سروش محلاتی و تحریف قیام عاشورا!
[صفحه ۱ از ۴]
#اختصاصی|| جعفر بحرینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️چندیست جریان غربگرای حوزوی که معلول و مرتبط با جریان غربگرا در قدرت سیاسی کشور است، برای تحمیل تحلیلهای جهتدار سیاسی خود به واقعه عاشورا متمسک شده و تلاش دارد با ارائه تفسیرهای سیاستزده و تحریفآمیز از تاریخ عاشورا، به ایجاد گفتمان انتقادی و جریانسازی اجتماعی علیه نظام اسلامی بپردازد.
#سکولارهای_حوزوی با فعال کردن شبکه رسانهای و سیاسی خود با تمام توان به تولید ادبیات و پمپاژ محتوا مشغولاند!
▫️سروش محلاتی چند صباحی است که برای القای انگارههای سیاسی و تأیید ادعاهای سست خود به سراغ مفاهیم و منابع دینی رفته است. او در چارچوب سخنرانیهای محرم امسال، در اظهار نظری عجیب مدعی شده «دشمن ستیزی امام حسین علیه السلام ، تحمیلی نبوده» متبادر عمومی از کلمات محلاتی این است که او به الزام های حکومت و بعضا فقهاء اشکال دارد و «آزادی سکولار» را مطلوب می پندارد.سخنرانیهای گذشته او مویِّد این مطلب است. و برای اثبات ادعای خود به برخی از حوادث قیام از جمله برداشتن بیعت از اصحاب اشاره می کند.
محلاتی مدعی می شود، کار حضرت یک قاعده کلی برای همه زمان هاست و حتی با تعمیمی عجیب تر آنرا به قرآن کریم، حضرت رسول(ص) هم سرایت می دهد. و سرانجام در تعبیری زشت مدعی می شود:
«مردم گلَّه نیستند که برای آنها جاده بسازیم و به سمت و سویی کشیده شوند و احدی حق تخلُّف از راهی که ما تعیین می کنیم را نداشته باشد».
🔲کلمات محلاتی از جهات مختلف قابل اشکال و نقد است که در ادامه به برخی نکات اشاره میگردد:
1-ابهام در مفاهیم؛ مفاهیمی و معانی اخذ شده دچار ابهام و کژتابی هستند، منظور از «آزادی»، «تحمیل»، «دشمن ستیزی» و .. مشخص نیست. آیا محلاتی اصرار دارد از «ابهام استراتژیک» استفاده کند؟
2-مشخص نبودن مبانی و مبادی؛ هر بیننده ای حق دارد ، مبانی و مسلمات گوینده را بداند. تا در قضاوت کلام به نتایج مطلوب تری برسد. سروش محلاتی نه در این سخنرانی نه در سخنرانی های دیگر معلوم و مشخص نمی کند که از کدام مبانی و مبادی بهره جسته است ، آیا با مبانی سکولار به سراغ منابع دینی آمده؟ اگر از مبادی دین شناسی و جهان شناسی دینی استفاده کرده است ، آنها چگونه اند؟!
3-غربیها هم قائل به تحمیلاند؛ هر کشوری برای اجرای خود الزاماتی را در نظر گرفته و حتی در موارد متعددی شدت عمل به خرج می دهد. مثلا در همه جای دنیا نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی الزاماتی وجود دارد. یا حتی در همین دوران کرونا محدودیت های وسیعی در اروپا اجرا شد.یا موارد متعدد دیگر.اصل اجرای تحمیل نامطلوب نیست، مگر اینکه محلاتی قائل باشند غربی ها هم مستبد هستند!
4-آزادی جنگلی اساسا امکان ندارد؛ تصویری که سروش محلاتی از آزادی ارائه می دهد، اساسا شدنی نیست!هر جامعه یا کشوری از افراد مختلفی تشکیل شده است، به عنوان مثال در مسائل راهنمایی و رانندگی، سرچهار راه هر کسی بخواهد راه خودش را برود، آیا چنین چیزی شدنی است؟
آیا هیچ عاقلی در عالم پیدا می شود که چنین «آزادی جنگلی» را ترویج کند؟
هر حکومت و نظامی بر اساس مبانی که دارد، چارچوبی را برای خود و جامعه در نظر می گیرد و بر اساس آنها قوانینی را تنظیم می کند و حکومت آنها مردم را نسبت به آن قوانین ملزم میکند. مثلا حجاب در برخی از کشورها ممنوع است. یا شرب خمر در حین رانندگی ممنوع است! آیا آین قوانین تحمیلی اند؟!
5- عدم فهم درست «رابطه حکم و مصلحت»؛ وقتی پزشکی تشخیص میدهد فلان غذا برای بیمار مضر است، حکم می کند که «فلان غذا ممنوع است» اگر اینجا الزامی باشد ، الزام برای مصلحت شخص است. نمی توان گفت اطبا مردم را گلِّهای فرض کرده اند که در یک مسیر هدایت می کنند! همچنانکه اگر فقیهی حکم می کند«ربا حرام است یا حجاب واجب است و یا دروغ حرام است» الزام مکلَّفین به آنچیزی است که مصلحت آنها و جامعه است نه کنار گذاشتن مطلق اراده و آزادی!
6- قائل شدن به تصویب؛ سروش همانند برخی از فرقه های اسلامی گویا قائل به تصویب هستند. که هر کسی هر حکمی را به نظرش درست برسد باید اجرا کند و آزاد است.البته قائلان به تصویب در مورد مجتهدین این نظر را قائلند نه همه مردم ولی گویا سروش آنرا به تمام مردم سرایت می دهد!بنا بر آنچه قاطبه دین شناسان شیعه، قائلند در هر واقعیَّت مصالح و مفاسدی وجود دارند که بر اساس آن احکام تدوین شدهاند.و تمام همَّت فقیه باید این باشد که بر اساس امکانات استنباطی خود آن حکمی را استنباط کند که مطابق مصالح و مفاسد واقعیَّه باشد.
@rozaneebefarda
سروش محلاتی و تحریف قیام عاشورا!
[صفحه ۲ از ۴]
7-عدم فهم الزام ناشی از مصالح واقعیه؛ فقیه وقتی به سراغ منابع دینی می رود، با ادله برای او احراز شده است که فلان حکم مطابق واقعی است یا حجَّت شرعی است. لذا اگر حکمی الزامی چون تحریم یا وجوب صادر می کند، ناشی از همان مصالح و مفاسد واقعیِّه است نه از خواست شخصی.
پس الزام مکلّفین الزام به مصالح و ترک مفاسد واقعیَّه است و عقل همگانی نه تنها پذیرای چنین الزامی است بلکه آنرا برای سعادت فردی و اجتماعی لازم میشمارد!
8-عدم فهم درست رابطه حکم عالمان و وظایف حاکمان؛ در همه جای دنیا کشورها ، مجری احکامی هستند که کارشناسان مختلف استنباط کرده اند. مثلا کارشناسان اقتصادی یا اجتماعی و یا سیاسی بنا بر مبانی علمی مورد قبولشان وهمچنین منافع حکومتشان ، حکمی را وضع می کنند مثلا قائل به جواز یا عدم جواز می شوند. و حکومت ها مجری نظرات آنها هستند. شاهد بودیم در اروپا ، سیستم پزشکی حکم به الزام ممنوعیت تردد و یا قرنطینه کامل داد و حکومت ها مردم را بر این حکم، الزام(تحمیل) کردند.یا بسیاری از کشورها سربازی در هنگام جنگ را اجباری و همگانی می دانند! انگلستان در جنگ جهانی حتی دانشمندانش را هم به جنگ فرستاد، موزلی فیزیکدان جوان در جنگ جهانی اول کشته شد!
9-نادیده انگاشتن احکام الزامی حکومت حضرت رسول(صلَّی الله علیه و اله و سلَّم): حضرت رسول در زمان حکومت اسلامی خود ، احکامی را وضع کرده و این احکام بر مردم الزام شده است. از باب نمونه به بعضی اشاره می شود:
1- الزام به آمدن نماز جماعت؛ عبد اللّه بن میمون: عن الصادق علیه السّلام عن آبائه قال: «اشترط رسول اللّه (ص) علی جیران المسجد شهود الصلاة و قال لینتهینّ اقوام لا یشهدون الصلاة او لآمرنّ مؤذنا یؤذّن ثم یقیم ثم لآمرنّ رجلا من اهل بیتی و هو علی بن ابی طالب فلیحرقنّ علی اقوام بیوتهم بحزم الحطب لأنهم لایؤتون الصلاة»[وسائل الشیعه،ج 5، باب 2 از ابواب صلاةالجماعه، ح 6، ص 376].
2- ممنوع کردن فروش آب و مرتع ؛عن ابی عبد اللّه علیه السّلام قال: قضی رسول الله(ص) بین اهل المدینة فی مشارب النخل انّه لا یمنع نفع الشی ء و قضی بین اهل البادیة انه لا یمنع فضل ماء لیمنع به فضل کلاء و قال لا ضرر و لاضر[وسائل الشیعه، ج 17، باب 7 از ابواب احیاء الموات، ح 2، ص 333]
3-حکم به خراب کردن دیوار های مدینه؛عن عبد اللّه بن سنان عن ابی عبد اللّه علیه السّلام قال: ... قد نهی رسول الله(ص) ان تُبنَی الحیطان بالمدینة لمکان المارّه قال: و کان اذا بلغ نخله امر بالحیطان فخربت لمکان المارّه[همان، ج 13، باب 8 از ابواب بیع الثمار، ح 12 ص 17] و 4- قرار دادن شرط برای تجارت برخی افراد، 5-نهی از خوردن گوشت الاغ، 6-مصادره اموال کسانی که زکات نمی دهند؛ 7-مصادره اموال شکارچی، 8-مصادره اموال آوازه خوان و تنبیه او ؛ 9-منع قبیله بنی اسد از شکار حیوانات، 10-تخریب مسجد ضرار و ....
10-نادیده انگاشتن احکام الزامی حکومت حضرت امیر علیه السلام؛ حضرت امیر در زمان حکومت خود احکام الزامی داشتهاند که به برخی از آنها اشاره می شود؛ 1-سوزاندن اموال محتکر،2-جلوگیری از اشتغال ذمّیان به تجارت صرافی ، 3- قیمت گذاری ، 4- مصادره اموال 5- جلوگیری از داستان سرایی در مسجد و... .
11- نادیده انگاشتن احکام الزامی قرآن کریم؛ قرآن کریم احکام الزامی دارد مانند 1-جهاد با ائمه کفر«وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ»(توبه-12) 2-منع ربا در جامعه ،«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ..(279)(بقره) ؛3-احکام جزایی «وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»(نور-4)
@rozaneebefarda
سروش محلاتی و تحریف قیام عاشورا!
[صفحه ۳ از ۴]
12- نادیده انگاشتن احکام الزامی قرآن کریم درباره جهاد؛ تعابیر مختلفی از آیات قرآن کریم وجود دارد که بر واجب بودن جهاد اشاره دارد. از باب نمونه به آیات سوره توبه توجَّه شود تعابیری از قبیل « بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» یا « فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ» و یا «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ » ،« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ » ،«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا» و آیات دیگر قرآن کریم.
آیا محلاتی از افعال امر و مفاهیم الزامی این آیات شریف ،«اختیار داشتن در پذیرفتن یا نپذیرفتن مکلّفین» معنی میکنند؟
اینگونه فهمیدن معانی و تحلیل در تاریخ بیسابقه است!
13-انتخاب سلیقه ای از فرمایشات اباعبدالله(علیهالسلام)؛ سروش محلاتی بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و تمام کلمات سالار شهیدان، فقط به مواردی اشاره می کند که مطلوب دیدگاه سیاسی او و همچنین، همگرا با رویکرد جریان سکولار است. از باب نمونه اباعبدالله(ع) در روز عاشورا به سپاه شقیّ اینگونه فرمودند:
« وَيْلَكُمْ مَا عَلَيْكُمْ أَنْ تُنْصِتُوا إِلَيَّ فَتَسْمَعُوا قَوْلِي وَ إِنَّمَا أَدْعُوكُمْ إِلَى سَبِيلِ الرَّشَادِ فَمَنْ أَطَاعَنِي كَانَ مِنَ الْمُرْشَدِينَ وَ مَنْ عَصَانِي كَانَ مِنَ الْمُهْلَكِين» طبق فرمایش حضرت اینگونه نبود که مخالفان ایشان بین پذیرش فرمایش ایشان مختار باشند بلکه آنانی که در مقابل ایشان قرار گرفته اند جزء هلاک شدگان قطعی هستند. آیا قوِّه عاقله سروش محلاتی از برای هلاک شدن جماعتی جواز قائل می شوند!
14-لغو بودن قیام حضرت از نگاه سروش محلاتی؛ طبق مبانی سروش وقتی اکثریت جامعه ای که در مقابل امام حسین علیه السلام قرار داشتند، و حاضر به بیعت با یزید (به هر دلیلی با اختیار یا ترس) شده بودند؛ چرا حضرت با آنها مخالفت کرد و حتَّی با آنها مقاتله کرد؟ آیا ایستادگی حضرت در عدم پذیرش بیعت، تحمیل آنها به جنگ با او و کشتن فرزند رسول خدا صلَّی الله علیه و آله نبود؟ طبق کدام تفسیر از آزادی و حقوق عمومی سکولار، این قیام توجیه دارد؟!
15- مخالفت امام حسین(ع) با اکثریت؛ طبق نظر سکولارها ، اکثریت در انتخاب راه خود مختارند، و اقلیَّت باید تابع قول اکثریت باشند! پس طبق استدلال آنها حضرت می بایست تابع قول اکثریت شوند و بیعت را می پذیرفتند! و حال آنکه حضرت هیچگاه حاضر به پذیرش بیعت نشد، نه در مدینه، نه در مکَّه ، نه در طول مسیر و نه در کربلا ، حتی دوستان یا آشنایانی که او را دعوت به عدم قیام می کردند هم ایشان نمی پذیرفتند! و فرمودند «و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد و لقد سمعت جدي رسول الله «ص» يقول: الخلافة محرمة علي آل ابي سفيان»
16- بیمعنی معرفی کردن خونخواهی از سالار شهیدان؛ یکی از مفاهیم بلند شیعه ، خون خواهی و تظلُّم خواهی از قاتلان شهیدان کربلاست.
این خونخواهی هم بعد ازشهادت اباعبدالله(علیهالسلام) دنبال شد و هم از اعتقادات شیعه است که یکی از اهداف حضرت مهدی، خون خواهی خونهای پاک آن شهیدان و انتقام از قاتلان حضرت اباعبدالله(علیه السلام) است.
حال سوال از امثال سروش محلاتی این است که اگر آنها در انجام فعل خود مختار بودند، پس کار اشتباهی نکرده اند و پس نباید مورد بازخواست و انتقام واقع شوند! و از طرف دیگر آنهایی که حضرت را تنها گذاشتند هم نباید مورد شماتت و سرزنش واقع شوند!
@rozaneebefarda
سروش محلاتی و تحریف قیام عاشورا!
[صفحه ۴ از ۴]
17- تفسیر مخدوش از ماهیت قیام امام حسین(علیهالسلام)؛
شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی، ذیل اشاره به اشتباهات کتاب شهید جاوید، این بحث را مطرح می کنند که منطق امام حسین علیه السلام در قیام، منطق شهید و منطق هجوم بود لذا بعد از فهم مخالفت کوفیان با قیام ایشان(عدم همراهی اکثریت با ایشان) بازهم حاضر به بیعت نمی شوند.از نگاه ایشان حضرت به «امر به معروف و نهی از منکر» تعالی بخشید، پس از کلام شهید مطهری و بزرگان دیگر می توان اینگونه استنباط کرد که چون قیام ایشان قیامی برای همیشه تاریخ بوده است.
میبایست این صدای رسا بدون ابهام و شائبه به گوش همگان برسد. لذا ایشان با برداشتن بیعت در طول مسیر، میخواست افراد خالصی که با تمام وجود این راه را قبول دارند انتخاب شوند، افرادی که بتوانند تمام سختی های راه با بپذیرند و تسلیم دشمنان نشوند.
این خالص کردن اصحاب به معنی مطلوب بودن عدم پذیرش آنها نیست! یعنی همه کسانی که حضرت را تنها گذاشتند مجرم شناخته می شوند.
چون قیام در مقابل یزید وظیفه واجب همگانی بوده است. لذا شهید مطهری میگویند:
«من به نویسنده شهید جاوید اشکال کردم که چرا وقتی شب عاشورا بیعت را از اصحاب برداشتند ، نفرمودند ماندن شما در اینجا حرام است؟ برای اینکه آنها می خواهند مرا بکشند و با شما کاری ندارند؟
چرا نفرمودند حفظ جان شما واجب است و باید خود را نجات بدهید؟ چرا بعد از اینکه پایداری اصحابشان را دیدند ، بر قیامشان تاکید کردند و اسراری را به آنها گفتند که تا آنروز نگفته بودند؟ و چرا از حبیب ابن مظاهر خواستند شب عاشورا افراد قبیله بنی اسد را برای جنگ همراه کند تا تعداد کشتگان زیادتر شود؟»
یعنی از نگاه شهید مطهری ، مساله قیام ،یک مساله شخصی نبوده که دیگران وظیفهای نداشته باشند و همچنین ، مساله بسیار غیر ضروری نبوده که دیگران در پذیرش یا عدم پذیرش مختار باشند، پس مساله «برداشتن بیعت» را باید مناسب معنی کرد نه تفسیر «آزادی سکولار»!
آری اگر آنروز نویسنده کتاب «شهید جاوید» تفاسیر غلطی را از قیام سالار شهیدان ترویج میکردند، امروز هم امثال سروش محلاتی همان راه را دنبال میکنند!
18- موقعیت حضرت برای تحمیل عدم ملکه بوده؛
حضرت با اکثریتی مواجه بودند که با ایشان همراه نبودند و از طرف دیگر قیام علیه یزید را لازم و ضروری می دانستند پس حاضر به بیعت با یزید نبودند، امَّا بخاطر اینکه قدرت و امکاناتی نداشتند، تحمیل بیعت بر اصحاب از اساس منتفی بوده است. و وقتی این مساله منتفی باشد، برداشتن بیعت دلیلی بر «عدم تحمیل» نیست. چون فرض تحمیل جایی محقق است که امکانش باشد. از همین رو اگر کسی از اصحاب می خواست در روز عاشورا فرار کند، هیچ امکانی برای جلوگیری از فرار او میسَّر نبود.
19-نداشتن تفسیر درست از بیعت با توجُّه به سابقه تاریخی؛
«برداشتن بیعت» در زمان حضرت رسول(ص) و حضرت علی علیه السلام و حضرت مجتبی(ع)، مشاهده نمی شود و در مورد حضرت سیدالشهداء مشاهده شده است.و در مورد ائمه دیگر هم چنین گزارشی مشاهده نشده است! پس این مساله را نمیتوان عمومیت داد. از طرف دیگر باید در تحلیل و تفسیر آن دقَّت بخرج داد. پیامبر و حضرت امیر که حکومت داشتند هیچگاه بیعت را از اصحاب برنداشتند.
در آخرین تجربه تاریخی امام مجتبی که بیعت را از اصحاب برنداشته بود، بخاطر خیانت اصحابش که حاضر شده بودند ایشان را دست بسته تحویل معاویه دهند، حاضر به پذیرش صلح تحمیلی شده بودند! اگر این تجارب تاریخی را کنار هم بگذاریم چه برداشتی از «برداشتن بیعت» متصوّر می شود؟!
میتوانیم اینگونه استنباط کنیم که سالار شهیدان، برای تامین اهداف زیر بیعت را برداشتند:
یک) اصحاب ناخالص به ایشان خیانت نکنند و ایشان را تحویل سپاه دشمن ندهند.
دو) اصحاب در حین مبارزه، فرار نکنند.
و سه) افرادی باقی بمانند که با تمام وجود به قیام و هدف قیام ایشان باور دارند و آنهایی که زنده میمانند هم تا اخر مسیر که اسارت و سختی های بیشمار هست استوار باقی بمانند.
حضرت از این سه هدف مقدماتی یک هدف اصیل دیگر را دنبال میکردند که عدم بیعت ایشان بصورت واضح و شفاف به تمام عالم و تاریخ مخابره شود. و منطق قیام ایشان ، راهگشای تمام آزادگان عالم شود.
20- اعتدالیها و تفاسیر حزبی و جناحی از عاشورا؛
آنروزی که جریان #اعتدال برای اغراض سیاسی به سراغ تحریف وقایع تاریخی شیعی رفت، حامیان حوزوی آن به تئوریزه کردن این مسیر غلط پرداخته، در تحمیل لطمات سنگین به کشور و ملَّت مشارکت ورزیدند.
آنها مقدسات شیعه را ابزار منفعتطلبی جریان حزبی قرار دادند و حتی بعد از بار آمدن خسارتهای سنگین به کشور، از رویَّه غلط خود توبه نکردند و هرگز از ملَّت عذرخواهی نکردند!
امَّا جدای از اینکه اغراض سیاسی این جماعت چیست، بر دلسوزان مفاهیم بلند شیعی است که اجازه تحریف مسائل اعتقادی را ندهند.
@rozaneebefarda
اهداف تصویر سازیهای کاذب
داود مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📌 جبهه معارض داخلی و خارجی با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، توانمندتر از گذشته شده است. در نتیجه قدرتش برای تصویر سازی های کاذب علیه شؤون و سطوح مختلف انقلاب و نظام اسلامی نیز بیشتر شده است.
❓ نکته مهم در این تصویر سازی های کاذب آن است که مسبوق به دانش مدرن است. ماهیت ابزاری و معطوف به هدف بودن علوم مدرن، کنش تصویر سازی را سازمان یافته و هدفمندتر می کند. از این رو، آگاهی از آن اهداف و روش ها و شیوه های تصویرسازی به منظور خنثی سازی آن اهمیت به سزایی دارد.
📌 باید توجه داشت که این تصویر سازی ها انتزاعی و غیر انضمامی نیست. زیرا غایت اصلی این کار، تاثیر گذاری بر واقعیت های عینی است. به همین خاطر، در این تصویر سازی، سعی می شود که مواد و مصالح کار از متن و ساخت اجتماع استخراج شود. با وصف این، صورت پردازی هایی که بر مواد استخراج شده به عمل می آید، متکی بر باورهای ایدئولوژیکی و منافع شخصی و گروهی و یا حزبی است.
در اینجا به برخی از اهداف تصویر سازی های کاذب که معطوف بر واقعیات و مقتضیات سیاسی و اجتماعی امروز ایران است، اشاره می شود.
1⃣ پنهان کاری مسببان اصلی وضعیت موجود؛ یکی از مطالبات مردمی در انتخابات 1400 علاوه بر تغییر وضعیت نابسامان موجود، شناسایی و مجازات عاملان آن است. نسبت دادن این وضعیت به عاملان غیر واقعی و ساختگی با هدف انحراف افکار عمومی و ایجاد حاشیه امن قضایی است.
2⃣ ایجاد اشتباه محاسباتی؛ ولی فقیه همواره جبهه انقلابی را از گرفتار شدن در دام اشتباه محاسباتی که توسط دشمن زمینه چینی می شود، حذر داده است.
3⃣ عملیات روانی؛ آنچنان که برخی از نظریه پردازان جبهه معارض گفته اند، عملیات روانی عبارت از القای آگاهی کاذب در مخاطب است تا رفتاری مغایر با منافع واقعی خود داشته باشد ( سعید حجاریان ).
4⃣ جابجایی اصالت واقعیت و مجاز؛ آنچه اصالت دارد، واقعیت عینی است. واقعیت مجازی ذیل و سایه ای بیش نیست. هدف در تصویر سازی کاذب جابجایی اصالت واقعیت و مجاز است تا جامعه در تاریکی و فضای غیر واقعی که فاقد پشتوانه منطقی و عقلانی است، تصمیم بگیرد. کنترل انسان ها در فضای مجازی بسیار ساده تر از واقعیت خارجی است.
5⃣ زمین گیر کردن و به انفعال کشاندن جبهه انقلابی؛ با به قدرت رسیدن رئیس جمهور انقلابی، نهضت تحول خواهی برای تغییر وضعیت نابسامان اقتصادی موجود که توسط مدیریت غربگرا پدید آمده است، جان تازه ای گرفته است. هدف تصویر سازی کاذب متوقف کردن همین روحیه تحول خواهی است.
6⃣ کاستن شجاعت خطر پذیری؛ تحول خواهی به شجاعت در ریسک پذیری و خطر کردن بالا نیاز دارد. تولید انبوهی از آگاهی های کاذب، این شجاعت را از جبهه انقلابی می گیرد.
7⃣ اصل تفرقه بیانداز و حکومت کن؛ جبهه معارض برای بازگشت یا تثبیت قدرت، با تولید تحلیل های کاذب تلاش می کند تا جبهه اتقلابی را دچار انشقاق درونی، دو گانگی های ساختگی و خصومت ورزی های کاذب کند.
✅ بطور قطع اهداف دیگری برای تصویر سازی های کاذب که از سوی جبهه معارض با انقلاب تولید می شود، وجود دارد؛ لکن در اینجا به همین هفت مورد بسنده می شود. عمده سخن این است که باید در مواجهه با تصویر سازی های کاذب به نحو عقلانی و مدبرانه عمل کرد. عمل عقلانی آن است که اهداف و دامنه تاثیر گذاری بر گروه مخاطب تصویر سازی کاذب را معلوم ساخته پاسخ بجا و به موقعی به آن داد. حواسمان باشد که پاسخی که به تصویر سازی کاذب می دهیم، ضریب آن را بالا و پایین می کند. و هدف از پاسخ دادن ها این است که ضریب آن به صفر و بلکه به زیر صفر برسد؛ یعنی زهر تصویر کاذب به خودش باز گردد. پس، باید قبل از هرگونه اقدام نظری یا عملی با تصویر سازی های کاذب، به تحلیل علمی نسبتاََ دقیقی از آنها دست یابیم. انشالله
@rozaneebefarda
▪️انا لله و إنا الیه راجعون
روح بلند و ملکوتی عالم عامل، اندیشمند مجاهد، علامه #محمدرضا_حکیمی به ملکوت اعلی پیوست.
این بزرگمرد فرهیخته عصاره فقاهت در فروع و اصول و پیشگام در بازتولید مجتهدانه اندیشههای اجتماعی در دوران معاصر بود.
زهد، تقوا، معنویت، مجاهدت علمی و عملی، نواندیشی چارچوبمند، احیای تاریخ مجاهدتهای عالمان شیعه، تولید آثار فاخر در رشتههای مختلف علوم اسلامی، عدالتخواهی ضابطهمند از شاخصههای بارز ایشان بود.
علامه حکیمی از ارادتمندان خالص و مخلص و ثابتقدم امام خمینی و از یاران صدیق انقلاب اسلامی و از نخستین کسانی بود که در ابتدای دهه چهل، رهبر نهضت اسلامی مردم ایران را با عنوان #امام_خمینی یاد کرد.
@rozaneebefarda
نامه تاریخی امام به محمدرضا حکیمی
امام خمینی و توصیه به تشکیل #زنجیره_تواصی
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
حضرت امام در 28 آبان 1348 از شهر نجف در نامهای خطاب به مرحوم محمدرضا حکیمی نوشتند و در آن تذکرات جالبی پیرامون آگاه ساختن جامعه بیان کردهاند که به بازخوانی بخشهایی از این نامه به مناسبت ارتحال ایشان میپردازیم.
🔘جناب مستطاب ثقةالاسلام آقای حکیمی - دامت افاضاته
... اینجانب روزهای آخر عمر را می گذرانم، و معالأسف نتوانستم خدمتی به اسلام عزیز و مسلمین بنمایم!
ملتهایی که با جمعیت بسیار انبوه و اراضی بسیار وسیع و ذخایر بسیار گرانبها و سوابق بسیار درخشان و فرهنگ و قوانین آسمانی در تحت اسارت استعمار با گرسنگی و برهنگی و فقر و فلاکت و عقب ماندگی دست به گریبان و در انتظار مرگ نشسته اند، [و] دولتها که به دست استعمار تشکیل می شوند، جز در خدمت آنها نمیتوانند باشند.
اختلافات موجوده در بین سران دُوَل اسلامی -که میراث ملوک الطوایفی و عصر توحش است و با دست اجانب برای عقب نگاه داشتن ملتها ایجاد شده است- مجال تفکر در مصالح را از آنها سلب نموده است.
روح یأس و ناامیدی که به دست استعمار در ملتها حتی در رهبران اسلامی دمیده شده است آنها را از فکر در چاره جویی بازداشته است.
امید است طبقه جوان که به سردیها و سستیهای ایام پیری نرسیده اند با هر وسیله ای که بتوانند ملتها را بیدار کنند؛ با شعر، نثر، خطابه، کتاب و آنچه موجب آگاهی جامعه است؛ حتی در اجتماعات خصوصی از این #وظیفه #غفلت_نکنند!
باشد که #مردی یا #مردانی_بلند_همت و #غیرتمند پیدا شوند و به این اوضاع نکبت بار خاتمه دهند.
باید جوانهای تحصیلکرده از این #هیاهوی_اجانب #خود_را_نبازند، و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند.
باید #اشخاص_بیدار، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر #همفکر و #همقدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند، و در #ناملایماتْ #پایدار و #جدی و #قوی_الاراده باشند
و از #تواصی_به_حق و #تواصی_به_صبر، که دستوری است الهی، غفلت نکنند.
از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم.
سلام این جانب را به آقای [...] و هر کس که در فکر چاره است، ابلاغ نمایید.
▫️صحیفه امام؛ ج 2، صص 253 - 254
@rozaneebefarda
محمدرضا حکیمی مصداقی از «موتوا قبل ان تموتوا» بود
استاد حسن رحیمپور ازغدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حکیمی بزرگ رفت. استاد علامه محمدرضا حکیمی، نظریه پرداز بزرگ شیعی معاصر که اصالت عقل محمدی (ص) را با شور عدالت علی (ع) درآمیخت و صلابت حسین (ع) را در عاشورای معرفتی صادق آل محمد (ص) برسردست گرفت، و یک عمر با تک تک ضربان قلبش، فرج مهدی (عج) را انتظار کشید و درگوش یک نسل، میراث «عقلانیت، عدالت و معنویت قرآنی» را زمزمه کرد و تا آخرین نفس، از کفایت معارف اهل بیت (ع) و از ضرورت عدالت بی ریا گفت و بهر آنچه گفت، عمل کرد و عابد، زاهد و مجاهد ماند، امشب ساعتی پیش به محضر مولایش رفت.
🔹 هنوز که عطر خون عاشورا درمشام ماست بدرقه اش میکنیم تا در کربلای ۱۴۰۰ به آخرین شهید کاروان توحید برسد. در پناه خداست آنکه عمری بنام خدا به حقوق خلق اندیشید. کلماتش از جنس اشک، افکارش از عنصر حکمت و غم هایش همه، شیرین و پشت به دنیا و تماما رو به آخرت بود. واژه نامه عدالتخواهی را چنان هنرمندانه غنی سازی کرد که شرر به جان اساطیر اشرافیگری افکند.
🔹 محمدرضا حکیمی مصداقی از «موتوا قبل ان تموتوا» بود، پیش از مرگ طبیعی، با مرگ حقیقی خو گرفت و این روزهای آخر در انتظار ولی عصر (عج) و فرشته مرگ، دربستر احتضار نیز دائم الطهاره بود. خدایش بپذیرد که عمری همخواب کتاب و قلم بود ودر محراب تفکر، با عشق خدا و شفقت برخلق زیست.
@rozaneebefarda
روزنه
▪️انا لله و إنا الیه راجعون روح بلند و ملکوتی عالم عامل، اندیشمند مجاهد، علامه #محمدرضا_حکیمی به
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت #عالم و #متفکّر_برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم.
ایشان #دانشمندی_جامع، و #ادیبی_چیرهدست، و #اندیشهورزی_نوآور، و #اسلامشناسی_عدالتخواه بودند.
ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت #معارف_والای_قرآن_و_سنّت گذرانده و #آثاری_ارزشمند از خود به جا نهادند.
بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.
اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
مجلس بزرگداشت عالم ربانی، استاد مهدی پیشوایی
▫️با پیام حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی
🔹و سخنرانی آقایان اعرافی، رجبی، و یوسفی غروی
هم اکنون در لینک ذیل:👇
heyatonline.ir/fa/heyat/40
@rozaneebefarda
▪️انا لله و انا الیه راجعون
إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
حجةالاسلام و المسلمین محمد اسعدی، قرآنپژوه برجسته حوزوی به رحمت حق پیوست.
فقدان این اندیشمند انقلابی و فاضل، ضایعهای جبرانناپذیر برای جامعه قرآنپژوهی و حدیثپژوهی در حوزه و دانشگاه است.
آثار گرانبار ایشان امروز در دسترس قرار دارد و افسوس که شمع وجود پربار او در اوج پختگی علمی خاموش شد و حوزه علمیه قم اندیشمندی خوشآتیه و بزرگ را از دست داد.
امید است خداوند روح بلند این اندیشمند عاشق مکتب اهل بیت علیهمالسلام را با امام و شهدا محشور فرماید.
جهت شادی روح ایشان حمد و صلواتی هدیه کنیم.
@rozaneebefarda