هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 گزارش کمیسیون فرهنگی
درباره حجاب و عفاف
و وظایف سازمانها و نهادها
و اهمیت عمل به قوانین اسلامی
در صحن مجلس
🎥 حجتالاسلام مرتضی آقاتهرانی
🗓 |۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱|
#حجاب
#عفاف
✅ @AGHATEHRANI_IR
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 برای ناموس...
🎥 روز قیامت جلوی تکتکتان را میگیرم.
#حجاب
#عفاف
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
🚩 مسأله #بیحجابی را نباید به مشکلات اقتصادی گرهزد.
🔸 حضرت #آیتالله_شبزندهدار
🔹 باید همه بهخصوص خانمهای محجبه
و خانمهایی که مقتدای آنها
حضرتصدیقهطاهره و زینب کبری(س)است، اعلامکنند که ما #حجاب را میخواهیم.
ما باید این خواست خود را به جهان
اعلامکنیم.
🔹این تجمعاتی که در بعضی جاها شده خیلی مؤثر و مفید است
و باید حمایتشوند.
اگر ما در مقابل بیحجابی بخواهیم کوتاه بیاییم بعداً جلوگیری از آن بسیار سخت میشود.
باید با #اعلام و #مطالبه_عمومی به مسئولان کمک کرد که با عزمی راسختر در میدان وارد شوند.
🔹 این ایام شهادت
حضرتصدیقهطاهره(س) بسیار مغتنماست چون در لواء عواطف مردم نسبت به حضرتش، میتوان مسائلی مانند حجاب و عفاف که خواست ایشان بوده را به منصه ظهور رساند.
#رسالات
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان یزد
#گزارش_تصویری
🔷اجتماع فعالان و دغدغه مندان عفاف و حجاب شهرستان بافق🔷
و آغازِ
طرح آرامش اجتماعی
با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین سعادت فر
امام جمعه محترم شهرستان بافق
📲 ارتباط با ما:
🔷 پیام رسان ایتا:
@hadisemati
📞 تماس و پیامک:
09120697181
💻 سامانه پیام کوتاه:
50001717009795
💠ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بافق💠
🆔http://eitaa.com/amrebemarofebafgh
هدایت شده از حجت الاسلام مهندس میرزایی
🎙حجتالاسلام حسین میرزایی در گفتوگو با خبرگزاری ایمنا:
💠حجاب مبتنی بر قانون است و نمیتوان با آن سلیقهای برخورد کرد
🔻حجاب مبتنی بر قانون است و مردم ایران اسلامی در عرف، شرع، اخلاق و قانون طرفدار حجاب هستند اما مطالبه مردمی درباره حجاب از نمایندگان اشتباه است، چرا که قانون در این زمینه صراحت دارد و تصویب شده است؛ در این رابطه باید به مجریان گفت چرا قانون را اجرا نمیکنند. در این خصوص باید از دستگاههای مجری قانون، مطالبه کرد و توجه داشت که نمیتوان با موضوع مهمی مانند حجاب سلیقهای برخورد کرد.
🖇www.imna.ir/news/647198/
#حجتالاسلام_حسین_میرزایی
🆔 @huseinmirzaie_ir
هدایت شده از حرم حضرت فاطمه معصومه س
💠 رعایت حجاب مورد اتفاق آحاد جامعه است
▫️امام جمعه قم با تأکید بر اینکه رعایت حجاب از مسلمات اسلام، قوانین نظام اسلامی و مورد اتفاق آحاد جامعه است، گفت: آراستگی ظاهری و پوشش اسلامی از مهمترین انتظارات امام زمان از منتظران و محبان است.
#خبر #تولیت
📎 برای مشاهده متن خبر اینجا کلیک کنید
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@astanqom
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سیاسیون عامل بیبندوباری جامعه...
🎥 حجتالاسلام علیرضا پناهیان
🔸لعنت خدا بر سیاسیونی که برای رسیدن به اهداف پلید خود به انواع ترفندها متصل میشوند.
#حجاب
#رسالات
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از کانال رسمی طلاب کرمانشاه
🔻دستگاه قضایی باید با جرایم مشهود برخورد قاطع نماید
🔸نماینده ولی فقیه دراستان کرمانشاه: دستگاه قضایی باید با جرایم مشهود برخورد صریح و قاطع نماید.
🔷به گزارش ماد ، در دیدار دکتر توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با آیت الله علماء، بر حفظ ارزش ها تأکید شد.
امام جمعه کرمانشاه گفت: با هنجار شکنانی که نسبت به ارزش ها بی حرمتی می کنند قاطعانه برخورد شود و اجازه ندهید دل مؤمنین و خانواده معظم شهدا، به درد آید زیرا موضوع حجاب فریضه الهی است و هم به عنوان قانون مطالبه عموم مردم متدین و انقلابی است.
وی افزود: فریضه حجاب موضوعی است که اجرای آن درخواست قاطبه مردم است، لذا با گروه اندکی هنجار شکن که قصد مسموم نمودن فضای معنوی شهر خصوصا در ماه مبارک رمضان را دارند باید به صورت قاطع برخورد شود.
نماینده ولی فقیه دراستان کرمانشاه اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر این باورند که حقیقت قضیه این است که زنِ با شرف و با استعداد ایرانی با حجاب اسلامی یکی از بزرگترین و مهمترین ضربه ها را به ادعاها و دروغ های تمدن غربی زده و در بیش از چهل سال گذشته و در میدان های مختلف موفق و اثرگذار بوده است همواره با رعایت حجاب خود خار چشم دشمنان خواهند بود.
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید || بیانات روشنگرانه استاد عالی در حسینیه امام خمینی(ره) در نقد پروژه #حجابستیزی
🔹در این سخنرانی، بخشی از محتوای سست کتاب #محمدرضا_زائری مورد نقد علنی قرار گرفت.
🔶حاشیه روزنه
🔻رفقای گرمابه و گلستان زائری به شدت از این سخنان برآشفته شدهاند و به جوسازی علیه استاد عالی مشغولاند!
▫️رصد این گفتوشنودها در بازشناسی شبکه حامیان پروژه حجابستیزی در تهران و قم، بسیار راهگشاست!
🔻عجیب آنکه برخی از همین حجابستیزان، همیشه و همچنان از مواهب حاکمیتی (از قبیل پست و #پروژههای_یواشکی و....) برخوردارند بلکه #جذب شوند!
▫️این نحو تلقی غلط از جذب (تلف کردن سرمایههای مادی و معنوی بیت المال به پای تکمیل کنندگان پازل دشمن داخلی=خواه دانسته یا نادانسته با پروژه دشمن همراه شده باشند) نه تنها به جذب نمیانجامد، بلکه هر روز این جماعت بلندآوازه و میانتهی را #جریتر خواهد کرد!
نمونه اگر بخواهید، فراوان است؛ از همین #حسین_دهباشی و #زائری و #حسام_مظاهری گرفته تا #محقق_داماد و نقویان و دیگران!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از حمید رسایی
.
♻️ برای اینکه دشمن سوء استفاده نکنه ما بهش استفاده برسونیم!
🔰میگویند در موضوع حجاب، جمهوری اسلامی باید طوری عمل کند که #بهانه دست دشمن ندهد و یه طوری نشود که دشمن سوء استفاده کند!
🔻اولاً - این وضعیتی که ما شاهدش هستیم عملاً حاکمیت در موضوع حجاب، این دست و آن دست میکند و برخوردهای گزینشیای که میشود، متناسب با وضعیت پیش آمده نیست.
🔻ثانیاً - در موضوع حجاب، هر کاری کنیم دشمن یه حرف و بهانهای دارد و قطعاً مورد هجمه قرار میگیریم. مگر در صورتیکه هیچ کاری انجام ندهیم، که آن وقت دشمن، ساکت میشود!
آیا به این بهانه که دشمن از ما سوء استفاده نکند، ما باید کاری کنیم که دشمن نهایت استفاده رو ببرد و فساد و فحشاء دامن جامعه رو بگیرد؟! این مثل این است که آدم از ترس مرگ، خودکشی کند!
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
rubika.ir/rasaee
eitaa.com/rasaee
virasty.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
twitter.com/hamidrasaee
هدایت شده از موج خبر لرستان
⭕️شاه بیت اظهارات حجت الاسلام عزیزی امام جمعه لرستانی شهر زابل در جمع مردم انقلابی خرم آباد👆
#حجاب
🔵خبر فوری👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1890648064C78c1ba1718
هدایت شده از گیلانغرب رسانه و خبر
انتقاد امام جمعه شهرستان گیلانغرب از حمله به باورهای دینی و اعتقادی مردم در اماکن گردشگری
کشف حجاب و برهنگی پروژه طراحی شده دشمن با هدف مقابله با نظام اسلامی است.
طرح فرهنگ سازی به عنوان تنها اقدام برای مقابله با معضلات و آسیبهای اجتماعی کافی نیست.
در زمینه حجاب حکم خدا مشخص است قانون جمهوری اسلامی مشخص است وظایف نهادها مشخص است نظر صریح امامین انقلاب در مورد کوتاه نیامدن جمهوری اسلامی از این فریضه الهی هم مشخص است.
هیچ کسی نمیتواند غایب در عرصه دفاع از حجاب و عفاف در کشور باشد.
در مقابل تلاش صدها شبکه ضد انقلاب برای ترویج بی حجابی و دامن زدن عدهای غافل و یا شاید عده ای از سر تقابل با احکام اسلامی باید قرارگاههای حراست از حجاب بانوان ایران تشکیل شود.
همه ادارات در کشور در استان و شهرستان ملزم به رعایت حجاب در چهارچوب قانون هستند.
در مقابل عده ای که طبق نقشه دشمنان اسلام و ایران تلاش میکنند زن ایرانی را از دایره عفاف و حجاب بیرون کنند همه مسئول هستیم.
حجت الاسلام فاطمی نسب با اشاره به سکوت بعضی
مسئولین که در برابر اتفاقات روز های گذشته در برخی از اماکن گردشگری از جمله بیستون و کرمانشاه گفت :
باید در پیشگاه خدای متعال، ملت بزرگ ایران و خانواده های شهدا پاسخگو باشند.
اختلال در قرارگاه های فرهنگی استان کرمانشاه و نبود برنامه مستمر و هدفمند در راستای مدیریت فرهنگی، بی توجهی مسئولین به برخورد نمایشی با مروجان ولنگاری موجبات حمله به باورهای دینی رو در استان کرمانشاه فراهم نموده و مسئله حجاب که بخشی از باور های دینی ماست در این جنگ ترکیبی مورد تهاجم دشمن و فریب خوردگان داخلی آن قرار گرفته است.
گروه های جهادی و فرهنگی و انقلابی در صورتی که مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر افراد متولی نظارت بر این اماکن، اراده و توان لازم و مدیریت بر کنترل این اماکن را ندارند، آمادگی دارند تا در بحث نظارت و کنترل و اجرای قانون اسلامی در این مجموعه ها به صورت خودجوش و آتش به اختیار عمل کنند.
#حکم_خدا
#غیرت_دینی
#بانوان_انقلابی
#خانواده_متدین
هدایت شده از خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در اولین جلسه شورای اداری استان: سعی مدیران بر این باشد که کسی از ادارات ناراضی برنگردد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نوری: اجازه نمی دهیم بی حجابی عده ای انگشت شمار بیشتر شود و به عده ای کثیر تبدیل شوند.
کشف حجاب غیر قانونیست و کارکنان دولت در هر اداره و نهادی به افراد بی حجاب باید تذکر دهند که ابتدا حجاب بعد ارائه خدمات.
اصناف هم باید قانون عفاف و حجاب را کامل اجرا کنند و همانطور که اگر فروشنده ای تخلفات دیگر را انجام دهد مجوزش را باطل می کنند در امر حجاب هم باید اینچنین باشد و اگر فروشنده ای به قانون جاب عمل نکرد مجوزش را باطل کنند.
@khabaratraak
هدایت شده از حوزه علميه همدان
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇ تجمع بانوان دارالمومنین همدان در نماز جمعه در حمایت از قانون حجاب و عفاف
♦️این تجمع با هدف حمایت از طلبه ی آمر به معروفی که روز یکم فروردین، از جانب یکواحد صنفی به خاطر تذکر لسانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود صورت گرفت.
✅ پس از پایان نمازجمعه جلسه ای در این موضوع با حضور برادران و خواهران مطالبه گر ، و تعدادی از مسئولین استان (نماینده محترم ولی فقیه دراستان ، دادستان استان ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر فلاحی،فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، دبیر ستاد امر به معروف استان، رئیس اتاق اصناف و ... )تشکیل گردید و تعدادی از حاضرین درجلسه دغدغه های خود را نسبت به ناهنجاری های فرهنگی بیان نمودند.
💠 درادامه جلسه پس از استماع سخنان مطالبه گران ، نماینده محترم ولی فقیه در استان ، نماینده محترم مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ( دکتر فلاحی)، دادستان محترم ، فرمانده محترم نیروی انتظامی، توضیحاتی بیان داشتند.
🔰 در پایان جلسه نماینده محترم ولی فقیه، توصیه هایی به مسئولین مربوطه برای رسیدگی به موضوعات مطرح شده بیان فرمودند و تصریح نمودند که این موارد در اسرع وقت پیگری شود.
🆔@howzeh_hamedan
هدایت شده از حوزه علمیه خواهران قم
امام جمعه پردیسان: مماشاتهای فرهنگی مسئولان به شدت زیاد است/آمادگی داریم نخجوان را به خاک کشور برگردانیم
🎤حجت الاسلام و المسلمین حامدی، امام جمعه پردیسان در خطبههای عبادی سیاسی نماز جمعه مورخ ۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه طبق روایات بهترین کار در ماه مبارک رمضان ورع و پرهیز از گناه است گفتند: باید سعی کنیم نهایت بهرهبرداری از این ماه را داشته باشیم. دعاهای یومیۀ ماه رمضان یک مرور است و به ما گذر روزها را یادآوری میکند. باید مرتب تکرار کنیم که مبادا دچار غفلت و روزمرگی شویم.
🔹️وی در خصوص تأکید رهبری بر مشارکت دادن مردم در اقتصاد گفت: تصدیگری دولت به شدت زیاد و نظارت دولت هم به شدت کم است. وضعیت موجود بازار و مسائل فرهنگی نشان دهنده این موضوع است.
🔹️وی افزود: در باب مسائل فرهنگی دغدغه متولیان چیزهای دیگری است. مگر دغدغههای چند درصد اقلیت باید دغدغه مسئولین بشود؟ ورود زنان به استادیوم، برگزاری کنسرت در ماه رمضان آیا دغدغه مردم است؟ مسئولین از برهنگی در کشور غافل شدهاند. سواحل شمال و جنوب کشور به محل هرزگی تبدیل شده است، از زنان بیحجاب در تبلیغات استفاده ابزاری میشود و متولیان فرهنگی هم سکوت کردهاند. مطالبه امت ولایتمدار این است که به خصوص در بحث حجاب که سنگر اول است قاطعانه برخورد نمایند.
🔹️وی با اشاره به تحرکات صهیونیستها همراه با دولت باکو و ناتو در مرزهای شمال غرب گفت: باید مراقب باشیم که این مرز مشترک با با ارمنستان مسدود نشود چون در بنبست قرار میگیریم و تبعات منفی آن تا نسلها باقی خواهد ماند.
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران قم
هدایت شده از میراحمدرضا حاجتی
صدا ۰۶۹.m4a
15.14M
🎙حجت الاسلام حاجتی
🔴 همه مسئولیم
آحاد جامعه باید برای دفاع از سنگر بسیار مهم "حجاب" بپاخیزند .
مسئولین باید قاطعانه از آمرین به معروف و...حمایت نمایند...
@Hajati
هدایت شده از میراحمدرضا حاجتی
صدا ۰۷۰.m4a
8.75M
شبیخون فرهنگی به حجاب اسلامی...
چه باید کرد❓
🎙حجت الاسلام حاجتی
🔴 مومنین باید برای حفظ حیاء و عفت و حجاب در جامعه "قیام لله" نمایند تا تهدید دشمن در این زمینه تبدیل به بهترین فرصت شود .
@Hajati
پرونده ویژه روزنه در بزرگداشت آیت الله العظمی بروجردی
دهم فروردین، مصادف است با سالگرد ارتحال بزرگمرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیتالله العظمی بروجردی(رضواناللهعلیه).
یاد و نام آن زعیم بزرگ تشیع را گرامی میداریم.
@rozaneebefarda
خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
#مرجعیت_گریزی آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ #کسب_مقام و #ریاست باشد که #ضرر می کند.
استاد ما مرحوم #آیتالله_بروجردی رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا #مرجع_مطلق بود٬ در درس به ما فرمود:
🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در #سفاهتش تردید نکنید.
🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
(حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵)
@rozaneebefarda
امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن!
پرهیز از #تضعیف_مرجعیت و #تقویت_علمدار_شیعه؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥مهم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند:
در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند.
یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند:
🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ #تفرقه در امت نیانداز!
با خدا زندگی کردن همین است.
🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند:
🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز #مرجع_شیعه آیت الله العظمی اصفهانی است٬ #راضی نیستم.
برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰.
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند.
امروز #علمدار_شیعه کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه #آیتالله_بروجردی نیست؟؟!
تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که #دعوت_به_خود و #تمهید_مقدمات_مرجعیت نه تنها مؤثر نیست که #اثر_عکس دارد!
حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست.
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
@rozaneebefarda
مروری بر دیدگاههای صریح آیتالله العظمی بروجردی در موضوع اسلام و سیاست!
💥اختصاصی/ #ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حضرت آیتالله بروجردی درس صلاة خود را در تاریخ 28 فروردین 1327 (برابر با هفتم جمادى الثانى سال 1367)آغاز نمودند. اولین مبحث ایشان در این درس بحث «صلاة الجمعة» بود. از جمله تقریراتی که برای درس ایشان منتشر شده میتوان به «تبیان الصلاة» به قلم حضرت آیتالله شیخ علی #صافی_گلپایگانی و نیز «البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر» اشاره کرد که این تقریر دوم زمان حیات مرحوم بروجردی در تاریخ 5 اسفند 1337 (برابر با 15 شعبان 1378ق) منتشر شده است.
در ذیل بخشی از دیدگاههای آیتالله بروجردی پیرامون تکفل امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... توسط اسلام، از کتاب«البدر الزاهر» تقدیم مخاطبان ارجمند میگردد:
🔻«لا يبقى #شك #لمن_تتبع_قوانين_الإسلام و ضوابطه في أنّه #دين_سياسي_اجتماعي، و #ليست_أحكامه_مقصورة_على_العباديات_المحضة المشروعة لتكميل الأفراد و #تأمين_سعادة_الآخرة، بل يكون أكثر أحكامه مربوطة #بسياسة_المدن و #تنظيم_الاجتماع و #تأمين_سعادة_هذه_النشأة، أو جامعة للحسنيين و مرتبطة بالنشأتين، و ذلك كأحكام المعاملات و السياسات من الحدود و القصاص و الديات و الأحكام القضائية المشروعة لفصل الخصومات و الأحكام الكثيرة الواردة لتأمين الماليات التي يتوقف عليها حفظ دولة الإسلام كالأخماس و الزكوات و نحوهما.
🔻و لأجل ذلك اتفق الخاصة و العامّة على أنّه يلزم في محيط الإسلام وجود #سائس و #زعيم #يدبّر #أمور_المسلمين، بل هو #من_ضروريات_الإسلام و إن اختلفوا في شرائطه و خصوصياته و أن تعيينه من قبل رسول الله صلّى الله عليه و آله أو بالانتخاب العمومي.
🔻الثالث: لا يخفى أنّ سياسة المدن و تأمين الجهات الاجتماعية في دين الإسلام لم تكن منحازة عن الجهات الروحانية و الشؤون المربوطة بتبليغ الأحكام و إرشاد المسلمين، بل كانت السياسة فيه من الصدر الأوّل مختلطة بالديانة و من شئونها،
🔻فكان #رسول_الله صلّى الله عليه و آله #بنفسه #يدبّر_أمور_المسلمين و #يسوسهم و يرجع إليه فصل الخصومات و ينصب الحكّام للولايات و يطلب منهم الأخماس و الزكوات و نحوهما من الماليات، و هكذا كان سيرة الخلفاء بعده من الراشدين و غيرهم، حتى أمير المؤمنين عليه السلام، فإنّه بعد ما تصدى للخلافة الظاهرية كان يقوم بأمور المسلمين و ينصب الحكّام و القضاء للولايات.
🔻و كانوا في بادئ الأمر يعملون بوظائف السياسة في مراكز الإرشاد و الهداية كالمساجد، فكان إمام المسجد بنفسه أميرا لهم، و بعد ذلك أيضا كانوا يبنون المسجد الجامع قرب دار الإمارة، و كان الخلفاء و الأمراء بأنفسهم يقيمون الجمعات و الأعياد بل و يدبّرون أمر الحج أيضا، حيث إنّ العبادات الثلاث مع كونها عبادات قد احتوت على فوائد سياسية لا يوجد نظيرها في غيرها، كما لا يخفى على من تدبّر. و هذا النحو من الخلط بين الجهات الروحية و الفوائد السياسية من خصائص دين الإسلام و امتيازاته.»
(البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، صص 75 و74)
معلوم نیست با وجود چنین تصریحاتی آنهم در عصر خفقان یک رژیم طاغوتی وابسته به اجانب، چگونه برخی افراد از منسوبین ایشان دیدگاههای صد درصد متضاد با مرحوم بروجردی را مطرح می کنند و در عین حال داعیه دار میراث داری آن زعیم فقید هستند. طبعا هر فردی می تواند دیدگاه خاص خود را داشته باشد اما #تحریف دیدگاه بزرگان شیعه، خطر بزرگی است که باید با تمام توان از آن پیشگیری کرد. طبعا تنها #فرزندان_معنوی و #مریدان_فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی صلاحیت میراث داری فکری ایشان را دارند. آنان که از نظر فکری و سیاسی به ایشان نزدیک ترند و طبعاً امروز در خط ولایت فقیه و تقویت حکومت حق، مشغولِ خدمت به آرمان مهدویت و ولایت و مرجعیت هستند.
@rozaneebefarda
«جامعیت اسلام نسبت به امور سیاسی و اقتصادی» در بیان حضرت آیتالله بروجردی(ره)
💥اختصاصی/ #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حتما به خاطر دارید از جانب یکی از منسوبین بیت زعیم عظمای قم، مطالبی مطرح شد که با برخی مبانی دینی در تنافی بود و از این رو موجب تعجب و واکنش متقابل فضلای گردید.
فروکاهی جایگاه نبوت به #مرشد_معنوی، نفی اقتصاد اسلامی و مطرح کردن اتهامات مختلف نسبت به برخی علمای مجاهد شیعی، از جمله مسائلی بود که مورد اعتراض علمی و نقد حوزویان قرار گرفت.
بازخوانی دیدگاه های آیتالله العظمی بروجردی پیرامون برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی، موجب روشن شدن هرچه بیشتر #فاصله_فکری عمیق برخی منسوبین و مدعیان، با سیره و اندیشه آن مرجع جامع نگر و هویت اندیش خواهد شد.
🔹 #آیتاللهبروجردی(ره) در تبیین ولایت و حکومت فقیه در عصر غیبت ابتدا به ویژگی جامعیت اسلام نسبت امور دنیوی و أخروی، سیاسی و غیر سیاسی زندگی انسان انسان پرداختهاند و اسلام را عهده دار تبیین آنچه بشر در شئون مختلف زندگی دنیوی و أخروی دانستهاند.
ایشان این #جامعیت را امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان آسمانی میدانند و اینکه در مقام مقایسه اسلام و مسیحیت چنین میفرمایند که در انجیلهای مسیحیت فقط به امور اخلاقی پرداخته شده و به قوانین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی پداخته نشده است.
زعیم ففید قم در نهایت چنین می فرمایند که اسلام با یک #برنامه_جامع که راه سعاد بشر در دنیا و آخرت است، آمده و دینی است که 《 #سیاست و #عبادت》و 《عبادت و سیاست》را با هم ممزوج و یکی کرده است؛ به صورتی که برخی احکام اسلام در عین سیاست، عبادت و در عین عبادت، سیاست است!
🔻مرور بخش هایی از متن عبارات ایشان که در کرسی رسمی تدریس بیان شده، بسیار بایسته است:
«بأن شرع الاسلام حيث تكون شريعة تامة و روعي فيه كل الجهات بحيث لم يبق شيء من الأمور الدنيوية و الاخروية، سياسية و غير سياسية إلا و بيّن ما يحتاج إليه البشر و #لم_يعطّل أمرهم من الأمور الدنيوية و الاخروية في #شأن_من_الشئون.
و ليس شرع الاسلام مثل ساير الشرائع الّتي لم يكن فيها ما يرفع احتياج البشر من كل الجهات، كما ترى من شرع المسيح فليس فيه، كما ترى، في أنا جيلهم إلّا بعض الأمور الاخلاقية مع ما فيها من الخرافات، بحيث ليس لهم قوانين في جهاتهم الاجتماعية و السياسية و #الاقتصادية و غير ذلك.
بل إن مذهبنا جاء بجميع ما هو طريق سعادة البشر في الدنيا و الآخرة، و هو دين امتزجت السياسية بالعبادة، و العبادة بالسياسة، و لذا ترى أن بعض احكامها في عين السياسة عبادة، و في عين العبادة سياسة...»
(ر.ک: تبيان الصلاة، ج1، صص 93 و 92)
🔹با وجود چنین تصریحاتی در دهه ۲۰ و ۳۰(حدود ۷۰ سال قبل)، اکنون برخی در قم به نفی شوون سیاسی/اجتماعی اسلام پرداخته و پیامبر اسلام(ص) را صرفا یک مرشد معنوی معرفی کردهاند؛ دیدگاهی که به انگاره های #مسیحیت بسیار نزدیک است.
رویکرد ناصحیح اخیر که از جهات مختلف قابل ردیابی و واکاوی است، بیش از هر چیز با منظومه فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در تنافر است.
با وجود خطر #تحریف و وارونه نمایی اندیشه و سیره بزرگانی چون آیتاللهبروجردی، به نظر می رسد لازم است حوزه علمیه قم با استفاده از برخی فضلای متعهد، امر #صیانت و نشر گسترده افکار آن زعیم عالیقدر را برعهده بگیرد تا امکان بایکوت یا تحریف از برخی جریان ها گرفته شود.
پ.ن: تبيان الصلاة، تقریرات مرحوم آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی از درس آیت الله بروجردی است.(توسط گنج عرفان، در سال 1426ه ق منتشر شده است.)
@rozaneebefarda
گزیده خاطراتی از آیتالله العظمی #بهجت پیرامون #برخوردهای_حذفی برخی اطرافیان آیتالله العظمی #بروجردی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آقای بروجردی اصرار داشتند که جزء اطرافیان ایشان باشم اما بنده دو مانع بزرگ داشتم:
یکی آنکه استادم در نجف نظر به آقای دیگری در علم و عمل داشت، لذا نمی خواستم با این نظر استاد که صحت آن را دریافته بودم، مخالفت کنم.
دوم آنکه در آن صورت، باید داخل در کشمکش اطرافیان می شدم که نه تنها توانایی آن را نداشتم، بلکه با طلبگی بنده منافات داشت؛ لذا نپذیرفتم.
🔻همچنین پیشنهاد دیگری از سوی آقای بروجردی برای حضور در جلسه استفتاء بود، که آنه را هم نپذیرفتم، ولی جوابی ندادم.
🔹حضرت آقای بروجردی دائم پیشنهاد جدیدی میدادند. حتی به آیت الله آقای حاج شیخ علی محمد بروجردی از بنده گلایه کرده بودند اما بنده حس می کردم بعضی اطرافیان ایشان، مثل اینکه مایل به نزدیکی بنده و ایشان نیستند، لذا نمیپذیرفتم.
🔻از طرف دیگر روزی یک نفر که با اصرار زیاد نظرم را راجع به اعلم مراجع پرسیده بود، بنده هم نظر استادم را راجع به #اعلمیت دیگری به صورت نقل به او گفته بودم اما متأسفانه این مطلب را منتشر و کار دستم داده بود.
🔹برای جبران همین ها شرکت در درس ایشان را برگزیدم و تا آخر عمر آقای بروجردی شرکت در درس را ادامه دادم.
🔹یکبار آقاشیخ عبدالجواد سدهی به بنده گفت: آقای بروجردی شما را جزء دسته بررسی و تشخیص و تأیید اجتهاد قرار داده اند. پرسیدم بقیه افراد دسته چه کسانی هستند؟ اسم برد، گفتم من معذورم، کار من نیست. آقای سدهی گفت: پس خودتان باید عذرتان را به ایشان برسانید، جواب ندادم. آخر بعضی از آن افراد را مناسب نمی دانستم.
🔹علت اینکه با آنهمه اصرار آقای بروجردی به اطرافیان ایشان نپیوستم، اول آنکه با وجود دیگر بزرگان طرف شبهه در همان سال های اولیه، نمیتوانستم در این بیت باشم و ایشان را به عنوان اعلم تعیین نکنم.
دوم آنکه، باتوجه به مذاق های مختلف اطرافیان ایشان، #اظهارنظر و #مخالفت با نظر اطرافیان برایم غیرممکن بود. چون اطرافیان به اندک بهانه ای طرد می کردند. سکوت هم علامت رضایت بود، آنهم نمی خواستم، هم ساکت نبودن، هم حرف نزدن.
لذا عدم قبول اطرافی شدن، ممتحن اجتهاد شدن و یا حضور در جلسه استفتاء، سبب کدورت ایشان از بنده شد. علاج آن را حضور در درس ایشان دانستم و تا آخر عمر هم مداومت کردم. حال آنکه نیازی نبود و خود ایشان هم مطلع بود و بحمدلله با این شیوه از اصطکاک جلوگیری شد.
🔹برخورد زننده اعضای بیت آیتالله بروجردی با آیتالله بهجت🔹
شیخ علی بهجت با واسطه نقل میکند:
یکبار آقای بهجت در بیت آقای بروجردی آمده بودند، در کنار ایشان قرار می گیرند. آیت الله بروجردی از آقای بهجت احوالپرسی نموده و میپرسند آخر معلوم هست کجایید؟ پیدا نیستید؟
پیش از آنکه آقای بهجت جواب دهند، یکی از اطرافیان با عجله و دستپاچگی میگوید همنجا هستند، همینجایند!
پس از اندکی شیخ فاضل را آوردند و بین آقای بروجردی و آقای بهجت نشاندند! پس از آن، دیگری را آوردند تا سه چهار نفر بین آقا و ایشان فاصله قرار دادند. به همین جهت والده ما هم معتقد بود که از اطرافیان آقای بروجردی کسانی بودند که از آقا همسازی و همراهی نمی دیدند و لذا مانع این ارتباط می شدند، حتی دور هم می کردند و البته آقا هیچگاه اظهار نمی کردند. لذا حدس و استنباط ما از مجموع بیانات آقا از علت فرار از همراهی، یکی وجود بزرگان علماء نجف در ابتدا بوده است، ولی پس از اندک زمانی با فوت آسیدابوالحسن و آقای قمی و بعد دیگران طرف شبهه، این عذر و مشکل برطرف گردیده بوده است.
🔹آیتالله بهجت و حفظ منزلت آیتالله بروجردی🔹
دیگر اینکه اجتناب مجدد آقای بهجت از همکاری، همین عدم توانایی معارضه و مقابله با اصحاب و نیز عدم هماهنگی با آنان، حتی با منصوبین در سمت های مختلف بوده است.
وگرنه حضرت والد به آقای بروجردی و جلالت قدر و زعامت حوزه ها و تشیع و عظمت و بزرگواری ایشان، دائما معترف بودند و حتی خود به شیوه ایشان متمسّک می شدند.
...همواره آقا در گفتار به اغلب کلمات و رفتار ایشان استناد می نمودند و با عظمت و احترام از ایشان یاد می کردند.
▫️حقیقتی پنهان، ج۱؛ صص ۱۱۰_۱۱۸/ خاطرات دستنویس حجتالاسلام علی بهجت.
🔶حاشیه روزنه
برخوردهای حذفی برخی اعضای بیت آیتالله بروجردی نهایتا موجب شد بعضی فضلای طراز اول حوزه به مرور از حلقه اطرافیان و نزدیکان ایشان حذف شوند که خسارتهای بزرگی را بدنبال داشت.
گذشته از حسادتهای رایج، ارتباط برخی اعضا با دربار نیز موثر بود.
تقلیل ارتباط #امام_خمینی با بیت زعیم قم و شکست طرح اصلاحات حوزه(در ۲ مرحله) و برکنار ماندن بزرگانی مانند حاج شیخ مرتضی حائری و شهید مطهری از دایره مرتبطان مؤثر و حامیان تحول حوزه، از نتایج این برخوردها بود.
@rozaneebefarda
نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی در ماجرای تشکیل مجلس مؤسسان توسط پهلوی و پاسخ ایشان
▫️اختصاصی|| پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ماجرای مجلس مؤسسان
بعد از ترور ناموفق شاه در ۱۵ بهمن ۲۷، او برای اعمال فضای خفقان سیاسی بهانه لازم را پیدا کرد و ضمن تبعید آیتالله کاشانی بعنوان یکی از اصلیترین مخالفان سیاسی پهلوی، زمینه بازنگری در قانون اساسی و افزایش اختیارات و قدرت پادشاه را فراهم دید.
بدین منظور در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۲۷، مجلس در حمایت از لایحه شاه که خواستار تشکیل مجلس مؤسسان برای بازنگری قانون اساسی ۱۹۰۶ شده بود رأی داد و شاه در ۹ اسفند ۱۳۲۷ با پیشنهاد دولت محمد ساعد فرمان برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان را صادر کرد. انتخابات فرمایشی در شرایط اضطراری و تحت قوانین حکومت نظامی در کشور برگزار گردید که نتایج آن با تردیدهای جدی همراه بود. سرانجام در نخستین روز اردیبهشت ماه ۱۳۲۸ این مجلس با سخنرانی شاه بازگشایی شد و مجلس مؤسسان آغاز به کار کرد، در حالی که اصل تشکیل و مصوبات آن، بدعتهای خطرناک حقوقی را در پی داشت و شاه را بعنوان قدرت فائقه فراتر از همه قوا، خصوصا مجلس، قرار میداد.
در چنین شرایطی امام و برخی دیگر از فضلای طراز اول حوزه قم، با مطرح شدن زمزمهها و شایعاتی مبنی بر موافقت آیتالله بروجردی با تشکیل مجلس مؤسسان، اقدام به انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به زعیم حوزه علمیه قم کردند.
متن این نامه تاریخی و پاسخ آیتالله بروجردی در ذیل تقدیم میشود:
متن نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی
محضر مقدس حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای حاجی آقا حسین طباطبایی بروجردی ـ متع الله المسلمین بطول بقائه
چون منتشر است که راجع به تشکیل مجلس مؤسسان بین حضرت مستطاب عالی و بعض اولیای امور مذاکراتی شده و بالنتیجه با تشکیل مجلس مؤسسان موافقت فرمودهاید، نظر به اینکه تشکیل مجلس مؤسسان مؤثر در مقدرات آیندۀ کشور و مصالح دینی و ملی و اجتماعی است، به علاوه حدود اختیارات نمایندگان و نتایجی که ممکن است این اقدام داشته باشد معلوم نیست، مستدعی است حقیقت این انتشار را برای روشن شدن تکلیف شرعی اعلام فرمایید.
روحالله[کمالوند] خرم آبادی ـ مرتضی حائری ـ سید محمد یزدی[محقق داماد] ـ روحالله الموسوی [خمینی] ـ [سید] محمدرضا موسوی گلپایگانی
22 جمادی الاولی 1368 / 3 فروردین 1328
پاسخ آیتالله بروجردی به نامه سرگشاده
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اولاً، از علمای اعلام انتظار می رود مواقعی که این قسم انتشارات مخالف واقع می شوند خودشان دفاع کنند.
البته علاقه مندی حقیر به حفظ دیانت و مصالح مملکت بر همه مشهود است و نهایت مقتضی نیست که هر اقدامی گوشزد عامه شود.
ثانیاً، موقعی که فرمان همایونی صادر شد، برای اینکه مبادا تغییراتی در مواد مربوط به امور دینیه داده شود به وسیله اشخاصی به اعلیحضرت همایونی تذکراتی مکرراً دادم با آنکه اخیراً جناب آقای وزیر کشور و آقای رفیع از طرف اعلیحضرت ابلاغ نمودند که نه تنها در مواد مربوطه به دیانت تصرفی نخواهد شد بلکه در تحکیم و تشیید آن اهتمام خواهد شد، مع ذلک در تمام مجالسی که در اطراف این قضیه مذاکره میشده که در بعض آن مجالس، عده ای از علمای اعلام حضور داشتند، کلمهای که دلالت یا اشعار به موافقت در این موضوع داشته باشد از حقیر صادر نشده، چگونه ممکن است در چنین امر مهمی اظهار نظر نمایم، با آنکه اطراف آن روشن نیست.
حسین الطباطبایی.
🔶حاشیه روزنه
۱.روش نامه سرگشاده به عالیترین مقام حوزوی، نشانگر اوج #آزاداندیشی_حوزوی و سیره سلف صالح در انتقادپذیری و انتقاد به رؤسای معنوی است.
در حال حاضر برخی افراد با فضاسازی کاذب، هر نوع پرسشگری و مطالبهگری از بزرگان حوزه را به معنای بیاحترامی تلقی میکنند که واکنشهای مربوط به نامه ناصحانه آیتالله یزدی یک نمونه از این فضاسازیهاست.
۲. ترکیب نویسندگان نامه سرگشاده جالب و از جهات مختلف قابل تحلیل است و نشان میدهد که مقدسترین رجال مذهبی مانند آیات گلپایگانی و حائری و نیز برخی چهرههای علمی مانند مرحوم محقق داماد(که تلاش شده از آنان چهرهای غیرسیاسی تصویر شود)، در حادترین مسائل سیاسی روز کنشگری سیاسی روشنی داشتهاند.
مرور این قبیل وقایع تاریخی، بافتههای #سکولاریسم_حوزوی حوزوی را بر باد میدهد و مروجان اندیشه جدایی دین از سیاست را با بحران تئوریک مواجه میسازد. آنان در سالهای گذشته بیشترین تلاش خود را برای بایکوت و سانسور این حقائق تاریخی به کار بستهاند!
۳. پاسخ صریح آیتالله بروجردی نشان میدهد که برخلاف روایتهای دروغین برخی سکولارها، ایشان چهرهای کاملا سیاسی و مخالف رژیم پهلوی بودهاند و هرگز گامی در جهت همراهی با آن رژیم طاغوت برنداشتهاند و بلکه مانع اصلاحات آمریکایی رژیم پهلوی بودند.
@rozaneebefarda
شوق شهادت در آیت الله العظمی بروجردی
روایتی ازمرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان در خدمت آن مرجع بزرگ مشرف بودم كه مرحوم آيت الله العظمى آقاى [سیدمحمدرضا] گلپايگانى قدس سره براى ديدار آن بزرگوار تشريف آوردند.
▫️مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى به ايشان علاقه خاص و احترامى به سزا داشتند. آقا هم ايشان را احترام مىكردند و با وجود كهولت سن، به احترام ايشان بر مى خاستند.
🔸بعد از تعارفات، آقا قريب به اين مضامين فرمودند كه من هر وقت اين آيه را مىخوانم از اين كه شهادت نصيبم نشده متأسف مىشوم:
«يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ اثّٰاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا مِنَ الْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا فِي الْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ»
▫️و علّت تأسفشان را اينطور بيان كردند كه وقتى علماى اعلام به رياست مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى قدس سره در قم براى مخالفت با برنامه هاى ضد اسلامى رضاخان پهلوى- كه برخى را به صورتهاى فريبنده اظهار، و بخشهاى ديگرى را اظهار نكرده بود- اجتماع كرده بودند، و در واقع يك حركت قوى و مصمم براى حذف پهلوى يا كنترل او ايجاد شده بود، و مرحوم آيت الله حاج آقا نورالله شجاعانه آن را پيگيرى، رهبرى و تعقيب مىفرمود، توقع اين بود كه مراجع نجف اشرف به اين نهضت بپيوندند و آن را تأييد و يارى نمايند.
▫️مراجع نجف اشرف نيز چنان صلاح ديده بودند كه مرحوم آيت الله بروجردى - كه در آن وقت ظاهراً پس از مراجعت از سفر حج در نجف مشرف بودند و عازم ايران بودهاند- به عنوان حوزه نجف و ساير مراجع، به قم بروند و به آنها بپيوندند.
🔸وقتى به ايشان پيشنهاد مىنمايند، آقا به قرآن كريم استخاره نموده بودند كه اين آيه در جواب استخاره آمده بود و ايشان از اين آيه استفاده كرده بودند كه اين اقدام و حركت به اين عنوان، هم نفر و حركت فى سبيل الله است، و هم فى الجملة متضمن بشارت شهادت است.
▫️به همين خاطر قبول كردند، ولى به جهاتى، آقايان از اين اقدام منصرف شده بودند و آقا شخصاً به عنوان مراجعت به ايران و بروجرد و بعد از خاتمه نهضت قم و شهادت مرحوم حاج آقا نور الله از نجف حركت مىكنند، ولى به دستور رضاخان و دولت وقت، ايشان را در مرز، دستگير و به تهران مىبرند، و در آنجا تحت نظر نگاه مىدارند كه شرحى جداگانه دارد.
▪️به همين خاطر آقا كه ظاهراً همان روز اين آيه را تلاوت كرده بودند، غمشان از عدم نيل به فوز شهادت تازه شده بود.
(فخر دوران، صص 23-25)
@rozaneebefarda