فهم حاملان فقه خوارجی از دین، بنیادگرایانه است!
📄 نقدی بر انگارههای رادیکال #شبهفقهی جریان سکولار حوزوی (خاصه #سروشمحلاتی) در گفتوگوی «فرهیختگان» با حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی
▫️متن کامل گفتگوی را در صفحه #اندیشه #روزنامهفرهیختگان بخوانید:
farhikhtegandaily.com/newspaper/3542/14
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تطهیر پهلوی در شبکه افق!
در برنامه هاشور #خسرو_معتضد را آوردهاند؛
معتضد که چهرهای وابسته به دربار و مذبذب بوده، بعد از آنکه به خاطر عملگرایی برخی عناصر انقلابی در رسانه ملی تریبون پیدا کرده و جایگاه خود را تثبیت کرده، هر از گاهی ماهیت درونی اش را رو میکند!
مثلا در برنامه هاشور چهره خبیث یک عنصر وابسته و خیانتکار مانند #اردشیر_ریپورتر را تطهیر میکند و او را فردی #نیکوکار معرفی میکند!
این فقط یک نمونه است؛ موارد دیگر هم هست. متخصصان برنامه را ببینند روشن میشود.
حافظه تاریخی ملت را نباید گروگان عملگرایی و محاسبات غلط قرار داد.
آقایان به زودی جبران کنند.
@rozaneebefarda
کوتاه از جنگ روسیه و اوکراین
-طرفدار دولت روسیه هستید؟
+خیر، روسیه به فکر منافع خودش است.
-طرفدار دولت اوکراین هستید؟
+خیر به ما دخلی ندارد.
-از چه ناراحتید؟
+از آسیبی که مردم اوکراین در جنگ میبینند؛ هرچند یک هزارم آسیب جنگ یمن هم نیست.
-از چه خوشحالید؟
+شکست غربگرایان داخلی، ضربه به حیثیت پوشالی آمریکا وناتو، افزایش تنش بین روسیه و غرب، افزایش قیمت نفت و…
@rozaneebefarda
پرونده ویژه روزنامه فرهیختگان پیرامون #فقه_خوارجی
حاوی نقدهای صریح و مصداقی در مواجهه با تحلیلهای شبهفقهی و سیاستزده امثال #سروشمحلاتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️نقد روششناسی یک جریان فقهی در گفتوگوی «فرهیختگان» با سیدسجاد ایزدهی
فهم حاملان فقه خوارجی از دین، بنیادگرایانه است
👇
http://fdn.ir/69885
▫️در نشست «نقد و بررسی دستگاه فقه خوارجی» با حضور داوود مهدویزادگان و احمد رهدار مطرح شد:
فقه خوارجی امتداد و مکمل سکولاریسم است
تذبذب و غرض سیاسی در فقه خوارجی مشهود است
👇
http://fdn.ir/69886
▫️علی ذوعلم در گفتوگو با «فرهیختگان»:
جریان فقه خوارجی بهدنبال تقلیل و تقطیع و تحریف امام(ره) است
👇
http://fdn.ir/69887
▫️تاملی بر کنشگری در دستگاه «فقه خوارجی»
سیاستورزی خودویرانگر
👇
http://fdn.ir/69888
▫️فقه خوارجی علیه فقه امام و رهبری
👇
http://fdn.ir/69902
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اسامی نویسندگان و آثار برگزیده بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اسامی نویسندگان و آثار برگزیده و شایسته تقدیر بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه به شرح ذیل است:
آثار برگزیده:
۱. کتاب «روایت جذب: علل گرایش و جذب به جنبشهای جهادگرای سلفی»، نوشته هادی معصومی زارع
۲. پایان نامه با موضوع «نقد و بررسی مبانی انسان شناختی اندیشههای اخلاقی روشن فکری معنویت گرای معاصر ایران»، نوشته محمدجواد فرج نژاد
۳. کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت»، نوشته علی مهدیان
آثار شایسته تقدیر:
۱. کتاب «نقش پیش دانستهها و علایق مفسر در تفسیر قرآن»، نوشته علی اوسط باقری
۲. پایان نامه با موضوع «فقه المرأة و اشکالیات القرآنیین الحجاب نموذجا (تحلیل و نقد)»، نوشته علی سلمان
۳. کتاب «مکتب های عرفانی حوزههای علمی شیعه در هند و پاکستان»، نوشته غلامرضا جلالی
۴. کتاب «خمس در بستر تاریخ»، نوشته محمدسعید نجاتی
۵. کتاب «مشروطه اسلامی»، نوشته علیرضا جوادزاده
۶. پایان نامه با موضوع «سنجش انفکاک ناپذیری دوگانه انگاری جوهری از دوگانه انگاری ویژگی»، نوشته محمدحسن فاطمی نیا
۷. پایان نامه با موضوع «نقش توجیهی داده ی تجربی در مبناگرایی و تأثیر آن بر نزاع درون گرایی و برون گرایی»، نوشته محسن ابراهیمی
۸. کتاب «روش شناسی علم کلام»، نوشته علی ربانی گلپایگانی
۹. کتاب «اخلاق جنسی و حقوق خانواده»، نوشته فرج الله هدایت نیا
۱۰. کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه»، نوشته مرتضی جوادی آملی
۱۱. کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم»، نوشته سیدکاظم سیدباقری
۱۲. کتاب «چیستی فلسفه سیاسی مشاء»، نوشته مرتضی یوسفی راد
۱۳. کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی»، نوشته احمد صادقی اردستانی
۱۴. کتاب «مبانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت»، نوشته حمیدرضا شاکرین و همکاران
۱۵. کتاب «تنوع و تمدن در اندیشه اسلامی»، نوشته حبیب الله بابائی
۱۶. پایان نامه با موضوع «طراحی و تبیین الگوی ارتباطات همسایگی در زندگی شهری»، نوشته علی ملکوتی نیا
۱۷. پایان نامه با موضوع «تحلیل فرهنگی-انتقادی کنش متظاهرانه مبتنی بر سیره ارتباطی امام رضا علیه السلام»، نوشته محمدرضا انواری
۱۸. پایان نامه با موضوع «تأثیر ملاک ارزش گذاری اخلاقی بر اصول حاکم بر سیاستگذاریهای اقتصاد اسلامی»، نوشته سید محمدعلی موسوی
۱۹. کتاب «اختیارات و وظایف اقتصادی دولت اسلامی»، نوشته علیرضا لشکری
۲۰. پایان نامه با موضوع «مدل ارتباط والد-فرزند بر اساس منابع اسلامی و تدوین طرح نمای درمانی و امکان سنجی آن در کاهش نشانگاه اختلال سلوک در نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال»، نوشته علی صادقی سرشت
۲۱. کتاب «شرح انوارالملکوت فی شرح الیاقوت»، نوشته فاضل عرفانی
۲۲. کتاب «الفوائدالمکیة: شرح الاستبصار»، نوشته علی فاضلی
۲۳. کتاب «اخبارالنحویین البصریین و مرائیهم و اخذ بعضهم عن بعض»، نوشته رافد الفتال
۲۴. کتاب «سلام بر ابراهیم (اسپانیولی)»، نوشته محسن ربانی خراسانی
تقدیر ویژه
مهدی صباحی به پاس تحقیق و نگارش آثار متعدد در موضوع حضرت ابوطالب علیه السلام
🔶حاشیه روزنه
تحریریه روزنه ضمن عرض خداقوت به برگزارکنندگان کتاب سال حوزه، موفقیت برگزیدگان این رویداد علمی را تبریک میگوید و برای ایشان آرزوی توفیقات روزافزون دارد.
امید است در حوزه #علومسیاسی، در حوزه داوری آثار، سلائق مختلف، خصوصاً جریان انقلابی حوزه نیز لحاظ شود! تحلیل نتایج ارزیابیهای مرتبط با حوزه علوم سیاسی در رویدادهای علمی حوزوی، بسیار قابل تامل و راهگشاست. صدالبته در سایر محورها، تنوع و تکثر سلائق و رویکردهای فکری-سیاسی، کاملاً قابل دفاع و قابل تقدیر است.
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
عالم طفیل حضرت موسی بن جعفر است
مشهد سریر دولت موسی بن جعفر است
این جاده ازبهشت خدا می رسد زمین
ایران مسیر رحمت موسی بن جعفر است
درلوح سرنوشت سپیدم ، خدا نوشت :
این بنده زاده،قسمت موسی بن جعفر است
ایوان طلا ،حرم، قم و مشهد ، نماز صبح...
اینها تمام ، برکت موسی بن جعفر است
اصلا گره به کار من و تو اگر که نیست
از لطف و جود و همت موسی بن جعفر است
امشب برای صبح قیامت دعا بخوان
آنجا که غرق منت موسی بن جعفر است
آنجا که می شویم بهشتی، به این ندا:
این خانه زاده حضرت موسی بن جعفر است
@rozaneebefarda
خانه های آن کسانی می خورد در بیشتر
که به سائل می دهند از هر چه بهتر بیشتر
عرض حاجت می کنم آن جا که صاحبخانه اش
پاسخ یک می دهد با ده برابر بیشتر
گاه گاهی که به درگاه کریمی می روم
راه می پویم نه با پا بلکه با سر بیشتر
زیر دِین چارده معصومم اما گردنم
زیر دِین حضرت موسی بن جعفر بیشتر
گردنم در زیر دینِ آن امامی هست که
داده در ایران ما طوبای او بَر ، بیشتر
@rozaneebefarda
▪️مراسم سوگواری شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام▪️
🔸در دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)- قم
حسینیه امام خمینی (رحمة الله علیه)🔸
▫️سخنران: حجت الاسلام و المسلمین صمدی یزدی
▫️مداح: حجت الاسلام والمسلمین شحیطاط
🔅زمان: یکشنبه، ١۴۰۰/١٢/۸، راس ساعت ۱۰ صبح
(با رعایت دستورالعملهای بهداشتی)
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
واکنش قابل تأمل مجری برنامه جهانآرا به عملکرد دولت(وزارت ارشاد) پیرامون #معافیتمالیاتیهنرمندان
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر آگاهانه باشد، خیانت است!
پاسخ صریح مقام معظم رهبری با مواضع غلط هاشمی رفسنجانی پیرامون قدرت موشکی
🔻اینکه بعضیها بیایند بگویند دنیای فردا، دنیای مذاکره است، دنیای موشک نیست، این اگر از روی آگاهی گفته شود، خیانت است!
🔶حاشیه روزنه
جمله مورد اشاره رهبری معظم انقلاب اسلامی، در صفحه رسمی هاشمی رفسنجانی منتشر شده بود اما بعد از این موضع محکم رهبری، آنها به صورت دستپاچه و در اقدامی عجیب، انتساب جمله به هاشمی را انکار کردند و تقصیر را گردن ادمین انداختند! البته #ابهاماستراتژیک شگرد نخنمای اعتدالیهای غربگراست!
حال آنکه اگر چنین بود، طبعا میبایست قبل از مواضع رهبری تکذیب میکردند!
هاشمی البته بعدا در جلسات عمومی و برخی مکتوباتش، صراحتا مشابه همین مواضع را تکرار کرد و از آن جمله در دیدار با معلمان، اصل قدرت نظامی ایران (و نه صرفا قدرت موشکی) را زیر سؤال برد!
مواضع مخدوش و خطرناک هاشمی در تضعیف و نفی قدرت نظامی و قدرت موشکی ایران، همزمان با جنگ اوکراین، به شدت در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته است و مردم به طور یکپارچه، به تحسین از مواضع حکیمانه رهبری و نفی دیدگاه تضعیفکنندگان قدرت نظامی جمهوری اسلامی(خصوصا هاشمی) پرداختهاند.
🔹#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
1_1496474701-Organized.pdf
984.2K
محقق داماد و تقریر سکولار از تاریخ حوزه
نقد علمی بر سخنان جنجالی محقق داماد
#محمدصادق_ابوالحسنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️حاوی:
1⃣ اشتباهات عجیب آقای محقق داماد در گزارش تاریخ
2⃣ رازگشایی از اهداف آیت الله حائری در تأسيس حوزه قم
🔰متن نوشتاری مصاحبه🔰
▫️ #روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رفع تصرف بیش از ۱۶ هزار متر مربع اراضی دولتی قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹فرمانده یگان حفاظت از اراضی دولتی راه و شهرسازی:
🔻۱۶۳۰۰ مترمربع از اراضی دولتی این استان به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان با همکاری مراجع قضایی، فرماندهی انتظامی و ضابطین این یگان رفع تصرف و به بیتالمال بازگردانده شد.
🔻این اراضی در #پردیسان و مربوط به یکی از موسسات بوده است که پس از اتمام قرارداد واگذاری و طی شدن مراحل قانونی و در نهایت اخطارهای مکرر مبنی بر فسخ قرارداد و تحویل اراضی به بیت المال، اقدام به پی کنی و فونداسیون در اراضی مورد نظر کرده بود.
🔻یگان حفاظت از اراضی دولتی اداره کل راه و شهرسازی استان قم بنا به وظیفه ذاتی و ماموریتهای خود پس از اخذ مجوزات لازم و دستور مقامات قضایی استان اقدام به تخریب دیوارها و بازپس گیری اراضی کرد.
🔻این یگان با قاطعیت تمام مقابل افراد سودجو و فرصت طلب ایستاده است و دست متجاوزان به اموال عمومی و بیت المال را کوتاه میکند.
🔶حاشیه روزنه
اقدام بدون مجامله دولت آقای رئیسی در بازپسگیری اراضی ملی از برخی مؤسسات خصولتی یا مجموعههای دیگر، بسیار قابل تقدیر است.
اگر روزگاری آمار دقیق تملک اراضی ملی توسط برخی موسسات خاص در #قم مشخص شود، نتایج جالبی به دست میدهد!
از جمله این نتایج جالب آنکه، طیف گستردهای از مدعیان شعار #استقلالحوزه، در صف اول برخورداری از مواهب دولتی(از جمله واسپاری اراضی ملی) قرار دارند که اطلاع از جزئیات آن برای حوزویان و مردم بسیار جالب خواهد بود.
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سیاستمدارانی که چوب اعتماد به آمریکا را خوردند!
🔶حاشیه روزنه
در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز برخی سیاستمداران ایرانی گرفتار باتلاق اعتماد به آمریکا شدند و البته چوبش را مردم خوردند!
نمونه آخر آن اصرار بیرویه و نامعقول امثال #حسنروحانی به اعتماد به آمریکا و حمایت تمام عیار #هاشمیرفسنجانی از این فکر خطرناک بود که با نادیده گرفتن انذارهای حکیمانه رهبری مبنی بر بینتیجه بودن و مضر بودن مذاکره با آمریکا همراه شد و نهایتا به امضا و اجرای قرارداد بیفرجام #برجام انجامید!
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تیتر موهن رسانه برجامی از سخنان کنایهآمیز #سروشمحلاتی!
وقتی با جریان حامی تحریفگران معارف دینی(همچون سروش محلاتی) مواجهه درخور صورت نگیرد و هنگامی که رسانه منسوب به بیت مرجعیت اعلای عراق در قم، به عنوان بلندگوی عناصر رادیکال همچون سروش محلاتی تبدیل شده باشد و هنگامی این عناصر به عنوان بالانشین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و تبیینگر مکتب امام قلمداد شوند، نتیجه بهتر از این نخواهد شد!
کسانی که با منظومه فکری و ادبیات سیاسی محلاتی آشنا باشند، به خوبی متوجه خواهند شد که مرجع ضمیر مواضع موهن این عنصر تندروی غرباندیش، کجاست.
در حالی که تندترین حملات سیاسی در پوشش ادبیات شبهفقهی و شبهتاریخی از زبان امثال محلاتی صورت میگیرد، بخش قابل توجهی از انرژی و امکانات رسانهای جبهه انقلاب اسلامی، درگیر مباحث سطحی و غیرضروری است!
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
عید مبعث، سرآغاز نزول قرآن مبارک باد.
قسم به أشهد أن لا إله إلّا الله
تو آمدی که بگوئی علی ولی الله
♦️فرازهایی از زیارت امیر المؤمنین علیه السلام در روز مبعث:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْمُتَّقِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَصِيَّ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ عِلْمِ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبَأُ الْعَظِيمُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّراطُ الْمُسْتَقِيمُ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْكَرِيمُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَصِيُّ التَّقِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَدْرُ الْمُضِيءُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْفارُوقُ الْأَعْظَمُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السِّراجُ الْمُنِيرُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْهُدى.
سلام بر تو ای پیشوای پرهیزگاران، سلام بر تو ای سرور جانشینان، سلام بر تو ای جانشین رسول پروردگار جهانیان، سلام بر تو ای وارث دانش پیشینیان، سلام بر تو ای خبر بزرگ، سلام بر تو ای راه راست؛ سلام بر تو ای پیراسته بزرگوار، سلام بر تو ای جانشین پرهیزگار، سلام بر تو ای پسندیده پاک، سلام بر تو ای ماه نوربخش، سلام بر تو ای بزرگترین صدّیق، سلام بر تو ای بزرگترین جداکننده حق و باطل، سلام بر تو ای چراغ نورافشان، سلام بر تو ای امام هدایت.
أشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ أَوَّلَ الْقَوْمِ إِسْلاماً، وَأَخْلَصَهُمْ إِيماناً، وَأَشَدَّهُمْ يَقِيناً، وَأَخْوَفَهُمْ لِلّهِ، وَأَعْظَمَهُمْ عَناءً، وَأَحْوَطَهُمْ عَلَى رَسُولِ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَأَفْضَلَهُمْ مَناقِبَ، وَأَكْثَرَهُمْ سَوابِقَ، وَأَرْفَعَهُمْ دَرَجَةً، وَأَشْرَفَهُمْ مَنْزِلَةً، وَأَكْرَمَهُمْ عَلَيْهِ، فَقَوِيْتَ حِينَ وَهَنُوا، وَلَزِمْتَ مِنْهَاجَ رَسُولِ اللّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ.
گواهی میدهم تو اولین فرد ملّت بودی در اسلام و خالصترینشان در ایمان و شدیدترینشان در یقین و ترسندهترینشان از خدا و بزرگترینشان در قبول زحمت و با احتیاطترینشان نسبت به رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) و برترینشان در فضائل و زیادترینشان در سوابق و بلندترینشان در درجه و شریفترینشان در منزلت و بزرگوارترینشان در پیشگاه او، پس نیرومند بودی هنگامیکه مردم سست بودند و پایبند بودی راه رسول خدا(درود خدا بر او و خاندانش باد) را.
كنْتَ لِلْمُؤمِنِينَ أَباً رَحِيماً إِذْ صارُوا عَلَيْكَ عِيالاً، فَحَمَلْتَ أَثْقالَ مَا عَنْهُ ضَعُفُوا، وَحَفِظْتَ مَا أَضاعُوا، وَرَعَيْتَ مَا أَهْمَلُوا، وَشَمَّرْتَ إِذْ جَبُنُوا، وَعَلَوْتَ إِذْ هَلِعُوا، وَصَبَرْتَ إِذْ جَزِعُوا، كُنْتَ عَلَى الْكافِرِينَ عَذاباً صَبّاً وَغِلْظَةً وَغَيْظاً، وَ لِلْمُؤْمِنِينَ غَيْثاً وَخِصْباً وَعِلْماً.
برای اهل ایمان پدری مهربان بودی، زمانی که تدبیر امورشان به دست تو افتاد پس تو به دوش کشیدی، آنچه آنان از آن ناتوان شدند و حفظ کردی آنچه را آنها تباه کردند و رعایت کردی آنچه را آنها فرو گذاردند و دامن همّت به کمر زدی زمانی که ترسیدند و برتر شدی وقتی آزمند شدند و صبر کردی آنگاه که صبر نکردند، بر کافران عذابی ریزان بودی و شدید و خشمگین و برای مؤمنان باران رحمت و نعمت فراوان و دانش بیپایان بودی.
لمْ تُفْلَلْ حُجَّتُكَ، وَلَمْ يَزِغْ قَلْبُكَ، وَلَمْ تَضْعُفْ بَصِيرَتُكَ، وَلَمْ تَجْبُنْ نَفْسُكَ، كُنْتَ كَالْجَبَلِ لَاتُحَرِّكُهُ الْعَواصِفُ، وَلَا تُزِيلُهُ الْقَواصِفُ، كُنْتَ كَما قالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ قَوِيّاً فِي بَدَنِكَ، مُتَواضِعاً فِي نَفْسِكَ، عَظِيماً عِنْدَ اللّهِ، كَبِيراً فِي الْأَرْضِ، جَلِيلاً فِي السَّماءِ.
دلیلت کند نشد، دلت منحرف نگشت، بصیرتت به ناتوانی ننشست، وجودت نترسید، مانند کوه بودی که تندبادها حرکتش ندهد و شکنندهها از جا برش ندارد، آنچنان بودی که رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) فرمود: نیرومند در بدن، فروتن پیش خود، عظیم نزد خدا، بزرگ در زمین، با عظمت در آسمان.
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ صریح مقام معظم رهبری به زمزمههای شیطانی سکولارها
کسانی باز زمزمه این رو شروع کرده اند که اسلام از سیاست جداست.
اما این در حالی است که نقطه اوج حرکت نبوی، تشکیل حکومت بود.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای اهل حرم میر و علمدار میآید....
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
4_5832519601753165222.mp3
9.66M
🎙بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث(۱۴۰۰/۱۲/۱۰)
📥 khl.ink/f/49676
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
درس اخلاق استاد فیاضی(دامت برکاته)
🔶 زمان: چهارشنبه ١۴٠٠/١٢/١١، بعد از نماز مغرب و عشا
🔶 مکان: دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم، حسینیه امام خمینی (ره)
(با رعایت دستورالعملهای بهداشتی)
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
تطهیر پهلوی در شبکه افق! در برنامه هاشور #خسرو_معتضد را آوردهاند؛ معتضد که چهرهای وابسته به دربا
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۱ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
برنامهی #هاشور شبکهی افق در 5 اسفند، میزبان #خسرو_معتضد بود. در لابلای مطالب گفتهشده در این برنامه حرفهایی زده شد که محل تأملند. یکی از آنها، تمجید میهمان برنامه از شخصیت #اردشیر_ریپورتر در کنار بیان برخی معایب و مفاسد پسرش #شاپور_ریپورتر بود. معتضد از اردشیر با عنوان «خبرنگار رویترز» در دوران مشروطه و فردی «نیکوکار» یاد کرد و این پدر و فرزند را از زرتشتیان هندی دانست که البته پسر، شخصیتی قالتاق و نوکر انگلیس بوده است.
برای آشنایی با #اردشیر_ریپورتر و خدمات(!) او، خوب است نگاهی به کارنامهی وی بیندازیم.
او یکی از #پارسیان_هند است که در سال 1311 ه.ق (پاییز 1893م) با مأموریت سازماندهی نیروهای همسو با سیاست استعماری انگلستان در ایران، پا به ایران گذاشت. پیش از او، یکی دیگر از پارسیان، به نام #مانکجی_هاتریا این مأموریت را بر عهده داشت که در رمضان 1307 ه.ق (اردیبهشت 1269ش، فوریه 1890م) در تهران درگذشت. مانکجی که در جوانی، در ارتش استعماری #بریتانیا در هند به صندوقداری و نیز جاسوسی مشغول بود، در مدت اقامت خود در ایران، در پوشش رسیدگی به امور زرتشتیان ایران، و با اسامی مختلف، به #جاسوسی، و شناسایی و برقراری ارتباط با فعالان غربگرا (از جمله میرزا حسین خان سپهسالار، فتحعلی آخوندزاده، جلالالدوله، یوسف مستشارالدوله و میرزا ابراهیم فرزند میرزا ابوالحسن ایلچی) پرداخت. او همچنین با اعضای فرقهی ضالهی #بهائیت (ابوالفضل گلپایگانی و میرزا عزیزالله) ارتباط گرفت و از جمله آنان را به نگارش (و در واقع جعلِ) تاریخ بهائیت در راستای تحکیم این فرقه تشویق نمود.
او مدرسهای برای تحصیل زرتشتیان ایران تأسیس کرد، ولی از معلمان بهائی در آن مدرسه بهره جست؛ امری که ثمرهی آن را در دهههای بعد میتوان در گرایش جمع زیادی از زرتشتیان به بهائیت یافت.
از دیگر فعالیتهای او، برقراری روابط با برخی دراویش و صوفیه بود، چنان که از طرف آنان به «درویش فانی» ملقب شد. او علاوه بر نفوذ در عناصر حکومتی، تلاش داشت تا در میان روحانیون ایران و عتبات رفته و در پوشش یک زرتشتی با آنان ارتباط گیرد که در مواردی نیز توفیق یافت.
او حتی کوشید تا با خاتمالفقهاء شیخ مرتضی انصاری (ره) نیز تماس برقرار کند. او که حتی از بهکارگیری روان ادبیات فارسی بیبهره بود، تلاش داشت تا با معرفی خود و پارسیان هند به عنوان ایرانیان اصیل، نگرش باستانگرایانهی شوونیستی و سرهنویسی فارسی را در ایران رواج دهد و در این راستا، از زرتشتیان ایران استفادهی ابزاری نماید. [متأسفانه در سالیان اخیر برخی تلاش دارند تا این عنصر معلومالحال را به عنوان یک #نیکوکار و منجی زرتشتیان ایران معرفی کنند.]
اردشیر ریپورتر، در امتداد این کنشگری، و به گفتهی خود، «از طرف نایبالسلطنهی هند، و با مقام مستشاری سیاسی عازم طهران» شده، «و با استوارنامهی صادره از حکومت هند، به دربار ایران معرفی و در سفارت انگلیس در طهران» مشغول شد. او از آن پس «به استثنای ... مسافرتهای خارج»، «بقیهی عمر» خود را در ایران گذراند و «در جریانات سیاسی این کشور، نه به عنوان یک نفر ناظر، بلکه فعالانه شرکت» جست.
او تلاشی پیگیر در سازماندهی و هدایت پنهان شبکهی استعماری انگلیس در ایران به خرج داد. میرزا محمدحسین #فروغی (ذکاءالملک اول)- فرزند «محمدمهدی ارباب»ِ یهودیِ بابیشدهی بهظاهر مسلمان، تاجر مرتبط با هند بریتانیا- در 20 ذیالقعدهی 1322ق و در آستانهی مشروطه، در روزنامهی تربیت نوشت:
«اردشیر جی را که از جانب اکابر فارسیان هندوستان مأمور سرپرستی فارسیهای ایران بوده، ... «سالها»ست که بنده میشناسم و به تفصیل و تحقیق از مجاری امور او باخبرم. اولاً در هندوستان متولد شده نه در ایران، ثانیاً تحصیلکرده و فاضل و آگاه است و همهکس این مطلب را میداند. و گواهی امینتر از این نیست که جناب مستطاب اجلّ اکرم مشیرالملک وزیرمختار دولت علیهی ایران در پطرزبورغ در افتتاح مدرسهی مبارکهی علوم سیاسی اردشیرجی را یکی از معلمین این دارالعلم قرار دادند. مشیرالملک از جملهی فضلاء و اهل خبره میباشد، ناشی نیست که فریب بخورد. گذشته از فضل و دانش اردشیرجی، منِ بنده خود از مشرب و کار و مأموریت و خیال آن مرد کاملاً آگاهم و میدانم یک قدم برنداشته مگر به خیال ترقی مملکت ایران.»
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۲ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ریپورت در مدرسهی علوم سیاسی، معلم #تاریخ بود؛ همان مدرسهای که #محمدعلی_فروغی –فزند همان محمدحسین، و ذکاءالملک دوم- نیز در آن معلم تاریخ بود و در درس خود، ایران را آستین کتی میخواند که ناگزیر باید دست انگلستان در آن باشد تا حرکت کند، و «ولیالله نصر» معلم درس تشریح، در کلاس، ایران را به خزهی استخری تشبیه میکرد که بدون دیوار استخر که انگلیس باشد، ادامهی حیات نخواهد داد. و این مدرسه بعدها هستهی اولیهی دانشگاه تهران شد.
نوشتهی تملقآمیز فروغی دربارهی ریپورتر، پس از آن بود که در شعبان 1322 ق، در شمارهی 67-68 روزنامهی مظهریهی «بوشهر»، مقالهای تند به قلم متینالسلطنهی ثقفی بر ضد اردشیر ریپورتر منتشر شد. (و نویسنده بعدها (1333) و در حالی که سردبیر روزنامهی «عصر جدید» بود، توسط کمیتهی مجازات ترور شد.)
ثمرهی شبکهسازی اردشیر را میتوان در «انجمن مخفی»ای که در کتابخانهی ملی تهران شکل گرفت و سپس تجمع باغ سلیمان خان میکده در 12 ربیعالاول 1322 ه.ق (6 خرداد 1283 ه.ش) به روشنی مشاهده کرد؛ آنجا که مهمترین غربگرایان (اعم از ماسونها، بابیان ازلی، وابستگان سیاسی و فعالان شیفتهی تمدن غرب) در یک محفل گرد آمدند و دربارهی کنشگریهای سیاسی تبادل نظر کرده و تصمیمات گرفتند. و ریشهی بسیاری از حوادث سیاسی خرد و کلان آینده را به وضوح میتوان در مفاد مصوبات آن جلسه یافت؛ جلسهای که خود اردشیر نیز در آن حضور داشت.
از مهمترین مصوبات این نشست، عبارت بود از: «دامنزدن به «آتش اختلاف» میان دو «پیروان عینالدوله و طرفداران میرزا علیاصغر خان اتابک»، و تشویق «مخالفین عینالدوله» به «پایداری»، تشویق «اشخاص جاهطلب، به مخالفت با دولت و دستگاه فعلی»، برقراری ارتباط با «حوزهی علمیهی نجف» و گوشزد کردن «مفاسد دستگاه کنونی» به آنان، همراهکردن افراد «ناراضی» از میان «شاهزادگان و رجال دولت»، «همکاری» با برخی از «روحانیون متنفذ طهران» که «جسارت و شجاعت دارند، بدون اینکه از منظور ما آگاه شوند»، آمادهکردن «نظامنامهی اصلاحی که پس از موفقیت باید اجرا نمود»، «روشن کردن افراد مردم» و آگاه نمودن آنان از «مخاطرات و معایب حکومت استبدادی و منافع بسط قانون»، نگارش «مقالاتی چند از اوضاع ایران و مفاسد دستگاه حاکمه» و ارسال آنها «به جراید مهم دنیا»، تهیهی «دستگاه ژلاتین» و انتشار «شبنامههای مهیّج در میان مردم»، کسب «اطلاعات از دربار سلطنتی و حوزهی صدارت و سایر مقامات دولتی»، برقراری ارتباط با «آزادیخواهانِ مملکت و کسانی که در خارج هستند» و تشویق آنان به «همفکری با خود و قیام بر ضد ظالمین».
پس از این بود که ریپورتر، سفری به هند (1324 ه.ق) و سفری به اروپا (1325 ه.ق) داشت.
فروغی پدر، به مناسبت بازگشت اردشیرجی از سفر هندوستان، مقالهای پیرامون «خدمات» وی نوشت و ضمن ابراز خرسندی از ورود مجدد او به تهران، مرقوم داشت که باید «ایرانیان از دانش و تجربیات او استفاده ببرند»! و بلافاصله پس از بازگشت او از اروپا، اولین لژ رسمی فراماسونری در ایران- لژ بیداری ایران- تأسیس شد؛ و از قضا اردشیر در جلسات پنهانی اعضای لژ، نقش محوری داشت. این نقشآفرینی را میتوان در نوشتههای رمانگونه و رمزآمیز شیخ ابراهیم زنجانی- از اعضای اصلی لژ بیداری- دریافت؛ آنجا از از اردشیر، با اسم مستعار «مسیو کارنجی» و نیز «نورالانوار» و لقب «استاد» یاد میکند. در آن زمان حساس، همزمان با انعقاد پنهانی قرارداد 1907 میان انگلیس و روسیه تزاری، اردشیر تلاش دارد تا این جمع را از محفل شبهماسونی #جامع_آدمیت منشعب کند، چراکه آدمیت از تفاهم ملی در ایران حمایت نموده بود، در حالی که اقتضاء سیاست استعماری انگلیس، ایجاد آشوب و هرجومرج جهت زمینهسازی تحقق معاهدهی 1907 در ایران بود.
از همین رو، اردشیر، اعضای لژ را به ضرورت خشونت و ریختن خون توجه میدهد و میگوید: «فعلاً اصلاح این مملکت جز به ریختن خون ناپاک صدهزار مشرک مستبد ممکن نیست. و آن کس که قدم به میدان این جهاد و بذل نفس گذارد کیست؟!... آیا راهی برای بیداری قوم و تحریک خون ملت جز مقاومت با قول و تحریر و فعل و دادن نفوس و گذشتن از جوانان عزیز و اقدام بر همه قِسم قبول عسرت و مشقت و بلند کردن صدای حریت با صدای تفنگ و توپهای رعدآسا و بلند کردن عَلَم سرخرویی در این فضا و شناسانیدن راه حقطلبی بر اقویا و ضعفا با سلوک همان مسلک اقوام بیدار است؟!»
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۳ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به گزارش زنجانی، ریپورتر حتی آنگاه که پس از مراسم تحلیف محمدعلی شاه، با خرسندی اعضای لژ از سامانیافتن اوضاع در راستای «ترقی» و «طلوع کوکب سعادت ایران» مواجه میشود و نظریهی خود در ضرورت خشونت را تخطئهشده میبیند، میگوید: «فرزندان! هنوز شما باز به آن مراتب از تجربیات مطلع نیستید. من تا چیزی را از روی مأخذ و اساس صحیح ندانم، بهطور اطمینان آن را نمیگویم. شما چرا باید گول این ظواهر را بخورید؟ در طبیعت ظلم و استبداد و ترتیب سبعیت و لجاج و عناد، هزاران برهان عقلی و بینات نقلی و دعوات دینی اثر نمیکند.»
ریپورتر میافزاید: «ملوک و سلاطین نفسپرست و شهوتدوست» برای حفظ سلطهی خود از هیچ سالوسی رویگردان نیستند و حاضرند به هر مذهب و مسلکی درآیند؛ و نیز روحانیون ایران که اکثر آنها «لفظ دین اسلام» و شرع و قرآن را وسیلهی «منافع دنیویه» کردهاند.
او از توطئهی «روسها» برای کودتا و انحلال مجلس خبر میدهد! و جالب توجهْ آنکه پس از این گفتارها، موجی از ترور، ناامنی، شارلاتانیزم مطبوعاتی و آشوب در کشور ایجاد میشود و دولتهای مستعجل یکی پس از دیگری بر سر کار آمده و برکنار شده یا استعفا میکنند، ریاست مجلس نیز تاب مقابله با فشار آشوبطلبان را نمییابد و کنار میرود. و بالاخره در کمتر از هشت ماه از پیشبینیِ (!) اردشیر، مجلس در آستانهی پایان مسالمتآمیز دورهی اول خود، با درگیری و خون تعطیل میشود! و از قضا، در این برهه نیز کسانی چون #تقیزاده که در پی فرار از مهلکه بودند، به ریپورتر متوسل میشوند.
ریپورتر در دوران مشروطهی دوم نیز، از فعالیت بازنمیایستد؛ آنگاه که محمد مصدقالسلطنه (مصدق بعدی) از اعضای لژ بیداری، در کوران جنگ جهانی اول، رسالهای در باب الغاء کاپیتولاسیون نوشت، اردشیر به دیدن او رفته و گفت: «رسالهی شما در سفارت انگلیس مورد بررسی قرار گرفت و گفتند نویسنده تحت تأثیر تبلیغات آلمان قرار گرفته است و من برای رفع هرگونه سوء تفاهم گفتم که نویسنده را سالهاست که میشناسم و او کسی نیست که تحت تأثیر سیاست بیگانه درآید. چون تحصیلاتی کرده و اکنون به ایران آمده، خواسته است در این باب اظهار نظری نماید.» و اینگونه از سوءظن سفارت انگلیس به مصدق جلوگیری کرد.
ولی عموم کسانی که با او آشنا بودند، وی را به عنوان سرپرست زرتشتیان میشناختند؛ نقاب دروغینی که او نیز چون سلف خود- مانکجی هاتریا- بر چهره داشت تا مورد سوء ظن قرار نگیرد. این در حالی است که انجمن زرتشتیان تهران، در تیرماه 1297ش، در بیانیهای به رفتارهای او اعتراض نمود: «کسی را که پارسیان هندوستان در هر موقع به ایران میفرستند فقط و فقط وظیفهی او رسیدگی به حوائج زردشتیان ایران... است و نه چنان که جاهلان در سابق تعبیر میکردند رئیس و سرپرست؛ چه، پارسیان هندوستان که خود تربیت شده و متمدن هستند خوب میدانند که ما تبعهی ایرانیم و جز دولت ایران کسی را حق مداخله در حدود و حقوق ما نیست. یعنی دولت و رئیس و آقا و سرپرست ما فقط و فقط اعلیحضرت همایونی و دولت ایران و قانون مملکتی است. اما بدبختانه کثرت بیچارگی و جهالت ما و بیاطلاعی آنها فرصت به دست نمایندهی اخیر آنها، میستر اردشیر جی ایدلجی ریپورتر، داده... در ظرف 23-24 سال مدت مأموریت ایشان... در حدود و حقوق جماعت مداخله و حکومت نموده و بهواسطهی مداخلات غیر حقهی ایشان هر روز در میان جماعت، نفاق و دورنگی تولید میشود...»
این نارضایی تا بدانجا بود که به گفتهی «رشید شهمردان»، اردشیر ریپورتر و همراهان او چون ارباب کیخسرو، «از دست و زبانِ» رهبران دینی جامعهی زردشتی ایران «راحت نبودند و هر آن در پسِ پرده با پخش شبنامه و یا تشکیل مجالس» علیه آنان فعالیت کرده و «در پیشبردن مقاصدشان ... موانع ایجاد میکردند». و این تلاشها، دیدگاه عدهای از نخبگان را نسبت به او مشوه کرده بود.
او در این دوران، علاوه بر ارتباط با حضور رسمی در سفارت انگلیس، با سفرای کشورهایی چون آمریکا مرتبط بود، همچنان که ارتباط مستمر خود را نخبگان غربگرا در ایران نیز ادامه میداد.
اما شاید مهمترین اقدام اردشیر ریپورتر، طرحی بود که برای آیندهی ایران درانداخت. او- همآهنگ با چرچیل و وزارت مستعمرات و وزارت جنگ انگلیس- بر سر چگونگی استعمار ایران پس از جنگ جهانی اول، با وزارت خارجهی این کشور اختلاف داشت؛ طرح وزیر خارجه- لرد کُرزُن- اعمال قرارداد 1919 و استعمار کهنه در ایران بود، در حالی که ریپورتر خواهان استقرار #استعمار_نو در ایران بود. و در این راستا، به فراهمآوردن مقدمات نیز پرداخته بود.
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خیانتکاران پارسی_انگلیسی و گذری بر کارنامه سیاسی اردشیر جی ریپورتر
به بهانه اظهارات تحریفآمیز خسرو معتضد در شبکه افق
[صفحه ۴ از ۵]
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به گفتهی حبیبالله رشیدیان، او مدتها قبل به منزل عینالملک- از متنفذیون فرقهی بهائی و پدر امیرعباس هویدا- آمده و به او گفت:
«از شما خواهشمندم كه با محفل بهاييان به مشورت بنشينيد و از آنها بخواهيد تا صاحبمنصبي بلندقامت و خوشقيافه پيدا كنند و به شما معرفي نمايند و شما آن صاحبمنصب را با من آشنا كنيد. اما به دو شرط: اولاً اينكه آن صاحبمنصب نبايد صاحبمنصب ژاندارم باشد و حتماً بايد صاحبمنصب قزاق باشد. ثانياً شيعهی اثنيعشري نباشد.» و جملهی اخير را باز تكرار نموده، «براي بار دوم گفت كه آن صاحبمنصب نبايد شيعهی اثنيعشري خالص باشد».
«پس از آن ملاقات، عينالملك، رضاخان را با ارباب اردشير جي آشنا كرد و اردشير وسيلهی آشنايي رضاخان با فريزر ميشود و فريزر او را به ديگر انگليسيهاي دستاندركار كودتا چون هاوارد، اسمايس و گاردنر (كنسول انگليس در بوشهر) معرفي مينمايد.»
ریپورتر در اکتبر 1917 با رضا خان آشنا میشود. او ارتباط خود با رضا خان را چنین توصیف میکند: «مدتی صحبت کردم تا او هم به حرف آمد و با آنچه گفت برایم روشن شد که ... میتواند روزی ناجی کشورش باشد. ... پس از مدتی که چندان دراز نبود، حس اعتماد و دوستی دوجانبهای بین ما برقرار شد. او ترکی و روسی را تاحدی تکلم میکرد و به هر دو زبان به روانی فحش میداد! به زبانی ساده تاریخ و جغرافیا و اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران را برایش تشریح میکردم. ... من به تفصیل برایش شرح دادهام که طبقهی علماء و آخوندها و ملاها چگونه در گذشتهی نهچندان دور، آمادهی حتی وطنفروشی بودند. ... یازده سال تمام در میان عشایر و قبائل مختلفی که در محدودهی جغرافیایی ایران سکونت دارند، به سر برده بودم. آنچه را که دربارهی آنها از زبان و نژاد و مشتقات عشیرهای و سلسله مراتب و طبقهبندی ایلخانی و خانی و مناسبات خوب و بد آنها با یکدیگر و روابطشان با دول بیگانه میدانستم، با ذکر جزئیات و موبهمو برای رضا شاه گفتهام.»
سرانجام پس از تعلیمات دوساله، و پس از شکست طرح قرارداد 1919، طرح کودتا ریخته میشود. ریپورتر در مورد نقش خود در كودتاي 1299 مینویسد: «در اين مرحله به دستور وزارت جنگ (وينستون چرچيل) در لندن و نايبالسلطنهی هند، همكاري نزديك ژنرال آيرونسايد (فرمانده نيروهاي نظامي انگليس در خاورميانه) و من آغاز گرديد. من براي ... رضا خان ... اعتبار فراواني قائل بودم و سرانجام او را به آيرونسايد معرفي كردم.»
اردشیرجی ریپورتر، در وصیتنامهی خود که در سال 1309ش نوشته است، پرده از حضور مؤثر خود در دهههای حضورش در ایران بر میدارد: «امروزه پس از سپری شدن سیوهشت سال با وجدانی راحت میگویم که در تمام مراحل و مِنجمله نهضت مشروطیت و دوران استادی در مدرسهی سیاسی آنجا که در قوه داشتم در تحریک و تقویت روح ایراندوستی در ایرانیان کوشیدم. در این دوران با ایرانیانی دوست شدم که هریک بهنوبهی خود خادم ایران بودند مانند اتابک اعظم، ملکالمتکلمین، صنیعالدوله، مؤیدالدوله، سردار اسعد بختیاری، دهخدا، مشیرالدوله، ذکاءالملک، حکیمالملک، تقیزاده، سیفالسلطنه و شوکت امیر قائنات. ... در سال 1912 مأموریت یافتم که به جدال و مرافعه بین خوانین بختیاری و شیخ محمّره بر سر اینکه آیا شوشتر و دزفول باید در حیطهی قدرت بختیاریها باشد و یا شیخ، رسیدگی کنم. سرانجام با مذاکره با شیخ از یکطرف و سردار جنگ ایلخانی بختیاری از سوی دیگر، موافقتنامهای تنظیم شد و بنا به اصرار و خواهش طرفین امضاءکننده در کنسولگری و دفتر نمایندهی سیاسی انگلیس در محمره و بوشهر درج و ثبت شد که رسمیت پیدا کند. ... خوب به یاد دارم که روزی دوست مشفقم حسینقلی خان نواب که حزب ملیّون را رهبری میکرد با یأسی فراوان به من گفت: «اردشیر جی، من حزب را رها خواهم کرد زیرا همان کسانی که به وطنپرستی آنها ایمان داشتم در جلسات علنی دم از وطن و آزادی میزنند و بعداً به طور محرمانه و یکیک از من میپرسند که راهنمایی و نظر سفارت را برای مذاکرات بعدی به آنها بگویم!»..»
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053