eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مفهوم‌شناسی «جمهوری اسلامی»؛ ابهام‌زایی یا تحریف؟! نقدی بر سخنرانی محمد سروش محلاتی در تاریخ13خرداد1400 اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 2 از 3] آقای محلاتی در بخش سخنرانی نسبت به فرض «تزاحم میان احکام اسلام و خواست مردم» صحبتی نداشت اما در بخش پرسش و پاسخ با این سؤال روبرو شد. متن سؤال و پاسخ او را در ادامه ذکر خواهیم کرد: «سؤال: از نگاه امام اگر خواست مردم با تشخیص ایشان در حکومت متفاوت بود ایشان کدام را مقدم می‌کردند؟ یعنی یک موضوع را می‌خواستند ولی امام این را خلاف اسلام یا خلاف مصلحت تشخیص می‌دادند آیا خواست مردم را مقدم می‌کردند یا نظر و تشخیص خودشان را؟ پاسخ: حضرت امام در برخی از اظهار نظرهای خودشان این مطلب را فرمودند. یک نامه‌ای هست مال اواخر عمر حضرت امام به آقای ناطق نوری نوشتند. ایشان در آنجا می‌فرمایند که در جمهوری اسلامی هیچ‌کس نمی‌تواند نظر خودش را بر دیگری تحمیل کند فقط یک مورد را استثنا کردند و تعبیرشان این است که در موارد نادر که اسلام و حیثیت نظام در خطر باشد ولی با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا آن وقت است که می‌شود تحمیل رأی صورت گیرد. لذا در این مسئله وقتی شما می‌فرمایید که آیا ممکن هست که امام نظر خودش را در تشخیص مصلحت مقدم بدارد؟ نه امام در تشخیص مصلحت [این کار را نمی‌کند]، مثلا در مسئله جنگ خود نظر امام و تشخیصش این بود که جنگ با صدام باید ادامه پیدا کند ولو بیست سال طول بکشد ولی وقتی کارشناسان نظامی توضیح دادند به راحتی نظر کارشناسان را پذیرفتند. در جمهوری اسلامی نظر فرد فقیه در تشخیص مصالح مبنا برای تصمیم‌گیری نیست. مبنای تصمیم‌گیری عبارت است از نظر افراد خبره و صاحب نظر که آن‌ها باید موضوع را تشخیص دهند بر اساس آن تشخیص هست که رهبری هم اقدام می‌کنند.» آقای محلاتی این را مفروض گرفته که اگر ولی‌فقیه در تزاحمات مختلف بر اساس تشخیص خود عمل کرد عمل او تحمیل بر دیگران است و امام خمینی نیز هیچ نوع تحمیلی را نمی‌پذیرفت. با تفسیری که آقای محلاتی از کلام امام ارائه داد این پندار به ذهن متبادر می‌شود که ولایت‌فقیه از دیدگاه امام دایره‌ای بسیار بسیار محدود پیدا می‌کند چراکه هیچ مسئله حکومتی را پیدا نمی‌کنیم که یک جمع یا جریان سیاسی با سایر جریانات سیاسی تزاحم و اختلاف نداشته باشند و جریانات سیاسی نیز هرکدام در بدنه مردم نیرو و هوادار خاص خودشان را دارند در نتیجه ولی‌فقیه همواره در تزاحمات مختلف قرار دارد و در هنگام تزاحم، ولی‌فقیه حق اعمال نظر (وبه تعبیر آقای محلاتی:تحمیل) ندارد و در موارد اضطراری و نادر هم که ماشینِ امضای کارشناسان امر است. البته هیچ‌کس اهمیت رجوع به کارشناسان را نفی نمی‌کند اما آیا ولی‌فقیه هیچ‌گاه حق اعمال نظر ندارد؟ و در موارد نادری هم که اعمال نظر می‌کند ماشینِ امضای دیگران است؟ اگر نیست پس کلام امام را که آقای محلاتی به آن استشهاد کرد چگونه تفسیر کنیم؟ در پاسخ باید گفت که آقای محلاتی این استشهاد را نیز به طور ناقص و جهت‌دار ذکر کرده است و اساسا پاسخ امام به ناطق نوری ناظر به شرایطی خاص بوده که از حیث قانونی نیز فراتر از حیطه اختیارات ولی‌فقیه بوده است و ربطی به سؤال مطرح شده و پاسخ محلاتی ندارد. برای تنویر اذهان متن کامل سؤال ناطق نوری و پاسخ امام را درج خواهیم کرد. «‏‏بسمه تعالی. محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب، حضرت امام ـ مدظله العالی‏ باتقدیم سلام و آرزوی طول عمر برای آن وجود مبارک، احتراماً معروض می دارد، همان طوری‏‎ ‎‏که مستحضر هستید در رابطه با رأی اعتماد به اعضای محترم دولت از حضرتعالی راجع به‏‎ ‎‏حجت الاسلام جناب آقای محتشمی، وزیر محترم کشور سؤالی شد که پاسخ آن، روز رأی گیری بین‏‎ ‎‏نمایندگان پخش و از تریبون مجلس خوانده شد و ایشان مجدداً به عنوان وزیر کشور انتخاب شدند‏‎ ‎‏لکن بعضی در سطح مجلس حتی از تریبون مجلس چنین منعکس نمودند: کسانی که به آقای محتشمی‏‎ ‎‏رأی مثبت ندادند مخالفت با فرمان شما کردند. چنانچه مصلحت بدانید بیان فرمایید آیا نظر مبارک رأی‏‎ ‎‏مثبت دادن به ایشان بود؟ و کسانی که رأی ندادند خدای ناکرده خلاف فرمان حضرتعالی که قهراً‏‎ ‎‏خلاف شرع هم هست عمل نمودند یا خیر؟‏ ‏‏24 / 6 / 67 ـ مقلد کوچک شما: علی اکبر ناطق نوری‏‏] ‏‏بسمه تعالی ‏ ‏‏جناب حجت الاسلام آقای ناطق نوری ـ دامت افاضاته‏ ‏با سلام، در جمهوری اسلامی جز در مواردی نادر که اسلام و حیثیت نظام در خطر‏‎ ‎‏باشد، آن هم با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا، هیچ کس نمی‌تواند رأی خود‏‎ ‎‏را بر دیگری تحمیل کند ؛ و خدا آن روز را هم نیاورد. من تمام سعی خود را می‌نمایم که‏‎ ‎‏با نسبت مطلبی به من، کسی مظلوم نگردد...»(صحیفه امام ج21 ص142) ▫️دعوت به 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مفهوم‌شناسی «جمهوری اسلامی»؛ ابهام‌زایی یا تحریف؟! نقدی بر سخنرانی محمد سروش محلاتی در تاریخ13خرداد1400 اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 3 از3] همان‌طور که از متن فوق پیداست امام در صدد تبیین وظیفه ولی‌فقیه در فرض تزاحم رأی او با مردم نبودند بلکه ناظر به یک تصمیم که مربوط به نمایندگان مجلس بوده و اساسا ربطی به ولی‌فقیه نداشته و در پاسخ به یک شبهه این مطلب را فرموده‌اند. به عبارت دیگر آقای ناطق نوری از امام پرسیده است که آیا حضرتعالی فراتر از اختیارات و وظایف قانونی ولی‌فقیه در روند رأی اعتماد دخالت و تحمیل نظر کرده‌اید؟ امام هم در پاسخ فرموده‌اند که خیر. تحمیل نظر ولی‌فقیه فراتر از قانون اساسی صرفا در موارد نادر صورت می‌گیرد. مراد امام فقط و فقط این بود و ایشان ناظر به این مسئله که ولی‌فقیه در تزاحم میان میل مردم و حکم اسلام چه وظیفه‌ای دارد بحثی نمی‌کنند. علاوه بر مطلب فوق؛ دیدگاه امام نسبت به دایره اختیارات ولی‌فقیه بیش‌تر از آن چیزی است که در قانون اساسی مصوب 1358 تصریح شده بود. ایشان در این زمینه می‌فرمایند: « این‌که در این قانون اساسی یک مطلبی ـ ولو به‏‎ ‎‏نظر من یک قدری ناقص است و روحانیت بیشتر از این در اسلام اختیارات دارد و آقایان‏‎ ‎‏برای این‌که خوب دیگر خیلی با این روشنفکرها مخالفت نکنند یک مقداری کوتاه‏‎ ‎‏آمدند ـ اینکه در قانون اساسی هست، این بعض شئون ولایت فقیه هست نه همه شئون‏‎ ‎‏ولایت فقیه...‏ »(7دی1358-صحیفه امام ج11 ص464) البته امام پیش از ارتحال دستور بازنگری در قانون اساسی را صادر فرمودند و رفراندوم بازنگری در سال 1368 پس از ارتحال امام انجام شد و دایره اختیارات ولی‌فقیه افزایش یافت اما این‌که اختیارات جدید تا چه حد اختیارات مدنظر امام را تأمین می‌کند محل پژوهش است اما آنچه مسلم است التزام تامّ امام خمینی به قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی است. نکته پایانی این بخش آن‌که آقای محلاتی بدون در نظر گرفتن این نکات به تفسیر اندیشه امام در خصوص «جمهوریت» پرداخته است. چرا جناب ایشان دیدگاه امام در خصوص دایره ولایت‌فقیه، که طبیعتا دایره اختیارات سایر افراد را کاهش می‌دهد هیچ صحبتی نمی‌کند؟ آیا مخاطب خود را محرم نمی‌داند یا در تلاش است که با تحریفی ناجوانمردانه چهره‌ای لیبرال‌مسلک از ایشان ارائه کند؟ به عنوان نمونه بخشی از دیدگاه امام نسبت به وجه تمایز حکومت اسلامی با نظام جمهوری و نظام سلطنتی را خواهیم آورد: «در حكومت‌هاى جمهورى و مشروطه سلطنتى، اكثريت كسانى كه خود را نماينده اكثريت مردم معرفى مى‌نمايند هر چه خواستند به نام «قانون» تصويب كرده، سپس بر همه مردم تحميل مى‌كنند.حكومت اسلام حكومت قانون است. در اين طرز حكومت، حاكميت منحصر به خداست و قانونْ فرمان و حكم خداست. قانون اسلام، يا فرمان خدا، بر همۀ افراد و بر‌ دولت اسلامى حكومت تام دارد...حكم الهى براى رئيس و مرئوس متبع است. يگانه حكم و قانونى كه براى مردم متبع و لازم الاجراست، همان حكم و قانون خداست.»(ولایت‌فقیه ص45-44) البته یکی از شرکت‌کنندگان به همین بخش از ولایت‌فقیه امام اشاره کرد و تلویحا گفت که این سخنان امام در تعارض با تفسیر محمد محلاتی است اما آقای محلاتی با تحریفی دیگر پاسخ وی را داد و گفت امام در «ولایت‌فقیه بحث کردند که حکومت در اسلام هست و در این حکومت فقیه دارای چه مسئولیتی است ولی این حکومت را چگونه باید تشکیل داد راه و شیوه تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت چیست اصلا امام در این زمینه آنجا بحثی نکردند نه این‌که بحث خلافش را مطرح کرده باشند.» اما همان‌ظور که از متن بالا پیداست امام در خصوص شیوه حکومت‌داری و حتی وجوه تمایز حکمرانی مد نظر ایشان با انواع حکمرانی دیگر هم‌چون سلطنت مشروطه و جمهوری غیراسلامی نیز سخن گفته‌اند. گفتنی است مرزبندی میان نظام سیاسی اسلامی با نظام جمهوری و سلطنتی محدود به سخنرانی‌های ایشان یا دروس ولایت‌فقیه نیست بلکه ایشان حتی در کتاب‌البیع هم به این مهم اشاره کرده‌اند: فالإسلام أسّس حكومة لا علىٰ نهج الاستبداد المحكّم فيه رأي الفرد و ميوله النفسانيّة في المجتمع، و لا علىٰ نهج المشروطة أو الجمهوريّة المؤسّسة على القوانين البشريّة، التي تفرض تحكيم آراء جماعة من البشر على المجتمع. بل حكومة تستوحي و تستمدّ في جميع مجالاتها من القانون الإلهيّ، و ليس لأحد من الولاة الاستبداد برأيه، بل جميع ما يجري في الحكومة و شؤونها و لوازمها لا بدّ و أن يكون علىٰ طبق القانون الإلهيّ، حتّى الإطاعة لولاة الأمر.(کتاب‌البیع ج2 ص619-618) ▫️دعوت به 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ||«شاخص های انتخاب اصلح» از منظر علامه مصباح 🔹عقلا می‌گویند: اصلح را انتخاب کنید تا بیشتر مصالح و منافع شما را تامین کند. @mesbahyazdi_ir @rozaneebefarda
نظام انقلابی، دولت انقلابی می خواهد داوود مهدوی‌زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با وجودی که دولت های عرفی و غیر انقلابی در مدت چهل سال یکی پس از دیگری خود را بر نظام انقلابی تحمیل کرده است و چنین گمان می رود که اندیشه دولت انقلابی به محاق رفته است، لکن این انتظار از ذهنیت مردم انقلابی پاک نگشت. زیرا مردم همچنان دولت های روی کارآمده بعد از جنگ را با پرسش از تحقق آرمان ها و ماموریت های انقلاب اسلامی به چالش می کشند. مهم‌ترین شکست این دولت ها در همین چالش های مردم انقلابی است. بدون شک نقش در زنده نگاه داشتن ذهنیت انقلابی مردم بی بدیل است. ایشان علیرغم همه دشواری ها و ناملایمتها و نا مهربانی های جریان های سیاسی عرفی گرا و نیز انقلابیون عافیت طلب، اهداف و آرمان های انقلاب را زنده نگه داشت. ایشان با جمله معروف « من انقلابی ام نه دیپلمات » این پیام را به گوش دوست و دشمن رساند که تحت هیچ شرایطی دست از گفتمان و اصول انقلاب اسلامی بر نخواهد داشت. برای همین است که انقلاب اسلامی بعد گذشت چهل و اندی سال غبار تاریخیت به خود نگرفته است. مردم همچنان خود را در متن انقلاب اسلامی تصور می کنند. آگاهی انقلابی مردم به آنچنان رشد فکری رسیده است که مطالبه گری انقلابی می کنند. اکنون تداوم نظام اسلامی به همراه رشد آگاهی انقلابی مردم که هر دو امر مرهون تدابیر حکیمانه ولی فقیه است، شرایط امروز را بیش از پیش برای مطالبه دولت انقلابی مهیا ساخته است. امروز ملت ایران به درک عمیقی از ضرورت تشکیل دولت جوان انقلابی رسیده است. از این رو، مردم انقلابی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 1400 در پی روی کار آوردن دولت انقلابی تراز انقلاب اسلامی هستند. به همین خاطر است که بدخواهان انقلاب و دشمن ملت تمام تلاش خود را برای تجدید نظر ملت از این عزم انقلابی به عمل آورده است. انشاء الله ملت انقلابی با مشارکت، با شکوه پای صندوق های رای، شکل گیری دولت انقلابی را رقم می زنند. @rozaneebefarda
15.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرکوب مردم در رژیم دکتر موسی حقانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جایگاه بنیادین مردم یکی از پیامدهای انقلاب اسلامی است. @rozaneebefarda
پویش معنوی سراسری مردم ایران در شب انتخابات آخرین و مهم‌ترین راهبرد جریان انقلابی برای رقم خوردن مشارکت حداکثری و جهت‌دهی قلوب مردم به سمت انتخاب درست. لطفا در اقامه این مجالس معنوی، مشارکت فرمایید. یا علی مدد... (ع) @rozaneebefarda
23.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ||افشاگری رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس پیرامون و 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️معامله بر سر حضور منطقه‌ای ایران، پیش‌شرط آمریکا برای پیشبرد مذاکرات وین! آقای ظریف چنین القاء می‌کند که اگر برجام برای ما بد بود چرا آمریکا از آن خارج شد؟ می‌دانند و سوال می‌کنند! برجام دو مرحله بود، یک مرحله آن بود که هرآنچه داشتیم را از ما بگیرند.تا این جا چون به ضرر ما بود در برجام ماندند،مرحله دوم آن بود که به تعهداتشان عمل کنند.این جا به سود ما بود لذا از برجام خارج شدند. الآن یکی از مهم ترین قفل های مذاکرات وین این است که آن ها میگویند یک بندی گنجانده شود که در آن جمهوری اسلامی در مناسبات منطقه و صلح منطقه ، با آمریکا و اروپا همکاری خواهد کرد. این یعنی درب مقاومت را ببندید و اسرائیل را به رسمیت بشناسید. ما یقه دولت را گرفته‌ايم و می‌گوئیم حق ندارید یک چیز بد تر را قبول کنید و آن ها میگویند زور ما همین قدر است. اگر طرف شما توبه کرده که دیگر زور نمیخواهد! او باید زور بزند تا تو را راضی کند. علت تمایل بایدن به بازگشت به برجام این است که با بازگشت و قرارگرفتن در اعضاء برجام، اختیار مکانیزم ماشه را بدست بگیرد زیرا ماده ۳۶ برجام میگوید فقط یکی از اعضاء برجام میتواند درخواست فعال سازی مکانیزم ماشه را بدهد. ▫️دعوت به 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
توصیه انتخاباتی آیت‌الله جوادی آملی بسم‌الله الرحمن الرحیم ۱. هر اقدام و عملی که منجر به اسلامی و آرمان های والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد، شرعاً جایز نبوده و می‌باشد. ۲. در تعیین اصلح، سایر مکلفین با رعایت موازین و معیارهای اسلامی به تشخیص خود عمل نمایند. از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم انقلاب اسلامی ایران که ماحصل ایثار شهداء و مخلصین است تا ظهور ولی عصر عجّل الله فرجه الشریف از گزند انحرافات و دشمنی ها مصون و محفوظ باشد. 🔶حاشیه روزنه طیفی از (اعم روشنفکری و مذهبی) در پیوند سیاسی علنی با بیگانگان، به تحریم یا تضعیف انتخابات پرداخته‌اند که از ارکان مشروعیت سیاسی و ملاک تضعیف نظام اسلامی است. مع‌الاسف برخی عمامه به سرها نیز این روزها در قامت تئوریسین عدم مشارکت و تحریم یا تضعیف انتخابات مشغول فعالیتند. پیام آیت‌الله جوادی تکلیف این جماعت را روشن کرده است. @rozaneebefarda
💥بسیار مهم 🔰 سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی ▫️امروز چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ 🔻 در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، حضرت آیت الله خامنه‌ای چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ به صورت تلویزیونی با مردم سخن خواهند گفت. 📺 سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی ساعت ۱۹ به صورت زنده از شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد. @rozaneebefarda
مقام معظم رهبری در آستانه مهم‌ترین تصمیم سیاسی ملت ایران در آستانه انقلاب اسلامی سخنرانی مقام معظم رهبری در آستانه ۱۴۰۰ را از جهات مختلف می‌توان از جمله مهم‌ترین سخنرانی‌های ایشان در دهه اخیر برشمرد. این سخنان در آستانه نخستین انتخابات ریاست‌جمهوریِ گام دوم انقلاب اسلامی، می‌تواند راهگشا، الهام‌بخش، تحول‌آفرین و عامل شوک مثبت به فضای سیاسی کشور و تاریخ‌ساز باشد. 🔘با توجه به شرایط فعلی کشور، می‌توان انتظار بیان نکاتی مهم در برخی محورهای راهبردی و بنیادین را داشت، از جمله: دعوت مجدد به مشارکت حداکثری دعوت به امور معنوی و استغاثه به درگاه احدیت مایه گذاشتن از آبرو و اعتبار شخصی و جایگاه حقوقی جهت ترغیب مردم(کاربست برخی تعابیر بدیع و تاریخی) یادکرد ویژه از امام و شهدا، خصوصا حاج قاسم پاسخ به سیاه‌نمایی‌های زننده برخی کاندیداها و فعالان سیاسی پاسخ به شبهات جریان غربگرا در تضعیف نهادهای قانونی و تحریم یا تضعیف مشارکت‌ انتخابات و تاکید بر تاثیر رأی مردم تأکید بر جمهوریت نظام و پیوند ناگسستنی آن با اسلامیت نظام توصیه‌های خاص به جریان مؤمن و انقلابی تصحیح مواضع سیاسی جریان انقلابی در موضوعات راهبردی چون سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و تاکید مجدد بر مبانی انقلاب اسلامی. 🔘خواص سیاسی و مذهبی کشور، خصوصا جریان مؤمن و انقلابی باید تمام توان خود را در جهت ترویج، تبیین و تحقق حداکثری بیانات امروز رهبری به کار بگیرد. چه اینکه راه نجات از شرایط فعلی، جز این نیست. @rozaneebefarda
چهار تذکر مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مجریان انتخابات ۱. تضمین برای مشارکت در انتخابات ۲. رفع مشکل ۳. ایجاد امکانات لازم برای برگزاری انتخابات در ۴. 🔶حاشیه روزنه تذکرات مهم و مصداقی رهبری این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا برخی عناصر و جریان‌های نا اهل و نامحرم، به دنبال ایجاد زمینه برای کاهش مشارکت هستند؟! و سایر دستگاه‌های مرتبط(وزارت خارجه، وزارت بهداشت و...) پیرامون تحقق و اساسی رهبری معظم انقلاب اسلامی، در اسرع وقت به طور ، بدهند. به‌طور مشخص آقایان: ۱. رحمانی فضلی ۲.ظریف ۳.نمکی لازم است فورا نسبت به امور مربوطه به مردم گزارش بدهند. نمایندگان محترم بعنوان نماد مردم‌سالاری دینی، تحقق تذکرات ۴گانه رهبری را پیگیری فرمایند. گذشته از هیئت رئیسه، به طور خاص کمسیون‌های ۱.بهداشت و درمان ۲.امنیت ملی و سیاست خارجی ۳. اصل نود ۴.امور داخلی کشور و شوراها در این امر تکلیف بیشتری دارند. پ.ن: تمهید امر سلامت مردم در افزایش مشارکت. نقش اساسی دارد. یادداشت مرتبط روزنه در این باب را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8957 امر تأمین درست و بهنگام تعرفه و تمهید مقدمات و امکانات لازم برای ایرانیان مقیم خارج نیز بسیار در افرایش مشارکت مؤثر است. پیگیری تحقق تذکرات دقیق رهبری، تکلیف نخبگانی است. @rozaneebefarda
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران در آستانه ۱۴۰۰. ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ @rozaneebefarda