eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
پدیده فرار مغزها در حوزه [صفحه۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و به
بازتاب/۴ 🔹وحید: با سلام از انتشار نظریات و لو مخالف نظرتان واقعا تشکر. در مورد فرار مغزها خواستم به عرض برسونم چرا از تضعیف علمی حوزه قم به بهانه تحول وحذف کتبی مثل صمدیه و سیوطی و لابد فردا لمعه و مکاسب چیزی نمیگید چرا از لابی های گسترده برای تصاحب کرسی های تدریس و عزلت نشینی طلبه های مستعد و عالم چیزی نمیگید چرا از تلخیص خوانی های گسترده و نمونه سوال های علیزاده که نتیجه ی مدیریت حضرات است چیزی نمیگویید چرا از صف های طولانی برای قضاوت و عقیدتی سیاسی و اموزش پرورش چیزی نمیگویید چرا از انتخابات های صوری مجمع طلاب و انتخاب نمایندگان با تبلیغات پیامکی بین طلاب چیزی نمیگویید حوزه ی نجف آمال و قبله برای طلبه هایی است که ذوق تدریس و خدمت به دین دارند و قم برای کسانی که پارتی دارند. 🔶روزنه کلی گویی پیرامون دو حوزه مقدسه قم و نجف، طبعا مخاطب حوزوی را به مقصود نمی رساند و بهتر آن است که مطالب را مصداقی تر و مسئله محورتر بیان فرمایید. @rozaneebefarda
هدایت شده از پیرو
✅ یک پست خوب . #روحانیون #سیل #سلبریتی 🔴 الگوریتم طنز آمیز واکنش برخی سلبریتی ها به حضور و مشارکت روحانیون در امداد رسانی به مردم 🌐 @Peirovir
روزنه
پدیده فرار مغزها در حوزه [صفحه۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و به
بازتاب/۵ 🔹الرّقیب: سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به درگاه الهی به نظر حقیر نه تنها تحلیل مربوط به پدیده فرار مغزها بلکه تمام پستها و تحلیلهای اختصاصی این کانال وزین،بسیار دقیق،موشکافانه و واقع گرایانه است. خداوند رحمان به شما اجر عظیم و توفیقات روزافزون عنایت کند. @rozaneebefarda
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥لحظه اصابت گلوله به سینه سید مصطفی صدر زاده و فریادهای " نحن شیعه علی بن ابی طالب" دقایقی قبل از شهادت .... حتی حاضر نشدند زیر تابوت این سربازان مظلوم مکتب امیرالمومنین(ع) را بگیرند.... @rozaneebefarda
بیانیه ۲۰۰ استاد حوزوی و دانشگاهی در اعتراض به وضعیت فضای مجازی کشور @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔴اخیرا جمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه، بیانیه‌ای در جهت مدیریت فضای مجازی ارائه داده و مطالبات خودرا طی این بیانیه از مسئولین خواستار شدند. 🔻متن کامل بیانیه و اسامی امضا کنندگان: fna.ir/d9m57u 📁دریافت و مشاهده تصاویر و استیکر از بخش‌هایی از این بیانیه 👇 eitaa.com/saeer_sticker/12121 🔵به کمپين بپيونديد 👇 http://eitaa.com/joinchat/2427125773C9e377925d3 @rozaneebefarda
ویژگی های مجتهد تراز انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی و نگاهی به دیدگاه مخالفان مرتضی عبداللهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸«مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسى اظهار نظر نمىکنم. آشنایى به روش برخورد با حیلهها و تزویرهاى فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادى، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتى سیاسیون و فرمولهاى دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه دارى و کمونیزم که در حقیقت استراتژى حکومت بر جهان را ترسیم مىکنند، از ویژگیهاى یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکى و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامى و حتى غیر اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى که در خور شأن مجتهد است، واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعى، فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زوایاى زندگى بشریت است. حکومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سیاسى و نظامى و فرهنگى است. فقه، تئورى واقعى و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.» 🔶پ.ن: 1. اگر مجتهد در نظر حضرت امام «علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى که در خور شأن مجتهد است، واقعاً [باید] مدیر و مدبر باشد» پس چگونه است که برخی بحث قدرت مدیریت افراد را جدای از ساحت اجتهاد می دانند و اجتهاد را یک بُعدی و آن هم در ساحت علم معنا میکنند. 2. اگر اجتهاد فقط قدرت استنباط باشد ـ پس همانگونه که برخی نیز قائلند ـ آیا به لوازم آن نیز پایبندند؟ یعنی ملکه عدالت و .. را نیز دخیل در معنی اجتهاد نمی دانند؟ آیا به هر فاسق عالمی هم مجتهد اطلاق می کنند؟ 3. یکی از ملاکات خوب برای دارا بودن صلاحیت برای منصب اجتهاد همین صفاتی است که حضرت امام فرموده اند و مسئولین حوزه باید بیانات حضرت امام و رهبری عزیز را به قانون و آیین نامه داخلی حوزه تبدیل کنند 4. و بر اساس این ملاکات، کسی که حتی قدرت اداره دفتر و وابستگان خود را ندارد به راحتی از دایره این مسئولیت بزرگ دینی بر کنار خواهد بود 5. و اگر «حکومت در نظر مجتهد واقعی ... نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سیاسى و نظامى و فرهنگى است» پس چگونه است که برخی اینگونه سیاهه می کنند که اصولا فقه نظام نداریم و البته خودشان نیز اذعان داشته اند که تا کنون به آن نرسیده اند ولی با این حال ندیدن را دلیل بر نبودن گرفته اند. منبع: کانال منار || حوزه و روحانیت تراز انقلاب اسلامی @rozaneebefarda
روزنه
ویژگی های مجتهد تراز انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی و نگاهی به دیدگاه مخالفان مرتضی عبداللهی @ro
بازتاب/۱ 🔹یا حسین یا صاحب الزمان: سلام با این مطلب آخرتون پس العیاذ بالله لوط و نوح صلاحیت نبوت و امام هادی صلاحیت ولایت نداشتند چون نتونستند وابستگان و نزدیکان خودشون رو کنترل کنند فتدبر جیدا @rozaneebefarda
روزنه
بازتاب/۱ 🔹یا حسین یا صاحب الزمان: سلام با این مطلب آخرتون پس العیاذ بالله لوط و نوح صلاحیت نبوت و
بازتاب/۲ 🔹سید: سلام.پاسخ اشکال نقضی حضرت نوح ولوط و...؛ بحث مدیریت وتدبیر یعنی اینکه شما طوری رفتار کنید که اولا دیگران نتوانند برای تصمیمات شما ریل گذاری کنند وبه اصطلاح بازیچه دست آنان نشوید. ثانیا ازجانب شما وبه اسم شما مطالب ومبانی خلاف واقع را به دیگران انتقال ندهند. حال سوال این که درسیره حضرت نوح ،لوط و امام هادی علیه السلام کدام یک از این دوجهت مغفول بوده که شما اشکال نقضی مینمایید؟!؟! @rozaneebefarda
جناب ، هنوز هم نگران جایگاه هستید؟ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1. قریب به یک سال پیش بود که خبری مبنی بر پرداخت عیدی از سوی چهره‌های سرشناس به اساتید سطوح عالی و خارج مطرح شد. این خبر واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. از مراجع عظام تقلید گرفته تا اساتید برجسته حوزه و حتی برخی اعضای سرشناس نشست دوره‌ای اساتید که از ابتدا با چنین اقدامی مخالف بودند، همه به این اقدام نسنجیده واکنش نشان دادند. نگارنده این سطور نیز در یادداشتی با عنوان این پرسش را مطرح کرد که اگر این اقدام با نیت خیرخواهانه انجام شده است و تنها هدف از آن کمک به اساتید معظم بوده است، چرا به صورت بدون نام و با عنوان «جمعی از اساتید» صورت نگرفته است؟ و به جای این، نام تک تک افراد عیدی دهنده با ذکر میزان مبلغ عیدی، در پیامک اعلامی درج گردیده است؟ آیا بهتر نبود عمل خیر ایشان با کتمان اجری مضاعف می‌یافت؟ در آن یادداشت زنگ خطری زده شد که جدی گرفته نشد. 2. در این میان پرسشی از جناب (موسوم به ) مطرح کردم که چرا از اقدام دوستانتان احساس خطر و نگرانی برای مقام شامخ مرجعیت نکردید؟ شما که کوچکترین اقدامی را با عنوان هتک مرجعیت برجسته می‌کنید و واکنش نشان می‌دهید، حالا در برابر این اقدام سیاست سکوت در پیش گرفته‌اید؟ و نه تنها سیاست سکوت در پیش گرفتید که تلویحاً به تأیید این اقدام نیز پرداختید و منتقدین را به متهم کردید. پرسش دیگر اینکه اگر همین اقدام را جمعی از چهره‌ها و انجام داده بودند، آن هنگام موضع شما و دوستانتان چگونه بود؟ آیا از گوشه و کنار صدای واسلاماه همه جا را فرا نمی‌گرفت؟ 3. امروز زمان زیادی از آن یادداشت و تذکرهای خیرخواهانه اساتید بزرگوار حوزه نمی‌گذرد. اکنون 4 نفر از 5 اساتید عیدی دهنده، به صورت علنی و رسمی سخن از خود به میان آورده‌اند. حضرات آقایان ، ، و هر چهار نفر در سایت‌های رسمی‌شان پاسخ می‌دهند و حتی یکی از ایشان رساله عملیه خود را منتشر کرده است. جناب منوچهری () آیا هنوز هم دلتان برای مرجعیت شیعه می‌تپد و می‌سوزد؟ آیا احساس نمی‌کنید دوستانتان با این اقدام حرمت اساتیدشان و بزرگان مرجعیت را رعایت نکرده‌اند؟ آیا این سیره سلف صالح بوده است؟ من از این نیت ایشان خبر ندارم ولی . امروز این اساتید بزرگوار در حالی کرده‌اند که هنوز اساتید ایشان و مراجع بزرگمان در قید حیات هستند. حداقل می‌توان گفت برای امر افتاء و مرجعیت، من به الکفایه موجود است. این اقدام چه نسبتی با سیره سلف صالح در فرار از مرجعیت و ریاست دارد؟ شاید این بزرگواران نیت خیری داشته باشند ولی حداقل باید گفت در روش اشتباه می‌کنند. پرسش ما این است: شما دلسوزان حریم مرجعیت درباره این پدیده چیست؟ پیام اعلام مرجعیت این بزرگواران می تواند یکی از این دو گزاره باشد: یا خود را از امثال مراجع معظم حضرات آیات عظام آقایان خراسانی و گلپایگانی و زنجانی و می دانند؟ یا خدای ناکرده در ایشان خلل و کاستی ای حس کرده اند که شرعی نموده اند برای پر نمودن یک خلاء در جامعه اسلامی اعلام مرجعیت نمایند؟ 4. سخن آخر: حاشیه مهم‌تر از متن این است که عده‌ای سیاست یک بام و دو هوا در پیش می‌گیرند و با استانداردهای دوگانه حوادث را تحلیل می‌کنند. جناب نائینی در کانال خود بارها مطالبی درباره پرهیز بزرگان از مرجعیت و ریاست گذاشته است. آیا آن مطالب صغریات و مصادیقی در عالم واقع ندارند؟ آیا رسالت یک استاد، آزاده بودن در تحلیل و یگانگی بین نظر و عمل نیست؟ استاد آزاده و حقیقت مدار کسی است که اگر انحراف را حتی در رفتار اصدقاء و اقربایش دید، تذکر دهد و موضع بگیرد. امروز آزمون خوبی برای سنجیدن عیار آزادگی و حقیقت مداری بسیاری از عزیزان است. سید طاها یزدانی 🔶پی افزود ادبیات این یادداشت مربوط به نویسنده محترم است و روزنه بدون هر ویرایشی بازنشر کرده است. @rozaneebefarda
روزنه
بازتاب/۳ #یادداست_وارده ✅ تحلیلی از مهاجرت به حوزه نجف با نظر به یادداشت #فرار_مغزها 💥اختصاصی @ro
بازتاب/۱ Mohammad Abdulaah: سلام... اگر جزء احرار هستید و حریت دارید در لفافه صحبت نکنید... متاسفم برای مصلحت سنجی های بی موردتان... چرا مصداقی نمیگویید؟؟؟ 🔶روزنه در یادداشت اولیه نویسنده برخی اسامی درج شده بود که جهت مراعات برخی ملاحظات اخلاقی حذف شد با رضایت نویسنده ارجمند. وانگهی! همیشه حریت در بیان اسامی افراد نیست گاهی اشارت برای اهل اطلاع کافی است. @rozaneebefarda
نقد اظهارنظر تجزیه طلبانه رئیس دولت اصلاحات توسط روشنفکر نزدیک به دولت اعتدال @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🖇توصیه ای به آقای خاتمی 📋من نیز مانند بسیارانی دیگر، سخنان آقای محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق، دربارۀ مطلوب بودن الگوی فدرالیسم برای ایران را، که در جمع اعضای شورای شهر ایراد شده بود، با شگفتی فراوان در رسانه ها خواندم. در آن سخنان آمده بود : «مطلوب ترین شیوۀ حکومت مردمی ادارۀ فدرالی است». من درست نمی توانم بفهمم که چرا رئیس جمهور پیشین، که باید بداند که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، خطاب به اعضای شورای شهر دربارۀ مسائل کلان حاکمیتی کشور چنین مطلب مهمی را مطرح کرده است؟ 📎صلاحیت نداشتن رئیس‌جمهور اسبق آقای رئیس جمهور اسبق باید بداند که تصمیم گیری در چنین مواردی به هیچ وجه در صلاحیت اعضای شورای شهر نیست که مردم برای ادارۀ امور جاری شهر انتخاب می کنند و برحسب تعریف اگر صلاحیتی داشته باشند باید رسیدگی به امور جاری شهر باشد و، به این اعتبار، صلاحیتی برای مداخله در امور کشور ندارند. وانگهی، خود آقای رئیس جمهور اسبق چه صلاحیتی دارد که چنین بحث مهم حاکمیتی را با گروهی که آن ها نیز در این موارد فاقد صلاحیت هستند، در میان گذاشته است. با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری، رئیس جمهور نیز شهروندی بیش نیست و اگر نظری داشته باشد باید آن نظر را مستدل بیان کند و پاسخ بگیرد، اما بیان چنین مباحثی، در چنین سطح عامیانه ای، در مناسبت های سیاسی در شأن رجل سیاسی نیست. 📎اصلاحات و افسادات من به این اعتبار اخیر، این دو سه یادداشت را می نویسم تا به رئیس جمهور پیشین یادآوری کنم که مصالح عالی کشور را فدای منافع گروهی که او رهبری آنان را بر عهده دارد و فساد و عدم کاردانی بسیاری از آنان به جایی رسیده است که خود آقای خاتمی مجبور شده است اعتراف کند : «بعید است مردم با حرف ما در انتخابات آتی شرکت کنند» نکند! من اضافه می کنم : آقای خاتمی بعید نیست، حتمی است! شما به عنوان رهبر اصلاحات حتما شعارهای مردم را شنیده اید و این نکته را باید بفهمید که اصلاحات نیازمند نظریه ای برای افسادات است، یعنی باید دانسته باشید که در کجاها کار را خراب کرده اید، فسادهای اطرافیان شما کجاها و تا چه حدی بوده است؟ آن‌چه بعید می نماید این است که شما و اصلاح طلبان هنوز تصور درستی از بیراهه ای که رفته اید ندارید و برای جبران همین فقدان فهم درست است که هر بار برای گرفتن رأی مردم از مصالح عالی کشور مایه می گذارید و هر بار هم همان اشتباه های پیشین را مرتکب می شوید. 📎نقطه سیاه کارنامه اصلاح‌طلبی پیش از آن‌که به بحث فدرالیسم برسم که اطمینان دارم به واقع متوجه نشده اید چه گفته اید و گفته های شما چه تالی های فاسدی می تواند داشته باشد، به یک مورد دیگر اشاره ای می کنم تا یکی از نقطه های سیاه کارنامه دوستان شما را یادآوری کرده باشم. در آبان ماه 1395، حکومت وقت ناگهان برنامه ای برای آموزش زبان های محلی رونمایی کرد که در زمان صدارت شخص شما و در دستگاه وزیر علوم اصلاحات در سال 1382 توسط یکی از پان‌ترک های معروف نوشته شده بود. آن رونمایی به دلایل انتخاباتی و جلب نظر مردم استان های کردنشین و آذری زبان انجام شده بود. 📎لزوم پس گرفتن سخن نسنجیده من به آن مناسبت توضیح دادم که چنین مایه گذاشتن از مصالح عالی کشور بعید است برای نامزد ریاست جمهوری رأیی بیاورد. آن مقاله را در همین جا بار دیگر منتشر و نظر شما را به آن جلب می کنم. در پست های دیگری اشاره هایی نیز به مضمون سخنان شما خواهم آورد. به عنوان یک شهروند، که اندکی بیشتر از شما در این مباحث فکر کرده و بویژه این‌که سیاست باز نیست، از شما می خواهم که این سخنان را محترمانه پس بگیرید و به اطرافیان خودتان هم توصیه کنید که وارد این مباحث نشوند🖊 🔸 جواد طباطبایی. واشینگتن. 28 اردیبهشت 1398. 18 می 2019 🔶حاشیه روزنه جواد طباطبایی از جمله روشنفکران طرفدار ایده است که روزگاری را مطرح کرد و موجب تکاپوهایی در قم شد. او معتقد است که اصلاحات اساسی(که ای بسا به حذف اسلام سیاسی یا دگردیسی اساسی در آن نیز منجر شود) باید از حوزه شروع شود لذا اولا با نوع روشنفکران دینی (از بازرگان تا شریعتی و سروش و..) رابطه بدی دارد که این پروژه را می سوزانند! محمد قوچانی (نماینده بیت منتظری در کارگزاران و دولت اعتدال)، مدتی است دور طباطبایی را گرفته و هنوز معلوم نیست دقیقا با او و برای او چه برنامه‌ای دارد! در نتیجه آمد و رفت طباطبایی به قم در دو دهه پیشین، مطالبی به برخی معممین منتقل شده که در اسلام مالی ره یافت های انسان مدارانه و شبه ناسیونالیستی طباطبایی بسیار مؤثر بوده و کمابیش در افاضات برخی رخ نموده است. ادامه https://eitaa.com/rozaneebefarda/1260 @rozaneebefarda
🔶پی افزود حتمن فردا که این یادداشت در روزنامه سازندگی منتشر شود، عده ای از انقلابی های کم اطلاع گمان می برند در اردوگاه دولت و اصلاحات شکاف جدی رخ داده، حال آنکه این جماعت همیشه از این جنگ های زرگری داشته اند که اصلا حیات شان و نان و آب شان بسته به نفی و نقد صوری همدیگر است و این دعوا نیز کمترین فایده اش، خروج رئیس جمهور اصلاحات از انزوای سیاسی است. @rozaneebefarda