eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
رنجنامه سیداحمد(1).pdf
438.4K
💥متن كامل سید احمد خمینی خطاب به آقای 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل وصیت‌نامه مرحوم حاج‌ سیداحمد آقا خمینی به حسن و برادرانش این توصیه را می‌‌‌ نمایم که همیشه سعی کنند در خطّ رهبری حرکت کنند و از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آن است. [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ‏‏بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‏ ‏‏با امید به رحمت واسعه حضرت حق جل جلاله و ایمان به حقانیّت آنچه حضرت خاتم‌الانبیاء محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلّم آورده است و با اقرار به تبعیّت محض از معصومین بزرگوار بخصوص مولای متقیان امیرمؤمنان و خلیفه بلافصل رسول اکرم صلی‌الله علیهما و آلهما.‏ ‏‏اینجانب احمد خمینی فرزند امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه در تاریخ 30 شهریور 71 هجری شمسی مطابق با 23 ربیع‏‏ الاول 1413 قمری چند سطری به عنوان وصیت می‌‌‌ نویسم تا به این اصل اسلامی عمل کرده باشم.‏ ‏‏1- وصی خود فرزندم حسن خمینی را قرار دادم تا در صورت امکان به آنچه مورد نظرم است عمل نماید انشاءالله خداوند به ایشان پاداش خیر دهد.‏ ‏‏2- مرا حتی‌المقدور نزدیک پدر عزیزم و مُراد و امامم دفن کند تا شاید به حساب حضرت امام فاتحه‌‌‌ ای هم نصیب من سراپا گناه گردد و خداوند به خاطر آن حضرت مورد ‏‎‏لطفم قرار دهد.‏ ‏‏3- بعد از من کار مرقد حضرت امام با ایشان است تا به کمک و هدایت برادر عزیزم جناب حجةالاسلام آقای انصاری که با در نظر گرفتن تمامی جهات بهترین فرد و دلسوزترین شخص نسبت به حرم حضرت امام است کارهای آنجا را بعد از من دنبال کند، بعد از من حسن خمینی تولیّت آن مزار‏‏ شریف را عهده‌‌‌ دار باشد.‏ ‏‏4- کُلیه اعلامیه‌‌‌ ها و کتابها و نوشتجات حضرت امام قدس سرّه بعد از من در اختیار حسن خمینی است که هرگونه می‌‌‌ خواهد چاپ و مُنتشر کند و در صورتی که وضع مالی خانواده‌‌‌ ام خوب نباشد از درآمد آن برای گذران زندگیشان استفاده کند و الّا بهتر است پول حاصل از آن به فقراء و یا خرج حرم امام گردد درآمد آن مال همۀ افراد خانواده است، کار مؤسسه نشر امام نیز با صلاحدید حسن آنگونه که تشخیص می‌‌‌ دهد است.‏ ‏‏5- کتاب‌هائی که در دفتر فرهنگی است و متعلق به من است در صورتی که خانواده‌‌‌ ام (فاطی) احتیاج مادّی داشته باشد بفروشند و پولش را در اختیار او بگذارند ولی بهتر است همۀ بچه‌‌‌ ها از آنها استفاده کنند در صورتی که نه احتیاج مادّی باشد و نه بچه‌‌‌ ها از آن استفاده‏‎ ‎‏می‌‌‌ کنند به کتابخانه آیت‌‌‌ الله العظمی آقای نجفی سپرده شود تا طُلاب از آن استفاده کنند و اگر حرم امام دارای کتابخانه شد در آنجا گذارده شود.‏ ‏‏6- کلیه اثاث منزل که مال من است به همسرم بخشیدم، البته اثاثی که مربوط به من است خیلی ناچیز است.‏ ‏‏7- من شخصاً در هیچ بانک و مؤسسه‌‌‌ ای و یا شرکتی و از این قبیل وجهی ندارم و اگر مختصر پولی در بانک تعاون اسلامی دارم شهریه‌‌‌ های مراجع بزرگوار قُم است که باید صرف فقراء گردد.‏ 8_ وجوهی که نزد خودم است یا پول شخصی و یا وجوه شرعیّه است که جای هر کدام مشخص و روی هر کدام نوشته شده است، اگر به پولی برخورد شد که مشخص نبود از اموال خودم محسوب نگردد. کُلیه وجوهی که سهم مبارک و یا خیرات است در اختیار رهبر بزرگوارمان حضرت آیت‌‌‌ الله خامنه‌‌‌ ای دامت برکاته قرار گیرد تا در موارد مقرره‌‌‌ اش صرف گردد.‏ ‏‏ 9- به فرزندان عزیزم حسن و یاسر (رضا) و علی سفارش می‌‌‌ کنم که متدین و باتقوی باشند و دوست دارم در حوزه علمیه قم درس دینی بخوانند و در موقعش متلبس به لباس روحانیّت شوند. معتقدم اینطور بیشتر محفوظ می‌‌‌ مانند و سفارش مادرشان فاطی عزیزم که زن فاضل و بسیار مُتدینی است را به آنها می‌‌‌ کنم او زن عارف مسلکی است که مورد علاقه شدید امام بود، نکند خدای ‏‎‏ناکرده بعد از من به او کم محبّتی شود، نکند خدای ناکرده صدای فرزندان نسبت به او بلند شود. او لطیف و دانا است و گوش دادن به نصایح او مُسلماً به نفع فرزندان است.‏ ‏‏سفارش مادرم که جان عزیزم فدای او باد را می‌‌‌ کنم ـ او سختیها و مرارتهای بسیار کشیده است و همیشه انیس و مونس اماممان بوده است ـ فرزندانم و فاطی خیلی مواظب ایشان باشند، امروز خدمت به خانم روح امام را شاد‏‎ ‎‏می‏‎‌‌‌ ‎‏کند.‏ ‏‏فاطی عزیزم تو خود بهتر از همه می‌‌‌ دانی که دیر یا زود همه رهسپار دیار آخرتیم، سعی کن زندگی عادی خود را ادامه دهی و راضی باشی به رضای حق جلّ و علا.‏ 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل وصیت‌نامه مرحوم حاج‌ سیداحمد آقا خمینی من در جهت مصلحت امام به هیچ فرد و گروهی رحم نکرده‌‌‌ ام و خیلی‌‌‌ ها را در این راستا رنجانده‌‌‌ ام که هنوز هم از این جهت ناراحت نیستم! [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ‏‏10- بین خود و خدای خود رضایت کامل دارم که تمام تلاشم برای تقویت اسلام و نظام و امام بوده است و از این جهت در آرامش کامل بسر می‌‌‌‌برم البته من هم مانند همه کسانی که درگیر کارهای مختلف مبارزاتی و سیاسی هستند بی‌‌‌‌اشتباه نبودم و به این اعتراف می‌‌‌ کنم ولی تنها کسانی اشتباه نمی‌‌‌ کنند که کاری نمی‌‌‌‌کنند. در زد و خوردهای سیاسی ممکن است کارهائی انجام داده باشم که مناسب شأن امام و یا یاران امام نبوده باشد، تقاضایم از خدا و یاران امام این است که مورد عفوم قرار دهند. ‏‏ من در جهت مصلحت امام به هیچ فرد و گروهی رحم نکرده‌‌‌ ام و خیلی‌‌‌ ها را در این راستا رنجانده‌‌‌ ام که هنوز هم از این جهت ناراحت نیستم. از همه بخصوص مادر، فاطی، خواهرها و بچه‌‌‌ هاشان و قوم خویشان مادری و پدری، نسبی و سببی اُمید عفو و دعای خیر دارم.‏ ‏‏به حسن و برادرانش این توصیه را می‌‌‌ نمایم که همیشه سعی کنند در خطّ رهبری حرکت کنند و از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آن است و بدانند که ایشان موفقیّت اسلام و نظام و کشور را می‌‌‌ خواهند. هرگز گرفتار تحلیل‌‌‌ های گوناگون نشوند که دشمن در کمین است.‏ ‏‏خداوندا عبد تو پیش تو می‌‌‌ آید و تنها امیدش به تو است عبدی شرمگین و گناهکار او را به رحمت و بزرگواری خود ببخش یا ارحم الراحمین والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته ‏ ‏‏برای من 10سال نماز و روزه بدهید. وصیّتنامه‌‌‌‌های قبل از این تاریخ فاقد ارزش است.‏ ‏احمد خمینی‏ ‏23 ربیع الاوّل 1413 ‏ ‏30 شهریور1371‏ 🔸حاشیه روزنه ۱. این متن نشان‌گر صفا و صداقت احمد‌آقا و عصاره شخصیت و کارنامه اوست. ۲. احمدآقا که خود بود، اسناد و مسئولیت سنگین حفظ و نشر آثار امام را به حسن آقا سپرده است؛ امری که با گذشت چند دهه از آن، کارشناسان امر در مورد حسن انجام آن تردیدهایی دارند که امید است با تغییر رویه و بازگشت به سیره احمدآقا، دلسوزان انقلاب اسلامی دیگر باره، نسبت به امانت‌داری در صیانت از افکار و آثار امام شهادت دهند. هیچ انقلابی عاقل و منصفی از زاویه‌دار برشمردن یا بی‌اعتبار کردن مؤسسه آثار امام خوشحال نیست، بلکه مشاهده برخی اشکالات فاحش موجب نقدها و قضاوت‌ها می‌شود که امید است این امور نیز به نحو احسن اصلاح شود. ۳. توجه احمدآقا به که ریشه در سیره امام و حاج‌آقا مصطفی دارد، در جای جای متن منعکس است. ۴. زهد احمدآقا نیز شبیه امام و برادر شهیدش است؛ او از زندگی چیزی برای خود نیندوخته بود و این امر برای همه درس‌آموز باید باشد. مردم به خاطر این زهد است که احمدآقا را فراموش نمی‌کنند. ۵.احتیاط در مسائل مالی، نکته دیگری است که برای هر طلبه‌ای و خصوصا ارباب وجوهات، الگوست. ۶. علاقه به سلک روحانیت و جایگاه صیانت‌گری لباس مقدس روحانیت را در توصیه به فرزندان می‌توان باز شناخت. ۷.توصیه به حفظ حرمت مادر و همسر نیز جالب است و ای کاش همین حساسیت‌ها در مورد همسر مکرمه و فرزندان آقا مصطفی نیز اعمال می‌شد و بشود. ۸.شهادت به مصروف کردن تمام تلاش خود برای تقویت اسلام و نظام و امام و در عین حال اذعان به احتمال ارتکاب برخی اشتباهات سیاسی و طلب حلالیت، نشانی دیگر از صداقت و تقوای اوست. ۹.تصریح به اینکه در جهت مصالح امام به هیچ فرد و گروهی نکرده و بخاطر رنجش اینان ناراحت هم نیست، نشان از صلابت در اقدام انقلابی و ثبات قدم دارد. اینکه برخی منتظری‌چی‌ها به دروغ ادعا کرده و می‌کنند که احمدآقا از رنج‌نامه عدول کرده، تکلیفش با همین تصریحات روشن می‌شود. ۱۰.توصیه به فرزندان برای حرکت در خط رهبری و پرهیز از انحراف از خط رهبری و اینکه این امر ملاک خیر دنیوی و اخروی ایشان است، اصل مهمی است که امید است همیشه مورد توجه ایشان باشد. ملت انقلابی ایران هیچ دوست نمی‌دارد که وابستگان نسبی و فکری به امام خمینی، از مسیر انقلاب اسلامی منحرف شوند؛ کما اینکه مقام معظم رهبری در دهه‌های پیشین، بیشترین تلاش‌ها را در حفظ منسوبین به امام و انقلاب، به خرج داده‌اند. چنانکه امام عزیز نیز آخرین تلاش‌ها را برای حفظ امثال شریعتمداری‌ها و منتظری‌ها به کار بست. در دورانی که اسرائیلی‌های آدمکش، طیفی از سیاسیون ایران را سرمایه خود خطاب می‌کنند، تعیین خط و خطوط فکری سیاسی و حرکت در خط رهبری، کمترین انتظاری است که از خانواده امام داریم؛ انتظار آنکه کارنامه سیاسی فرزندان احمدآقا بر وصایای صریح ایشان تطبیق کند، انتظاری حداقلی است که امید است برآورده شود. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
و سخنی با دولت و مجلس انقلابی! تلنگر! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ارگان رسانه‌ای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام شامل تشکیلات عریض و طویلی است که یکی از پایگاه جماران است. سایت جماران این روزها به واسطه همگرایی حداکثری با برخی رسانه‌های معاند از جمله‌ (موسوم به )، با عنوان معروف شده است! حالب و عجیب آنکه؛ در سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا خمینی نیز همچنان تمرکزش را بر ماجرای درمانگاه قم و تخریب طلبه ناهی از منکر قرار داده است! به راستی کدام مرجع نظارتی باید به این موضوع ورود کند؛ بودجه‌های چند صد میلیاردی به نام حفظ و نشر آثار امام گرفته می‌شود اما خروجی‌اش شده امثال پایگاه و این مزخرفاتی که در فتنه‌ها و بزنگاه‌های مهم تحویل می‌دهد! این کارها با امام چه نسبتی دارد؟ چرا باید بودجه عمومی ملت به جیب جماعتی برود که در مسیر مخالف آرمان‌های امام حرکت می‌کنند؟! از نمایندگان محترم می‌خواهیم موضوع از مجموعه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام را کلید بزنند و در اختصاص بودجه به ارگان‌های اقماری وابسته به این مجموعه که برخی شان نسبتی با اندیشه امام ندارند تجرید نظر فرمایند. هم در این سال‌ها به این موضوع دقت و توجه کافی نداشته و ندارد! از برخی کارگزاران دولت که امیدی نداریم اما قوه عاقله متدین و انقلابی مشورت دهنده به دولت باید باشد و در تخصیص بودجه و سایر حمایت‌های مادی و معنوی صیانت از را مورد توجه قرار دهد. @rozaneebefarda
34.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈👈👈 این چند دقیقه تحلیل آیت الله حسینی قزوینی از ماجرای درمانگاه قم را بشنوید. 🔰با انتشار این کلیپ در ثواب آن سهیم شوید. ‌ ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ 🙏 کانال رسمی آیت الله استاد حسینی قزوینی https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
فرزندِ امین پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سالروز درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/1 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/2 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/3 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/4 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/5 پیام تسلیت مقام معظم رهبری به‌مناسبت ارتحال مرحوم حاج احمد خمینی پیام امام خمینی به ملت ایران درباره سید احمد خمینی و رفع تهمت‌های ناروا/1 پیام امام خمینی به ملت ایران درباره سید احمد خمینی و رفع تهمت‌های ناروا/2 چرا امام از ابتدا آقای منتظری را کنار نگذاشت؟ تمام حزب‌اللهی‌ها در آخرت جلوی شما را خواهند گرفت! امام در مقابل مصلحت نظام و اسلام از هیچ چیزی نمی‌گذرند خون دلی که امام خورد! رنج‌نامه مرحوم حاج احمد خمینی خطاب به منتظری 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مسأله انتخابات؛ اکثریت مشروع یا مشروعیت اکثریت نقدی بر ادعانامه‌های انتخاباتی شیخ برجامی /۲ 💥اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام والمسلمین داود مهدوی‌زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 انتخابات همزمان دو مجلس مردمی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ علیرغم خواست و پیش گویی های جبهه معارض و برانداز برگزار شد. بیش از بیست و پنج میلیون نفر از مردم ایران پای صندوق رأی حاضر شدند و نمایندگان دو مجلس را انتخاب کردند. 🔸حضور بیست و پنج میلیون انسان بالغ و عاقل پای صندوق رأی چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. با وصف این، نویسندگان و صاحب منبران جبهه معارض با القای شبهات و تفسیرهای غلط و مغالطه آمیز سعی در ندیدن این جمعیت میلیونی مردم را دارند. 🔸یکی از مغالطات شبهه افکنان پیرامون این انتخابات مغالطه اکثریت است. به زعم آنان حضور ۴۱ درصدی مردم نشانه اقلیتی است(!) که مشروعیت نظام ولایی را مخدوش می کند و تصمیم خبرگان را بدون پشتوانه و اعتبار شرعی و قانونی می سازد. 🔸ندیدن و به حساب نیاوردن رأی ۴۱ درصد از مردم برای هر انسان منصفی کافی است که در ارزیابی نهایی خود جریان معارض را عاری و تهی از احساس مردمی بودن و احترام بالاصاله به رأی مردم بداند. با وصف این، پاسخ های دیگری نیز به این مساله وجود دارد. 🔸اما مساله اصلی در باب مفهوم اکثریت در امر انتخابات این است که با فرض دعوت عمومی حاکمیت و آزادی مشارکت مردم در انتخابات، کدام اکثریت مشروعیت دارد، اکثریت شرکت کننده یا اکثریت بیرون از صندوق؟ 🔸وجه مغالطه آمیز و پارادوکسیکال این شبهه (اکثریت مشارکت داخل و خارج صندوق) از همین جا ناشی می شود. 🔸عقل سلیم و تجربه دموکراسی های موفق دنیا اکثریت شرکت کننده در انتخابات را مشروع و حجت می داند. چون نظر اکثریت بیرون از صندوق بر خلاف نظر جریان معارض بسیط نیست و تفسیر های مختلفی از آن می شود و لذا پشتوانه هیچ دیدگاهی نمی تواند باشد و با آن نمی توان چیزی را نفی یا اثبات کرد. برخلاف اکثریت شرکت کننده که نظرش روشن و شفاف است. 🔸بر همین اساس، اصل پنجم قانون اساسی در سال ۶۸ به منظور دفع چنین شبهه ای بدین صورت اصلاح شده است: "در زمان‏ غیب‏ حضرت‏ ولی‏ عصر (عجل‏ الله‏ تعالی‏ فرجه‏) در جمهوری اسلامی‏ ایران‏ ‎‎‎‎‎ولایت‏ امر و امامت‏ امت‏ بر عهده‏ فقیه‏ عادل‏ و با تقوی‏، آگاه‏ به‏ زمان‏، شجاع‏، مدیر و مدبر است‏ که‏ طبق‏ اصل‏ یکصد و هفتم عهده دار آن می گردد". 🔸مطابق اصل یکصد و هفتم، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. یعنی مطلق منتخب مردم بودن خبرگان کفایت می کند. این امر با مبانی فقه امامیه که برای تشخیص مرجع تقلید اعلم جامع الشرایط، شهادت دو نفر عالم عادل را کافی می داند، سازگاری دارد. 🔸وقتی مرجعیت فقیه با شهادت دو عالم عادل ثابت شدنی است (العروة الوثقی، احکام التقلید، مسأله ۲۰) حجیت ولایت امری فقیه با رأی بیست و پنج میلیونی بطریق اولی اثبات می شود. 🔸بدیهی است که مقصود امام خمینی ره از آرای اکثریت مسلمین، اکثریت شرکت کننده در انتخابات است. چون ایشان تصریح به قانون اساسی دارند (صحیفه امام ج ۲۰ ص ۴۵۹). قانون اساسی هم نظر به اکثریت شرکت کننده دارد نه مطلق اکثریت. 🔸آری، همان‌طور که امام خمینی ره انتخابات را نوعی بیعت در صدر اسلام تعبیر کرده است (صحیفه امام ج ۲۰ ص ۴۵۹)، بیعت به معنای مشارکت مستقیم مردم در انتخاب حاکم شرعی و قانونی است. 🔸بنابر این، کسانی که در مجلس بیعت حضور نیافته اند نمی توانند از تبعیت از حاکم منتخب طفره روند. چنانکه معاویه با طرح چنین مساله ای (عدم حضور در مجلس بیعت) سعی در سرپیچی از ولایت حضرت وصی را داشت. 🔸اما امام علی علیه السلام طی نامه ای خطاب به معاویه پاسخ داد که راه گریزی از پذیرش نتیجه بیعت ندارد: "بيعت كردن فقط يك بار است و دوباره در آن نظر نتوان كرد. گزينش از سر گرفته نشود. هر كه از بيعت بيرون رود، طعن زننده است، و هر كه در پذيرفتنش درنگ كند و دو دلى نشان دهد، منافق است" (نهج‌البلاغه: نامه هفتم). 🔸نتیجه گفتار بالا این است که اکثریت در همه دموکراسی ها و مردم سالاری دینی در چارچوب قانون انتخابات مشروعیت پیدا می کند. لذا عدم مشارکت اکثریت در انتخابات به مثابه اسقاط حق و سلب مشروعیت از خود است. از این رو، انتخابات در نسبت با پدیده اکثریت، مشروعیت ساز و مشروعیت سوز است. با دیدگاه خوارجی و اموی نمی توان از پذیرش انتخابات دموکراتیک طفره رفت! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حمایت رئیس سازمان تبلیغات رفسنجان از طلبه ناهی از منکر در جریان درمانگاه قم از هر که با سکوت یا بیان خود به جریان قوت بخشید خصوصا عمامه‌به‌سرها تبری می‌جویم. @rozaneebefarda
موضع حجت‌الاسلام علی ثقفی در ضرورت توجه به پشت‌پرده‌های ماجرای اخیر قم! 🔻مواضع روحانیون مخالف طلبه ناهی از منکر نشان‌گر یک جریان سازمان‌دهی شده برای ایجاد دودستگی روحانیت در قم است! @rozaneebefarda
حجت‌الاسلام رهدار: به نظر می‌توان در آیت‌الله بودن برخی آیت‌الله‌های ناقد طلبه ناهی از منکر تردید کرد! @rozaneebefarda
امام جمعه پردیسان.mp3
4.79M
🎙بشنوید|| مواضع روشنگرانه امام جمعه پردیسان قم پیرامون ماجرای نهی از منکر در درمانگاه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸حجت الاسلام و المسلمین حامدی: ▫️تذکر لسانی کار مردم است اما مسئولان چرا برخورد نمیکنند که اینقدر جری شده‌اند که در قم و نزدیکی حرم چنین اتفاقی رخ دهد؟ ▫️از نظر شرعی و قانونی حق آن طلبه بوده که نهی از منکر انجام دهد و کسی اجازه ندارد مانع آن شود. 🔻با تأسف بیشتر، برخی عمامه به سرها مانند فتنه سال گذشته، بدون اطلاع سخنانی گفته اند که مایه شرمندگی است. ▫️اگر غفلت کنیم ممکن است مانند سال گذشته مشکلاتی دامن گیر کشور شود. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
1_54124205.mp3
7.77M
💥هشدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده در قم ◀️بازنشر سخنرانی 15اسفند1397؛ به مناسبت اظهارات تأسف‌بار اخیر برخی معممین حوزه قم در تضعیف اصل امر به معروف و نهی از منکر حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 🔹گفته می شود که تاریخ تکرار می شود و تاریخ اینگونه تکرار می شود که ما از تاریخ درس نمی گیریم. اگر از ملت ها در هر عصری و در میان هر نسلی آنگونه که باید و شاید از تاریخ درس بیاموزند حوادث ناگوار دوباره تکرار نمی شود. 🔸متاسفانه به مصداق آیه شریفه وقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب آن خردمندی و آن آگاهی وقتی وجود نداشته انسان از سرگذشت گذشتگان نمی تواند عبرت بگیرد. روزگار ما اینگونه شده که در هر عصری باید یک داشته باشیم... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بيانيه 110نفر از اساتيد و پژوهشگران در حمايت از آمرين به معروف .pdf
1.5M
بيانيه 110 نفر از اساتيد و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در تقدير از روحانی ناهی از منکر درمانگاه قم و نقد مواضع غلط برخی حوزویان بسم‌الله الرحمن الرحيم الذين إن مکّنّاهم في الارض أقاموا الصلوة و آتوا الزکوة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر ما جمعي از اساتيد و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، حمايت قاطع خود را از آمران به معروف و ناهيان از منکر اعلام می‌کنيم و همکاری مردم با حاکميت را يکی از مهم‌ترين راه‌کارهای موفقيت در تحقق اين فريضه بزرگ الهي ازجمله در مقابله با پروژه پيچيده کشف حجاب می‌دانيم. از روحاني فاضل و مظلومِ ناهي از منکر در واقعة کشف حجاب اخير قم تقدير و تشکر می‌نماييم. در واقعة اخير، در کنار فضاسازي گسترده دشمنان خارجی و داخلی بر ضد احکام مسلم اسلامی، آنچه موجب تأثّر بيشتر شد، موضع‌گيری برخی روحانيان در نقد اقدام روحانی ناهی از منکر و حکم به حرمت فعل وی بود. معدود ليبرال‌های در لباس روحانيت، تکليفشان روشن است که بدليل خودباختگی در مقابل غرب و جمود فکری، می‌خواهند احکام اسلام را در مقابل انديشه ليبراليسم ذبح کنند. روي سخن ما با برخی فضلای انديشمند حوزوی است که متأسفانه ـ‌برخلاف موضع اکثريت روحانيت‌ـ به‌دليل عدم توجه کامل و دقيق به ابعاد مسأله، با نگاهی تک‌بعدی و از زاويه‌ای ناقص به تحليل و قضاوت پرداخته، اقدام روحانی ناهی از منکر را حرام دانسته‌اند! سخنان و نوشته‌هاي اين بزرگواران، هر چند نادانسته، در مسير تقويت اراده دشمن براي خشکاندن اراده امر به معروف و تثبيت بی‌حجابی درکشور بوده است. ▫️متن کامل بیانیه و اسامی امضاکنندگان در فایل پیوستی. @rozaneebefarda
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| موضع جامع و صریح آیت‌الله اراکی در نقد مواضع غلط برخی حوزویان پیرامون ماجرای نهی از منکر یک روحانی در درمانگاه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🟥اظهاراتی از سوی برخی افراد که منتسب به حوزه علمیه هستند، در مورد حرمت تصویربرداری یک خانم بی‌حجاب، مطرح شده است. این باید تبیین شود؛ چنین نیست که این آقایان به نظرشان رسیده است! ◾️مسائل فقهی را اینطوری باری به هر جهت و بر اساس انفعالات عاطفی و فکری نمی‌شود مطرح کرد. با دین خدا نمی‌شود اینچنین رفتار کرد. ▫️ شخص بی‌حجاب اولاً به خود کرده و ثانیاً به جامعه! ▫️باید از کسی که در مقابل این ظلم می‌خواهد ایستادگی کند، حمایت کرد؛ او از حقوق جامعه، بلکه از حقوق همان زنی که رعایت حرمت خودش را نکرده هم دفاع می‌کند! ▫️ کسی که از حقوق اجتماعی معنوی و فرهنگی و ملی دفاع می‌کند مانند کسی است که از مرزهای کشور در سرما و گرما دفاع می‌کند، او از دفاع می‌کند و این از ، ! ▫️ ما از ناهیان از منکر تجلیل می‌کنیم و اینها را می‌دانیم. 🔻از خدای متعال می‌خواهیم به این عزیزان قوت، قدرت و توفیق بیشتر عنایت کند و عمل آنها را قبول کند و به آنها در دنیا و آخرت عنایت کند! 🔻از مسئولین می‌خواهیم از این حمایت کنند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از احمدحسین شریفی
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1710634765442591133 اینکه عده‌ای از مدعیان فقاهت با استناد به روایت منافقانه و تفرقه‌افکنانه رسانه فاسق و فاسد اینترنشنال از کلیپ فحاشی و هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه (علیرغم همه شواهد موجود در آن کلیپ) به محکومیت آن طلبه مظلوم و مؤدب و متین حکم دهند، به نوبه خود یک «فاجعه فقهی» در تاریخ فقاهت شیعی است. نباید از کنار آن به راحتی گذشت. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
حوزه اصیل باید تکلیف مدعیان دروغین دانش فقه را مشخص کند. پرونده آنان که همراه با رسانه های معاند به نفع هنجارشکن و بر ضد ناهی از منکر با اظهارات نسنجیده و نامشروع بر آتش فتنه دمیدند و گاه مواضع مجرمانه اتخاذ کردند نباید بسته شود و باید در معرض دید و قضاوت لجنه های علمی حوزوی و‌ دانشگاهی باز بماند. https://virasty.com/Bagherzadeh/1710715424405306499
چند نکته فقهی در حاشیه بحث نهی از منکر درمانگاه قم [صفحه ۱ از ۲] محمدتقی نصرالهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️پیرامون بحث‌های مرتبط با ماجرای نهی از منکر درمانگاه قم و ناظر به مواضع مخدوش برخی حوزویان، نکاتی فقهی قابل ذکر است: ۱. احتمال تاثیر صرفا به «تاثیر نهی خود شخص» نیست بلکه گاهی ناهی منکر می داند که اگر به فرض مثال پدر شخص گناهکار او را نهی کند او قبول می کند. در اینجا چه بسا واجب باشد از پدر شخص چنین درخواستی کند(مرحوم امام در تحریر الوسیله اصل این نکته را بیان می‌کنند ج1ص479 مسئله9 ) . در بحث مورد نظر اگر ناهی از منکر در نهی خود احتمال تاثیر ندهد یا احتمال مفسده باشد می تواند یا چه بسا واجب است که از نهاد حکومتی بخواهد که آنها شخص گناهکار را نهی کنند. و این مطلب از واضحات است زیرا امر و نهی به تصریح بسیاری از فقها «وادار کردن» است نه «امر و نهی لسانی» و «وادار کردن» یا به تعبیری: «الحمل علی المعروف و المنع من المنکر»(۱) صرفا با رفتار شخصی حاصل نمی شود و چه بسا نیازمند کمک دیگری یا دیگران یا نهاد حکومتی باشد. ۲. اصولا نهی از منکر منحصر به نهی از منکر در اصطلاح مرسوم نیست بلکه گاهی اعم از آن است. توضیح اینکه: برخی خیال می کنند «نهی از منکر» صرفا «بازداشتن گنهکار از گناه» است در حالیکه این یک اصطلاح است و در اصطلاح اعم «هرگونه رفتار برای اقامه دین» از جمله «مجازات گناهکار» هم امر به معروف و نهی از منکر است. که در اینجا لزوما شروط «نهی از منکر در اصطلاح اول» وارد نمی شود. به عنوان مثال در روایات زیادی داریم که گاهی جهاد را نهی از منکر نامیده اند در حالیکه در جهاد لزوما شروط «نهی از منکر در اصطلاح اول» وارد نیست. مثلا در اصطلاح اول احتمال ضرر موجب رفع وجوب است اما در جهاد گاهی شخص یقین به شهادت دارد اما وظیفه دارد در جهاد شرکت کند. لذا در شریعت مقدس «مجازات گنهکار» وارد شده است و در «اصطلاح اعم» می توان آن را نهی از منکر دانست اما اینجا مجازات مشروط به نتیجه در مورد «شخص گنهکار» نیست، بلکه مجازات گنهکار حکمی است و حکمت هایی دارد، که از جمله آن «ترک کردن گناه توسط خود شخص» است و چه بسا گاهی «ترک گناه توسط دیگران» و چه بسا «تطهیر گناهکار» یا هر چیز دیگری. در هر حال حکومت اسلامی در حکم اولیه موظف به تعزیر گناهکار است و در اینجا با فرض محقق نشدن یک «حکمت» اجرای حکم الهی تعطیل نمی شود. آری گاهی چه بسا با تشخیص ولی فقیه اجرای حکمی موقتا به علت مفاسدی تعطیل شود اما این باید با «صلاح دید ولی فقیه» و «به اندازه ضرورت» باشد نه اینکه هر شخصی حتی «مجتهد» احساس وظیفه کند و علیه اجرای حکم اولیه شرع شانتاژ ایجاد کند. ۳. اما شبهه «ایذاء گنهکار» از آن دست مطالب عجیب است زیرا فقها تصریح فرموده اند که غالبا «نهی از منکر» همراه با «ایذاء» است زیرا نفس «نهی لسانی گنهکار از کار مورد علاقه» یا «ترش کردن چهره» یا حتی «قطع ارتباط با او» تا برسد به «مرتبه سوم» و «جلوگیری یدی و فیزیکی» از گناه» غالبا موجب «ایذاء» می شود اما اگر بنا باشد این «ناخوش شدن گنهکار» باعث ترک «نهی از منکر» شود این نهایتا به تعطیلی «نهی از منکر» می انجامد. به بیان روشن تر ادله حرمت ایذاء مومن با ادله وجوب نهی از منکر تخصیص می خورد. (۲) لذا گمان نمی کنم هیچ فقیهی «نهی از منکر» را مشروط به «ناراحت نشدن گنهکار» دانسته باشد. آری ممکن است برخی کسانی که تصمیم دارند به گمان خویش «فقه» را در بستر «مبانی و اصول لیبرالی» معنا کنند دچار چنین خبطی بشوند که پاسخ آنان همان است که برخی روشنفکران گفته اند که «اگر چنین شود دیگر فقهی باقی نمی ماند.» ۴. درباره بحث ارشاد جاهل هم برخی می گویند «این افراد جاهل اند و باید ارشاد شوند نه نهی از منکر» این هم از روی بی دقتی است زیرا «موضوع امر به معروف»، «عالم به معروف و منکر» نیست لذا حضرت امام می فرماید: در مسائلی که اختلافی نیست و احتمال بدهد «گنهکار»، «جاهل به حکم» باشد باز هم نهی او واجب است و متوقف بر ارشاد نیست آری ایشان بعد از فتوا احتیاط می دهند که اول ارشاد کند بعد نهی از منکر کند (۳) وانگهی در بحث روز ما وقتی ناهی از منکر اولا علم به عالم بودن شخص به حکم حجاب داشته باشد. ثانیا اگر هم احتمال جهل وی را بدهد بداند ارشاد هیچ تاثیری ندارد بلکه مفسده دارد طبعا می تواند رجوع به نهاد حکومتی کند و طبق فرض هیچ نیازی به ارشاد اولیه نیست. آری اگر احتمال بدهد ارشاد فایده و پذیرش دارد احتیاط حضرت امام [که البته بعد از فتوا ذکر شده است] می آید. @rozaneebefarda
چند نکته فقهی در حاشیه بحث نهی از منکر درمانگاه قم [صفحه ۲ از ۲] محمدتقی نصرالهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ۵. در مورد احتمال مفسده که گفته می شود این «اقدام طلبه» موجب مفسده شده است لذا حرام است، نیز پاسخ روشن است. ناهی از منکر نه علم غیب دارد و نه به روحیات تک تک افراد جامعه آشنا است در نحوه نهی طبعا مکلف به «علم خویش» است. اگر ناهی از منکر به نحو معقول تامل کند و احتمال چنین مفسده ای را ندهد طبعا معذور است و مفاسد پیش آمده را نباید به پای او نوشت. زیرا احتمال مفسده باید احتمال عقلایی باشد و الا در هر «نهی» ما احتمال اندک چنین مفاسدی می رود. (۱) به عنوان مثال شهید در روضه می آورد: في الأمر بالمعروف) وهو الحمل على الطاعة قولا، أو فعلا (والنهي عن المنكر) وهو المنع من فعل المعاصي قولا، أو فعلا همچنین ر،ک: جواهر https://lib.eshia.ir/10088/21/381 (۲)صاحب جواهر می فرماید: «على أن التعارض بين إطلاق الأمر بالمعروف وبين النهي عن الإضرار بالمؤمن والإيذاء له من وجه ، والمعلوم من تخصيص الأخير بالأول» ر،ک:https://lib.eshia.ir/10088/21/378 (۳) مسألة 3 - لو كانت المسألة غير خلافية واحتمل أن يكون المرتكب جاهلا بالحكم فالظاهر وجوب أمره ونهيه سيما إذا كان مقصرا، والأحوط إرشاده إلى الحكم أولا ثم إنكاره إذا أصر سيما إذا كان قاصرا. @rozaneebefarda
انتخابات 1402 و شبهه‌پراکنی‌های بی‌حاصل سکولارهای حوزوی نقدی بر ادعانامه‌های انتخاباتی شیخ برجامی /۳ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 6] انتخابات 1402 با فراز و فرودهای خاص خود به پایان رسید و هریک از مجلسین خبرگان و شورای اسلامی نمایندگان خود را شناختند. در این میان برخی ورشکستگان سیاسی طبق معمول اقدام به شبهه‌پراکنی کردند که می‌بایست در حد مقتضی بدان پرداخت. یکی از افرادی که پای ثابت این قبیل شبهات است، محمد سروش محلاتی است. او نامه‌ای را به تاریخ 1402.12.8 در کانال شخصی‌اش منتشر ساخت و برخی مطالب را علیه مشروعیت مجلس خبرگان مطرح کرد که در چند بخش بدان خواهیم پرداخت و در نهایت سؤالاتی را از اتباع خرده‌جریان اعتدال خواهیم پرسید. سؤالاتی که بعید است به این راحتی پاسخی برای آن یافت شود. 1. مشارکت اعضای شورای نگهبان در مجلس خبرگان چهار شبهه اول مربوط به «مشارکت اعضای شورای نگهبان در مجلس خبرگان و رابطه آن با مشروعیت انتخابات» است. در پاسخ باید گفت: الف) اگر مراد از مشروعیت، «مشروعیت حقوقی و قانونی» باشد، حضور اعضای شورای نگهبان در مجلس خبرگان هیچ منع قانونی نداشته و ندارد و از این حیث کاملا مشروع محسوب می‌شود. اگر هم مراد از مشروعیت، «مشروعیت دینی» است هیچ دلیلی برای نقض این مشروعیت وجود ندارد هرچند امثال محمد سروش محلاتی اساسا حکومت را امری زمینی می‌دانند و این طیف صلاحیت صحبت در خصوص مشروعیت دینی داشتن یا نداشتن امر سیاسی را ندارند. ب) اگر فردی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند تنها 1 رأی از 12 رأی لازم برای احراز صلاحیت را دارد و بدیهی است که این مقدار رأی برای احراز یا عدم احراز صلاحیت یا تأثیرگذاری بر رسیدگی به شکایات کافی نیست پس این ادعا که «نامزدِ انتخاباتی که عضو شورای نگهبانی باشد، خود مرجع تشخیص صلاحیت خود است» مغالطه‌ای بیش نیست.در انتخابات فعلی نیز 4نفر از اعضای شورای نگهبان نامزد خبرگان شده بودند که اگر، با مماشات با اتهام‌زنی‌ها و بی‌اخلاقی‌های سکولارهای حوزوی و بر فرض محال، با یکدیگر توافقی نیز کرده باشند باز هم به نصاب قانونی برای رد یا تایید صلاحیت و... نمی‌رسند. پ) شورای نگهبان در مقاطع مختلف تاریخی نشان داده که متأثر از مصالح شخصی و درون‌سازمانی نیست که نمونه عینی آن را می‌توان در رد صلاحیت مرحوم سیدرضا زواره‌ای در انتخابات 1384 دید. گفتنی است آن مرحوم تا تیر1383 عضو شورای نگهبان و قائم‌مقام دبیر این شورا بود و سابقه‌ای هشت ساله در این شورا داشت و طبیعی بود که اگر شورای نگهبان با ملاحظات درون‌سازمانی به موضوع صلاحیت داشتن یا نداشتن وی عمل می‌کرد می‌بایست او را بدون چون و چرا تأیید صلاحیت می‌کرد اما این شورا بدون در نظر گرفتن این مناسبات وی را رد صلاحیت کرد. نکته جالب توجه آن‌که مرحوم زواره‌ای در اعتراض به این تصمیم، به منطق محافظه‌کارانه و درون‌سازمانی تکیه کرد و گفت:« ردصلاحيت من بازتاب بين‌‏المللي خواهد داشت زيرا خودم به مدت هشت سال در اين شورا در مورد صلاحيت كانديداها تصميم‌‏گيري مي‌‏كردم.»(پایگاه خبری آفتاب، 2خرداد1384) اما شورای نگهبان بدون در نظر گرفتن این مصالح موهوم با در نظر گرفتن معیارهای شرعی و قانونی صلاحیت وی را رد کرد. مورد دیگر، رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت «علی لاریجانی» به‌عنوان برادرِ یکی از اعضای شورای نگهبان بود. این تصمیم نیز علی‌رغم جریان‌سازیِ جریانات محفلی و سیاسی علیه شورای نگهبان اتخاذ شد و نشان داد که مناسبات شورای نگهبان بر اساس معادلات درون‌سازمانی پیش نمی‌رود. محمد سروش محلاتی به‌گونه‌ای شبهه‌پراکنی می‌کند که گویی اگر حتی یک نفر از اعضای شورای نگهبان نامزد انتخابات مجلس خبرگان شود لاجرم رأی می‌آورد و رقبایش را هم به انحاء مختلف حذف می‌کند. حال آن‌که در سال 1394 انتخابات مجلس خبرگان برگزار شد و نه‌تنها رقبای مرحوم محمد یزدی، که در آن زمان عضو شورای نگهبان بود، رأی آوردند بلکه مرحوم یزدی نیز از رسیدن به مجلس خبرگان بازماند. خلاصه آن‌که کارنامه شورای نگهبان در بی‌اعتنایی به مصالح فردی و جناحی روشن‌تر از آن است که با شبهه‌نامه‌هایی نظیر آنچه سروش محلاتی صادر کرد مخدوش شود. ▫️صفحه ۲: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13747 ▫️صفحه ۳: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13748 ▫️صفحه ۴: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13749 ▫️صفحه ۵: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13750 ▫️صفحه ۶: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13751 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053