eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) [صفحه ۲ از ۲] تو که بر سرائرِ معرفت، به جمالِ اُنس مُخلّدی به شؤنِ فانیِ این جهان، نه مُعطّلی نه مقیّدی بود این ریاست دنیوی ، غم و ابتهالِ تو یا علی تو همان تجلّیِ ایزدی، که فراز عرشی و لا مکان خبری ز گردش چشم تو، حرکات گردش آسمان دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشاره‌ی ابروان دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی هله‌ای موحّدِ ذاتِ حق، که به ذات ، معنی وحدتی به تو گشت خِلقتِ کُن فکان ، که ظهورِ نورِ مشیّتی هله ای ظهورِ صفاتِ حق، که جهان فیضی و رحمتی چو تو در مداینِ علمِ حق ، ز شرف مدینه‌ی حکمتی سَیَلانِ رحمت حق بُوَد ، همه از جِبال تو یا علی بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا به سخا و بذل تواش طمع ، به عطا و فضلِ تواش رجا ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی @rozaneebefarda
رپرتاژ برای محقق داماد! بعد از سخنان موهن محقق داماد در تفسیر سکولار از سیره آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری، که مخالفت صریح برخی بزرگان حوزه را به دنبال داشت، جریان رسانه‌ای غربگرا در تهران و قم تلاش زیادی برای چهره وی به خرج داده است که بازنشر سخنان محقق داماد توسط سازندگی را نیز باید از همین جرگه برشمارد. ناگفته پیداست که در صورت افشای ماهیت واقعی سکولارهای عرفی و پیوند آن با سکولارهای مقدس، خواب پریشان جریان غرب‌زده برهم می‌خورد. سوال جدی آنکه: بین جریان منتظری(امثال ) و جریان تکنوکرات غرب‌اندیش( مثل و ) و چه ارتباطی وجود دارد؟! یادداشت اختصاصی روزنه را در واکاوی پیشینه فکری و سیاسی محقق داماد بخوانید. @rozaneebefarda
مصطفی محقق داماد؛ از نقش‌آفرینی در تصویب ۲۰۳۰ تا تفسیر سکولار از سیره حاج‌شیخ! [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکی از سخنرانان نشست جنجالی صد سالگی حوزه قم که در آن مؤسس حوزه قم به جدایی حوزه از سیاست متهم شده بود، «سیدمصطفی محقق داماد» بود که پیش از این نیز برخی مواضع و پندارهای جنجالی را از او سراغ داریم. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با افکار وی به پرونده ویژه روزنه با عنوان «از آیندگان تا خبرآنلاین-بخش هشتم/ب» مراجعه شود.) محتوای سخنان ارتجاعی محقق داماد مورد اعتراض و انتقاد بسیاری از فضلای حوزه علمیه به ویژه دبیر شورای عالی و معاون جامعه مدرسین و امام جمعه قم قرار گرفت. فارغ از اشکالات تاریخی و علمی سخنان محقق داماد، باید عملکرد گوینده مذکور را ارزیابی کرد. چه اینکه این سنخ مواضع خاص، فی‌البداهه و بدون پیش زمینه مطرح نمی‌شود. مصطفی محقق داماد در انتخابات سال 96 از حامیان حسن روحانی بود.(روزنامه اطلاعات، 17اردیبهشت1396) و همگرایی سیاسی او با جریان غربگرا موجب شده در ادوار مختلف از سوی رسانه‌های غربگرا به عنوان‌ کاندیدای ریاست قوه قضائیه مطرح گردد. چه اینکه در دوره اخیر نیز برخی از همفکرانش رسما او را به عنوان رئیس قوه قضائیه پیشنهاد داده بودند.(انصاف‌نیوز 1تیر1400، https://b2n.ir/b67787) در بازکاوی پیشینه فکری و سیاسی محقق داماد، نکات مهمی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد و در ذیل به برخی از آن نکات اشاره می‌شود. وی عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم است و تلاش دارد فرهنگستان علوم را نهادی مستقل از حاکمیت جلوه دهد چنانکه در این زمینه می‌نویسد: «هویت فرهنگستان‌ها این بوده است که یک مرکز عالی علمی و جمعی از ممتازترین دانشمندان کشور هستند که رئیس و اعضایشان را با استقلال خود و بر اساس مدارک و مدارج علمی و به دور از هر موضع غیرعلمی انتخاب می‌کنند و این اعضا منصوب جایی نیستند. این حسن فرهنگستان و افتخاری برای انتخاب‌شوندگان بوده است... هویت و ماهیت حقوقی فرهنگستان، همین نکته استقلالش بود.»(سیاست‌نامه، سال ششم، شماره19، شهریور1400، ص62) او در نشست بررسی کتاب صدسالگی حوزه قم نوشته نیز گفته بود: «من الان هم مخالف پول گرفتن حوزه از دولت هستم.» نکته عجیب ماجرا این‌که فرهنگستانِ علومِ آقای داماد در قانون بودجه سالیانه كل كشور اعتبار مستقل و قابل توجهی دارد و جناب محقق داماد با وجود برخورداری از مواهب حکومتی، برای حوزه و روحانیت نسخه استقلال از حاکمیت می‌پیچد! برخی اسناد نیز حاکی از مساعدت ویژه دولت آقای با فرهنگستان علوم و شخص آقای داماد دارد. به سند زیر توجه کنید: «بلامانع بودن ورود و ترخيص كالاها به شرح فهرست پيوست مصوب 1375,01,29 تصميم نمايندگان ويژه رييس جمهور در مورد تشخيص و موافقت با واردات كالاهايي كه مشمول بندهاي ماده (۳۸) آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات نمي باشند كه در جلسه مورخ ۲۹ / ۱ / ۱۳۷۵ به استناد تصويبنامه شماره ۹۵۴۳/ ت ۱۵۷۸۵ هـ مورخ ۶ / ۸ / ۱۳۷۴ هيات وزيران اتخاذ شده است، به شرح زير ابلاغ مي شود: ورود و ترخيص كالاها به شرح فهرست پيوست بلامانع است. حسن حبيبي معاون اول رييس جمهور فهرست موارد مطروحه در جلسه مورخ ۲۹ / ۱ / ۷۵ كميته موضوع تصويبنامه شماره ۹۵۴۳/ ت ۱۵۷۸۵هـ مورخ ۶ / ۸ / ۷۴ هيأت وزيران ۲۵. فرهنگستان علوم كشور آقای سيد مصطفی محقق داماد/ كامپيوتر و لوازم جانبی _ يك دستگاه (منبع: سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی) در هر صورت جناب آقای داماد رابطه خوبی با نهادهای حاکمیتی داشته و دارد. او در سال 1372 به پیشنهاد وزیر وقت آموزش و پرورش به عضویت هيأت مركزي گزينش استاد درآمد. متن حکم نصب وی از این قرار است: عضويت آقايان دكتر سيد مرتضي سيد ريحاني و دكتر سيد مصطفي محقق داماد در هيأت مركزي گزينش استاد مصوب 1372,08,11 به موجب بند 1 قسمت ج آئين نامه گزينش هيأت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي «موضوع مصوبه شماره 1158/ دش مورخ 10 /4 /64» و به پيشنهاد وزير فرهنگ و آموزش و شوراي عالي با عضويت آقايان دكتر سيد مرتضي سيد ريحاني و دكتر سيد مصطفي محقق داماد در هيأت مركزي گزينش استاد موافقت كرد.(منبع: سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی) همچنین وی مورخ 11اردیبهشت1375 با رأی شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار و به عضویت «شوراى بررسى اسناد گردهمائي هاى بين‏المللى زنان» درآمد. یکی از مناصب مهم آقای محقق داماد که در اخذ آن منصب نیز وامدار جریان‌های سیاسی است، است. (سایت کمیسیون ملی یونسکو ایران، 27/02/95) در دولت حسن روحانی، محمد فرهادی وزیر وقت علوم، محقق داماد را به عنوان عضو حقیقی شورای یونسکو منصوب کرد.(سایت دنیای اقتصاد، 19/11/94) @rozaneebefarda
مصطفی محقق داماد؛ از نقش‌آفرینی در تصویب ۲۰۳۰ تا تفسیر سکولار از سیره حاج‌شیخ! [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تحلیل‌گران متعهد برآنند که یکی از بازوهای پروژه است که در امتداد سلطه کامل ( خاصه ) طراحی شده و تلاش می‌کند نسخه علمی و فرهنگی جهان غرب را با مبانی و آرمان‌های لیبرالی به کشورهای جهان صادر و در واقع تحمیل کند.(تسنیم 28اسفند95، مشرق 8فروردین1392، مهر، 6مهر1399، جهان‌نیوز، 24اردیبهشت1396) یکی از برجسته‌ترین نهادهای رابط یونسکو در ایران «کمیسیون ملی یونسکو ایران» است که در تبدیل سند آموزشی 2030 به قانون، نقشی آشکار و اساسی داشت.(ایسنا 14دی1395) شوربختانه تبدیل شدن ۲۰۳۰ به یک و ایرانی‌سازی آن، در بین تمامی کشورهای جهان اقدامی بی‌سابقه بود که مورد اعتراف دبیر این کمیسیون نیز قرار گرفت.(تسنیم 30شهریور98) کمیسیون مزبور در ماجرای سند ۲۰۳۰ گوی سبقت را از تمامی لیبرال‌های و غرب زدگان جهان ربوده است و جای سوال اینجاست که این اقدامات غیرقابل توجیه چگونه در مقابل چشم کسی که ادعای اجتهاد و استاد تمامی حوزه و دانشگاه را دارد و برای حوزه علمیه نسخه استقلال از حاکمیت دینی دارد، انجام شده است؟! اجرای توسط دولت موسوم به اعتدال به طور قاطع توسط مراجع عظام تقلید رد شد. مقام معظم رهبری نیز علنا در مقابل این ایستادند و آن را در ضدیت با استقلال کشور دانسته‌اند و از اهداف آن اینگونه یاد کردند: « این که روی سند ۲۰۳۰ این قدر اصرار دارند و کار می‌کنند، آشکار و غیر آشکار سعی میکنند این را تحکیم کنند بر مناسبات کشورها از جمله کشور ما، این معنایش این است؛ چون دستورات و توصیه‌ها و نکات اصلی موجود در این سند برای آموزش و پرورش این است که آموزش و پرورش باید جوری مناسبات فکری شاگردان را تنظیم کند که فلسفه‌ی زندگی‌شان، اساس زندگی‌شان، مفهوم حیات در نظرشان، طبق تفکّر غربی باشد. همین که عرض کردم؛ شما اینجا بنشینید سرباز درست کنید برای انگلیس و فرانسه و آمریکا و بقیّه‌ی این وحشی‌های کراوات‌زده‌ی ادکلن‌زده‌ی ظاهرساز ... لُبّ کلام و جان کلام در این سند ۲۰۳۰ که فصل مهمّی مربوط به آموزش و پرورش دارد، این است که نظام آموزشی باید سبک زندگی را و فلسفه‌ی حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد؛ این آن لُبّ کلام در سند۲۰۳۰ است.» ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ نکته مهم آن‌که از جناب آقای مصطفی محقق‌داماد هیچ واکنشی علیه این سند دیده نمی‌شود! البته در این راستا انتظاری از نامبرده نیست چرا که وی خود یکی از هواداران اعلامیه حقوق بشر بوده و آن را حاصل تعالیم انبیا دانسته و معیار قوانین شرعی را تطبیق با آن عنوان کرده است(پرونده خبرآنلاین، بخش هشتم/ب) در تحلیل منظومه فکری آقای محقق داماد، توجه به مبانی استادش آقای نیز اهمیت دارد؛ محقق داماد منتظری را (در تاسیس نظام فقهی)در ردیف شیخ طوسی می‌داند و درباره‌ی او می‌گوید: «آقای منتظری نظامی فقهی حقوق بشر را تاسیس کرد.»(عصر اندیشه، شماره 12، شهریور 1395، ص127) شاید بخاطر این همگرایی فکری است محقق داماد محبوب حسن روحانی بود. او در تاریخ 10دی1396 در پیام تجلیل‌آمیز خود برای محقق داماد چنین نوشت: « بی‌تردید خدمات گسترده علمی، آموزشی و پژوهشی، از ایشان چهره‌ای برجسته و به یادماندنی ساخته است که می‌تواند نمونه روشنی از خردورزی و اعتدال، و نیز آرمان بلند همکاری حوزه و دانشگاه شمرده شود.»(تارنمای رسمی کمیسیون ملی یونسکو، 12دی1396) از امثال آقای محقق داماد عجیب نیست که مروج افکار شائبه‌برانگیز وارداتی باشند اما عجیب آنکه چنین افرادی خود را در کسوت مفسر سیره و اندیشه اعاظم حوزه جا می‌زنند و در پوشش گفتمان انحرافی استقلال حوزه از نظام اسلامی، برای حوزه قم نسخه سکولاريسم می‌پیچند! آیا کسی که با وجود مسئولیت مهمش در یونسکو ایران با چشم پوشی غیر قابل بخشش از تصویب این سند، استقلال کشورش را به مخاطره می‌اندازد اجازه دارد درباره استقلال حوزه به تئوری‌بافی بپردازد؟ جای شگفتی دارد که این افراد خود استقلال کشور را به مخاطره انداخته اند و اما امروز دایه مهربان تر از مادر می شوند و نگران وابستگی حوزه به فرزند خود یعنی جمهوری اسلامی هستند!! https://eitaa.com/rozaneebefarda/10530 @rozaneebefarda
حکم عضویت در شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو(دو دوره در سال‌های ۹۴ و ۹۸) 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | حزب‌الله امروز با سی سال قبل قابل مقایسه نیست 🔺 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت سی‌امین سالگرد انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله بعنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت‌وگویی با دکتر مسعود اسداللهی کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه داشته است. 📥 سایر کیفیتها👇 https://khl.ink/f/49618
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⚠️ نمیدانند سید حسن نصرالله یعنی چه! 🔻 رهبر انقلاب: اینکه می‌بینید فلان مدّعی روشنفکری مثلاً فرض بفرمایید در مورد حزب‌اللهِ لبنان یا سیّدحسن‌نصرالله... ابراز شبهه میکند، این بر اثر نشناختن محیط است... خوشبینانه‌اش این است که نمیداند در منطقه چه خبر است، نمیداند سیّدحسن‌ نصرالله یعنی چه، حزب‌الله یعنی چه، ارتباطش با ایران چه تأثیراتی در سرنوشت کشور و سرنوشت انقلاب دارد.۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 🌷 🗓 انتشار به مناسبت سی‌امین سالگرد انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله بعنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 جهاد تبیین حضرت زینب(س) ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: زینب کبریٰ (سلام الله علیها) و روایت را راه انداخت؛ فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه عاشورا غلبه پیدا کند. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتقاد صریح حجت الاسلام عالی از جشنواره فیلم فجر و عملکرد وزارت ارشاد 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر بانوی صبور و شکور حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اگر میتوانستند به امام (ره) هم اهانت میکردند... 🔺 رهبر انقلاب، صبح امروز: دشمنان اگر از خشم مردم نمی‌ترسیدند، به امام (ره) هم اهانت میکردند، منتها جرأت نمیکنند و میدانند مردم عکس‌العملشان تند است. ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14001128_42682_1281k.mp3
12.68M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ 📥 https://khl.ink/f/49629
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر شهید نشدم پخش نکنید! ماجرای دعوت ویژه حضرت زینب علیهاالسلام از شهید مدافع حرم مجید سلیمانیان.... 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 انتقاد صریح و امام‌جمعه موقت قم از حواشی جشنواره فیلم فجر 🔹عذرخواهی‌ها در حد حرمت شکنی‌ها نبود. 🔹 باید مسئولان و عاملان این هنجارشکنی ها جبران کنند. 🔹نباید هنر در دام‌های شیطانی و ناروا و هنجارشکن قرار بگیرد. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گذری بر اتفاقات که اعتراض علما و ائمه جمعه و مردم متدین را در پی داشت 🔶حاشیه روزنه خطبای نماز جمعه امروز به طور یکپارچه نسبت به جشنواره فجر واکنش نشان دادند و در اغلب موارد را مورد انتقاد قرار دادند. تاکنون وزارت ارشاد پاسخی نسبت به منتقدان حواشی جشنواره بروز نداده است. هوشیاری حوزه علمیه نسبت به وقایع اسف‌انگیز فرهنگی قابل تقدیر است و برای پیشگیری از تکرار آن، بهتر است حوزه و دولت وارد شوند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ناکامی ارتش اسرائیل در رهگیری پهپاد نفوذی حزب‌الله! 🔸ارتش اسرائیل علی‌رغم تلاش‌های گسترده در رهگیری یک فروند پهپاد نفوذی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی ناکام ماند. بعدازظهر امروز (۲۹ بهمن ماه) آژیر خطر در برخی مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمد. دقایقی بعد مشخص شد که یک فروند پهپاد ناشناس در سایه ناکامی سامانه‌ پدافندی "گنبد آهنین" وارد آسمان فلسطین اشغالی شده و باعث شد تا نیروی هوایی اسرائیل در شمال به حالت آماده باش قرار گیرند. در ادامه این حادثه، رادیو ارتش اسرائیل با تایید خبر ورود پهپاد ناشناس به فلسطین اشغالی اعلام کرد: حتی یک ساعت پس از این رویداد، ارتش اسرائیل هنوز از سرنوشت پهپادی که از لبنان حریم هوایی را نقض کرد، اطلاعی ندارد. همچنین "آویخای ادرعی" سخنگوی عربی ارتش رژیم صهیونیستی علت فعال شدن سامانه گنبد آهنین را ورود یک پهپاد از حریم لبنان به فلسطین اشغالی اعلام کرد. از سوی دیگر برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای چند انفجار در منطقه "صفد" در جلیل علیا در نزدیکی مرز لبنان و جولان اشغالی خبر دادند. برخی منابع به نقل از کاربران فضای مجازی احتمال دادند تا پهپاد نفوذی توسط ارتش اسرائیل ساقط شده باشد اما ساعتی بعد مشخص شد که ارتش اسرائیل علی‌رغم بکارگیری سامانه گنبد آهنین، جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی نتوانسته پهپاد نفوذی از خاک لبنان را رهگیری کند. ساعاتی بعد، حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای ضمن برعهده گرفتن مسئولیت این عملیات اعلام کرد: پهپاد "حسان" به مدت ۴۰ دقیقه تا عمق ۷۰ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی پرواز کرد. با وجود تلاش دشمن برای سرنگونی، پهپاد پس از انجام موفقیت آمیز ماموریت به سلامت بازگشت. این اتفاق در حالی رخ داده است که دو روز قبل (۲۷ بهمن ماه) سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان شهید مقاومت اظهار داشت: ما از مدت‌ها پیش در لبنان ساخت پهپادها را آغاز کردیم. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز با انتشار بیانات دبیرکل حزب‌الله گفت: حسن نصرالله می‌گوید که این حزب توانایی ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را دارد و این کار از مدت‌ها قبل آغاز شده است. شایان ذکر است که در سال ۱۳۹۱ حزب‌الله لبنان با استفاده از پهپاد "ایوب" موفق شد به حریم هوایی فلسطین اشغالی نفوذ کند. این پهپاد بدون شناسایی شدن، از مراکز اقتصادی و تاسیسات نفتی اسرائیل فیلمبرداری کرد و باعث شد تا تمامی ادعاهای غیرقابل نفوذ بودن حریم هوایی اسرائیل توسط صهیونیست‌ها زیر سوال برود! بنا بر گفته سیدحسن نصرالله، پهپاد ایوب ساخت ایران و مونتاژ جوانان متخصص لبنانی می‌باشد. پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پخش بیانیه‌ی حزب‌الله لبنان از شبکه المنار در خصوص پرواز ۴۰ دقیقه‌ای پهپاد “حسان” در عمق ۷۰ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: هنرمندان کشور از هر نوع توهین و جسارت به باورهای ایمانی جامعه ایرانی اعلام انزجار و بیزاری می‌کنند. ما هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود را موظف به پیگیری دغدغه های ایرانیان متدین و غیرتمند و رفع منکر می‌دانیم. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواضع صریح امام جمعه پردیسان مبنی بر امام جمعه پردیسان حجت‌الاسلام و المسلمین حامدی؛ روز گذشته-1400.11.29 : اجرای نمایش‌های مختلف سودی نخواهد بخشید. خواسته شفاف ما از روز اول توسط هیأت مذاکره کننده گفته شده : رفع تحریم، راستی‌آزمایی و در نهایت بحث بر سر تعهدات. با وجود این شرایط و ناز کردن کسانی که خودشان مذاکرات را به هم زدند این مقدار اصرار بر این‌که به توافق برسیم نوعی تحقیر است و باید از این توافق [برجام] دست برداریم. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| سخنرانی شنیدنی امام جمعه قروه در مسجد جامع النبی(ص) اهل سنت، به زبان کردی 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه جامعه مدرسین حوزه پیرامون حواشی جشنواره فجر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم‌الله الرحمن الرحیم انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نظام دینی و مردمی یک ماهیت کاملاً فرهنگی دارد و فرهنگ دینی ما عنصر اصلی و محوری شعارهای انقلاب بوده است. هویت دینی و فرهنگی ما به‌موجب این‌که عامل اصلی اقتدار و قدرت ما بوده است؛ سال‌ها آماج تهدیدها و تهاجم‌ها قرارگرفته و براثر برخی ضعف‌ها و تسامح‌ها نیز با آسیب‌هایی مواجه شده است. در کنار رویش‌های شگفت‌آور در شجره طیبه انقلاب اسلامی و علی‌رغم «تعمیق معرفت دینی»، «تقویت ارزش‌های اسلامی» و «رشد قدرت نرم فرهنگی» در نظام اسلامی؛ اما همچنان هجمه‌های پیدا و پنهان فرهنگی برقرار است و جنگ عظیم فرهنگی ادامه دارد و مقصد انقلاب یعنی مکتب اسلام را هدف گرفته است. در این میان برخی منفعلانه در مقابل موج رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب، مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی را ناممکن می‌دانند و در پوشش شعارهایی مانند آزادی، مرزها و حصارهای فرهنگی حافظ اخلاق و امنیت فرهنگی را زیر سوال می‌برند و تخریب می‌کنند. برخی نیز استحاله شده و در بی‌فرهنگی و بی‌هویتی غربی، جذب و هضم شده‌اند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای پاسداری از هویت دینی و فرهنگی جامعه اسلامی ناصحانه و خیرخواهانه لازم می‌داند محورهایی را جهت تذکر و ترویج معروف یادآوری کند: ۱. آن‌چه در ناهنجاری‌های فرهنگی در حاشیه جشنواره فیلم فجر امسال واقع شد، اعم از بد پوششی‌ها و نقض حجابِ معیار و حرمت‌شکنی در مورد احکام دینی نمونه‌هایی از نفوذ نرم سبک زندگی و ابتذال فکری غرب به ساختارهای فرهنگی ماست. گرچه وزیر مربوطه و مسئولان جشنواره در اقدامی آن ناهنجاری‌ها را محکوم کردند؛ اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع موظف به است. ۲. ما مسئولان و مدیران فرهنگی کشور را افرادی پایبند به ارزشهای دینی می‌دانیم، ولی قاطعانه اعلام می‌کنیم اگر آنچه از این گونه اتفاقات فاجعه آمیز و موارد مشابه آن بار دیگر تکرار شود، مردم متدین واکنش متناسب را نشان خواهند داد و برخورد انقلابی خواهند کرد. لذا باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سطح توانمندی‌های خود برای مقابله با هنجارشکنی‌ها و مبتذل سازی ها را ارتقا دهد و با تعبد به احکام اسلامی مقتدرانه از ارزش‌های دینی پاسداری کند. ۳. دولت اسلامی باید نسبت به اشاعه‌ی «فرهنگ اسلامی»، «هدایت فرهنگیِ جامعه»، ترویج «فضائل» و زدودن «رذائل» احساس مسئولیت نموده و خود را «متولی» قلمداد کند. باید «زمام» و «مهار» فرهنگ عمومی را در اختیار بگیرد و نگذارد انفعال و سستی، فرهنگ را دچار ولنگاری و بی‌قیدی کند. این فریضه باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملاً فهم و پیگیری شود. مجلس محترم نیز باید بدون مسامحه، دغدغه مندی های دینی و فرهنگی را از وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مطالبه و مؤاخذه کند. ۴. ظهور رفتارهای غیر شرعی و ضد عرف نقاط مثبت جشنواره فیلم فجر را تحت شعاع قرار داده و این جشن بزرگ فرهنگی و هنری را دچار خدشه و آسیب می‌کند. باید با رویکردی جدی و غیر صوری پای در جبهه عمل برای تثبیت اقتدار فرهنگی کشور گذاشت و با بازآرایی و بازمهندسی فرهنگ و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حقیقتاً جهاد کرد. 5. ضمن تمجید و تحسین فعالیت‌های شبانه‌روزی دولت سیزدهم، همچنان بر ضرورت توجه ویژه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تأکید می‌کنیم .لازم است مدیران و کارگزاران دولت خدمتگزار، موج گسترده خدمت‌رسانی‌ها و تلاش‌ها برای تحقق عدالت را همچنان ادامه دهند و در کنار آن خدمات، پیوست‌های فرهنگی را نیز اجرا و پیگیری کنند. امروز اقتصاد و فرهنگ هر دو نیازمند بازسازی‌اند و هر دو به تحکیم ساخت درونی نظام کمک می‌کنند. مردم در آستانه ورود به چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتظر تحول در عرصه‌های معیشت و فرهنگ در تراز شهروند جامعه اسلامی‌اند. امیدواریم خداوند منّان خادمان دین و ملت را در جبهه خدمت دولت، یاری و نصرت فرماید و در مسیر عزت و توفیق مستدام بدارد. ان‌شاءالله. 🔶حاشیه روزنه موضع صریح جامعه مدرسین در مورد مسائل فرهنگی بسیار قابل تقدیر است. نظر به پشتوانه‌‌سازی برخی معممین غرب‌اندیش برای بعضی تهاجم‌ها به فقه شیعه، انتظار آن است که مواضع قاطع مشابهی در مواجهه با آن افکار خطرناک نیز اتخاذ گردد. به عنوان نمونه، مواضع اخیر در مورد رابطه فقه و قانون و ارائه دلیل برای کنار زدن فقه در مقام تقنین(ولو به طور اجمالی) قابل ذکر است. طبعا در مراعات حریم فقه، انتظاری که از یک مدیر فرهنگی یا بازیگر داریم با انتظاری که از یک معمم مدعی اجتهاد و فقاهت داریم بسیار متفاوت است و بسیار بجاست که در نقد مواضع محقق داماد، تبیین صورت گیرد. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
محقق داماد و حریم‌شکنی فقه شیعه! بازخوانی یادداشت موهن محقق داماد که در آن جایگاه فقه شیعه به چالش کشیده شده است! امید است بزرگان حوزه بدان پاسخ دهند [ص۱ از۳] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 این روزها شاهد پدیده ای بسیار هولناک بودیم. زنی جوان،حسب گزارش از منزل فرار کرده و به خارج از کشور رفته، پدر و سایر بستگان صرفاً برای کشتن او طراحی می کنند و با تمهید مقدمات او را به وطن برمیگردانند و سرانجام به دست شوهرش سرش بریده می شود. شوهر سر او را در دست می گیرد و به میان بازار می گرداند و بدین وسیله اظهار افتخار، غیرت و ناموس پرستی و دینداری می کند! در این حادثه تلخ  و هولناک چند نکته قابل توجه وجود دارد: در مجموع ،این داستان، اعمال سرزده از افراد، تقصیر ارتکابی مقتوله، حرکات بستگان، قتل فجیع قاتل، در دست گرفتن سر و راه افتادن میان مردم، تشویق مردم و لااقل تایید با سکوت و تماشایشان همه و همه بدون شک نشان دهنده سقوط و انحطاط اخلاق انسانی در جامعه ماست، و شرمگین این سقوط و انحطاط در درجه نخستین عموم مربیان اخلاقی جامعه می باشند، آموزش و پرورش، مساجد، تکایا و بالاخره خطیبان، گویندگان، ارباب قلم، جراید، رسانه ملی با داشتن کانالهای متعدد و و و و. آنچه به صاحب این قلم مربوط می شود طرح این سؤال است که آیا یکی از علل و ریشه های این بداخلاقی ها، کج اندیشی دینی و جهل همراه با لعاب تقدس نمی باشد؟ بی گمان پاسخ مثبت است. گواه بر این ادعا آن است که در این روزها به جای آنکه وجدان ملی جریجه دار گردد و فریاد سردهد، در گوشه و کنار شنیده می شود که برخی با چهره حق به جانب می گویند مجازات آن خانم مقتوله همین بوده است!! این گونه برخورد با ذهنیتی که برای آنان ساخته شده که در سطور آتی خواهیم گفت، کاملاً قابل پیش بینی و انتظار است. مسئله از ابعاد مختلف قابل بررسی است، از قبیل بعد جامعه شناسی، علل و ریشه های نهادینه شدن خشونت علیه زنان، وضعیت حقوق خانواده عموماً و در جوامع قبیله ای خصوصاً و بسیاری مسائل دیگر ولی نگارنده این سطور برآن است که در این یادداشت کوتاه تنها در زمینه آشنائی و تخصص خویش بنگارد و مابقی را به دیگران وانهد. اینجانب بر این نظرم که یکی از علل رواج بی اخلاقی وضعیت بد قانونگذاری در کشور است که در سطور آتی به اجمال بیان می گردد: اینجانب نخست فقط چند ماده قانون مجازات اسلامی ایران را که برگرفته از فقه اسلامی است به نظر مبارکتان می رساند و سپس آثار فرهنگی و اجتماعی اینگونه قوانین را بحث خواهیم کرد: الف- در ماده303 قانون مجازات اسلامی مصوب سال1392 بیان شده است که هرگاه مرتکب مدعی باشد که مجنی‌علیه «مهدورالدم» است یا او با چنین تصوری مرتکب جنایت بر او شده است، این ادعا باید طبق موازین در دادگاه ثابت شود و دادگاه موظف است ابتدا به ادعای مذکور رسیدگی کند. اگر ثابت شود که واقعا مجنی‌علیه مهدورالدم است، قصاص و دیه از مجازات قاتل برداشته می شود و فقط به حبس تعزیری محکوم می شود. اگر ثابت نشود که مجنی‌علیه مهدروالدم است و نیز ثابت نشود که مرتکب بر اساس چنین اعتقادی مرتکب جنایت شده است مرتکب به قصاص محکوم می شود ولی اگر ثابت شود که مقتول، مهدورالدم نبوده و قاتل به اشتباه و با چنین اعتقادی دست به جنایت زده علاوه بر پرداخت دیه، به حبس نیز محکوم می شود. این ماده در این قانون بسیار تلطیف شده و قبلاً بسیار تند تر و خشن تر بود که در همان سال تصویب، اینجانب در یک سخنرانی آن را مورد انتقاد قرار دادم. ب- بر اساس ماده630 همان قانون: «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد، می‌ تواند در همان حال آنان را به قتل برساند» در اینکه این مواد از فقه اسلامی گرفته شده تردیدی نیست، ولی سئوال این است که بر فرض بودن سوابق این احکام در فقه با تبدیل آن به قانون و انشای آنها در قانون مملکتی برای اجرا، آیا به جای ترغیب به گذشت و خویشتن‌داری، و توصیه به رعایت نظم و انضباط و پناه دانستن دستگاه قضائی، افراد را تشویق به قتل و آدمکشی خودسرانه بدون مراجعه به دستگاه قضائی ننموده است؟! آیا وجود این گونه مواد نوعی نقض قوانین و اخلال در نظم عمومی را تحت عناوینی مانند «امر به معروف و نهی از منکر» و «یا غیرت دینی» آموزش نمی دهد؟ شوهر قاتل در همین پرونده اگر مدعی شود که من زنم را مهدورالدم شناختم و او را کشتم آیا نه چنین است که قاضی نباید او را مجازات سنگین کند؟ آیا وجود این قوانین این اتهام را متوجه نظام حقوق اسلامی نمی سازد که نظام  برای نظم و مصونیت جان و امنیت شهروندان اهمیتی قائل نیست و افراد عادی می توانند به صرف اعتقاد به مهدورالدم بودن شخصی، مبادرت به قتل او کنند؟ آیا نمی توان گفت که وجود اینگونه مقررات و در کنارش خطابه های تحریک آمیز و بی محتوا، موجب فروپاشی و انحطاط اخلاق و رخ دادن همین گونه جنایات هولناک می گردد؟ @rozaneebefarda
محقق داماد و حریم‌شکنی فقه شیعه! بازنشر یادداشت موهن محقق داماد که در آن جایگاه فقه شیعه در تقنین به چالش کشیده شده است. [ص ۲ از ۳] اینها نمونه ای بود از قوانینی که  پس از انقلاب اسلامی توسط افرادی که به یقین با خلوص و حسن نیت تهیه کرده و توسط نمایندگان محترم تصویب و شورای نگهبان هم با مطالعه حد اقل و یا حد اکثر تحریرالوسیله عدم مغایرت آن را با شرع اعلام و به عنوان قانون به رسمیت شناخته شده است. اما و هزار اما ....! اولا آیا فقیهان صاحب منصب یعنی آنان که امروز سمت رسمی در مناصب کشور دارند و نظر آنان نقش مؤثر در زندگی مادی و معنوی ملت دارد نباید آگاه به ارزشهای زمان خویش و توالی مترتبه بر نظرات خویش باشند و با توجه به تعبیر بسیار پرمعنای به کار رفته در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «اجتهاد مستمر» منابع فقه را باز خوانی نمایند و حکم حوادث واقعه را بیان فرمایند؟ راستی معنا و مفهوم جمله مقبوله عمربن حنظله که بسیاری آن را نه مقبوله بلکه از مسلمات غیر قابل انکار و حجت اقوا دانسته  و به استناد آن بر جان و مال انسانها خود را مسلط می دانند چیست که چنین می گوید: «ممن کان روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا» معنای نظر و معرفت چیست؟ به یقین معنای نظر و معرفت همان است که قرآن درباره آن دو واژه آورده «تدبر» و «استنباط». تدبر را درباره فهم قرآن و استنباط را در فهم حدیث در آیات زیر: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ‌ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی‌ قُلُوبٍ أَقْفالُها (محمد/24) آیا در قرآن نمی ‌اندیشند یا بر دلهایشان قفلهاست؟ (24) وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَ إِلی‌ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ‌ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطانَ إِلاَّ قَلیلاً (نساء/83) و هنگامی که خبری از پیروزی یا شکست به آنها برسد، (بدون تحقیق،) آن را شایع می ‌سازند؛ در حالی که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان -که قدرت تشخیص کافی دارند- بازگردانند، از ریشه‌ های مسائل آگاه خواهند شد. و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی می‌کردید (و گمراه می‌ شدید) (83). جالب است توجه فرمایید که در آیه نخست افرادی که ظواهر قرآن را می نگرند و «تدبُّر»یعنی «ژرف اندیشی» در آیات قرآن نمی کنند ملامت می فرماید و در آیه دوم کسانی را مورد نکوهش قرار می دهد که به هر خبر، حدیث و روایتی هرچند مربوط به امنیت اجتماعی باشد و موجب شایعه پراکنی و ایجاد خوف و نآرامی در جامعه  شود ترتیب اثر می دهند و عمل «استنباط» بر روی آنها انجام نمی دهند. ارکان اصلی اجتهاد همین دو عنصری است که در فوق اشاره شد، یعنی تدبر در قرآن و استنباط در اخبار و البته در کنار آنها اصل تعقل و تفکر که از اصول قرآنی است. فقیهی که می توان به گفتارش اعتنا کرد بنا بر حدیث منتسب به امام(ع) شخصی است که نظر و معرفت یعنی نیروی تدبر و استنباط داشته باشد. چه می شد که فقیهان عالی مقام بار دیگر خبری را که منبع فتاوای فوق شده و به قوانین لازم الاجرای کشور وارد گردیده مورد «استنباط» قرار می دادند و با پافشاری بر این فتوای رسیده از قدما و در واقع تقلید از آنان پای نمی فشردند که موجب اضاعه خوف و ناامنی اجتماعی گردد؟ خبر مورد فتوای اصحاب در حکم فوق با قطع نظر از مواجه بودن با اشکالات سندی و وجود اخبار معارض (الکافی ,  جلد۷ ,  صفحه۱۷۶) مشکل اصلی آن برای شخص مجتهد اهل استنباط و تدبر، ملاحظه مقتضیات زمان و مکان و توالی مترتب در جامعه متمدن کنونی و ویران سازی تمام اصول و موازین قضائی است. مجتهد صاجب نظر و معرفت در حلال و حرام در زمان ما وظیفه بسیار سنگینی دارد و بدون داشتن قدرت استنباط و نظر، ادعای اجتهاد ادعائی گزاف خواهد بود. مولوی در قرن هفتم در دیوان خود این حقیقت را چنین بیان کرده است: نه هر کلکی شکر دارد نه هر زیری زبر دارد نه هر چشمی نظر دارد نه هر بحری گهر دارد! در آغاز غزل هم بر همین اساس چنین توصیه کرده است: دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد «به زیر آن درختی رو که او گل‌های تر دارد» ثانیاً برفرض که در فقه اسلامی این گونه احکام وجود داشته باشد، مگر لازم است هر چه در فقه است در قانون مملکتی بیاید؟ برای پاسخ دادن به این سئوال بهتر است قانونگذاران به یک قرن قبل بازگردند و سری به قوانین آغاز مشروطیت و تشکیل دادگستری نوین بزنند. @rozaneebefarda
محقق داماد و حریم‌شکنی فقه شیعه! بازنشر یادداشت موهن محقق داماد که در آن جایگاه فقه شیعه در تقنین به چالش کشیده شده است. [ص ۳ از ۳] قانون مدنی ایران از فقه شیعه اقتباس شده ولی انتخاب احکام و نوع نگارش به نحو اعجاب انگیزی دقیق و منطبق با مصالح و مقتضیات زمان است . شاهد این مدعا آنکه چند ماده آن که پس چندین دهه اخیراً دست خورد چنان مشکلات قضائی برای قضات محترم فراهم ساخت که با هزار آب وحدت رویه و تفسیر، زدون آنها میسور نمی باشد. هم چنین بد نیست نگاهی به نحوه برخورد مرحوم آیت الله  سید حسن مدرس(ره) با قوانین موجود در فقه و تصویب قوانین کیفری ایران در زمان خودش یعنی آن زمان که یکی از مجتهدین طراز بود بیندازیم که چگونه مصالح ملی، مقتضیات زمان و حیثیت اسلام را مد نظر قرار می داد و با شجاعت تصمیم می گرفت. خداوند او را غریق رحمت و با اجدادش محشور فرماید که فقیهی بود واقعاً تشنه خدمت، نه طالب شهرت و قدرت. اینجانب سالها در تهیه لوایح قضائی دخالت داشتم. نسبت به لوایح تهیه شده در آن دوران کاملاً پاسخگو هستم، چه لوایح دوران شورای انقلاب و چه لوایح پس از آن. گروه تهیه کننده تشکیل می شد از شخصیتهای بالای حقوقی و فقهی که اگر بخواهم نمونه هائی از مباحث مطروحه در گروه را مطرح کنم سخن به درازا می کشد ولی الان وقتی در ذهنم عبور می دهم متوجه می شوم که افراد دارای تجربه چگونه به آثار ناشی از قوانین توجه داشتند و این است آثار تجربه. اما، خداوند رحمت کند یکی از اعضای شورای عالی قضائی که با آمدنش در شورا همه ضوابط را ویران ساخت و گفت این قوانین را دور بریزید و همین کتاب تحریرالوسیله را ترجمه کنید و تصویب شود!! ما خدا حافظی کردیم و شد آنچه که شد! آری این چنین بود ای برادر! سخن را با بیتی از غزل عماد خراسانی به پایان می برم : ​از ما گذشت نیک و بد اما تو روزگار/ فکری به حال خویش کن این روزگار نیست! (والسلام)  🔶حاشیه روزنه عموم حوزویان، خصوصا بزرگان و برخی نهادهای معتبر حوزوی، در قبال این قبیل اظهارات چالش‌برانگیز و بعضا موهن، بسیار معنادار است و ممکن است تلقی‌های ناصوابی را در محافل نخبگانی و افکار عمومی یه دنبال داشته باشد. @rozaneebefarda