eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
چند پرسش طلبگی پیرامون سخنان بحث برانگیز آقای فاضل لنکرانی ف.م @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جناب حجت الاسلام والمسلمین در مراسم نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی با اظهار نظری که البته مسبوق به سابقه هم بود٬ فرموده اند که اسلام فقه نظامات و اصلا در هیچ زمینه ای نظام ندارد! در مرحله اول این سخنان کاملا با مرتبط می باشد چرا که این سکولارها هستند که می گویند دین در زمینه های اجتماعی حرفی برای گفتن ندارد. 🔹نویسنده با کمال احترام از آن جناب سوالاتی را مطرح کرده امید است که شاگردان ایشان این وجیزه را به سمع و نظر ایشان برسانند: 1- چگونه می توان قائل ختمیت دین مبارک اسلام در میان ادیان بود ولی در عین حال این دین را بدون نظام سیاسی و اقتصادی و غیره دانست؟ مگر حضرتعالی قائل حکومت اسلامی نمی باشید( حال چه حکومت ولی فقیه یا معصوم علیه السلام) این حکومت چگونه بدون پشتوانه فکری در فقه، اقتصاد، و غیره فصل الخطاب خواهد بود؟ 2- ایشان بهتر می داند که مذهب حقه شیعه بر خلاف اشاعره قائل تصویب نبوده و احکام الهی را یکی دانسته! حال اگر مجتهدین در احکام فتاوای مختلفی می دهند این اسلام نیست که احکام مختلفی داشته بلکه مجتهد است که یا به حکم واقعی رسیده یا نه! پس اینکه شما فرمودید: اگر اسلام نظام فقهی داشته باشد بنابرهر مجتهد این نظام مختلف می شود سخن ناصوابی است. 3- شما اگر قائل به فقه فردی باشید که ملزومات چنین دیدگاهی به توالی فاسدهای متعدد می انجامد اما اگر در کنار آن قائل به فقه اجتماعی هم باشید ناگزیر باید برای این فقه اجتماعی منظومه ای درنظر بگیرید که بر خلاف فرموده شما می باشد! مگر منشور روحانیت امام راحل که عصاره تفکر ایشان در حوزه می باشد را ملاحظه نفرموده اید! ایشان در منشور روحانیت می فرمایند: حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. آیا بدون داشتن نظام فکری فقهی، سیاسی، اجتماعی می توان این معضلات را پاسخ داد؟ 🔹 و در آخر سخنی با شماحضرت حجت الاسلام لنکرانی چگونه است که قائل به فقه فردی می شوید ولی ابوی محترم که حقا در فقیه و با تقوا بودن ایشان شکی نبود که خدایش بیامرزد برای دولت فتوا صادر کرده و در برهه ای از زمان قائل به حرمت ورود زنان به ورزشگاه شده اما شما با چرخش 180 درجه در سال 97 هیچ سخنی نفرموده که لااقل به احترام ایشان کاش مخالفت ظاهری می فرمودید؟ آیا فتوا تغییر کرده که خلاف است یا آن جناب بخاطر پرهیز از تضعیف دولت مطلوب سخنی به میان نیاورده اید؟ @rozaneebefarda
نقدی بر سخنان آقای فاضل لنکرانی پیرامون نفی فقه نظامات محمد لواسانی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ♦️♦️ باید ایشان جواب دهند اینکه امام راحل فرمود: فقه تئوری اداره جامعه از گهواره تا گور است، آیا صرفاً شعار بود یا حاصل عمری تلاش علمی؟ و ثانیاً: ایده "تئوری اداره جامعه" اگر نظام نیست، پس چیست؟! ♦️♦️ اینکه ایشان مدّعی است ما این مقدار که در فقه کار کردیم چیزی به نام نظام نداریم، اوّلاً: انسان برداشت شخصی خود را تا در بوته نقد و نظر قرار ندهد، که نمیتواند حکم قانونی کلی بر آن پیاده نماید؛ و ثانیاً: آیا قواعد عمومی و سیّال اصولی در همه ی ابواب فقه، و همچنین قواعد عامّ فقهی مانند قاعده سوق و ید و امثال انها در سرتاسر ابواب فقه بیانگر نگرش نظام مندی فقه نیست؟! ثالثاً: ادعای بی ارتباط بودن ابواب فقه و جزئی دانستن صرف احکام جز به جزیره ای بودن فقه نمی انجامد! که کسی معتقد به آن نیست!! ♦️♦️ قیاس نظام اقتصادی با فقه فردی، قیاس مع الفارق است؛ زیرا دامنه ی اقتصاد تنها بخشی از فقه معاملات ماست. مضافاً بر آنکه ایشان بایستی به این پرسش هم پاسخ گویند که آیا مگر در اقتصاد هم نظرات مستقلّ و مخالف وجود ندارد که ایشان وجود آراء مختلف در فقه را دالّ بر فردی بودن آن دانسته اند؟! آیا فتاوا و نظرات مختلف فقها کاملاً متباین از هم هستند، یا آنکه این نظرات و آراء ماهیّتاً تحت یک موضوع قرار دارند؟! ♦️♦️ بر خلاف نظر ایشان، باید بدانند شهید صدر (رحمة الله علیه) قائل به سیستم مرجعیّت واحد بود؛ چیزی که حوزه های شیعی نخواسته اند به آن بپردازند و اما دلیل آن چیست، در جای خود. شهید صدر معتقد است به نگاه فعلی حاکم بر فقه، به همان چیزی میرسیم که جناب آقای فاضل لنکرانی به آن رسیده است!! اما آن شهید معتقد بود اگر سیستم مرجعیت واحد با نگاه اجتماعی در حوزه های شیعه حاکم شود (چیزی شبیه امام و امّت)، پیامد چنین نگاهی شکل گیری نظام های جدید پولی و اقتصادی و بیمه و غیره بر پایه ی فقه خواهد بود. آقایان محترم نمیخواهند از سر سفره پهن شده مرحوم شیخ اعظم (قدس الله سرّه) و آخوند خراسانی(قدس الله سرّه) تکانی بخورند، قهراً معتقد به حفظ وضع موجود و نفیِ نگاههای نو در فقه خواهند بود!! ♦️♦️ آری اختلاف نظر فقها قابل کتمان نیست، ولی سخن این است که آیا فقه هم مختلف است؟! آیا نظام سازی را از فقه طلب کنیم یا از فتاوای مختلف فقها؟! آیا غیر از وضع موجود، احتمال نمیدهند ابتکار جدیدی بشود کرد که در فقه بتوان نظام تشکیل داد؟! چرا نمونه ولایت فقیه حاکم که نوعی نظام سازی توسط امام راحل (ره) بود، و خودِ آقای فاضل لنکرانی هم قبول دارند را نمونه نظام سازی در سایر بسترهای زندگی اجتماعی قرار ندهیم؟! ♦️♦️ امام راحل تئوری اداره جامعه از گهواره تا گور را ارائه نمود، و تبیین این تئوری را به امثال جناب فاضل لنکرانی احاله نمود که ماشاءالله همچون ایشان هزاران طلبه فاضل و مجتهد در کمال امنیت و فراغ بر سر خان گسترده ی وجوهات حضرت حجّت ارواحنا لتراب مقدمه الفداء نشسته اند و مشغول بحثهای علمی و فقهی هستند! روزنه؛ دریچه ای به تاریخ٬ سیاست ‌و اندیشه دینی @rozaneebefarda
واکنش اولیه متولیان توأم با و ارعاب!! 🔻🔻🔻 نجم: با سلام و احترام مطلبی امروز در کانال روزنه پیرامون مؤسسه نجم بارگذاری شده است که جوابیه ای تا دقایق دیگر برای شما ارسال می شود مستدعی است که جوابیه مذکور به طور کامل در کانال روزنه بارگذاری شود بدیهی است عدم درج جوابیه تا ساعات آینده پیگیری نجم از سوی مراکز قانونی و قضایی را در پی خواهد داشت از لطف شما سپاسگزارم 🔶حاشیه روزنه اگر جواب مستدل و مستندی در کار باشد نیاز به تهدید و ارعاب نیست! حتمن جواب مستند متولیان نجم در معرض مخاطبان فرهیخته روزنه و عموم حوزویان قرار خواهد گرفت. یادداشت روشنگرانه روزنه که حاصل حساسیت ستودنی برخی نخبگان انقلابی حوزه علمیه قم بود٬ زمینه خوبی است که حوزویان توضیحات قانع کننده ای پیرامون اقدامات مشکوکی که به نام مجموعه نجم صورت پذیرفته را دریابند. @rozaneebefarda
روزنه
واکنش اولیه متولیان #نجم توأم با #تهدید و ارعاب!! 🔻🔻🔻 نجم: با سلام و احترام مطلبی امروز در کانال
بعد التحریر اگر زبان تهدید به زبان توضیح بدل شود مسائل زود به نتیجه خواهد رسید 🔻🔻🔻 در پی گفتگوی برخی متولیان تشکیلات با یکی از ادمین های روزنه٬ قرار شد در ایام آتی زمینه برای اطلاع رسانی شفاف پیرامون فعالیت ها انجام گیرد که مطلوب و قابل تقدیر است. طبعا درج اسامی برخی افراد در خبر اولیه دلالت قطعی بر وقوع عمل مجرمانه ندارد و صدالبته ادمین کانال نجم در توضیحات آتی خود بدان خواهد پرداخت اما نکته مهم که نباید در لابلای حواشی گم شود٬ دقت و حساسیت نسبت به اقدامات سوال برانگیز افراد متشکل در برخی عرصه های خطیر است که ای بسا با استدلال های ظاهر فریب محاسبات برخی چهره های متعهد را برهم زده ریل گذاری های خطیری را بانی شوند. اعتقاد به گردش اطلاعات و شفافیت در خبررسانی و پرهیز از اقدامات پوششی و پنهان٬ زمینه هر نوع سو ظن را از بین خواهد برد و طبیعی است که راه درست٬ اطلاع رسانی بهنگام است نه تلاش برای هدم و حذف پرسشگر! ضمن تقدیر از همه زحمات فعالین عرصه تربیت نخبگانی حوزه مقدسه قم٬ پایش اقدامات این مراکز یک وظیفه عمومی رسانه های حوزوی است. امید است باب اطلاع رسانی دقیق و گسترده در این زمینه باز شود. 🔶حاشیه اطلاعات شخصی روحانیان و طلاب در برخی مراکز که ماهیت قضایی و امنیتی ندارند٬ است. مراعات آن ضامن امنیت پایدار و اعتماد عمومی طلاب و سرک کشیدن بدان و احیانا استفاده نابجا و بدون طی مراحل حقوقی٬ ناپسند است‌.(باقی بماند برای بعد) @rozaneebefarda
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به تبدیل شده است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻نشست علمی چرائی عدم مشروعیت حکومت ها در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قم برگزار شد: سخنرانان: ۱-داود فیرحی ۲-مسیح بروجردی ۳-کاظم قاضی زاده ۴-صادق حقیقت گزارش کامل را در لینک ذیل بخوانید؛ https://fa.shafaqna.com/news/668994/ 🔶حاشیه در سخنان نواده امام تصریحا به ماجرای نامه آیت الله یزدی اشاره شده و بر مبنای پاسخ به ایشان بحث شده است! @rozaneebefarda
4_5769336342156674095.pdf
551.8K
فقه حکومتی از دیدگاه با مروری بر ویژگی های مقاله ای از استاد میرباقری 🔶حاشیه چندی پیش جناب آقای فاضل لنکرانی اصل وجود فقه نظام را نفی فرموده بودند. این مقاله دقیقا در جهت مقابل بحث می کند. 🔻تحولات حوزوی را از پی بگیرید 👇 @rozaneebefarda
یمن در غربت و فراموشی 🔻🔻🔻 کمک به مردم از طریق سایت مقام معظم رهبری قسمت وجوهات، بعد انتخاب قسمت کمک ها و انتخاب قسمت کمک به یمن 👇👇👇 سایت leader.ir دفتر مقام معظم رهبری ─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─ @rozaneebefarda
روزنه
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به #پایگاه_اصلاحات تبدیل شده است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻نشست علم
بازتاب 🔻🔻🔻 محمد همدانی مسیح بروجردی عنوان کرد: اصل جمهوری اسلامی و رهبری و ولایت فقیه وابسته به فتاوایی است که در این زمینه وجود دارد و این فتوا متعلق به فقیه است. او با اشاره به نامه اخیر آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفت: اینکه اخیرا یزدی گفت احترام شما در سایه جمهوری اسلامی است اتفاقا عکس است و همه چیز وابسته به فتوای فقیه است حتی مرجعیت. یک مساله ای را القا کردند به مردم که کار صد درصد اشتباهی است و ما نباید مسیر را وارونه کنیم. پ.ن: ۱) نتیجه این سخن آن است که مشروعیت حکومت دینی منوط به فتوای همه فقها است. آیا باید جمهوری اسلامی از تک تک فقیهان، فتوا داشته باشد؟ مثلا فتوای امام خمینی کافی نیست؟ بله ملاک مشروعیت، اذن امام معصوم است که فقیه آن را از روایات استنباط می نماید. ولی مشروعیت حکومت یک فقیه وابسته به فتوای فقیه دیگر نیست، او خود فقیه و حاکم اسلامی است. ۳) احترام مراجع در سایه جمهوری اسلامی بیشتر محفوظ است یا حکومتی که به دین بی اعتنا است و مشروعیت خود را در جای دیگر جستجو می کند؟ @rozaneebefarda
روزنه
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به #پایگاه_اصلاحات تبدیل شده است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻نشست علم
🔻🔻🔻 محمدرضا کرمپور: در این نشست تحریف آشکار آراءامام در بحث بقاءحکومت اسلامی صورت گرفته است‌. تمام استناد یکی از سخنرانان به نقل قول کوتاه حاج احمد آقا ست، با این استنادات میخواهند تئوری سازی کنند. معلوم نیست آقای مصباح کجا گفته می شود اکثریت رو سرکوب کرد؟ اتهام زنی به بزرگان تا این حد واقعا نوبر است! فهم حقیر این است که عده ای در قم روی کار می کنند. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگی حرفهای خلاف شرع این خانم قابل تحمل نیست این خانم همان کسی است که بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره #سند_۲۰۳۰ حدود ۲۰ جلسه در سایت آپارات درباره آموزشهای جنسی با رویکرد خلاف دین صحبت کرد او باید از صدا و سیما اخراج شود و برنامه های ناسالم او از سایت آپارات حذف گردد چرا نظارتی بر این برنامه ها وجود ندارد و حرفهای غیر علمی و خلاف شرع این افراد به اسم کارشناس از رسانه ملی پخش میشود؟؟ 🔻🔻🔻🔻🔻 ❗️خود ارضایی سالم،خود ارضایی نا سالم! در برنامه (حال خوب ۵ آذر ) 🔻🔻🔻🔻🔻 راههای ارتباطی با صدا وسیما تهران👈تماس با 162 شهرستانها👈0212781 سامانه ی پیامکی👈3000025 شبکه ی سلامت👈02127861900 شورای نظارت بر صدا و سیما 👈02164040 @salmanraoofi
نگارش دوم خطاب به مقام معظم رهبری 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 نامه ای به امضای دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواهان دانشگاه های شیراز در تاریخ ۹۷/۹/۱۰ منتشر گردید. همانگونه که در نامه نیز تصریح شده٬ بعد از اصلاحیه هوشمندانه مجمع عدالتخواهان دانشگاه تهران پیرامون نامه نخست که زمینه سو استفاده دشمنان و ضد انقلاب را از بین برد٬ این بار عده ای در شیراز تلاش کرده اند به این شبه گفتمان بی سر٬ تنفس مصنوعی بدهند! ادبیات نامه در بستر نامه نگاری های لجوجانه و قابل تحلیل است که تلاش دارند همنوا با داخلی و خارجی٬ همه کمبودها و آسیب های واقعی و توهمی را به گردن شخص مقام معظم رهبری بیاندازند! جمود این جماعت بر ظاهر برخی آیات و روایات٬ به سلوک شبیه است که شخص حضرت علی(ع) (اسوه ابدی عدل) را هم عادل نمی پنداشتند و در ادبیات شان بر کلام الله تمسک می جستند اما تعبیر تاریخی امیر بیان بهتر از هر کسی وصف شان کرد؛ چنانکه در ماجرای حکمیت و بعد از جمود خارجی ها بر ظاهر یک آیه٬ آنهم در مقابل ٬ فرمودند: کلمة حق یراد به الباطل! @rozaneebefarda
روزنه
نگارش #نامه_نابهنگام دوم #عدالت_خواهان_عرفی خطاب به مقام معظم رهبری 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ن
بیانیه شورای عمومی پیرو برخی تحرکات صورت گرفته به نام جنبش عدالتخواهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️با سوء استفاده کنندگان از نام با خواهیم کرد 🔸پیرو تحرک صورت گرفته در روزهای اخیر به نام جریان خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی، تشکل های عضو اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی به عنوان بخشی از بدنه جریان عدالتخواهی موارد زیر را اعلام می نمایند: 🔻1. تشکل های عضو جنبش عدالتخواه اساسا با نگاه حاکم بر این تحرکات هیچ قرابت فکری ندارند و جنبش عدالتخواه دانشجویی و جریان عدالتخواهی خود را برخاسته از منظومه فکری امام و رهبری و گفتمان انقلاب اسلامی می داند. این تشکل ها طرح یک چنین مباحثی را در شرایط کنونی انقلاب، تلاش برخی جریان های سیاسی برای به انحراف کشاندن جریان عدالتخواهی می داند که فرصتی مناسب برای پیگیری نیات سیاسی و قدرت طلبانه خود یافته اند. 🔻2. تشکل های عضو جنبش عدالتخواه هیچ گاه حضور یک چنین تفکرات و تشکل های انحرافی را در بدنه خود تحمل نکرده و با هر جریان و تشکیلاتی که به نام جنبش عدالتخواهی یک چنین انحرافاتی را دامن زده اند برخورد کرده است. 🔺3. مشخصا در مورد نامه منتشر شده با عنوان مجمع عدالتخواه شیراز اعلام می شود، مجمع مذکور مدت هاست که از حالت دانشجویی خارج شده و تابع هیچ قاعده تشکیلاتی دانشجویی نیست. 🔺4. از این پس نیز هر مجموعه ای بخواهد با سوء استفاده از نام جریان عدالتخواهی و جنبش عدالتخواه دانشجویی یک چنین مباحث انحرافی را مطرح کرده و جریان ضد انقلاب را تقویت کند مقابل او با قوت خواهیم ایستاد. والسلام علی من اتبع الهدی 1.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران 2.مجمع دانشجویان حزب الله دانشگاه علم و صنعت ایران 3.مجمع دانشجویی آرمان(عدالتخواه) دانشگاه شیراز 4.انجمن اسلامی دانشجویان عدالتخواه دانشگاه حکیم سبزوار 5.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه باهنر کرمان 6.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه گیلان 7.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان 8.تشکل امام حسن مجتبی(ع) دانشگاه باهنر کرمان 9.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان یزد 10.تشکل عدالتخواه قسط دانشگاه صنعتی شاهرود 11.کانون قرآن دانشگاه صنعتی شاهرود 12.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه قوچان 13.مجمع عدالتخواه دانشگاه یاسوج 14.مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه زابل 15. مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فسا @rozaneebefarda
عدالتخواهی اجتماعی یا جلوه فروشی فردی-وحید جلیلی.pdf
4.83M
⭕️ یا ؟ 🔺مروری بر فساد در آرمانخواهان و عدالتخواهی های ظالمانه 🔶تحلیلی بر جریانات مدعی عدالت، که بیشترین ظلم را به عدالتخواهی روا داشتند 🔹متن تکمیل شده ی سخنان جناب آقای در سی و ششمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی 🔶اخبار مرتبط با تکاپوی اخیر را در روزنه بخوانید 👇 @rozaneebefarda
میرزا کوچک‌خان در کلام مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 رهبرانقلاب: میرزا کوچک - همین طور که اشاره کردید - یک روحانی است، یک طلبه است. البتّه من شنیده بودم، نقل شد برای ما از سالها پیش که ایشان مرحوم میرزای شیرازی را درک کرده، لکن خیلی باورکردنی نیست. 🔸️ این را مرحوم پدرم نقل میکرد از مرحوم آ سیّد علی‌اکبر مرعشی - که شوهر خواهر پدر ما بود، یعنی باجناق مرحوم شیخ محمّد خیابانی بود - که او از بزرگان علمایی بود که منزوی بود در تهران؛ او گفته بود که درس میرزا را درک کرده. 🔹️ به نظرم نمی‌آید این خیلی قابل تأیید باشد، زیرا که سنّ میرزا کوچک در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته، چهارده پانزده سال بیشتر نبوده، بعید به نظر میرسد که ایشان توانسته باشد درک کند مرحوم میرزای شیرازی را؛ لکن در اینکه طلبه بوده، در اینکه روحانی بوده، هیچ شکّی نیست؛ در حوزه‌ی خودِ رشت، بزرگانی هم در آن وقت بوده‌اند که میتوانسته از آنها استفاده کند، در این هیچ تردیدی نیست. 🔺️ بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ 🔍مشروح بیانات رهبرانقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی را در لینک ذیل بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21663 @rozaneebefarda
روزنه
بعد التحریر اگر زبان تهدید به زبان توضیح بدل شود مسائل زود به نتیجه خواهد رسید 🔻🔻🔻 در پی گفتگوی
@rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻تمار: 👇 سلام با تشکر از شما بابت روشنگری درباره نجم اگه ممکنه جوابیه نجم رو هم اطلاعرسانی بفرمایید ببینیم بالاخره پاسخ قانع کننده ای دارند یا نه... آخه ما مبتلا به هستیم..اگه این سوالات درست پاسخ داده نشن، باید از مراجعی ک اطلاعات ما رو اینقدر راحت درز میدن بازخواست کنیم! 🔻Rezpm: سلام وقت به خیر ببخشید در مورد «نجم» به نتیجه خاصی رسیدید؟! 🔻اویس: سلام علیکم قضیه مجموعه نجم به کجا کشید؟ 🔶پاسخ روزنه کانال روزنه مجموعه ای حوزوی است که تحولات حوزه و روحانیت را بر مدار اطلاعات و اخبار کاملاً آشکار پی گیری و تحلیل می نماید (مگر شذ و ندر)، لذا در بسیاری موارد اخبار منتشر شده تنها با هدف ایجاد شفافیت و حساسیت حوزویان ارجمند نسبت به تحولات نامرئی صورت می پذیرد و در مورد اخیر نیز دقیقاً همین اتفاق افتاده است. طبعاً تبعات مطالب، در واکنش های کوتاه مدت و بلندمدت بعدی بر همگان عیان خواهد شد و حتمن متولیان نجم در درجه اول و ثانیان همه نهادها و مراکز مربوطه در آینده به شفاف سازی عملکردها خواهند پرداخت لذا تحریریه روزنه نیز مانند همه نخبگان ارجمند حوزوی، تا هنگامه انتشار گزارشات شفاف از عملکرد مراکز مرتبط، در انتظار خواهد نشست. بدیهی است که بر فرض اطلاع از برخی جوانب، در این مقطع ورود بیشتر به مسئله و سلب فضای آزاد برای شفاف سازی را خارج از وظیفه حرفه ای خود می دانیم. وانگهی، هیاهوی رسانه ای گاه به جای برخورد منطقی با مسئله برای رفع آسیب ها، به پاک کردن صورت مسئله می انجامد که اصلاح به صلاح جامعه نخبگانی حوزه مقدسه نیست. حوزه مقدسه نهادی خودپالایش است و نظارت همگانی بر وقایع آن، در تعالی هرچه بیشتر، اثر مستقیم دارد. پیجویی های مستمر نخبگان ارجمند که فقط چند نمونه از آن در اینجا بازتاب یافته، نشانه حیات و حساسیت بایسته عزیزان است انشاءالله باقی و برقرار باشند. @rozaneebefarda
روزنه
نگارش #نامه_نابهنگام دوم #عدالت_خواهان_عرفی خطاب به مقام معظم رهبری 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ن
چرا نامه فعالین شیرازی در چارچوب گفتمانی جنبش عدالتخواه نیست؟ 🔸امیر تفرشی/عضو موسس «جنبش عدالتخواه دانشجویی» @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ✅ انتشار نامه‌ای از سوی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران مبنی بر دعوت از رهبری برای حضور در آن دانشگاه، واکنش‌های نسبتا وسیعی در فضای مجازی به همراه داشت. تشکل تهرانی در این نامه از رهبر انقلاب دعوت کرده بود تا با حضور در آن دانشگاه، و خود را در خصوص کارنامه جمهوری اسلامی در چهلمین سالگرد انقلاب ارائه کند. ✅ نامه - آن گونه که در برخی واکنش‌ها منعکس شد - دارای لحنی غیرمودبانه نبود. نقدهای جدی‌تر اما، در خصوص عدم از سوی نگارندگان آن بود. منتقدان بر این عقیده بودند که رهبری، از معدود مسوولین جمهوری اسلامی است که دارای مرتب‌ترین جلسات دانشجویی طی چند دهه گذشته با تشکل‌ها و فعالین دانشجویی بوده و همواره از دریافت نقطه‌نظرات دانشجویان استقبال کرده است. در حالی که، متن نامه دانشجویان تهرانی با شروعی بدین شکل که «بیست سال از تنها حضور دانشجومحور حضرتعالی به عنوان رهبر نظام در دانشگاه تهران گذشته است»، واقعیت را به نوعی کرده است. ✅ دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در نحوه نگارش و عدم اولویت‌سنجی صحیح آنها، زمینه سوءاستفادۀ بعضی داخلی و خارجی و همچنین برخی جریانات جنبش عدالتخواه دانشجویی را فراهم آورد. انعکاس این نامه در شبکه‌های معاند جمهوری اسلامی، زمینه‌ساز حملات شدید به این تشکل دانشجویی شد؛ به گونه‌ای که گردانندگان مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران در بیانیه دیگری، ناچار به توضیح درباره خود شدند. ✅ اما هنوز جوهر نامه اول خشک نشده بود که نامه‌ای بی مهر و امضاء در سربرگ تشکل دانشجویان عدالتخواه شیراز، در فضای مجازی منتشر شد. با وجود تردیدها درباره صحت آن نامه، از آنجایی که در کانال رسمی تشکل مذکور نشر یافته بود، شبهه‌ها درباره اعتبار آن پایان یافت. به علاوه، افراد منتسب به تشکل شیرازی، به دفاع از آن متن پرداختند. ✅ نامه اخیر با لحنی نسبتا ، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را، نه در جایگاه رهبر انقلاب اسلامی، که به عنوان «رهبر جمهوری اسلامی» خطاب قرار داد؛ ادبیاتی که از ابتدای تاسیس جنبش عدالتخواه، هیچگاه در خصوص رهبران انقلاب بکار برده نشده بود. ✅ نویسنده یا نویسندگان این نامه، در همان جملات آغازین، دوستان خود در مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران را با تعابیر و توصیفات کنایه‌آمیز به کنار رانده و خود را مردِ میدان "پاسخ‌خواهی" از «مهمترین فرد در بدنه حاکمیت» نمایاندند. ✅ پایان پاراگراف اول کافی بود تا خوانندگانِ نامه اطمینان یابند که فضای ذهنی حاکم بر متن، از چارچوب گفتمانی جنبش عدالتخواه دانشجویی است. آنچه در نامه تشکل شیرازی دیده نمی‌شد، اعتنا به مفهوم ارتباطِ «امام» و «امت» بود که از بدو تاسیس جنبش به عنوان راهبرد هدایت‌گری انتخاب شده بود. جوانان شیرازی با ترکیبی از ادبیات نیروهای مخالف جمهوری اسلامی، در صندلی نشستند و نماینده پوزیسیون و را به پاسخگویی فراخواندند. ✅ اما نویسندگان نامه با گفتمان جنبش عدالتخواه، در پرده پایانی آن نمایان می‌شود. جایی که آنها در پوشش - در کنار چند موضوع تکرار شده - خواستار توضیح آیت‌الله خامنه‌ای درباره نقطه قوت جمهوری اسلامی در دوران رهبری وی می‌شوند. پاسخ‌خواهی درباره «اهداف حضور جمهوری اسلامی در منطقه» که کلیدواژه‌ای شناخته شده در ادبیات سیاسی است، به روشنی مسیر نویسندگان نامه را در معرض قضاوت قرار می‌دهد. ✅ این بار، جنبش عدالتخواه دانشجویی خود را در معرض خطر می‌بیند. تضاد و تقابل با و دفاع از جریان ، هویت جنبش عدالتخواهی است. اکنون تشکلی بر آمده از این سازمان دانشجویی، پنجه به صورت جنبش کشیده و در وسط خاکریز، بین جبهه خودی و ایستاده. کلمات قابل فهمی از آن میان به گوش می‌رسد. پیام اما واضح نیست. یکی از این طرف فریاد می‌زند: آنجا جای ایستادن نیست برادر... بیا پایین! بامداد سه‌شنبه 13 آذر – تهران @rozaneebefarda
1_37312833.pdf
548.9K
💢 مقاله: اجتهاد حکومتی و نظام سازی دینی ✅ نویسنده: عباسعلی مشکانی سبزواری 🔶پاسخ گونه ای بر افاضات جناب آقای در نفی ظرفیت منابع و فقه شیعی برای نظام سازی 💠@rozaneebefarda
روزنه
واکنش اولیه متولیان #نجم توأم با #تهدید و ارعاب!! 🔻🔻🔻 نجم: با سلام و احترام مطلبی امروز در کانال
تذکار: نکات دکتر گرامی مدیر طومار اندیشه پیرامون ماهیت و فعالیت های این مجموعه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 Dr. S. M. Hadi Gerami: باسلام و احترام دکتر گرامی هستم عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و پژوشگاه علوم انسانی و همینطور مسئول همکاری های بین الملل دانشگاه امام صادق و مسئول کمیته بین الملل انحمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و در ضمن مدیر طومار اندیشه‌. یک همچین مطلبی [اشاره به گزارش روزنه پیرامون که در آن از ارتباط آن با طومار اندیشه سخن گفته شده بود] رو برخی دانشجویانم برایم از شما ارسال کردند که نامی هم از طومار برده بودید بنده کانالتون رو با دقت خوندم و مطالعه کردم و حسم این بود که نیت خیر دارید البته ممکن است عجول یا کم تجربه باشید باید خدمت شما عرض کنم بنده برای اولین بار در عمرم اسمی موسوم به شبکه نجم را در این مطلب خواندم نجم چه هست یا چه نیست یا کی هستند بنده مطلع نیستم فقط اطلاعی که دارم این است که بنده اولین باره این اسم رو شنیدم و اینها ارتباطی به ما ندارند. طبیعی است خیلی از مطالب ما انتخاب و فروارد می شود اینکه سیاست های طومار چه هست یا چه نیست مسأله کلان دیگری است که در ارتباط با سیاست های پدافندی جنگ نرم است و اهلش در جریان و وقوف نسبت به آن قرار گرفته اند انشالا در اولین فرصت این حرکت ناپخته رو جبران کنید موید باشید. @rozaneebefarda
روزنه
واکنش اولیه متولیان #نجم توأم با #تهدید و ارعاب!! 🔻🔻🔻 نجم: با سلام و احترام مطلبی امروز در کانال
توضیحات اجمالی مجموعه پیرامون ماهیت تشکیلاتی و فعالیت ها @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یک هفته بعد از انتشار گزارش روزنه در مورد ارتباطات و فعالیت های پرسش برانگیز مجموعه نخبگانی ٬ توضیحات ذیل در کانال رسمی این مجموعه قرار گرفته است: 👇 ✅بنیاد و اندیشکده نجم یک حرکت خودجوش از طلاب و اساتید نخبه ای است که بمنظور هم افزایی و ایجاد بستر مناسب جهت رشد و به فعلیت رساندن استعدادهای درخشان و نخبگان جوان به صورت جهادی پای کار آمده اند "نجم" دارای ساختار مستقل است و ارتباط سازمانی با هیچ نهاد رسمی در حوزه ندارد، به زودی در مورد اعضای هیات امناء و گروه های علمی اندیشکده اطلاع رسانی خواهد شد. به امید آنکه یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید که حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان حوزه می باشد،محقق گردد. " از اعتماد شما سپاسگزارم؛ تمام سرمایه نجم وابسته به اعتماد شماست". 🔶حاشیه روزنه در این شبه جوابیه٬ بعنوان اندیشکده و بنیاد مستقل معرفی شده که ارتباط ارگانیک با نهادهای رسمی حوزوی هم ندارد. در این مورد ابهاماتی وجود دارد: این بنیاد و اندیشکده در کدام مرکز ذی صلاحیت ثبت شده است؟! اطلاعات نخبگان چگونه و چرا در اختیار یک مرکز قرار گرفته؟ کدام نهاد به فعالیت های نجم نظارت دارد؟! تعیین سیاستهای کلان و ریل گذاری به دست چه کسانی است؟ و از همه مهم تر٬ این مجموعه بر عهده کجا و یا کیست؟ معرفی هیأت امنای نجم به آینده موکول شده است که باید پرسید اگر اکنون این افراد مشخص هستند که چرا بیان اسامی به تاخیر افتاده و اگر در آینده تعیین می شود٬ با چه منطقی؟! در پست های مستقل دیگری در کانال رسمی نجم٬ توضیحاتی پیرامون مدرسه آزادفکری و طومار اندیشه داده شده است که نشان دهنده همگرایی عملی و هماهنگی گفتمانی بین نجم و دو مجموعه دیگر است‌ و طبعا باید عملکرد هر سه مجموعه مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد. به هر کال همین قدر توضیحات نیز قابل تقدیر است و امیدواریم در آتیه٬ شفاف سازی بیشتری در این زمینه صورت پذیرد‌. @rozaneebefarda
دغدغه نخبگانی مقام معظم رهبری 🔻🔻🔻 « یکی [دیگر] از خطرها: شناسایی کردن نخبه‌ها برای عوامل بیرونی؛ این هم هست؛ از این هم بنده گزارشهایی دارم، خبرهایی دارم؛ بررسی میکنند، جستجو میکنند، نخبه‌ها را پیدا میکنند؛ نه برای اینکه در داخل تشویق بشوند، تربیت بشوند؛ [بلکه‌] برای عوامل بیرونی، که به آنها معرّفی کنند، حلقه‌ی واسطی بشوند برای مهاجرت نخبگان و به تعبیر رایج «فرار مغزها». این هم است؛ این خیانت است؛ این ولو ممکن است در برای این دانشجو انجام بگیرد امّا این دلسوزی نیست. اینکه ما دانشجو را تشویق کنیم و بگوییم «آقا! اینجا چیست؟ چه کسی به تو میرسد؟ چه کسی به تو اعتنا میکند؟ بگذار برو آنجا، زندگی کن، پیش برو، پیشرفت کن» این خیانت است، این پشت‌کردن به کشور و منافع کشور و آینده‌ی کشور است و وادارکردن یک جوان نخبه به این کار است. » بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا» ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ @rozaneebefarda
پول خرج می کنند‌.... @rozaneebefarda
🔆توضیحات جناب آقای استاد فاضل لنکرانی پیرامون اظهارات اخیرشان در باب فقه نظامات @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔆عده ای گفتند: "این سخنان شما سکولار پنهان است" که باید گفت: شما یک دوره لمعه و اصول بخوانید و بیایید با هم حرف بنزیم. 🔆اولاً از هر كسی كه انتقاد كرده تشكر می‌كنم، چه در حوزه‌ قم و چه در بیرون حوزه قم، از مسؤولان محترم، ریاست محترم قوه قضائیه ایشان هم یك انتقادی كردند كه من از همه‌شان تشكر می‌كنم. 🔆حالا یك عده‌ای یك مقداری تعابیری كردند مثلاً دیدم در بعضی از تعابیر گفتند كه این فكر سكولارِ پنهان است، من هیچ حرفی با این آقایان ندارم فقط می‌گویم بروید لااقل را بخوانید و معنای سكولار را بفهمید‌، و لطفاً بفرمائید از اول را یك مقدار بخوانید، یك دوره هم كه خواندید بیایید با هم بنشینیم تا با هم حرف بزنیم، زیرا شما در حدّی نیستید كه این حرفها را بفهمید! این تعابیر را می‌كنید. 🔆ما معتقدیم این فقه موجود در درونش مبانیِ فقه سیاسی، فقه اقتصادی، فقه قضائی، همه اینها موجود است. 🔸بعضی‌ها گفتند شما كه فقه نظامات را انكار می‌كنید مگر امام نفرمود فقه تئوری از گهواره تا گور است، بله امام بالاتر ازاین را فرموده، فرمود اسلام یعنی حكومت، اما كجا امام فرموده حكومت یعنی فقه نظامات؟ امام همین فقه را از دلش حكومت بیرون آورد و ولایت فقیه بیرون آورد. 🔆تقاضایم این است آقایان بحث‌ها را به عناوین سیاسی نكنند، یك كسی از تهران به قم آمد یك حرف باطلی را در فیضیه زد مراجع ما هم با او برخورد كردند، ولی طلبه حوزه نباید این حرف را بزند؛ بحث باید كاملاً مستوای علمی داشته باشد، رنگ ولعاب سیاسی دادن، رنگ و لعاب خطابی دادن، رنگ ولعاب شعاری و عوامی دادن چیزهایی است كه بحث را از حقیقتش دور می‌كند. متن کامل سخنان جناب آقای فاضل لنکرانی در لینک ذیل 👇 yon.ir/nKRoG 🔶حاشیه روزنه در بیانات جدید جناب آقای فاضل٬ مطالبی وجود دارد که در آن منتقدان تلویحا و تصریحا به و لمعه نخواندگی و لغت ندانی و اصول ندانی متهم شده اند!! سخنان جناب آقای رحیم پور نیز مصداق تلقی شده است!! آیا این حجم از بحث را از مستوای علمی خارج نمی کند؟! گفتنی است بیانات پیشین جناب ایشان پیشتر مورد نقد حوزویان در سطوح مختلف از جمله آقایان رشاد و آملی لاریجانی قرار گرفته بود‌‌‌. @rozaneebefarda
تجمع درمانی؛ حربه قدیمی جریان های مسأله دار 🔻🔻🔻 بنا به برخی شنیده ها٬ مریدان یکی از افراد مدعی اخلاق و عرفان٬ امروز قصد تجمع در یکی از دفاتر مهم در قم دارند. پیشتر شاگردان دو تن از افراد مشهور به اخلاق که با حکم قضایی مواجه شده بودند٬ این راه را پیمودند و نتیجه ای نداشت. 🔶حاشیه اگر طبق مدعا٬ افرادی به انقلاب ارادت دارند٬ در جهت تضعیف گام بر نمی دارند. @rozaneebefarda
💥مهم استاندار جدید قم چه کسی است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 به دنبال اجرایی شدن قانون بازنشستگان٬ استاندار قم هم رفتنی شد و اکنون دولت در آستانه نصب استاندار جدید است. به احتمال زیاد فرد جایگزین چهره ای روحانی است که در سه سال باقیمانده بر کرسی استانداری تکیه خواهد زد و طبعا کاری دشواری در پیش خواهد داشت. @rozaneebefarda
1_38170330.docx
17.9K
جوابیه تفصیلی استاد پیرامون دیدگاه آقای استاد در نفی اختصاصی کانال حوزوی روزنه: @rozaneebefarda آیا اسلام نظام اجتماعی ندارد؟ بازکاوی چند مغالطه و خلط علمی در باب فرهیختگان حوزوی را به روزنه دعوت کنید؛ 👇 @rozaneebefarda