⚗️🍃 جدیدترین یافته های علمی جهان میگوید : تربیت #دینی با سطوح بالاترِ سلامت و تندرستی در ابتدای بزرگسالی #مرتبط است.
📖 September 14, 2018 , Harvard T.H. Chan School of Public Health
🔺23 شهریور 1397🔻
🔖 براساس مطالعه جدید دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه #هاروارد مشارکت در اعمال معنوی در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است عامل محافظت کننده برای طیفی از نتایج سلامت و تندرستی در اوایل بزرگسالی باشد (18 تا 25 سال) . دانشمندان دریافتند ، مردمی که بصورت هفتگی در سرویس های مذهبی شرکت می کنند یا نماز روزانه به جا می آوردند و یا در سنین جوانی مدیتیشن انجام میدهند در 20 سالگی رضایت بیشتر از زندگی و نگاه مثبت تر خود را به آن ، نسبت به افرادی که با عادات معنوی منظم رشد نکردند ، گزارش دادند - همچنین احتمال ابتلا به افسردگی ، مصرف سیگار و مواد مخدر و انتقال عفونت از طریق ارتباط جنسی برای این افراد پس از 20 سالگی نیز کمتر است🍃
🖊نویسنده این مقاله Ying Chen از دانشگاه هاروارد می گوید : این یافته ها هم برای درک ما از سلامتی و هم برای فهم راه های درست پرورش فرزند پر اهمیت است . بسیاری از کودکان مذهبی پرورش میابند و مطالعات ما نشان میدهد که این میتواند به شدت بر سلامت رفتار ، سلامت روان و بطور کل شادی و تندرستی آن ها اثر بگذارد .
📑 این مقاله 13 سپتامبر 2018 در نشریه آمریکایی اپیدیمیولوژی منتشر شده
📌مطالعات قبلی ارتباط میان فعالیت های مذهبی و نتایج سلامت و رفاه بیشتر آن از جمله کاهش خطر مرگ زودرس در میان بزرگسالان را نشان داده بود .
📖 برای این تحقیق Chen و نویسنده ارشد Tyler VanderWeel John L Loeb و Frances ،Lehman Loeb استاد اپیدیمیولوژی - داده هایی از مادران را در مطالعه"سلامت پرستاران" (NHSII) و مطالعه "رشد تا به امروز" ( GUTS) (پروژه مشترک دانشگاه هاروارد و بیمارستان بانوان بریگام) را تجزیه و تحلیل کردند . نمونه شامل بیش از 5000 جوان بود که بین 8 تا 14 سال تحت نظر بودند . محققان متغییر های زیادی را از جمله سلامت مادران ، وضعیت اقتصاد اجتماعی ، سابقه سوء مصرف مواد مخدر و علائم افسردگی ، کنترل کردند تا خاصا بتوانند اثرات تربیت دینی را بررسی کنند .
📩 نتایج نشان داد مردمی که در کودکی و نوجوانی حداقل بصورت هفتگی به سرویس های مذهبی مراجعه می کنند تقریبا 18 درصد بیشتر احساس شادی و رضایت می کنند نسبت به بزرگسالانی که ( سنین 23 -30 ) هیچگاه به خدمات مذهبی مراجعه نکرده اند - آنها همچنین 29 درصد تمایل بیشتر به شرکت در اعمال اجتماعی داوطلبانه دارند و 33 درصد کمتر از مواد مخدر استفاده می کنند .
🍃آنهایی که در طول رشد روزانه نماز میگزارند و یا مدیتیشن انجام میدهند در بزرگسالی 16 درصد شاد تر هستند ، احتمال شروع رابطه جنسی در سن پایین در آن ها 30 درصد کمتر است و احتمال انتقال عفونت از طریق رابطه جنسی نیز نسبت به آنهایی که هیچگاه نماز بجا نیاورده یا مراقبه انجام ندادند 40 درصد کمتر است .
🖌پروفسور VanderWeele در اینباره می گوید : با این که تصمیم درباره مذهب اساسا با توجه به وصعیت سلامت شکل نمیگیرد ، برای نوجوانانی که باور های مذهبی خود را نگه داشته اند ، مراجعه به سرویس های مشوق و اعمال مذهبی فردی ممکن است راهی معنا دار برای محافظت در برابر برخی خطر های دوران نوجوانی باشد ، از جمله : افسردگی ، سوء مصرف مواد مخدر ، ریسک پذیری به علاوه این اعمال می توانند با میزان شادی ، انجام اعمال داوطلبانه ، احساس مسئولیت و هدفمندی بیشتر و در نهایت بخشندگی رابطه ای مثبت داشته باشند .
🎗در حالی که مطالعات گذشته در جامعه آماری بالغ نشان داد که فعالیت جمعی مانند مراجعه به خدمات مذهبی رابطه بیشتری با سلامت و رفاه نسبت به فعالیت انفرادی مانند نماز یا مراقبه دارد این تحقیق از نوجوانان نشان داد اعمال معنوی چه جمعی و چه فردی فواید مشابهی دارند .
📎original source
Ⓜ️https://academic.oup.com/aje/advance-article/doi/10.1093/aje/kwy142/5094534
🔭 تهیه گزارش از مدیکال اکسپرس :
Ⓜ️ https://medicalxpress.com/news/2018-09-religious-upbringing-linked-health-well-being.html
🌸 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌸
🎓محقق و مترجم: استاد ...H بزرگوار
@Zandiq_IQ7
@feraghvaadyan
📜بیانیه خلیفهگری ارامنه تهران در محکومیت حادثه تروریستی اهواز
«بار ديگر دست استکبار و تروريسم ها از آستين گروهی از خدا بی خبر ، خود باختـه و خون ريـز بيرون آمد و وحدت و همدلی ملت بزرگ ايران را هدف گرفت. غافل از اينکه يکپارچگی تاريخی مردم شريف ايران - از هر دين و قوم - تابع نوسانات فکری و سياسی روز نـيست بلکه ريشه در عـمق تمدنی و فرهنـگی ايـن ملت کهن دارد.
جامعه ارامنه تهران و شمال و شورای خليفه گری و تمامی نهاد های وابسته بدينوسيله ترور ددمـنشـانه جمعی از سربازان، پاسداران و مردم گرانقدر وطن را به شـدت محکوم کرده و تأکـيد می نمايـد که استـواری ايران و ايرانی هرگز خدشه ای بخود نخواهد ديد؛ چرا که اراده و ايمان اين مـردم برخاسته از ايثار و وفـاداری است که دل در گرو الطاف لايزال خداوند عدالت محور و فيض بی کران آن دارد.
شورای خليفه گری ارامنه با عـرض تسـليت به خانـواده های تمامی شهيـدان و آرزوی سـلامت عاجل مجروحان از خداوند حق گستر تسلا و صلح را مسئلت می نمايد.»
شورای خليفه گری ارامنه تهران
@Feraghvaadyan
🔴سکوت بهائیت در قبال #جنگطلبی #اسرائیل!
♦️یکی از نشانههای همبستگی بهائیان با #رژیم #صهیونیستی، حمایت آنان از سیاستهای جنگطلبانهی این رژیم غاصب و کودککش است. از اینرو سکوت معنادار فرقهی بهائیت، در قبال سیاستهای جنگطلبانهی اسرائیل در جنایات صبرا، شتیلا و قانا و محاصرهی طولانی مدت غزه، کشتار کودکان، زنان و سالمندان بیگناه و تخریب مساجد و مدارس و مراکز تحت نظارت سازمان ملل؛ از دیگر نشانههای این پیوند عمیق است.
🔹اما جالب آنکه نه تنها بهائیان سیاستهای جنگطلبانهی صهیونیستها را محکوم نکرده و هیچ اعتراضی از خود نشان ندادهاند، بلکه بنابر گزارش ساواک، بهائیان ایران در جنگ 1967 م اسرائیل، مبلغ 120 میلیون تومان را جهت کمک به ارتش اسرائیل، به حیفا ارسال کردهاند.[1]
♻️اینها همه در حالیست که بهائیت با طرح شعار صلح جهانی [2]، فعالیتهای تبلیغی خود را به پیش برده و از حمایت جنگطلبان و سکوت معنادار در برابر جانیان سخنی به میان نمیآورد. از طرفی چگونه کمک مالی به رژیم خونخوار صهیونیستی، با نهی از هرگونه جنگ و جهادی توسط پیامبرخواندهی این فرقه، سازگاری دارد؟![3]
📚پینوشت:
[1]. مجلهی اخبار امری، شماره: 10، ص 601؛ جواد منصوری، تاریخ قیام پانزده خرداد به روایت اسناد، شماره: 2/96.
[2]. ر.ک: عباس افندی، خطابات، لانگنهاین آلمان غربی: لجنهی ملّی نشر آثار امری به زبانهای فارسی و عربی، 127 بدیع، ج 2، ص 150.
[3]. ر.ک: عبدالحمید اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، نسخهی الکترونیکی، ص 271.
@n_bahaiat
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
👈بیانیه تازه «نورعلی تابنده»؛ پاسخی به شایعهسازی جریان افراطی در خصوص « عزل» نمایندگان قطب ♦️معرفی
✍🏻شایعهسازی و پروپاگاندای رسانةای طیف افراطی فرقه گنابادی در دو هفته اخیر در خصوص هجمه به نمایندگان قطب و بهویژه تلاش برای «معزول» نمایاندن آنها از وظایف محوله بر اساس -تحریف- سخنان روز تاسوعای نورعلی تابنده، در نهایت قطب سالخورده فرقه گنابادی را مجبور به صدور بیانیهای تازه ساخت تا درواقع، تکذیبیهای باشد بر شایعات و تبلیغات رسانهای افراطیون و تأکید مجدد بر تداوم کار نمایندگان تعیینشده.
👈🏻با توجه به رویکرد متفاوت نمایندگان با منش جریان افراطی، از زمان تصدی مسئولیت تاکنون، از طرق مختلف -از ترور شخصیت تا زیر سؤال بردن اعتبار بیانیههای آنها- هدف حملات تخریبی عناصر افراطی قرار گرفتهاند. با شدت گرفتن این مسئله در روزهای اخیر و آثار آن بر فضای درونفرقهای، دستآخر قطب گنابادی با صدور بیانیه فوقالذکر، بهاصطلاح حجت را بر افرطیون تمام کرد.
♨️البته شاید این بیانیه نیز نتواندنگرانیهای تابنده را در این زمینه فرونشاند، چراکه با انچه از افراطیون در خصوص تمرد از فرامین قطب سراغ داریم، به احتمال زیاد نسبت به بیانیه اخیر نیز واکنش نشان خواهند داد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
گزارش ساواک از جاسوسی بهائیان به نفع اسرائیل
هرچند در دوران دیکتاتوری پهلوی، بهائیان از نفوذ بسیاری در ارکان حکومت برخوردار بودند، اما در همان زمان هم فعالیتهای جاسوسی و کارشکانهی خود در ایران به پیش میبردند. اما به راستی، تصریح نهاد اطلاعاتی رژیمِ حامی بهائیت، به جاسوسی بهائیان برای صهیونیستها، حکایت از ماهیت پلید رهبران این فرقه و عمق رابطهی آنان با اسرائیل دارد.
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
🚸مدارس مذهبی، کمپهای #انجمن_حجتیه
#قسمت1
🎓 سالیان سال است، آغاز #پاییز با بازگشایی مدارس گره خورده و هر یک تداعیگر دیگری است. به این مناسبت مسئله #نفوذ انجمنحجتیه در #مدارس کشور را بررسی میکنیم.
🎤اگرچه در مورد این موضوع کم و بیش صحبت شده اما این بار از نگاه #معلمی که از کودکی در این فضا رشد یافته و هماکنون نیز در مدارسی با حضور #معلمان_انجمنی مشغول به تدریس است، به آن میپردازیم. البته این معلم مطلع و فعال، به دلیل مسائل شخصی و برخی موانع اجتماعی در محیط کار، از درج مشخصات شخصی خودداری کردهاند. آنچه در ادامه میخوانید، #مصاحبه اختصاصی روشنا با یکی از معلمان و پرورشیافتگان در محیطی با تفکرات انجمنحجتیه است:
❓ظاهراً تشکیلات انجمنحجتیه سالهاست #تعطیل اعلام شده، اما همچنان ردپای فعالیتهایش به چشم میخورد، نظر شما در این زمینه چیست؟ این فعالیتها در چه حوزهای بیشتر است؟
👤بله، انجمن همچنان فعالیت دارد و فعالیتها به این صورت است که مثلاً #جلساتی میگذارند و از بچهها در سنین مختلف، تستهایی میگیرند و بنابر نتیجه میگویند در چه کلاسها و جلسات قرآنی شرکت کنند. این جلسات قرآنی و اعتقادی با چارچوب مشخصی پیش میرود و در روانخوانی یا ترجمه قرآن خلاصه نمیشود. به جز جلساتشان که از قدیم بوده و هست، مدرسه هم دارند، چون وقتی از بچگی روی افراد کار کنند، در بزرگسالی طوری میشوند که انجمن میخواهد. پس بعد از فارغالتحصیل شدن از مدرسه، باز هم جلساتشان ادامه دارد.
❓همانطور که فرمودید به جز جلسات مختلف، در مدارس -یعنی در حوزه آموزش و پرورش- هم فعالیت دارند، شما با توجه به شغلتان (معلمی) در اینباره چه میدانید؟
👤در این زمینه معمولاً فردی کار میکنند؛ یعنی اگر به مدرسه خاصی بروید و بگویید آیا کار انجمنی انجام میدهید؟ میگویند نه. اما در یکسری مدارس خاص، بالأخره یک نفر هم شده، اهداف انجمن را پیش میبرد که البته همین یک نفر خیلی قوی است. به عنوان مثال، معلم را به صورت قراردادی جذب میکنند و اصلاً اسم و رسمش را به گزینش نمیفرستند. موارد زیادی وجود دارد (مثلاً برای درس دینی و...) که معلم انجمنی به راحتی تدریس میکند و اسمش هم در جایی ثبت نیست.
در مدارس بسیار ماهرانه عمل میکنند به گونهای که #فرزندان خانوادههای #مذهبی -که بدون هیچ گرایش انجمنی- در مدرسه مذهبی ثبت نام کردهاند، وقتی تحصیلات ابتداییشان تمام شد، به خاطر گرایشهایی که معلم در آنها ایجاد کرده به جلسات انجمن میروند. خانواده هم فکر میکند یک جلسه مذهبی است. #جلسات_اعتقادی هم که #پوششهای زیادی میتواند داشته باشد، پنجشنبهها، محرم، تاسوعا، عاشورا، میلادها و شهادتها جلسه دارند. حتی روزهای عادی هم کلاس میگذارند. پدر و مادرها هم میگویند #جلسه_مذهبی است دیگر، چرا نرود؟ برود یک چیزی یاد بگیرد.
البته از نظر مذهبی خیلی خوب کار میکنند، اما #مبانی_فکری را هم به سمت خود تغییر میدهند. یک وقت میبینیم بچهای با توانایی بالا در فن بیان و اطلاعات زیاد در مورد شئونات شیعی، فعال انجمنی شدهاست. انجمنحجتیه، قوی کار میکند حتی اگر گزینش صلاحیت معلم انجمنی، نیاز به بررسی داشته باشد، کاملاً میدانند چطور قبول شوند، چون هر سؤالی بپرسند، بلدند. از آن طرف، چیزهای دیگری هم بلدند که رو نمیکنند و به وقتش، آنهایی که نیتشان #تخریب است، خود را نشان میدهند. البته بعضیهایشان آن اول از بزرگان بودند که با نیت مبارزه با بهائیت، انجمن را راه انداختند، اما حالا در مدارس نیروهایی به عنوان معلم میفرستند که با تأثیرگذاری تدریجی، بچهها را جذب کنند.
@Feraghvaadyan
❌تناقضات حقوقبشری
👈اتهام دوباره ایران در نشست شواری حقوقبشر
↙️همزمان با جنایت تروریستی 31 شهریورماه در اهواز، مجموعه نشستهای حقوقبشری سازمان ملل متحد نیز در حاشیه اجلاس سالانه آن برگزار شد تا مباحثی در آن مطرح شود که پرده از بسیاری حقایق بردارد و پوشالی بودن شعارهای حقوقبشری نهادهای مدعی این مفهوم را عیان سازد.
🌐سیونهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، مصداق بارز این مسئله است. در این اجلاس که دوم مهرماه جاری در ژنو برگزار شد، همچون سالهای گذشته شاهد طرح مباحثی در خصوص «نقض حقوقبشر اقلیتهای قومی و مذهبی» در ایران بودیم. اینبار سازمان «سودویند»، تریبون داعیهداران حقوقبشری را به دست گرفت و ضمن ادعای «حصر» و «خطر جانی نورعلی تابنده»(قطب فرقه گنابادی)، ایران را به نقضحقوق و اعمال فشار بر دراویش و اعضای فرقه مسیحیت تبشیری متهم ساخت.
⭕️نماینده سودویند، اما هیچ اشارهای به علت دستگیری دراویش مجرم و حوادث تأسفبار غائله گلستان هفتم (اسفند96) که به کشته و زخمی شدن چند تن از نیروهای انتظامی و اخلال امنیت عمومی انجامید، نکرد. این جلسه بهاصطلاح حقوقبشری، بدون اشاره به حادثه تروریستی اهواز و نقش گروههای تکفیری در آن، به پایان رسید تا خوراک خبری خوبی برای رسانههای جریانهای فرقهای، بهویژه دراویش افراطی گنابادی فراهم کند.
⭕️در قبال این رویکرد مغرضانه، این پرسش مطرح میشود که آیا قربانیان حوادث آشوبهای غائله گلستان هفتم یا شهدای حادثه تروریستی اهواز، مشمول نقض حقوقبشر نمیگردند؟ اینجاست که قرائتهای غربی مفهوم «حقوقبشر» و وابستگی معنایی آن به سیاستهای سازندگانش کاملاً آشکار میشود.
⭕️سازمان سودویند و دیگر مجامع بهاصطلاح حقوقبشری که پیشتر، سنگ بهائیت را به سینه میزدند و اینروزها دراویش را علم کردهاند، هیچگاه به برخورداریهای حقوقی دراویش گنابادی و دیگر فرقههای درویشی فعال در ایران، اشارهای نمیکنند. علاوه بر زندگی عادی و برخورداری مساوی از حقوق شهروندی، هماکنون –با مساعدت نیروهای امنیتی - دهها خانقاه (مکان منتسب به فرقه) در نقاط مختلف کشور دایر بوده و به برگزاری مجالس درویشی میپردازند؛ امری که همواره در اینقبیل گزارشها مسکوت باقی میماند.
سکوت دیگر این مجامع در خصوص اعمال قوانین «ضدفرقهای» در اغلب جوامع شرقی، اروپایی و امریکاست که تحت آن، محدودیتهای زیادی برای حضور و فعالیت جریانهای فرقهای اعمال میگردد. مصداق بارز این امر، حادثه «ویکو» است که طی آن صدها تن از اعضای فرقه «دیویدیه» در امریکا به آتش کشیده شدند، چراکه مطابق قوانین ضدفرقهای، تهدیدی برای امنیت عمومی آن کشور تلقی میشد.
⭕️در مردادماه گذشته، دستکم شش تن از اعضای یکی از جریانهای فرقهای («آئوم شینریکو») در ژاپن اعدام شدند. همچنین، مقرراتی برای محدودیت فعالیت فرقههای «شیطانپرستی» در امریکا تصویب و اجرایی شدهاست. نمونههای زیادی از این امر در شرق و غرب عالم وجود دارد که هیچیک مصداق «نقضحقوقبشر»، خوانده نمیشوند اما دستگیری آشوبگران و قاتل سه نیروی انتظامی در ایران، یکی از بندهای گزارش سازمانهای حقوقبشری علیه نظام را تشکیل میدهد. با این تناقضات، مفهوم «حقوقبشر»، این آرمان ابنای بشری را چگونه باید معنا کرد؟
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
⭕️سرسپردگی بهائیت به آمریکا
♦️هرچند که #بهائیت در تلاش است تا خود را به عنوان دینی الهی معرفی کند، اما شواهد بسیاری از سرسپردگی این #فرقهی ساخت استعمار به قدرتهای بزرگ دارد.
🔹از اینرو در گزارش محرمانهی نمایندهی ایران در آمریکا (مورخ 30 رمضان 1318 قمری)، حضور و فعالیت بهائیت در شهر شیکاگوی آمریکا به اطلاع مقامات ایرانی رسید. در گزارش 12 جمادی الأولی سال 1319 نیز نمایندگی ایران خاطرنشان ساخت که بهائیان، اخبار ایران را به دقت پیگیری کرده و از تحت فشار قرار دادن دولت ایران در محافل سیاسی فرهنگی آمریکا، به منظور آزادی بیشتر بهائیان در ایران فروگذار نمیکنند.[1]
🔰اما به راستی چگونه فرقهای که ادعای الهی بودن دارد، برای تحت فشار قرار دادن کشورمان، به دامن آمریکای جنایتکار (به عنوان تنها استفاده کنندهی سلاح مرگبار هستهای، عامل کودتا، قتلعام و جنایت در ایران، ویتنام، عراق، افغانستان و...) چنگ میزند؛ حال آنکه خدای تعالی صراحتاً فرموده است: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ [هود/113]؛ و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب میشود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولیّ و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت؛ و یاری نمیشوید».
📚پینوشت:
[1]. ر.ک: مؤسسهی مطالعات تاریخ معاصر ایران، فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران، سال 13، بهار 1388، ش: 50، ص 60.
@n_bahaiat
@feraghvaadyan
✍🏻یادداشتی از محمدتقی سبحانی؛
فرقه های صوفی با دنیای سیاست یک ساز نبوده اند/ چهره چندگانه تصوف
فرقه های صوفی با دنیای سیاست نیز یکدست و یکساز نبوده اند و بسته به شرایط و زمینه ها، واکنشهای مختلفی از خود بروز دادهاند.
نخستین «همایش ملی تصوف؛ شاخصهها و نقدها» در ۱۹ مهرماه ۹۷، برگزار می شود. لذا از سوی رئیس این همایش حجت الاسلام محمد تقی سبحانی، مقدمه ای بر ویژه نامه همایش نگاشته شده که در ادامه می خوانید. در این نوشتار کوتاه، با مروری به تاریخ تصوف، به مهمترین شاخصهها و آسیبهای صوفیه اشاره شده و چارچوبی برای تحلیل کلان تصوف به دست می دهد./مهر
🔗ادامه: mehrnews.com/news/4412510
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
👩🏻💼همشیرههای #مدرن !
🎥در این کلیپ چندقسمتی، با شاخصه های #درویشی مدرن از ابداعات گروهک مجذوباننور آشنا میشویم.
🔰نخستین قسمت از این مجموعه به بررسی #زنان #درویش و نقش و جایگاه آنها در #مرام درویشی #مدرن اشاره دارد.
🔰بیتردید، مشاهده این #کلیپ کوتاه می تواند اطلاعاتی از پشتپرده زنانی به دست دهد که اینروزها رگ #غیرت #دراویش_افراطی را برآوردهاند!
@Feraghvaadyan
🔰ساختار و ماهیت #مشرق#الأذکار
🔻یکی از مراکزی که بهائیان تحت نظر محافل ملّی و محلی از آن برای تبلیغ و فعالیتهای خود استفاده میکنند، مکانی به نام «مشرقالأذکار» یا معبد بهائیان است. ساختمان مشرقالأذکار دارای نُه ضلع و یک گنبد است که در آن، به مراسمهائی مانند اجرای موسیقی، سرود و آوازهای دسته جمعی پرداخته میشود. ساخت بناهای هنری از ابزارهای مهم اغواگری بهائیت به شمار آمده و تشکیلات بهائیت ضمن درآمدزایی از آن، تبلیغ مسلک خویش را به پیش میبرد.
♻️اساساً معبد در تمام ادیان محل عبادت و اجرای مراسم دینی است؛ اما از آنجایی که بهائیت نتوانسته جایگاه دینی و مذهبی محکمی میان مردم داشته باشد، معبدهای منسوب به آن، تنها ماهیت سیاسی و تشکیلاتی دارند. اینکه در هر قارهای فقط یک یا چند مشرقالأذکار بیشتر وجود ندارد، شاهد بر این مدعاست.[ر.ک: دیانت بهائی، ص 220]
📚پینوشت:
ویلیام هاچر دوگلاس مارتین، دیانت بهائی، ترجمه: سمندری، بیجا: مؤسسه معارف بهائی، بیتا، ص 220./نقد و بررسی بهائیت
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اسلامشناس ایرلندیِ مسیحی از امام حسین علیهالسلام میگوید.
@Allah4all
@Feraghvaadyan
بدون هیچ اغراقی آتئیستهای ایرانی بعد از خواندن گزارش منتشر شده در شبکهی خبری آمریکایی
سیانان(CNN)، باید از وجود خود شرمنده شوند.
مقاله ی منتشر شده در
سیانان(CNN) آمریکا با عنوان
Muslim inventions that shaped the modern world
ترجمه: اختراعات مسلمانان که جهان مدرن را شکل داد
به معرفی بیش از ده اختراع مسلمانان میپردازد که جهان مدرنی که اکنون میشناسیم را شکل داده اند. با این اختراعات میتوان گفت که تقریبا تمام پیشرفتهای علمی که اکنون در جهان مدرن وجود دارد را ابتدا مسلمانان بنا نهاده بودند. این ده مورد از اختراعات مسلمانان
که CNN معرفی کرده است را به اختصار می آوریم(خوده سیانان اعلام کرده است که تعداد اختراعات بسیار بیشتر است و صرفا ده مورد را انتخاب کرده است که ما هشت مورد را میآوریم):
1: جراحی
تقریبا هزار سال پیش دکتر مشهور الزهواری یک دایرهالمعارف مصور 1500 صفحهای در زمینهی جراحی منتشر کرد که برای 500 سال مرجع علوم پزشکی اروپا بوده است. همچنین او انجام اولین عملیات سزارین و ساخت اولین جفت از ابزار جراحی را نیز گزارش داده است.
2: ماشین پرنده
عباس ابن فرناس اولین شخصی بود که به طور جدی برای ساختن ماشین پرنده و پرواز کردن تلاش کرده است. اون در قرن نهم یک وسیلهی بالدار را طراحی کرد. در مشهورترین آزمایش خود او توانست برای چند لحظه به سمت بالا پرواز کند. طرحهای او بیشک صدها سال بعد الهام بخش هنرمند و مخترع ایتالیایی لئوناردو داوینچی بوده است.
3: دانشگاه
در سال 859 یک شاهزادهی جوان با نام فاطمه الفریحی اولین دانشگاه که اعطا کنندهی مدرک دانشگاهی بود را در مراکش تاسیس کرد.
4: اپتیک( علم بررسی بینایی و نور)
بسیاری از مهمترین پیشرفتها در زمینهی اپتیک از مسلمانها ناشی شده است. تقریبا هزار سال پیش ابن هیثم ثابت کرد که چشم انسان اشیا را بخاطر نوری که از آن ها بازتاب شده و وارد چشم ما میشود میبیند و بدین ترتیب نظریات اقلیدس و بطلیموس را باطل کرد که معتقد بودند نور از خوده چشم خارج میشود. این فیزیکدان بزرگ مسلمان همچنین پدیدهی اتاق تاریک( مربوط به عکاسی) را کشف کرد که توضیح میدهد چگونه چشم به دلیل ارتباط بین عصب بینایی و مغز، تصاویر را به صورت قائم میبیند.
5: بیمارستانها
بیمارستانها به گونهای که اکنون میشناسیم که دارای بخشها و مراکز آموزشی است، از قرن نهم در مصر شکل گرفت. اولین مرکز پزشکی از این نوع، بیمارستان احمد ابن طلون نام داشت که سال 872 در قاهره تاسیس شد و از قاهره در سراسر جهان پخش شد.
6: جبر( شاخهای از علم ریاضی)
واژهی جبر از عنوان رسالهی یک ریاضیدان مشهور پارسی با نام " کتاب الجبر و المقابله" گرفته شده است که ترجمه آن تقریبا میشود "کتاب استدلال و تعادل". همین ریاضیدان یعنی الخوارزمی، اولین کسی بود که مفهوم یک عدد تواندار را معرفی کرد.
7: مسواک
محمد پیامبر (ص) اولین استفاده از مسواک را حدود هزار و چهارصد سال پیش عمومی کرد. با استفاده از شاخهی درختی با نام مسواک دندانهایش را تمیز و نفسش را تازه کرد. مواد مشابه مسواک در خمیر دندانهای امروزی مورد استفاده قرار میگیرد.
8: سامانهی میل لنگ( مورد استفاده در موتور احتراق داخلی و دوچرخه)
بسیاری از پایههای اتوماتیک مدرن اولین بار در دنیای اسلام مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله سیستم انقلابی میلههای متحرک. با تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی، میل لنگ میتواند اجسام سنگین را تقریبا به سهولت بلند کند. این تکنولوژی که توسط الجزری در قرن دوازدهم کشف شد در سراسر جهان پخش شد و منجر به ایجاد همه چیز از جمله دوچرخه و موتور احتراق داخلی شد.
لینک گزارش منتشر شده در شبکهی خبری سیانان(CNN)👇
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/01/29/muslim.inventions/index.html
تقریبا هر آنچه در جهان مدرن کنونی وجود دارد مدیون اسلام است اما آتئیستهای حقیر ایرانی میگویند اسلام برای پیشرفت دنیا چه کاری کرده است؟
@Naghde_elhad
@Feraghvaadyan
وقتی بهائیت خود را زخمخوردهی #ساواک معرفی میکند!
♦️ در پی دستگیری 22 نفر از #سران #فرقهی #بهائیت در ایران به جرم #جاسوسی در سال 1387، تشکیلات بهائیت اقدام به نگارش نامهای به #دادستانی #کشور میکند. مسائلی که در این نامه مطرح میشود، از یکسو خندهآور و از سویی دیگر قابل تأمل است. اما نکتهای که بیش از همه قابل تأمل به نظر میرسد، بخش «حقایق و سوابق» این نامه است که تشکیلات بهائیت کوشیده در آن، دلایل مظلومیت خود را مطرح و بهائیان را قربانی خشونت عصر پهلوی و زخمخوردهی ساواک معرفی کند.
🔻همچنان که میخوانیم: «بهائیان که همیشه در معرض خشونتهای ادواری قرار داشتند، از جمله عملیاتی که با تحریک ساواک بیرحم انجام میشد، بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357، دستخوش موج جدیدی از تضییقات گشتند».[نامهی سرگشاده جامعه جهانی بهائی به دادستانی کشور)
✳️مسئلهی «ساواک بیرحم»، با توجه به حضور عناصر بهائی در رأس هِرم آن، نظیر پرویز ثابتی «مدیر کل امنیت داخلی ساواک»، جالب توجه است. شگفتا که سران بهائی با گذشت تنها 30 سال از انقلاب اسلامی، گمان دارند که عملکرد خائنانهی آنها در گذر زمان فراموش گردیده است! آری؛ تشکیلات بهائیت در زمان کنونی، با یک شانتاژ ناشیانه میکوشد، تا حقایق تاریخی را به نحو وارانه جلوه دهد و گویا مردم شریف ایران را کمحافظه میپندارد!
📚پینوشت:
نامهی سرگشادهی جامعهی جهانی بهائی به دادستان کل کشور، مورخ: 1387/12/14؛ به نقل از: جواد نوائیان، تارهای عنکبوت، مشهد: دفتر پژوهش مؤسسهی فرهنگی هنری خراسان، 1394، ص 72./نقدو بررسی بهائیت
@Feraghvaadyan
✍ائتلافی نانوشته
👈مروری بر واکنش جریان های فرقه ای به حادثه تروریستی اهواز
◽با گذشت چند روز از این جنایت تروریستی که به کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰ تن, از جمله یک کودک بیگناه انجامید, نگاهی به واکنش جریان های فرقه ای به این حادثه و نحوه انعکاس اخبار آن در رسانه هایشان, روشنگر حقایق جالبی از ماهیت و پشت پرده آن هاست.
◽نکته قابل تامل در اشتراک جریان های فرقه ای در بهره گیری از واژه هاست. برای نمونه, جریان هایی چون التقاط شیعی, مسیحیت تبشیری, آتییسم و جریان افراطی دراویش گنابادی از واژه "کشته" به جای "شهید"استفاده کرده و به جای "حادثه تروریستی" از عباراتی چون "حملات مسلحانه" بهره گرفتند.
◽گذشته از این ظرایف رسانه ای در جهت دهی به افکارعمومی, برخی جریان ها پا را فراتر گذاشته و با انتساب عامل حادثه به داخل, نظام را متهم ساختند که "در تی وی" و "کلمه" از آن جمله اند.
◽برخی نیز مانند گروهک مجذوبان نور, پس از سکوتی یک روزه, در یک ظاهرسازی به انتشار بیانیه ای در محکومیت حادثه تروریستی پرداختند اما با این قید که "فشار نظام بر اقلیت های قومی و دینی", زمینه ساز بروز چنین وقایعی است و بدین سان با فرصت طلبی, اهداف خود را از رهگذر این حادثه دنبال نمودند.
◽جریان آتییسم نیز چون روال همیشگی خود, این واقعه را دستمایه اعمال فشار و هجمه بیشتر به حاکمیت قرار داد.
👈با این اوصاف, جریان های فرقه ای در ایتلافی نانوشته, همان ذات شکاف زی و فرصت طلبانه خود را بار دیگر به منصه ظهور رساندند تا شاهدی باشد بر بطلان دعاوی معنوی و حق گرایی شان.
✍تنها ماهیتی طماع, تبرج خواه, تمامیت طلب و غیرانسانی است که می تواند از چنین فجایعی به عنوان پلی برای رسیدن به اهداف خود سود جوید.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
💥دید و بازدیدهای #عبدالبهاء در آمریکا
🔻 بر اساس شواهد موجود، سفر #عباس #افندی به آمریکا، با دعوت رسمی مقامات این کشور و با برنامهریزی قبلی برای زد و بندهای سیاسی صورت گرفته است.[1]
👈از اینرو هنگام ورود عباس افندی به #نیویورک، وی از سوی «روزولت» رئیس جمهور وقت آمریکا و وزیر داراییاش «لی مک کلانگ»، مورد استقبال قرار گرفت. او همچنین در طول سفر، با اشخاص برجسته و مقامات رسمی این کشور، از جمله «فرانکلین مکوه» خزانهدار آمریکا، دریاسالار «وین رایت»، دریاسالار «پیری» سفیر انگلیس در وانگشتن، چند تن از خاخامهای یهودی و... ملاقات نمود.[2]
♻️اما به راستی، علّت استقبال مقامات آمریکایی جنگطلب، از عبدالبهاء (در ظاهر) مروج جنگ ستیزی چه بوده است؟! همچنین عبدالبهاء، چه نقشی برای پیشگیری از جنگهای بزرگ آیندهای که آمریکا باعث و بانیاش بوده، ایفا کرده است؟! در غیر این صورت، عباس افندی تنها مأمور غرب، برای ترویج صلح و دست بوسی غربیهای متجاوز به کشورهای اسلامی میباشد![3] از طرفی، عبدالبهاء با چه مجوزی در پاسخ به استقبال آمریکاییها، آنان را برای غارت منابع ایران ترغیب نموده است؟[4]
📚پینوشت:
[1]. ر.ک: محمود زرقانی، بدایع الآثار، نسخهی الکترونیکی، ج 1، ص 6.
[2]. ر.ک: شوقی افندی، قرن بدیع، ترجمه: نصرالله مودت، ج 3، ص 224-223.
[3]. ر.ک: عباس افندی، مکاتیب، مصر: به همّت فرجالله زکی الکردی، 1921 م، چاپ اول، ج 3، ص 123.
[4]. ر.ک: عباس افندی، 127 بدیع، ج 2، ص 30.
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
▪️ علم تجربی چیزی را اثبات نمیکند| اثبات، یک دروغ بزرگ است.
شما راجع به بزرگترین تئوری های علمیِ ما؛ یعنی نظریه تکامل، بیگ بنگ و گرانش شنیده اید ..
You’ve heard of our greatest scientific theories: the theory of evolution, the Big Bang theory the theory of gravity.
زمانی که آنها یکسری مدارک و شواهد خیلی قوی برای آن نظریه ها فراهم کردند آنها در واقع قابلیت اثبات را ندارند. در حقیقت تا جایی که به علم مربوط میشود ثابت کردن مولفه ای با متدِ تجربی غیر ممکن است!
While they provide very strong evidence for those theories, they aren’t proof.In fact, when it comes to science, proving anything is an impossibility.
ما همچنین نمی توانیم همه چیز را مشاهده یا اندازه گیری کنیم!
We also can’t observe or mea sure everything
حتی در فیزیک نظری که نزدیکترین علم به ریاضیات است، اثبات های ما پایه کاملا مستحکمی ندارند.(قطعی نیستند)
Even in theoretical physics, the most mathematical of all the sciences, our proofs aren’t on entirely solid ground
اگر کسی به شما بگوید که فلان نظریه علمی اثبات شده است، شما باید بپرسید منظورتان از این جمله چیست؟؟
به صورت طبیعی، احتمالا منظور آنها از دو حالت خارج نیست:
- یا مرادشان این است که؛ خودشان را قانع کردند که فلان فرضیه درست است
- یا اینکه یک سری شواهد دارند در مورد یک ایده خاص که این شواهد مشخص میکند این ایده معتبر است ..
در حالی که در واقع؛ هیچ چیزی در علم تجربی، با نگاهِ مادی قابلیت اثبات نداشته و همه موضوعات همیشه قابلیت تجدید نظر را داشته و بر پایه آزمون و خطاست.
.If someone tells you a scientific theory has been proven, you should ask what they mean by that.Normally, they mean they’ve convinced themselves that this thing is true, or they have overwhelming evidence that a specific idea is valid over a specific range.But nothing in science can ever truly be proven.It’s always subject to revision.
🌐 نشریه مشهور فوربس (2017)
▫️ forbes.com/sites/startswithabang/2017/11/22/scientific-proof-is-a-myth/amp/
@Naghde_elhad
@Feraghvaadyan
✅بازدید اعضای هیئت مجمع بین المجالس کشورهای مسیحی ارتدوکس از خلیفه گری ارامنه تهران
◽اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان صبح روز سه شنبه 3 مهرماه اعضای هیئت مجمع بین المجالس کشورهای مسیحی ارتدوکس را در تالار خلیفه گری ارامنه تهران به حضور پذیرفت.
این مجمع از اعضای روس و یونانی تشکیل یافته است. دبیر کلی این مجمع بر عهده آندرس میخائیلیریس و ریاست آن بر عهده سرگئی گاوریلوف می باشد.
◽اسقف اعظم سیوه سرکیسیان در این دیدار با اشاره به حضور ارامنه به عنوان قومی مسیحی در ایران تأکید کرد: تعلق دینی ارامنه هیچگاه مانع از پیشرفت در حیات اجتماعی ارامنه ایران نشده است.
◽خلیفه ارامنه تهران همچنین با اشاره به مشارکت ارامنه در جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران افزود، ارامنه نقش چشمگیری در این جنگ ایفا کرده و شهدا و جانبازان بسیاری را تقدیم کردند، به گونه ای که می توان گفت ارامنه برای قرن های متمادی بخش جداناشدنی ملت بزرگ ایران بوده اند.
◽در این دیدار لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران، دکتر کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، ژرژیک آبراهامیان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس شورای اسلامی، واروژ آوانسیان نایب رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران، سوریک آبنوسیان نماینده مؤسسه آلیک و نمایندگان اداره کل تشریفات مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
◽اعضای هیئت مجمع بین المجالس کشورهای مسیحی ارتدوکس با همراهی خلیفه ارامنه تهران از کلیسای سرکیس مقدس بازدید کرده و با تاریخچه این کلیسا آشنا شدند.
@Feraghvaadyan
✅همکاری باغ موزه دفاع مقدس و خلیفه گری ارامنه
✳️روبرت بیگلریان رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران و هیئت همراه صبح روز سه شنبه 3 مهرماه با حضور در موزه دفاع مقدس با متولیان این موزه دیدار و گفتگو کردند.
🔹در این دیدار حاج بابایان, مدیر مالی موزه, با اشاره به نقش ارامنه در دوران دفاع مقدس از شهدای ارمنی یاد کرد که در راه دفاع از میهن جان خود را نثار کردند. وی همچنین تاکید کرد هدف از تاسیس این موزه, یادآوری این نکته به همگان و بویژه نسل جوان بوده است که زندگی توأم با صلح و امنیت کنونی ثمره جانفشانی شهدا می باشد.
🔹روبرت بیگلریان, رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران نیز ضمن محکوم نمودن حمله تروریستی اهواز و تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از شهروندان ایرانی به نقش ارامنه در دوران دفاع مقدس و دفاع از تمامیت ارضی، امنیت و اقتدار کشور اشاره کرد. وی همچنین آمادگی شورای خلیفه گری ارامنه را برای همکاری در جهت ثبت یاد و خاطره شهدای ارمنی در موزه دفاع مقدس اعلام کرد.
🔹رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران همچنین ضمن اشاره به توافقات بدست آمده با مدیریت سابق موزه در سالیان گذشته افزود کمیته جانبازان ارمنی شورای خلیفه گری ارامنه تهران مسئول رسیدگی به این موضوع می باشد.
🔹در این دیدار واروژ آوانسیان نایب رئیس شورای خلیفه گری، کریست آرزومانیان از اعضای شورا و همچنین آرتوش اسکندریان و گاسپار امیرخانیان از اعضای کمیته ایثارگران شورای خلیفه گری ارامنه دیدگاه های خود را در مورد روش های همکاری فیمابین ارائه کردند.
@Feraghvaadyan
📺استقلال رسانه ای؛ نمودی از آزادی بیان اقلیت های دینی
✍یکی از بارزترین وجوه آزادی بیان, دسترسی به جریان آزاد اطلاعات و استقلال رسانه ای است که در عین حال, معیاری برای سنجش برخورداری های حقوقی نیز محسوب می شود.
🔺با عنایت به هجمه های _نخ نمای_اخیر مجامع حقوق بشری در نشست های حاشیه ای مجمع سازمان ملل, در باب نقض حقوق اقلیت های دینی در این مطلب به برخی مصادیق آزادی بیان آن ها اشاره می گردد.
◀️مسیحیان(ارامنه و آشوریان): برخی رسانه های ارامنه در حوزه مکتوب و مجازی عبارتند از: موسسه مطبوعاتی آلیک که دارای روزنامه, ماهنامه و سایت اختصاصی می باشد. موسسه چاپ و نشر هور, فصلنامه پیمان, هفته نامه هویس و... . نشریه پیام آشوریان با بیش از ۲۰ سال سابقه از رسانه های این اقلیت دینی است.
◀️کلیمیان؛ نشریه افق بینا و انتشارات اختصاصی انجمن کلیمیان که چاپ کتب اختصاصی کلیمی چون تلمود, تورات, لغتنامه حییم و ...را در کارنامه دارد.
◀️زرتشتیان: انتشارات فروهر در میان زرتشتیان شناخته شده بوده و به چاپ کتب اختصاصی این دین و نویسندگان زرتشتی می پردازد. نشریه فروهر در زیرمجموعه همین انتشارات منتشر می گردد. در میان رسانه های زرتشتی, هفته نامه امرداد, از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و حتی در میان غیر زرتشتیان نیز طرفدار دارد. سایت های امرداد و برساد نیز در فضای مجازی فعالیت می کنند.
👈آنچه گذشت, صرفا مصادیقی از ده ها رسانه اختصاصی و مستقل اقلیت های دینی در ایران است تا شاهدی باشد بر دسترسی به یکی از مهمترین شاخص های حقوق بشری یعنی حق آزادی بیان.
✅با این اوصاف, باید جور دیگری به گزارش های مجامع حقوق بشری نگریست.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan