هدایت شده از روزنه
🏴 جایگاه مجالس روضه و عزاداری در زندگی حضرت آیتالله بهجت
💥 به مناسبت گرامیداشت سالروز تولد فقیه عارف، عبد صالح خدا، حضرت آیتاللّه حاج شیخ محمدتقی بهجت اعلیاللهمقامه (۱۲۹۵ش)
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ آخرین جمعه بود؛ ۲۵اردیبهشت١٣٨٨. با بدنی رنجور و نحیف، در مجلس روضه نشسته بود. نودوسه سال از عمر مرجع تقلید شیعیان میگذشت؛ ولی هنوز خود را محتاج همین بارگاه میدانست. حدود پنجاه سال بود که هر جمعه، مجلس روضه برپا میکرد؛ البته این مجلس غیر از مجالسی بود که در محرم و صفر برگزار میکرد. سالهای آغازین ورود به قم، این مجلس را در منزل خودش برگزار میکرد. رفتهرفته جمعیت مشتاق زیادتر میشد و دیگر، اتاقهای کوچک و تودرتوی منزل جوابگوی این جمعیت نبود. محل برگزاری روضهها را به مسجد منتقل کردند. خودش تا آخرین جمعۀ عمرش، شرکتکنندۀ همیشگی مجلسها بود.
▫️پایبندیاش به روضه تعجببرانگیز بود. در حال مریضی هم اصرار داشت که این مجلس باید برقرار باشد. تا خودش به مجلس روضه نمیرفت، آرام نمیگرفت؛ مگر آنکه پسرش را به نیابت از خود میفرستاد.
▫️سالهایی که مجلس را در منزل برگزار میکرد، بسیاری از کارها را خودش انجام میداد و هنگام روضه، کنار در مینشست و به کسانی که وارد میشدند، احترام میگذاشت و جلوی پای کسانی که وارد مجلس میشدند، میایستاد؛ چون به مجلس امام حسین علیهالسلام مشرف میشدند، عزیز بودند.
▫️بر جزئیات کارها نیز نظارت میکرد؛ حتی بر چایدادن و خوشآمدگویی به عزاداران. این پیگیری و توجه و تواضع را از استادان بزرگ خود آموخته بود. میفرمود:
▫️استاد بزرگ ما، مرحوم غروی کمپانی که از لحاظ علمی در سطح بالایی بود، در مجالس روضۀ اباعبدالله علیهالسلام پای سماور مینشست و چای میداد.
▫️شرکت در مجالس عزای سیدالشهدا علیهالسلام را تعظیم شعائر میدانست و معتقد بود که باید به شعائر عظمت بخشید و عمر خود را در اعتلای هرچه بیشتر آنها صرف کرد. همیشه تأکید میکرد:
▫️شرکت در مجالس سیدالشهدا علیهالسلام محبت به ذویالقربای پیامبر صلّیاللّهعلیهوآله است؛ همان ذویالقربایی که قرآن به مودت آنها سفارش کرده و مودت آنان را مزد رسالت قرار داده است. شرکت در این مراسم، اجر رسالت پیامبر صلّیاللّهعلیهوآله است. شما به این نیت برو و به خدا بگو: تو گفتی و من هم آمدم. من همان محبتی را که تو میخواهی انجام میدهم. به کسانی که تو دوستشان داری محبت میکنم.
📚 رحمت واسعه، ص٢٢
@bahjat_ir
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(۴)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روزگاری که برخی از روی ترس٬ عافیت طلبی٬ مصلحت سنجی٬ و یا برخی احتیاطهای شرعی حتی٬ با سکوتشان به نوعی به پهلویها کمک میکردند٬ امام دست بیعت با ظلمه را پس زد. مثل مولایش امام حسین(ع) که حاضر نشد در دارالاماره به دعوت مخفیانه بیعت با یزید تن در دهد و نتیجه اش شد کربلا و عاشورا. تآمل پیرامون جنبه هایی عاشورایی شخصیت امام خمینی و نقش آن در پدیدآمدن انقلاب اسلامی و نیز لوازم آن در بقای انقلاب٬ پراهمیت است. و اینکه؛
یک: امام بارها در دوران مبارزه اعلام کرد که آماده شهادت است. این یعنی باور به عاشورا و این باور، خود محصولِ یقین است!
دو: کسی که خود عاشورایی نباشد، نمی تواند میلیون ها انسان را در ایران و جهان، برای جانبازی در راه وصول به اهداف الهی، بسیج کند.
سه:فقیهی که تئوری «پیروزی خون بر شمشیر» را مطرح میکند، باید شهادت را سعادت بداند و خود برای این سعادت، همواره آماده باشد.
چهار: آنها که در بزنگاه ها از معرکه می گریزند و به مهلکه می افتند، عاشورایی نیستند!
پنج: مردانِ عاشورایی اهل تعقلند، اما اقتضای تعقل آنستکه میدانِ نبرد، حتی اگر جایِ تذکر به دشمن و دعوت به حقیقت باشد، جای مذاکره(به معنای بده بستان با دشمن) نیست!
شش: عاشورائیان به جنگ علاقه ندارند، از خون ریزی بیش از هر کس دیگری پرهیز دارند اما اگر عرصه تنگ شود، هرگز از جنگ نمی هراسند.
هفت: آنان که در حوزه مقدسه نجف، امام را به دلیل در معرض خطر قرار دادن انفاس مسلمین مورد طعنه و کنایه های جگرسوز قرار می دادند و به #سازشکاری و #سکوت در مقابل طواغیت ایران و عراق دعوت می کردند، تحولات تلخ و خونین بعدی و کشتار میلیونی شیعیان مظلوم عراق بر همه آنان ثابت کرد که هزینه سازش و سکوت بسیار بیشتر از هزینه جهاد و مبارزه است.
@rozaneebefarda
درنگی در تحولات اخیر #افغانستان و جای خالی حوزه شیعی
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️همانطور که انتظار میرفت، طالبان بر کابل نیز مسلط شد و عملا حالا دیگر کل افغانستان به دست این گروهک افتاده است.
فرار اشرف غنی و عجز و لابه و چهره درهم رفته عبدالله عبدالله و شکست یک شبه ارتش پوشالی و فرار فرماندهان پرآوازه و پرمدعای افغان، همه و همه عبرتآموز و قابل بررسی است.
در میان اخبار و تحلیلهای مختلف، توجه به چند نکته خالی از لطف نیست:
۱. نخبگان سیاسی و سران اقوام و قبائل در دو دهه اشغال افغانستان نتوانستند حکومتی ملی و مردمی تشکیل دهند.
۲ #وابستگی به آمریکای متجاوز از یک سو و قدرت طلبی تمام ناشدنی طیفهای مختلف که نزاعهای بیحاصل فرساینده را در پی داشت، از دیگر سو، موجب آن شد که مردم نجیب و صبور افغانستان کلافه شوند و در شرایط بحران، حتی در مقابل تهاجم گروهک بدسابقه طالبان هم کمترین مقاومتی در دفاع از دولت و نظام سیاسی شان بروز ندهند!
۳. مردم افغانستان از دولت متنفر بودند، چون از وابستگی بیحاصل و تحقیرکننده به آمریکا منزجر بودند!
۴. آنان از ارتش شان هم نا امید بودند، چون ارتشیهای افغان را به مثابه سربازان ارتش آمریکا و گوش به فرمان آنها میدانستند که در روز مبادا، انگیزه و توانی برای دفاع از خاک و ناموس و جان مردم ندارند!
تحلیلشان دقیق و درست بود؛ ارتش افغانستان رسما مواجببگیر آمریکا بود و چه انتظاری از چنین ارتشی؟!
۵. در ماجرای سقوط دولت، #خلا_رهبری مذهبی مردمی در افغانستان بسیار مشهود است!
در دو دهه اخیر به واسطه سمپاشیهای گسترده رسانهای آمریکا و انگلیس علیه ولایت و مرجعیت از یک سو و بیتحرکی حوزویان افغانی(خصوصا رده اول علمای آنان) از دیگر سو موجب شد که نهاد دین و روحانیت نتوانند بعنوان یک عامل انسجامبخش اجتماعی نقشآفرینی کند و طبعا از نیروی نظامی و فرماندهان گروههای مبارز مردمی، چنین امری ساخته نیست و لذا، افسارگسیختهگی اوضاع این روزها را از جهتی باید به روحانیت و حوزه علمیه مربوط دانست!
نه فقط در جهت اقدام نظامی یا سیاسی که حتی در باب خدمات اجتماعی و ساماندهی آوارگان و صیانت از زنان و کودکان نیز حوزه و روحانيان شیعه افغانستان نتوانستند اقدام درخوری انجام دهند. برخلاف #عراق که نقش حکیمانه مرجعیت اعلا و همراهی برخی دیگر از رجال مذهبی موجب جریان سکولار حوزوی در عراق نتواند به گفتمان غالب تبدیل شود و از این رو، حوزه و روحانیت هرگز به طور کامل از مناسبات سیاسی/اجتماعی حذف نشد و در سر بزنگاه، توانست جامعه عراق را از خطر فروپاشی و سقوط دولت مرکزی نجات دهد؛ اگرچه شاید به زعم برخی تحلیلگران نقدهای اساسی هم وارد باشد و تمام ظرفیت مرجعیت و روحانیت در این جهت به کار گرفته نشده باشد اما به هر حال کارویژه حوزه در صیانت از دولت و جامعه را نباید نادیده گرفت.
۶. ماجرای #تهاجم_فرهنگی به افغانستان هم در این ۲ دهه اشغال، بسیار جدی و سنگین بود. آمریکا و انگلیس نقش محوری داشتند و البته برخی دگراندیشان و روشنفکران غربگرای ایرانی هم سهیم بودند!
همین جماعتی که الان روضه خوان تحولات افغانستان شدهاند، در روزهای اشغال بر این تهاجم فرهنگی دمیدند و نتیجه آنکه جوان افغانی حالا دیگر دغدغههای دیگری غیر از دفاع از خاک و ميهن و مردم دارد! برای طیفی از آنها آزادیهای اجتماعی و ... در اولویت قرار گرفته است!
۷.صعود طالبان امری به غایت پیچیده است! سادهسازی ماجرا با طرح این مسئله که آنها تغییر کردهاند یا رویکردشان به ایران مثبت و با آمریکا خصمانه است، واقعیتها را تغییر نمیدهد!
طالبان همچنان گروهکی منحرف و خطرناک و خشن و خونریز است! مدارای این روزها با مردم و احترام به مرزها و مراکز ایران، لزوما از سر احترام یا تغییر ماهوی نیست، از روی ترس و نیاز است!
آنها خوب میدانند که شریان حیاتی هر دولت و حکومتی که در افغانستان بر سر کار بیاید، به دست ایران است؛ از جهت وابستگی اقتصادی گرفته تا امور امنیتی و سیاسی و اجتماعی!
دلیل مواضع اخیر طالبان، درک عمیق از عمق راهبردی جمهوری اسلامی در افغانستان است و نه لزوما ارادت به ایران یا تغییر ماهیت!
از واقعیتهای طالبان اینکه، طیفی از آنها عمیقا سلفی و نزدیک به سعودیاند، طیفی تکنوکرات و لیبرالمسلک و به شدت آمریکاییاند، و البته طیفی از آنها هم به شدت ضدآمریکایی و نزدیک به ایران.
این ملغمه را باید با تمام ابعاد ببینیم تا فردا که برخلاف تحلیلهای آبکی این روزها برخی واقعيتها بروز کرد، پاسخی به افکار عمومی داشته باشيم.
۸.نقش حوزه علمیه و خصوصا برادران روحانی افغانی همچنان مبهم و جایشان در تحولات کلان افغانستان خالی است!
در این روزها غیر از پچ و پچ و غر زدن و برخی مطالبهگریهای غیرواقعبینانه از جمهوری اسلامی از آنان چیزی ندیدهایم!
@Rozaneebefarda
درنگی در تحولات اخیر #افغانستان و جای خالی حوزه شیعی
[صفحه ٢ از ۲]
۹. گویا برخی حوزویان ارجمند انتظار دارند بدون دعوت رسمی دولت و بدون اراده مردم افغانستان برای مقاومت، نیروهای نظامی و شبهنظامی ایران در تحولات داخلی افغانستان دخالت کند و جنگ قومیتی/ملیتی را به جنگ طائفهای و مذهبی مبدّل سازد!
بهتر آنکه حوزه به جای تعیین تکلیف برای نظام، به فکر طراحی مواضع سیاسی و حکیمانه متناسب با جایگاه خود باشد و البته با هماهنگی نهادهای مربوطه مبادرت به بازسازی وجهه مردمی خود کند. چیزی شبیه اقدامات ائمه جمعه استانهای آذریزبان در ماجرای نزاع قرهباغ که هوشمندانه و حکیمانه و بهنگام بود!
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان/۱
▫️بنده عزیز:
سلام
عزاداری ها قبول
پیام اخیرتون درباره ی طالبان...
وضعیت قره باغ رو تصور کنید. دو کشور همسایه بخاطر منطقه ای که مرز مشترک با ایران ندارد و صرفا نزدیک مرز است و سر اختلافات مرزی تنش هایی دارند و ارتش جمهوری اسلامی به مرز میرود و رزمایش برپا میکند و مساله جزء اولویت های رسانه ای صدا و سیما قرار می گیرد
حالا در کشوری دیگر که چند صد کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد "یک گروه با سابقه ی تروریستی" حکومتی را سرنگون میکند. ترکیه از حالت آماده باش در مرز هایش خبر میدهد. اما ایران حتی از یک سرباز وظیفه ی مرزی هم صحبتی نمیکند. من هم مانند شما از سیاست حقیقی ایران در مقابل تحولات افغانستان بی خبرم اما به علمای افغان و همه ی شیعیان افغان و ایرانی حق میدهم که مطالبه ی حداقل یک بیانیه ی قاطع را از دستگاه دیپلماسی کشور(و نه ارتش و نه نیروهای تحت امر سپاه پاسداران) در ذهن خود داشته باشند
(از تطهیر طالبان در رسانه های موافق نظام هم چشم پوشی کردهام)
🔶حاشیه روزنه
با تشکر
بر فرض که چنین بیانیه آتشینی هم صادر شود؟
علمای افغانستان و حوزههای قم و نجف نقششان کجاست؟
آیا چشمبهراهی بیانیه دستگاه دیپلماسی در ادای تکلیف کفایت میکند؟
روحانيان افغانستانی عزیز ساکن قم و نجف چه موضعی دارند و چرا؟ اصلا چه شناختی از تحولات میدانی دارند؟
چرا اطلاعات شان را در اختیار همه نمیگذارند بلکه در تغییر رویکردها موثر باشد؟
اساسا چه ارتباطی با بدنه مردمی افغانستان دارند؟
در دوران اشغالگری آمریکا، استراتژی و کارنامهشان چیست؟!
اکنون وقت پاسخگویی است نه مطالبهگری صرف!
@rozaneebefarda
چرا نمیتوان افغانستان را با عراق و سوریه شبیهسازی کرد؟!
تحلیلی از اوضاع افغانستان
#اختصاصی/ دکتر مظفر نامدار
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره:
این تحلیل حاصل گفتگوهای غیررسمی است که با اجازه ایشان در روزنه بازنشر میگردد و حاوی نکات مهم و قابل تأملی است که در آینده بیشتر باید در مورد آنها سخن گفت.
🔲با عرض سلام و تسلیت ایام عزاداری آقا اباعبدالله الحسین(علیهالسلام)
فقط میخواهم به دوستان یادآوری کنم که رهبر ما فرمودند استراتژیها و تاکتیکهای روابط خارجی ایران در دست قوه مجریه نیست و قوه مجریه، تنها مجری سیاستهاست.
پس باید گمانهزنیها و تحلیلها را از سطح دولتی و سیاست خارجی دولت، به سطح شورای امنیت ملی ببریم.
▫️در افغانستان چند مساله بی جواب است:
۱. حضور ما در سوریه و عراق بخواست دولت آنجا بود نه حضور سر خود. آیا در افغانسنان چنین درخواسنی از سوی مجامع رسمی افغانستان مطرح شده است؟
۲. داستان ما در عراق و سوریه داستان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بود. داعش به نیابت از آنها وارد معرکه شد. آیا در افغانستان هم این گونه است؟ یعنی طالبان یک نیروی بیرون از مناسبات افغانستان و یک نیروی خارجی است که وارد افغانستان شده و به نیابت دیگران می جنگد؟
۳. یکی از تحلیل های بشدت انحرافی همین تبدیل کردن حضور ایران به مناقشات منطقه دفاع از شیعه است. در تحلیل دوستان هم این نکته وجود داشت. در تمام دوران حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق غربی ها و صهیونیست ها تلاش کردند حضور ایران را جنگ شیعه و سنی نشان دهند. مناقشه طالبان و افغانستان شدیدا تحت تاثیر همین تقابل است و اتفاقا الان تمام رسانه ها منتظر حتی واکنش های نظری نه عملی ایران در این مورد است که ببینند ایران در مناقشات داخلی افغانستان کجا قرار می گیرد.
۴. دلیلی که اغلب دوستان ارائه می دهند عموما احساسی و تحت تاثیر دفاع از شیعه است. این به نظر من تحلیل دقیق نیست. من در هنگام تشکیل طالبان در پاکستان بودم و تا حدودی با ساخت فکری آنها نسبت به ایران و شیعه آشنا هستم. داستان این ساخت فکری در یادداشتهای شبیه به این جا نمی خورد. باید در جمع حضوری و با سند و مدرک حرف بزنیم.
۵. آمریکائی ها، اروپائیان و ارتجاع منطقه منتظرند در دولت تازه ، ما وارد مناقشات داخلی همسایه ها شویم تا شرایط را برای ایران سخت تر کنند. روحانی قبل از رفتن این کد را به غربی ها داد. گفت تا من بودم در ایران جنگ نشد الان من رفتم یعنی معلوم نیست جنگ نشود. جنگ فقط تهاجم به کشور ما نیست. حضور در مناقشات منطقه ای و جهانی هم هزینه های خودش را دارد.
۶. به نظر من مساله افغانستان را نباید با حضور در عراق و سوریه و...شبیه سازی کرد.
طالبان در افغانستان نیابتی نمی جنگد به عنوان نیروی داخلی و قوی سهم خود را میخواهد. من کاری به راست و دروغ بودن یا حق و باطل بودن این خواسته ندارم فقط عرضم این است که طالبان در افغانستان داعش در سوریه و عراق نیست. داعش پیکره اش با نیروهای چند ملیتی بسته شده بود ولی طالبان این گونه نیست. داعش شعار خلافت جهان اسلان می داد ولی آیا طالبان در افغانستان چنین شعاری می دهد.
▫️و دهها دلیل دیگر که سطح تحلیل را شبیه سوریه و عراق نمی کند.
🔹طالبان شاخصه قومی دارد تمام اینهایی که فرمودید از نظر طالبان، #پشتونها هستند این ویژگی ها در دوران جنگ با روسها هم در پشتونها بود و همین خصلت موجب تشکیل طالبان شد. قبل از این هم ما در تاریخ همگرایی پشتونها را داشتیم و برای ما هم همیشه مایه دردسر شد.
مثل غزنویان که لشکر پشتون ها بود و یا سقوط صفویه بدست محمود افغان و...
این را هم عرض کنم که محمود غزنوی اصالتا ترک تبار بود اما تمام ساختار غزنویان بر پشتون ها تکیه داشت.
▫️عرضم این است که داعیه حکومت گری پشتون ها بر افغانستان و...ریشه تاریخی دارد و نوع تگاهشان شبیه کردهاست که معتقدند تمام کردها در هرجا باشند بخشی از کردستان هستند.
▫️بنابراین #شورش_طالبان بیش از این که ماهیت مذهبی داشته باشد، #ماهیت_قومی دارد. در حالی که داعش ماهیت قومی نداشت ماهیت کاملا مذهبی داشت.
اگرچه طالبان هم گاه برای ایجاد مقبولیت در جهان اسلام [و احیانا استفاده از ظرفیت اجتماعی مذهب] گاهی شعارهای دینی سر میدهند.
▫️بنده هنوز هم معتقدم اگر چه نفوذ غربیها را نمی توان رد کرد ولی طالبان نیابتی نمیجنگد و برای قوم پشتون حق تاریخی در افغانستان قائل است!
@rozaneebefarda
کتاب نهضت حسینی در قرآن.pdf
2.63M
#تحفه_عاشورایی/۲
▫️متن کامل کتاب
نهضت حسینی در پرتو قرآن(روضههای عاشورایی)
اثر خواندنی و ارجمند جناب حجةالاسلام والمسلمین #محسن_قرائتی
#در_ثواب_نشر_شریک_باشید
@rozaneebefarda
#امام_عاشورایی
ماجرای گریه امام خمینی بر علی اکبر علیهالسلام
مرحوم استاد علی دوانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️آقای کوثری برای اینجانب نقل می کرد ـ ولابد برای بسیاری دیگر هم نقل کرده است ـ می گفت:
«وقتی امام در نجف اشرف بودند، من سفری برای زیارت به کربلا رفتم. در کربلا عده ای از فضلای شاگردان امام که در قم با هم آشنایی داشتیم مرا دیدند و گفتند، آقای کوثری، به داد امام برس! گفتم موضوع چیست؟ گفتند: می دانی که آقای حاج آقا #مصطفی فرزند دانشمند امام به طرز مرموزی جان داده است. کسی گریه امام را در مرگ او ندیده است. یکی دوبار که طلاب در منزل امام یا در سر تربت حاج آقا مصطفی روضه ایشان را خواندهاند، نه تنها امام گریه نکرده، بلکه طلاب را هم منع کرده و گفته اند بروید مشغول کارتان شوید.
▫️ میگفت: «آنها گفتند، شما زودتر به نجف بروید و خدمت امام برسید و طبق معمول که اجازه می گرفتید و در حضورشان روضه می خواندید، روضه ای بخوانید و اسم حاج آقا مصطفی را ببرید، بلکه بتوانید امام را در مصیبت فرزندشان بگریانید که عقده ایشان خالی شود، و خدای نکرده صدمه ای نبینند.
▫️می گفتند، مرگ حاج آقا مصطفی حوزه نجف را عزادار کرده است، لابد ایران و قم نیز همینطور است، ولی خود امام را کسی ندیده که متأثر باشد و گریه کند».
▫️آقای کوثری افزود: «وارد نجف شدم و پس از زیارت، خدمت امام رسیدم، و بعد از تسلیت و مختصر احوالپرسی عرض کردم اجازه می دهید طبق معمولم در حضورتان روضه ای بخوانم؟ فرمودند: بفرمایید!»
▫️پس از مقدمه کوتاهی، هرچه راجع به حاج آقا مصطفی می دانستم که چقدر مورد علاقه امام بود و شخصیتی ممتاز داشت، بیان کردم، و با تکیه به صوت گفتم، حضرت آیت الله! آجرک الله در مرگ فرزند عزیزی همچون حاج آقا مصطفی، چه فرزندی، فرزند دانشمند لایقی...
▫️در تمام این مدت، این امام بدون تغییر حال گوش می دادند و کوچک ترین اثری برای گریستن در ایشان پیدا نشد. هرچه به این در و آن در زدم بلکه امام در مرگ فرزند اشکی بریزند نتیجه نداشت. ناچار گریز زدم به کربلا و آمدن امام حسین ـ علیه السلام ـ به بالین حضرت علی اکبر. همین که گفتم، قربان غریبیت یا اباعبدالله! وقتی آمدی به بالین فرزند رشیدت علی اکبر، امام دستمال از جیب درآوردند و به قدری گریستند که تا آن موقع کمتر دیده بودم.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(۵)
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸شبکه سراسری «حسینیه ها و هیئت های مذهبی» تجلی تام و تمام تلاش تشکیلاتی تشیع است. این تشکیلات در طول تاریخ٬ فراز و فرودهای فراوانی را به خود دیده و هدف محوری آن٬ تعظیم شعائر حسینی بوده است.
🔸بعد از آنکه آل بویه قهرمان برای نخستین بار توانستند سیطره شیعه بر جهان اسلام و خلیفه را بگسترانند٬ دسته های عزا در خیابانها به راه افتاد٬ مجالس روضه بطور گسترده پا گرفت و این سیره مستمره تا قرنها ادامه یافت.
🔸رضاخان پهلوی (که دیکتاتوری سیاه او نتیجه فعالیت های روشنفکرهای سکولار به اصطلاح مشروطه خواه است)٬ نخستین پادشاه شیعه بود که عزاداری را منع نمود. این رویه با هدف دین زدایی از جامعه ایرانی٬ در عصر پهلوی دوم به شکل پیچیده تری استمرار یافت. ایجاد مراکز فحشا و فساد٬ برگزاری جشنهای مفسده بار و محدودسازی روحانیت و روضه خوانها٬ عملا با هدف حذف شعائر عاشورایی کلید خورد. به این معنا که اگر رضاخان به صورت فیزیکی تلاش به تعطیلی دستگاه امام حسین(ع) کرد٬ محمدرضا تلاش کرد میل و گرایش فطری مردم به امام حسین(ع) را بمیراند.
🔸با همه محدودیت ها٬ توطئه ها و تلاشهای مذبوحانه پهلوی ها٬ شبکه فراگیر دستگاه حسینی همچنان باقی ماند و با آغاز نهضت امام خمینی٬ بعنوان یکی از پشتوانه های اصلی نهضت نقش آفرینی کرد.
اکنون با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی٬ این تشکیلات عاشورایی در گسترده ترین شکل ممکن قرار دارد و منشا تربیت و تعالی فردی و اجتماعی است.
🔳پی نوشت
یک: برخی از غیر انقلابی ها که در مقابل آنهمه هتک حرمت سازمان یافته پهلوی ها علیه عاشورا٬ دم بر نمی آوردند٬ این روزها با دامن زدن به مسئله «تفکیک هیئت از سیاست» در پی تضعیف پیوند تاریخی دستگاه حسینی و نظام اسلامی اند.
دو: حمله علنی به هیئت و حسینیه ها که برای نخستین بار در دوره اصلاحات از زبان برخی روشنفکران دگراندیش مطرح شد٬ خود نشان از نقش پر اهمیت این دستگاه در حراست از انقلاب اسلامی دارد.
سه: نتیجه هتاکی های تئوریسین های «توسعه سیاسی» نسبت به شعائر حسینی٬ یک دهه بعد در فتنه ۸۸ منجر شد به هتک حرمت رسمی دسته های عزا که اقدامی بی سابقه و دردآور بود.
چهار: عصر اعتدال، عصر #تحریف_عاشوراست!
اینان به خوبی متوجهند که هتک حرمت واکنش آتشین مردم را در پی دارد، بهترین راه مقابله را در وارونه نمایی قیام جاودانه سیدالشهدا(ع) یافته اند.
حجم انبوه سخنرانان اعتدالی و برجامی در محرم امسال، و موج گسترده تحریفاتی که در این مجالس انتشار می یابد، جای بررسی و نقد جدی دارد...
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادی از خادم دستگاه اباعبدالله(ع) مرحوم استاد #محمدحسین_فرجنژاد
همه عزاداران و خادمان اباعبدالله الحسین علیه السلام که امسال در میان ما نیستند را در روضهها یاد کنیم.
و حمد و صلواتی به همه آنها هدیه کنیم.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشییع و تدفین مظلومانه پیکر تاریخنگار برجسته مکتب اهلبیت(ع) مرحوم استاد مهدی پیشوایی
🔹بایسته است حوزه علمیه قم در تجلیل از خدمات این تاریخنگار برجسته و آثار ارجمند ایشان، اقدامات شایستهای انجام دهد.
@rozaneebefarda
انفعال حوزویان در تحولات افغانستان!
در تحولات افغانستان، در هیچ عرصهای حوزویان نقش برجسته و تأثیرگذاری ندارند!
حجتالاسلام سیدعیسی حسینی مزاری|| رئیس مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان در افغانستان و رئیس خبرگزاری غیردولتی صدای افغان (آوا)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️درباره آینده افغانستان یک افق روشن دیده نمیشود زیرا سرنخ تحولات افغانستان به دست آمریکاییها است و شرایطی که متأسفانه با مدیریت آمریکاییها صورت میگیرد، جریانها و خود شخصیتهای افغانستانی در برابر این وضعیت طرح و برنامه خاصی ندارند. حوزویان و نخبگان کشور هم در حال حاضر در انفعال به سر میبرند.
▫️دولت افغانستان در مسئله تأمین امنیت و صلح این کشور از حمایت ایران استقبال نکرد
در مباحث تأمین صلح و امنیت ثبات و نظام قدرتمند به جمهوری اسلامی ایران فرصت داده نشد یعنی آمریکاییها کارشکنی کردند، از طرف دولت و مردم افغانستان هم استقبال جدی صورتی نگرفت تا جمهوری اسلامی ایران با عنوان بازیگر منطقهای، بلکه جهانی که دلسوز مردم افغانستان است و دلسوز حاکمیت افغانستان است، حداقل به خاطر امنیت کشور خودش در رابطه با تأمین امنیت افغانستان کار کند استقبال جدی و همکاری صورت نگرفت.
عدم حضور ایران در مسائل افغانستان، یکی از دلایل بحران این کشور است.
▫️در دو دهه اخیر جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در مسائل افغانستان کاملاً خالی میبینیم، یکی از دلایل بحران در افغانستان تکتازیهای آمریکا و مشکلات جدی در سطح افغانستان، عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه مسائل افغانستان است.
▫️طبیعی است که اگر بخواهیم در افغانستان صلح و ثبات برقرار شود، علاوه بر میدانداری شخصیتهای خود افغانستان چه حقیقی و حقوقی، حوزوی، دانشگاهی و سایر اقشار، جمهوری اسلامی ایران با عنوان همراه و همسایه قدرتمند میتواند کمک خیلی جدی باشد.
▫️خواست دشمنان ایران و افغانستان عدم حضور ایران در مسائل افغانستان است.
در این اواخر ارتباطاتی برقرارشده است اولین اجلاس مذاکره چندجانبه در تهران شروع شد اما در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران بهرغم خواسته آمریکا، بهرغم خواست دشمنان غربی در رابطه با مسائل افغانستان سهم بگیرد و دیپلماسی خود را فعال کند و از این حالت انفعال باید بیرون بیاید و افغانستان را در اولویت سیاست خارجه خود قرار دهد.
▫️ راهکار اصلی، حرکت خود بزرگان است، اینها باید درباره مسائل افغانستان ورود داشته باشند و نقش ایفا کنند.
متأسفانه یکی از بخشهای منفعل جامعه افغانستان حوزویان هستند.
▫️امروز یکی از بخشهای منفعل جامعه افغانستان حوزههای علمیه است که در هیچ عرصهای نمیبینیم که حوزویان نقش برجسته و تأثیرگذار داشته باشند، باید درصحنه حضور پیدا کنند و حرف بزنند و بهاصطلاح موضع صریح بگیرند و جریان سازی کنند.
▫️به دنبال این، در راستای جهت دادن افکار عمومی و جریانهای سیاسی و دینی کار جدی کنند، امروز صحنه افغانستان خالی از هدایت فکری و فرهنگی از طرف علما است.
▫️انقلاب فکری و فرهنگی در افغانستان با حضور علما و روحانیت امکانپذیر است.
▫️اگر علما از گذشته در دو دهه اخیر، از ابتدا حضور جدی داشتند، کار میکردند، قطعاً وضعیت افغانستان اینگونه نبود.
▫️ما اگر در افغانستان انقلاب مجدد فکری و فرهنگی بخواهیم از طریق علما و روحانیت امکانپذیر است و اینها میتواند خیلی تأثیرگذار در جامعه افغانستان باشد.
#بازنشر
#متن_کامل: اینجا
@rozaneebefarda
سکولارهای حوزوی و مسئله مقاومت منطقهای!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روزهای اخیر و به مناسبت تحولات افغانستان و از جمله استیلای گروهک طالبان بر این کشور، برخی جریانهای حوزوی، خاصه #سکولارهای_حوزوی، ناگهان نگران شیعیان افغانستان شدهاند و در کنار اشک تمساح، جمهوری اسلامی و خصوصا نیروهای مقاومت(مخصوصا مجاهدان لشکر فاتح #فاطمیون) را ملامت میکنند که چرا بیتفاوت است و وارد معرکه نمیشود!!
این در حالی است که این جماعت، در تمام سالهای ایثارگری و جهاد نیروهای مقاومت در خارج از مرزها، پرچمدار بدگویی و طعنه به این حرکت مقدس بود!
آنها در این سالها حتی حاضر نشدند زیر تابوت شهدای مقاومت را بگیرند یا حتی بر مزارشان فاتحهای بخوانند و از آن بدتر، برخیشان حتی از صدور یک پیام تسلیت خشک و خالی برای شهادت علمدار جبهه مقاومت شهید سلیمانی هم دریغ ورزیدند یا بعد از صد التماس و اصرار برخی اطرافیان انقلابیشان پیام نیمبندی دادند!
حالا این جماعت با آن سابقه سیاه که هرگز از حافظه تاریخی ملت قهرمان ایران پاک نمیشود، زبان به ملامت گشودهاند که از چه نشستهاید که نوامیس و نفوس شیعه در افغانستان در خطر است و کاری باید کرد!
بلی! نگرانیها از وضع مردم افغانستان خصوصا شیعیان بجاست و گروهک بدسابقه طالبان گرچه فعلا به صورت تاکتیکی یا ترس، با احتیاط عمل میکند اما معلوم نیست این وضعیت پایدار بماند و بعید نیست در صورت قبضه قدرت، به دوران سیاه حکمرانی سابق بازگردند. اما این مسئله دلیل نمیشود که ایران بدون دعوت دولت قانونی و زمینه مردمی، وارد خاک کشور دیگر شود و به جنگ داخلی و احیانا جنگ طائفهای دامن بزند.
جمهوری اسلامی ایران بر اساس تجربه ۴۰ ساله و منطق عقلانیت سیاسی و واقعیتهای میدانی تصمیم میگیرد و فعلا بنای ورود ندارد، اما شما در حوزه علمیه چه کردهاید؟
در تمام سالهای اشغال، چه خدمتی به مردم محروم و نجیب افغانستان ارائه دادید؟
به آوارگان افغانی داخل ایران چه خدمتی ارائه کردهاید؟
اگر باور دارید برای شیعه باید کاری کرد، خب به جای نق زدن و غرولند و ملامت مجاهدان راه خدا، خود وارد میدان شوید!
دوران فضاسازیهای خاله زنکی گذشته است اکنون باید کارنامه ارائه دهید تا آن وقت حرفتان مسموع باشد!
▫️پی نوشت
مواضع مراجع عظام تقلید و علمای اعلام که بر اساس دردمندی دینی ابراز شده، تخصصا از نقد پیشگفته خارج است و آن دیدگاهها و انذارها و هشدارها را حتما باید بر چشم گذاشت و مبنای طراحی های راهبردی برای نقشآفرینی در تحولات افغانستان قرار داد.
نقد اخیر صرفا متوجه #معدود سکولارهای حوزوی بلندآوازه و میانتهی است که خود را پشت سر برخی رجال ارجمند حوزوی مخفی میکنند و در کارنامه شان تقریبا هیچ خدمتی به ایتام آل محمد(ص) دیده نمیشود و معمولا فقط غرغر بلدند!
@rozaneebefarda
ثبتنام زیارت نیابتی عتبات عالیات
السلام علیک با اباعبدالله حسین
امکان زیارت به نیابت از مشتاقان و دلدادگان حضرت سیدالشهدا(ع) در این ایام فراهم گردید.
▫️ثبت نام زیارت نیابتی عتبات عالیات از طریق:
atabat.org/fa/forms/4
@rozaneebefarda
روزنه
وداع با مرحوم استاد ضمیری عصر دیروز بعد از اقامه نماز توسط آیتالله کعبی، پیکر مرحوم استاد ضمیری د
مراسم هفتمین روز درگذشت مرحوم حجتالاسلاموالمسلمین استاد #محمدرضا_ضمیری امشب مصادف با شب تاسوعای حسینی ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه برگزار میگردد.
▫️پخش زنده مراسم از طریق پیج زیر 👇
http://instagram.com/live_ho_zamiri
@rozaneebefarda
اثر ارجمند همرزمان حسین(ع)
نگاهی نو به تاریخ صدر اسلام و مجاهدتهای خاموش خاندان اهل بیت علیهمالسلام در عرصه کنشگری سیاسی و اجتماعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻«به جز حضرت امیر(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، باقی ائمه تلاش و کنش جدی در مبارزه با طاغوت و تشکیل حکومت نداشتهاند!» هدف اصلی کتاب «همرزمان حسین(ع)» تلاشی برای اصلاح همین گزاره نادرست است. مشخص است که چنین تصور اشتباهی چقدر میتواند در خدمت اهداف طواغیت و استکبارهای زمان قرار گیرد و از آن دستاویزی بسازند برای توجیه سکوت و سکون در برابر ظلم و بیعدالتی. با مطالعه چنین آثاری بهتر میتوان به نادرستی این قبیل گزارهها پی برد.
🔻در برابر این طرز تفکر اما حضرت آیتالله العظمی خامنهای دیدگاه متفاوت دیگری دارد. ایشان با تکیه بر مطالعات و استنادهای تاریخی از یک سو حاصل غور و تحقیق و تامل در تاریخ اسلام است و از سوی دیگر با تکیه بر نصوص دین و آیات و روایات، گزاره بند قبل را زیر سوال برده و اعتقاد دارند که درست و در نقطه مقابل، تمام ائمه معصومین(ع) بعد از قیام عاشورا، تلاش زیادی را مبذول داشتهاند تا با زیر سوال بردن منطق حکومت طاغوت، ضمن مبارزه با این حکومتها مقدمات سقوط آنها را فراهم آورند.
🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی با خلق تعبیر «انسان ۲۵۰ ساله» حیات همه معصومین(ع) را به منزله حیات یک انسان میدانند که در تمام طول این مدت همواره در حال جهاد با ظلم و انحراف و مبارزه سیاسی با طواغیت زمان است. هرچند شکل و شمایل این جهاد به تبع شرایط و اقتضای زمینههای متفاوت، مختلف و متنوع بوده است. گاه به جنگ مسلحانه روی آورده است، گاه صلح کرده و گاه به مبارزه و تشکیلاتی پنهانی برای براندازی حکومت ظلم روی آورده است.
📖 از طریق این لینک تهیه کنید👉🏼
@rozaneebefarda
اشعار شيخ کاظم اُزْری و مسئله پناه بردن امام حسین(ع) به ابوالفضل العباس(ع) در عاشورا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشعار معروف شيخ كاظم اُزْري در ميان ارباب مقاتل داراي شهرت ويژه اي است. او در ضمن اشعار خود، در وصف قمر بني هاشم گفته است:
«يَوْمٌ أبي الْفَضْلِ اسْتَجارِ بِهِ الْهُدي»
روز عاشورا، روزي بود كه امام هدي (امام حسين(عليه السلام)) به حضرت ابالفضل پناهنده شد.»
اُزري پس از آن كه اين مصرع را سرود، به نظرش رسيد شايد با شأن امام(عليه السلام) ناسازگار باشد كه پناه به غير امام ببرد، از اين رو در همين مصرع توقف كرد.
همان شب، در عالم رؤيا امام حسين(عليه السلام) را ديد. امام(عليه السلام) به او فرمود:
در ادامه مصرع خود بنويس:
«وَالشَّمْس مِنْ كَدِرِ الْعِجاجِ لِثامُها»
«پناهنده شدن امام(عليه السلام) به عباس در روز عاشورا، زماني بود كه گرد و غبار زمين كربلا، آسمان را پوشانده بود.»
@rozaneebefarda
خیانت غربگرایان افغانستان به ملتشان
اختصاصی|| میثم عبدالهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️دیدن صحنه های تاسف بار آویزان بودن چند نفر از هواپیما و افتادن چند نفر دیگر از آن در افغانستان، بعد از تصرف شهر کابل توسط طالبان بسیار تکان دهنده بود.
این فاجعه، فقط یک پرده از فجایع و جنایات طولانی و بیشماری بود که در نتیجه سالها اعتماد غربپرستان افغانستان به آمریکا اتفاق افتاده است.
ثمره بیست سال سلطه آمریکاییها و انگلیسیها بر مردم افغانستان و چپاول منافع مردم افغانستان و تحمیل جنگ و کشتار و قحطی به آنها.
کسانی که امروز در چنین شرایط هولناکی در فرودگاه کابل قرار دارند، همان کسانی هستند که به #مزدوری_غرب در آمدند و اغلب به ملت خودشان #خیانت کردند و اکنون ثمره بیست سال پشت پا زدن به منافع ملت و خدمت کردن برای منافع استعماری غرب، را با تجربه ذلت و خواری بینالمللی میبینند.
این جماعت به آمریکا و انگلیس دل بسته بودند و با وعده های خوش آب و رنگ غربیها به استخدام آنها در آمده بودند، اما امروز که آمریکاییها شکست خورده و دارند افغانستان را تخلیه میکنند و نیروهای متجاوزشان را خارج میکنند، تمام آن قرارها را فراموش کرده و نیروهای بومیشان را باقی گذاشته و با سرعت دارند فقط نیروهای آمریکایی را خارج میکنند!
وقتی سلطه تمام شد، جاسوسان، شکنجهگران، مترجمان و سایر مزدوران بومی آنها هم باید بساط شان را جمع کنند و بروند یا بمانند و در مقابل مردم افغانستان برای خیانتهایشان جوابگو باشند. هر کسی که به ملتش خیانت کند و به دشمن خدمت کند، باید جزای کارش را در همین دنیا ببیند.
اوضاع امروز افغانستان، دستپخت بیست ساله آمریکاییها در آنجاست. آمریکاییها مدعی بودند که بهترین نمونه #دموکراسی و #آزادی در منطقه را در افغانستان به وجود خواهند آورد. مدعی بودند ارتش قدرتمندی به وجود خواهند آورد که از ملت افغانستان و دولت غربپرست حمایت کند و دولت فاسد را حفظ کند و طالبان و سایر گروههای آشوبگر را سرکوب کند.
مدعی بودند آن چنان رونق اقتصادی در افغانستان درست کنند که فلان و بهمان شود.
در حال حاضر بعد از دو دهه چپاول و تجاوز و فاجعهآفرینی غربیها در افغانستان، الان کدام یک از شعارها و وعدههای آمریکاییها و غربیها در آنجا محقق شده است؟
وعده دموکراسی آمریکاییها برای افغانستان، زمانی محقق شد که دولتی فاسد و غربگرا و ضعیف را که با تقلب و جعل آرا با 900 هزار رای، برای یک کشور چهل میلیونی، رئیسجمهور درست کردند و دموکراسی نمایشی و فرمایشی را به مردم افغانستان تحمیل کردند!!
در عوض، آن دولت غربگرا هم خوشخدمتیهای بسیاری به آمریکا کرد و ملت افغانستان را تحقیر نمود.
یکی از اقدامات دولت وابسته و ذلیل افغانستان، امضای پیمان استعماری امنیتی و نظامی با آمریکا بود که یکی از فاجعهبارترین بخشهای آن تحمیل #کاپیتولاسیون به نفع سربازان اشغالگر آمریکایی و علیه مردم افغانستان بود.
تجهیز و تسلیح و آموزش ارتش افغانستان توسط آمریکاییها صورت گرفت و اثرات آن زمانی آشکار میشود که ببینیم بعد از حملات طالبان در بیست روز گذشته، ارتش قدرتمند افغانستان که به سلاحها و تجهیزات آمریکایی مجهز بود، از هم فرو پاشید و سربازان و افسران و فرماندهان ارشد آن، همراه با تجهیزات نظامی آمریکایی به مرزهای کشورهای همسایه رفتند و به این کشورها پناهنده شدند! ماشین های سنگین و سلاحهای سنگین ارتش افغانستان هم به دست طالبان افتاد و از همانها برای تصرف کابل و سایر شهرها استفاده کردند و به وسیله همینها تجهیزات آمریکایی، دولت غربپرست اشرف غنی، را ساقط کردند!
اشرف غنی اما علی رغم شعارهایی که داده بود، حتی مقاومت نکرد تا دولت و حکومت خودش را حفظ کند و فرار را بر قرار ترجیح داد.
او با فرارش خاطره #فرار_رضاخان_پهلوی را در شهریور 1320 در ذهن مردم ایران زنده کرد.
دو حاکم غربگرا که چون وابسته به غرب بودند و در میان مردم خودشان جایگاهی نداشتند، تحت حفاظت استعمار، از کشور خودشان خارج شدند و جانشان را از خشم ملتهایشان نجات دادند.
آمریکاییها چرا مترجمین و مزدورانشان در افغانستان را با خود نبردند؟ چرا بسیاری از آنها را که به ملتشان خیانت کردند و تامین کننده منافع آمریکا بودند از افغانستان نبردند؟ چرا به مزدورانشان شلیک کردند و آنها را کشتند؟ چرا بسیاری از آنها را محدود کردند و اجازه ندادند حتی به فرودگاه بیایند؟
آمریکاییها وقتی به مزدوران و عوامل خودشان رحم نکردند و آنها را در چنین شرایطی رها کردند، معلوم است که میراث شومشان برای عموم مردم افغانستان چه خواهد بود.
جالب آنکه پایان عمر حکمرانی جریان غربگرای افغانستان با اتمام دوره دولت غربگرای روحانی همزمان شده است؛ با این تفاوت که پروژه تسلیم ملت ایران با شکستی هزاربار فاجعهبارتر از افغانستان رقم خورده است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روضه شهادت حضرت اباالفضل از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی
⚠️آنچه در نقلهای معتبر دیدم با نقل معروف متفاوت است: آنقدرتشنگی براهل حرم فشار آورد، که خود امام حسین و اباالفضل(ع)با هم بطرف آب رفتند.
📥 دریافت فایل با کیفیت
@rozaneebefarda
غربگرایان ایرانی و یک چالش پیرامون تحولات #افغانستان!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اگر نیروهای اعزامی ایران به افغانستان مدافعان اشرف غنی نامیده نمیشوند و اعزام نیرو به آن کشور، اشغال نظامی افغانستان محسوب نمیشود، پس پیشنهاد میشود دولت ایران سریعا اقدام به تشکیل لشکر داوطلب اصلاح طلب به فرماندهی مصطفی تاجزاده و مستشاری فرهنگی صادق زیبا کلام و دهباشی، نموده و سریعا از بدنه غربگرایان داخلی شروع به سربازگیری و اعزام سریع آنان به افغانستان نماید.
*به تمام گروهها پیشنهاد میشود اعلام کنند لیبرالهای داخلی متقاضی اعزام به افغانستان و مبارزه با طالبان سریعا اعلام داوطلبی نموده و ثبت نام نمایند.
از این طریق هم غربگرایان افراطی پرمدعا و مدعی دوستی مردم افغانستان به وظیفه انسانی خود عمل نموده و هم ان شاءلله مردم ایران از شر آنان رهایی می یابد.!
@rozaneebefarda
#روضه_عباس(علیهالسلام)
و رجع الحسين الي المخيم منكسرا حزينا باكيا يكفكف دموعه بكمه...
و حسین به خیمه ها برگشت در حالی که شکسته و غمگین و گریان بود و با آستینش اشکهایش را میگرفت....
@rozaneebefarda
روزنه
غربگرایان ایرانی و یک چالش پیرامون تحولات #افغانستان! #بازنشر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اگر نیروهای اع
بازتاب دیدگاههای مخاطبان/۱
▫️امین:
سلام
به نظر میرسد افرادی مثل تاجزاده و دهباشی دلسوز مردم افغانستان نیستند چرا که اینها با تحمیل و حمایت از حسن روحانی در ۸ سال گذشته عملا نشان دادند که حتی دلسوز مردم ایران نیستند چه برسد به مردم مظلوم افغانستان؛ و از سوی دیگر نیز تجربه ثابت کرده که اینها بیدلیل بر موضوعی تمرکز نمیکنند باید دید پروژه اینها در پوشش دفاع از مردم افغانستان چی هست. یک احتمال کشاندن ایران به معرکه افغانستان و جایگزینی ایران به جای امریکا است. آمریکا بعد از شکست در افغانستان بدش نمیآید همان بلا سر ایران هم بیاید؛ احتمال دیگر این است اصلاحطلبان ایران در سوگ فروپاشی یکی از دولتهای دستساز آمریکا عزادار شدهاند و با این تحرکات رسانهای میخواستند دولت آمریکایی اشرفی غنی را حفظ کنن،دولت اشرفغنی نماینده کدخدایشان بود و نابود شدنش برای اینها هم دردناک بود.
القصه که این جماعت بوقچی دلسوز افغانها نبودند بلکه ماجرا چیز دیگر است.
@rozaneebefarda
روزنه
تشییع و تدفین مظلومانه پیکر تاریخنگار برجسته مکتب اهلبیت(ع) مرحوم استاد مهدی پیشوایی 🔹بایسته اس
پیام تسلیت آیتالله سبحانی به مناسبت درگذشت مرحوم استاد #مهدی_پیشوایی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
به مناسبت شهادت سیدالشهداء و یاران و فرزندان عزیزش در همه جا شیعیان بلکه کلیه کسانی که حب اهل بیت(ع) در دل دارند سوگوارند و واعظان و مداحان مصائب آن حضرت را بازگو می کنند سلام بر آن حضرت و یاران و فرزندانش.
ولی در این ایام، حوزه علمیه با فقدان نویسنده بزرگوار، عالم فاضل، متقی و پرهیزگار روبرو شده و قلوب آنان را مالامال از حزن و اندوه نمود.
این شخصیت بزرگوار محقق عالیقدر حجت الاسلام والمسلیمن جناب آقای حاج شیخ مهدی پیشوایی است.
فقید سعید دارای آثار علمی ارزشمندی است که هم اکنون کتاب سیره پیشوایان او از کتابهای درسی حوزه علمیه می باشد او در تاریخ استاد کم نظیری بود و در مسائل تاریخی تحقیقات عمیقی داشت و سوالهای تاریخی را که از گوشه و کنار به حوزه می رسید پاسخگو بود.
این عزیز از دست رفته سالیان درازی مدیریت علمی مجله مکتب اسلام را عهده دار بوده که حق عظیمی بر مجله و خوانندگان داشت.
اینجانب این مصیبت را به حوزه های علمیه، به خصوص حوزه علمیه قم و اساتید بزرگوار تسلیت گفته و از خداوند برای آن بزرگوار علو درجه و برای بازماندگان، صبر جمیل خواهانم.
به زودی در خود مجله مکتب اسلام، شرح مفصلی از ایشان و خدمات ارزشمند او نوشته می شود و حقی که بر گردن همگان دارند ادا گردد.
قم-موسسه امام صادق(ع)
جعفر سبحانی
@rozaneebefarda