هدایت شده از مهدوی زادگان
🔸 عزل پر خیر و برکت قائم مقامی
۶ فروردین سال ۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی است. بدون شک این واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار مهم و فراموش نشدنی است و برنامه های مطالعاتی و پژوهشی زیادی را می طلبد. لذا در این باره چند نکته را عرض می کنم:
۱. برخی ها که با معیارهای مدرن قادر به فهم حکمرانی امام خمینی ره نیستند عمدتاً ایشان را بر مبنای سیادت کاریزمایی تحلیل می کنند. در حالی که امام راحل در طول دوران ولایت فقهی شان بر مبنای سیادت قانونی/ شرعی عمل کردند مگر در دو جا؛ یکی در پذیرش قطعنامه 598 و دیگری عزل آقای منتظری از قائم مقامی. چون این دو واقعه بویژه دومی از توان و جرأت نهادهای قانونی خارج بود. این کار تنها با تکیه بر قدرت کاریزمایی امکان پذیر بود. خصوصاً عزل آقای منتظری بدون امداد غیبی میسر نبود.
اکنون بعد گذشت سالها و مشاهده میراث ناصواب و انحرافی آقای منتظری بهتر می توان عمق بصیرت امام خمینی ره را درک کرد و فهمید.
۲. اساساً اقدام برخی از خبرگان برای تعیین قائم مقام رهبری که با حمایت گروه های فشار بیرونی انجام شده بود، حرکتی غیر قانونی بود. چون چنین منصبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی منظور نشده بود. و این نکته ای است که مریدان آقای منتظری سعی در کتمان آن دارند. لذا امام خمینی ره می توانستند با آن مخالفت کنند؛ لکن ایشان بخاطر مصالح مهمه سکوت اختیار کردند تا وقتی که خود را مکلف به عزل ایشان دیدند.
۳. هنر حکمرانی فضیلتی است که در توان هر دانش آموخته ای اعم از فقیه و غیر فقیه، دانشگاهی و حوزوی نیست. فقیهان بزرگی در گذشته بودند که قدرت بالایی در امر مدیریت بویژه در تعامل با پادشاهان داشته اند. مرحوم آیت الله شیخ عبد الکریم حائری یزدی و مرحوم آیت الله بروجردی از جمله فقیهان مدیر و مدبر بودند. اما آقای منتظری جزو این دسته از فقیهان نبود. گرچه ایشان مبارز انقلابی نستوهی بود ولی از فضیلت حکمرانی بهره ای نداشت. و امام خمینی ره به ظرافت این مساله را در ایشان فهمیده بود.
۴. امام خمینی ره با عزل آقای منتظری از قائم مقامی دو خدمت بزرگ تاریخی از خود بر جای گذاشت. یکی خدمت به شخص آقای منتظری است که ایشان را به دلیل نا توانی در امر حکمرانی از در غلطیدن در عاقبت سوء مدیریت نابخشودنی نجات داد. اما افسوس که ایشان به توصیه های حکیمانه استاد و ولی امر خود عمل نکرد و با کارنامه ای نا مطلوب از این دنیا رفت. غفر الله لنا و له
دومین خدمت بزرگ امام راحل در تدبیر عزل قائم مقامی مربوط به جامعه انقلابی است. بدون تردید اگر آقای منتظری بر کرسی ولایت می نشست، فرآیند عادی سازی و عرفی شدن انقلاب اسلامی با سرعتی سرسامآور به وقوع می پیوست و هیچ کاری هم از دست کسی بر نمی آمد. چون جریان اقتدارگرا و گروههای فشاری که هدایت گر مساله قائم مقامی بودند برای دوره جانشینی برنامه سنگینی را تدارک دیده بودند.
جریان سید مهدی هاشمی و اصلاح طلبان دوم خردادی و خوارجی مسلکان امروز از جمله این جماعت عرفی گرای اقتدار طلب بودند. اینان فقه صاحب دراسات ( منتظری ) را خیلی مستعد عرفی سازی فقه شیعه می دانستند ( بنگرید به مقاله " امام خمینی ره فقیه دوران گذار"، نبشته سعید حجاریان در کتاب از شاهد قدسی تا شاهد بازاری ).
۵. جریان عرفی گرای اقتدار طلب بعد آنکه راه عادی سازی و عرفی شدن را خصوصاً با جانشینی آیت الله خامنه ای از درون فقه ولایی بسته و نا امید کننده دید سراغ به کارگیری مفاهیم و نمادهای مدرن مانند جامعه مدنی و دموکراسی و حقوق بشر و آزادی های فردی رفتند. در نتیجه این مفاهیم و انگاره های مدرن توأم با تفسیرهای مخدوش اقتدارگرایانه وارد ایران پسا انقلابی شد. بطوری که بدفهمی های ناشی از آن تا به امروز همچنان برجای مانده است.
بدین ترتیب، امام خمینی ره خطر عادی سازی را برای مدت مدیدی از انقلاب و نظام اسلامی دور ساخت. بحمدالله این دفع خطر توسط جانشین بر حق ایشان با صلابت و اقتدار قدسی همچنان تداوم دارد. انشالله
✍داود مهدویزادگان
👉 @mahdavizadegan
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸۶ فروردین ۱۳۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری توسط امام خمینی ره است.
🔹امام در بخشی از نامه خود خطاب به آقای منتظری مینویسد:
«از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده اید. شما در اکثر نامه ها و صحبت ها و موضعگیری هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می گفتید دیکته شدۀ منافقین بود که من فایده ای برای جواب به آنها نمی دیدم. ... نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیلۀ شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خون های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. ...» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۳۰ - ۳۳۲)
🔻از نظر #امام_خمینی(ره) عامل اصلی سقوط آقای #منتظری و فرو افتادن او به قعر جهنم، همدلی و همراهی و همسخنی با منافقین بود.
🔸متأسفانه هنوز هم عدهای از مریدان ایشان و عدهای از عمامه به سرها، همین رویه را با «اینترنشنال» و «من و تو» و «صدای آمریکا» و بیبیسی» و ... دارند. و در همین حوادث اخیر درمانگاه قرآن و عترت قم دیدیم که خبر چنان فاسقان و معاندانی را به عنوان منبع فتوای فقهی خود قبول کردند و خواسته آنها را در قالب حکم فقهی صادر کردند!
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
دوگانههای ناتمام #سکولارهای_حوزوی در جاده نجف قم!
#کوتاهنوشت
شیخ برجامی محمد سروش محلاتی در سلسله یادداشتهای فریبنده پیرامون حوزه نجف تلاش کرده وضعیت فعلی حوزه مقدسه قم را سیاه نشان دهد!
او به سبک #حیرتنامهنویسیهای_قاجاری به ستایشگری از #استقلال و #آزادی در #حوزه_نجف پرداخته است!
شیخ محلاتی اما در همین نوشتارهای کوتاهش دچار #تناقض_بزرگ شده و نوشته اگر طلبهای در عتبه کار پژوهشی کند شهریهاش قطع میشود! او قطع شهریه طلاب پژوهشگر را نماد حفظ استقلال حوزه دانسته و آن را به شخص آیتالله العظمی سیستانی نسبت داده است! موضوعی که معلوم نیست تا چه اندازه صحت دارد و اساسا آیا این قبیل تصمیمات مربوط به شخص ایشان است یا توسط دفتر و متولیان شهریه اعمال میشود.
شیخ محلاتی چنین نوشته است:
"...سیاست مرجعیت، سیاست حفظ کیان حوزه به قیمت تحمل سختی هاست تا جایی که اگر طلبه ای در یکی از موسسات تحقیقاتی مانند عتبه حسینیه ولو بصورت پاره وقت مشغول بکار شود، آیت الله سیستانی شهریه او را قطع میکند!
زعمای نجف در حالی بر این سیاست پافشاری میکنند و ناراحتی طلاب را متحمل میشوند که کاملا از وضع حوزههای علمیه در ایران و پیامدهای دخالت و نفوذ در حوزه آگاهی دارند و همان تجربه بر هوشیاری و بصیرتشان افزوده است."
خب کسی نیست به این شیخ حکیم برجامی بگوید که آخر این چه استقلالی است که حتی با کار پژوهشی در اعتاب مقدسه هم منافات دارد!
یعنی اگر طلاب بر اساس وظیفه ذاتیشان به نشر معارف اهل بیت علیهم السلام بپردازند و در مقابلش وجوهی که منشا و منبعش از نذورات و هدایای مردم مؤمن است دریافت کنند، استقلال حوزه هزار ساله را به خطر انداختهاند؟!
از این گذشته؛ مگر نه اینکه این اعتاب مقدسه زیر نظر #نهاد_مرجعیت و خصوصا مرجع اعلای نجف اداره میشوند(البته با خصوصیات و جزئیاتی که جای شرحش اینجا نیست)
خب پس طلبه اگر از دست راست شهریه بگیرد مستقل است و از دست چپ کارانه پژوهشی را از وجوه شرعی اعتاب دریافت کند ضد استقلال است و مستوجب قطع شهریه؟!
وانگهی! حتی اگر بر فرض محال قطع شهریه طلاب پژوهشگر در نجف نماد و مصداق استقلال حوزه باشد، آیا این با #آزادی و #حریت_طلاب منافات ندارد؟
آیا طلبه نجف حق ندارد تشخیص دهد و تصمیم بگیرد که در کنار طلبگی، فعالیت پژوهشی انجام دهد؟
چطور است همکاری پژوهشی طلاب نجف با اعتاب مقدسه مصداق ضدیت با استقلال حوزه نجف شمرده میشود و توسط #شیوخ_برجامی ستایش میشود اما همکاری های گسترده برخی همپالگیهای شان با مراکز وابسته به اعتاب مقدسه در #قم نه تنها هیچ اشکالی ندارد که عین استقلال حوزه است!
جزئیات جالبی از به کارگیری طلاب قم در مراکز وابسته به اعتاب مقدسه عراق وجود دارد که در جای خود باید بدان پرداخت؛ از جمله #انحصارگرایی_پژوهشی یک حلقه خاص از همفکران شیخ محلاتی و نارضایتیها و حرفهای ناگفتهای که برخی پژوهشگران مظلوم طلبه در این جهت دارند!
از همه اینها که بگذریم! کاری به قیاس معالفارق شیخ محلاتی میان نظام اسلامی ایران و نظام عرفی عراق، نداریم ولی آخوندی که روزگار طولانی نان و نامش در گرو کار ژورنالیستی بوده و بیش از ۳ دهه عضو حلقه حوزوی روزنامه جمهوری اسلامی بوده است و نانِ دبیرخانه مجلس خبرگان را خورده و کتابش را دفتر تبلیغات چاپ میکرده، این ژستها به همچین فردی نمیآید!
حالا خود دانند....
🔶حاشیه روزنه
از وسعت مشرب کمنظیر و آزادفکری حقیقتا ستودنی شخص آیتالله العظمی سیستانی که بگذریم، در مورد فضای بسته حاکم بر حوزه نجف گفتنیهای فراوانی هست و از آن جمله نکات جالبی وجود دارد که نشان میدهد شخص مرجع اعلای عراق نیز در این فقره در حوزه نجف مظلوم است تا چه رسد به دیگران!
@rozaneebefarda
اجتماع قرآنی در ورزشگاه آزادی؛ خار چشم دشمنان و روشنی چشم دوستان!
اجتماع دشمنشکن ورزشگاه آزادی هزار و یک حرف و پیام داشت؛
صهیونیستها و پیادهنظام رسانهای دشمن خبیث را عصبانی و آشفته کرد و دنبالههای داخلی مزدور و مقلدان بیمواجب دشمن را هم لال!
روزه سکوت #سکولارهای_حوزوی هم بسیار معنادار است؛ این جماعت بلندآواز و میانتهی _که گاه به صرف یک مطلب حاشیهای آنچنان رگ گردنی میشوند_ اگر در ترویج شعائر شیعی صداقت داشتند فارغ از دیدگاه سیاسی و رویکرد سیاستزدهشان باید وارد میدان میشدند و از این حرکت عظیم متدینان حمایت و ستایش میکردند!
این اتفاقات نشان میدهد نه فقط در میدان مبارزه و سیاست با ملت همراه نیستند که در میدان دیانت(در همان معنای حداقلی و سکولارش) هم حاضر به همراهی و حضور و حمایت از دین خدا نیستند!
@rozaneebefarda
محفل مقاومت!
▫️محفل قرآنی امام حسنیها در ورزشگاه صدهزار نفری آزادی از جهات متعدد برکاتی داشت:
١.انگارهی «متدینها همیشه عزادارند» را برای چندمین بار شکست.
٢.انگارهی «متدینها در اقلیتند» را از بین برد.
٣.انگارهی «جمهوری اسلامی کار فرهنگی ایجابی نمیکند» را زیر سؤال برد.
۴.یک جشن مذهبی را با مفاهیم دینی-سیاسی همچون مقاومت گره زد و الگوی هیأتداری سکولار را به چالش کشید.
۵.یاد فلسطین را هنرمندانه در ذهن مخاطب ایرانی پررنگ کرد.
۶.زمینهای برای تقویت وحدت اسلامی فراهم کرد.
٧.گامی برای رفع مهجوریت از قرآن کریم برداشت.
٨.با پذیرایی از سران جبهه مقاومت به فلسطینیان قوت قلب داد.
٩.بعد از مدتها ایران را در رسانههای فلسطینی-عربی برجسته کرد.
١٠.امنیت داخلی جمهوری اسلامی و ناتوانی نیروهای جاسوسی-خرابکاری اسرائیلی و آمریکایی را از انجام عملیات مؤثر علیه نیروهای مقاومت در فضایی باز، در حضور بیش از ١٠٠.٠٠٠ نفر از مردم عادی در قلب تهران اثبات کرد.
@rozaneebefarda
24.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|| مواضع صریح نماینده ولی فقیه استان فارس و امامجمعه محترم شیراز، در خصوص حرمتشکنی گردشگران نسبت به مسجد نصیر الملک شیراز
▫️اگر مدیریت مساجد را بلد نیستند خودم مسجد را با حزباللهیها اداره میکنم.
▫️شنیدم یک گردشگر به یک خانم محترم در اینجا فحش داده است! اگر چنین چیزی ثابت شود میدانید چه بر سر همهشان درمیآورم!
🔶حاشیه روزنه
جایگاه حقوقی ائمه جمعه در مناسبات استانی دقیقا مشخص نیست لذا بسیاری از شؤون دینی و فرهنگی عملا به دست دستگاههای دیگر است و برخی #مسئولان_صورتی از این خلا سیاسی و حقوقی سواستفاده کرده، با ترک فعلهایشان عملا زمینه را برای فسق و فجور یک عده معدود ارازل و اوباش و عناصر لاقید متجاهر فراهم میسازند.
در عین حال اگر یک امام جمعه قدر و منزلت خود را بداند میتواند از همین میزان بسط ید نیز در جهت بسط حداکثری فرهنگ دینی استفاده کند و فضای فرهنگی و دینی شهر و استان را اداره کند.
یک امام جمعه اگر واقعا #آخوند باشد، به جای #شعاربسندگی، از شعاع شخصیت حوزوی و محبوبیت مردمی و سرمایه اجتماعی خود برای اداره فضای فرهنگی منطقه تحت مدیریت خود استفاده خواهد کرد و همین برای پیشبرد امورش کاملا کافی است.
مردم، متدینین و حزبالهیها پشتیبان چنین مسئولان غیور و شجاع و مدبری خواهند بود.
برخی مسئولان بالادستی نیز در این مواقع باید در چارچوب شرع و قانون و مبانی امام و رهبری، حامی حداکثری #امامانجمعه_غیور_و_انقلابی باشند، نه آنکه مدام با حالت خائفا یترقب، #ترس و #محافظهکاری توصیه کنند!
🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از مهدوی زادگان
🖌 ارزش حق انتخاب مطلق نیست
هر انتخابی پیامد های مثبت یا منفی می تواند داشته باشد. لذا وظیفه امام عادل تنها این نیست که مردم را متوجه حق انتخاب کند بلکه وظیفه مهم تر او آن است که اگر پیامد انتخاب، بدفرجام و ناگوار باشد مردم را آگاه کند و هشدار دهد و آنها را به قدر توان از چنین انتخابی منصرف سازد.
مفهوم قرآنی چنین وظیفه ای در واژه " وال " نهفته است که وصفی از اوصاف الله است. اگر خدا قومی را بخاطر اعمال زشت شان عذاب کند کسی جز خدا نمی تواند آن قوم را از راه انتخاب شده عذاب آور بازگرداند: " وَ إِذَا أَرَادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ " ( رعد: ۱۱ ).
واقعه حکمیت در جنگ صفین و صلح امام حسن علیه السلام دو نمونه تاریخی عبرت آموزی است که برای دو امام معصوم علیهما السلام اتفاق افتاد.
هر دو امام عادل تمام تلاش مشفقانه و سوزناک خود را کردند تا بیعت کنندگان از یک انتخاب نامیمون؛ یعنی کنار آمدن و صلح با معاویه ملعون، منصرف شوند و به ضرر و زیان خود عمل نکنند. مع الأسف، هر دو امام ناچار از تن دادن به انتخاب شوم و پذیرش توافقنامهای شوم تر شدند.
پیامد این دو واقعه ناگوار برای مسلمانان جز خفت و خواری و ترکتازی و غارتگری دشمن و تضعیف قدرت امیر المومنین علی علیه السلام از یک سو، و نجات معاویه از شکست حتمی و استیلای نامشروع وی بر کیان اسلامی و تبدیل شدن حکومت نبوی به سلطه استبدادی اموی از سوی دیگر، چیز دیگری نبود.
❗️اکنون بنگرید به گفتار برخی از عالمان فاسد العقیده و قلم بدستان سکولار که چگونه این دو واقعه تاریخی را که هر دو امام معصوم از آنها با نا رضایتی و نامیمونی یاد کرده اند، اینان به نیکی و الگوی سیاسی مطلوب یاد می کنند.
ناشایسته ترین بخش گفتار جماعت فاسد العقیده این است که انتخاب رخ داده در هر دو واقعه ( حکمیت و صلح ) را به امام علی و امام حسن علیهما السلام نسبت می دهند و می گویند آن دو حضرت علیرغم مخالفت شان ولی بخاطر اصل حق انتخاب، با تصمیم جمعیت بر توافق با معاویه راضی شدند!!
فاسد اندیشان اینگونه دو واقعه تاریخی عبرت آموز را به مثابه دو الگوی درس آموز معرفی می کنند. می گویند هر انتخابی حتی اگر پیامد ناصواب و ناگواری داشته باشد به دلیل حرمت حق انتخاب، مطلوب و مقبول است. و این گفتاری است که با عقل سلیم و آموزه های وحیانی سازگاری ندارد.
ارزش اصل حق انتخاب مطلق نیست بلکه این اصل توأم با پذیرش مسئولیت، ارزش و احترام دارد. مشکل امام علی و امام حسن با عوامل تحمیل توافقنامه با معاویه در همین عدم پذیرش مسئولیت پیامدهای بد فرجام آن از سوی آنها بود.
اسفبارتر آنکه اهل خوارج و کج اندیشان مسئولیت این بد فرجامی را به آن دو حضرت نسبت می دهند. مانند برجام که دنبال کنندگانش آن را به عنوان خواست نظام معرفی می کنند
✍ داود مهدوی زادگان
@mahdavizadegan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| اعتراض صریح حجتالاسلام و المسلمین حامدی امام جمعه پردیسان قم به مصاحبه ذلتبار سفیر ایران در آذربایجان با خبرنگاری که حداقلهای شرعی و عرفی در پوشش را رعایت نکرده بود!
🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
امروز دهم فروردین مصادف است با سالگرد ارتحال زعیم عالیقدر حوزه علمیه قم #آیتالله_العظمی_بروجردی
به همین مناسبت نکاتی در مورد اندیشه و سیره ایشان درج خواهد شد
@rozaneebefarda
📄یک سند ویژه: تهدید آیتالله بروجردی به مهاجرت از ایران بخاطر حجابستیزی پهلوی
🔹ماموران #رژیم_پهلوی در گزارشی خیلی محرمانه اعتراضات #آیتالله_بروجردی به وضعیت دینی جامعه را چنین گزارش میکنند:
🔸«راجع بفرهنگ بطور کلی که دولت توجه به بهبود وضع #فرهنگ از حیث تعلیم و تربیت اخلاقی اطفال و جوانان مردم ندارد و از تمام ولایات نامههائی از معاریف مردم رسیده و میرسد و بیشتر از فساد اخلاق مربیان و معلمین شکایت دارند حتی مرا توبیخ کردهاند که اگر حرف تو در حمایت از این و نوامیس مردم اثر ندارد چرا در ایران مانده و بهتر است که از ایران هجرت کنی
🔹... نامههائی از #بندرعباس نوشتهاند که مامورین دولت، زنها را اجبار به رفع حجاب و برداشتن چادر مینمایند
🔸... به غیر از این مطالب که بطور مفصل و با تاثر شدید اظهار داشتند و بطور فهرست به عرض رسید اظهاراتی راجع به فساد اخلاق عمومی و اشاعه فحشاء و انتشار عکس زنهای نیمه عریان در روزنامهها و مجلات و در معابر عمومی و نمایش شخص آنها در سینماها بیان کردند ... بعد از بیان این مطالب اظهار داشتند ... مسئولیت حقیقی این مملکت و ملت بر عهده ذات مقدس ایشان است و اگر نسبت به امور مربوط به احکام و اخلاقی دین توجه نفرمایند و اوضاع بدین نهج بگذرد برای رفع تکلیف از خود ناچار به مهاجرت از ایران هستم»
🔶حاشیه روزنه
امروز در حوزه مقدسه قم برخی مدعیان دروغین پیدا شدهاند که داعیهدار پیروی از مرام آیتالله العظمی بروجردیاند اما در عمل همواره در حمایت از زنان مکشوفه و مخالفت با آمران به معروف موضع میگیرند!
#سکولارهای_حوزوی مخالف بزرگاناند!
@rozaneebefarda
خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
#مرجعیت_گریزی آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ #کسب_مقام و #ریاست باشد که #ضرر می کند.
استاد ما مرحوم #آیتالله_بروجردی رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا #مرجع_مطلق بود٬ در درس به ما فرمود:
🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در #سفاهتش تردید نکنید.
🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
(حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵)
@rozaneebefarda