چهره در نقاب
چه کسانی از مرحوم #صانعی_متاخر، سود بردند!؟
مرتضی عبداللهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ضعف مفرط علمی و جایگاهی جریان نواندیش دینی در #حوزه_علمیه_قم، دستاندازی آنان به چهره افرادی که خصوصا از شاگردان حضرت امام رحمت الله علیه بوده اند را همواره طلب میکند تا بازتاب چهره شخصیتهای حوزوی اولا موجبات مخفی ماندن رخِ در نقاب کشیده ایشان شود و ثانیا با ایجاد خطای دید، ضعف خود را در پناه نام ایشان ارتقا بخشند.
در این میان، سادگی، اهداف سست و یا کمبود توجه و نگاه بیرونی به برخی از شخصیتهای حوزوی، موجبات بازیچه قرار گرفتن افراد را فراهم میآورد و دشمن نیز با استمرار طرح #دغدغه های به ظاهر #دینی مقدس، دمای دغدغهمندی ایشان را بالا میبرد و کافی است به نقطه جوش برسد که دیگر با ایجاد خسارت و هزینهکرد سنگین باید آن را فرونشاند.
#نواندیشان_دینی که فرزندی بیرون جهیده از آغوش #سکولارهای_حوزوی اند، برخلاف ادعایشان و با اقدامات زیر زمینی و هوایی خود، از سیاسی ترین عناصر موجود در حوزه هستند که به کرات نشان دادهاند، شخصیتهای حوزوی فقط ابزاری هستند برای طرح نظرات ایشان و رسیدن به اهداف آنها و اگر این شخصیتها زبان اینان نشوند، خود گوش و چشم آنها خواهند بود تا این شخصیتها را بالاخره به آنچه که در ذهن خود دارند برسانند و کارنامه این جماعت نشان داده در این راه حاضرند به کذب، افترا، خبر ناصحیح و ... تمسک کنند و آنچه که از فتوا و رفتار نیاز دارند را به دست آورند.
بعد از مرحوم منتظری، این جریان به آقای صانعی به عنوان #بدیل ایشان رجوع کردند و البته مرحوم آقای #صانعی، هرگز در جایگاه علمی و سیاسی آقای #منتظری نبود، ولی دستمایه شدن ایشان، این عبرت را برای همه دارد که عدم هوشیاری شخصیتهای حوزوی در برابر #خناسان داخلی و خارجی و تکیه بر مبادی غلط اطلاعات و یک طرفه به قاضی رفتن، میتواند چگونه موجبات نزول از مقام دینی پیشین را باعث شود و احیانا به طرح #شذوذات دینی، سیاسی و اجتماعی بینجامد؛ چنان آواز دهل شنیدنی که فقط از دور خوش است.
البته بعد از ارتحال آقای صانعی، جایگاه پایگاه فقهی دگراندیشان و نواندیشان دینی به مراتب در قم ضعیف تر میشود و آقایان #دگراندیش اینبار به چهره هایی متوسل میشوند که یا از شیوخ درجه چندم #قم به حساب می آیند و یا ناچارند ضعف ایمان، عقیده و ساختار فکری/سیاسی خود را با #فرافکنی به دور از اخلاق و انصاف، در اموری چون عدم برخورداری از آزادی بیان به جامعه حقنه کنند.
در هر صورت، برای دشمنان و دگراندیشان در مذهب، هنوز در قم به منتظری ها و صانعی هایی نیاز است که با سواستفاده یا استفاده ابزاری از آنان، شقاق های درونی #نظام را استمرار بخشند و گسل های اختلاف را فعال نگه دارند و هر از گاهی از آن به عنوان تیرهای سه شعبه مسموم بهره برند و در وقت مقتضی آن را بر چله کمان نهند و به ذبح اسلام ناب، نظام و رهبری، اقدام کنند و اگر چشم بیدار و دست یداللهی حزب الله عزیز و مردم غیور نباشد، آرزوی آن دارند که خنده کنان، پیروزی بر کلمه طیبه الهی را به جشن بنشینند. البته که اضغاث احلام، تعبیر ندارد.
#انقلاب_اسلامی
#سکولارهای_حوزوی
#آنتی_تز_انقلاب_اسلامی
@rozaneebefarda
هدایت شده از پونز
💠 وقتی تحلیلنویسان انقلابی را به عنوان آشوبگر جا میزنند
💢 شام انتخابات 96، دلمان آشوب بود، نفسها تند تند میزد و زبانمان طعم تلخ به خود گرفته بود و تا صبح از اضطراب نتایج انتخابات چشم روی هم نگذاشتیم.
💢 اشک بود و لبخند! سفیدی در وسط سیاهیها چشم امید ما را روشنتر میکرد و آرام آرام اندوه جایگزین این امید بود، صندوق به صندوق در خیابانها میچرخیدم، تماس میگرفتند که تعرفهها در فلان صندوق نرسیده است، اخلال در برگزاری انتخابات مشهود بود و نتیجهاش پیروزی حسن روحانی شد.
💢 دل بچههای انقلابی مضطرب بود، همه ناراحت و عصبانی از اتفاقات پیش رو و این همه تخلف یک جا نوبری بود که شاید برایمان دو دوتایش را چهارتا نمیکرد و همین فرصتی بود تا برای اعتراض در تکیه شاه خراسان جمع شوند.
💢 بچههای ولایتمدار و انقلابی محکم پای اعتقادات و آرمانهایشان بودند و مهر تایید رهبر انقلاب بر انتخابات سبب شد تا دوباره بر مسیر گذشته به کارهایمان مشغول شویم و باختمان را بپذیریم، بنابراین نه سطل زبالهای آتش گرفت و شعاری! عقلانیت محض از همین بچههای انقلابی دیده میشد.
💢 از جاهای مختلف بچههای انقلابی را تحریک به اعتراضات مدنی میکردند اما حواسشان نبود که ما «آقا» داریم. هر چند تحلیل میکنیم اما داشتن فصل الخطاب به معنای این است که نظم سازمانی قوی بر این ساختار حکمفرماست و هیچ قرائت دیگری پذیرفته نیست.
💢 کسانی که برای فوت صانعی شهر را شلوغ کردند و از ولایتمداری گفتند و «امام» از دهانشان نمیافتاد، آنها باید پاسخگو باشند که سال 88 این جماعت بر طبل تفرقه و آشوب زدند یا چند بچه انقلابی که مقدادگونه دست به شمشیر داشتند و چشم در چشم امام تا به وقتش شمشیر از نیام بیرون کنند.
💢 ما از صانعی و فتنهگران خوب نخواهیم گفت که هنوز نشانی از 88 بر بدنمان مانده و رد تلخی بر جانمان نشسته است، به تلخی بسیجی که آتش زدند یا همان بچه بسیجی مظلومی که برهنهاش کردند و همین صانعیها آنها را خداجو میخواندند.
💢 برای ما از تفرقه نگویید که آنکه بر طبل تفرقه کوبید، امروز در اردوگاه شما سرلیست انتخاباتی مجلستان شد و حالا که شهر به لطف شهدای فتنه رنگ آرامش گرفته است، برایمان در شبکه چهار از حسین قصهسرایی میکند.
💢 برای ما از تفرقه نگویید که هنوز جای لگدهایتان در خیابان شهید منتظری بر پیکر بچههای حزب اللهی درد میکند که از نجف آباد و اصفهان و تهران و ... آوردید به قم تا در خیابان ارم و روبروی مدرسه کرمانیها شعار «مرگ بر تو» بدهند.
💢 برای ما از تفرقه نگویید که بیتتان محفلی برای ضد انقلاب و مخالفان رهبر انقلاب است که لحظهای شبثگونه از منبر و محرابتان پائین نمیآیید و حالا که جامعه دیگر قبولتان ندارد، برای ما از ولایتمداری سخن میگویید.
💢 واقعا سوالمان این است که اگر شما اینقدر حساسیت دارید و با یک کانال کوچک هم برخورد میکنید، پس تلخند سیاسی، اصلاحات نیوز و هزاران کانال دیگر که هر روز بر طبل تفرقه میکوبیدند و عکس با وزیر محترم اطلاعات هم دارند، از کجا ساپورت میشوند و چند بار طعم برخورد را چشیدند؟
📌 @ponezs
اجتهاد مردود؛ اجتهاد مبتنی بر عرف قدرتهای مادی!
مروری بر تذکار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
♦️مسئله مهم دیگری که مطرح است و در آن باب باید سخن روشن به میان بیاید، مسئلهی تحول در حوزههاست. چند سال است که مسئلهی تحول در حوزههای علمیه، بخصوص در حوزهی مبارکه علمیهی قم مطرح است. این تحول یعنی چه؟
حوزه میخواهد چه کار کند که اسمش تحول باشد؟
اگر تحول را به معنای تغییر خطوط اصلی حوزهها بدانیم - مثل #تغییر_متد_اجتهاد - قطعاً این یک #انحراف است. تحول است، اما #تحول_به_سمت_سقوط.
◾️شیوهی اجتهادی که امروز در حوزههای علمیه رائج است و علمای دین به آن متکی هستند، یکی از قویترین و منطقیترین شیوههای اجتهاد است؛ اجتهاد متکی به یقین و علم، با اتکای به وحی؛ یعنی از ظن به دور است و استنباط ما استنباط علمی و یقینی است.
◽️این ظنون خاصهای هم که وجود دارد، همهی اینها حجیتش باید یقینی و قطعی باشد. حتّی اعتبار اصول عملیهای که ما در فقه از آن استفاده میکنیم، باید اعتبار جزمی و قطعی باشد. تا وقتی که از دلیل قطعی به معتبر بودن این اصل عملی - استصحاب یا برائت یا اشتغال، هر کدام در مجاری خودشان - جزم پیدا نکنیم، نمیتوانیم از این اصل استفاده کنیم. بنابراین یا بیواسطه یا بواسطه، همهی شیوههای استنباط ما در فقه منتهی میشود به قطع و یقین.
🔘اجتهاد در شیعه به معنای #تکیه_به_ظنون_غیرمعتبر نیست؛ همینی که قدمای ما اصطلاح #اجتهاد_به_رأی، اجتهاد متکی به ظنون غیر معتبر، مثل قیاس، مثل استحسان و امثال اینها را به کار بردند و کتابها نوشتند؛ «الرّدّ علی اصحاب الاجتهاد فی احکام». اسماعیل بن ابوسهل نوبختی، سید مرتضی در «ذریعه»، شیخ در «عدةالاصول» و دیگران و دیگران این اجتهاد متکی به ظنون غیر معتبر را رد کردند. این #اجتهاد_مردود است.
🔸 #امروز هم تحت هر نامی #کسانی به اینجور اجتهادها روی بیاورند، #مردود است. اینکه حالا #دنیا_این_را_از_ما_نمیپسندد، این حرف فقهی در دنیا خریدار ندارد، یا این را صریحاً بگویند یا نگویند، اما #در_دلشان_این_باشد و اینها را به یک استنباط غلطی بکشاند، #این_مردود_است!
🔹متأسفانه در #مواردی در گوشه و کنار دیده شده که برای اینکه #عرف_دنیای_متمدن - که عمدتاً مادی است - رعایت شود، #در_استنباط_احکام شرعی #دخل_و_تصرف شده است!
⚫️حتّی بدتر از این، برای اینکه گاهی #دل_قدرتهای_مادی_به_دست_بیاید - نه حالا عرف دنیای مادی رائج، بلکه #عرف_قدرتهای_مادی و استکباری رعایت شود - فتوا داده شده: تلاش صلحآمیز هستهای جمهوری اسلامی به دلیل اینکه موجب سوء ظن قدرتهای بزرگ است، ممنوع است! خوب، #غلط _کردند سوءظن دارند.
🔵اگر اجتهاد با همان شیوهی درست و صحیح خود که تکیهی به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب شدهی پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است.
🔴مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرفهائی زدهاند، مطالبی گفتهاند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است.
اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.
🔘امروز حوزه نباید در صحنههای متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبهنو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ ...جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقههای گوناگون میدهند.اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود.دائم بایستی صادرات قم -این قلب معرفتی دنیای اسلام- پمپاژ بشود. امروز خوشبختانه وسائل ارتباطىِ سریع در اختیار همه هست.
شما میتوانید اینجا اقدامی بکنید، در آن طرف دنیا در همان ساعت از شما بشنوند و استفاده کنند.
(بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم/۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
🔶حاشیه روزنه
بعد از گذشت یک دهه از تذکار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به فضلای حوزه قم، ردیابی مصداقی بیانات ایشان بسیار حائز اهمیت است.
چه کسانی در قم به دنبال تغییر #متد_اجتهاد بوده و هستند؟
کدام مجموعه تولید #فتواهای_سفارشی بر اساس #عرف_قدرتهای_مادی را در کارنامه دارد؟
#سکولارهای_حوزوی
#فقه_مالی_انگاره_های_الحادی
@rozaneebe
AUD-20200914-WA0003.opus
1.98M
🎙صوت||توضیحات سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در مورد برگزاری #مراسم_اربعین امسال
(حوزه نیوز)
@rozaneebefarda
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥گزیده ای از یک مناظره رادیویی در باب #فربهی_مناسک
◽️آقایان جبار رحمانی و محمدمهدی فاطمی صدر
▪️۱۲شهریور ۱۳۹۹؛برنامهی جوانشهر/رادیو جوان.
@rozaneebefarda
May 11
@pand_saadat-99-06-23.MP3
1.11M
🔈||صوت|| نکات شنیدنی جناب استاد #شب_زنده_دار پیرامون آثار و اقتضائات #آموزش_مجازی_طلاب(99/06/23)
@rozaneebefarda
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
18.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 در این چهل منزل امان ز شهر شام
🚩 مرثیهسرائی #حاج_منصور_ارضی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیهالسلام در حسینیه امام خمینی(ره).
۹۹/۶/۲۴
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
20.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 امامت تو به طوفان گریه شد آغاز
🚩 مرثیهسرائی #حاج_محمدرضا_طاهری در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیهالسلام در حسینیه امام خمینی(ره).
۹۹/۶/۲۴
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سلام حضرت سجاد علیهالسلام
🚩 مرثیهسرائی #حاج_سید_مجید_بنی_فاطمه در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیهالسلام در حسینیه امام خمینی(ره).
۹۹/۶/۲۴
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
22.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 راوی نوشته است غروبی عجیب بود
🚩 مرثیهسرائی #حاج_میثم_مطیعی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیهالسلام در حسینیه امام خمینی(ره).
۹۹/۶/۲۴
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | خوش خط و خالِ سمّی
🔻رهبر انقلاباسلامی: «فراعنه عالَم اصرار دارند با مواردی مثل همین سند 2030 در آموزش و پرورش کشورها نفوذ کنند؛ چون کارهایی را که به وسیله نظامی بهآسانی نمیتوانند انجام بدهند، با تأثیر آموزش و پرورش میتوانند انجام بدهند. متأسّفانه در کشور ما هم بعضی از اجزای 2030 به وسیله آدمهای ناباب یا غافل اجرا میشود».۹۹/۶/۱۱
💻 @khamenei_ir