eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
متن كامل نامه امام خمینی به مسئولان وقت پیرامون پذیرش قطعنامه ۵۹۸ [صفحه ۲ از ۲] || @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 خداوندا! ما براي دين تو قيام كرديم و براي دين تو جنگيديم و براي حفظ دين تو آتش بس را قبول مي كنيم. خداوندا! تو خود شاهدي كه ما لحظه اي با آمريكا و شوروي و تمامي قدرت هاي جهان سر سازش نداريم و سازش با ابر قدرت ها و قدرت ها را پشت كردن به اصول اسلامي خود مي دانيم. خداوندا! در جهان شرك و كفر و نفاق، در جهان پول و قدرت و حيله و دو رويي، ما غريبيم، تو خود ياري مان كن. خداوندا! در هميشه تاريخ وقتي انبياء و علماء تصميم گرفته اند مصلح جامعه گردند و علم و عمل را درهم آميزند و جامعه اي دور از فساد و تباهي تشكيل دهند، با مخالفت هاي ابو جهل‌ها وابو سفيان هاي زمان خود مواجه شده اند. خداوندا! ما فرزندان اسلام و انقلاب مان را براي رضاي تو قرباني كرديم، غير از توهيچكس را نداريم، ما را براي اجراي فرامين و قوانين خود ياري فرما. خداوندا! از تو مي خواهم تا هر چه زودتر شهادت را نصيبم فرمايي. گفتم جلسه اي تشكيل گردد تا آتش بس را به مردم تفهيم نمايند. مواظب باشيد، ممكن است افراد داغ و تند با شعارهاي انقلابي شما را از آنچه صلاح اسلام است دور كنند. صريحا مي گويم بايد تمام همت تان در توجيه اين كار باشد. قدمي انحرافي حرام است و موجب عكس العمل مي شود؛ شما مي دانيد كه مسئولين رده بالاي نظام با چشمي خونبار و قلبي مالامال از عشق به اسلام و ميهن اسلامي مان چنين تصميمي را گرفته اند. خدا را درنظر بگيريد وهر چه اتفاق مي افتد از دوست بدانيد. والسلام علينا و علي عبادالله الصالحين.   شنبه25/تير67 روح الله الموسوي الخميني @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
بخشی از زندگی‌نامه خودنوشتِ تازه‌یاب هاشمی رفسنجانی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اشاره بعد از سخنان ذوالنور و تصریح به فشارهای شخص هاشمی برای برخورد قضائی با معترضان قمی، برای تبرئه او وارد میدان شدند! ابتدا جوابیه نشر آثار هاشمی رفسنجانی و اکنون در قالب بازنشر زندگی‌نامه خودنوشت که مدعی شده پیدایش کرده، تلاش کرده مخالفان پدرش(از حزب‌اللهی‌ها تا ) را منکوب نماید! گذشته از متن منسوب به هاشمی که حاوی مطالبی نادرست، اغراق‌آمیز و جهت‌دار است، مقدمه محسن هاشمی نیز بسیار تند و حاکی از نوعی عقده‌گشایی سیاسی علیه منتقدان هاشمی است. جالب آنکه محسن هاشمی ضمن اظهارات و از هرنوع فشار برای محاکمه منتقدان، محاکمه را به نسبت داده است! ▫️بخشی از مقدمه محسن هاشمی و زندگی‌نامه مزبور👇 در عصر غریبانه عاشورای  امسال، جای خالی همه این عزیزان را با تمام وجود حس می‌کردم که ناخودآگاه بسوی دست نوشته‌های باقیمانده از پدر کشیده شدم و با جستجو در آن بدنبال مرهمی برای زخم دلتنگی بودم که دست‌نوشته‌ای را از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یافتم که گویا آخرین زندگی‌نامه خودنوشت ایشان بود. این دست نوشته که هشت سال قبل و سه سال پیش از رحلت ایشان در تابستان سال1392 نگاشته شده است، مضامین جالبی دارد! جسم اکبر هاشمی رفسنجانی، ۵ سال است که در میان ما نیست و در کنار پیکر مراد وامامش آرمیده است اما تخریب، هتاکی وتوهین به وی از سوی افراطیون ادامه دارد و هر از چندی شاهد پرده جدیدی از تقطیع، تحریف،  تخریب، توهین و تهمت به ایشان هستیم. نمونه این اقدام را در ادعای یک نماینده مجلس در جریان بررسی کابینه جدید در مورد جریان توهین و برهم زدن مراسم سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در 15خرداد سال1385 در قم مشاهده کردیم. در حالی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همان زمان با صدور اطلاعیه اعلام کرده بودند که از عوامل این اقدام شکایتی ندارند و دستگاه قضایی با نظر رهبر معظم انقلاب به این موضوع رسیدگی و حکم صادر کرده بود، این نماینده مدعی شد که «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هر روز برای حکم  می آورده است اما درنهایت با نظر دستگاه‌های امنیتی حکم مجرمین اجرا نشده است»، این اظهارات با وجود هدف سوء تخریب‌کنندگان، خود گواهی روشنی بر مظلومیت آیت‌الله است. تداوم این حجم از کینه و دشمنی افراطیون  نشان می‌دهد که اگرچه جسم هاشمی زنده نیست اما اندیشه، نگاه و تفکر او در جامعه ما همچنان زنده، جاری و ساری است همین موضوع موجب نگرانی چهره‌های تندرو را فراهم ساخته است و مسیر صحیح را دلسوزان کشور در دفاع از میانه‌روی و عقلانیت در کنار پرهیز از افراط وتفریط نشان می‌دهد. به مناسبت زادروز ایشان در سوم شهریور 1313، آخرین زندگینامه خودنوشت آیت‌الله که تنها چند کلمه آن قابل انتشار نبود، در ادامه تقدیم می‌گردد: انقلاب در ۲۲بهمن ماه۵۷ پیروز شد و من در شورای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی و سپس در وزارت کشور و در سمت ریاست مجلس و فرماندهی ادامه جنگ و نهایتا جانشین فرماندهی نیروهای مسلح انجام وظیفه کردم و با تدبیر جنگ را با اصلاح قطعنامه۵۹۸ و پذیرش آن تمام کردیم و در شورای امنیت سازمان ملل صدامیان را محکوم کردیم پس از رحلت امام راحل نقش اساسی در مجلس خبرگان برای ادامه یافتن راه امام در حفظ جایگاه ولایت فقیه ایفا کردم و پس از ریاست جمهوری در سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت و نایب اول ریاست خبرگان و چند سالی در سمت ریاست آن به خدمت ادامه دادم و با انتخاباتی سالم و آزاد، دولت را گرفت‌. متأسفانه با راه را گم کرد. متأسفانه کم کم احساس کردم که نیروهای در کمین نشسته با انتخابات ریاست جمهوری سال۸۴ دولتی از جنس خود را ساختند و چهار سال بعد نیروهای خالص انقلاب تار و مار کردند و من با نوشتن یک نامه تاریخی به رهبری و سپس در آخرین خطبه های نماز جمعه که چهارصد و پنجاه یکمین خطبه نماز جمعه من بود در تاریخ26/4/1388 نصایح خود را که شبیه وصیت‌نامه است در حالی که جمعیت میلیونی در خیابان‌های تهران اجتماع با شکوهی داشت و ده‌ها میلیون نفر از طریق رادیو و تلویزیون آن را شنیدند اثبات کردم  که خواست اسلام و امام{و}راه انقلاب، حاکمیت مردم است و نه یک گروه؛ و از آن به بعد در مسئولیت ریاست مجمع به خدمت ادامه می‌دهم و شاهد انحرافات دلخراشی هم هستم. و اخیرا چون دیدم...سیاستی دیگر آغاز شده، برخلاف تصمیم در انتخابات ۲۴خرداد۱۳۹۲ ریاست‌جمهوری در آخرین لحظات نام‌نویسی کردم که زلزله در کشور انداخت و از ترس آراء به بهانه کهولت سن، صلاحیتم را رد کردند ولی در حقیقت تثبیت کردند و ، آقای را و در انتظار نتایج آن هستم 🔹حاشیه روزنه برخورد حذفی هاشمی با حاج‌قاسم! @rozaneebefa
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
💥حمایت صریح از امام خمینی در آستانه ۱۹دی‌قم 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📺 پخش زنده ارتباط تصویری رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی 🔻رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تلویزیونی با مردم قم سخن خواهند گفت. 🔸این سخنرانی ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ به صورت زنده از سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی و همچنین از شبکه‌‌های تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی پخش خواهد شد. 🔻دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شد که امسال به علت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد. 💻 @Khamenei_ir
14001019_42671_1281k.mp3
10.96M
🎙بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مردم قم ▫️فیلم کامل بیانات👇🏻 https://www.aparat.com/v/74Avp 📝 متن کامل بیانات را اینجا بخوانید👇🏻 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49361 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شاگرد شایسته امام بود تجلیل مقام معظم رهبری از در دیدار تصویری با مردم قم در اوج توأم با @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️ می‌بیند انسان تبلیغ می‌شود و تلاش فرهنگی وسیعی در واقع انجام می‌گیرد برای این که حوادثی که ناشی از غیرت دینی است،‌ اینها را متهم کنند به بی منطقی، خشونتهای بی منطق. من میخواهم عرض بکنم که نه، این جور نیست قضیه. 🔻 در آنجایی که خودش را نشان می‌دهد و تأثیرگذار است،‌ همراه با عقلانیت هست و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است که یک شعبه‌ای از عقلانیت است و نشان دهنده‌ی عمق دین‌داری است و در اغلب موارد این غیرت دینی وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که با آن عقلانیت همراه است. 🔹شخصیتهایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، اینها غالباً دارای عقلانیت بالا هستند. نمونه‌اش شخص بزرگوار. [در] اوج غیرت دینی بود،‌ واقعا هیچ کس را ما ندیدیم و نشناختیم که از لحاظ نسبت به دین و فرهنگ دین و زندگی دینی و سبک زندگی دینی و احکام دینی مثل امام بزرگوار باشد در عین حال در اوج عقلانیت بود. خردمند، عاقل، دانشمند. ▫️و من خوب است در این مناسبت یاد کنم از فقیه و فیلسوف معاصرمان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی که ایشان هم همین‌جور بودند. ایشان هم انصافا شاگرد شایسته امام بود و ایشان هم در غیرت دینی در اوج بود هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود. ▫️قیام ۱۹ دی یک ترکیب درخشانی است از غیرت و عقلانیت. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اظهار تأسف به نگارش نامه سرگشاده به رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔶حاشیه آقایان در سال ۸۸ و در سال ۹۶ با قالب نامه سرگشاده به انتقاد از مقام معظم رهبری پرداختند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حامیان دوآتشه و استراتژی کسب وجهه از رجال مذهبی و سیاسی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️همزمان با سالگرد مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی حامیان دوآتشه او تکاپوی گسترده‌ای را برای بزرگداشت این سیاست‌مدار کهنه‌کار به نمایش گذاشتند، اما علیرغم تمام برنامه‌های گسترده در فضای حقیقی و مجازی، موج اجتماعی خاصی در بزرگداشت آقای هاشمی ایجاد نشد که این واکنش معنادار و در حقیقت کم‌اعتنایی مردم، برای آن مریدان بسیار گران می‌آید! 🔹یکی از حربه‌های تبلیغاتی حامیان هاشمی، استفاده از وجهه و جایگاه مردمی برخی سیاسی-مذهبی ها برای احیای وجهه اجتماعی آقای هاشمی بود. انتشار گسترده دیدگاه‌های و دقیقا در چنین چارچوبی باید تحلیل شود. 🔹فارغ از هر قضاوتی که در مورد ماهیت اظهارات این دو شخصیت موجه در مورد کارنامه آقای هاشمی داشته باشیم، استفاده ابزاری و تبلیغاتی حامیان هاشمی از آن، پیام خاصی را القا می‌کند که جای تحلیل و بررسی دارد. 🔹این اقدام نشان‌گر آن است که اولا وجهه اجتماعی آقای هاشمی که به دلیل مواضع و اقدامات ایشان (خصوصا بعد از فتنه۸۸) به شدت خدشه‌دار شده بود، سال‌ها بعد از درگذشت او و علیرغم اینهمه کار تبلیغاتی و بزرگداشت‌های سریالی، همچنان بازسازی نشده و در واقع تمسک به بیانات برخی رجال سیاسی و مذهبی موجه، آخرین حربه برای احیای نام و جایگاه و وجاهت سیاسی و مردمی هاشمی است. 🔹مریدان آقای هاشمی باید بدانند که مردم فهیم و هوشمند ایران اسلامی در عین قدرشناسی از خدمات امثال آقای هاشمی، حساب نقاط ضعف و انحرافات فکری و فاصله گرفتن از آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی را با دقت جدا می‌کنند و با هیچ حربه‌ای نمی‌توان این قبیل نواقص را جبران کرد. 🔻وانگهی! تمجید بزرگان از یک فرد نیز به معنای عصمت سیاسی و فکری او نیست و صرفا بیان برخی جنبه‌های مثبت و خدمات گذشته است که حتی در میان منتقدان سرسخت آقای هاشمی نیز، نسبت به اصل این خدمات انکار وجود ندارد. 🔹طرفداران دوآتشه آقای هاشمی به جای کار‌های تبلیغاتی و نمایشی، باید در این حقیقت درنگ کنند که به راستی چرا آقای هاشمی به چنین سرنوشتی دچار شد و از چشم مردم ایران افتاد؟ چرا مردمی که با جان و دل در بزرگداشت یاد و نام سردار شهیدشان سر از پا نمی‌شناسند، نسبت به آقای هاشمی چنین واکنشی ندارند؟ ▫️توجه به این امر موجب خواهد شد همگان راز اقبال و ادبار اجتماعی در جامعه انقلابی ایران را نیک دریابند که برای مردم ایران «میزان حال‌فعلی‌افراد است» و دقیقا به خاطر، آنان روزگاری که آقای هاشمی در خط امام حرکت می‌کرد و خادم مردم بود، به همان دلیل و به همان نسبت، در چشم مردم محبوبیت داشت و بزرگ جلوه می‌کرد، اما با گذر زمان و درافتادن در ابتلائات سیاسی و فاصله فکری با برخی آرمان‌های امام و رهبری که در نمازجمعه معروف مقام معظم رهبری به برخی وجوه آن تصریح شد، مردم نیز از هاشمی رویگردان شدند و او اعتماد و اعتبار و وجهه اجتماعی خود را از دست داد. 🔹سرنوشت آقای هاشمی از ابعاد گوناگون، عبرت آموز و قابل تأمل است و مقدمه آن، بازخوانی غیرمتعصبانه و منصفانه کارنامه سیاسی اوست تا در ورای قهرمان‌سازی‌های مریدان سیاسی او و پادو‌های رسانه‌ای جریان سیاسی منتسب به ایشان، بتوان راز و رمز تعالی و افول وجاهت سیاسی و اجتماعی مرحوم هاشمی رفسنجانی را بازخوانی کرد. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
749 .mp3
3.62M
سخنان اعتراضی جناب آقای استاد در نفی ضرورت در فرایند 🔹مخاطب اصلی این قبیل اظهارات، مجموعه‌هایی مانند است که توسط جناب آقای تأسیس و اداره می‌شود و انتظار آن است این مجموعه و شخص ایشان به صورت تفصیلی به دفاع از جایگاه مجموعه خویش بپردازد اما فارغ از هر واکنشی که مؤسسات مورد خطاب جناب آقای احمدی شاهرودی در مواجهه با نقد صریح ایشان اتخاذ کنند، نقدهای جدی بر مدعای جناب ایشان وارد است که عجالتا در اینجا به نکاتی چند اشاره خواهد شد. ▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان ایشان را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مرور دیدگاه‌های فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای در باب جایگاه در نزد مجتهدان طراز حاشیه‌ای بر اظهارات اخیر استاد احمدی شاهرودی در نفی ضرورت موضوع شناسی در فرایند اجتهاد مصطلح @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جناب آقای استاد احمدی شاهرودی از فضلای ملا و مسلط و عمیق و دقیق‌النظر فعلی حوزه علمیه قم است که با تحفظ بر مسلک سنتی حوزه، سال‌هاست به مجاهدت علمی مشغول بوده و فردی موفق و قابل احترام است. طبعا حاشیه‌نگاری طلبگی بر مواضع اخیر ایشان در باب اجتهاد، به معنای انکار فضل و سواد و یا خدمات بی‌منت ایشان در متن حوزه مقدسه قم نیست، بلکه تلاشی است برای آغاز یک مباحثه محترمانه طلبگی پیرامون یک موضوع بسیار بنیادین و البته چالشی. 🔹ظاهرا کلام جناب استاد احمدی شاهرودی مسبوق به سابقه است و برخی از اساتید ارجمند به جد بر این باورند که دخالت در موضوعات جزء شئون مجتهد نیست. بعنوان نمونه می‌توان به دیدگاه مرحوم آیت‌الله العظمی آقا وحید بهبهانی اشاره کرد که در حاشیه بر مدارک الاحکام(ج1،ص79) چنین می‌نویسند: لیس معرفه الموضوع شأن المجتهد و الفقیه فکیف یسأل عن المعصوم. در مقابل اما گروه کثیری از بزرگان را سراغ داریم که ورود فقیه در عرصه‌های تشخیص موضوع را جزء شئون فقیه دانسته و تنها تشخیص مصداق را از عهده فقیه برداشته‌اند. از جمله فقیهانی که موضوع‌شناسی را در زمره وظایف مجتهد می‌دانند، حضرت آیت‌الله العظمی خویی هستند که چنین می‌فرمایند: مرجع شبهه مفهومیه در موضوعات عرفی یا لغوی -همانند مفهوم غنا، صعید اناء و امثال ذلک- شبهه حکمیه است.(فقه الشیعه، ص۲۹۶) و ما میدانیم محل رجوع در شبهه حکمیه مجتهد است و چاره‌ای از تقلید در اینجا وجود ندارد از این جهت فرقی بین موضوعات مستنبطه عرفی و شرعی وجود ندارد. دلیل بر این مدعا نیز عموم ادله تقلید است که تمام موارد مذکور را شامل می‌شود. در این میان گروهی نیز قائل به تفصیل شده‌اند که جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر آن اقوال پرهیز می‌کنیم. اما نظر صواب در مسئله چیست؟ به نظر ارتکاز فقهای متقدم بر روی ورود فقیه به موضوعات استوار گشته است برای اثبات این موضوع می توان به کتب مراجعه کرد: در مبحث «تذکیه جنین»، موضوع جنین کامل را تشریح می کند.(الانتصار فی انفرادات الامامیه، ص413 ) در کتاب «الکافی فی الفقه» در خصوص «تعیین اوقات نمازها» بحث کرده اند (الکافی فی الفقه، ص137) پس از ایشان مرحوم در کتاب «المبسوط» ابتدا به موضوع شناسی مسائلی همچون «سلم»، «رهن»، «مفلس»، «حجر»، «ضمان»، «شرکت»و... می‌پردازند پس از آن پیرامون حکم آن ها نکاتی را متذکر می شوند.(المبسوط، ج2،ص169/ص196/ص250/ص281/ص322/ص342) در شرایع الاسلام پیرامون «تعیین حلیت پرندگان» سخن به میان آورده اند(شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ،ج3،ص172) در کتاب مختلف الشیعه پیرامون «تعیین خون های سه گانه بانوان» سخن گفته اند (مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، ج1،ص366) فرزند بزرگوار علامه -فخرالمحققین- بحث «تعیین جنسیت خنثی» را در ایضاح الفوائد مطرح کرده است.(ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد ، ج4،ص249) در کتاب شریف «مکاسب» به صورت مبسوط به تبیین موضوعاتی همچون «تطفیف»، «تنجیم»، «سحر»، «شعبده»، »غناء»، «قمار» و... پرداخته اند.(المکاسب ، ج1،ص199/ص201/ص257/ص274/ص285ص371) شیخ انصاری همچنین می‌فرماید: ثم إنّ‌ الظاهر من الروايات المتقدمة [مقبوله عمر بن حنظله و مشهوره ابی‌خدیجه و توقیع شریف]: نفوذ حكم الفقيه في جميع خصوصيات الأحكام الشرعية 👈و في موضوعاتها الخاصة، 👉بالنسبة إلى ترتّب الأحكام عليها، لأنّ‌ المتبادر عرفا من لفظ «الحاكم» هو المتسلّط على الإطلاق... (کتاب القضاء و الشهادات، ص48) در کتاب شریف عروه، مسئله تعیین طلای فرنگی (پلاتین) و «ورشو»(نوعی نقره) را متذکر می شوند.(العروه الوثقی،ج1،ص162) و از فقهای معاصر، (اعلی الله مقامه الشریف) در تحریر الوسیله به تبیین ماهیت «سفته» می‌پردازند(تحریر الوسیله ، ج2،ص611) فتحصل مما ذکرنا ارتکاز قدما و یا لا اقل سیره آن ها بر ورود در موضوعات بوده است و ادعای اخیر جناب آقای استاد از این جهت، دقیق و درست نیست و در امثله مذکور در کلیپ ایشان مغالطاتی وجود دارد از آن جمله مثال منی که در کلام ایشان ذکر شد از قبیل امثله تشخیص مصداق است ولی کشف حقیقت پول از قبیل کشف مفهوم است. والله العالم سبحانه و تعالی ▫️امید است جناب ایشان ضمن بازخوانی مجدد دیدگاه‌های فقهای امامیه(رضوان‌الله‌علیهم اجمعین)، به تکمیل یا تصحیح اظهارات پیشین بپردازند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظرات آقای در نفی ضرورت و اطلاع از ! ▫️سخنان مشابه جناب آقای استاد احمدی شاهرودی با تفصیل بیشتر: https://eitaa.com/rozaneebefarda/10385 🔹مخاطب اصلی این قبیل اظهارات، مجموعه‌هایی مانند و است و انتظار آن است این قبیل مجموعه‌ها به صورت تفصیلی به دفاع از جایگاه مجموعه خویش بپردازد اما فارغ از هر واکنشی که مؤسسات مورد خطاب جناب آقای احمدی شاهرودی در مواجهه با نقد صریح ایشان اتخاذ کنند، نقدهای جدی بر مدعای جناب ایشان وارد است که عجالتا در اینجا به نکاتی چند اشاره خواهد شد. ▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان ایشان را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
مرور دیدگاه‌های فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدی‌شاهرودی در باب جایگاه #موضوع‌شناس
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۱ 🔹سید حیدر سادات محمدی: اگر واقعا به دنبال حل یک بحث دینی هستید خوب کلمات موافقین و مخالفین رو در فضائی علمی نشر بدید. با تشکر ضمن موافقت با فرمایشات استاد معظم حاج آقای احمدی نکاتی رو عرض میکنم: ۱ ) " موضوع " تقسیم میشود به موضوعاتی که شارع متصدی تبیین مفاهیم آن شده است و موضوعاتی که شارع نسبت به تبیین آن سکوت کرده و آنرا ملقی به فهم عرف کرده است، که در کلمات با تعابیر مختلفی از آن یاد میشود، و عبارت صاحب عروه قده در این زمینه خواهد آمد. ۲ ) علی هذا؛ تعبیر ( موضوع ) مشترک لفظی میباشد، و از عبارات فقهاء نه میتوان کلام مرحوم وحید بهبهانی ره رو در عِداد موافقین مدعای حاج آقای احمدی حساب کرد و نه کلام سائر اعلام رو در عِداد مخالفین، مگر اینکه تصریحی در بین وجود داشته باشد. ۳ ) لا خلاف که فقیه در موضوعاتی که شارع متصدی تبیین آن شده است، حق اظهار نظر دارد و تقلید هم واجب است، چه موضوعات شرعیه مثل مفهوم صلاه و صوم، و چه عرفیه مثل تبیین مفهوم نوم که در صحیحه اولی زراره حضرت متصدی تبیین مفهوم نوم شدند، با اینکه نوم مفهوم عرفی دارد نه اینکه یک حقیقت شرعیه داشته باشد. ۴ ) اصل‌اولی در تقلید، عدم حجیت نظرات مجتهد است الا در جاییکه سیره داشته باشیم یا عناوینی همچون افتاء، معالم دین، نظر فی حلالنا و حرامنا، شامل آن بشود. و خارجا می‌دانیم که فتوا ‌و معالم دین، در جایی صادق است که مطلب متخذ از شریعت باشد، و الا تبیین ماهیت پول که متخذ از شارع مقدس نیست، لذا هر اقتصاد دانی هم میتواند در تعیین ماهیت پول ورود کرده و نظری مخالف مرجع اتخاذ کند، و به او گفته نمیشود: شما ( فتوا ) داده و در حیطه ی ( حلال و حرام ) نظر دادید در حالیکه تخصص اجتهاد را ندارید. و همچنین سیره زمانی حجت است که احراز اتصال آن به زمان امام ع بشود، و ما موردی نداریم که اصحاب ائمه علیهم السلام در تعیین مفاهیم عرفی، نظری از خودشان # مستند به شریعت بیان کرده باشند. ( دقت شود ) بله، اینکه هر کسی در تبیین مفاهیم عرفی میتواند نظر شخصی خودش را ابراز کند، مشکلی ندارد، و اگر برای مقلد، اطمينان پیدا شد میتواند از او تبعیت کند، ولی این دیگر از باب حجیت اطمینان است نه فتوای فقیه، لذا اگر از نظر یک اقتصاددان هم اطمینان پیدا شد او هم حجت خواهد بود. ۵ ) شاهد بر این مدعا: مرحوم سید ره که متصدی تبیین مفهوم طلای فرنگی و ورشو شده اند، خود ایشان تصریح دارند که این دست فتاوا، حجیتی ندارد، و جالب اینست که مرحوم امام ره هم تعلیقه ای بر متن نزده اند: محل التقليد و مورده هو الأحكام الفرعية العملية فلا يجري في أصول الدين و في مسائل أصول الفقه و لا في مبادي الاستنباط‌ من النحو و الصرف و نحوهما و لا في الموضوعات المستنبطة العرفية أو اللغوية و لا في الموضوعات الصرفة- فلو شك المقلد في مائع أنه خمر أو خل مثلا و قال المجتهد إنه خمر لا يجوز له تقليده نعم من حيث إنه مخبر عادل يقبل قوله كما في إخبار العامي العادل و هكذا و أما الموضوعات المستنبطة الشرعية كالصلاة و الصوم و نحوهما فيجري التقليد فيها كالأحكام العملية‌. العروة الوثقى ( المحشی)؛ ج‌1، ص: ۵۶ م 67. ▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان جناب آقای استاد احمدی شاهرودی را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
مرور دیدگاه‌های فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدی‌شاهرودی در باب جایگاه #موضوع‌شناس
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۲ 🔹Mira: سلام در زمینه ی موضوع شناسی هم آقای علیدوست یک مقاله ای دارند با عنوان : حجیت نظرات کارشناسانه فقیه در موضوعات. در اینترنت هست. قابل استفاده است. آنچه که اجمالا بنده ی کم سواد اطلاع دارم این است که، فقیه دارای چند شأن است. افتا، قضاوت، حکومت. و اگر سلمنا که فقیه به واسطه شان افتا، وظیفه ی ورود بر مصادیق را ندارد اما جواز ورود به مصادیق از باب حکومت در نزد فقها بلا اختلاف است و در نتیجه تلاش های موضوع شناسی بسیاری از آقایان میتواند در پاسخ به نیازهای حکومت باشد.طبیعی است که پاسخ به نیازهای نهاد ها و سازمان های حکومتی ، با بیان حکم به نحو قضیه حقیقیه کار پیش نخواهد رفت. این نکته نیز قابل ذکر است که همانطور که در عبارات برخی فقها آمده موضوعات عرفی نیز از یک سنخ نیستند و برخی ساده و برخی پیچیده اند و عدم ورود فقها به مصادیق پیچیده عرفی، عملا سبب تحیّر و بلاتکلیفی و ترک احکام میشود که شاید چنین چیزی با رسالت اقامه دین در تناسب نباشد. به هر حال غرض این نیست که بگویم موضوع شناسی جزو وظایف اولا و بالذات طلبه است، اما به نظر خارج از وظیفه هم نیست و برخورد ایشان کمی به نظر تند و در فضای فقه سنتی بود. و الله العالم @rozaneebefarda
اهانت سازمان‌یافته به ساحت حضرت فاطمه(س) در سایه سکوت حوزه هزارساله نجف مدینه فاضله سکولارهای حوزوی همین بود؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با برافتادن رژیم سفاک صدام و برآمدن شبه‌دولت‌های وابسته به آمریکا، فضای فرهنگی و مذهبی عراق با دگرگونی‌های سریع و عجیب همراه شد. نضج‌گیری نحله‌های انحرافی یکی از عوارض منفی ولنگاری فرهنگی عراق پس از صدام بود. مدتهاست سرویس‌های جاسوسی کشورهای مختلف به سرمایه‌گذاری در عراق پرداخته‌اند و حالا مدتی است که نتایج آن برنامه‌ریزی‌ها و صرف هزینه‌های گزاف، نمود اجتماعی یافته است. انحراف در آئین‌های عزاداری از حیث شکل و محتوا، تنها یکی از بروندادهای ولنگاری فرهنگی/مذهبی در عراق است که قبل از این در ایام عزاداری محرم شیوع یافت و مع‌الاسف مدتی است از تحریف تاریخ صدر اسلام گذشته و به مرز اهانت علنی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا علیها سلام رسیده است. عجیب آنکه در تمام این سال‌ها، متولیان حوزه علمیه نجف، برنامه‌ای برای مدیریت فضای فتنه‌گون عراق نداشته و بلکه به تئوریزه کردن این بی‌تفاوتی و بی‌عملی پرداخته است! عجیب‌تر آنکه برخی ، همصدا با بعضی ، حوزه فعلی نجف را مدینه فاضله و الگوی تمام حوزه‌های علمیه شیعی _حتی قم_ برشمارده‌اند! از نگاه سکولارها، مزیت نسبی حوزه نجف، سیاست‌پرهیزی و بلکه سیاست‌ستیزی بوده و همین موجب شده این حوزه در امر تبلیغ دین توفیق حداکثری یابد! اما ورای این تحلیل‌های آبکی و انتزاعی، واقعیت‌های عینی حکایت دیگری دارد! واقعیت آن است که سکولار شدن حوزه نجف موجب شده بزرگ مرجع عراق یعنی آیت‌الله العظمی سیستانی نیز در میان این جماعت، غریب افتد و قدرش ناشناخته بماند. واقعیت آن است که هر عنصر نامطلوبی امروز می تواند به نام دین علم مرجعیت و راهبری بلند کند و دکان دونبش برای فریب مردم باز کند! واقعیت آن است که سیاست‌گریزی عارضی نجف، نه فقط حیثیت و هویت این حوزه مقدسه، که دیانت مردم عراق را نیز شدیدا به مخاطره انداخته و عراق را بیش از هر زمان دیگری به بستر نضج‌گیری مبدل سازد. پرسش آن است که سوداگران سکولاريسم حوزوی که در قم به ادنی بهانه‌ای تا مرز شهرآشوبی پیش می‌روند، چگونه است از یک طرف حوزه نجف را در مقابل قم بعنوان مدینه فاضله معرفی می‌کنند و همزمان در مقابل انفعال و سکوت و انزوای این حوزه در مقابل (ع)، زبان در کام درکشیده‌اند؟! برخلاف پروپاگاندای رسانه‌ای سکولارها، سرشت حوزه هزارساله نجف همواره با سیاست و مبارزه و قیام گره خورده است و از آن جمله، اگر زمانی آن حوزه با همت شیخ‌الطائفه و دیگر اعاظم به تولید تراث حدیثی و سایر میراث معنوی، از جمله احیای شعائر حسینی، موفق می‌شود یکی از عوامل مهم آن مسئله حکمرانی و به طور مشخص حکومت بویهیان شیعی ایرانی است. در طول تاریخ آنچه نشان‌گر و عامل جهانی‌شدن آوازه و دامنه تاثیر حوزه مقدسه نجف بوده، همانا و مجاهدت‌ سازمان‌یافته در امر تحقق دین است. از این رو به هر میزان که در اقامه امر دین توفیق داشته، در میان شیعیان و مسلمانان و بلکه جهانیان اعتبار و آبرو داشته و در تحولات اجتماعی، محل اعتنا قرار گرفته است. سکولارهای حوزوی که نجف را منفعل و بی‌عمل می‌خواهند در بهترین حالت، مصداق دوست جاهل هستند که مسیره انزوای بیشتر و حذف این حوزه مقدسه را پیش گرفته‌اند! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
201022_0750.mp3
17.09M
🎙بشنوید|| پاسخ تفصیلی جناب آقای به اظهارات اخیر جناب آقای در نفی ضرورت ▫️سخنان جناب آقای استاد احمدی شاهرودی در نفی ضرورت و اطلاع از ! 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/10387 ▫️سخنان تعدیل شده و توضیحات پسینی جناب آقای احمدی شاهرودی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/10385 ▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان جناب آقای احمدی شاهرودی را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386 🔴حاشیه روزنه آنگونه که پیش از این نیز در روزنه تأکید شد، مخاطب اصلی سخنان جناب آقای احمدی شاهرودی، مجموعه‌هایی مانند و بوده‌اند و انتظار آن بود که این قبیل مجموعه‌ها ضمن پاسخ تفصیلی به اظهارات مربوطه، به دفاع از جایگاه و مأموریت سازمانی مجموعه خویش بپردازد. از این جهت اقدام بهنگام ریاست پژوهشگاه فقه نظام قابل تقدیر است. اکنون باید منتظر پاسخ و شخص جناب آقای به اظهارات اخیر باشیم. واقعیت آن است که این مراکز گاه با بودجه عمومی و گاه با وجوهات شرعیه اداره می‌شوند و قطعا تأسیس این قبیل مجموعه‌ها از فلسفه محکمه‌پسند و کارآمدی قابل دفاع برخوردار است. کمترین حق حوزویان اطلاع تفصیلی از این امور است تا خدای ناکرده آن شبهات در اذهان مستقر نگردد. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
4_5837169943233169922.ogg
665K
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی! ▫️چه نیازیه طلبه تفسیر و عقاید بخواند؟! ▫️ اگر مردم سوال کردند می گوییم نمی دانیم! مگه شما چشم پزشکی بلدید؟! نه! لازم نیست! ▫️بخشی از جلسه درس اصول(۱۲ خرداد ۱۴۰۰) به بهانه اظهارات جنجالی اخیر ایشان. 🔶حاشیه روزنه این قبیل اظهارات اختصاص به این استاد محترم ندارد و تعدادی از اساتید محترم در متن حوزه هستند که با انگیزه‌های مختلف در امر مطالعات تخصصی طلاب _حتی در یادگیری عقاید و تفسیر_ به طور جدید تشکیک می‌کنند. به راستی آیا تضمینی هست اگر طلاب قرآن را در سال‌های اولیه نیاموزند بعدا به سراغ این سرچشمه تمام معارف اسلامی بروند؟ چه تضمینی هست با نسخه این اساتید محترم، مجتهد متعمق در فقه و اصول تربیت شود؟ خوب است جناب استاد احمدی شاهرودی کارآمدی ایده تربیتی_تحصیلی خود را تبیین کنند تا انتزاعی بودن این ایده‌ها متبادر نشود! به راستی، بزرگان امامیه که در سایه انس با قرآن کریم تمام مراحل طلبگی را تا عالی ترین سطوح علوم و معارف اسلامی طی کرده‌اند، با کدامین الگو تربیت شده‌اند؟! شاید برخی تصور کنند این قبیل نسخه‌ها برخاسته از روش سنتی حوزه است، اما مطالعه احوالات و اظهارات بزرگان خلاف آن را اثبات می‌کند و با کمال احترام باید عرض شود این قبیل توصیه‌ها، شهرت و کلیت ندارد. و البته در جای خود قابل احترام است؛ اگرچه قابل تعمیم نیست! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدی‌شاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی! ▫️چه ن
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/ ۱ 🔹امیررضا علی نقیان: سلام علیکم صبحتون بخیر. اشاره کردید که اظهارات استاداحمدی شاهرودی از شذوذات است‌.وحوزه سنتی اینطور نیست.. ببخشید چند نکته: اولا علامه طباطبایی در چه دورانی مشغول نگاشتن تفسیر المیزان شدند؟ جواب:دورانی که تفسیرقرآن در حوزه در محجوریت بود. از دوران علامه وشهید مطهری هم این مهجوریت ادامه داشته.. همین الان تقسیر قرآن چه جایگاهی در دروس حوزه دارد؟ جواب:درسی فرعی وحاشیه ای که با جزو حل میشه. همین الان کسی قصد داشته باشه تفسیر تخصصی بخونه باید چیکارکنه؟ جواب:صبح ها فقه واصول اگر وقت شد بعداز ظهر هم برو موسسه تفسیربخونید. لطفا با خودمون رو راست باشیم‌. تنها درس مورد قبول حوزه: فقه واصول شیخ وآخوند. ممنونم 🔶پاسخ روزنه سلام علیکم ضمن تشکر از نکات شما موضوع بحث بر سر ضرورت و زمان ورود به علومی مانند عقاید و تفسیر در مسیر طلبگی است. لزوما بحث بر سر ورود به رشته تخصصی تفسیر نیست! تمرکز بر فقه و اصول نیز لزوما رقیب یا بدیل یا نافی فراگیری سایر علوم نیست. بحث بر سر آن است که آیا رسیدن به قله‌های فقه و اصول، باید در فرایندی منهای فراگیری علوم راهبردی مانند اصول عقاید و تفسیر تعریف شود؟! اگر چنین است، واقعا این امکان وجود دارد؟ آیا بزرگان امامیه همین مسیر را طی کرده‌اند و لزوما بعد از گذراندن سطوح عالیه فقه و اصول وارد این دانش‌ها شده‌اند؟! @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۲ سلام علیکم. این طلبه حقیر درد دلی داشت که جز با بی نشانی امکان مطرح کردن نداشت. باید بگویم مشکل از آنجا آغاز شد که روش سنتی حوزه جایش را به نمره و حضور و غیاب و اجبار حضور دارد. نظام سنتی حوزه مدرن شد. خوب مدرن شدن ( البته منظور روشمندی و دقت در چگونگی و جزییات به عنوان اصول بنیادین دنیای مدرن است و نه نگرشی که اندیشه های بسط یافته در عصر مدرن را هم جزیی از آن میشمارند) محاسن و معایبی داشته. محاسن که طی قرن اخیر بسیار مورد بخث بوده اما معایب بی توجهی به خروجی حوزه است. نظام سنتی حوزه چون اجبار بر گذراندن دروس با تعدد خاص نبود و بعد چند سال و با گذشت دروس سطح طلبه فراغت زیادی داشت همه قرار نبود که فقیه شوند. بلکه برخی خودشان را با سرعت اساتید هماهنگ میکردند و مستعد بودند و برخی کنار فقه به قرآن و تفسیر و تبلیغ میپرداختند. نظام نوین حوزه همه طلبه ها را چنان مشغول فقه میکند که کسب مهارت های تبلیغی یا تفسیری برایشان در حاشیه است. مگر قرار است همه مجتهد شوند. بنده و دوستانی که بخش قابل توجهی از عمرم را در بررسی شیوه های تبلیغ مسیحیت بهاییت و دیگر فرق گذراندم. شهادت میدهم که اگر طلبه مهارت تبلیغ نداشته باشد برای جامعه خسارت بار است. یادم هست خودم که طلبه بودم وقتی با منطق ارسطویی در پایه دوم آشنا شدم در کوچه و بازار سعی میکردم با مردم جدل کنم تا مهارت به دست بیاورم. چه افرادی را که آزرده ام. مهارت تبلیغ چیز شاخ و دم داری نیست بلکه ابتدای آن آشنایی با جایگاه درست نصیحت موعظه جدل و دیگر رفتارهایی است که یک مبلغ باید بداند با اتکا به قرآن و سیره. آموزش در دنیای مدرن دیکانستراکشن هم دارد یعنی ساختار زدایی. یعنی اگر دانشجویی مستعد بود یک استاد تمام میتواند تشخیص دهد که همه مقاطع را نخواهد و مستقیم مثلا از کارشناسی به دکترا برود. آقایان مدافع مدرن شدن حوزه آیا حاضرند اگر مراجع عظام طلبه ای را مستعد دید این همه بار مطالب تکراری را از دوش او بردارند و یکباره به سطح چهار برود. پس طرفداران مدرن کردن حوزه آن را هم ناقص مدرن کردند. در خصوص موضوع شناسی و قرآن نیز درد همان درد است و ریشه در همان مدرنیزه کردن حوزه دارد. یکی از دوستان چه نکته سنج بود که گفت طلبه ای که تخصص در تفسیر و عقاید ندارد باید بگوید من چیزهایی بلد هستم ولی متخصص نیستم اینکه بگویبم طلاب فقه و اصول بخوانند و اصلا عقاید و تفسیر نخوانند اصلا شدنی است؟ تفسیر قران را اگر هر طلبه ای جدی بگیرد در فقهشان هم اثر دارد. حتی شناخت تاریخ اسلام و مسلمین و شرایط اجتماعی قرون نخست، در فتوای فقیه اثر دارد. آیا اطلاعات تاریخی و اجتماعی حضرت آقا امام خامنه ای از سیره حضرات معصومان و حواشی تاریخی آن در صدور فتوای ایشان موثر نبوده؟ @rozaneebefarda
1_688169901.mp3
17.76M
🎙بشنوید|| صوت سخنرانی آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جامعه مدرسین علیه سکولاريسم حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹گزیده سخنان جناب آقای در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد: انقلاب اسلامی از دل حوزه های علمیه نشأت گرفته است. حوزه کاری کرده کارستان، حوزه های علمیه، مراجع و علما و در راس آن حضرت امام قدم در وادی گذاشتند که به خوبی از عهده آن برآمدند. اهداف ما گرایش به معنویت بود، ما احساس می‌کردیم اگر مساله به همین صورت پیش رود چیزی باقی نخواهد ماند، امام فریاد برآوردند، نهضت را مردمی اعلام کردند؛ وعده عدالت اجتماعی و ارزش های دینی به مردم دادند، روحانیتی که این فاکتورها مدنظرش بود احساس کرد در سایه تشکیل حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی قابل تحقق است. اولین توصیه این اجلاسیه این است که روحانیتی که با همه سختی‌ها، زندان‌ها و تبعیدها در صحنه بوده، همچنان در صحنه است؛ ما به این باور رسیده ایم که دین از سیاست جدانیست، سیاست در متن دین ماست، دین با سیاست همراه است، نمی‌شود تنها در امور فردی برای احیای ارزش‌ها تلاش کنیم. پیام اجلاسیه این است نکند برخی از روحانیون با عده‌ای همنوایی کنند یا به خاطر فشارهایی که دیده می شود منفعلانه برخورد کنند و ریشه را بزنند و بگویند دین از سیاست جداست، این که عده ای که خودشان در ایامی در مصدر امور بودند، اگر بخواهند نغمه‌هایی سر دهند، این درست نیست. این که عده ای شعار مسجد و محراب برای حوزه و روحانیت سر دهند، با فلسفه حوزه های علمیه و رسالت علما که دنباله روی انبیا و اولیای الهی هستند، سازگار نیست، اگر این گونه بود که این همه جنگ ها بر مولا علی(ع) تحمیل نمی شد. پیام اجلاسیه این است که روحانیت بر سر عهد و پیمان خود بماند تا بتوانیم به مسیر ادامه دهیم، رسیدن به عدالت اجتماعی و رضایت مندی مردم کار ساده ای نیست، اما روحانیت با همان استواری در صحنه می ماند تا رسیدن به مرز نهایی که تمدن اسلامی است. روحانیت در کنار مردم با هدایت و رهبری رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تا رسیدن به افق ها این مسیر را ادامه خواهد داد و این پرچم را به دست حضرت ولیعصر(عج) خواهد سپرد. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را تکذیب کرده است! برخی به دنبال احیای تز رضاخانی جدایی دین از سیاست هستند! پاسخ صریح جناب آقای به اظهارات اخیر آقای در باب جدایی حوزه از سیاست قابل تأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 سخنان جناب آقای (نایب رییس جامعه مدرسین) در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد: ▫️ مقام معظم رهبری اهمیت جهاد تبیین را به خوبی تبیین کردند، البته در اینجا نکات زیادی وجود دارد، از جمله جهاد تبیین در قرآن، روایات و سیره و روش امامان که اعزه محترم باید به تبیین ابعاد مختلف آن بپردازند. ▫️علما و روحانیت را طلایه داران و پیشگامان نهضت جهاد تبیین هستند. جهاد تبیین دو بخش ایجابی و سلبی دارد؛ رسالت تبیینی که انبیای الهی و اولیا داشتند هم نفی داشت و هم اثبات، نمی شود ما اثبات را داشته باشیم اما نفی را نه. ▫️تبری جلوه سلبی جهاد تبیین است؛ اساسا لااله الا الله از تبری شروع می شود، امام هم از تبری از رژیم شاه و آمریکایی‌ها شروع کرد، با این کار نظام اسلامی شکل گرفت. ▫️از ابتدای انقلاب اسلامی، انقلاب ما گرفتار شد. شهید مطهری به جنگ این التقاط رفت و با این نگاه آثار زیادی را به چاپ رساند، منافقین به صحنه آمدند و همه چیز دین را هدف قرار دادند؛ پرورش‌دهندگان فرقان که شهید مطهری را به شهادت رساندند، هنوز در حال خط دهی هستند. ▫️[بازخوانی بخش‌هایی از فرمایشات حضرت امام و رهبری درباره مروجان اسلام آمریکایی و التقاطی]. این تفکر امروز هم هست، البته مردم به صحنه آمدند و زیربنای تفکرات اینها که تفکرات همان جریانی است که امام در صحیفه در رابطه با نهضت آزادی گفتند، قصه جهاد تبیین تنها قصه یک جریانی که نه ماه بود و رفت نیست. ▫️[در پاسخ به اظهارات سخنرانان نشست صد سالگی حوزه، از جمله آقای مصطفی محققداماد، که برخی از سخنرانان آن خط جدایی حوزه از سیاست را دنبال کرده‌اند] اینها روی شان نمی‌شود که بگویند جدای دین از سیاست، می گویند جدایی حوزه از سیاست، اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین را تکذیب کرده است، این جهاد تبیین بسیار مهم است. ▫️کسانی در پی احیای تز رضا خانی جدایی دین از سیاست هستند، ما معتقدیم حوزه فراتر از جناح ها و گروه ها است، اما چه کسی گفت حاج شیخ عبدالکریم در سیاست نبود، سیاست تنها درگیری نیست، مؤسس حوزه علمیه قم در دل سیاست بود و مدبرانه عمل کرد. ▫️اینها می خواهند حوزه را نظام جدا کنند، طلبه خوب، خطیب خوب و امام جماعت خوب را افرادی می دانند که در حمایت از انقلاب تقیه کند، هدف این است، ما به همراه امام عظیم الشان همراه علمی که ایشان برافراشتند خواهیم ماند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدی‌شاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی! ▫️چه ن
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۳ 🔹شمس آبادی: سلام علیکم شواهد عینی و مصداقی شما بر اینکه سیره بزرگان غیر از مطلبی است که آقای احمدی شاهرودی می گوید در فراگیری «علم» تفسیر و کلام چه هست؟ @rozaneebefarda
ضرورت قرآن‌آموزی در حوزه از نگاه پاسخی به اظهارات جناب آقای استاد احمدی شاهرودی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔲 شهید ثانی رضوان الله علیه در منیة المرید در قسمت آداب متعلم علوم دینی می‌فرماید: ▫️و کان السّلف لا یعلّمون الحدیث و الفقه إلا لمن حفظ القرآن. ▫️و إذا حفظه فلیحذر من الاشتغال عنه بغیره اشتغالا یؤدی إلی نسیان شیء منه أو تعریضه للنسیان بل یتعهد دراسته و ملازمه ورد منه کل یوم ثم أیام ثم جمعه دائما أبدا. ▫️و یجتهد بعد حفظه علی إتقان تفسیره و سائر علومه. 🔹علماء سلف مرامشان آن بود که فقه و حدیث را بغیر حافظ قرآن نمی آموختند. 🔹و کوشش کند که در تعقیب حفظ کلام اللّه از و سایر علوم قرآن برخوردار گردد. ▫️منیةالمرید، ص۲۶۴. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
وقتی عنصر برجامی رادیکال و افتراق‌طلب، ژست معلم اخلاق می‌گیرد و به درس اخلاق می‌دهد! ▫️روشنگری شجاعانه امام جمعه موقت تهران و نائب رئیس محترم جامعه مدرسین علیه سکولارهای حوزوی و خصوصا مواضع انحرافی ، به کام غرب‌اندیشان گران آمده است و احتمالا در روزهای آتی با موجی از تهاجمات ناجوانمردانه علیه ایشان مواجه باشیم. موج رسانه‌ای احتمالی، در شناخت شبکه رسانه‌ای، سیاسی و عقبه حوزوی دگراندیشان و غرب‌گرایان بسیار مؤثر است. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| پاسخ تفصیلی جناب آقای #حاج‌ابوالقاسم به اظهارات اخیر جناب آقای #احمدی‌شاهرودی در نفی ضرورت
پاسخ و رئیس پژوهشگاه فقه نظام به اظهارات اخیر جناب استاد 🔹مشاهده فیلم کامل اظهارات طرفین در 👇 اینجا 🔹مطالعه متن کامل پاسخ آقای حاج‌ابوالقاسم در 👇 اینجا 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053