eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آتشین علیه 🔻اسلامی بودن نظام به تبعیت از ولایت فقیه است. 🔻خیانت برخی کارگزاران را نباید به حساب نظام گذاشت. 🔻انتقاد از کارگزاران خطاکار، تضعیف نظام نیست، تقویت نظام است. @rozaneebefarda
🔴حضور آیت‌الله جنتی بر سر مزار آیت‌الله مصباح 🔹آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری با حضور بر سر مزار آیت‌الله مصباح یزدی و قرائت فاتحه، یاد او را گرامی داشت. @rozaneebefarda
پاسخ حضرت به یک استفتاء پیرامون فیلم 🔻نشان دادن تصویر چهره حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام جایز نیست. 🔻ساخت اینگونه فیلمها، موجب و در جهت اهداف دشمنان اسلام است. 🔶حاشیه اخیرا فیلم بانوی بهشت توسط از عناصر مشهور فرقه با سرمایه گذاری کلان ساخته شده و بحث های فراوانی را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است. گفته می شود در این فیلم چهره حضرات نشان داده می‌شود. موضوعی که بنا به فتوای برخی مراجع تقلید، حرام است. در ماجرای فیلم نیز قرار بود چهره حضرت عباس علیه السلام نشان داده شود اما با اعتراض شدید آیت‌الله وحید خراسانی مواجه شد و نهایتا آن سکانس تغییر کرد. در فیلم اخیر اما تا کنون از این جهت، چندان بدان پرداخته نشده است. انتظار آن است که استفتا های مشابهی از دفاتر سایر مراجع نیز صورت بگیرد تا مشخص شود که جریان رسانه‌ای شیرازی، حتی در ابتدایی ترین امور نیز با جریان فقاهتی سنتی حوزه فرسنگ ها فاصله دارد. @rozaneebefarda
مراسم گرامیداشت منزلت علمی و عملی عالم ربانی و حکیم والامقام حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی رضوان‌الله تعالی علیه، چهارشنبه 24 دی‌ماه از ساعت 9 الی 16 در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار خواهد شد. این مراسم به صورت زنده پخش خواهد شد. http://scih.ir/SH7Ur @rozaneebefarda
آیت‌الله مصباح مدافع حریم اهل بیت علیهم السلام اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️علمای شیعه همیشه دفاع از حریم پاک اهل بیت علیهم السلام را وظیفه اصلی خود می دانسته اند. از بزرگانی چون «شیخ مفید» ، «علامه حلِّی» و «قاضی نورالله» تا شخصیتهایی مانند «سلطان الواعظین» و «علامه امینی» و «علامه مظفّر» و هزارها ستارگان درخشان دیگر رحمهم الله اجمعین، از این دسته علمای غیور و مدافع حریم اهل بیت علیهم السلام بوده‌اند. 🔹امَّا در روزگار ما، حمله به حریم ولایت با سبک و سیاق جدیدی صورت گرفت؛ که نوعا دلباخته غرب بودند با مفاهیم جدیدی به حریم عقیدتی شیعه حمله بردند. 🔹این دسته از روشنفکران با تجربه گرفتن از سرنوشت شوم روشنفکران بعد از مشروطه ، تغییر تاکتیک دادند ، آنها که می دانستند نمی توانند بصورت علنی به مبارزه با اعتقادات مردم برخیزند ،لذا به فکر تهی کردن مفاهیم ناب شیعی اقدام کردند. آنها با حفظ ظواهر به جایگاه قدسی و الهی اهل بیت علیهم السلام حمله بردند. 🔹 و پیروان او از این دسته هستند؛ سروش در ظاهر نه پیامبر را منکر می شود و نه قرآن را؛ ولی دیدگاه پیچیده ای را طرح می کند که نتیجه آن چیزی جز بشری دانستن قرآن و دین اسلام نیست. 🔹او با پیش فرض گرفتن و مسلم انگاشتن مباحث هرمنوتیک غربی، تاریخ اسلام و مباحث دینی تفسیر به رای می کند. از نگاه او قرآن کریم فقط محصول پیامبر است و نه کتاب الهی! او امامان شیعه را نیز خطاپذیر و انسانی قلمداد می کند. حتی روند تکامل دین را امری قومی و قبیله ای می شناسد. با تفاسیر امثال سروش ، ایمان ، وحی، امداد الهی، عصمت و مفاهیم و اصول اساسی شیعه ، تهی می شوند و صرفا الفاظ آنها باقی می ماند. 🔹در آن برهه ای که بسیاری از حوزویان و علاقمندان اهل بیت علیهم السلام، از خطر امثال سروش غافل یا ساکت بودند، حضرت آیت الله مصباح رحمه الله، با نگاه دقیق و بینش عمیق دینی خود خطر امثال سروش را فهمید و به مقابله برخاست؛ ایشان در ابتدا با سعی در اصلاح و هدایت او داشت ولی وقتی سروش زیر بار حق نرفت و گفتگو های دوستانه علامه در او اثر نکرد، آیت الله مصباح با سخنرانی های عمومی این جریان خطرناک را بر ملا کرد. 🔹از دیگر سو علامه مصباح از سالها قبل مباحث بسیار عمیقی را در حوزه طرح کرده بودند که نه تنها پاسخگوی شبهات امثال سروش و شبستری بود، بلکه منجر به تولید یک بینش عمیق دینی و شیعی شد. آیت الله مصباح چه تهمت ها و چه بی مهری هایی را در این راه مقدس متحمَّل نشد؛ کار به جایی رسید که در روزنامه های دوم خردادی رسما به او توهین کردند. 🔹اگر امثال سروش و شبکه دولتی بی بی سی و دیگر شبکه های معاند به علامه مصباح بی محابا حمله می کنند بخاطر این است که جریان فکری که سرویس های جاسوسی انگلیس و دیگر مستکبرین سالها برای جذب یا جهت دهی آنها زحمت کشیده بودند، توسط مدافعین حریم ولایت همچون علامه مصباح بر ملا شده و از بین رفته بود. 🔻تاریخ شیعه در آینده از خدمات ارزشمند علامه مصباح در دفاع از حریم قدسی اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، بسیار خواهد گفت. از همین رو ، مقام معظم رهبری ایشان را «متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم» دانستند و فقدان ایشان را « خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی» دانستند. 🔻حتما تمام کسانی که دل در دلباخته حریم اهل بیت سلام الله علیهم هستند و به آن انوار قدسی عشق می ورزد، قدر دان زحمات علامه مصباح رحمه الله در دفاع از حریم اهل بیت سلام الله علیهم خواهند بود. کما اینکه حوزه و روحانیت در این چند روز، در تجلیل از آن علامه عزیز، سنگ تمام گذاشته است. حاشیه سازی ها و حاشیه بازی ها نشان از زخم کهنه جوجه روشنفکرهای عرفی و دنباله های حوزوی آنهاست که مثل کف روی آب می ماند و دامن زنندگان بدان نیز مثل مگس که بر زخم می نشیند، عمر کوتاهی خواهند داشت. این خورشید تابان حوزه شیعی با خاک پاشی های چند ریش تراش و چند معمم، خاموش نمی شود. با اینهمه نباید از تبارشناسی تخریب کنندگان وجهه علامه مصباح و افشای روشهای کثیف آنان و بازکاوی عالمانه ادعاهای خلاف واقع شان غفلت کرد. 🔻راستی در روزهای گذشته کدام جریان حوزوی و با تکیه بر کدام روش و طرح کدام مدعاها، در تخریب وجهه یا به حاشیه بردن علامه مصباح نقش داشته اند؟ @rozaneebefarda
sadiqi.mp3
852.4K
توضیحات آیت‌الله صدیقی پیرامون مطالب مرتبط با 🔻کتابهای آیت‌الله مصباح بالاترین کرامت ایشان است. 🔻از روح بلند آیت‌الله مصباح و علاقمندان ایشان عذرخواهی میکنم که کرامت ایشان را به آن مطالب تنزل دادم 🔶حاشیه از ویژگی های عالمان انقلابی آن است که در جبران مافات و بازگشت از مسیری که احیانا به مصلحت دین و انقلاب نیست، لکنت و ترس ندارند. حتی اگر عمل و کلام شان قابل دفاع هم باشد، وقتی کشف می‌شود که به صلاح دین و انقلاب نیست یا موجب تالی فاسدهایی می‌شود، در صدد جبران و عذرخواهی برمی آیند. این سیره، نشانگر قوت روحی والا و تهذیب نفس است. عذرخواهی پیرامون هواپیمای اوکراینی نمونه دیگر از این موضوع است. این روحیه را مقایسه کنید با لجاجت های برخی آخوندهای مخالف امام که هرگز حاضر به پذیرش اشتباه خود نشدند و بر مسیر غلط خود پای فشردند. کارنامه آقایان و در این زمینه عبرت آموز است. @rozaneebefarda
بازنشر به مناسبت اقدام قابل تحسین آیت‌الله صدیقی و مقایسه آن با روحیه اشتباه ناپذیری آقای شریعتمداری
هدایت شده از روزنه
بازخوانی ماجرای آقای سیدکاظم شریعتمداری به بهانه سالروز درگذشتش/10 شریعتمداری در آینه خاطرات/9 مروری بر ماجرای وساطت مرحوم بین امام و آقای شریعتمداری [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔳مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین فلسفی از وعاظ شهیر ایران و مورد وثوق مراجع و علمای اعلام بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بالاگرفتن ماجرای اختلافات جریان شریعتمداری با امام و انقلاب اسلامی، به رسم سنت‌های اخلاقی حوزه علمیه، تلاش فراوانی برای اصلاح ذات‌البین انجام داد که این تلاش‌ها با کارشکنی و عدم همکاری آقای شریعتمداری، به شکست انجامید. 🔘مرحوم فلسلفی در خاطرات خود به تشریح ماجرا پرداخته و چنین می‌گوید: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آنکه امام به قم تشریف بردند و در منزل کوچکی نزدیک رودخانه ساکن شدند امام در اتاق کوچکی می نشستند و ملاقات های ایشان هم آنجا بود. نماینده پاپ را نیز در همین اتاق پذیرفتند و آن بیانات مشهور را خطاب به او در همین اتاق ایراد نمودند. در آن هنگام من قم بودم یک روز صبح امام به وسیله یکی از دوستان پیغام داد که به فلانی بگویید اینجا بیاید. خدمت ایشان رسیدم امام تنها بود. شروع سخن ایشان گفتگو درباره بود. امام فرمودند ما می¬دانیم که اجانب به خصوص با این انقلاب خیلی دشمن هستند و با وسائل گوناگون به آن ضربه می¬زنند. حالا اول کار است که آمده¬اند و حزب درست کرده¬اند. این حزب خلق مسلمان علی التحقیق ریه خارجی دارد. این کلمه خلق را داخل عنوان حزب گذارده¬اند _ مثل اینکه کلمه را می¬خواستند داخل نام جمهوری اسلامی ایران کرده و بگویند جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران _ خلق مسلمان هم یعنی همین. خلق در فارسی همین توده است. امام افزود اینها می¬خواهند از همین حالا میان مسلمانان زمینه جنگ درست کنند و بگویند حزب جمهوری اسلامی و حزب خلق مسلمان. این قضیه ضربه زدن به انقلاب و پایمال کردن خون¬های مسلمانان است. می¬خواهند این انقلاب را بکوبند و این موفقیت را از بین ببرند و یک چیز دیگر جایش بگذارند که منافع خودشان را تامین کند. بعد امام فرمود مشکل این است که آقای به نام یک آیت‌الله وابستگی خودش را به این حزب اعلام کرده و آن را وابسته به خود معرفی کرده است. یعنی بین این حزب و بین آقای شریعتمداری ارتباط هماهنگی و همرنگی برقرار است. این کار خیلی خطرناک است. ممکن است تمام زحمت ها به هدر برود. اینکه گفتم شما بیایید برای این است که بگویم پیش آقای شریعتمداری بروید و به طور خصوصی از قول من به ایشان بگویید این کار را اجانب کرده‌اند شما که این مطلب را پذیرا شده‌اید یا اگاهید یا نا اگاه مصلحت شما این است که فورا در جراید و رادیو و تلویزیون اعلام کنید که از این حزب برکنار هستید و مسائل آن به هیچ وجه به شما ارتباط ندارد تا حیثیت شما محفوظ باشد. من همان موقع حرکت کردم و به منزل آقای شریعتمداری رفتم و به ایشان که در اتاق دیگری بود پیام دادم که آقا من حرف خصوصی با شما دارم وقتی که آمد پیام امام را به ایشان رساندم؛ اصل پیام این بود که آقای شریعتمداری بنویسد و امضا کند که من به هیچ وجه به این حزب ارتباط ندارم و این حزب نیز به من وابستگی ندارد. 🔻کانال نخبگانی : https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053 ادامه در صفحه بعد👇🏽
هدایت شده از روزنه
مروری بر ماجرای وساطت مرحوم بین امام و آقای شریعتمداری [صفحه 2 از 3] وقتی به ایشان پیام را گفتم موضوع را بسیار عجیب تلقی کرد گفت آقا این حزب متعلق به مسلمان‌ها است، من به این حزب بستگی دارم، این را علنا گفته¬ام و همه هم می‌دانند اگر بگویم بستگی ندارم مساوی با از بین رفتن اعتبار و حیثیت من است. آیا من خودم را تحقیر کنم و بگویم وابستگی به این حزب ندارم و آن را نمی¬شناسم؟ من این کار را نمی¬کنم ایشان این عبارت منفی را خیلی محکم گفت. من برگشتم خدمت امام رفتم و گفتم ایشان می گوید حیثیت من در خطر است و اگر انصراف خود را اعلام کنم باید از حیثیت خودم چشم بپوشم و بسیاری از دوستانم را که پایه گذار این حزب بودند از دست بدهم من این کار را نمی کنم. امام اظهار تاسف کردند و گفتند این آقا متوجه قضایا نیست، شما بروید و بگویید حیثیت شما با وابستگی به این حزب از بین خواهد رفت. جدا نشدن از این حزب مقدمه بر باد رفتن حیثیت شماست اما اگر جدا شدید حیثیت شما کاملاً محفوظ می‌‎ماند و در قم آقایی هستید. من به این وسیله با ایشان اتمام حجت می‌کنم. من مجدداً رفتم پیش آقای شریعتمداری و گفتم آقا اینکه شما می‌گویید درست مقابل نظر امام است. شما می‌گویید کناره گرفتن من از این حزب به معنی از دست دادن حیثیت خود است و من هرگز این کار را نمی‌کنم ولی امام می‌فرماید از بین رفتن حیثیت شما بر اثر وابستگی به این حزب است. این حزب خارجی است آن را برای این درست کرده اند که با انقلاب اسلامی مقابله کند انقلاب را بکوبند و اوضاع را برگردانند و آنچه در گذشته بود از جمله سلطه آمریکا تجدید شود. امام ضمنا فرمود بگویید اگر حیثیت شما با اعلام عدم وابستگی به این حزب ضربه بخورد ما شما را حفظ می‌کنیم و جبران خواهیم کرد که کوچکترین ضرری به حیثیت شما وارد نشود. من پیام امام را به ایشان گفتم و بعد هم خودم صحبت کردم گفتم من الآن به شما می‌گویم این‌طور که امام می‌فرمایند مقاومت شما خیلی به شما ضربه خواهد زد. اما اگر کناره‌گیری کنید و بگویید این حزب مربوط به من نیست و من کاری به این حزب ندارم من الآن از طرف خودم می‌گویم و بعد می‎روم به امام هم می‌گویم اگر موافقت ایشان را جلب کردم می‌آیم نتیجه را به شما می‌گویم پیشنهاد من این است که شما استعفا را بنویسید و امضا بکنید. با این کار مقدمه‌ای درست می‌شود و مجلسی در مسجد اعظم می‌گیریم به رادیو و تلویزیون هم می‌گوییم بیایند، آقای گلپایگانی و آقای نجفی هم بیایند، شما هستید، امام هم شرکت می‌کند، در آن مجلس من منبر می‌روم و آن‌طور که شما می‌خواهید صحبت می‌کنم. می‌گویم آیت‌الله شریعتمداری که در انقلاب اسلامی با قلم و قدم خدمات بسیار کرده‌اند اخیراً متوجه شده‌اند که حزب خلق مسلمان مضر است و بر خلاف مصلحت انقلاب اسلامی است. اصلاً انقلاب اسلامی یک حقیقت است و آن حقیقت اسلام است. لذا آیت‌الله شریعتمداری با مشورت امام و مصلحت‌بینی ایشان از حزب خلق مسلمان استعفا کرده و نوشته‌اند که این حزب مربوط به من نیست. در این مجلس هم که امروز با حضور امام تشکیل شده و همه آقایان مراجع برای تقدیر از آیت‌الله شریعتمداری در آن حضور یافته‌اند من اعلان ایشان را می‌خوانم، سپس نوشته شما را روی منبر با حضور همه آقایان قرائت می‌کنم و بعد هم از شما بسیار تشکر و تقدیر خواهد شد. جراید و رادیو تلویزیون این مطلب را منتشر می‌کنند و با این کیفیت حیثیت شما ضربه نمی‌خورد. الآن حاضر هستید این کار عملی شود؟ چون در بیان مطلب احترام زیادی برای ایشان بود قدری فکر کرد و گفت گمان نمی‌کنم امام این کار را بکند. گفتم من می‌روم و می‌گویم اگر فرمود این کار را می‌کنم آیا شما نیز بدون تردید این کار را می‌کنید؟ گذشته از امام آقای گلپایگانی و آقای نجفی هم هستند. آنها هم قطعا می‌آیند. باز متحیر ماند ولی بعد گفت خیلی خوب بروید به امام بگویید ببینید امام حاضر است یا نه؟ اگر حاضر است این کار را بکنید. برای سومین بار خدمت امام آمدم و گفتم آقای شریعتمداری با این وعده‌ای که من به او دادم و گفتم منبر می‌روم و آن‌طور که بخواهید صحبت می‌کنم موافقند اما نگران هستند که شما با این امر موافقت نکنید آیا شما موافق هستید؟ امام فرمود بله انقلاب اسلامی و حفظ عز اسلام و کوتاه کردن دست اجانب آنقدر برای من مهم است که با این طرح حتما موافقت دارم و در مجلس هم شرکت می‌کنم می آیم و می‎نشینم آنچه را هم خود ایشان بخواهد و شما مصلحت می‌دانید در منبر بگویید. 🔻کانال نخبگانی : https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053 ادامه در صفحه بعد👇🏽
هدایت شده از روزنه
مروری بر ماجرای وساطت مرحوم بین امام و آقای شریعتمداری [صفحه 3 از 3] گفتم بسیار خوب من گمان می‌کنم با این مذاکراتی که شد در صورتی که پیش ایشان برگردم قبول می‌کند. بعد فردا صبح سر فرصت برویم اگر کمبودی داشت بنویسم و بیاوریم تا حضرتعالی ببینید پس از آنکه قبول شد امضا شود و آخرالامر هم برای تشکیل مجلس برویم و به وعده خود وفا کنیم. امام گفت بله من می‌آیم. بروید و بگویید. برای بار سوم به منزل اقای شریعتمداری رفتم و موافقت امام را به ایشان اعلام کردم. گفتم خوب بنا شد که شما متنی را امشب خودتان بنویسید فردا بیاییم ببینیم اگر نواقصی داشت تکمیل کنیم و بعد ببریم به امام بدهیم اگر ایشان موافقت کرد امضا کنیم و سپس مجلس را تشکیل دهیم. گفت بله بد نیست موافقت می‌کنم اما یک شرط دارد من باید امشب با بعضی از رفقا مشورت کنم بدون مشورت قول قطعی نمی‌دهم. امشب برای من شب مشورت باشد من متن را می‌نویسم. اگر مشورت درست درآمد و خصوصیاتی علاوه شد آن وقت فردا صبح این جا بیایید که تکمیل کنیم. مطلب را تقریبا تمام شده تلقی کردم از منزل آقای شریعتمداری بیرون آمدم و به منزل امام رفتم. دفعه اول که من پیش امام رفتم یکی دو نفر هم بودند و بیرون رفتند اما دفعه‌های بعد گاهی چهارنفر و گاهی پنج نفر بودند و گاهی هم اتاق پر بود ولی امام تا مرا می‌دید حرفش را قطع می‌کرد در را باز می کرد به اتاق مجاور می‌رفت و من هم آن جا می‌رفتم و آن گاه می‌فرمود چطور شد؟ و من می‌گفتم چنین و چنان شد. دفعه آخر هم که آمدم و امام فرمود چطور شد گفتم تقریبا قبول کرده ولی گفته است باید امشب روی این مطلب مشورت کنم هم درباره اصل قضیه و هم درباره بعضی از کمبودهای احتمالی من مشورت می‌کنم. شما هم فردا صبح بیایید و نتیجه را به امام بگویید. امام فرمود خیلی خوب امشب قم بمانید و فردا صبح بروید. فردا صبح که نزد آقای شریعتمداری رفتم ایشان گفت رفقای من موافقت نکردند و گفتند هم در قم و هم در آذربایجان حیثیت افراد بسیاری از بین می‌رود. ضربه بزرگی هم به شما می‌خورد. نباید اصلاً درباره مطلب فکر کنید بنابراین من آن نوشته را نمی‌نویسم! به منزل امام برگشتم و مطالب را به ایشان عرض کردم، . (خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، تدوین: علی دوانی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران،1382، ص395-399) 🔻کانال نخبگانی : https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بازخوانی سیره آقای هاشمی در مواجهه با اشتباهات سیاسی به بهانه عذرخواهی اخیر آقای صدیقی 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حکیمانه هاشمی پیرامون ! 🔻 همه اشکالات به برجام ناحق است! 🔻در برجام خیلی چیزها گرفتیم و چیزی هم به آنها ندادیم. 🔶حاشیه تصلب و تعصب بر سر موضع و عملکرد سیاسی خود، از شاخص‌های جریان غرب اندیش داخلی است. حامیان برجام، بعد از اینهمه رسوایی، همچنان آن را فتح الفتوح می دانند و حاضر به پذیرش مسیر غلط و تلاش برای جبران نیستند. @rozaneebefarda
سران فتنه۸۸ با گذشت ۱۱ سال از فتنه، همچنان از یک عذرخواهی ساده هم امتناع دارند! این جماعت فرهنگ عذرخواهی از خطاهای سیاسی ندارند. @rozaneebefarda
حیرت در حیرت نقدی به ادعاهای اخیر مهدی نصیری علیه آیت‌الله مصباح/بخش اول محمد جعفری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️ مهدی نصیری دریادداشتی در مورد رحلت آیت الله مصباح چنین نوشته است: «آن مرحوم از حیث رعایت زیّ روحانیت و تواضع رفتاری و مهربانی در تعاملات شخصی نیز زبانزد بود اما غفلت از یک نکته یعنی امکان خطای عالمان و مجتهدان و صاحب نظران دینی در عصر غیبت به دلیل عدم امکان دسترسی به معلم و مفسر معصومِ قران و سنت، ایشان را نسبت به پاره ای از دیدگاهها و نظرات خود ـ که حتما احتمال خطا در آنها راه داشته و نمی توانسته به عنوان معرفت و اسلام ناب قلمداد شود ـ آن چنان راسخ و صاحب حق می کرد که به خود اجازه می داد بعضا مخالفان خود را به جهل و کفر و فسق و خیانت و ارتداد و ...متهم کند و چهره ای خشن و مهاجم از خویش در طیفی از افکار عمومی و نخبگان ترسیم کند». ⭕️نکاتی چند در این باره را با ایشان در میان می گذارم: 1. امکان خطای عالمان و مجتهدان در عصر غیبت، امری است کاملا پذیرفته اما ما محکمات و مسلّماتی در عرصه دینداری داریم که مبنای دیانت است و طبعا انکار آنها، چیزی از اسلام باقی نخواهد گذاشت . طبعا هر عالم اسلام شناسی و از جمله حضرت آیت الله مصباح رحمت الله علیه می تواند در این مورد خود را راسخ و صاحب حق بداند و البته آن آموزه ها را هم به عنوان معرفت ناب و اسلام حقیقی، معرفی نماید. اگر جز این باشد، ما می مانیم و یک تکثر معرفتی و نسبیت فکری و دیگر هیچ! 2. آقای نصیری در ادامه می نویسند: « ما گریزی از به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت های روشمند گوناگون دینی نداریم و مجاز به تکفیر و تخطئه شخصیتی و نسبت دادن انحراف و بددینی به صاحب نظران نیستیم مگر آن که ثابت شود که اوّلاً اجتهاد آنها غیر روشمند است ... ». جمله اخیر ایشان را باید به فال نیک گرفت که مرز میان خودشان و نظریه قرائتهای مختلف از دین را ابراز کردند. بله باید کسی که در مقام استنباط احکام دین قرار می گیرد، اجتهاد روشمند را در پیش بگیرد و الا می توان او را تخطئه نمود. حضرت استاد مصباح در سیره علمی خویش، دقیقا تابع همین نگرش بود و بس. تاریخ پنجاه ساله نوشته های ایشان گواه این مدعاست. هر جا ایشان، نویسنده یا تفکری را نقد می کند بر همین اساس بوده است که این نوع برداشتها از اسلام، نا روشمند و مخالف با مبانی استنباط و منطق فهم دین است و زمینه انحرافات جدی را در تفکر دینی فراهم می نماید. اگر نبود روشنگری امثال ایشان و شهید مطهری، معلوم نبود که التقاط و تفکر نسبی گرایانه، دیگر برای دین، حتی محکماتی باقی بگذارد. اگر سیره استاد مصباح در تخطئه نظریه یا صاحب نظر نادرست است، پس باید اساسا سیره امام خمینی و شهید مطهری را هم نادرست خواند که از اسلام سُرایی عده ای از نویسندگان به جای اسلام شناسی سخن می گفتند. 3. اما مقوله تکفیر، خود تهمتی است ناروا. ای کاش جناب نصیری، دست کم نمونه ای خٌرد از رویکرد تکفیری استاد نشان می دادند. هر آن که با آثار گفتاری و نوشتاری، ایشان آشنایی اجمالی داشته باشد، در بیان ایشان جز منطق و خرد ورزی مشاهده نمی کند. گویا سابقة ژورنالیستی آقای نصیری باعث شده که در امتداد جریان شارلاتانیسم رسانه ای دوم خرداد که آیت الله مصباح را به واسطه طرح بحث جهاد، «تئوریسین خشونت» معرفی می کردند، چهره ای خشن و مهاجم از ایشان به تصویر بکشد. بله استاد مصباح ، بر روی تفکرات التقاطی و لیبرالی و رحمانی از اسلام خط بطلان می کشید و البته طبیعی است که این به ذائقه فکری روشنفکران دینی و طرفداران آنها خوش نیاید و حضرت ایشان را به خشونت طلبی متهم نمایند. گویا آقای نصیری تصور می کنند که خوانندگان اصلاح طلب نشریة ارزش مدار و اصول گرای صبح در دهه هفتاد، امروزه چهره رحمانی از ایشان در ذهن دارند!! 4. ناگفته هایی باقی ماند که به قسمت بعدی این قلم،موکول می کنم. این یادداشت را با این جمله به پایان می برم که صاحب « عصر حیرت»، که خود در حیرتی عمیق، نسبت به مواضع گذشته معرفتی و سیاسی فرو افتاده است، از سویی نابیّت فکری و اعتقادی را در اختیار معصوم می داند و بس و از سویی پلورالیسم مدرن و نسبیّت حقیقت را نفی می کند! این دو را چگونه می توان جمع نمود جز با حیرت در حیرت؟! @rozaneebefarda
⬛️ مراسم بزرگداشت حضرات آیات شیخ محمد یزدی و شیخ محمدتقی مصباح یزدی(رحمت الله علیهما) سخنران: حجت الاسلام و المسلمین شیخ مرتضی آقاتهرانی(زیدعزه) با نوای: حاج عباس حیدرزاده 🔸️پنج شنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۱۰ صبح 🔹️مدرسه علمیه آیت الله بهجت(ره)قم 🔴 جلسه با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی برگزار میشود. 📣 پخش زنده: شناسه اینستاگرام👇 https://yun.ir/823pza شناسه روبرو👇 https://yun.ir/mn5kz6 @rozaneebefarda
بزرگداشت آیت الله مصباح آیین نکوداشت مقام علمی، اخلاقی و شخصیت بین المللی فقیه و حکیم مجاهد مرحوم آیت الله مصباح یزدی ره روز پنج شنبه به تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن قدس مجتمع امام خمینی ره به صورت حضوری و از طریق آدرس مجازی https://vcpro.ir/nekodasht به صورت بر خط برگزار می شود ظرفیت حضوری محدود می باشد و در صورت تکمیل ظرفیت سالن (با توجه به رعایت مسائل و قوانین بهداشتی) صرفا از طریق آدرس مجازی در خدمت خواهیم بود @rozaneebefarda
یک نکته آن حضراتی که در ماجرای فوت آقایان صانعی و فیرحی، کباده اخلاق می کشیدند که چرا اندیشه و مواضع آنان بعد از فوت شان نقد می شود، حالا همه به خط شده اند برای نقد که نه، هجوم به ایت الله مصباح! این جماعت را بهتر بشناسیم... @rozaneebefarda
یک گلایه مهم از انجمن سیاسی حوزه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 برای آقای فیرحی به عنوان یکی از تئوریسین های جریان زاویه دار، جلسه پاسداشت بزرگی بر پا کرد در مورد ارتحال عالمان انقلابی مانند آیت الله محمد یزدی و علامه مصباح هیچ تحرکی از آنها ندیدیم. آیا این عزیزان به حوزه کاری انجمن ربطی نداشتند؟ یا خدای ناکرده آن انجمن به حیطه فکری انقلاب نامرتبط شده است؟ البته هیچ اشکالی ندارد که متولیان این انجمن طبق مبنای خود عمل کنند، تفکر آزاد است. اما اشکال اساسی آنجا وارد می شود که چرا یک تفکر خاص باید در انجمنی که متعلق به کل حوزه است حاکم باشد؟ چرا جریان انقلابی قم در این مجموعه امکان طرح بحث ندارد؟ چرا بدنه حوزه نباید بداند که در آنجا چه می گذرد؟ وقتی از نفوذ برخی تفکرات زاویه دار در برخی نهادهای حوزوی و و احساس نگرانی می شود، برای آن شاهد مثال خارجی داریم. جناب آقای (زید عزه) خوب است در این مورد عنایتی فرمایند. برای حوزه زیبنده نیست. @rozaneebefarda
مصباح و نابینا درنگی در عصبانیت روشنفکران عرفی از علامه مصباح اختصاصی|| علی احمدی امین @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استاد مصباح در زمان حیات پر برکت خویش، سدی محکم در مقابل اندیشه¬های انحرافی، التقاطی و الحادی ایجاد کرد و عصبانیت منحرفان، ملتقطان و ملحدان از ایشان قابل درک است. آقای سروش! عصبانیت شما از استاد فرزانه مصباح را درک می¬کنم. استاد مصباح در زمان حیاتش با برهان استوار و ایمانی مستحکم در مقابل انحرافات ایستاد. آن زمان که استاد خواستار مناظره شد، خیلی¬ها مثل شما احساس عجز کردند. آقای سروش! من شما را به مناظره دعوت نمی¬کنم! من حال و روز باورهای شما را خوب می¬دانم. تردیدی ندارم که شما حتی با یک دانشجوی تحصیل کرده در طرح ولایت نیز مناظره یا گفتگویی نخواهید داشت. دنیای پس از استاد مصباح، دنیای بیناتری است. دیگر نمی¬توان با حرکت بال یک پروانه، همه دانش¬های بشری را جزر و مد داد. دانش¬آموختگان طرح ولایت پارادوکس¬های این گونه سخنان را فراگرفته¬اند و طرح-دستی ساحران را شناخته¬اند. دیگر پرواز پروانه¬ها، جمع نقیضین را از کتمان عدم به در نمی¬آیند و جزء را از کل بزرگتر نمی¬کند و مبناگروی را متزلزل نمی¬سازد. دیگر نمی¬توان با مغالطه پارادوکس کلاغ، پارادوکس دروغگو یا دیگر شبهات شکاکانه و نسبی¬گرایانه، امکان شناخت و اندیشه¬ورزی را بر مخاطبان بست. دیگر نمی¬توان با مغالطه اشتراک لفظی از پلورالیسم نجات، بر پلورالیسم صدق استدلال کرد و از باب انسداد علم گفت. دیگر نمی¬توان از موجه بودن اختلاف قرائتهایِ روشمند، بر اعتبار همه قرائت¬ها بصورت موجبه کلیه استدلال کرد. دیگر نمی¬توان کتاب نوشت و صدها صفحه استدلال جزمی ارائه کرد که استدلال کردن ممکن نیست. دیگر نمی¬توان بر شاخه درخت معرفت نشست و آن را برید و همچنان در هوا ماند. دیگر نمی¬توان از نسبیتِ توصیفیِ اخلاقی، بر نسبت فرااخلاقی استدلال کرد. دیگر نمی¬توان از نسبیت فرااخلاقی گفت و بر منبر وعظ و خطابه نشست و همگان را قضاوت کرد. نمی¬توان اصول پرتناقض نسبیت هنجاری را مسلم و جزمی فرض کرد. زمان آن گذشته که از پلورالیسم اجتماعی گفته شود و از نگاه مونیستی به لیبرالیسم دفاع شود. دیگر نمی¬توان از قانون¬گرایی دم زد و تلقی عوامانه¬ای از آزادی ارائه داد و فتنه¬گری و خشونت را تئوریزه کرد. امروزه دانش¬آموختگان طرح ولایت به نور استاد مصباح بینا هستند و مغالطات این دسته شبهات را به خوبی و آسانی می¬شناسند. من حال و روز شما را خوب می¬دانم! و عصبانیت شما را درک می¬کنم. روشنفکرانِ جهان سومی، حتی اگر کشورشان در سایه دین به کشوری قدرتمند تبدیل شود، باز هم احساس حقارت خواهند کرد. این ناتوانی آموخته شده حاصل باوری است که قدرت و پیشرفت را محصولِ انحصاری عالم مدرن می¬داند. اینان بارها با خود نجوا کرده¬اند که دین نمی¬تواند با پیشرفت و قدرت جمع شود. اینکه غربگرایان از قدرت یافتن ایران اسلامی آزرده و عصبانی می¬شوند بیش از آنکه سیاسی و حزبی باشد، ایمانی و اعتقادی است. آنان عمری به خود و پیروان خود تلقین کرده¬اند که سنت و الهیات نمی¬تواند منشأ پیشرفت باشد، حال چگونه به طرفداران خود بگویند که پاهای پر آبله¬شان در جستجوی سراب بوده و مسیرشان به سمت ناکجاآباد. هم دین را باختند هم دنیا. می¬گویند وقتی بهاء الله به تزویر خویش اعتراف کرد، برخی پیروان متعصب او همچنان بر باور خود تأکید کردند و او را معذور دانستند. اینک حکایت دوستان ما این است که هنوز به پایان تاریخ فکویاما باورمندند و نمی¬توانند از نگاه جزمی به لیبرالیسم دست بردارند. عالم پس از استاد مصباح، عالم دیگری خواهد بود و اندیشه¬های تابناک ایشان که ادامه راه انبیاء و اولیای الهی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و شهید مطهری است، عالمیتی نورانی و متعالی را نوید می¬دهد. «كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ» رعد 17. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار برای اولین بار ناگفته های شهید طهرانی مقدم از قدرت موشکی ایران اسلامی @rozaneebefarda
اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری؛ مراسم عزاداری ایام فاطمیه(س) در حسینیه امام خمینی به صورت عمومی برگزار نمی‌شود @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مراسم‌ عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) به صورت عمومی برگزار نمی‌شود و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر انقلاب اسلامی از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد. متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن ایام شهادت صدیقه‌کبری حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها به اطلاع‌ می‌رساند مراسم عزاداری آن بانوی بزرگ اسلام که هر سال با حضور انبوه دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شد، امسال به علت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار، و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) هر شب از شبکه‌ یک سیما و سایر شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد. دفتر مقام معظم رهبری @rozaneebefarda
حضور مرحوم علامه بر مزار استادشان آیت الله بهجت سال 1394 پ‌ن: علامه در همین مکان به خاک سپرده شدند. خوشا به حال شان. @rozaneebefarda
💥تصویر سازی | انتصاب آيت‏ اللّه "سيد علی خامنه‏ ای" به امامت جمعه تهران توسط "امام خمينی" ۲۴ دیماه ۱۳۵۸ ‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏ ‌‏خدمت جناب مستطاب سیدالاعلام و حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنه ای‌‎ ‌‏ـ دامت افاضاته‏ جنابعالی که بحمدالله به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل‌‎ ‌‏شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب می باشید. از خداوند متعال، توفیق‌‎ ‌‏جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله .‏ ۲۵ صفر ۱۴۰۰ / ۲۴ دی ماه ۵۸ ‌‏روح الله الموسوی الخمینی‏ 🔺 طراح: عباس گودرزی @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه محمدتقی مصباح یزدی که بارها از علاقه خود به شهید حجت الاسلام مصطفی ردانی پور سخن گفته بود. یکبار در بیانی خاص درباره این شهید گفت: 🔻اگر در قیامت من را به عنوان آقای در محشر حاضر کنند و بگویند به صدقه سر آقای ردانی‌پور تو را آمرزیده‌ایم، افتخار می‌کنم. 🔶حاشیه روزنه شهید ردانی پور از جمله طلاب مدرسه حقانی بود که بعد از اختلاف بر سر دکتر شریعتی، بعنوان مخالف شریعتی با جمعی دیگر از مدرسه خارج شدند. @rozaneebefarda