هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 جلوگیری از ورود خانمهای بیحجاب به مترو
✅ در کنار کار فرهنگی، نیاز به کار سلبی هم داریم.
خصوصا از کسی که مشخصا مسئول است و قوه بازدارنده دارد.
یعنی در مترو هم تذکر لسانی، هم محبت و گل دادن برای تبلیغ، هم اقناع، هم کار حاکمیتی!
به نظرتان دیگر مکشفهای باقی میماند؟!!
#حجاب
#اقدامات_حاکمیتی
@HozeTwit
هدایت شده از خبرگزاری فارس
سردار رادان: از شنبه ۲۶ فروردین بیحجابها بعد از یکبار تذکر به دادگاه معرفی میشوند
🔹افرادی که در مراکز عمومی کشف حجاب کنند بار اول تذکر میگیرند و در مرحلۀ بعد به دادگاه معرفی میشوند.
🔹خودروهایی که در آنها کشف حجاب شده، بار اول تذکر میگیرند و بار دوم خودرو توقیف میشود.
🔹تمام صنفهایی که کارمندان آنها کشف حجاب کنند، یکبار اخطار میگیرند و بعد پلمب میشوند.
@Farsna
توییت وزیر پرحاشیه روحانی علیه اقدام بهنگام نیروی انتظامی در برخورد با پدیده #بیحجابی
از طرفی تلاش میکند در متولیان امر تردید و ترس ایجاد کند(احتمال بروز ضعفهای سیستمی)
از طرف دیگر به بیحجابها کد میدهد چگونه عمل کنند که سیستم پلیس را دور بزنند!
با چه موجودات عجیبی مواجهیم!
آیا این قبیل اقدامات در راستای تقابل با #برنامه_حاکمیتی در برخورد با پدیده شوم #بیحجابی(و در نتیجه تقابل با خواست صریح رهبری) نیست؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از تاملات حقوقی
🔴مجلس انقلابی فریب غربگرایان و اسناد غربی را نخورد
📣نگاهی به لایحه «پیشگیری از آسیبدیدگی زنان»
نگاهی به لایحه «پیشگیری از آسیبدیدگی زنان» که این روزها در مجلس در حال بررسی است، گویای این نکته است که باقی ماندن برخی اشکالات از لایحه قبلی و کم توجهی به برخی بندها میتواند مشکل ساز شود.
بنا بر برخی خبرها، از امروز کلیات لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
پیش از این در اواخر اسفندماه گذشته، با انتشار مطلبی با عنوان «نمایندگان مجلس رد پای سند استعمار فرهنگی در لایحه «پیشگیری از آسیبدیدگی زنان» را دیدهاند؟!» به آسیب شناسی و واکاوی این لایحه پرداختیم که با توجه به شروع رسیدگی به این لایحه در مجلس ذکر بخشهایی از آن مطلب و افزودن برخی تذکرات دیگر خالی از فایده نخواهد بود و امید میرود مورد توجه نمایندگان محترم نیز قرار گیرد....
⭕️متن کامل در زیر
https://kayhan.ir/fa/news/262749
ویژهنامه بازیهای رایانهای.pdf
891.6K
ویژهنامه بازیهای رایانهای هفتهنامه افق حوزه
⬅️هفته نامه افق حوزه با همکاری ستاد راهبری بازیهای رایانه ای حوزه های علمیه، اولین نسخه از ویژه نامه بازیهای رایانه ای را منتشر نمود.
@rozaneebefarda
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند رستاخیز جان
🔹این مستند ساخته مرحوم نادر طالبزاده و برگرفته از مقاله شهید آوینی است.
#بازنشر به مناسبت شهادت آقا سیدمرتضی آوینی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نماهنگ| راوی راه آسمان
👈 رهبرانقلاب: مشتری همیشگی #روایت_فتح بودم
🔺 شهید آوینی میگفت: این جوانهای ما به راههای آسمان آشناترند تا به راههای زمین
➕حضور حضرت آیت الله خامنهای در مراسم تشییع شهید #آوینی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مخالفت #هاشمی_رفسنجانی با #شهید_آوینی و مجله سوره!
#هاشمی میگفت: دشمنان من مانند آوینی در حوزه هنری جمع شدهاند، پس به آنجا بودجه نمیدهم، مگر اینکه آنها را از حوزه بیرون بیاندازید!
▫️یادداشت اختصاصی روزنه با عنوان "این آوینی ستیزها" را اینجا بخوانید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/12537
🔶حاشیه روزنه
سرکوب عناصر انقلابی ناب مانند شهید آوینی در کارنامه #تسلیم_طلبان ثبت است!
این عناصر تندخو و حذف کننده مخالفان فکری، امروز پرچم اسلام رحمانی و رواداری بر دست گرفتهاند اما تاریخ ماهیت مدعاهای دروغین شان را افشا میکند!
@rozaneebefarda
این آوینی ستیزها
تبارشناسی مخالفان فکری و سیاسی شهید آوینی/ به بهانه سالگرد شهادت
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️شهید سیدمرتضی آوینی از جمله جوانانی بود که در عصر انحطاط فرهنگی پهلوی رشد کرد و با قرار گرفتن در مسیر نسیم الهی انقلاب اسلامی، منقلب شد و با انفاس قدسی امام روحالله، سیر و سلوک کرد و بعد یک عمر خدمت و مجاهدت، دفتر عمرش به خط شهادت امضا شد و از سوی ولی فقیه زمان خود، #سید_شهیدان_اهل_قلم نام گرفت.
▫️تبارشناسی مخالفان فکری و سیاسی شهید آوینی، حاوی نکات مهم و عبرت آموزی است؛ جماعتی بر راوی مجاهد دفاع مقدس، هجوم کردند که سرانجام شان به تئوریزه کردن #سازش_با_شیطان_بزرگ انجامید!
▫️گرچه مرور بی لکنتِ مستندات و جزئیات تهاجم علیه سید مرتضی آوینی، امری است ضروری و البته مغفول، اما مرور اسامی مخالفان او، تا حدود زیادی در تبارشناسی خط آوینی ستیزی، راهگشاست.
🔻از #اکبر_هاشمی_رفسنجانی(رئیسجمهور وقت)، #محمد_هاشمی(رئیس وقت صدا و سیما)، #محمدعلی_زم(رئیس وقت حوزه هنری)، #سیدمحمد_خاتمی(وزیر فرهنگ و ارشاد وقت)، #مسیح_مهاجری(مدیر مسئول و سردبیر وقت روزنامه جمهوری)، #مهدی_نصیری(سردبیر وقت روزنامه کیهان) و #محسن_مخملباف(فیلمساز فراری که از توبه نصوح به [س...] و فلسفه رسید!) میتوان بعنوان مخالفان دوآتشه آوینی نام برد.
⭕️آوینی امروز عاقبت به خیر شده و بر خوان کرامت سیدالشهدا علیه السلام میهمان است و این جماعت سردرگم و حیران، در بند سیاست بازی های غلط خویش، به تئوریزه کردن خط سازش و هزینهتراشی برای نظام و رهبری، مشغول اند!
🔹مطالب مرتبط:👇
۱) کاریکاتور موهن روزنامه جمهوری به سردبیری مسیح مهاجری علیه سیدمرتضی آوینی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7758
۲)وقتی هاشمی رفسنجانی، سیدمرتضی را دشمن خود معرفی میکرد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7761
@rozaneebefarda
در نخستین شب قدر
یاد #امام و #شهیدان
و دعا برای سلامتی رهبر عزیز
و تعالی انقلاب اسلامی
و در صدر همه حاجات، #ظهور_امام_موعود(عج)
دعا کنیم
جای #حاج_قاسم_عزیز هم در این شبهای نورانی خالیست....
@rozaneebefarda
جانِ مولا...!
در زمان ما، كه هر كالا، به هرجا، درهم است
خوب و بد، معيوب و سالم، زشت و زيبا، درهم است
گر خريداري، كُنَد كالاي خوب از بد جدا
با تَشَر گويد فروشنده كه: آقا، در هم است!
يا علي! ياران خوبت را مكن از بد جدا
رو سياه و روسپيدش، جان مولي ، در هم است!
از مُحبّانت، كسي از لطف تو محروم نيست
چونكه در دريا، صدفها باخزفها، در هم است!
@rozaneebefarda
aviny-16.mp3
1.44M
نجوایی آسمانی از سید شهيدان اهل قلم، آقا سید مرتضی آوینی
@rozaneebefarda
فرمان #رهبری جهت مقابله با #ثروتهای_بادآورده و روایت #هاشمی از عملکرد #رئیسی در این باب
حضرت آیتالله خامنهای بر پاسخگو بودن قانون اساسی به مسایل مهم کشور تأکید کردند و فرمودند:
مجموعه نسبتا کامل قانون اساسی چگونگی پیگیری تخلفات آشکار و از جمله جمعآوری ثروتهای باد آورده را پیشبینی کرده است. اینجانب جمعآوری ثروت و استفاده از پول و امکانات عمومی و یا به ظاهر شخصی را یکی از بلاهای اصلی و اساسی کشور در حال حاضر میدانم که باید با آن مقابله کرد. امروز عدهای بنا دارند بیرحمانه و وحشیانه با زیر پا گذاشتن قوانین برای به دست آوردن ثروتهای زیاد تلاش کنند. بنا بر این باید قوه قضاییه به سراغ اینگونه افراد و برخورد با این پدیده خطرناک برود.
(سخنرانی امام خامنهای، 1376.4.7)
خاطرات هاشمی رفسنجانی
سه شنبه 2دی1376:
«آقای #ابراهیم_رئیسی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمد. از نقش من در انقلاب تا امروز و حوادث جاری قدردانی کرد. گزارش وضع بازرسی کل را داد و از بیثمر و بلکه مضر بودن مسئله ثروتهای بادآورده گفت و اینکه تا امروز در دستگاه آنها به یک مورد مستند هم نرسیدهاند. گفت خودش به جای «بادآورده»، کلمه «نامشروع» را بهکار میبرد؛ چون تعبیر بادآورده تفسیر شرعی و حقوقی ندارد.
(انتقال قدرت، ص598)
🔸حاشیه روزنه
موضوع اقتصاد و خصوصا مقابله با #مفاسد_اقتصادی، از دغدغههای قدیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که تا کنون به طور مستقل بدان پرداخته نشده است.
عملکرد مسئولان اجرایی و تقنینی و قضایی کشور در عمل به این فرامین نیز بسیار ضروری است و استفاده از آن تجربه میتواند راهگشای مسائل امروز ما باشد.
ادعاهایی که در #خاطرات_هاشمی (که دولتش در مظان دامن زدن به این مسائل بوده) وجود دارد اما بعضا عجیب و غریب است و حتما لازم است افرادی که از آنها در این جهات اسمی به میان آمده، روایت خود را از ماجراها بیان کنند تا زوایای پنهان بحث شناخته شود.
ادعایی که هاشمی در مورد عملکرد و نگاه آقای رئیسی در موضوع مقابله با #ثروتهای_بادآورده کرده، از همین قبیل است.
#شعار_سال
#مقابله_با_فساد
@rozaneebefarda
#ازدواج_اجباری به سبک #دختران_رضاخان!
وقتی رضاخان:
۱. دخترانش را مجبور به ازدواج میکند
۲. شوهر آنان را خودش انتخاب میکند
۳. نامزد دخترانش را عوض میکند!
و آنان حق هیچگونه انتخاب و اعتراضی ندارند!
حالا این جماعت میخواهند به دختران ایرانی در عصر جمهوری اسلامی، درس #حقوق_زن بدهند!
#ذلت_زن_در_عصر_پهلوی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجهه با مسئله #کشف_حجاب در نگاه جناب حجتالاسلام خسروپناه
(دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی):
دو نگاه وجود دارد؛ افراطی و تفریطی
افراطی آنان که با خشونت و بی قاعده تذکر میدهند به نام امر به معروف. اینها یا جاهل اند یا نفوذی.
تفریطی آنان که حجاب را امر شخصی میدانند نه اجتماعی.
🔸حاشیه روزنه
به نظر میرسد این تقسیمبندی دقیق نیست؛
دسته سوم و چهارمی هم وجود دارد؛
دسته سوم معدود افرادی هستند که به طور سازمانیافته به #کشف_حجاب و ترویج آن میپردازند که ریشهاش فقط فکری و فرهنگی و عقیدتی نیست، بلکه بر اساس اجرای نقشه دشمن است.
گروه چهارم افرادی که با دغدغه دینی و #روش_صحیح به امر به معروف میپردازند که مصداق بارز آن #تذکر_لسانی است.
این دو گروه اگر نادیده گرفته شوند، #ساده_سازی و نادیدن برخی ابعاد ماجرا اتفاق میافتد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تذکر حجاب در فرودگاه مشهد
@rozaneebefarda
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻اندر آداب مفتخواری و مفتگویی:
همدلی با مردم، همجیبی با نظام!
🖊 مهدی جمشیدی
۱. فردوسیپور چگونه با این «جسارت» دربارۀ جمهوری اسلامی حرف میزند و مستقیم و غیرمستقیم، آن را متهم میکند؟ چه کسی به او «قدرت» بخشیده؟ بضاعت اجتماعیاش را از کجا یافته؟ جز این است که سیاست رسانهایِ اشتباهِ تلویزیون - که مبتنی بر «مجریسالاری» و «تقویّت تکقطبیگری در اجرا» بوده - چنین وضعی را رقم زده است؟! رسانۀ ملی، اینگونه او را «متوهم» کرده است، وگرنه او هیچ بود. چرا باید به «ظرفهای تهی»، وزن داد و اعتبار بخشید و آنگاه شاهد رجزخوانیِ مستانهاشان بود؟! او سالها و دهههاست که با رسانۀ جمهوری اسلامی، همکاری میکند و در خدمت آن است و حقوقهای آنچنانی دریافت کرده، امّا اینک صفآرایی میکند و یاوه میبافد. چرا باید آدمهایی را باد کرد که پوستۀ وجودیشان از بادکنک نازکتر است و بهسادگی میترکند؟! هم «آنتن مستمر» میدهند و هم «مبالغ گزاف»، و امروز هم اینچنین میشود که مشاهده میکنیم.
۲. و تلختر اینکه فوتبالیستی که در برابر او نشسته و سکان تیم ملی را در اختیار داشته، با فروسیپور، «همدل» و «همسو» است و عمل خود را «ناخواسته» و ناشی از «اجبار» و «تحمیل» جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات معرفی میکند. او که به عنوان «نمایندۀ جمهوری اسلامی» بوده، اینچنین سخن میگوید. در تصویری که او میسازد، همهچیز ناشی از «زورگویی جمهوری اسلامی» بوده است؛ یک نظام دیکتاتور و فاشیست که به جامعه، ظلم میکند و مردم را فرسوده است و تیم ملی را نیز دچار رفتارهایی کرده که خودشان نمیخواهند. در این تصویر، جمهوری اسلامی حتی از رضاخان قلدر هم خبیثتر و جفاکارتر ترسیم میشود. پرسش این است که این فوتبالیست که اینگونه جمهوری اسلامی را به لجن میکشد و دربارهاش سمپاشی میکند، چرا خودش در «خدمتِ» این نظام سیاسیِ ضدّمردمی و ظالم و خبیث قرار گرفته است؟! چرا «کنارگیری» نکرده و نمیکند؟! چرا به «مجریِ بیارادۀ خواستههای جمهوری اسلامی» تبدیل شده است؟!
۳. این «تناقضها»، بیپاسخ میمانند؛ چون نباید آشکار شود که میان «منافع مالیِ آنچنانی» و «مواضع رسانهایِ نمایشی»، شکاف وجود دارد؛ هم باید تا خرخره خورد و هم باید حرف مُفت گفت. میان «مفتخواری» و «مفتگویی»، فاصلۀ چندانی نیست. از نظام ظالم، «نان» میخورند و برای مردم، «ناله» سر میدهند! این «نانخواری» کجا و آن «نالهسرایی» کجا؟! ادّعا میکنند که «دلشان با مردم» است امّا عجبا که «دستشان در جیب نظام» است! و اینان، «هر دو» را میخواهند؛ اهل انتخاب نیستند که کار خود را یکسره کنند، بلکه میخواهند به دوگانگی میان «دل» و «دست»شان ادامه بدهند. مردم، لقلقۀ زبان اینان است.
۴. و نمیدانم چرا جبهۀ انقلاب، یکبار تعدادی از این چهرههای هنری و ورزشیِ هوادار اغتشاش را به «گفتگو» فرانمیخواند تا ذهنیّت بهشدّت سطحی و مبتذلشان را آشکار کند. اجازه دهید از «جملههای شعاری» و «ادّعاهای کلی» خارج شوند و استدلالهایشان را شفاف و مفصّل بگویند. بشنویم و مردم بشنوند که چرا اغتشاش، اعتراض بود و حقّ؟ اغتشاش از کدام نقطه آغاز شد و چرا؟ چه کسانی از آن حمایت کردند؟ چرا حجاب باید اختیاری باشد؟ مسألۀ پنهان، همان حجاب است یا امر دیگر؟ چرا معتقدند که مردم در برابر نظام هستند؟ چه شواهدی دارند؟ و ... . در متن گفتگوی چالشی و انتقادی است که واقعیّتها آشکار میشود. بگذارید مردم دریابند که اینان طوطیهای مقلّد و جَوزده و کوتهفکری هستند که برای مواضعشان، یک «استدلال قوی» و «حرف پخته» ندارند. بگذارید این تهیمایگی و سطحیاندیشی روشن شود. بگذارید غبار «هوچیگری» و «فضاسازی» کنار رود تا سیهروی شود هر که در او غش باشد. بگذارید «اندازۀ واقعیِ آدمها» مشخص شود؛ بهخصوص آنان که از آب گلآلود، ماهی میگیرند و در هوای غبارآلود، چرندگویی میکنند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان دلنشین #شهید_ردانیپور در شب قدر
@rozaneebefarda
بيانیه آية الله العظمى سيد حسين بروجردی قدس سره در اعتراض به اشغال فلسطین/ سال ۲۷ شمسی
🔶حاشیه روزنه
برخی #سکولارهایحوزوی که در ظاهر مدعی پیروی از مرام و مسلک زعمای سلف هستند، #هیچ سابقهای در دفاع از #آرمانقدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ندارند!
با وجود اینهمه تفاوت فاحش، اینان نسبتی با آن بزرگان ندارند و این معنا امروز برای بدنه حوزه و عموم متدینان مشهود است.
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 15]
پیوند تاریخی مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی
از ابتدای اشغال فلسطین و تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی، آرمان آزادی قدس شریف، همواره به عنوان یکی از دغدغههای مهم جوامع اسلامی و خصوصا روحانیت شیعه بوده است تا بدانجا که میتوان اهتمام به این امر را یکی از نمودهای بارز، سیاستورزی حوزه شیعی برشمارد که طیف گستردهای از بزرگان تشیع در دوران معاصر در آن مشارکت داشتهاند. اهتمام مسلمین به مسئله فلسطین گاه با کمکهای تبلیغاتی و تکاپوی سیاسی همراه بوده، گاه با جمعآوری کمک مالی برای مردم تحت اشغال فلسطین و گاهی با تحریم اقتصادی رژیم غاصب و البته در مواردی پای دولتهای اسلامی نیز به واسطه انفعال از تکاپوی جمعی عالمان به میدان مبارزه باز شده و به درگیری نظامی نیز کشیده شده است که نمونه بارز آن مانند جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل است. احصاء مجاهدت روحانیون در راستای آزادسازی قدس اشغالی از بند رژیم اشغالگر قدس میتواند موضوعی مستقل برای پژوهشگران باشد اما اجمالاً هبه عنوان نمونه میتوان به مبارزات مرحوم آیتالله محمدحسین کاشفالغطاء(متولد1294ه.ق.-نجف) اشاره کرد که بهصورت ویژه در مسئله فلسطین وارد شدند. از نظر ایشان شکلگیری صهیونیسم مشکل کل جهان اسلام است که آن هم ناشی از سه پدیده: استعمار، عدم اتحاد میان مسلمین و ضعف دولتهای اسلامی است. سایر علمای جهان اسلام و علمای شیعه در ایران نیز شکایت خود را مبنی بر جلوگیری از مهاجرت یهودیان به فلسطین اعلام داشتند و خواهان پیگیری امر توسط مسلمانان و سایر علما شدند. سیدمحمد بهبهانی، هبةالدین شهرستانی، سیدمحمدمهدی صدر، سیدمحمدمهدی اصفهانی، سیدمحمدمهدی خراسانی و... از جمله افرادی بودند که در این زمینه به نوشتن نامه به رضاشاه و سفارت انگلستان اقدام کردند و خواهان جلوگیری از غصب بلاد مسلمین شدند.(مقاله انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره39، صص274-273)
مرحوم آیتالله بروجردی نیز عنایت ویژهای به مسئله فلسطین داشتند که بیانیه اعتراضی ایشان نسبت به اشغال فلسطین گویای این امر است:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم» نحمد اللّه تعالى فى السرّاء و الضرّاء و على كل حال و نشكو اليه ما لقيه اخواننا المسلمون فى زماننا هذا من المشركين بپاكستان و من اليهود بفلسطين و لقد صدق عملهم بالمسلمين ما اخبرنا اللّه تعالى به فى كتابه الكريم لتجدن اشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود و الذين اشركوا و لتجدن اقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا انا نصارى ذلك بان منهم قسيسين و رهبانا و انهم لا يستكبرون و لكن العجب و الاسف كله من صنع اليهود فانهم بعد ما كانوا تحت حماية الاسلام و المسلمين قريبا من اربعة عشر قرنا محفوظين بنفوسهم و اعراضهم و اموالهم و شعائرهم الدينية قد اصبحوا فى هذا الزمان ينتقمون من المسلمين ما صنعوه اليهم فى تلك المدة المديدة من الاحسان فجعلوا يقتلون رجالهم الصالحين بالفتك و الفيلة و القتال و يقتلون ذراريهم و يهتكون اعراضهم و يخربون معابدهم و بيوتهم و لا يرقبون فيهم الا و لاذمه و اولئك هم المعتدون فنسئل اللّه تعالى ان ينصر المسلمين نصرا عزيزا و يجعل لهم من لدنه سلطانا نصيرا و ان يخذل هذا القوم الذين لم يراعوا حق المسلمين و يضرب عليهم الذلة و المسكنة و يجعلهم اذل الامم و نرجوا من اخواننا المؤمنين ببلاد ايران و غيرها ان يجتمعوا فى الدعاء عليهم بالخذلان و لاخوانهم المسلمين بالنصر و الغلبة اللهم انصر جيوش المسلمين و سراياهم و مرابطيهم فى مشارق الارض و مغاربها و اخذل اعدائهم و فرق بين كلمتهم و الق الرعب فى قلوبهم و انزل عليهم بأسك الذى لا ترده عن القوم المجرمين و صل على اشرف انبيائك محمد و آله المنتجبين»(تذکرة الأعیان، ج2،صص387-386)
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
[صفحه 2 از 15]
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم آیتالله بروجردی به این مقدار اکتفا نکردند بلکه در زمانى كه مشهور شد ايران، اسرائيل را به رسميت به طور كامل يا ناقص شناخته است، و با واكنش سران بعض كشورهاى اسلامى مواجه شد از جمله سران مصر شخص عبدالناصر (جمال) و رئيس و شيخ جامع الازهر و بعض ديگر رسماً شاه را محكوم و طى تلگرافاتى كه به محضر آقا كردند شاه را تقبيح و در واقع تنبيه او را از آقا درخواست نمودند، حقير در جريان قرار گرفتم و تلگرافات آنها را مطالعه نمودم.
آقا از اين واقعه سخت آزرده خاطر و متأسف شد، و فوراً موضوع را تعقيب و جداً خواستار شدند كه دولت شناسايى خود را پس بگيرد، و از مسلمانان به واسطه خطايى كه كرده عذرخواهى نمايد، و آنچه به ياد دارم اقداماتى شد و اينها ابتداء خواستند انكار نمايند، و به صورتهايى عذرخواهى نمودند.(فخر دوران، ص60)
توجه به مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف به عنوان یکی از ارتکازات سیاسی ثابت روحانیت شیعه در قم و نجف، بوده است و همواره استمرار داشت اما با آغاز نهضت امام خمینی در پائیز 1341، مبارزات حوزویان با رژیم اشغالگر قدس و واکنش علما و مراجع عظام در برابر جنایات اسرائیل نیز جان تازهای گرفت. تدبیر بلند امام خمینی، مبارزات اسلامی مردم ایران را به مبارزه با اسرائیل غاصب گره زد. به طور مثال در یکی از اشعاری که به مناسبت پیروزی روحانیت و مردم در الغای تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی سروده شده است، نقش رهبری امام در مبارزه با تصویبنامه و آگاهی تودهها از خطر «یهود» و «اسرائیل» بر ایران منعکس شده است. در یکی از این اشعار میخوانیم:
...به زیر پرده همی خواست دست استعمار که بشکند پی اسلام و دین کند نابود
نمود آتش سوزان و سرکشی روشن مگر ه دیده دین آفتی رسد از دود
به خیره کرد هوس کز پی خرابی ملک مقدرات مسلمان دهد به دست یهود
(شعر از محمدحسین بهجتی، نهضت امام خمینی، ج1، ص232-231)
امام خمینی قدس سره الشریف نهضت خود را پس از الغای تصویبنامه ادامه داد و بر ابعاد ضدصهیونیستی نهضت تأکید کردند. ایشان در اعلامیهای انقلابی، نوروز سال 1342ه.ش. را عزای عمومی اعلام کردند و در این اعلامیه به هدف نهایی اجانب را هدم قرآن و روحانیت اشاره کردند:
«...هدف اجانب، قرآن و روحانیت است. دستهای ناپاک اجانب با دست این قبیل دولتها قصد دارد قرآن را از میان بردارد و روحانیت را پایمال کند. ما باید به نفع یهود آمریکا و فلسطین هتک شویم، به زندان برویم، معدوم گردیم، فدای اغراض شوم اجانب شویم. آنها اسلام و روحانیت را برای اجرای مقاصد خود مضر و مانع میدانند، این سد باید به دست دولتهای مستبد شکسته شود...»(نهضت امام خمینی، ج1، ص347)
امام خمینی در سخنرانی تاریخی 13خرداد1342 صراحتا علیه اسرائیل موضع گرفتند و سخنان کوبندهای را ایراد فرمودند:
«اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه [فیضیه] را کوبید. ما را میکوبند؛ شما ملت را میکوبند. میخواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ میخواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ میخواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را میشکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت اسرائیل به ما اهانت میکند.»(صحیفه امام خمینی، ج1، صص244-243)
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
[صفحه 3 از 15]
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سخنان امام خمینی قدس سره الشریف تأثیر شگفتانگیزی و سریعی در آگاهسازی عمومی داشت به گونهای که در سخنرانیهای عمومی پس از سخنان امام خمینی نمود آشکاری داشت. مورخ خبیر انقلاب اسلامی فضای تظاهرات تاریخی یازدهم محرم 1342 تهران را چنین روایت میکند:
« در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشهوران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيتاللّه خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمىتوانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بىتفاوت باشيد.
خمينى مىگويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مىباشد»(نهضت امام خمینی، ج1، ص473)
اقدامات ضدصهیونیستی نهضت امام خمینی در تبعید نیز ادامه یافت و این اقدامات پس از آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل جلوه بارزی یافت.توضیح آنکه رژيم شاه پس از آغاز جنگ شش روزه؛ بر آن شد كه در گام نخست مقامات روحانى را زير نظر بگيرد و فعاليتهاى آنان را كنترل كند و از فعاليتهاى تبليغاتى و سياسى آنان عليه صهيونيستها و در پشتيبانى از ملت فلسطين پيشگيرى به عمل آورد. ساواك شاه طى بخشنامه به كليه دواير ساواك در استانها و شهرستانها اعلام كرد:
46/3/8
چون امكان دارد با توجه به بحران خاورميانه از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى تحت پوشش حمايت از مسلمانان، عليه اسرائيل فعاليتهايى انجام گيرد، لذا دستور فرماييد ضمن پيشبينى و مراقبتهاى لازم به منظور جلوگيرى از ايجاد هرگونه بىنظمى و تحريكات احتمالى، نتيجه را مستمر اعلام دارند.
ساواك طى بخشنامه ديگرى دستور داد:
... قرار است از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى اعلاميهاى عليه اسرائيل مبنى بر پشتيبانى از مسلمانان چاپ و منتشر گردد.
دستور فرماييد ضمن مراقبتهاى لازم جهت شناسايى عاملين اصلى قوياً از انتشار
هرگونه اعلاميهاى در اين زمينه جلوگيرى و نتيجه را سريعاً اعلام دارند.
مقدم
ساواك در سومين بخشنامه خود گستاخى را به آن حد مىرساند كه دستور مىدهد كه حتى دعا و نفرين پيرامون جنگ اعراب و «اسرائيل» را ساواك براى وعاظ و گويندگان مذهبى ديكته كند و اجازه ندهد كوچكترين سخنى عليه «اسرائيل»، همپيمان و همپياله شاه در منابر و مساجد مطرح شود و اگر مىخواهند در بالاى منبر به كسى نفرين كنند، به طور غيرمستقيم تلويحاً جمالعبدالناصر را مورد لعن و طعن قرار دهند. متن بخشنامه چنين است:
به فرموده مقرر است ضمن انجام مراقبتهاى لازم به منظور جلوگيرى از تحريكات عوامل ناراحت تحت عنوان حمايت از مسلمانان، ترتيبى فراهم آورند كه حتىالمقدور از هرگونه بحث درباره جنگ بين اعراب و اسرائيل در منابر و مجالس ممانعت شود و در صورتى كه برخى از روحانيون يا وعاظ بخواهند در منابر در اينباره بحثى بنمايند به ترتيب زير عمل كنند:
1. چنانچه دعايى مىكنند براى خاتمه جنگ دعا كنند.
2. در صورتى كه لعنتى مىفرستند به كسى لعنت كنند كه آتشافروز جنگ بوده و با اغفال و فريب دادن برادران مسلمان، آنان را به جنگ كشانده و با ادعاها و وعدههاى بىاساس موجبات شكست و يأس و كشته شدن برادران مسلمان را فراهم مىسازند.
3. در هيچيك از موارد بالا نامى از اشخاص و كشورهاى خاصى برده نشود و مطالب را بايد به صورت اشاره و كنايه بيان نمايند.
مقدم
@rozaneebefarda