♦ همزمان با نيمهشعبان، نخستین جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدسنما به منظور نقد فعالیتهای #انجمن_حجتیه با شعار «فتنه بیدار است؛ پنهانی است» از ۲۱ فروردین تا ۲۱ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ برگزار میشود.
🔸«تبیین اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل #اسلام_آمریکایی»، «مقابله با ترویج تفکر دینداران عافیت طلب و سکولار» و «ممانعت از ابزار شدن عافیت طلبان برای غرب، جهت سرکوبی اسلام ناب» ، «تعظیم و پاسداشت توصیه های امام خمینی(ره) در منشور روحانیت پیرامون مقدس نمایان»، «نمایان ساختن چهره حقیقی تفکر و تشکیلات #انجمن_حجتیه و شبه انجمنی ها» از اهداف اين جشنواره به شمار میرود.
شرکت در نخستین جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدسنما برای عموم، آزاد است و هر فرد میتواند حداکثر با ارائه پنج اثر همراه با ذکر نام و نام خانوادگی از طریق ربات تلگرام و ادمین کانال جشنواره با نشانی moghadas_nama@ در اين رويداد فرهنگي شرکت نماید.
◼جشنواره ملی مقدسنما در سه قالب طراحی پوستر، کاریکاتور و موشنگرافیک برگزار میشود. آخرين مهلت ارسال آثار 15 خردادماه و برگزاری آيین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان 14 تیرماه سال جاری است.
🔚علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند از طریق شبکه های اجتماعی تلگرام، سروش، ایتا و اینستاگرام با آیدی moghadas_nama@ و سایت جشنواره به نشانی moghadas-nama.ir اقدام فرمايند.
@feraghvaadyan
*اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج*
میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی علیه السلام را تبریک می گوییم.🌹
@Feraghvaadyan
⭕ خطرناک ترین و مهمترین نوع به اصطلاح معنویتهای نوپدید
🔽برخی معنویتها معطوف به ساختار یک جریان یا جنبشاند. برخی هم نه فرقهاند و نه جریان، بلکه به صورت نوعی #معنویت سیال فرهنگی مطرح هستند که از قضا از اهمیت بیشتری برخوردارند. در ایندست جریانها، تقریباً آن فاز فرقهای و جریان اجتماعی را تا حدی پشت سر گذاشتهایم. همچنین از تب و تاب اینگونه فرقهها با سرکرده واحد، کاسته شده و اکنون این اتفاقات توسط یک جریان سیال اجتماعی-فرهنگی، همچون یک مایع در کل بدنه جامعه نفوذ پیدا میکند و همه چیز، از مجلات عامهپسند و روزنامهها گرفته تا شبکههای تلویزیونی، فیلمها و برنامههای ویژه کودکان، از گزند آن در امان نیستند که اتفاقاً جریان اخیر، مهمتر و خطرناکتر است.
♦این نوع خاص، ساختار «جریان» و «فرقه» را ندارد و کاملاً آزاد است. بارزترین مصداق برای درک ملموس این گونه، مفاهیمی چون « #انرژی_کیهانی، انرژی دادن و انرژی گرفتن، چشم سوم، هاله، #قانون_جذب، انرژی تفکر» و مقولاتی از ایندست است.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕ سران پرسودا ندهد سر سلسله را بر باد!
👈از التقاط مبانی اعتقادی تا سیاسیگری در اینروزهای فرقه گنابادی
#فرقه_گنابادی پس از مرگ نورعلی تابنده(قطب سابق) و روی کار آمدن رئیس تازه، وارد فاز جدیدی شد که جنس و ماهیت
⬜چالشهای درونی و بیرونی آن را نیز متأثر ساخت. شدت این تآثر را آنجا باید مشاهده کرد که مأذون خارجنشین فرقه –و از مدعیان جانشینی قطبیت- اینروزها به سیم آخر زده و با ترکیب مبانی آیینهای شرقی –بةویژه #یوگا و مدیتیتشن- با اصول اسلام و مبانی اعتقادی درویشیگری، ورژنی تازه ابداع نموده تا بهاین تریتب، راه خود را به طور اساسی از سایرین جدا کند و آیین التقاطی خویش را ترویج! نکته قابلتأمل در این مسیر، ارائه تعریف تازهای از شریعت و تطبیق واجباتی مثل نماز با مراقبه و... با تأکید بر اصول اساسی برآمده از آیینهای شرقی است که در این رهگذر برای توجیه مخاطب به آیات قرآن نیز استناد مینماید تا معجون التقاطی خویش را هرچه بیشتر هَم زند.
⏺در سمت دیگر ماجرا، طیف تندرو قرار دارد که همچنان از شرایط و مقتضیات روز در راستای اهداف خویش بهره میجوید و ضمن کوبیدن بر طبل اختلاف از رهگذر مخالفت با قطب تازه(علیرضا جذبی) یا تخریب چهره برخی منتسبان و نزدیکان خانواده قطب سابق، رویکرد سیاسی و معاندانه خود با نظام و حاکمیت را هم با بازیهای رسانهای در دستورکار دارد و هر بار چیزی را بهانه قرار میدهد و اینبار با چشم بستن بر آزادی خیل کثیری از #دراویش، کرونا را دستمایه تشرهای خود برای اتهامزنی های حقوقبشری قرار داده.
🔹دراین میان، باید شاهد ابرازوجودهای گاه و بیگاه برخی چهرهها نیز باشیم؛ از تأکید بر همراهی و تجدید بیعت فرزندان(گزینههای قطبیت) قطب اسبق با علیرضا جذبی تا ادعاهای یکی از مجازین و رو کردن بهاصطلاح اسناد و دستنوشتههایی در این باب.
🔸با این اوصاف، به نظر میرسد فرقه گنابادی #نعمتاللهی در این ایام و زیر سایه سکوت قطب تازه، تجربهگر شرایطی است تازه که نگرانی از سران پرسودای فوقالذکر، بارزترین شاخصه آن به شمار میرود و شاید اینروزها بیش از هر چیز، حفظ ماهیت درویشی و مبانی سنتی، محوریترین دغدغه فکری قاطبه دراویش باشد.
@feraghvaadyan
⭕ ریشههای تشکیلات انجمن ضدبهائیت
♦پس از رونق گرفتن فعالیتهای #بهائیت - از دهه 20 به بعد- بسیاری از عالمان دینی از جمله آیتالله نوری همدانی، بهویژه در منابر و سخنرانیها درصدد مقابله با این فرقه برآمدند. هیأتهای مذهبی، بستر مناسبی برای این مباحث بود. این محافل در شهر مشهد رونق زیادی داشت. حدود شش هیأت به نام هیأتهای مؤتلفه بود که «شیخ محمود #حلبی»، از سخنرانان آن به شمار میرفت. وی، داعیه جدی برای مبارزه با بهائیت داشت. آقای حلبی بعد از انحراف «سیدعباس علوی»(1) در خصوص خطر بهائیت جدیتر شد. ماجرای کودتای 28 مرداد 1332، شکستهای سیاسی مذهبیها در عرصه سیاست و تقویت بهائیت، باعث شد عدهای از سیاسی-مذهبیها، از مسائل سیاسی سرخورده شوند و صرفاً به بحثهای دینی بپردازند که یکی از این اشخاص، آقای حلبی بود.
◽نامبرده، منبری و سخنران توانمند و برجستهای بود و سخنرانیهای جذابی ارائه میداد که حتی از رادیو -دوره پهلوی- نیز پخش میشد. سخنرانیهای سیاسی او در دفاع از ملی شدن نفت و کاندیداتوری برای دوره هفدهم مجلس شورای ملی معروف است اما وقتی از فعالیتهای سیاسی، نتیجه مطلوبی نگرفت، دلسرد شده، از عالم سیاست خداحافظی کرد. سپس به تهران مهاجرت نمود و در ادامه، انجمن #ضد_بهائیت را تشکیل داد که در سال 1336 به ثبت رسمی رسید.
📚1. از روحانیون و دوستان حلبی که همراه با وی اقدام به مبارزه با بهائیت نمود اما چندی پس از نشست و برخاست با بهائیان، به این فرقه گروید.
@feraghvaadyan
⭕شاخصهای عرفانهای کاذب(3)
👈نفی تقلید از عالمان شایسته دینی
🔹تحقیر علم و دانش حقیقی و منبعث از منابع و متون اصیل دینی و استفاده شده ازعالمان و فقهای شایسته، از ویژگی های برخی فرق انحرافی عرفانی است. آنها می خواهند مریدان و طرفداران خود را از علما و فقها دور کرده و در دام خود گرفتار کنند. #عرفانهای_انحرافی گاه سخن از خودشناسی حتی خلوص و خودسازی می زنند و علم و دانش و فقه را حجاب حقیقت اعلام می کنند. این در حالی است که آیات قرآن و دهها روایت، مسلمین و مؤمنین را به علمآموزی تحت هر شرایطی توصیه می کنند. آنچه مسلم است هیچ امری حتی عبادت، ریاضت، خلوص، چله نشینی و ... نمی تواند جای علم آموزی صحیح را نزد عالمان و فقهای اصیل دینی بگیرد. هر کس که به تحقیر علم و تفقه در دین پرداخت و علما و فقها را تحقیر کرد، به خطا رفته و اگر ادعای عرفان دارد، در پی تحمیق مریدان خود و به انحراف کشاندن آنهاست.
🔽نفی تقلید از مجتهدین و فقهای جامع الشرایط یا توصیه به تقلید از فردی که شایستگی علمی و اخلاقی ندارد، در اغلب #فرقههای_انحرافی که ادعای دینی و اسلامی بودن نیز دارند مشاهده می شود، در حالی که به حکم عقل و شرع وقتی کسی خود به مرحله اجتهاد نرسیده، باید در امور دینی و عقیدتی خود به تقلید و تبعیت از دین شناسان و فقهای واجد شرایط بپردازد.
🔸جالب آنکه، برخی فرقه های انحرافی در عین حال که به نفی تقلید از عالمان دینی و فقهای جامعالشرایط می پردازند، در عین حال مریدان خود را به سرسپردگی بی چون و چرا به رهبر و #قطب فرقه توصیه میکنند.
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقام معظم رهبری: کارهای جاهلانه خطرناکترین اعمال در بحث #مهدویت و آخرالزمان است.
@feraghvaadyan
⭕شاخصهای عرفانهای کاذب
👈عدم پایبندی به شریعت
🔽رعایت نکردن احکام شرعی و بی اعتنایی به واجبات و محرمات با توجیهات گوناگون، از دیگر نشانه های انحراف و #عرفانهای_دروغین است. گاه چنین استدلال می شود که شریعت برای مراحل پایین سیر و سلوک است و وقتی انسان به مراحل بالاتر رفت و مثلاً به حقیقت رسید، بینیاز از شریعت، عمل به واجبات و ترک محرمات می شود. همچنین گفته می شود شریعت، پوسته و حقیقت، مغز آن است و هر گاه به مغز رسیدیم دیگر نیازی به پوست نداریم و آن را دور می اندازیم. یا اینکه #شریعت برای ظاهرگرایان است و اهل باطن، بی نیاز از آن هستند.
♦ بدیهی است اگر این حرف صحیح بود، باید انبیای الهی و امامان علیهم السلام چون به حقیقت رسیده بودند و مراحل عالی کمال را طی کرده بودند، احکام، اعمال و عبادات شرعی را ترک می کردند در حالی که می دانیم آنان بیش از همه و تا آخرین لحظه حیاتشان بر همه احکام الهی مواظبت داشتند. امام حسین(ع) در ظهر عاشورا که تا شهادت و ملاقات با خداوند ساعاتی بیشتر نمانده است، به نماز می ایستد. بنا بر این سخن از #نفی_شریعت گفتن به هر بیان و زبانی و توجیهی که باشد باطل و انحراف محض است.
@feraghvaadyan
♦ تدوین راهنمای « رمضان با کرونا» از سوی سازمان بهداشتی جهانی
✅به گزارش روشنگر به نقل از پایگاه خبری almalnews، مایکل ریان، مدیر اجرایی برنامههای فوریتی سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: این سازمان راهنمای ویژه رمضان را بهمنظور نحوه رفتار #مسلمانان در این ماه(در شرایط شیوع کرونا) تهیه و تدوین میکند.
🔚وی در نشستی مطبوعاتی، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی تأکید زیادی بر روی میزان خطر تجمعات گروهی در شرایط شیوع بیماری #کرونا دارد.
👈بیشتر بخوانید:
https://b2n.ir/430572
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ ادعاهای اقطاب گذشته #فرقه_گنابادی, این بار از زبان یکی از مدعیان جانشینی نورعلی تابنده(قطب سابق)
♦ منتقدان مکتوبات و افشاگری های "کیوانعلی قزوینی"(از مشایخ سرشناس و جداشده از فرقه) در خصوص ادعاها و انحرافات جاری در میان #اقطاب, چه توجیهی برای تازه ترین ورژن همان ادعاها دارند؟!
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ آیا #یوگا صرفا یک ورزش محسوب میشود؟
@feraghvaadyan
🔴 کرونا و بحث های آخرالزمانی در جهان
↩️این روزها بحث بر سر آخرالزمان بودن در جوامع غربی شدت گرفته، آنهایی که این روزها در فضای مجازی بحث آخر دنیا و عذاب و اینها را پیش کشیدهاند، میگویند که ایتالیا چون مهد مسیحیت بوده است و #واتیکان زمانی حکمران مسیحیت بوده، جنگهای صلیبی و شکنجههای قرونوسطایی ازآنجا شروع شده است، عذاب بر آنها نازل شده و اگر #منجی هم بیاید ازآنجا میآید، بر همین حساب میگویند اسپانیا چون از لحاظ دینی کمی به ایتالیا نزدیک است بر همین اساس این کشور هم گرفتاری بیشتری پیدا کرده است. این کاربران اروپایی فضای مجازی مدعی هستند که این عذاب در کتاب عهد عتیق آمده است. این حرفها چقدر سندیت علمی دارد؟
بیشتر بخوانید:👇🏻
https://b2n.ir/017890
@feraghvaadyan
🔺شاخصهای عرفانهای کاذب(5)
#اباحه_گری
✍️برخی #نحلههای_عرفانی منحرف برای جذب مشتریان بیشتر، حریمهای شرعی روابط بین محرم و نامحرم را نقض و بیاعتبار اعلام می کنند و از اختلاطهای نامشروع میان زنان و مردان در مجالس و محفلهای خود شروع کرده و در ادامه از انواع #فسادجنسی و روابط نامشروع سر بر می آورند. گاه این انحراف ، تحت پوشش ستایش از #عشق و عشق مجازی و اینکه عشق مجازی، پلی به سوی عشق حقیقی است، مطرح می شود که تنها یک پوشش برای شکستن حریمهای شرعی است. انحراف برخی #فرقهها در این موضوع، شدیدتر بوده و تا ستایش از #همجنسگرایی به پیش می روند.
@feraghvaadyan
♨️ معنویت گرایی جدید و کرونا
▪️عجز طب جدید از درمان #کرونا عرصه را برای جولان مدعیان درمانگر معنوی فراهم آورده است برخی از کانالها آثار درمانگران معنوی مانند قانون شفا کاترین پاندر، شفای کوانتومی دیپاک چوپرا و درمان با عرفان وین دایر و… را بازنشر میکنند. برخی از مربیان یوگا توصیههای درمانی ارائه میکنند. دیگر طبهای مکمل معنوی هم بازارشان سکه شده و از تنظیم چاکرا و پاکسازی هاله گرفته تا فروش سنگهای شفابخش و عود برای پیشگیری و درمان را توصیه میکنند. محمدعلی طاهری سرکرده فرقه حلقه نیز که اخیراً به کانادا فرار کرده، برای اثبات ادعای تأثیر فرادرمانی بر اپیدمی کرونا را تجربیات و آزمایشات قبلی (تأثیر شعور بر میکروارگانیزمها) صورت گرفته بیان میکند و همفازی کیهانی و ارتباط عام را برای درمان توصیه میکند(اطلاعیه ۸ اسفند). البته لازم به ذکر است که در حال حاضر به خاطر همین تجویزهای #عرفان_حلقه تعداد زیادی آسیبدیده دچار مشکلات شدید جسمی وروحی در کشور وجود دارد.
🔻شاید گفته شود #معنویتگرایی جدید فارغ از مشکلات جدی مبنایی، هستیشناختی و معرفتشناختی، و آسیبهای جسمی ناشی از درمانهای ناکارآمد بتواند در حل بحرانهایی مثل بحران کنونی کرونا یک کارکرد حداقلی روانشناختی ایفا کند. اما باید به ین نکته توجه داشت که شعارهای امیدآفرین اگرچه نقش مهمی در مدیریت فضای روانی کشور دارد اما همین شعارها با فرض تثبیت آموزهها و خافههایی مانند قانون جذب و فراموشی جانب احتیاط میتواند خطر آفرین هم باشد
🔹معنویتگرایی جدید بیشتر از اینکه خود را در تقابل تفکر مادی بداند خود را در تقابل با #تفکر_دینی میداند لذا همیشه سعی کرده توجیهگر تفکر مادیگرا باشد اگر چه این تفکر مرده هم باشد معنویت گرایی جدید روحی میشود بر بدن بیجان آن. معنویتگرایی جدید به دلیل خودبسندگی، خودخواهی را ترویج میدهد و هیچگونه تعهد اخلاقی نسبت دیگران و جامعه قائل نیست تقابل دو تفکر معنویت دینی خدامحور و معنویت سکولار خودبسنده را میتوان در تقابل صفهای گروههای جهادی برای کمک به همنوعان و صف خرید اسلحه برای تنازع بقا مشاهده کرد.
🔸در گفتمان دینی فلسفه بلایا برای بیداری معنوی، یقظه، بازگشت و توجه به درگاه ربوبی، انقطاع از عالم ماده و صل شدن به حقیقت عالم است. این نوع معنویت جلب رحمت الهی را در رحم و کمک به دیگران جستجو میکند.
@feraghvaadyan
💢 نسبت انجمن حجتیه با انقلاب اسلامی چه بود؟
🔹 رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی اضافه کرد: امام خمینی، انجمن حجتیه را تا سال 56 حمایت میکردند و حتی به آن انجمن اجازه داده بودند یک سوم سهم امام را برای ترویج و تبلیغ مذهبی به مصرف برساند، اما با اوجگیری #انقلاب، وقتی امام بیتفاوتی موسس انجمن را نسبت به انقلاب اسلامی مشاهده کردند، اجازه مذکور را کان لم یکن تلقی کردند.
♦️این استاد دانشگاه درباره پیشینه و خط فکری موسس #انجمن_حجتیه یادآور شد: با اینکه آقای حلبی از روحانیون سیاسیای بود که در جریان نهضت ملی نفت هم گاها سخنرانیهایی داشت، اما بعد از کودتای 28 مرداد 1332 تصمیم گرفت سیاست را رها کند.
بیشتر بخوانید:👇🏻
https://b2n.ir/098843
@feraghvaadyan
🛑 نظم جهانی جدید در پساکرونا
♨️ یکی از وجوهی که در کشاکش بحران کرونا مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است تأثیرات تمدنی این مسئله است. سوال این است که بحران #کرونا چه تأثیراتی میتواند بر تاریخ یا تمدن بشری داشته باشد. آیا میتوان از بحران کرونا بروز یک نظم جهانی جدید را متوقع بود؟
🔸فتنهها و ابتلائات وزنههای تعادلی هستند، -صرفنظر از اینکه بگوییم انسان یا طبیعت یا خدا آن را ایجاد کرده-، که انحرافاتی که در زندگی ما نسبت به قانون تکوین اتفاق میافتد را به تعادل دوباره ای برمی گرداند. اینکه امور را بین خداوند و خودمان و طبیعت تقسیم کنیم به نظر میرسد یک نوع شرک است، در هر حال همه این اتفاقات ذیل #برنامه_الهی در حال وقوع است، چه ما مقصر و موجد آن باشیم یا طبیعت.
🔻از نگاه اسلامی ما تفاوتی بین #دین، فلسفه و علم و دستاوردهای آنها از جهت انطباق با واقعیت نمیدانیم و همه آنها را لایههای مختلف معرفت میدانیم که در سطوح مختلف معرفتی روی هم سوار شده و هر کدام با سلطه بر رتبه پایینتر در رتبه پایینتر سرریز میکند. یعنی هیچ منافاتی بین دستاورهای علم تجربی با فلسفه و دستاوردهای فلسفی با گزارههای دینی وجود ندارد و اگر ما این جاها تعارضی میبینیم باید برگردیم تا ببینیم اشتباه از کجا وارد این سلسله معرفتی شده است.
↩️ چیزی که به نام سنتها در دین وجود دارد قوانین عام و به شدت محکم و جدی هستند که خودشان را تا پایینترین سطوح علم تجربی میکشانند و نشان میدهند. ما فرمولهای خیلی مهمی در دین و گزارههای دینی داریم. مثلاً اینکه هر وقت بندگان خدا گناهان جدیدی ایجاد کنند بلاهای جدیدی هم بر آنها وارد میشود، این یک قانون به شدت مهم است. ما در دورهای از دوران مدرن، انفکاک این چند سطح #معرفتی را شاهد بودیم و به نظر میرسد که اکنون که در حال بازسازی تمدنی آفرینش هستیم و به سمت تمدن واقعی و نهایی اسلام میرویم، دوباره ما جمع بین علم و دین و فلسفه را شاهد خواهیم بود و در نتیجه آن امنیتی که انسان از علم در همه سطوح مختلفش توقع دارد قاعدتاً باید آشکار شود.
بیشتر بخوانید:
mehrnews.com/xRzB6
@feraghvaadyan
⭕️ آمریکا، سردمدار ناتوانی و جهل در دوران کرونایی
🔹 آمریکاییها نه تنها در کنترل بیماری ناتوان هستند بلکه در تعطیلی #کلیساها و اماکن مذهبی مانند سایر نقاط جهان نیز ناکام ماندهاند. وقتی افراطیون شیعی(جریان شیرازی) اقدام به لیسیدن بقاع متبرکه میکردند کلیپهای آنان در فضای مجازی منتشر شد و اسلام به دین خرافه و مسلمانان به جهل محکوم شدند اما با وجود تعطیلی تمامی #اماکن_مذهبی در ایران و سایر کشورهای مسلمان، حال شنیده میشود آمریکاییها در تعطیلی کلیساها و عدم تجمعات مذهبی در کشور ناتوان شده اند و مردم این کشور حاضر نیستند مراسم ایام هفته مقدس را مجازی به جا آورند. حتی فرماندار داکوتای شمالی گفته است: «آنچه اهمیت دارد، چیزی نیست که دولت میگوید، بلکه کاری است که مردم میکنند.» این یعنی اوج حماقت و بی توجهی به دستورالعملهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت.
👈🏻به نظر میرسد مدیریت بحران #کرونا علاوه بر مباحث درمانی و پزشکی، در ابعاد مذهبی و امور دینی نیز از کنترل مسئولان این کشور خارج شده و آنها نمیتوانند مانع تجمعات مذهبی در برخی ایالتهای خود شوند.
@feraghvaadyan
♨️ کلاف سردرگم انجمن حجتیه در زمین کیست
🔸 با پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن از نظر خط فکری و توان تشکیلاتی شدیدا ضعیف شده بود، سناریوی سازشی که در دوران طاغوت داشت را با #جمهوری_اسلامی اجرا کرد و به ناچار اعلام اطاعت و حمایت از امام نمود. آنان اساسنامه خود را تغییر داده ولی همچنان بر مواضع خود تاکید و پافشاری کردند.
🔹#انجمن_حجتیه هر کجا پای مبارزه با رژیم مستبد سلطنتی در میان بود، کاری به سیاست نداشت ولی در مبارزه با حرکتهای انقلابی اسلامی دقیقا سیاسی بود و دست به نفوذ در ارگانهای مختلف جمهوری اسلامی برای قبضه قدرت و پیاده کردن نظرات خود زد.
بیشتر بخوانید: 👇🏻
https://b2n.ir/836636
@feraghvaadyan
⭕️دربحبوحه بحران، بهائیت به دنبال ماهیگیری است
👈🏻درخواست عجیب خانم دوگال در مورد زندانیان بهائی!
♨️تشکیلات بهائیت در دورههای مختلف تاریخ و شرایط حساس، دشمنی و بدخواهیاش را اثبات کردهاست. در اوج شرایط تحریم، دست به فعالیتهایی میزنند که لابیهایشان در سازمان ملل با مظلومنمایی این فرقه، عرصه را بر کشور تنگتر کنند. در ماجرای ناآرامیهای بازار ارز، احتکار و اغتشاش اقتصادی این گروه بر همگان آشکار شد. در شرایط بحرانی، عدهای از همین تشکیلات، کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار کرده و حتی با جان مردم بازی کردند. با یک سرچ ساده موارد متعددی از قاچاق، ارتشا، فساد، مخفیسازی اسلحه و جرایم مختلف اینچنینی را میتوان مشاهده کرد که بهائیان مختلفی مرتکب آن شدهاند. برای تمام این موارد میتوان نمونههایی از بهائیان را نام برد که حتی حکم و مدراک مرتبط با پرونده بعضی از آنان در سایتها و شبکههای مختلف، قابل ملاحظه است.
▪️با این وجود، #بهائیانِ همیشه معترض و طلبکار، امروز هم بدون اهمیت به شرایط دشوار مردم، دنبال بهانهای دیگرند بلکه تحریمهای ناجوانمردانه، سختتر شود و به هدفشان که دشمنی و شکست ایران است، نزدیک شوند. متأسفانه در این راه از نشر اکاذیب هم ابایی ندارند. بنابراین در بیانیهای که 23 فروردین 1399 منتشر کردند چنین نوشتهاند که:
«در هفتههای اخیر دولت ایران تعدادی از زندانیان عقیدتی در کشور را در نتیجۀ خطرات سلامتی ناشی از نوع جدید #ویروس_کرونا آزاد کرده است. چندین بهائی که صرفاً به علت باورهای دینی خود زندانی شده بودند نیز مشمول این امر گردیدند. با وجود این، بهائیان دیگری هنوز در زندان هستند و این مسئله باعث افزایش نگرانی برای سلامت آنهاست.»
🔹 هرچند اعتراف میکنند که دولت ایران با در نظر گرفتن حقوق شهروندی و مثل بسیاری از زندانیانی که آزاد کرده، برخی مجرمان #بهائی را که تشخیص بر امکان آزادیشان بوده نیز آزاد نموده، اما بر این گزاره غلط تأکید دارند که آنان «صرفاً به علت باورهای دینی زندانی شده بودند» در ادامه بیانیه هم آمده که نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی «بانی دوگال» در سازمان ملل اینطور میخواهد که فوراً بقیۀ بهائیانی را که در زندان هستند آزاد شوند!
♦️ باید پرسید مگر تمام زندانیان غیربهائی یا مسلمان آزاد شدهاند؟! در واقع مسئله این است که اگرچه مجرمان بهائی مد نظر امثال خانم دوگال، نه به خاطر بهائی بودن، بلکه به خاطر جرایم و جنایات مختلف زندانی شدند اما گویا انتظار دارند به خاطر بهائی بودن، از زندان آزاد شوند! یعنی با بهائیان متفاوت از دیگر زندانیان رفتار شود!
متأسفانه خواستههای بیمنطق و لجوجانه تشکیلات بهائی، از تریبون سازمان ملل برای مردم ایران مشکلات بسیاری ایجاد کرده و خواهد کرد.
@feraghvaadyan
http://fa.iranpresswatch.org/wp-content/uploads/sites/2/2020/04/200123_-_call_for_release_of_baha_is-farsi.pdf
May 11
📛تکیه بر امور خارق العاده و علوم غریبه در #عرفانهای_کاذب
✍️از آنجا که امور شگفت و خارق العاده برای اغلب افراد جذابیت دارد و اعجاب آنان را بر می انگیزد، رهبر یا رهبران بسیاری از فرقههای منحرف عرفانی با ارائه چنین اموری و نشان دادن چشمه هایی از آن، افراد ساده دل و بی خبر را جذب می کنند. در حالی که اولاً باید بدانیم کسانی که بر این امور توانا هستند اغلب از راههای غیر شرعی مانند سحر و جادو و ...، به این امور دست می زنند. ثانیاً، توانایی بر انجام این امور حتی اگر از راههای حرام نباشد دلیلی بر موجه بودن اشخاص نیست. گاهی کسی ممکن است به خاطر عواملی طبیعی با غیر طبیعی، توانایی هایی عجیب و خارق العاده پیدا کند و یا حتی ممکن است در موردی از باب تفضل خداوند در حق او باشد، اما نمی توان نتیجه گرفت که همه اعمال و گفتارهای وی، درست است و میتواند مرجعیت فکری و دینی پیدا کند.
@feraghvaadyan
⤵️ بازگشت «آزمایش» با «یوگا-درویشی»
↙️ آخرین روزهای حیات درویشی سنتی؟
✍️فرقه نعمتاللهی گنابادی سلطانعلیشاهی از اسفندماه 96 تا به امروز، ایامی بسیار متفاوت از سابق را سپری نموده؛ دورها یکه شاید در تحلیلهای جامعهشناسی بتوان از عنوان «گذار» برای آن بهره جست. فاجعه تأسفبار #گلستان_هفتم اسفندماه 1396، تعطیلی خانقاهها و انزوای فرقه، بیماری و مرگ «#نورعلی_تابنده»(قطب سابق)، حواشی مربوط به تعیین جانشین و اینک، توسعه و تعمیق شکافهای درونی و جریانهای قدرتطلب، محوریترین وقایع گذشته بر فرقه مزبورند که ماهیت و ساختار آن را دستخوش تحولی اجتنابناپذیر و تدریجی ساختهاند؛ حتی اگر بزرگان و دغدغهمندان #فرقه نیز تمام تلاش خود را برای حفظ سنتهای بنیادی به کار بندند.
🌀چالشهای اینروزهای فرقه گنابادی، وارد فاز تازهای شده که شاید ساده به نظر رسد یا چهبسا حتی به دیده خیل کثیری از #دراویش نیز نرسد! اما حقیقتی ساختارشکن، برنامةریزیشده دارد که اساس فرقه را برای تحقق اهدافی درازمدت، هدف قرار داده؛ سخن از اقدامات تازه مأذون خارجنشین و نسبتاً به حاشیه رفته فرقه، «#مصطفی_آزمایش» است که با تحرکات اخیر، مهر تأییدی بر منش همواره متفاوت خود از دراویش و درویشیگری سنتی زد.
💢اقدامات و رویکرد کنونی آزمایش را باید محصول ایام بهظاهر انزوا و کمکاری وی در ماههای منتهی به بیماری و مرگ تابنده تلقی کرد که گویا در تدارک پیادهسازی مقدمات استراتژی تازه خود بهسر میبردهاست.
مروری بر رسانههای منتسب به نامبرده(کانال تلگرامی و سایت موسوم به اینفوصوفی)، اینروزها بیشتر تداعیکننده یکی از رسانههای تبلیغی آیینهای شرقی است که با تصاویری از وی در حالات #مدیتیشن و انجام حرکات #یوگا، مزین گشته.
🧘🏻♂️آزمایش با تعطیل کردن کلاسهای تفسیر قرآن خود -که با انتقادات زیادی از جمله تفسیر بهرأی بودن همراه بود- اینبار بسته آموزشی تلفیق آموزههای #ادیان_شرقی با آداب طریقتی، تدارک دیده و در حال انتشار آموزههای التقاطی خود در قالب مقالات و فیلمهای آموزشی است.
⚠️نکته غالب در این آموزهها، بٌعد واضح از آداب و مبانی اعتقادی درویشی سنتی و ترویج نهانی #شریعت_گریزی یا با نگاهی خوشبینانه، ارائه تفاسیر شخصی از شریعت بر پایه مفاهیم موجود در عرفانهای هندی و یوگاست. در یکی از مقالاتن منتشرشده با نام «یحیی خوشمرام» میخوانیم: «همانگونه که در آیۀ شریفه بدان تصریح شده است هر قومی و هر آئینی، شرعیات مخصوص بخود را داراست و باید دانست این شرعیات یعنی مجموعۀ «باید» ها و «نباید» ها برای اقوام مختلف در زمانهای گوناگون و مناطق مختلف، متفاوت است و ممکن است شرعیات مختص به یک منطقه مکانی خاص یا یک برهۀ زمانی بخصوص برای دیگران در مناطق یا زمانهای دیگر کارآیی نداشته باشد. اگر این اصول مورد توجه قرار گیرد و تلاش نشود تا شرعیات یک زمان یا یک مکان خاص به زور و جبر در زمان یا مکان دیگری که سازگار نیست، پیاده شود دیگر معضلاتی مانند «عبادت در قطبین» یا «چگونگی» تعیین قبله برای کسی که در ایستگاه قضایی مستقر است و می خواهد اقامه نماز کند و … که مدعیان شریعت را درمانده کرده ، سالبه به انتفاء موضوع خواهند بود.»( 1)
فهوای این نوشته و حرکات و سکنات آزمایش در تلفیق #یوگا و #مدیتیشن با آداب #درویشی و آنچه «سلوک» میخواند، همه حکایت از طراحی تازه وی در ارائه تفاسیر شخصی از شریعت و طریقت دارد که بیش از گذشته، تمایلات وی و همپالگیهایش را در ارائه قرائتهای نوین از درویشیگری با عنوان «درویشی مدرن» را یادآور میگردد.
⭕️تصمیم آزمایش برای عیان ساختن خط فکری متفاوت خود و اشاعه آن در میان دراویش، نشانههایی از حرکت جدیتر این مأذون به حاشیهرفته در مسیر سوق دادن #فرقه_نعمتاللهی به سمت و سویی متفاوت -و صدالبته مطابق میل نامبرده- و متعاقباً تلاش برای تحقق آرزوی تکیه بر اریکه قدرت دارد. سودای #قطبیت بر فرقه با عنایت به کهولت سن و منش متفاوت قطب تازه(#علیرضاجذبی) مبنی بر سیاست سکوت، آزمایش و دیگر جریانهای قدرتطلب درونی را به تکاپوهایی تازه واداشته که حاصلش رقم زند چالشهای نوین برای #فرقه_گنابادی است. تلاش برای ارائه قرائت های تازه از درویشیگری مبتنی بر همگرایی با ارزشها و هنجارهای مدرنیته را در دیگر جریان های درویشی نیز شاهد بودهایم که «فرقه اویسی شاهمقصودی»، مصداق بارز آن است و اینروزها آن را باید از خانقاههایی با مریدانی از هر دین و مرام در حال انجام حرکات یوگا بازشناخت. آیا فرقه گنابادی نیز چنین سرنوشتی خواهد داشت و شاهد آخرین روزهای حیات درویشی سنتی مبتنی بر شریعت هستیم؟ نتیجه را زورآزمایی درویشی سنتی و مدرن تعیین خواهدکرد.
📖پينوشت:
1. «نماز و اسرار یوگا»، اینفوصوفی، 11 آوریل 2020.
✅بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
💢 پدیده کرونا، رونمایی نهیلیسم و بی معنایی سبک زندگی غربی
🔸افول و غروب معناداری در زندگی غربی زمانی آغاز شد که انسان دوره جدید دچار علم زدگی شد و روشهای تجربی و پوزیتیویستی با مبانی انسانشناسی سکولاریستی و #اومانیستی را پیش گرفت و به اصالت لذت و بهرهمندی هرچه بیشتر از امکانات مادی روی آورد.
🔘این فقط #کرونا نیست که نتایج شوم تربیت انسان دوره جدید را با آن مشاهده میکینم بلکه پیش از این نیز در بسیاری مصائب مانند جنگ جهانی اول و دوم بشر نتایج تربیت تمدن جدید مبتنی بر نفی #عقلانیت_دینی و تکیه بر عقل خودبنیاد و مستقل خود را دیده بود، در این جنگها و تجاوزهای کشورهای مانند آمریکا و انگلیس به ملل دیگر میلیونها نفر قربانی تفرعن و خوی سیری ناپذیری انسان مدرن شد. و انسان تربیت شده در فرهنگ غربی وقتی در فراسوی زندگی خود افقهای معنوی و انسانی را از دست رفته دید و از زیست مادی محور دنیایی خود خسته شد، احساس پوچی و بی هدفی در زندگی کرد، بدون تردید در هیچ برهه تاریخی زندگی بشر دورهای به وسعت مدرنیته نمیتوان یافت که در آن بشر احساس بی معنایی و تنهایی در زندگی کرده است.
♦️پدیده کرونا اولین و آخرین پدیده عجیب و خطرناک در جهان نیست ولی محک و معیاری است که آموزههای مدرنیته را به چالش کشید و از #نهلیسم و بی معنایی نهفته در تمدن غرب بیش از پیش پرده برداشته و آن را نمایان کرد. #کرونا نشان میدهد در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی که سردمدار مدرنیته اند چگونه بشر دوره جدید به بن بست روحی گرفتار شده و مستاصل شده و بحرانهای روحی خود را در قالبهای گوناگون نشان میدهد وارد، مفاهیمی همچون انسان دوستی، نوع دوستی، ایثار و فداکاری رنگ باخته است. حمله به فروشگاهها و تصاحب همه چیز برای خود، تجهیز به سلاحهای گرم، دزدی و غارت اموال و امکانات توسط دولتها، بی توجهی به سالمندان و … نمونههایی از این وضعیت بوده و تابلویی از تفکر و رفتار انسان مدرن را به نمایش میگذارد این وضعیت نشان میدهد #دین افیون تودهها نیست، بلکه زیستن در عالم «بیمعنایی» که فرزند نامشروع دوره مدرن و غیبت دین در عرصه زندگی فردی و اجتماعی است افیون توده هاست. رفتار مردم ایران نشان داد که دین موتور محرکهای است که سراسر کشور را مملو از ایثار، فداکاری، شجاعت، نوع دوستی، از خود گذشتگی و … کرده است. در ایران همه غم دیگران را میخورند و این محصول عقلانیت و معرفت دینی و تربیت در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است.
📚بخشی از یادداشت حجتالاسلام ابوالحسن غفاری مدیر گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
@feraghvaadyan