حلقه جماران و ماجرای #بهتان و دشنام!
از تقریر درس خارج تا توهین به بزرگان حوزه در فضای مجازی!
🔹امروز در قم چه خبر بود؟
▫️رونمایی از تقریر «دشنام و بهتان» جناب آقای سیدحسن مصطفوی که مقرر آن هم کسی نیست جز رشید داودی؛ عضو ارشد تحریریه نشریه #حریمامام!
🔘حتما توهینها و هتاکیهای مقرر درس خارج بهتان علیه برخی اساطین فقاهت و معنویت در دوران معاصر _خصوصا حضرت #آیتاللهیزدی و حضرت #علامهمصباح _ را یادتان هست!
▫️راستی؛ بین این تقریرات و آن کارنامه چه تناسب جالبی وجود دارد!
🔲حتما اساتید ارجمند حاضر در این جلسه _حضرات آقایان؛ #علیدوست، #قائنی_ توضیحات قانع کنندهای برای حوزویان دارند که از چه رو در رونمایی از نوشتجات یک طلبه هتاک شرکت کردهاند!؟
🔻آیا حضور آنان در این جلسه _که طبعا موجبات تطهیر و ترویج آن عنصر هتاک را فراهم میآورد_ را میتوان از کارنامه سیاه نامبرده تفکیک کرد؟!
▫️برخی هتاکیهای مقرر درس خارج بهتان را در پیوندهای ذیل مشاهده فرمایید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/6141
https://eitaa.com/rozaneebefarda/6125
🔶حاشیه روزنه
وقتی برخی اساتید مشهور حوزه _که همواره خود را طرفدار احترام به بزرگان معرفی میکنند و گاه به تخطئه دیگران میپردازند_ در جلسهی رسمی رونمایی از نوشتجات یک عنصر هتاک به بزرگان شرکت میکنند، چه انتظاری داریم ویروس خطرناک تندگویی و هتاکی و توهین به بزرگان، در حوزه مقدسه به #همهگیری تبدیل نشود؟!
انتظار داریم حضرات جبران فرمایند!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
▪️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️
آیت الله محسن مجتهد شبستری دعوت حق را لبیک گفت.
🔹 آیتالله مجتهد شبستری در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت داشت.
ایشان از جمله علمای مهذب و انقلابی بود که در برهههای مهم تاریخی، در دفاع از نظام و ولایت پیشگام بود.
@rozaneebefarda
31.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در #دیدار_نخبگان و استعدادهای برتر علمی(۱۴۰۰/۰۸/۲۶)
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
14000826_بیانات دیدار نخبگان با رهبر انقلاب.mp3
8.96M
🎙بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در #دیدار_نخبگان و استعدادهای برتر علمی(۱۴۰۰/۰۸/۲۶)
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
▪️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️ آیت الله محسن مجتهد شبستری دعوت حق را لبیک گفت.
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درگذشت #عالم_مجاهد، مرحوم مجتهد شبستری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت #عالممجاهد جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محسن مجتهد شبستری رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و فرزندان ارجمند و همه ارادتمندان ایشان در تهران و آذربایجان تسلیت عرض میکنم.
این عالم بزرگوار از جمله موفقترین روحانیون فعال در خدمات اجتماعی و هدایت عمومی و ادارهی حوزههای علمیه در تهران و تبریز بودند.
تلاشها و زحمات ایشان در دوران طولانی امامت جمعهی تبریز فراموش نشدنی است و آثار ماندگار آن مرحوم در حوزهی علمیهی تهران و غیره موجب جلب رحمت الهی به ایشان است انشاءالله.
از خداوند متعال مغفرت و علو درجات این عالم بزرگوار را مسألت میکنم.
سید علی خامنهای
۲۷ آبان ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شروهخوانی مرحوم #سجاد_رزمجویی در وصف #سردار_سلیمانی
🔹خداوند با سردار شهید مان محشورش کند این هنرمند مردمی لر زبان را....
حمد و صلواتی به روحش هدیه کنیم
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیکر حضرت آیت الله محسن مجتهدشبستری در حرم کریمه اهل بیت آرام گرفت
🔸 پیکر مطهر حضرت آیت الله مجتهدشبستری پس از تشییع از مسجد امام حسن عسکری(ع) و اقامه نماز توسط حضرت آیت الله نوری همدانی، در حرم کریمه اهل بیت آرام گرفت.
@rozaneebefarda
روزنه
پیکر حضرت آیت الله محسن مجتهدشبستری در حرم کریمه اهل بیت آرام گرفت 🔸 پیکر مطهر حضرت آیت الله مجتهدش
یادآوری قرائت نماز شب اول قبر برای آیتالله مجتهد شبستری(ره)
▪️ دستور نماز وحشت:
در ركعت اول بعد از حمد، يك مرتبه آيةالكرسى
در ركعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره "انا انزلناه"
بعد از سلام نماز گفته شود:
"اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبر محسن بن کاظم
@rozaneebefarda
وقتی دروغ کدیور آشکار شد!
بازخوانی تکذیبیه محمدحسین قدوسی پیرامون نقل قول دروغین کدیور درباره جمله جعلی منتسب به علامه طباطبایی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
محسن کدیور از آخوندهای رادیکال عضو باند منتظری است که فعالیتهای مخرب او علیه نظام اسلامی در ماجرای فتنه ۸۸ اوج گرفت.
کدیور در سالهای فرار از ایران، پروژهای استعماری را پیش گرفت و بر آن شد که طیفی از حوزویان منتقد را به عنوان مخالفان مذهبی جمهوری اسلامی معرفی کند و شوربختانه در این راه شیطانی، از شایعهپراکنی و دروغسازی نیز دریغ نکرد!
یکی از این شایعات بیاساس، نسبت دادن #جملهجعلی به #علامهطباطبایی بود!
جالب آنکه مدت کوتاهی بعد از انتشار ادعای دروغینِ کدیور، یکی از کسانی که کدیور مدعی شده بود جمله را از او شنیده، رسما ادعای کدیور را #تکذیب کرد!
امری که گرچه موجب تشویش و آشفتگی کدیور شد اما بازهم او را از دروغپردازی باز نداشت و او برآن شد برای اثبات این دروغ، مسیر دیگری در پیش بگیرد! البته پذیرفت که در تاریخ نقل، مکان نقل و حاضران جلسه ادعاییاش، اشتباه کرده است! و البته همین اعتراف برای مخاطب هوشمند کافیست تا به روش تاریخسازی کدیور پی ببرد!
🔹بخشی از متن تکذیبیه محمدحسین قدوسی به قرار ذیل است:
🔘 دوست عزیزم جناب کدیور مطلبی را از قول من در فضای مجازی منتشر کرده اند که لازم است مطالب زیر را در مورد ان اعلام کنم:
جناب کدیور از دوستان دیرینه من است و دیانت و نیت خیر او بر من معلوم و اشکار و احتمالا به دلیل گذشت زمان در تطبیق مساله اشتباهی برای او رخ داده و قطعا قصد خیری داشته است.
مرحوم علامه طباطبایی از چند ماه قبل از ارتحال به دلیل کسالت شدید تحت مراقبت شدید بود و هیچ خبری از نوع شهادت ها و حوادث تلخ به ایشان داده نمیشد و میهمانانی که نزد او میرفتند قبل از ورود توسط همسر علامه اگاه میشدند که هیچ خبری به ایشان داده نشده و نشود . حتی خبر شهادت مرحوم بهشتی که چند ماه قبل از این بود نیز به او داده نشد . همسر مرحوم علامه اکنون زنده است و چندی قبل در مصاحبه ای این مساله را اعلام کرده است. بنابر این در عین احترام به گویندگان خبر و تصدیق مراتب دیانت و صداقت انان ، اصل خبر نمیتواند درست باشد.
... کسانی که علامه را از نزدیک درک کرده اند میدانند که اولین مشخصه او دقت در کلام و ظرافت در بیان و اعتدال در اندیشه بود و مواضع مهم خود را در عباراتی دقیق و حسابشده بیان میکرد و کلماتی که خوشایند اهل سیاست و مروجین اندیشه های جناحی است هرگز بر زبان او جاری نمیشد. چنین گفته ای علاوه بر انکه از جهت سند و شواهد زمانی و مکانی و محتوا دارای مشکل است از جهت بیان نیز با رویه دقیق و حکیمانه او تطبیق نمیکند. کلمات ردشن و دقیقی در مواضع مستند او وجود دارد که هر کدام دنیایی از معنی را افاده میکند و چرا ما با رها کردن انها به چنین شایعتی رجوع کنیم که ارزش تبلیغاتی و سیاسی ان بیشتر از ارزش فکری ان است ؟ ایا علامه چنین میاندیشیده که مثلا شاگردان او مطهری و بهشتی و باهنر و مفتح و داماد و نوه او شهید نیستند ؟! توجه کنید که صحبت بر سر کلام حکیم دقیقی چون علامه است و نه یک روزنامه نگار و صاحب ابزار تبلیغی.
محمدحسین قدوسی
۱۴شهریور ۹۵
🔶حاشیه روزنه
۱.اکنون بعد از انتشار نامه عذرخواهی آقای آذری قمی و صحه گذاردن آیتالله شبیری زنجانی بر صدور آن و تأیید نامه توسط آقای مسعودی خمینی بعنوان واسطه رساندن نامه؛کدیور مدعی جعلی بودن این نامه شده است!
۲.محتوای این متن نیز از جهاتی قابل نقد است ولی در تکذیب نسبت کدیور به آقای محمدحسین قدوسی و نفی انتساب آن جمله جعلی به علامه، صراحت دارد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
صحبت آیت الله تبریزی ضد صدام.mp3
988.4K
بیانات تاریخی آیتالله العظمی میرزاجواد تبریزی پیرامون #دفاع_مقدس
#اختصاصی
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #بشنوید|| دعای آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی در حق آیتالله العظمی خامنهای
اختصاصی|| انتشار به مناسبت سالگرد رهبری آیتالله خامنهای
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️کسی که همه کارش ارجاع به خدا شد، او از چه چیز غصه میخورد.
▪️او رفت مقام پیدا کرد، شد رئیس؛ بگذار بشود
چرا نشود؟
▫️این رئیس شدن، والله تکلیف و مشقّت زیادی دارد، مسئولیت دارد.
▪️[بار مسئولیت] را ایشان برداشت، ما راحت شدیم.
▫️باید تأییدش کنیم، باید دعایش کنیم که [اوضاع] را نگه داشته است
▪️خداوند به دست او الآن یک عزّتی داده است.
🔶حاشیه روزنه
انتشار این صوت تاریخی در سالگرد ارتحال امام و انتخاب آیتالله العظمی خامنهای به رهبری و سالگرد قیام خونین ۱۵خرداد، مقارن شده با سالگرد ارتحال آیتالله العظمی تبریزی(۲۸ شوال).
از آغاز نهضت امام خمینی در دهه چهل تا کنون، همواره #سکولارهای_حوزوی تمام تلاش خود را جهت #تحریف دیدگاه بزرگان معاصر به کار بستهاند تا چنین القا کنند که امام و رهبری در مسیر انقلاب اسلامی، در اقلیت بوده و فاقد پشتوانه حوزوی (خصوصا در سطح مراجع و علما) بودهاند!
پروژه تحریفآمیز آن شیخ فراری فریبکار از اعضای ارشد حلقه شاگردان منتظری متأخر، بازنگاری آن پروژه استعماری به زبانی دیگر و قابل نشر در داخل و تلاش مذبوحانه برای القای اختلاف #فقیهان معاصر با #انقلاب و امام، تولیدات بنگاههای مطبوعاتی غربگرا(خاصه برخی رسانههای برجامی) و سرآخر هم برخی سران از برخی تشکلهای نوپدید حوزوی، همه سودای القای چنین دوگانگی کاذبی را دارند.
▫️دعوت به روزنه👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفته بسیج گرامی و مبارک باد.
@rozaneebefarda
نقضی بر تحلیلهای آبکی کدیور پیرامون شخصیت و سیره سیاسی مرحوم #آذریقمی!
وقتی آذری قمی به اشتباهات خود در دهه شصت اعتراف میکند!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
کدیور از عناصر رادیکال عضو باند آقای منتظری است که در سالهای فرار از کشور به فکر #تاریخسازی افتاده و برای مبارزه با نظام اسلامی، راهِ #مخالفتراشی را برگزیده است! وی در این راه به نقلهای واهی و بیمبنا و بعضا دروغین تمسک میکند و بر مبنای نقلهای دروغین، تحلیلهای آبکی و سست ارائه میکند!
نمونه بارز تحلیلهای سست و سخیف کدیور در عرصه سیاسی، تحلیل او از شخصیت آقای آذری قمی است؛
او مرحوم آذری را با عنوان «آذری متقدم» و «آذری متأخر» تقسیم کرده و مدعی است آذری قمی متأخر در تقابل با ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بوده و هرگز از این امر توبه نکرده است! گو اینکه آذری متقدم، یکسره در خدمت امام و انقلاب و رهبری بوده و تقابلی نداشته است!
به شهادت اسناد تاریخی و از جمله تصریحات خود آقای آذری، هر دو تلقی یا القای کدیور، عاری از صحت است؛ آذری متقدم و آذری متأخر، هر دو انتقادات تندی نسبت به تحولات جمهوری اسلامی داشتهاند و در هر دو دوره، او از برخی عملکردها و مواضع خویش، #پشیمان شده و عذرخواهی کرده است!
🔹به پیوست، بخشی از سخنان مرحوم آذری قمی را میخوانید که در آن به برخی مواضع و عملکردهای اشتباه خود در دهه شصت و تلاش برای جبران آن اذعان دارد؛ دقیقاً برخلاف آقای منتظری(مراد فکری کدیور) که تاریخ او را به لجاجت و اصرار بر اشتباهات، میشناسد!
🔘روزنه؛ دریچهای به اندیشه دینی معاصر
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
تنها گریه کن.mp3
3.61M
🎧 کلیپ صوتی | تنها گریه کن
🔻«تنها گریه کن» روایت زندگی اشرف سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان است که خودش فارغ از فرزند شهیدش یک شخصیت مستقل دارد. چه آن زمان که قدم در مسیر مبارزه علیه طاغوت گذاشت، چه زمانی که با شروع جنگ محله کوچکشان در قم شد پایگاه پشتیبانی از رزمندگان و چه آن زمان که بعد از طی همهی این مقدمات به مقام رضای الهی رسید و پسر نوجوانش به شهادت رسید.
🔹پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» برشی از متن کتاب را در این کلیپ صوتی منتشر میکند.
📥 Khl.ink/f/49062
💻 @Khamenei_ir
مواجهه با مطالبات مردمی؛ از جریان غربگرا تا جریان انقلابی
#مطالبات_مردمی عامل سازنده در گفتمان سازی و کارآمدی دولت است. اما بی اعتنایی دولت های پیشین موجب انباشت و مصادره و تفسیر خواست مردم به #اعتراضات ضد حکومتی شده بود. اکنون دولت مردمی پتانسیل #مطالبات_مدنی را فراهم ساخته است و جهت ابزار فشار جبهه معارض را به سمت خودش تغییر داده است.
https://t.co/Y6rZP12idl
@rozaneebefarda
روزنه
مواجهه با مطالبات مردمی؛ از جریان غربگرا تا جریان انقلابی #مطالبات_مردمی عامل سازنده در گفتمان
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹ابوالقاسم کریمی:
حیف که هیچ گروه مردم نهاد یا جریان انقلابی و.... از دولت تشکر نمیکنه.
نه در مدیریت حملیه سایبری به کارت سوخت در مدیریت اعتراض مردم اصفهان.
ظاهر زبان تقدیر و تشکر و حمایت که موثر در دلگرم شدن دولت است الکن است.
هر کدوم از این اتفاقات در دولت قبل بود بعید نبود یک بحران ملی بشه.
ولی زبان نقد و تذکر همیشه وپای کار و آماده است.
@rozaneebefarda
#منتشر_شد
سكولاريسم پنهان
بررسی انتقادی انديشههای #داودفیرحی
به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد
👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان:
سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیحالله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدیخواه و علیرضا جوادزاده
🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع، در کنار پذيرش «نسبیگرایی» و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و بهصورت خاص، تفسير گزارهها و تراث شيعی بر اساس نظریه بروندينی را اتخاذ کرده بود.
🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمیتواند داشته باشد.
🔶 با اينحال، از ويژگیهای دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنشآفرينی بود، و ازهمينرو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، میتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست.
@rozaneebefarda
روزنه
توضیحات جناب آقای #علیدوست پیرامون شرکت در جلسه رونمایی از کتابِ یک #مقرر_هتاک!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 اشاره
بعد از شرکت اساتید محترم آقایان #علیدوست و #قائینی در جلسه رونمایی از تقریرات بحث "دشنام و بهتان" که از قضا به قلم #طلبههتاک_به_ساحت_بزرگان تحریر شده بود، انتقاداتی به حضور این حضرات در جلسه و تالی فاسدهای آن(از جمله ترویج و تطهیر این طلبه تندرو و بدزبان) و احتمال القای بیتوجهی نسبت به اهانت به بزرگان، مطرح شده بود و ضمن آن از آقایان اساتید خواسته شد به نحوی مسئله را تدارک فرمایند.
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10103
🔹بعد از مدتی صوتی یکی از نزدیکان جناب آقای علیدوست(حاوی توضیحاتی پیرامون علل و کیفیت شرکت ایشان در جلسه کذایی) منتشر گردید:
https://eitaa.com/bahaneee/1829
🔹در واکنش به صوت توضیحات منقول از آن استاد محترم، ضمن تقدیر از این مقدار توضيحات، مجددا انتقاداتی توسط برخی حوزویان دغدغهمند مطرح شد و اینبار سوالات طلبگی و ابهامات جدیتر و جدیدتری در آن طرح گردید؛
https://eitaa.com/bahaneee/1830
🔹اکنون متن کامل توضیحات شخص آقای علیدوست پیرامون کم و کیف شرکت ایشان در آن جلسه، تقدیم خوانندگان ارجمند میگردد.
🔹از بذل توجه همه عزیزان که در روزهای اخیر نسبت به هتک حرمت بزرگان حوزه از جمله آیتالله محمد یزدی و علامه مصباح یزدی واکنش نشان داده، بر عدم تناسب موضوع تقریرات با سابقه سیاهِ نویسنده آن تأکید ورزیدند، کمال تشکر را داریم.
فارغ از برخی تعارضات در دو فقره توضیحات مطروحه و گلایه از عدم اعتراض ایشان نسبت به اهانت آن مقرر هتاک به برخی بزرگان، روحیه پاسخگویی جناب آقای علیدوست، قابل سپاسگزاری ویژه است.
🔹متن کامل توضیحات جناب استاد ابوالقاسم علیدوست(که در حاشیه همایش بزرگداشت مرحوم آقای #عمیدزنجانی مطرح گردیده) به قرار ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
➖راجع به جلسه روز سه شنبه که حضرتعالی سؤال کردید و برخی از دیگر دوستان نیز در این زمینه سؤال داشتند، عرض می کنم که: مدتی قبل از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با من تماسی گرفته شد که ما قصد داریم راجع به «سب و بهتان» نشستی داشته باشیم.
➖عنوان نشست را پرسیدم، گفتند: «تبیین مکتب امام خمینی(ره)»؛ که اگر دقت کرده باشید این عنوان عین فرمایش مقام معظم رهبری است.
علت اینکه سب و بهتان را برای این جلسه انتخاب کرده بودند، به خاطر آن شیطنت شبکه بی بی سی فارسی بود که دی ماه 97، مستندی را ساختند و منتشر کردند با عنوان «بهتان برای حفظ نظام». که در آن بحثی را که ربطی به نظام و بعد انقلاب نداشت، را گرفته و منتشر کرده بودند و در ذهن خیلی از مخاطبان هم جا افتاده بود!
گفتند می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم. من به ایشان گفتم که اشکال ندارد، من جلسه را میآیم، اما در خصوص موضوع، بنده کمتر صحبت می کنم و صحبت کلانی خواهم داشت. آنها هم استقبال کردند.
➖پس عنوان جلسه بود: «تبیین مکتب امام خمینی» و ذیل آن بحث «سب و بهتان» موضوع بحث بود.
ما جلسه سه شنبه را رفتیم و مطابق معمول من صحبت کردم، و اشاره کردم به «رابطه شریعت با سیئات اخلاقی» از جمله «سب و بهتان».
نتیجه ای هم که گرفتم این بود که فقه و یک فقیه نمیتواند بهتان (به معنای تهمت) را اجازه دهد. اینکه کسی در جایی یک اشاره ای به این مطلب بکند، این نمی تواند رویه در فقه شود.
➖البته گفته شده بود که رونمایی از کتاب هم شاید بشود. یعنی کتاب بررسی فقهی سب و بهتان از آقای حسن آقای خمینی، که تقریرات بحث ایشان بود.
در جلسه عنوان همین بود. و لذا کلمه ای هم از این کتاب توسط بنده گفته نشد. البته یک نقدی بر کتاب توسط حضرت آقای قائنی مطرح شد. اما به جز این، هیچ کلمه ای راجع به بحث کتاب و بحث مقرر و بحث صاحب تقریر و ... مطرح نشد.
➖اینکه بعضی ها گفتند مثلا مقرر کتاب در جاهایی مسائلی داشته، بنده نه آن شخص را می شناسم و نه از توهینش خبر داشتم و نه خواستم رویه غلط توهین به بزرگان را تأیید کنم، و نه خواستم شخص را تایید کنیم، اصلا صحبت نبوده، و شما می دانید که من به هیچ، به هیچ وجه، معتقد نیستم که ما کسی را به خاطر عملکردش، خود شخص را مورد تعرض قرار دهیم. از هر کس باشد، مخصوصاً اگر از یک طلبه محصلی باشد نسبت به یک عالم حوزوی. این را ما تایید نمی کنیم.
➖من تشکر میکنم از شما که از ما سؤال کردید. اینکه و حرکت من این جور تلقی بشود که من با حضورم در این جلسه دارم این تفکر (توهین به بزرگان) را تایید می کنم! خیر، بنده این رویه را قول ندارم. شما خوب می دانید که بنده از جمله کسانی هستم که بیشترین حساسیت را نسبت به حفظ ساحت علما و بزرگان دارم.
➖ پس اصل قضیه و شرکت بنده در آن جلسه از باب «احترام به امام خمینی(ره)» بوده و موضوع جلسه «تبیین مکتب ایشان و بررسی سب و بهتان» و نه چیز دیگر.
@rozaneebefarda
روزنه
توضیحات جناب آقای #علیدوست پیرامون شرکت در جلسه رونمایی از کتابِ یک #مقرر_هتاک! #اختصاصی @rozaneeb
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹قوجالی:
سلام و ادب
عرض مختصری بر رفع ابهام استاد علیدوست از جلسه کذایی که شرکت کرده بودند:
حضرت استاد علیدوست عزیز تا کی ما طلاب شاهد اشتباهات بزرگانمان باشیم و بعد با یک خبر نداشتم و بی اطلاع بودم و فقط برای احترام امام رفتم و... قضیه راماست مالی کنیم.
چرا خبر نداشتید به آیت الله یزدی توهین و هتاکی شد؟!
چرا بی خبر بودید به آیت الله مصباح جسارت شد
وچرا ودهها چرای دیگر...
مگر شما که استاد و نور چشم ما هستید کجا زندگی میکنید که از این مسائل بی اطلاعید!!!
مگر چنین نیست که العالــم بزمــــــانه لا یهجم علیه اللوابس.
مشکل ما همین بی اطلاعی شما از اطرافتان است!!
شما فقه و عرف تقریر فرمودید لطفا کمی در رعایت عرفیات اساتید تراز انقلاب دقت نمایید تا از این سو استفاده ها صورت نگیرد و مصادره بر علیه نشوید.
شاگرد کوچک کوچک تان
🔶حاشیه روزنه
به جهت مراعات امانت، عین پیامها منتشر میشود و انتشار آن لزوما به معنای ادبیات و محتوای دیدگاههای مخاطبان ارجمند نیست.
@rozaneebefarda
مرثیهسرایی #مهدینصیری برای #اردشیر_زاهدی به نام سیره نبوی!
مهدی نصیری طلبه نیمه سوادی بود که به برکت انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی، بدون تخصص ویژه در علوم دینی و بدون هیچ تخصص ویژه در عرصه ژورنالیسم، توانست نام و نشانی در میان اهالی فرهنگ و قلم برای خود دست و پا کند!
او البته در دهه شصت و هفتاد، بیشتر با #تهاجم و #هیاهو علیه افراد و کسانی که بر اساس پندارِ او، مخالف نظام بودند، به #شهرت رسیده بود!
چه هنگامی که در کیهان بود و چه زمانی که صبح را منتشر میکرد!
البته این رویه منحصر به نصیری نبود؛ آخوندهای نیمهسوادِ موسوم به جناح چپ، نوعا همین سرنوشت را داشتند؛ از محمد خاتمی و هادی خامنهای تا خوئینیها و کروبی و دیگر دوستان و آشنایان!
اینا اغلب از نظر دانش دینی و سوابق حوزوی، فاقد فضل و سواد بودند، در دانشگاه هم که اساسا کسی اعتنایی به آنها نمیکرد چون تقریبا هیچ حرفی برای گفتن نداشتند.
این بود که در عرصه سیاسی نوعا با هیاهو و فریاد و هوچیگری وارد میشدند و با ژستهای مختلف تلاش میکردند سری میان سرها دربیاورند!
ایضا همین خلا فکری بود که آنان را از #کیهان به #کیان کشاند و از دهه شصتِ داغ به دهه هشتادِ سرد و سیاه رسیدند!
این جماعت امثال مطهری و بهشتی و مهدوی کنی و... را انقلابی نمیدانستند و بر آنان خرده میگرفتند و خود را انقلابیتر از اینان میپنداشتند و بعضا #اسلامآمریکایی را بر سران حزب جمهوری اسلامی تطبیق میکردند!
حالا خودشان شدهاند جاده صافکن و سینهچاک آمریکا!
آن زمان بیمبنا و سطحی بودند؛حالا هم بیمبنا و سطحیاند!
از اینان باید ترسید!
@rozaneebefarda
توصیف حکیمانه جلال آل احمد از جماعت غربزده هرهریمسلک!
#مهدینصیری
@rozaneebefarda
نصیری چرا چپ کرد؟!
نصیری به روایت نصیری...
مهدی نصیری در مجموعه یادداشتهای خود(۴شماره تا کنون) به سرگذشت دگردیسی سیاسی و فکری خود اشاراتی دارد که قابل تأمل و عبرتآموز است!
🔹چند نکته در مورد یادداشت شماره ۴:
۱. برخی مدعاهای او تهافت دارد؛ او در ابتدای یادداشت میگوید: "انتشار صبح تا سال ۷۹ ادامه یافت"
بعدتر مینویسد: "صبح را در سال ۷۸ تعطیل کردم"
وقتی در چنین مسئله مهمی پیرامون کارنامه مطبوعاتی خودش اینچنین متعارض مینویسد، نمیتوان در مسائل مهمتر که طبعا اطلاعش از آنها کمتر است، دقیق و درست قلم بزند!
۲. نوشته است بعد از ملاقات با رهبری و گزارش فساد وزارت نیروی زنگنه به ایشان؛ "به دلیل عدم هرگونه برخورد با این زوایای بازشده فساد، اولین شوک جدی نسبت به ضعف حکمرانی در جمهوری اسلامی" را تجربه کرده است!
این بنده خدا توهم میکرده به صرف یک گزارش مطبوعاتی که خود میگوید در آن سندی بر نقش وزیر هم در آن نبوده، میبایست برخورد آهنین صورت میگرفته تا او دچار "شوک جدی" نشود!
حتما اگر آن زمان برپایه گزارشات نصیری برخوردی صورت میگرفت، خود او همین را بهانه "شوک جدی" در دهه ۹۰ معرفی میکرد و طلبکار نظام میشد که چرا بر پایه ادعاهای یک ژورنالیستِ میانمایه، برخورد صورت گرفته است.
از قضای روزگار همین نشانهای است بر درایت در حکمرانی که برخورد با فساد با لحاظ پیچیدگیهای آن صورت پذیرد!
میفرمایید کدام پیچیدگیها، عرض میشود؛
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10131
@rozaneebefarda
نصیری چرا چپ کرد؟!
نصیری به روایت نصیری...
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آقای مهدی نصیری در مجموعه یادداشتهایی به سرگذشت دگردیسی سیاسی/فکری خود اشاراتی دارد که قابل تأمل و عبرتآموز است!
🔹چند نکته در مورد یادداشت شماره ۴:
۱. برخی مدعاهای او تهافت دارد؛ او در ابتدای یادداشت میگوید: "انتشار صبح تا سال ۷۹ ادامه یافت"
بعدتر مینویسد: "صبح را در سال ۷۸ تعطیل کردم"
وقتی در چنین مسئله مهمی پیرامون کارنامه مطبوعاتی خودش اینچنین متعارض مینویسد، نمیتوان در مسائل مهمتر که طبعا اطلاعش از آنها کمتر است، دقیق و درست قلم بزند!
۲. نوشته است بعد از ملاقات با رهبری و گزارش فساد وزارت نیروی زنگنه به ایشان؛ "به دلیل عدم هرگونه برخورد با این زوایای بازشده فساد، اولین شوک جدی نسبت به ضعف حکمرانی در جمهوری اسلامی" را تجربه کرده است!
این بنده خدا توهم میکرده به صرف یک گزارش مطبوعاتی که خود میگوید در آن سندی بر نقش وزیر هم در آن نبوده، میبایست برخورد آهنین صورت میگرفته تا او دچار "شوک جدی" نشود!
حتما اگر آن زمان برپایه گزارشات نصیری برخوردی صورت میگرفت، خود او همین را بهانه "شوک جدی" جدید معرفی میکرد و طلبکار نظام میشد که چرا بر پایه ادعاهای ژورنالیستی، برخورد صورت گرفته است.
از قضای روزگار همین نشانهای است بر درایت در حکمرانی که برخورد با فساد با لحاظ پیچیدگیهای آن صورت پذیرد!
میفرمایید کدام پیچیدگیها، عرض میشود؛
همین آقای زنگنه با همان سابقه مشعشع مگر بالانشین یکی از پرپولترین و مهمترین وزارتخانههای کشور در دوران حکمرانی دولت روحانی نبود؟!
مگر نصیری از ستایشگران دولت روحانی و رويکرد حکمرانی او نبود؟ او مگر هماکنون مدافع امثال آقای هاشمی نیست؟ مگر مفاسد قوه مجریه را میتوان از مبانی و کارنامه هاشمی جدا تصور کرد؟
این همان پیچیدگیهای برخورد با فساد است؛ کسانی که به گوشهای از دستگاه حکمرانی(ولو به درست) نقدی دارند، گاه خودشان در جایگاه حامیان دوآتشه مدیرانِ بالادستیِ همان دستگاه فسادخیز قرار دارند و در واقع دچار تناقض رفتاریاند!
۳. نصیری که اکنون در نقش تطهیر کننده و مدافع اردشیر زاهدی جلوه کرده و به خاطر عدم ورود یک کودتاچی درباری به ایران، نظام اسلامی را بدهکار و متهم جلوه میدهد، خودش با خودش درگیر است!
اینگونه مواضع سطحی و سستِ او نشان میدهد مبنایی برای مطالبهگری ندارد و با همین نگاه اگر کارنامهاش را بررسی کنیم، بعید نیست از این مواضع سطحی و سست نمونههای بیشتری بیابیم!
حالا نظام اسلامی و خصوصا رهبری، بخاطر آنکه برداشتها و رهیافتهای چنین فردی در مورد فساد را مبنای برخورد قرار نداده، شایسته نقد است یا شایسته تقدیر؟
حتما همه یافتههای وی در عرصه فسادستیزی، غلط نبوده و نیست؛ چه اینکه خدمات و نقاط مثبت کارنامه نصیری در مقابله با مفاسد فکری و سیاسی نیز نباید نادیده گرفته شود؛ اما اینکه یک ژورنالیست توقع داشته باشد ولی فقیه تابع نظر او باشد و اگر نظرش منشأ اثر کوتاهمدت نشد، دچار شوک میشود، خب بیش از آنکه نشانه ضعف حکمرانی باشد، نشانه #ضعفنفس خود اوست!
حتی اگر تمام مستندات او درست هم که بوده باشد، ملاحظه پیچیدگیهای مقابله با فساد و اقتضائات حکمرانی، در قضاوت نهاییمان، شرط عقل است!
۴.گفته در سال۸۰ به عنوان معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه دعوت به کار شده است.
پرسش این است آیا این انتخاب بر اساس صلاحیتها و توانمندیها و در فرایندی طبیعی شکل گرفته یا نقش عنصر سمنانی بودن را نیز باید دخیل دانست؟ اگر دخیل نبوده و بر اساس شایستهسالاری به آن پست مهم رسیده، یعنی در آن دوران فردی بالاتر از حد و حدود او یافت نشده است!(ریاست وقت شورا خرداد ۷۹ مسئولیت را تحویل گرفته و ۸۰ نصیری در سمت مهم معاونت سیاسی قرار گرفته است!)
همین سؤال در مورد فعالیت در دفتر نمایندگی رهبری در دوبی هم مطرح است!
و صد البته این سنخ پرسشها برآمده از اقتضائات مواجهه جدلی با امثال نصیری است و در این یادداشت در صدد ارزیابی کارنامه ریاست وقت شورای سیاستگذاری نیستیم. چنانکه قصد تعریض به کارنامه نماینده رهبری در دوبی(که از افراد پاکدست و خوش طینت و خدوم است) نیز اصلا مطرح نیست. اما نصیریِ همیشه پرهیاهو و همیشه طلبکار خوب است پاسخ دهد بر چه اساسی انتخاب شده و در مدت حضور در این مناصب چه کارنامهای دارد؟!
این مسئله نشانگر نقش امثال نصیری در ایجاد فضای غیررقابتی در برخی لایههای میانی عرصه سیاسی است و مشخص میکند این عناصر، خود باید در جای متهم بنشینند و نه شاکی!
۵.امثال مهدی نصیری در گام اول و چهل ساله نخست جمهوری اسلامی کم نبوده اند؛ بازخوانی سرگذشت آنان بسیار ضروری و مایه عبرت است!
به راستی؛ ژورنالیستهای پرشوری چون نوریزاد، طبرزدی، خزعلی، تاجزاده، فاتح، مهاجری و دیگران، چرا چپ کردند؟
آیا مسیر نصیری به همان سمت کج شده؟!
@rozaneebefarda