eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقایان! چای تان را میل کنید! وقتی آیت‌الله ملکوتی بر سینه نامحرمان و دست رد زد! جزئیاتی از ماجرای مهندسی انتخابات خبرگان توسط چپ‌های غربگرا که با شکست مواجه شد. و به نمایندگی از آیت‌الله کروبی(!!!) به دنبال یارگیری برای انتخابات خبرگان بودند! 🔻روایتی از امام جمعه محترم مشکین‌شهر و رئیس دفتر وقت مرحوم آیت‌الله مسلم ملکوتی: کروبی گفته بود شما از طرف مجمع روحانیون مبارز کاندیدا و سرلیست ما بشوید ما تمام هزینه‌های انتخاباتی تان را پرداخت می‌کنیم! آیت‌الله ملکوتی؛ آقایان چای تان را میل کنید! به آقای کروبی بفرمایید بنده تکلیف خودم را بهتر می‌دانم. 🔶حاشیه روزنه مجمع به اصطلاح محققین و مدرسین از جمله گروهک‌های مرموز و پرحاشیه فعال در حوزه مقدسه قم است که در بزنگاه‌ها و فتنه‌ها، پرچم‌دار اقدامات عجیب و غریب و مشکوک است. اگرچه در ماهیت این گروهک به طور کامل عیان گردید اما آنان در سال‌های اخیر نیز همچنان فعال اند و علیرغم آنکه در میان حوزویان وجاهتی ندارند اما بازهم در قامت تئوریسین حوزوی به نظرپراکنی مشغول‌اند و این مواضع مرموز در موارد متعدد دستمایه تهاجمات رسانه‌های معاند به نظام و رهبری شده است. بازخوانی این گروهک در خنثی سازی اقدامات هزینه‌ساز آنان مؤثر است. @rozaneebefarda
مرحمت فرموده ما را مس‌ کنید! یادداشت اعتراضی حاج حسین شریعتمداری در کیهان خطاب به مسئولان درباره تعلل در اجرای قوانین حجاب (پنجشنبه ۹ آذر) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ۱- در یکی از محفل‌های شعر و ادب، از شاعری خواستند که شعری بخواند. شاعر پشت تریبون رفت و پرسید: شعر نو بخوانم یا شعر کهن؟ گفتند شعر کهن بخوان. پرسید مثنوی باشد یا غزل؟ گفتند غزل را بیشتر می‌پسندیم. پرسید عاشقانه باشد یا عارفانه؟ گفتند؛ عارفانه باشد. پرسید از مشرب عرفای سلف باشد یا عارفان معاصر؟ گفتند؛ از عارفان معاصر. پرسید از ایران باشد یا عراق و‌... حاضران در محفل که به تنگ آمده بودند گفتند؛ برای امروز همین اندازه کافی است بقیه را به فرصت دیگری موکول کن!  ۲‌- اردیبهشت ماه سال جاری و در حالی که پدیده پلشت بی‌حجابی در میان برخی از خانم‌ها -عده‌ای اندک به عنوان مأموریت و اکثریت قابل توجه‌ای از روی بی‌اطلاعی- شکل گرفته بود، لایحه‌ای با عنوان «‌عفاف و حجاب‌» که از سوی دستگاه قضائی تهیه شده و توسط دولت تغییراتی در آن داده شده بود به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در آن هنگام با بررسی متن لایحه مذکور و بررسی ابعاد آن، در یادداشتی با عنوان «‌لایحه عفاف یا گسترش بی‌حجابی‌»؟! آورده بودیم «‌نگاهی به مفاد این لایحه و مقایسه مواد پیشنهادی آن با قوانین موجود، این تلقی را به دنبال دارد که انگار لایحه یاد شده نه برای مقابله با بی‌حجابی، بلکه با هدف (ولو ناخواسته‌) حذف موانع قانونی موجود و زمینه‌سازی برای گسترش این پدیده زشت و پلشت تهیه شده است‌»! مستندات و پرسش‌هایی که در آن یادداشت آورده بودیم از سوی مسئولان محترم بی‌جواب ماند! و در همان حال پدیده بی‌حجابی به گسترش خود ادامه می‌داد!  ۳- یک ماه و چند روز بعد در یادداشتی با عنوان «‌بازی دو‌سر باخت در لایحه عفاف‌» بار دیگر با ارائه شواهد و مستنداتی تازه‌تر به خطر رو به گسترش بی‌حجابی پرداختیم و در بخشی از یادداشت مورد اشاره آورده بودیم که «‌شماری از مسئولان و دوستان دلسوز از یادداشت قبلی کیهان گلایه کردند که تند رفته‌اید! و حال آن که یادداشت مورد ‌اشاره با استناد به متن لایحه عفاف نوشته شده بود‌» و آورده بودیم «‌امروزه اما، هرچند لایحه یاد‌شده هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است ولی انتشار متن لایحه می‌تواند و البته توانست به این تلقی دامن بزند که گویا اراده چندانی برای پیشگیری از پدیده عفت‌سوز و خانواده‌برانداز کشف حجاب، وجود ندارد!  ۴ - یک هفته بعد در یادداشت دیگری خطاب به مسئولان محترم سه قوه نوشته بودیم «... بر فرض که تهیه و تدوین قانون تازه‌ای برای حجاب ضرورت داشته باشد! سؤال این است چرا مادام که قانون جدید به تصویب نرسیده است، این پدیده پلشت و خسارت‌آفرین به حال خود رها شده و برای پیشگیری از آن به قوانین موجود عمل نمی‌شود؟ آیا این بی‌توجهی مصداق صریح قانون‌شکنی و «‌ترک فعل‌» نیست؟! بدیهی است که هست‌»‌! ۵‌- اوایل تیرماه ۱۴۰۲‌، آقایان رئیسی و اژه‌ای، رؤسای محترم قوه قضائیه و مجریه در اظهاراتی که می‌توانست امیدوار‌کننده باشد، اعلام کردند برای مقابله با بی‌حجابی معطل تصویب لایحه عفاف و حجاب نمی‌شوند و از قوانین موجود برای مقابله با این پدیده عفت‌سوز و خانمان‌برانداز استفاده خواهند کرد. و صد البته از این تصمیم که به صراحت اعلام شده بود، در عمل خبری نشد! و نزدیک به ۷ ماه است که لایحه عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی می‌چرخد و‌... مقابله با پدیده پلشت بی‌حجابی که به فرموده حکیمانه و مستند رهبر معظم انقلاب، هم حرام شرعی و هم حرام قانونی است در انتظار تصمیم مسئولان محترم! خاک می‌خورد و زنان و دختران مظلومی که اکثر آنها در بی‌خبری از عواقب خانواده‌برانداز و خانمان‌سوز کشف حجاب به دام افتاده‌اند، به حال خود رها شده‌اند! اکثریت چشم‌گیری که به قول حضرت آقا، اگر بدانند حقیقت ماجرا چیست، از آن دست می‌کشند. ۶- و بالاخره تا کی باید منتظر تصویب نهائی قانون جدید عفاف و حجاب بود؟! و با کدام توجیه قانونی و منطقی و اسلامی مادام که قانون یاد شده از تصویب نهائی نگذشته است  (که ظاهراً آش دهان‌سوزی هم نیست‌) از اجرای قوانین موجود خود‌داری می‌شود؟! لا‌اقل برای پیشگیری از پدیده خانمان‌سوز و خانواده‌برانداز کشف حجاب به قوانین موجود عمل کنید. طلای قانون جدید پیشکش، مرحمت فرموده ما را مس کنید! https://kayhan.ir/fa/issue/2861/2 @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻مناظره با موضوع: امکان اجتماعیِ الزام به حجاب 🖇 با حضور: بیژن عبدالکریمی مهدی جمشیدی ۹ آذرماه ۱۴۰۲ (نسخه‌ی کامل تصویری) 📍در اینجا ببینید: http://aparat.com/v/iOnTJ
📷عکس مرامنامه کمیته اتحاد اسلام (نهضت اسلامی جنگل) بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشم‌انداز مرامنامه اتحاد اسلام 🔹امروزه اساسنامه‌ها و مرامنامه‌هایی که گروه‌های سیاسی تدوین می‌کنند بیانگر آرمان‌ها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامه‌نویسی یکی از فعالیت‌های رایج بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندی‌هایش با جریان‌های سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راه‌های شناخت بازخوانی آرمان‌ها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهم‌ترین آرمان‌های جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است: ۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب ۲. تحکیم مبانی حکومت ملی ۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام 🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تصویر نسخه خطی فتوای شهید آیت الله در حمایت از نهضت جنگل و شهید 🔸متن سؤال: آیا محاربه با جمعیتی که پنج سال است به نام اتحاد اسلام و جنگلی‌ها در حدود گیلان قیام کرده و عملاََ خودشان را به تمام اهالی ایران معرفی کرده و جز حفاظت نوامیس اسلامی و حراست از استقلال مملکت و دفاع از مقابله با دشمنان ایران و اسلام و قطع نفوذ و مداخلات ظالمانه و تعدیات جابرانه اجانب، مقصد و مقصودی نداشته و ندارند و تنها جمعیتی است که در تحت تأثیرات دیگری نبوده، فقط به قوای مادی و معنوی ایرانی اتکا و اتکال داشته و حقیقتاََ موجب افتخار و شرافت ایران و ایرانی است چه صورت دارد؟ آیا محاربین با این جمعیت در حکم محارب و محاربه با امام زمان(ع) خواهد بود؟ حکم او را بیان کنید. 🔶پاسخ شهید مدرس: بسم‌ الله الرحمن الرحیم حقیر از آقای و از اشخاصی که صمیمانه و صادقانه با ایشان هم‌آواز بودند، نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم، بلکه جلوگیری از و سیاست آن‌ها در گیلان، عملیاتی بوده بس مقدس که بر هر مسلمانی لازم است. خداوند همه ایرانیان را توفیق دهد که نیت و عملیات آن‌ها را تعقیب و تقلید کند. پُر واضح است که طرفیت و ضدیت و محاربه با چنین جمعیتی، مساعدت با کفر و معاندت با اسلام است. فی شهر جمادی الثانیه ۱۳۳۸ [اسفندماه ۱۲۹۸] سیدحسن مدرس ▫️حاشیه میرزا در دو جبهه درگیر بود؛ با دشمن خارجی روس و انگلیس مهاجم و با دشمنان داخلی وابسته که سلاح‌شان تهمت و تزویر بود! 🔘روزنه؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 انتشار برای نخستین‌بار 🎥 نماهنگ | نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی ✏️ نضهت جنگل، یک نهضت بی‌نظیر در زمانه خود بود. ✏️ ۱. منشأ دینی؛ ۲. رفتار اعتقادی؛ ۳. حرکتی صددرصد اسلامی ایرانی و ضداجنبی، سه  خصوصیت نهضت جنگل است. ✏️ میرزا کوچک خان با نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در رشت و در  محدود خاص گیلان بوجود آورده بود. ✏️ رسانه Khamenei.ir به ایام مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی، نماهنگی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره وی را منتشر میکند. 📥 سایت | فیلم کامل بیانات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پسر؛ آیینه تمام‌نمای پدر گوشه‌ای از با مرحوم آیت‌الله یزدی بازنشر به‌مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله یزدی مرحوم آیت‌الله یزدی: 🔹کتاب‌های شهید سیدمصطفی خمینی گویای درجه علمی ایشان هست. در حقیقت از گسترش بحث‌ها، شخصیت ایشان را می‌شود فهمید که در فقه و اصول شخصیت بسیار خوبی داشتند، در حدی که در آن موقع در بین دوستان و فضلا و رفقا شایع بود که حاج آقا مصطفی جایگزین امام است و در حقیقت بعد از پدرش ایشان خواهد شد، ایشان امام خواهد شد. 🔸آن موقع که هنوز حکومت نبود هنوز امام در تبعید بودند امام در بودند یا تبعید در نجف بودند. گفته می‌شد که حاج آقا مصطفی از نظر علمی و اخلاقی و موقعیتِ - به قول ما - سِن و ظواهر و همه به گونه‌ای بود که دوستان غالبا می‌گفتند ایشان مثلاً جانشین پدرشان خواهد بود. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیشتاز نهضت اسلامی به‌مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله یزدی 🎥پسر؛ آیینه تمام‌نمای پدر؛ آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی در نگاه آیت‌الله یزدی 🎥 دیدگاه ویژه مرحوم آیت‌الله یزدی پیرامون کتاب روزگار قائم‌مقامی نقش محوری مرحوم آیت‌الله یزدی در مبارزات انقلابی آیت‌الله محمد یزدی؛ از پیشتازان نهضت اسلامی و مایه سرفرازی حوزه‌های علمیه 🎥 ایجاد مزاحمت هواداران منتظری در قم؛ به روایت آیت‌الله یزدی 🎥 مرحوم آیت‌الله یزدی پیشتاز نهضت اسلامی و مایه سرفرازی حوزه‌های علمیه سند | | تبعید آیت‌الله یزدی سند | |شجاعت مثال زدنی مرحوم آیت‌الله یزدی و بی‌اعتنایی ایشان به دستورات رژیم 🎥شوق دیدار با امام بازخوانی نقش آیت الله یزدی در گروه ولایت به منظور تشکیل حکومت دینی همکاری مبارزاتی آیت‌الله یزدی و علامه مصباح راز اقبال مردم به جامعه مدرسین از نگاه مرحوم آیت‌الله محمد یزدی نقش مرحوم آیت‌الله محمد یزدی در قیام تاریخی نوزده دی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی آیت الله کعبی بزرگداشت آیت الله یزدی.mp3
39.12M
🎙بشنوید|| صوت کامل سخنرانی جناب استاد عباس کعبی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمد یزدی(ره) 🔸اهمیت برگزاری مراسمات بزرگداشت علمای انقلابی در مقابل تخریب چهره های علمای مجاهد 3:08 🔻مظلومیت تاریخی روحانیت و پرچمداران اسلام ناب و مکتب اهل بیت (ع) 4:58 🔻نقش ویژه روحانیت در طی تاریخ در پاسداری از اسلام عزیز 6:20 🔻منشور روحانیت امام (ره)، از موثرترین تبیین های نقشهای روحانیت 6:58 🔻نقشهای ویژه و تاریخی حوزه و روحانیت 9:40 🔻شناخت جامع اسلام ناب محمدی (ص) 11:25 🔻جایگاه علمی مرحوم آیت الله یزدی 17:28 🔻معتمد خاص امام 19:58 🔻تبیین اسلام ناب محمدی 21:21 🔻مدیریت دینی مردمی و مردم‌داری 25:14 🔻تقویت اخلاق و آداب عمومی جامعه 30:40 🔻آیت الله یزدی خود را وقف نظام اسلامی و راه ولایت کرد 33:10 🔻مرزبانی دین در مقابل بدعت گذارها 36:07 🔻اهتمام ویژه آیت‌الله یزدی بر رصد دقیق، پاسخگویی و مقابله به شبهات جریانات انحرافی 37:03 🔻دیده بانی دین و طراحی برای آینده 39:08 🔻مبارزه با ظلم و استبداد در کنار مظلومین 42:05 🔻نکاتی درباره انتخابات پیش رو 45:58 ▫️مراسم بزرگداشت آیت‌الله یزدی به همت مدرسه علمیه علوی قم برگزار شده است که بایسته قدرشناسی است. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی [صفحه 1 از 4] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جناب آقای استاد شهیدی، از مدرسین محترم و دقیق‌النظر حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه شان به‌تاریخ 28اردیبهشت1401 در پاسخ به سؤال یکی از شاگردان روایتی را از دیگاه سیاسی امام خمینی پیرموان ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبت نقل کرد که نقل ایشان از جهات مختلف محل خدشه است. نظر به بازنشر تقطیع شده و جهت‌دار نقل استاد شهیدی که زمینه سوءاستفاده برخی مغرضان و خصوصا را فراهم آورده، با اذعان و احترام به فضای آزاداندیشی موجود در کرسی‌های درس خارج حوزه و در امتداد سنت‌های اصیل حوزوی، به نقد بیانات ایشان می‌پردازیم. جناب استاد شهیدی در این زمینه چنین می‌گوید: «امام وقتی قم بود، قبل از تصدی مرجعیت همین در ذهنش بود که مردم گناه کردند امام زمان غیبت کردند در عصر غیبت ما وظیفه‌ای نداریم برای تشکیل حکومت بعدش نظرشان برگشت. من این را مستند نقل می‌کنم و بیشتر همین آقای مطهری گفتند برای یک آقایی آن آقا نقل کرد که ما بحث ولایت فقیه را کردیم رفتیم خدمت آقای خمینی و مطرح کردیم ایشان اول استنکار می‌کرد بعد قانع شد.» این روایت به دلیل مجهول بودن راوی اصلی ضعیف و غیرقابل استناد محسوب می‌شود و انتظار آن بود که جناب شهیدی در چنین موضوع مهمی حتما واسطه اصلی نقل این روایت را اعلام کنند اما در هر صورت از آنجا که مشابه این مدعا پیش از این در خاطرات منسوب به آقای منتظری نیز نقل شده است و برای خارج شدن روایت آقای شهیدی از ضعف مذکور، در صورتی که جناب شهیدی همان خاطره را نقل کرده‌ باشند، نقدهایی به این نقل وارد است. اگر واسطه نقل فرد دیگری هم باشد انتظار داریم جناب ایشان اعلان کنند البته شناخت راوی و واسطه نقل در نقد محتوای سست خاطره مذکور تغییری ایجاد نمی‌کند! ▫️در نقد نقل استاد شهیدی نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است: 1. آقای منتظری می‌گوید که این مطلب را خودش از امام شنیده است نه این‌که شهید مطهری این مطلب را برای وی نقل کرده باشند.(ر.ک: بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199) 2. آقای منتظری نمی‌گوید که امام اول استنکار کرد و بعد قانع شد. بلکه می‌گوید امام قانع نشد و تا درس‌های ولایت‌فقیه در نجف(یعنی سال1348) هیچ اشاره‌ای به ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی نداشت. (همان منبع سابق) 3. دریافت مکتب و منظومه فکری یک فرد و تسلط بر تطورات و تغییرات آن یکی از فنون پیچیده است که متأسفانه در حوزه علمیه مغفول واقع شده و فقدان روش‌شناسی متقن باعث می‌شود که هر فردی با هر سطح از سواد تاریخی و سیاسی به‌صرف شنیدن یک نقل در مورد اندیشه سیاسی فردی دیگر اظهار نظر کند. کوتاه‌سخن آن‌که چنین شناخت عمیقی به‌صرف خبر واحد، ولو راوی آن ثقه باشد، حاصل نمی‌شود و برای اظهار نظر در خصوص مکتب فکری یک فرد و شناخت ارکان ثابت و اعراض متغیر آن به تجمیع قرائن مختلف و به‌کاربردن روش‌هایی دقیق نیاز است. 4. روایت فوق یکی از شروط ابتدایی پذیرش روایت یعنی «وثاقت راوی» را ندارد چه آن‌که بررسی تفصیلی خاطرات آقای منتظری و مطالعه احوالات سیاسی و خُلقیِ وی حاکی از ضعف مفرط او در نقل‌های تاریخی است و برخی مطالب آن کذب قطعی است و اگر در «رجال‌شناسی تاریخ انقلاب اسلامی» یک راوی ضعیف و غیرقابل اعتماد داشته باشیم باید جناب آقای منتظری را مصداق بارز آن بدانیم.(جهت مشاهده نقد مستند تفصیلی خاطرات آقای منتظری بنگرید به: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره‌های 21-1) فارغ از نکات پیش‌گفته قرائن دیگری بر رد این روایت وجود دارد و این قرائن مانع «وثوق به صدور» آن می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 5. «بررسی جهت صدور» روایت یکی از مراحل دیگر بررسی اجتهادی روایات تاریخی است و همانگونه که فقهای عظام در طول تاریخ فقه شیعه بخشی از روایات را به‌دلیل اعتقاد به صدور تقیه‌ای آن کنار گذاشته‌اند، منطوق و مفهوم بخشی از روایات تاریخی را با ملاحظه جهت صدور باید کنار گذاشت. بر فرض پذیرش صدور روایت تاریخی فوق از حیث جهت صدور آن بک احتمال وجود دارد، احتمالی که مورد تصریح شخص آقای منتظری نیز هست. وی پیش از ذکر ادعای خود می‌گوید:«گویا ایشان می‌خواستند با ما جدل کنند»(بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199) و بلافاصله به نقل فوق می‌پردازد. این نشان می‌دهد که شخص آقای منتظری نیز می‌دانسته که این حرف با مبانی امام سازگار نیست و این احتمال را مطرح می‌کند که ایشان برخلاف اعتقاد خود و به‌نحو جدلی این صحبت را مطرح کرده‌اند. وقتی شخص راوی، با همه نقایص شخصی و تاریخی، تصریح می‌کند که این مطلب امام جدلی است جایی برای استناد به آن باقی نمی‌ماند. ادامه در صفحه بعد: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13506 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی [صفحه 2 از 4] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 6. جناب آقای شهیدی ادعا کرده که این مطلب مذکور مربوط به «قبل از تصدی مرجعیت امام» بوده است این در حالی است که آقای منتظری هیچ تاریخ معین یا حتی مجملی را برای این نقل ذکر نکرده است و مجهول بودن تاریخ این روایت وجه دیگری برای ضعف آن محسوب می‌شود مگر آن‌که جناب ایشان منبع دیگری غیر از خاطرات آقای منتظری داشته باشند که طبیعتا باید آن را با مشخصات بیش‌تر مطرح کنند. 7. در مطلب مورد نقد ادعا شده بود که امام پیش از تصدی مرجعیت اعتقادی به تشکیل حکومت اسلامی نداشتند. آقای منتظری نیز پس از ذکر ادعای خود گفته: «این بود اظهارات ایشان در آن وقت، و اشاره‌ای هم به ولایت فقیه نکردند. بعدا که ایشان به نجف رفتند...ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی بحث کردند.»(بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199) طبق این بخش از ادعای آقای منتظری که مورد استفاده مدرس نامبرده قرار گرفته؛ امام خمینی قدس سره الشریف تا زمان حضور در نجف و آغاز درس‌های ولایت‌فقیه در سال 1348، هیچ بحثی از ولایت فقیه و حکومت اسلامی مطرح نکردند. اما جناب آقای شهیدی ادعا کرد که عدم اعتقاد امام به حکومت اسلامی تا پیش از تصدی مرجعیت توسط ایشان بود. در این زمینه چند نکته قابل ذکر است: الف. علت عدول جناب شهیدی از این ادعای آقای منتظری چیست؟ آیا جناب ایشان نیز این بخش از خاطرات آقای منتظری را مخدوش می‌داند؟ اساساً آیا می‌توان در این نقل آقای منتظری به این نحو تصرف کرد؟ آقای منتظری ادعا کرده که امام تا سال 1348 هیچ حرفی از ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی نزد. آیا می‌توانیم همین ادعا را منبع قرار بدهیم و در عین حال در آن تصرف کنیم و بگوییم امام تا پیش از تصدی مرجعیت (مثلا تا سال 1341-1340) اعتقادی به حکومت اسلامی نداشت؟! ب. آقای منتظری ادعا کرد که «امام... در آن وقت... اشاره‌ای هم به ولایت فقیه نکردند. بعدا که ایشان به نجف رفتند...ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی بحث کردند.» این در حالی است که طبق تقریرات آقای منتظری از درس اصول امام، ایشان روایت مقبوله عمر بن حنظله را اثبات‌کننده ولایت فقیه می‌دانستند: «فليرضوا به حكما، فإنّي قد جعلته عليكم حاكما» فإنّ تعدية الحاكم ب- «على» تدلّ على الحكومة المطلقة، إذ لا استعلاء للقاضي فكأنّه عليه السلام قال: فليرضوا به قاضيا فإنّه حاكم مطلق من قبلي و الحاكم أحد شئونه القضاء...»(محاضرات فی الاصول، ص431) گفتنی است آقای منتظری در انتهای کتاب، تاریخ اتمام را 18شعبان1370 (معادل 3خرداد1330) عنوان می‌کند. بنابراین، حتی بر اساس مکتوبات آقای منتظری، مرحوم امام در سال 1330 یا پیش از آن به ولایت‌فقیه اعتقاد داشتند و این اعتقاد تلازم قطعی و قهری با پذیرش جواز تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت دارد. اثبات ولایت‌فقیه در تقریرات اصولی سایر شاگردان امام نیز قابل مطالعه است. به‌عنوان نمونه ر.ک: تهذیب الاصول، ج3، ص590. تاریخ اتمام طبق این تقریر 15شعبان1330 ذکر شده است. ادامه مطلب در صفحه بعد: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13507 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی [صفحه 3 از 4] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ج. آقای منتظری ادعا کرده که امام در نفی امکان تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت فرمودند: «مذهب تشیع این است که امام باید معصوم و منصوب باشد. در زمان غیبت تقصیر خود مردم است که امام غایب است.»(بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199) این در حالی است که امام خمینی قدس سره الشریف این شبهه را در کتاب «اجتهاد و تقلید»، که مربوط به دوره اول اصولی‌شان که در سال 1330ه.ش. به‌پایان رسید، پاسخ دادند. ایشان در این زمینه می‌فرمایند: «وما قد يقال: من أنّ غيبة الإمام منّا، فلايجب تعيين السائس بعد ذلك، غير مقنع، فأيّ دخالة لأشخاص الأزمنة المتأخّرة في غيبته روحي له الفداء، خصوصاً مثل الشيعة الذين يدعون ربّهم ليلًا ونهاراً لتعجيل فرجه؟!»(الاجتهاد و التقلید، ص24) ایشان در همین کتاب لزوم تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت را ضرورت عقلی، همانند امور بدیهی، می‌دانند: «إنّا نعلم علماً ضروريّاً؛ بأنّ النبيّ صلى الله عليه و آله و سلم المبعوث بالنبوّة الختميّة أكمل النبوّات وأتمّ الأديان، بعد عدم إهماله جميع ما يحتاج إليه البشر حتّى‏ آداب النوم والطعام، وحتّى أرش الخدش‏، لا يمكن أن يهمل هذا الأمر المهمّ الذي يكون من أهمّ ما تحتاج إليه الامّة ليلًا ونهاراً، فلو أهمل- والعياذ باللَّه- مثل هذا الأمر المهمّ؛ أي أمر السياسة والقضاء، لكان تشريعه ناقصاً، وكان مخالفاً لخطبته في حجّة الوداع‏ وكذا لو لم يعيّن تكليف الامّة في زمان الغيبة، أو لم يأمر الإمام بأن يعيّن تكليف الامّة في زمانها- مع إخباره بالغيبة وتطاولها- كان نقصاً فاحشاً على‏ ساحة التشريع والتقنين، يجب تنزيهها عنه. فالضرورة قاضية بأنّ الامَّة بعد غيبة الإمام عليه السلام في تلك الأزمنة المتطاولة، لم تترك سدى في أمر السياسة والقضاء الذي هو من أهمّ ما يحتاجون إليه، خصوصاً مع تحريم الرجوع إلى‏ سلاطين الجور وقضاتهم، وتسميته: «رجوعاً إلى الطاغوت»، وأنّ المأخوذ بحكمهم سحت ولو كان الحقّ ثابتاً، وهذا واضح بضرورة العقل‏» این؛ همان ادبیاتی است که در ولایت‌فقیه نجف، سال 1348 ، بدان تصریح کردند: «بديهى است ضرورت اجراى احكام كه تشكيل حكومت رسول اكرم (ص) را لازم آورده، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نيست؛ و پس از رحلت رسول اكرم (ص) نيز ادامه دارد...به ضرورت شرع و عقل آن چه در دورۀ حيات رسول اكرم (ص) و زمان امير المؤمنين على بن ابى طالب (ع) لازم بوده، يعنى حكومت و دستگاه اجرا و اداره، پس از ايشان و در زمان ما لازم است.»(ولایت فقیه، صص27-26) بنابراین مبانی اندیشه سیاسی امام پیش از دهه چهل و پس از آن تغییری نداشته است. د. آقای منتظری با ادعای خود تلاش داشت اثبات کند که امام خمینی قدس سره الشریف حکومت را در عصر غیبت حق فقیه نمی‌دانسته. این در حالی است که این ادعا دقیقاً یکی از شبهاتی است که حکمی‌زاده در کتاب اسرار هزار ساله مطرح کرده امام به آن پاسخ داده بود. حکمی‌زاده در کتاب خود نوشته بود: «طبق مبانی فقهی این ادعاء که حکومت حق فقیه است هیچ دلیل ندارد» و امام در پاسخ وی می‌نویسد:«مبانی فقه عمده‌اش اخبار و احادیث ائمه است که آن هم متصل است به پیغمبر خدا و آن هم از وحی الهی است اینک ما چند حدیث در اینجا ذکر می‌کنیم تا معلوم شود از فقه بکلی بی‌خبرند....»(کشف اسرار، ص187) این، حد اعلای تحریف‌گری و مصداق بارز اجحاف به امام است که مبانی حکمی‌زاده را که امام به‌شدت با آن برخورد کرد و کشف اسرار را در رد آن نوشت؛ به شخص امام نسبت بدهیم!! ذکر این نکته ضروری است که در کتاب کشف اسرار جملات متشابهی نیز وجود دارد که ممکن است موهم عدم پذیرش ولایت‌فقیه یا ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از دیدگاه امام باشد اما در همان کتاب محکمات غیرقابل انکاری وجود دارد که اثبات می‌کند امام خمینی نه‌تنها موافق سلطنت نبود، بلکه مشروعیت آن را با ادله متقن زیر سؤال می‌برد و تنها حکومت مشروع را حکومت اسلامی می‌دانست که مرور بخش‌هایی از آن در اینجا بایسته و بجاست. امام خمینی در کشف اسرار به‌صراحت لزوم تبعیت از پادشاهان و امرا را نفی می‌کنند. (کشف اسرار، صص110-109) ادامه مطلب در صفحه بعد: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13508 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی [صفحه 4 از 4] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 امام در کشف اسرار پیرامون عدم مشروعیت حکومت سلطنتی به تفصیل سخن گفته، صراحتا به نقد کارنامه سیاه رژیم پهلوی می‌پردازد. آیا با وجود چنین تصریحاتی می‌توان به ایشان نسبت داد که با اسقاط اين رژيم خودکامه مخالف بوده و قائل به تأسیس حکومت الهی نبوده‌اند؟! در بخشی از کشف اسرار چنین می‌خوانیم: «...اكنون يك نظری هم به قانون‌های دنيا كنيد يك‌نفر از اشخاص عادی يك كتابچه نوشت و در آن تكليف‌هايی برای مردم يك شهر يا يك مملكت تعيين كرد از قبيل اينكه بايد سالی فلان قدر بدهند و فلان كار را كه برخلاف زندگانی و ميل آنهاست بكنند اين كتابچه را همه جزء سياه‌مشق می‌دانيم و اگر بخواهد اين حكم خود را به موقع اجرا بگذارد او را مجرم و حكم او را برخلاف عقل و عدل تشخيص میدهيم اگر صد نفر هم از اين كتابچه‌ها بنويسند باز همان حكم را دارد ولی همين شخص به واسطه زور يا زر عده آراء قاچاقی تهيه كرد و وكيل شد و همان صد نفر ديگر هم با وسيله‌هايی كه همه می‌دانيم خود را به كرسی وكالت رساندند اينجا ديگر هر حكمی آنها بكنند برخلاف ميل موكلين باشد يا برای غارت اموال و هتك ناموس و ريختن آبروی آنها باشد اين حكم خردمندانه و از روی معدلت است و مخالفت با آن جرم و جنايت است. از عقل روشن خالی از عادات جاهلانه تفاوت اينها را بپرسيد اگر بگوييد مردم خودشان وكيل تعيين كردند و مجبورند تبعيت كنند میگوييم همه میدانيد كه اولاً اكثر مردم خبر از وكالت و آمدن و گذشتن دوره انتخابات و چگونگی وكالت و حدود اختيارات وكيل ندارند از اين جهت در شهرستان‌هايی كه بيش از دويست هزار جمعيت دارد بيشتر از ده، دوازده هزار تعرفه برای انتخابات پخش نمیشود. و در اين صورت وكالت ظالمانه و احكام آنها جور است و درباره مردم نبايد اجرا شود و ثاني ًاچهارده دوره از انتخابات ايران ما گذشته و همه ديديدكه چه در دوره قبل از ديكتاتوری و چه در آن دوره‌های ننگين و چه دوره بعدكه اين دوره است وكالت از روی عدالت و آزادی جريان پيدا نكرده حالا همه دوره‌ها را بتوانيد كنيد دوره‌های راكه نمیشود سرپوشی كرد. چه شدكه قانونهای آن روز را هم همه عادلانه میدانيد و مخالفت آن را جرم تشخيص میدهيد با آن كه حقا عملكردن به آنها از بزرگترين جرم‌ها و بيدادگری‌هاســت و ثالثا وكيل به حكم خرد بايد كارهايش موافق صلاح و نفع موكل باشد وگرنه از وكالت معزولست به حكم خيانت و جنايت و موكلين هرگز اختيار جان و مال و فرزند و ناموس خود را به آنها نداده و نمیدهند پس تمام اين قانونهای بشری و حكومتهای جهان از روی جور و برخلاف حكم خرد پايه‌اش بنا نهاده شده است» (کشف اسرار، صص181-179) ایشان پس از اثبات لزوم تشکیل حکومت اسلامی، علت نپرداختن فقها به مسئله حکمرانی فقیه را ناشی از نبود شرایط برای شکل‌گیری حکومت اسلامی و ضرورت حفظ نظام معاش مردم برمی‌شمارد، و نه ادله واهی همچون غایب بودن امام به دلیل گناه مردم!! امام چنین می‌نویسد: «تشکیلاتی که بر اساس احکام خدا و عدل الهی تأسیس شود بهترین تشکیلات است...»(کشف اسرار، صص187) بر اساس مجموعه نکات پیش‌گفته باید گفت نقلی که توسط آن استاد محترم مورد استناد قرار گرفته به‌هیچ وجه قابل اعتنا نیست و امید است جناب ایشان با توجه مستندات مندرج در این یادداشت، در اسرع وقت بیانات پیشین خود را جبران و تصحیح فرمایند. انشالله جناب استاد شهیدی جرأت و جسارت این شاگردان کوچک مکتب امام صادق علیه‌السلام در تحریریه روزنه در نقد مطالب‌شان را ببخشایند. در پایان همگان و به‌ویژه شخصیت‌هایی که دارای کرسی تدریس هستند یا شعاع تأثیرگذاری نسبی در محیط نخبگانی دارند را به دقت‌نظر ویژه در صحت‌سنجی موشکافانه و نقل عالمانه روایت‌های متکثر تاریخی دعوت می‌کنیم. مع‌الاسف در زمانه ما نقل‌های مخدوش و نامعتبر در تقابل با اسناد متقن و متون محکم تاریخی در جهت به کار گرفته شده و امید است فرهیختگان متعهد حوزوی و دانشگاهی نسبت به این پدیده خطرناک به تکلیف الهی خویش در تبیین حقایق عمل نمایند. باشد که با امام و شهدا محشور شویم. انشالله. صفحه ۱: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13505 صفحه ۲: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13506 صفحه ۳: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13507 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| نوحه جانسوز مرحوم مؤذن‌زاده در سوگ حضرت زهرا سلام الله علیها از همه عزیزان التماس دعا داریم.... ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از علیرضا زادبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تورج‌م رو ندیدی؟ . با همان لهجه ای درد و دل می‌کند که آن آواز را می‌خواند! از همان شهر، گیلکی! چهل سال چشم انتظاری! رسانه تعیین می‌کند شما چه تصویری را ببینید! چگونه دیگران بشناشید چگونه درباره شان فکر کنید و چه تصویری از آنان در ذهن داشته باشید همه را به گریه انداخت حتی فیلمبردارها را... منتشر کنید https://eitaa.com/Politicalhistory
تاریخ شفاهی مدارس علمیه بانوان مشهد.pdf
976.2K
گزارشی از پروژه ثبت تاریخ شفاهی مدارس علمیه بانوان مشهد ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| امام جمعه سمنان با «رباخوار فرهنگی» خواندن برخی متولیان فرهنگی می‌گوید: «اگر امروز از حجاب شرعی عقب نشینی کنیم فردا باید سر برهنگی و عدم برهنگی بجنگیم» ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053