهره‌‌های برجسته و البته مورد انتقاد مدرنیون واداشته، به معنای باز شدن تَرَک‌‌های قدیمی و محقق شدن قریب‌الوقوع فرضیه «شکست از درون» فرقه سلطانعلی‌شاهی است. ➕صرف‌نظر از تحولات ساختاری محتمل و مفروض برای این درویشی -در صورت تداوم این‌دست بازی‌های سیاسی- این ماهیت فقر و درویشی است که در سراشیبی سقوط به ناکجاآباد قرار گرفته. با وجود تلاش‌های قاطبه و چهره‌‌های محافظه‌کار سنتی برای حفظ مبانی اعتقادی و پایبنید به «طریقت»، لیکن تجمیع چند فاکتور کلیدی پس از مرگ‌ «نورعلی تابنده»(قطب سابق)، بحرانی خاموش بر فرقه مذکور مستولی ساخته که تشریح کم‌و کیف آن را به مطالب آتی می‌سپاریم. @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
❌نفی دین و مقدسات در جريان‌های فرقه‌ای ✍️برخی جريان‌های فرقه‌ای، ماهیتی «ضد دین» داشته و از اساس، هدف خود را مقابله با رسمی بیان داشته‌اند. برخی نیز لباس عناد بر تن نداشته،‌ لیکن در عمل و رفتار، به‌‌شدت دین‌ستیزند و هرجا دست دهد در قول و فعل، برای تقابل با دین، کوتاهی نمی‌کنند. 🔺جریان «» را به‌خصوص در سر و شکل بومی‌شده آن در داخل که کاملاً حالتی تشکیلاتی و فرقه‌ای به خود گرفته،‌ باید سرآمد گروه‌های دانست که بنیان خود را در ضدیت با دین و مقدسات، بنا نهاده‌اند. گروه‌های مختلف آتئیستی فارسی‌زبان که فعالیت بسیاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارند، از آن جمله‌اند. 🔘در میانه این دسته، باید به برخی جریان‌هایی شبه‌معنوی نوپدید –با ریشه‌های شرقی و غربی- اشاره داشت که بعضی با نفوذ به داخل،‌ نمونه‌های بومی نیز یافته‌اند. برای نمونه، «» مي‌گويد: «انسان در طلب چيزی است جاودانه و پايدار. در طلب آن چيز بي‌نام و نشان، و معابدی ساخته است و با نام مذهب، دست به‌کارهای فوق‌العاده‌ای زده‌ است. جنگ‌هايی واقع‌شده که ، مسئول آن بوده‌اند. انسان‌هايی شکنجه و سوزانده شده‌ و به هلاکت رسيده‌اند و اين بدان جهت است که ايده و نظريه، اهميتی بيش از حقيقت مذهب پيدا کرده‌است. » ➕وی معتقد است: که بزرگ داشته می‌شود و به‌وسيله گروه‌های سنتی تصويب شده، ضداخلاقی است و اصول اخلاقی انقلابی نيز به‌زودی، همانند اصول اخلاقی جامعه کنونی، بزرگ داشته و ضداخلاقی می‌شود. اين اصول اخلاقی، فرد را بر آن می‌دارد که به جنگ برخيزد، بکشد، حريص و طالب قدرت باشد و اصل تنفر را بپذيرد که همگی به‌راستی، ستمگری و بيدادگری اتوريته کنونی است.» 📚آرشيو روشنگر @Feraghvaadyan
🔎ریشه‌یابی آموزه‌های جنبش‌های دینی نوپدید در ادیان هند(2) 📌کثرت‌گرایی دینی ✍️یکی از مهم‌ترین آموزه‌های جنبش‌های نوپدید دینی، به‌ویژه سَتهیه‌ سای‌بابا و رامه کریشنه، تبیین نوعی کثرت‌گرایی دینی یا «» است. سوامی ویوکاننده، برجسته‌ترین شاگرد رامه کریشنه در کتاب «بنیادهای آیین هندو» می‌نویسد: «برای هندو حرکت از اشتباه و خطا به سوی درستی و راستی نیست، بلکه سیر از مراتب پایین حقیقت به بالاتر آن است. ↩️برای همه ادیان از انواع پایین فیتش‌گرا تا کامل‌ترین آن‌‌ها،‌ تنها تلاش‌های مختلف انسان برای دست یافتن به حقیقت غایی تلقی می‌شود.» این دیدگاه کثرت‌گرایانه بر مبنای یکی از آموزه‌‌های باستانی هندی است که در آن همه و مذاهب و فرقه‌ها راه‌هایی مختلف به سوی حقیقتی واحد هستند و تنها را با رویکردهای مختلف مطابق تجلی‌های مختلف حقیقت یکسان بیان می‌کنند. این نظریه به طور خاص در آیین جَینه تحت نظریه عدم مطلق‌باوری یا انکانتواده عنوان شده. در متون باستانی هندو مانند «ریگ‌وده» نیز آمده: «حقیقت واحد است، ولی حکیمان آن را با نام‌های متفاوت بیان کرده‌اند.»در بهگود‌گی‌تا هم این آموزه چنین مطرح شده: «همه به صورتی راه مرا دنبال می‌کنند و آنان را به نسبتی که به من تسلیم شوند، پاداش می‌دهم.»(1) 💢پلورالیسم برآمده از این آموزه‌ها و مطمح‌نظر جنبش‌های دینی نوپدید، با اشاعه نوعی رویکرد سهل‌ممتنع در باب مبانی اعتقادی، ارزش‌ و جایگاه ادیان آسمانی را متحمل تنزل تدریجی کرده و سِره را با ناسره، ممزوج. کثرت‌گرایی در جنبش‌های دینی نوپدید، به واقع برون‌رفتی برای لاپوشانی فقدان پشتوانه‌های مستحکم تاریخی و بنیادین و راهی برای جذب اعضای تازه است. 📚پی‌نوشت: 1. وکیلی، هادی، شاکرنژاد، احمد، مجموعه مقالات همایش ملی معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها، قم: «پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی»، ج اول، 1398، ص129. @Feraghvaadyan
✅وبینار بررسی تاثیر گفتگو و همکاری ادیان بر حفظ ارزشهای دینی 🔹روشنگر به نقل از خبرگزاری مهر، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین در ادامه سلسله نشست‌های ادیانی با همکاری و مشارکت نخبگان و فرهیختگان ایران و فیلیپین، این وبینار را با همکاری دانشگاه دلاسال فیلیپین برگزار کرد. این وبینار با شرکت حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری استاد دانشگاه و حوزه و معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه ایران اسلامی و رئیس دانشکده و چند تن از اساتید دانشگاه دلاسال فیلیپین و با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید و دانشجویان و خبرگان دینی دو کشور در بستر زوم و همزمان در فیس‌بوک و یوتیوب برگزار شد. ادامه خبر: mehrnews.com/xTcJb @Feraghvaadyan