تجربه تلخ دوران روحانی و ضرورت شناخت دنبالههای حوزوی خط سازش!
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بالأخره دوران تلخ دولت روحانی به سر آمد و ديروز ریاستجمهوری حسن روحانی رسما به پایان رسید.
روحانی در ۸ سال گذشته تمام ظرفیتهای کشور را معطل مذاکرات بینتیجهای کرد که جز خسارت محض برای کشور هیچ نداشت.
روحانی رفت در حالی که هیچ کس حاضر نشد از او تشکر کند!
در حالی که هیچ کس از رفتن او ناراحت نشد.
هیچ کس نمیتواند نقطه قابل تحسینی در کارنامه سیاسی ۸ساله او بیابد(البته اقدامات برخی کارگزاران جداست)
روحانی رفت و با رفتنش همه خوشحال شدند.
همه احساس کردند نجات یافته اند!
روحانی و دوران و دولت او، مایه عبرت شدند!
عبرت همه بانیان و حامیان #خط_سازش!
روحانی ثابت کرد که سازشکاری با دشمن، ننیجهای جز شکست و خسارت و ورشکستگی سیاسی و رسوایی ندارد!
بازخوانی روند مذاکرات خسارتبار با آمریکای وحشی اما مهم است؛ روندی که در واقع از ماجرای مک فارلین شروع شده بود و به قطعنامه ۵۹۸(تحمیل جام زهر به امام) انجامید و زمینهساز برجام نافرجام و خسارتبار شد!
لازمه عبرت گرفتن از تجربه شکست خورده رابطه با آمریکا، شناخت بانیان سیاسی و حامیان حوزوی خط سازش است!
عوامل سیاسی در دل ساختار قدرت این خط را پیش بردند و عوامل حوزوی، مشروعیت دینی برای این قبیل اقدامات تراشیدند!
تمرکز صرف بر کارنامه عوامل سیاسی، گره کور ماجرا را باز نخواهد کرد باید عناصر مذهبی خط سازش را بشناسیم و بشناسانیم!
پرسشی که مطرح میشود آنکه؛
کدام جریانهای حوزوی در ۸ سال گذشته برای دولت روحانی و مذاکرات خسارتبار، تئوریبافی کردند؟؟!
انشالله در آینده در این باب بیشتر سخن خواهیم گفت.
پیشنهاد میشود مجموعه مدیریت حوزه(از نهادهای عالی تصمیمساز تا بدنه اجرایی) برای بازنمایی تجربه تلخ رابطه با آمریکا، سلسله جلسات بصیرتی ترتیب دهند تا حوزه بتواند به تکلیف خود در قبال تبیین ابعاد مختلف این تجربه تاریخی برای جامعه عمل کند و زمینه عبرت گرفتن از وقایع گذشته را فراهم سازد.
#منتظر_میمانیم
@rozaneebefarda
مراسم تحلیف ریاستجمهوری در محل مجلس شورای اسلامی با حضور رجال سیاسی داخلی و خارجی در حال برگزاری است.
@rozaneebefarda
حوزویان اعتدالی و تحریفِ شهید مطهّری!
نقدی بر تحریفات اخیر سروش محلاتی
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| جمال مؤمنیزاده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️سروش محلاتی در سخنرانی خود به مناسبت عید غدیر، مطالبی مطرح نمود که هم جفا در حق اهل بیت(ع) بود و هم اجحاف نسبت به برخی بزرگان حوزه و انقلاب اسلامی.
محلاتی در این سخنرانی سخنان برخی بزرگان و علما را به طرزی ماهرانه مورد تحریف قرار داده است؛ علمایی چون شهیدان بهشتی، مطهری، محقق اصفهانی و علماي انقلابي در چند دهه اخیر.
آقای محلاتی میگوید شهید مطهری معتقد است:
«هرگاه حقّ مردم در برابر نصب خدا قرار داده شود، دین آسیب میبیند و مردم دین را کنار میگذارند.»
و این اتفاقی است که در جمهوری اسلامی افتاده و عدهای صاحب نفوذ، دائم دم از خدا میزنند!
آقای محلاتي در پایان از این جملات گزینش شده، چنين نتيجه میگيرد كه وقتی حکومتی فاقد عصمت و مقامات عرفاني و غيبي بود، نباید برای مشروعیت آن سراغ جنبه الهی و تایید دین رفت. آنچه هست انتخاب مردم است و دین هیچ نقشی در مشروعیت آن ندارد.
او ادعا میکند بايد مقامات عرفاني و غيبي در حاكم وجود داشته باشد تا نيازمند نصب باشد، وگرنه حاكم غير معصوم، نصب (و لو به شکل عام) نميخواهد و صرفا ميتواند مشروعيت مردمي داشته باشد، نه ديني!
نقدهای مستند بر مدعاهای غیرمستند
«ولایت فقیه» از منظر شهید بهشتی به این معناست که از سوی معصومین چارچوبی تعیین شده و برای زمامدار اوصافی از جمله دینشناسی و عدالت تعیین گردیده تا مردم چنین فردی را به عنوان حاکم برگزینند. (شهید بهشتی و دیگران، شناخت اسلام، ص448)
هیچ فرد یا گروهی حق ندارد این حق را از مردم بستاند و به زور فردی ناصالح را در راس حکومت بنشاند.
محلاتی صریحا در سخنرانیهای قبلی خود، مدعی شده بود مردم حقّ دارند فراتر از این چارچوب، حتی جمهوری غیراسلامی را بر سرکار آورند و این نگاه را به امام خمینی و شهید بهشتی نیز نسبت داده بود. حال به سراغ شهید مطهری نیز آمده و بر همان خط تحریف سیر میکند.
در خصوص تقابل حق مردم و نصب الهی، هرگز شهید مطهری درباره جمهوری اسلامی چنین مطالبی را بیان نکردهاند، بلکه نظیر این مطلب را در خصوص اتفاقي كه در اروپا و رفتار کلیسا و فلسفههای سست غربی که منجر به گرایشهای ماتریالیستی شد، بیان کردهاند که هیچ ارتباطی با نگاه اسلام بعد از تشکیل جمهوری اسلامی ندارد!
شهید مطهری میفرماید:
«ارباب كليسا و همچنين برخى فيلسوفان اروپايى، نوعى پيوند تصنعى ميان اعتقاد به خدا از يك طرف و سلب حقوق سياسى و تثبيت حكومتهاى استبدادى از طرف ديگر برقرار كردند؛ طبعاً نوعى ارتباط مثبت ميان دموكراسى و حكومت مردم بر مردم و بی خدايى فرض شد.
چنين فرض شد كه يا بايد خدا را بپذيريم و حق حكومت را از طرف او تفويض شده به افراد معينى كه هيچ نوع امتياز روشنى ندارند تلقى كنيم، و يا خدا را نفى كنيم تا بتوانيم خود را ذى حق بدانيم... همين كافى بود كه تشنگان آزادى و دموكراسى و حكومت را بر ضد كليسا، بلكه بر ضد دين و خدا به طور كلى برانگيزد...
هابز نیز همين نظر را دارد. به گفته [او]، نوع بشر از گله هايى چند تشكيل شده كه هر يك براى خود رئيسى دارند كه آنها را براى خورده شدن پرورش مىدهند.. هرچه [حاکم] بكند عين عدالت است [و حق مردم و ستم به ایشان بیمعنا است]..
آنچه در اين فلسفه ها ديده نمی شود اين است كه اعتقاد و ايمان به خداوند پشتوانه عدالت و حقوق مردم تلقى شود. حقيقت اين است كه ايمان به خداوند از طرفى زيربناى انديشه عدالت و حقوق ذاتى مردم است و تنها با اصل قبول وجود خداوند است كه مى توان وجود حقوق ذاتى و عدالت واقعى را به عنوان دو حقيقت مستقل از فرضيه ها وقراردادها پذيرفت، و ازطرف ديگر بهترين ضامن اجراى آنهاست.» (مجموعه آثار استادشهيد مطهرى، ج16،ص 442 به بعد)
این نگاه سست غربی چه نسبتی با نگاه جمهوری اسلامی دارد که در آن رأی مردم حق الناس دانسته میشود و رهبران آن خدمت به مردم را وظیفه و افتخار مسئولان میدانند و بلکه صریحا اظهار میکنند مشروعیت ما وابسته به چنین خدمتی است.
@rozaneebefarda
حوزویان اعتدالی و تحریفِ شهید مطهری
[صفحه ۲ از ۲]
آقای سروش محلاتی میگوید:
«شهید مطهری حکومت را جزو امور فرعی و کم اهمیت امامت میداند، از نظر شهید مطهری حكومت با حضور معصوم، امري فرعي و طفيلي است. اگر امامت مساوی با حکومت باشد، سخن سنیها درست است که مردم باید امام را انتخاب کنند.»
البته محلاتی ارجاع دقيق نميدهد تا محققان صحت و سقم آن را بررسی نمایند. مطالعه متن مورد نظر نشان میدهد مقصود شهید مطهری به هیچ وجه این نیست که از کم اهمیت بودن حکومتداری در برابر شئون دیگر امام، نتیجه بگیرند که در عصر غیبت نیازی به نصب حاکم توسط معصومین و لو به صورت عامّ و با ذکر اوصاف نیست و مردم باید خود حاکم را -چه دارای اوصاف ذکر شده در دین، چه فاقد آنها- برگزینند.
شهید مطهری با نقد نگاهی که در میان غیر شیعیان وجود داشته (یعنی انحصار و تساوی امامت با حکمرانی) شئون مختلفی برای امام میشمارند و یکی از آنها را حکومت میدانند. از نظر ایشان امامت دارای سه درجه است:
یک: امام دارای زعامت و ریاست عامه است.
دو: دارای مرجعیت دینی است که با عصمت خویش بدون خطا احکام الهی را بیان میکند.
سه: که اوج مفهوم امامت است: دارای ولایت است، او احاطه معنوی دارد، حجت روی زمین است و با نبودش زمین و اهلش باقی نخواهد ماند. (مجموعه آثار، ج4، ص716 به بعد)
با توجه به این نکات، عبارت مورد استشهاد سروش محلاتی را نقل میکنیم. او به بخشی کوتاه از جملات پیش رو اشاره میکند و چنین استفاده میکند که چون حکومت یکی از شئون کم اهمیت امام است و عین امامت نیست، برای شخصی که زمامدار است و عصمت و علوم غیبی ندارد، نباید سخنی از نصب، توسط معصومین و لو به شکل عام به میان آورد.
دقت در عبارات شهید مطهری نشان میدهد ایشان به هیچ وجه در صدد بیان این مطلب نبودهاند. منظور شهید آن است که اصل وجود امام برای دریافت فیض وجود و بقای مردم ضروری است و حکومت حضرت و اجرای عدالت، فرع این ضرورت است و البته با وجود معصوم بحثی در اینکه حکومت در دستان اوست، وجود ندارد.
عبارت شهید مطهری:
«مسأله حكومت غير از مسأله امامت است و از نظر شيعه مسأله حكومت در زمان امام نظير مسأله حكومت است در زمان پيغمبر، يعنى حكم استثنايى دارد. همان طور كه در زمان پيغمبر اين مسأله مطرح نيست كه با وجود پيغمبر تكليف مسأله حكومت چيست، با فرض وجود و حضور امام در سطحى كه شيعه بدان قائل است نيز مسأله حكومت يك مسأله فرعى و طفيلى است.
اگر بخواهيم مسأله حكومت را به طور مجزا مطرح كنيم مسأله عليحدهاى است كه در زمان عدم وجود امام (كه چنين زمانى نداريم) يا عدم حضور امام مطرح است و البته يك مسأله اساسى هم هست. و لهذا ما منكر أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ نيستيم اما أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ در كجا؟.. در مواردى است كه مربوط به حكمى از احكام الهى نيست و دستورى دربارهاش نرسيده است... لذا در كافى هم بابى تحت عنوان «باب الحجّة» باز كرده است و مى گويد اگر در دنيا دو نفر باقى بمانند يكى از آنها چنين انسانى خواهد بود كما اينكه اولين بارى كه يك انسان پيدا شد چنين انسانى بود. ساير مسائل- مثل اين كه امام بايد باشد تا در ميان مردم به عدالت حكومت كند يا مرجع اختلافات مردم در امور دينى باشد- همه طفيلى اين اصل است نه اينكه امام را به خاطر اينكه در ميان مردم حكومت كند بايد امام قرار بدهند. مسأله بالاتر از اين حرفهاست. اينها به اصطلاح از فوايد استجرارى يعنى از فوايد تبعى است.» (مجموعه آثار استادشهيدمطهرى، ج4، ص770 و 797)
شهید مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی ص248 دقیقا به شبهات سروش محلاتی پاسخ داده است. ایشان می فرماید:
«حق شرعی امام (خمینی) از وابستگی قاطع مردم به اسلام به عنوان یک مکتب و یک ایدئولوژی ناشی میشود که او یک مقام صلاحیتدار است که میتواند قابلیت شخصی را از این جهت تشخیص دهد و در حقیقت حق شرعی و ولایت شرعی یعنی مُهر ایدئولوژی مردم که او رهبر آن مردم است و حق عرفی همان حق حاکمیت ملی مردم است که آنها باید فرد مورد تأیید را انتخاب کنند.
حق حاکمیت ملی به مفهومی که نویسنده میگوید، همان دموکراسی به مفهوم مبتذل قرن هجدهم است که انسان و حقوق انسان در مسائل مربوط به معیشت و خوراک، مسکن، پوشاک و آزادی در انتخاب راه معیشت مادی خلاصه میشود.
اما این که مکتب و عقیده و ایمان و وابستگی به یک ایده هم جزء حقوق انسان است... بکلی به فراموشی سپرده شده است.»
گویی شهید مطهری در این جملات به امثال محلاتی پاسخ میدهد؛چرا که محلاتی دقیقا دنبال به رسمیت شناختن حاکمیت ملی به همین معنا است تا راه برای کنار گذاردن اسلام و ولایت فقیه باز باشد. چنانکه اخیرا صریحا در تفسیر اصل مربوط به حاکمیت ملی در قانون اساسی و با تحریف سخنان بزرگان انقلاب گفت: مردم حق دارند جمهوری رضاخانی یا غیر اسلامی را بر سر کار بیاورند!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬|| ببینید|| تبیین جایگاه #ولایت_فقیه توسط مرحوم آیتالله سید عادل علوی
🔘 سید عادل علوی از اساتید برجسته حوزههای مقدسه قم و نجف اخیرا دعوت حق را لبیک گفت.
▫️نثار شادی روح ایشان صلوات و حمدی هدیه کنیم.
📚دانلود تألیفات و فیلم و صوت دروس مرحوم علوی در سایت رسمی 👇
🌐 http://www.alawy.net
@rozaneebefarda
هر دم به گوشم میرسد آوای زنگ قافله...
هر دم به گوشم می رسد آوای زنگ قافله
ايــن قافله تــــا کربلا ديگــر نـــدارد فاصله
از کعبه گِـــل آمده، تـــا کعبه دل می رود
اين کاروان غم فزا، منزل به منزل می رود
يک زن ميان محملی، بر ناقه در تاب و تب است
عبـاس و اکبــر دور او، ايـن زن خدا يا زينب است
هر دم به گوشم می رسد آوای زنگ قافله
ايــن قافله تــــا کربلا ديگــر نـــدارد فاصله
لحظه به لحظه می شود درد و غمش در دل فزون
گويـد حسينش زيــر لـب انّا اليه راجعون
نجمه نمی گيـــرد نگــاه از روی ماه قاسمش
با اشک حسرت ميزند شانه به موی قاسمش
هر دم به گوشم می رسد آوای زنگ قافله
ايــن قافله تــــا کربلا ديگــر نـــدارد فاصله
در مهد آغوش رباب، رفته علی اصغر به خواب
بوسد گلـــوی نــاز او، امّــا دلــش در اضطراب
وقتی رقيه پــرده محمل بـه بالا می برد
دل می برد از قافله چون نام بابا می برد
▫️غلامرضا سازگار▫️
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزداری مرحوم سیدعادل علوی برای سیدالشهدا علیهالسلام
@rozaneebefarda
ارمغانبی عدالتی ۴۰ساله کاخ نشینی شما بوده یا آخوندها
پاسخ امام جمعه کنگاور به اظهارات جنجالی و موهن امیر قلعهنویی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
♦️ جناب آقای قلعه نویی
سلام
من لروند هستم امام جمعه کنگاور
طلبه ودانشجویی لر زبان
متولد روستای لیلی یادگار نهاوند، همان کسی که با یک نوشتار تشییع جنازه شجریانرا به چالش کشید وکسی جوابی برای آن نگارش نداشت! پس اجازه بده با صداقت لری با تو سخن بگویم ... آیاشما ۴۰سال است بی عدالتی دیده اید یا ما که هم خود فقر دیده ایم هم آنرا لمس کردیم همبعد از ۴۳ سال درس خواندن وتحصیل یک مبل ساده در خانه نداریم؟!
♦️امیرو جان، در این ۴۰سال القاب مزخرف سلطان وخان مال شما بوده وتهمت وفحش وناسزای بی حسابش مال ما آخوندهای عرب، ۲ریالی، عهد قجری، بی سواد، بی خاصیت، مال مردم خور، غارتگر و...!!؟؟ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
♦️ بچه مایه دارهای لاکچری، مارا غارتگر میخوانند و تورا سلطان، اما بیا بالاغیرتا دقایقی خاننباش و مثل من لر باش! تا شاید این سطور به دستت رسید واز خواب غفلت بیدار شدی! آری امیر جون، از خواب گرانخویش گردی بیدار، گر گپ مرا به واقعیت ها شنوی!
امیدوارم پس از خواندن این سطور شهامت عذر خواهی از مردم ایران وخانواده های شهداء را داشته باشی...
♦️ سلطان فوتبال ، امیر خان، وقتی پای تلویزیون مصاحبه شمارا دیدم و پخش بدون سانسور از صداوسیمای جمهوری اسلامی را نظاره کردم وبا این جمله روبرو شدم که باخ پررویی تمام وبیان غیر منصفانه بر زبانشما لغزید یک لحظه فکر کردم شبکه صهیونیستی من وتو ویا اینتر نشنال سعودی، یاصدای آزاد آمریکاست که شما در آن آزادانه میگویید:
۴۰سال است ما در ایران عدالت واعتقاد ندیده ایم!! و... کلمات مزخرفی که مرا یارای بیانآننیست و دل خانواده های شهداء وزحمت کشانمردمی این نظام را به درد آورد!
آقای زحمت کش خاک زمین خورده فوتبال، به کجا چنین شتابان وجدانتان را کجا جا گذاشتید؟!
♦️ آقای مربی!!! گویا من وشما دو دنیای متفاوت داریم، من به گمانمردمنماینده این حکومت اسلامی در شهرستان های پلدختر وایوان و کنگاور بوده ام، وچون یکطلبه ام، وماشین زیر پایم یک سمند ۹۴ است غارتگر حساب میشوم، اما تورا سلطان میگویند که پسرت هوتن خان، یعنی همان آمریکانشین ولاکچری سواردر این بی عدالتی ۴۰ساله گاماس گاماس عشق خارجی درو میکند، به راستی اگر عدالت نبوده، چرا جنابعالی که از صدقه سر همین جمهوری اسلامی کاخ نشین هستی و قراردادهای چند میلیاردی فوتبال ومربی گری ات برکسی پوشیده نیست، از آن نالانی؟؟!!
♦️ اقای قلعه نویی من از سال ۵۶ یعنی اواخر عمر پهلوی ملعون تا کنون که در حال اتمامپایان نامه دکتری در دانشگاه قم هستم مشغول تحصیل هستم.
اکثر مردم غرب کشور میدانند در حال حاضر با گدایی کردن ورو انداختن به خیرین چندین هزار خانواده محروم را کمک رسانی میکنم. ولی چه کنم که درد زمانه کاری کرده که قضاوت کنندگان زمانه، به ما آخوند غارتگر میگویند وبه شما زحمت کشان عرصه ورزش که خاک زمین خورده اید، البته این طلبه کاری ندارد که شما چه میزان خاک خورده اید، ولی اهل انصاف میدانند خاک زمین را سلیمانی ها وباکری ها وهمت ها خوردند و هیچ وقت دنبال درمان ریه بیمار خود ازاین خوراک خاکی برنیامدند، وچه بسا در زمانه وارونه سلیمانی ها خون خود را به خاک هدیه کردند تا این خاک در زیر چکمه اجنبی ها قرار نگیرد!! البته کسی به زندگی لاکچری شما گیر نداد اما !!؟؟
♦️ امیر جان صداوسیمای بی حساب از شما مصاحبه محکومیت انقلاب ۴۳ ساله را پخش میکند واینقدر از شما وسایر سلبریتی ها تمجید بی حساب میکنند که بعضی شمارا اسطوره خطاب میکنند به حدی که روزی خواهری از ستاد نماز جمعه ما میگفت فردا جلسه نگذارید فوتبال است!!؟
♦️ امیرو جون، با این همه پول که به جای اشتغالزایی درصنعت نفت و تراکتور و مس به حلقوم فوتبال ریخته شده، باز نظامرا متهمبه بی عدالتی ۴۰ساله میکنید اما تحقیق کن، در سیل پلدختر کدام قشر با گذاشتن عمامه به سر گل ولای خانه های مردم را تخلیه کرد، در زمان دفاع مقدس کدام قشر اندازه روحانیت شهید داد، درنهاوند کل طلبه ها ۱۰۰نفر نبودند اما ۱۶ نفراز آنها شهید شدند، اکنون شما صاحبان قراردادهای میلیاردی تحقیق کنید، حقوق یک روحانی که تحصیل میکند و تبلیغ دین اسلام را انجام میدهد، حتی به ۲میلیون تومان هم نمیرسد و اهل انصاف میدانند قرار داد چند میلیاردی یک فوتبالیست میشود اندازه حقوق ۲هزار طلبه!! البته من کاری با آقازاده های مرفه بی درد ندارم، عددی هم نیستند، اما چرا همیشه ما متهم هستیم؟! یک دلیل بیشتر ندارد وآن هم اینکه ما یاد گرفته ایم روی خون شهداء پا نگذاریم، آری زخون هرشهیدی لاله روید مبادا روی لاله پاگذارید ... یا حق ایام بکام عزت مستدام.
بنده کمترین علی محمد لروند امام جمعه کنگاور ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
آمد به در خانه گدای همه ساله
اي مردم عالم بشناسيد و بدانيد
مهري كه به پيشاني ما خورده بخوانيد
عمريست كه اوخواجه وماحلقه بگوشيم
يك تار زموي او به عالم نفروشيم
ما غرق گناهيم و جز اين توشه نداريم
ما كعبه به جز مرقد شش گوشه نداريم
دادند مرا بر در این خانه حواله
آمد به در خانه گدای همه ساله
@rozaneebefarda
رئیسی #لالها را شفا میدهد !
#حسین_شریعتمداری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به این چند نمونه از اظهارنظرها و به اصطلاح انتقادهای مدعیان اصلاحات که فقط اندکی از بسیارها و مشتی از خروارهاست نگاهی بیندازید و در نظر داشته باشید که این انتقادها در حالی مطرح شده که فقط ۴ روز از مراسم #تحلیف رئیسجمهور منتخب میگذرد و ... بخوانید!
آقای #علی_شکوریراد عضو سابق مرکزیت حزب منحله مشارکت و دبیرکل کنونی «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» ! توئیت کرده که؛
« هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیدهایم و اوضاع روز به روز وخیمتر میشود. در واکسیناسیون بسیار عقب هستیم. علاوهبر کمبود تخت و خستگی کادر درمان، سرم و دارو هم کمیاب شده است. در این وانفسا دغدغه اصلی رئیسجمهور تشکیل دولت جدید است. مردم واقعاً بیپناه ماندهاند. خدا به خیر بگذراند» !!
از نظر این عضو دو آتشه مدعی اصلاحات!
نزدیکشدن به قله پیک پنجم #کرونا و کمیابشدن سرم و دارو و کمبود تخت و خستگی کادر درمان و... همه و همه #تقصیر آقای رئیسی است که تازه ۴ روز از تحلیف او میگذرد و هنوز دولت ایشان هم تشکیل نشده است ! انتقاد این عضو حزب مشارکت هم علاوهبر آنکه خیلی #عوامانه است، بسیار خندهدار نیز هست!
مینویسد «در این وانفسا دغدغه اصلی رئیسجمهور تشکیل دولت جدید است» ! باید به این سوپر اصلاحاتچی گفت ۲ سال از اپیدمی کرونا و ۸ سال از #تکیهزدن شما بر قوه اجرائیه میگذرد. چرا تاکنون زبان به کام گرفته و لام تا کام صدایتان در نمیآمد؟!
وانگهی اگر دولت تشکیل نشود، کارها را چه کسی و کدام مرکزی باید انجام دهد؟!
آقای #محمدعلی_ابطحی یکی دیگر از همین سوپر اصلاحاتچیها توئیتزده و نوشته است: «مهمانبازی تحلیف تمام شد. به فکر مردم باشید. دارند میمیرند هم وطنانمان»!
ظاهراً از نظر ایشان هم #فوت_هموطنانمان بر اثر کرونا در همین ۴ روزی که آقای رئیسی رئیسجمهور شده اتفاق افتاده است و پیش از این اصلاً از این خبرها نبوده است که احساسات انساندوستانه این مدعی اصلاحات را برانگیزد و فریادش به اعتراض بلند شود!
آقای #عباس_عبدی، اصلاحاتچی چند آتشه دیگر نیز توئیت کرده و نوشته است: « آقای رئیسی؛ بیایید همین امروز یک کار قابل قبول انجام دهید.
دستور بدهید آمار ثبت احوال را به روز منتشر کنند تا مردم و از آن مهمتر، مسئولین از جمله خودتان بدانید که مرگ و میر واقعی 2/5 برابر بلکه بیشتر از آمار رسمی است. مسئله کرونا را کوچک کردند، حالا مردم هزینهاش را میدهند»!
ایشان که تقریباً همهروزه در #روزنامه_اعتماد (همان روزنامه که مقالات بیبیسی را با حذف نام نویسنده آن به نام خود چاپ میکرد) مقاله مینویسد، یادش رفته که ۲ سال از شیوع کرونا و اعلام آمار تلفات آن میگذرد و ایشان در تمام این مدت فراموش کرده بود از آقای #روحانی بخواهد که دستور بدهد « آمار ثبت احوال را بهروز منتشر کنند تا مردم و از آن مهمتر، مسئولین از جمله خود آقای روحانی بدانند که مرگ و میر واقعی2/5 برابر بلکه بیشتر از آمار رسمی است»!
و تازه یادش افتاده که باید زبانش باز شود و آنچه را که طی ۲ سال کرونایی و ۸ سال ریاست جمهوری آقای روحانی درباره آن #سکوت کرده بود، از آقای رئیسی که فقط ۴ روز از ریاست جمهوری ایشان میگذرد، مطالبه کند!
و از خانمهای خبرنگار مدعی اصلاحات از ایشان فقط باید پرسید با این #افتضاحی که به بار آوردهاید و با این چند سطر عوامانهای که نوشتهاید آیا فکر نمیکنید که خودتان باید خجالت بکشید؟! و ...
گفتنی است آقای #رئیسی در اولین جلسه ستاد مبارزه با کرونا که برای اولین بار به ریاست ایشان تشکیل شده بود، روی یکی از اصلیترین ضعفهای دولت پیشین در این زمینه انگشت گذاشت و با تعیین ضربالاجل یک هفتهای برای تحول در مبارزه با کرونا، تاکید کرد که « کار مسئولان اجرایی کشور فقط توصیه نیست و باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات اتخاذ شده در نظر گرفته شود» و ایشان بلافاصله نیز اقدامات ضروری را پی گرفت.
البته #اصلاحاتچیها با آن سوابق #ضدمردمی که در کارنامه خود به ثبت رساندهاند، حق دارند که این نکات مثبت و کمسابقه را نبینند !
و بالاخره اگرچه جناب رئیسی سوابق درخشانی از خدمت به مردم و تلاش پیگیر برای #رفع_مشکلات آنان را در کارنامه خود دارد ولی #شفای_لالها را باید یکی از #معجزهها و دستاوردهای بزرگ ایشان دانست.
آقای رئیسی در همین فاصله ۴ روزه ریاست خود بر جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از اصلاحاتچیها را که تاکنون #زبانشان از انتقاد و اعتراض به پلشتیهای ۲ ساله کرونا و ۸ ساله دولت آقای روحانی بسته بود، #شفا داده و قفل زبانشان را باز کرده است !
@rozaneebefarda
▫️انا لله و انا الیه راجعون
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ نقی منفرد که از علمای مازندرانی بودند دارفانی را وداع گفت.
ایشان از اساتید مهذب و انقلابی حوزه بود که همزمان در دوره مقدمات و سطح عالی تدریس داشتند
حسب نقل برخی شاگردان، ایشان از خصوصیات بارز ایشان، تسلط بر ادبیات عرب، تسلط بر متن دروس و سرعت تدریس و نظم مثال زدنی شان بود
به طلاب درسخوان به شدت احترام میگذاشت و آنها را تشویق می کرد و نسبت به تنبلی و بینظمی به شدت حساس بود و واکنش نشان میداد.
جویای حال شاگردان بود و به آنان توجه مینمود و برخوردی پدرانه و صمیمانه داشت.
کتب علمی ایشان حتما قابل استفاده است: خصوصا در این ایام محرم کتاب
«گنجور عشق» که با زحمت ایشان گردآوری و تدوین شد و با مقدمهای ارزشمند از حضرت آیتالله جوادی آملی(حفظه الله)، در دو بخش، مدایح و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) توسط نشر اسرا منتشر شده است
خداوند روح این عالم انقلابی را قرین رحمت خویش فرماید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
جهت شادی روح این عالم ارجمند، حمد و صلواتی هدیه کنیم.
@rozaneebefarda
فرصت طلایی برای #استیضاح و #محاکمه روحانی!
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با گذشت ۵ روز از پایان رسمی دوره ریاستجمهوری روحانی و برخلاف رویه معمول، مقام معظم رهبری هیچ پستی برای او درنظر نگرفته است!
این امر در سیره سیاسی حکیمانه رهبری، معنا و پیام خاص خود را دارد. شاید پیامی برای مسئولان امر و نخبگان سیاسی!
عدم انتصاب روحانی بعنوان عضو مجمع تشخیص و هیچ مسئولیت دیگر، فرصتی تاریخی برای مرور کارشکنیها و مطرح کردن محاکمه اوست!
از این رو محافل سیاسی و نخبگانی کشور به جای تمرکز بر بعضی امور فرعی و غیر اولویتدار، از جمله نقد و شخم زدن کارنامه کابینه رأی اعتماد نگرفته رئیسی، باید قدر این فرصت طلایی را بداند و فرایند استیضاح مردمی و محاکمه قضایی روحانی را بخاطر ۸ سال خسارتبار گذشته کلید بزند.
مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نهادهای نظارتی و عموم نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید به تکلیف تاریخی خود در این باب عمل کنند تا زمینه تحمیل خسارتهای جبرانناپذیر دوران اعتدال، برای همیشه از بین برود و هیچ گروهی جرئت نکند که معیشت مردم و آرمانهای انقلاب را به طور توأمان به بازی بگیرد و یا به اخم و لبخند بیگانه گره بزند و بعد از پايان دوره نیز لبخندزنان و بلکه با ژست طلبکارانه از کنار حوادث واقعه و بدبختی مردم نجیب ایران بگذرد و به کنج عافیت خویش بخزد!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(1)
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[این سلسله یادداشتها تأملی است در بازکاوی پیوند و تناسب طرفینیِ «محرم سال 61هجری» و «انقلاب اسلامی سال 57شمسی». اسناد، متون ادبی و اشعار، متون تاریخی و خاطرات شفاهی، بنمایه این کوتاهنوشتارهای تاریخی است.]
◽️پس از ماجرای حمله بیرحمانه رژیم شاه به مدرسه فیضیه قم، عملاً پهلوی ماهیت ضد دینی خود را در اقدامی بیسابقه نشان داد. امام(ره) درست در همین فضای خفقانبار، در آستانه محرم 1383(خرداد 42) دست به کار شد و در آستانه ماه محرم، شبکه سراسری روحانیت و هیئتهای عزاداری را برای «روشنگری دینی» بسیج کرد.
◽️ساواک در تقابل با این حرکت، از مبلغین التزامنامهای گرفت که طی آن، مطالبشان «فقط جنبه مذهبی داشته باشد»، « از آیت الله خمینی و مدرسه فیضیه اسمی نبرند»، و علیه «لوایح ششگانه شاه» سخنی نگویند! و البته به همین اکتفا نکرد و در تاریخ 29 اردیبهشت 42، کمسیون ویژهای به فرمان معاون ساواک تشکیل شد و بر اساس آن قرار شد؛
· روحانیون طراز اول به منظور تفهیم موقعیت کشور و برحذر داشتن از هرگونه تحریک در مجالس عزاداری، نزد هیئت رئیسه ساواک احضار شوند.
· کارگردانان و بانیان مجالس روضه و دستجات عزداری به ساواک احضار شوند برای جلوگیری از تحرکات [سیاسی] و برای حفظ نظم کامل!
· تعداد تکایا بر حسب میزان تندروی(!!) و مخالفت احتمالی آنان تعیین و به صورت درجه 1و2و3 مشخص شوند.
· مأمورین نفوذی(از عوامل ساواک و مأمورین مخفی شهربانی) برای کسب اخبارِ به موقع، در مجالس روضه خوانی گمارده شوند!
امام در(28 اردیبهشت) در ضمن انتشار «رهنموننامهای» خطاب به گویندگان مذهبی و سران هیئتها، از آنان خواست که:
· در نوحههای سینهزنی مصیبتهای وارده بر اسلام و مراکز فقه و دیانت و انصار شریعت را یادآور شوید.
· خطر امروز بر اسلام، کمتر از خطر بنی امیه نیست!
· خطر اسرائیل و عمال آن را به مردم تذکر دهید.
◽️روز تاسوعا، ساواک عدهای از منبریهای تهران را احضار کرد و رسما گفت که «اگر نمی خواهید حملات تبلیغاتی خود را علیه مقامات کشور متوقف سازید، اقلاً این سه موضوع» را مراعات کنید:
· علیه شخص اول مملکت سخنی نگویید!
· علیه اسرائیل نیز سخنی بر زبان نیاورید!
· مرتب به گوش مردم نخوانید که اسلام در خطر است! دیگر هرچه بگوئید آزادید.
▪️امام در سخنرانی عصر عاشورای 42، در مدرسه فیضیه، جواب این سیاستگذاری-های رژیم را اینگونه داد:
«تمام گرفتاریهای ما در همین سه موضوع نهفته است. اگر از این سه موضوع بگذریم، دیگر اختلافی نداریم و باید دید که اگر ما نگوییم اسلام در معرض خطر است، آیا در معرض خطر نیست؟ اگر ما نگوییم شاه چنین و چنان است، آیا آنطور نیست؟ اگر ما نگوییم اسرائیل برای اسلام و مسلمین خطرناک است، آیا خطرناک نیست؟ و اصولا چه ارتباط و تناسبی بین شاه و اسرائیل است...».
🔶پینوشت:
یک: یادتان که هست در روزگارِ به اصطلاح «توسعه سیاسی»، برخی زیارت عاشورا و هیأتها را منبع تولید خشونت بر می-شمردند!
دو: «سخنرانیها و روضههای غیرسیاسی» هنوز هم گوشه و کنار، پیدا میشوند. حتما پیام امام به گوششان نرسیده است.
سه: برخی به دنبال حذف شعار «مرگ بر آمریکا» هستند! در عین حال که جنایاتِ آمریکا پیش چشم همه روشن است و تنها یکی از سیئات آمریکاییها، حمایت همه جانبه از اسرائیل است. راستی، چه تناسبی بین آنها و آمریکا هست؟!
چهار: ماجرای ویروس منحوس کرونا بهانه شد که گرفتاران ویروس منحوس #سکولاریم، تمام تلاش شان را برای #تعطیلی_روضه به کار گیرند؛ برخی با هنجارشکنی بهداشتی و برخی دیگر با اعلان علنی ضرورت تعطیلی روضه!
انقلابی ها اما همپای رهبری معظم و مراجع عظام، این فتنه منحوس را خاموش کردند....
#محرم_الحرام
#حب_الحسین_یجمعنا
@rozaneebefarda
روضهخوانی امام رضا علیهالسلام بر سیدالشهدا سلامالله علیه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا (ع) فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ لِي
يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا (ع) رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا «وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى» فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَااسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا (ع)
ثُمَّ قَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ فِيمَا مَضَى يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لَا حُرْمَةَ نَبِيِّهَا (ص) لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً
يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ الْحُسَيْنِ
يَا ابْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (ع) أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ جَدِّي(ص) مَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ
يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ (ع) حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً
يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ (ع)
يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ وَ آلِهِ (ص) فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ
يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ (ع) فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً»
يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة
@rozaneebefarda
قال الحسین(علیهالسلام):
من کان باذلا فینا مهجته و مُوَطِّنا علی لقاء الله، فلیَرحَل مَعَنا
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(2)
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امام در ضمن پیامشان(28 اردیبهشت 42) خطاب به گویندگان مذهبی و سران هیئتها، از آنان خواسته بودند که «در نوحه های سینه زنی مصیبتهای وارده بر اسلام و مراکز فقه و دیانت و انصار شریعت را یادآور شوند». با آغاز محرم سال 42، عزاداریها رنگ و بوی انقلاب گرفت و تا پیروزی نهضت، پیوند عزاداری و مبارزه، همچنان برقرار ماند.
پس از رحلت آیت الله بروجردی، مرحوم خوشدل طهرانی در قصیده ای گفته بود:
آیت الله بروجردی اگر بر بست رخت چون خمینی را خدا بر شیعه مولا می کند
حکم کن، فرمان بده، از جان و دل فرمان بریم
مردم در لبیک به ندای رهبر نهضت، در محرم سال 42 در نوحه هایشان، اینچنین دم می گرفتند:
گفت عزیز فاطمه/ نیست ز مرگ واهمه
تا به تنم توان بود/ زیر ستم نمی روم
ننگ حیات و ذلتش/ عزت و مرگ و لذتش
من ز یزیدِ بی پدر/ ظلم و ستم نمیکشم
*
شد ساحت فیضیه عاشورا/ در روز قتل زاده زهرا
در تربت اعلی/ شد موج خون برپا
عمال اسرائیلی رسوا/ کشتند از کین بی پناهان را
در تربت اعلی/ شد موج خون برپا
*
دانشگاه فیضیه/ چو دشت ماریه/ طلاب دینیه
افتاده جسم هر یکی شان از لب بام
واویلا واویلا
قم شده کربلا/ هر روزش عاشورا
فیضیه قتلگاه/ خون جگر علما
واویلا/ واویلا
برخی دیگر از عزادارها هم چنین همخوانی می کردند:
شد موسم یاری مولانا الخمینی/ ای شیعیان برپا کنید شور حسینی
جان را به کف بنهاده ای در راه قرآن/ خمینی، خمینی تو زاده حسینی
خمینی، خمینی، خدا نگهدار تو/ بمیرد، بمیرد، دشمن غدار تو
خمینی خمینی، ملت طرفدار تو/ بمیرد، بمیرد دشمن خونخوار تو
مرگ بر این قلدر قانون شکن/ خمینی شاهشکن، خدا نگهدار تو
*
فرمود والله ان قطعتموا یمینی/ شد موسم یاری مولانا خمینی
ای اهل عالم، الله اکبر
*
یوم القیام است، روز انقلاب است
تنها نه در کربلا قحط آب است
قحط عدل است/ قحط فضل است
حق بر باطل پیروز است
***
رهبر جهانی، مرد آسمانی
حماسه آفرین تاریخ جهانم/ آئینه بابم، امیرالمؤمنانم
الحق دوله، باطل جوله
رهبر انقلاب، تشنه ام نی بر آب
تشنه آزادی و خونِ ستمگر
پس از دستگیری و زندان و تبعیدِ امام نیز، همچنان بازارِ اشعار و نوحه های انقلابی گرم ماند که خود موضوعِ نوشتاری دیگر است.
🔸این نخستین بار بود که در دسته های عزاداری علیه اسرائیل شعار داده می شد و یا در مجالس ذکر مصائب سیدالشهدا(ع)، به طور فراگیر از مظالمِ یزید زمان سخن به میان میآمد!
زحمتِ روایت رویدادها، و ثبت شعرها و شعارها، به عهده همان نفوذی هایی بود که به تصویب کمسیون ویژه ساواک، در همه هیئت ها حضور داشتند! این است که مطالب پیشگفته همه در اسناد ساواک آمده است. اسامی سرایندگان نوحه ها و اشعار به دلیل مراعات اختصار در یادداشت ذکر نشده است.
پیوند نهضت امام خمینی با معارف عاشورایی در اشعار متجلی است و بهترین دلیل بر دینی بودن حرکت مردم به رهبری امام است.
خودجوش بودن هنر انقلاب و مردمی بودنش٬ همه دستگاه فرهنگی و هنری نخبگانی و مزدور رژیم را ناکارآمد کرد.
(منابع: نهضت امام خمینی(ره)، ج۱ صص 467-486؛ محرم و انقلاب اسلامی، ص94-104؛ هیئتهای مذهبی و انقلاب اسلامی، صص112-114)
🔶پی افزود
بعد از گذشت چهاردهه از استقرار حکومت شیعی در ایران، هنوز هم نغمه های استعماری مبنی بر جدایی هیئت از سیاست به گوش می رسد و تلاش هایی برای قطع پیوند مستحکم عاشورا و حوادث واقعه، در ام القرای تشیع صورت می گیرد.
مرور سخنان شبه ناک برخی سخنرانان از تبار #سکولارهای_حوزوی، بهترین شاهد مدعای مذکور است.
@rozaneebefarda
خطبه سیدالشهدا علیهالسلام هنگام خروج از مکه
▫️رویَ أَنَّهُ علیهالسلام لَمَّا عَزَمَ عَلَی الْخُرُوجِ إلَی الْعِرَاقِ قَامَ خَطِیبـًا، فَقَال: الْحَمْدُ لِلَّهِ، مَاشَآءَ اللَهُ، وَلاَ قُوَّه إلاَّ بِاللَهِ، وَصَلَّی اللَهُ عَلَی رَسُولِهِ.
خُطَّ الْمَوْتُ عَلَی وُلْدِ ءَادَمَ مَخَطَّ الْقِلاَدَه عَلَی جِیدِ الْفَتَه. وَمَا أَوْلَهَنِی إلَی أَسْلاَفِی اشْتِیَاقَ یَعْقُوبَ إلَی یُوسُفَ. وَخُیِّرَ لِی مَصْرَعٌ أَنَا لاَقِیهِ؛ کَأَنِّی بَأَوْصَالِی تَتَقَطَّعُهَا عُسْلاَنُ الْفَلَوَاتِ بَیْنَ النَّوَاوِیسِ وَکَرْبَلا´ءَ؛ فَیَمْلاَنَ مِنِّی أَکْرَاشـًا جُوفـًا، وَأَجْرِبَه سُغْبـًا. لاَ مَحِیصَ عَنْ یَوْمٍ خُطَّ بِالْقَلَمِ.
رِضَا اللَهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ؛ نَصْبِرُ عَلَی بَلاَ´ئِهِ، وَیُوَفِّینَا أُجُورَ الصَّابِرِینَ. لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ اللَهِ صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ لُحْمَتُهُ، وَهِیَ مَجْمُوعَه لَهُ فِی حَظِیرَه الْقُدْسِ، تَقِرُّ بِهِمْ عَیْنُهُ، وَیُنْجَزُ لَهُمْ وَعْدُهُ.
مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلاً مُهْجَتَهُ، وَمُوَطِّنـًا عَلَی لِقَآءِ اللَهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا؛ فَإِنَّنِی رَاحِلٌ مُصْبِحـًا إنْ شَآءَاللَهُ تَعَالَی.
🔲و روایت شده است که چون حضرت سید الشّهدا (ع) آهنگ رفتن بهسوی عراق را نمودند، در مکّه مکرّمه برای ایراد خطبه ایستاده و چنین گفتند:
حمد و سپاس سزاوار خداست. آنچه را که خدا بخواهد خواهد شد؛ و قوّه و قدرتی نیست مگر به خدا؛ و درود بر رسول و فرستاده او باد! مرگ بر فرزندان آدم بهمثابه گردنبند بر گردن دختر جوان کشیده و بسته شده است؛
و من در آرزو و اشتیاق ملاقات و دیدار رفتگان از خاندان خود هستم، همانند اشتیاقی که یعقوب به دیدار یوسف داشت؛
و برایم جایی معین و انتخاب شده است که باید پیکرم در آنجا بیفتد و من باید به آنجا برسم.
گویا میبینم که بندبند مرا گرگان بیابان بین نَواویس و کربلا از هم جدا میسازند و از من شکمبههای تهی خود را پر میکنند و انبانهای گرسنه خود را سرشار مینمایند.
فرارگاهی نیست از روزی که در قلم تقدیر گذشته است. رضای خدا رضای ما اهلبیت است.
بر امتحانات و بلاهای او شکیبایی مینماییم و او اجر و مزد شکیبایان را بهطور کامل به ما عنایت خواهد نمود.
پاره تن رسول خدا (ص) از او دور نمى شود، در بهشت به او مى پیوندد، باعث روشنى چشم او و انجام شدن وعدهاش مى شود. (وعدهای که خداوند به رسول خدا داده است، برای اقربایش منجّز و محقّق میگردد.)
پس کسی که در میان ماست و حاضر است جان خود را ایثار کند و خون دل خود را فدا کند و برای لقای خدا نفس خود را آماده نموده است، با ما کوچ کند که من در صبحگاهان عازم رحیل هستم؛ إنشآءاللهتعالَی.
@rozaneebefarda
▫️انا لله و انا الیه راجعون▫️
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا ضمیری، رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم دارفانی را وداع گفت.
ایشان از اساتید حوزه علمیه قم، عضو هیئت موسس رئیس انجمن مطالعات اجتماعی، حوزه دارفانی را وداع گفت.
🔹دغدغه پیرامون مسائل انقلابی و تقابل با جریان خزنده و خطرناک #سکولاریسم_حوزوی از شاخصههای برجسته ایشان بود که در مشارکت پنهان و آشکار در در تحرکات انقلابی قم نمود مییافت.
خداوند رحمتش کند و بر سر سفره سیدالشهدا علیهالسلام میهمان گرداند.
حمد و صلواتی به روح ایشان هدیه کنیم و در مجالس حسینی ایشان و همه یاری کنندگان جبهه حق را یاد کنیم.
@rozaneebefarda
وداع مردم شهیدپرور قم با پیکر روحانی شهید مدافع حرم محمدمهدی مالامیری
ایشان از طلاب فاضل و انقلابی قم و از پیشگامان عرصه دفاع از حرم بودند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(3)
#امام_عاشورایی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸این تصویر برای همه ایرانی ها آشناست؛ امام دستمال سفیدی به صورت گرفته و شانههایش میلرزد، وقتی که مرحوم کوثری دارد روضه میخواند. فقیهی که تئوری «پیروزی خون بر شمشیر» را مطرح میکند، باید شهادت را سعادت بداند و خود برای این سعادت، همواره آماده باشد. پیوند عمیقِ امام خمینی با عاشورا، در همه سالهای زندگی اش قابل پی جویی است. برای روشن شدن این پرده از زندگی امام، پنج روایت در پی می آید:
🔸یک: آیت الله شبیری زنجانی به نقل از «آشیخ محمدحسین بهاری همدانی»: آقای حاج شیخ عبدالکریم [حائری]، مجلس روضه ای داشت و در آن مجلس زنها هم شرکت میکردند، دو نفر کمسن در آن مجلس چای می دادند: یکی آقا روح الله [خمینی] و دیگری آقا ریحان الله [نخعی گلپایگانی]». (جرعه ای از دریا، ج3، ص675).
▪️دو: از آیت الله مرعشی نجفی منقول است که: «در ایام جوانی، با تنی چند از طلّاب علوم دینی، شبهای محرم تا سحر، با سینه زنی و گریه و زاری بر مظلومیت سیدالشهدا و اهلبیت پاکش علیهم السلام احیاء می گرفتیم، و از جمله کسانی که در این مجلس شرکت می کردند امام خمینی رحمه الله بودند».
سه: مرحوم علی دوانی می گوید: « در سال 1328 شمسی که برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم آمدم، و آیت الله العظمی امام خمینی ـ رضوان الله علیه ـ را در مجالس عزاداری می دیدم، به تعبیر امروز، «فرهنگ عاشورا» در نظرم مجسم می شد.
🔸هنگامی که واعظ به «گریز» می رسید، یا روضه خوان شروع به خواندن روضه می کرد، حاج آقا روح الله خمینی نخستین کسی بود که دستمال سفید و تمیز خود را از جیب درمی آورد و به صورت می گرفت و گریه را سر می داد. اگر تکیه بر دیوار داده بودند، بدون حرکت و تکانی می گریستند، و چنانچه خم می شدند، می دیدی که چطور می لرزند و اشک می ریزند».(امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع):کنگره...سال76)
◽️چهار: آقای حاج سیدمحمد کوثری ذاکر امام، نقل کرده: «وقتی امام در نجف اشرف بودند، من سفری برای زیارت به کربلا رفتم. در کربلا عده ای از فضلا .... گفتند، آقای کوثری، به داد امام برس! گفتم موضوع چیست؟ گفتند: می دانی که آقای حاج آقا مصطفی فرزند دانشمند امام به طرز مرموزی جان داده است. کسی گریه امام را در مرگ او ندیده است. یکی دوبار که طلاب در منزل امام یا در سر تربت حاج آقا مصطفی روضه ایشان را خوانده اند، نه تنها امام گریه نکرده، بلکه طلاب را هم منع کرده و گفته اند بروید مشغول کارتان شوید. و به خانم، همسرشان نیز فقط گفته اند: «مصطفی از الطاف خفیه الهی بود. خدا او را از ما گرفت».
🔸آنها گفتند، شما زودتر به نجف بروید و خدمت امام برسید و طبق معمول که اجازه می گرفتید و در حضورشان روضه می خواندید، روضه ای بخوانید و اسم حاج آقا مصطفی را ببرید، بلکه بتوانید امام را در مصیبت فرزندشان بگریانید که ... خدای نکرده صدمه ای نبینند. می گفتند، مرگ حاج آقا مصطفی حوزه نجف را عزادار کرده است، لابد ایران و قم نیز همینطور است، ولی خود امام را کسی ندیده که متأثر باشد و گریه کند» [من] وارد نجف شدم و پس از زیارت، خدمت امام رسیدم، و بعد از تسلیت و مختصر احوالپرسی عرض کردم اجازه می دهید طبق معمولم در حضورتان روضه ای بخوانم؟ فرمودند: «بفرمایید!».
▪️پس از مقدمه کوتاهی، هرچه راجع به حاج آقا مصطفی می دانستم که چقدر مورد علاقه امام بود و شخصیتی ممتاز داشت، بیان کردم،... در تمام این مدت، این امام بدون تغییر حال گوش می دادند و کوچک ترین اثری برای گریستن در ایشان پیدا نشد. هرچه به این در و آن در زدم بلکه امام در مرگ فرزند اشکی بریزند نتیجه نداشت. ناچار گریز زدم به کربلا و آمدن امام حسین ـ علیه السلام ـ به بالین حضرت علی اکبر. همین که گفتم، قربان غریبیت یا اباعبدالله! وقتی آمدی به بالین فرزند رشیدت علی اکبر، امام دستمال از جیب درآوردند و به قدری گریستند که تا آن موقع کمتر دیده بودم. (پیشین، به نقل از مرحوم دوانی)
◽️پنج: بعد از قضیه ی سال ۴۲ هنگام بازگشت از مدرسه فیضیه، در خیابان ارم عکسی از حضرت امام خمینی به دیوار زده بودند. حضرت آیت الله اراکی، وقتی نگاهشان به آن عکس افتاد فرمودند: قسم می خورم که صاحب این عکس اگر در کربلا می بود جزء مستشهدین بین یدی امام حسین علیه السلام بودند و ۷۲ نفر میشد ۷۳ نفر .(مصاحبه دکتر مصلحی فرزند آیت الله اراکی با روزنامه رسالت، شماره ۲۵۷۸ پنج شنبه ۱۰ آذر ۷۳)
@rozaneebefarda
📸اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی
🔶حاشیه
در روزهای گذشته گفتگوها و نقد و نظرهای فراوانی در محافل سیاسی، خصوصا مجامع حزباللهی در مورد لیست و کابینه دولت جدید مطرح شد که در جای خود از حیث محتوا و زمان و زبان طرح بحث، قابل ارزیابی است.
در کابینه معرفی شده افراد جهادی و توانمندی حضور دارند که انشالله در صورت توفیق در ایجاد همدلی و با اتکا به الگوی مدیریت دانشبنیانِ جهادی، وضعیت را میتوانند تغییر دهند. نام برخی نیروهای متوسط نیز به چشم میخورد که به شرط مشورتپذیری با نخبگان متعهد انقلابی و روحیه تشکیلاتی و مردمی، امید توفیق حداکثری به کارنامه آنان نیز وجود دارد.
البته برخی افراد، مشخصا دو تن از وزرای پیشنهادی نیز به هیچ وجه قابل دفاع نیستند و احتمالا مجلس انقلابی به آنها اعتماد نخواهد کرد. عرصه آموزش در عداد سایر مقولات حائز اهمیت راهبردی است و از حیث توانمندی مدیریتی و اصالت فکری/سیاسی، باید از عناصر متعهد و قوی استفاده کرد.
در هر حال، ضمن نصح و خیرخواهی و کمک فکری و مدیریتی به دولت جدید، دعا برای بهبود شرایط و توفیق دولت، در این ایام و لیالی بسیار تعیینکننده است.
@rozaneebefarda