eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
اجتماع عظیم حوزویان در تجدید میثاق با مقام معظم رهبری و محکومیت فتنه اخیر ❄️روزنه؛خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
آیت‌الله اراکی تجمع فیضیه.mp3
32.77M
🎙بشنوید|| صوت کامل سخنرانی آیت‌الله اراکی در اجتماع عظیم حوزویان در تجدید میثاق با مقام معظم رهبری و محکومیت فتنه اخیر ❄️روزنه؛خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
✍ نوشته شهید آرمان علی وردی 🔰 در نشریه فرهنگی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره) 🔸 بازنشر به مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی ---------- 📣 کانال شهید آرمان علی‌وردی @shahid_armanaliverdy
درنگی در نحوه بازتاب رسانه‌ای تجمع بزرگ حوزویان در مدرسه فیضیه یادداشت وارده ابوالقاسم کریمی در هوای نسبتا سرد سه شنبه 15 آذر حوزویان با جمعیتی پرشور در حیاط مدرسه مبارکه فیضیه‌ حماسه‌ای آفریدند. تا هم از نظام اسلامی و رهبر بزرگوار انقلاب حمایت کنند هم اغتشاشات و حرمت شکنی‌ها را محکوم کنند. پیامی برای دلگرمی مسئولین و رعبی در دل دشمنان داشتند. اما برای رسیدن به تصویری روشن از میزان تاثیر این حضور در عصر رسانه‌ مروری بر بازخورد این تجمع در رسانه ملی کافیست!! بخش خبری ساعت 14: خبر اول: افزایش میزان مصرف گاز – خبر دوم: هواشناسی – خبر سوم: کاهش ده هزار تومانی قیمت مرغ- در نهایت خبر چهارم(در دقیقه14) تجمع حوزویان در مدرسه فیضیه حدود 2 دقیقه بخش خبری 20 و30: حتی دریغ از اشاره‌ای!!! بخش خبری ۲۱ خبر اول: دیدار رهبر بزرگوار انقلاب- خبر دوم حضور رئیس مجلس و قوه قضائیه در دانشگاه‌ها – خبر سوم حضور شهردار تهران در دانشگاه- خبر چهارم(دقیقه 24 خبر) تجمع حوزویان در حدود 2 دقیقه. حال با این سطح انعکاس در رسانه ملی، میزان اطلاع و انعکاس آن برای سران قوا، فرماندهان نظامی، شورای عالی امنیت ملی چقدر است؟ راستی انعکاس آن برای دشمنان داخلی و خارجی و رسانه‌هایشان چقدر است؟ اصلا خبر دار شدند؟ کاش این موضوع مورد توجه برگزار کنندگان این تجمع قرار می‌گرفت. بلکه در آینده فکری بشود برای نحوه بازتاب این قبیل اتفاقات مهم حوزوی. حیف است این قبیل اجتماعات باشکوه حوزویان انقلابی و مردمی، به طور ضعیف و کمرنگ بازتاب یابد. باید برای افزایش ضریب تأثیر اقدامات انقلابی حوزویان اندیشه کرد.... @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است رهبر انقلاب: 🔸رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است. اگر در فهم مستمر این تغییرات و ممانعت از اثرگذاری منفی آنها دچار ضعف و عقب‌ماندگی شویم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترینِ این خسارات است. 🔹مهندسی صحیح فرهنگی کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی است. هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصه‌هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است. 🔸مهندسی فرهنگی موجب روشن شدن تکالیف دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، آموزش عالی،‌ مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکل‌های مردمی است و اگر اینگونه دستگاهها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد. ۱۴۰۱/۹/۱۵ 🔍 مشروح خبر👇 https://khl.ink/f/51469
هر شب دلم به گفتن یک فاطمه خوش است زهراست ، یادگاری نور خدای من خورشید صبح و ظهر و غروب سرای من پرواز می کنیم از این خانه تا خدا من با دعای فاطمه او با دعای من ما نور واحدیم ، نه فرقی نمی کند من جای او بتابم یا او جای من مست تجلیات خداوندی همیم من با خدای اویم و او با خدای من یک طور حرف می زند انگار بوده است در ابتدای خلقت و در ابتدای من دنیا ! تمام آنچه که داری برای تو یک تار موی خاکی زهرا برای من کاری که کرد فاطمه کار امام بود زهراست پس علی من و مرتضای من ما یک سپر برای جهازش فروختیم چیزی نبود تا که بمیرد به پای من هر شب دلم به گفتن یک فاطمه خوش است از من مگیر دلخوشی ام را خدای من علی اکبر لطیفیان @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 انقلاب با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔹اینکه ساختار باید بازسازی انقلابی شود به این علت است که انقلاب اسلامی بواسطه رهبری امام(ره) و حرکت مردم، معجزه‌گر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد. 🔸فرهنگ «ما نمی‌توانیم» یکی از گزاره‌های غلط حاکم بر جامعه‌ی قبل از انقلاب اسلامی بود. انقلاب با سازندگی و حرکت‌های خلاقانه این ذهنیت را به تدریج تغییر داد که نتیجه آن انجام کارهای بزرگی همچون ساخت سدها، نیروگاهها، بزرگراهها، تجهیزات صنایع نفت و گاز و بسیاری از زیرساختها به‌دست متخصصان جوان داخلی بود. 🔹فرهنگ «شیفتگی به غرب» و حتی استفاده از لغات فرنگی یکی دیگر از گزاره‌های فرهنگی غلط حاکم بر جامعه بود که انقلاب اسلامی موجب تغییر این گزاره نادرست و تبدیل آن به فرهنگ «اعتراض به غرب» شد. ۱۴۰۱/۹/۱۵ 🔍 مشروح خبر👇 https://khl.ink/f/51469
⚫️تحصن خیل عظیم بانوان انقلابی در قم مقدس/ تحصن پور شور همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔹امروز چهارشنبه مورخ ۱۶ آذر روز هفتم تحصن تحصن بانوان مدافعان حریم خانواده @tore_sina https://eitaa.com/joinchat/911081556C963c6f7595
هدایت شده از ریحانه
تشرف جبرئیل خدمت حضرت زهرا.mp3
3.87M
🎙بشنوید | بغض رهبر انقلاب هنگام تعریف ماجرای تشرف مکرر جناب جبرئیل به خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها. این کلیپ صوتی را با 🎧 بشنوید. 🗓 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ 🌱 @khamenei_Reyhaneh
سخنرانی-منتشر-نشده-از-امام-خامنه-ای-پیرامون-حضرت-زهرا-سلام-الله-علیها.mp3
8.47M
🎙 سخنرانی کمتر شنیده شده درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام/ مشهد مقدس 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپ تصویری: «مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام» 🏴 ▪️گذشت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از حق خود، برای بقای اصل اسلام ✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: ▪️حضرت امیر علیه‌السلام شمشیر را برداشت، خواست برود مطالبه حق فاطمه علیهاالسلام را بکند. اذان را شنید. [به فاطمه علیهاالسلام] گفت: «می‌خواهی این اذان پابرجا باشد یا می‌خواهی بروم و بکشم کسانی را که مخالفت با نورالله، با فاطمه، می‌کنند؟». ▪️[حضرت فاطمه علیهاالسلام] گفت: «نه! می‌خواهم اذان [پابرجا] باشد؛ اسلام صوری باشد». ▪️همان اسلام صوری را مراعات‌کردن، کار را به جایی رساند که [با وجود این روایت که دارد] «إِرتَدَّ النَّاس بَعد رَسُول اللهِ إِلَّا ثَلَاثَة؛ مردم بعد از پیامبر به ورطه ارتداد (و انحراف از مسیر حق) افتادند، مگر سه نفر»، آن «ثلاثه»[١]، به‌اندازه مثلاً پانصد میلیون شد. 🔻تقیّه این کارها را کرد. و الّا اگر از همان اول، به سب و طعن و اینها مشغول می‌شدیم، کجا [تعداد شیعیان] زیاد می‌شد؟! همین زیاد‌ی‌ها هم از دست می‌رفتند! 📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، آبان ١٣٨٧ : 1. در برخی از نقل‌ها عبارت «یا چهار نفر، یا پنج نفر» نیز در ذیل روایت آمده است. 💻 مشاهده این فیلم و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت الله بهجت(ره):🔻 http://bahjat.ir/fa/content/10443 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه‌خوانی در مصیبت حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیر آمدم! در داشت می‌سوخت.‌.. ما عشق را پشت در این خانه دیدیم. زهرا در آتش بود، حیدر داشت می‌سوخت... 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی حاج قاسم سلیمانی از حضرت زهرا سلام الله علیها می‌گوید و می‌گرید.... 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی : برکات کوخ فاطمه زهرا سلام الله علیها عالم را پر از نورانیت کرده است ▫️«شاید بسیاری گمان کنند که‏‎ ‎‏رفاه مادی و دارا بودن در بانک‌ها، اموال، یا دارا بودن زمین‌ها یا پارک‌ها و امثال این‌ها برای‏‎ ‎‏انسان سعادت می‌آورد. این یک اشتباهی است که انسان می کند.‏ ▪️انسان گمان می‌کند سعادتش به این است که چند تا باغ داشته باشد، چند تا ده داشته‏‎ ‎‏باشد، در بانک‌ها سرمایه داشته باشد، در تجارت چه باشد، شاید انسان این گمان را‏‎ ‎‏می‌کند، لکن ما وقتی که ملاحظه می‌کنیم و سعادت‌ها را سنجش می‌کنیم، می‌بینیم که‏‎ ‎‏سعادتمندها آن‌هایی بودند که در کوخ‌ها بودند. آن‌هایی که در کاخ‌ها هستند سعادتمند‏‎ ‎‏نیستند. ▫️آن مقداری که برکات از کوخ‌ها در دنیا منتشر شده است هیچ در کاخ‌ها پیدا‏‎ ‎‏نمی‌شود. ما یک کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا ـ‏‎ ‎‏سلام الله علیها ـ است. از این کوخ‌ها هم محقرتر بوده لکن برکات این چی است؟ برکات‏‎ ‎‏این کوخ چندنفری آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تا‏‎ ‎‏انسان به آن برکات برسد. ▪️این کوخ‌نشینان در کوخ محقر، در ناحیه معنویات آن‌قدر در‏‎ ‎‏مرتبه بالا بودند که دست ملکوتی‌ها هم به آن نمی‌رسد؛ و در جنبه‌های تربیتی آن‌قدر بوده‏‎ ‎‏است که هرچه انسان می‌بیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، این‌ها از برکت آن‌هاست.»(1فروردین1362-صحیفه امام ج17 ص372) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 | تا می شود شبیه حضرت زهرا سلام الله علیها شوید لینک عضویت 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ربایش و قتل مولوی عبدالواحد بعد از مواضع صریح در دفاع از انقلاب و نظام اسلامی در دیدار با نماینده رهبری! 🔹 مولوی عبدالواحد ریگی امام جمعه اهل سنت مسجد امام حسین شهرستان خاش از مولوی‌های شاخص منطقه و استان سیستان و بلوچستان ظهر پنجشنبه ربوده و به طرز نامعلومی به قتل رسیده است. 🔹این واقعه نقطه عطفی در تحولات بلوچستان خواهد بود و قطعا و تیم رادیکال او را در موضع انفعالی قرار می‌دهد. آنها باید پاسخگوی خون ریخته شده باشند.... 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فقه خوارجی و حمایت از جلادان [ص١ از ٣] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اقدامات ضدامنیتی تروریست‌ها و برخی فریب‌خوردگان در اغتشاشات اخیر جمع زیادی از اقشار مختلف مردم و همچنین نیروهای حافظ امنیت را مجروح ساخت یا به فیض شهادت رساند و در مقابل نیروهای خدوم اطلاعات و امنیت کشور با جانفشانی و فعالیت مجاهدانه حربه‌های ضدامنیتی را خنثی ساختند و قهرا محاربان، باغیان و جنایتکاران را به دست قانون سپردند و قوه قضائیه نیز با بخشی از دستگیرشدگان مماشات کرد و برخی دیگر را محکوم به اعدام یا سایر احکام قضایی نمود. از ابتدای شکل‌گیری اغتشاشات مسئولین نظام در سطوح مختلف به‌دلایل گوناگون به نرمش و تسامح با دستگیرشدگان پرداختند اما بر خلاف انتظارات نه‌تنها جریان غرب‌زده و اتباع حوزوی و غیرحوزوی‌شان این نرمش و تسامح را ندیده گرفتند بلکه به‌عکس امروز طلب‌کارتر از گذشته با سر هم کردن چند فقره فقهی یا مطلب شبه‌حقوقی نظام را متهم به برخورد بی‌رویه با باغیان و محاربان و جانیان می‌کنند و پروژه «عوض کردن جلاد و شهید» را نه از سال‌های بعد که از امروز آغاز کرده‌اند. بخشی از این افراد از جمله همان کسانی هستند که از ابتدا با موضع‌گیری غلط و تحریف‌آمیز خود آتش اغتشاش را شعله‌ور ساختند و چه بسا در صورت پاسخ‌گویی به مطالبه جریان حوزوی انقلابی و برخورد قضائی با این عناصر، امروز امثال محمد محلاتی بار دیگر امنیت روانی مردم را مشوش نمی‌کردند و هزینه اضافه برای ملت نمی‌تراشیدند. محمد محلاتی در دو یادداشت اخیر خود، مجددا از موضع «وکیل البغاة و المحاربین» سخن گفت و با تحریف موضوعات و احکام فقهی به محاربه شبه‌علمی با نظام اسلامی پرداخت. آخرین تحریفات محمد محلاتی را در سه ناحیه پی می‌گیریم: ١. تحریف موضوعی ۲. تحریف حکمی ٣. تحریف مصداقی ١.تحریف موضوعی ١.١. اخذ قید «قتل» در مفهوم باغی محمد محلاتی در تعریف «بغی» می‌نویسد:«خشونت‌هایی که توسط گروه‌ها و سازمانهای مسلح انجام می‌شود. سازمان‌هایی که به هدف براندازی حکومت و یا ضربه زدن به آن از راه به قتل رساندن افراد موثر حکومت تشکیل می‌شود...[این گروه] در فقه "فئه باغیه" نامیده می‌شود.» محمد محلاتی در مقام تعریف «بغی» و «اهل بغی» قید «قتل افراد مؤثر حکومت» را اضافه کرده است اما دلیل فقهی روشنی برای این تقیید وجود ندارد و مخاطب عام گمان می‌کند که تنها افرادی که اقدام به قتل سران و مؤثرین حکومت می‌زنند «باغی» هستند و اگر جماعت آشوب‌طلب به افراد مؤثر حکومت (که انصراف دارد به خواص و نخبگان حکومتی شناخته‌شده) کاری نداشتند اما مدافعان مظلوم امنیت و عناصر کفِ میدانِ نظام را به شهادت رساندند یا اساسا اقدام ضدامنیتی‌شان به قتل افراد منجر نشد موضوع باغی بر آن‌ها صدق نمی‌کند. شکی نیست که انگاره القا شده از جانب محلاتی باطل است. شیخ طوسی در تعریف اهل بغی می‌نویسد:«كلّ من خرج على إمام عادل، و نكث بيعته، و خالفه في أحكامه، فهو باغ، و جاز للإمام قتاله و مجاهدته»(النهایة، ص296، همچنین: ر.ک: المؤتلف من المختلف، ج2، ص377، سرائر، ج2، ص16، شرائع، ج1، ص307) طبق این تعریف خروج بر حکومت امام عادل و شکستن بیعت با او و مخالفت علنی با وی «بغی» محسوب می‌شود و قید مورد ادعای محلاتی نیز در این تعریف جایی ندارد. ١.٢. اخذ قید «پراکندگی» در مفهوم باغی محمد محلاتی می‌نویسد:«خشونت هایی که توسط افراد معترض پراکنده...انجام می‌شود... مشمول حکم باغی نیستند و برخورد با آنها متفاوت است.» و در ادامه به کلام شیخ طوسی استناد می‌کند. متن شیخ طوسی از این قرار است:«أن يكونوا في منعة لا يمكن كفهم و تفريق جمعهم إلا بإنفاق و تجهيز جيوش و قتال، فأما إن كانوا طائفة قليلة و كيدها كيد ضعيف، فليسوا بأهل البغي»(المبسوط، ج7، ص264) محمد محلاتی با عباراتی دیگر این کلام شیخ طوسی را آورده است اما با نگاهی به همین متن، تحریف‌گری سروش محلاتی آشکار می‌گردد چه آن‌که شیخ طوسی در مفهوم اهل بغی به «پراکندگی یا عدم پراکندگی» موضوعیت نداده‌اند بلکه آنچه از دیدگاه ایشان موضوعیت دارد قوت اهل بغی است به‌گونه‌ای که حکومت را مجبور به پرداخت هزینه نظامی، آماده‌باش نظامیان و ورود نظامی به عرصه اغتشاشات کند. ظاهرا محمد محلاتی از ذکر قید «پراکندگی» می‌خواست زمینه برخورد با آشوب بغاة در اغتشاشات اخیر را از بین ببرد چراکه ویژگی ذاتی این اغتشاشات «پراکندگی محیطی و جغرافیایی» بود اما با تبیین مختصر کلام شیخ طوسی، که مستند محلاتی برای اثبات مدعایش بود، روشن شد که چنین قیدی حقیقت فقهی ندارد و همانطور که مشاهده کردیم آشوب‌های ضدامنیتی اخیر به گونه‌ای بود که جز با هزینه‌کرد نظامی، آماده‌باش گسترده نیروهای خدوم امنیتی و ورود سخت در تقابل با آشوب‌گران امکان برخورد وجود نداشت. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فقه خوارجی و حمایت از جلادان [ص٢ از ٣] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ١.٣. اخذ قید «عدم نیت مخالفت با نظام» در مفهوم محارب محمد محلاتی ظاهرا بدون آن‌که کسی از او بخواهد وکالت داعشی‌های وطنی و غیروطنی را یک‌تنه بر دوش گرفته و در این زمینه از هیچ تحریف سطحی دریغ نمی‌کند. او در موضوع محارب، که از مفاهیم ریشه‌دار در فقه اسلامی است، قیدی را ذکر می‌کند که هیچ مستند فقهی، اصولی یا حتی عقلی ندارد. او می‌نویسد: «محارب و مفسد فی الارض از جنس قطاع الطریق و اشرار خون آشام است که در صدد قتل و غارت مردم است ... ولی معترض قانون شکن در برابر حکومت موضع دارد و بدنبال استقرار نظم دیگری است و به این دلیل است که این دو کاملا از دو جنس متفاوتی هستند.» با این توصیف مفهوم «محارب» مقید به «عدم نیت مخالفت با نظام» است درنتیجه هرکس که خالصانه (!) نیت کند و در راه مخالفت با نظام اسلامی دست به هر جرم و جنایتی بزند و برای اسقاط نظام اقدام به قتل سرباز مدافع امنیت، سنگسار کردن بسیجی مظلوم، تکه‌تکه کردن افراد به ظنّ بسیجی بودن، هتک عرض نوامیس مردم به صرف چادری بودن و... کند و نیروی امنیتی را به آتش بکشد و اموال بیت‌المال را بسوزاند از نگاه محمد محلاتی نه تنها محارب نیست بلکه یک «معترض مظلوم» است و حکومت نیز حق ندارد حکم محارب را علیه او جاری کند. ای کاش مسئولین قضائی در کنار بغاة و محاربین، مفتی البغاة و المحاربین را نیز به دادگاه می‌کشاند تا مردم از شر تئوریسین‌های خشونت و حامیان داعش داخلی رها می‌شدند و زندگی عادی و به‌دور از ناآرامی را بار دیگر تجربه می‌کردند. ۴.١. اخذ قید «اهلیت» در مفهوم محارب محمد محلاتی در ادامه مطالب خود قید دیگری را به مفهوم «محارب» افزود بدون آن‌که پشتوانه فقهی روشنی ارائه کرده باشد یا لااقل به غیرجازمانه بودن و اختلافی بودن این قید اشاره کند. او در این زمینه می‌نویسد: «محارب و مفسد فی الارض از جنس قطاع الطریق و اشرار خون‌آشام است که در صدد قتل و غارت مردم است» با این حساب اگر فردی خون‌آشام نباشد آقای محلاتی وی را محارب نمی‌داند. مثلا اگر یک پزشک در جریان یک آشوب گسترده و خشونت‌آمیز دست به جنایات داعش‌گونه بزند به‌گونه‌ای که اراذل و اوباش خیابانی چنین جنایتی نداشته باشند، به صرف این‌که آن آقای دکتر «خون‌آشام» نبوده در دادگاه عدل (!) آقای محلاتی تبرئه می‌شود. فقیه بزرگ عالم تشیع، شیخ اعظم انصاری در تعریف محارب می‌نویسد: « محارب كسى است كه شمشير يا مثل آن برهنه در دست بگيرد يا عصا و سنگ، در بيابان و آبادى بگردد كه مسلمانان را بترساند، يا مال ايشان را بگيرد، يا خود ايشان را.»(صراط النجاة، ص317) همانطور که مشاهده می‌شود تعریف شیخ انصاری مطلق است و شامل «خون‌آشام‌ها» و «غیرخون‌آشام‌ها» می‌شود و فرقی نمی‌کند ترساننده مردم جزء اراذل و اشرار باشد یا آن‌که از حیث اجتماعی، اعتبار ظاهری داشته باشد اما در عین حال مرتکب افساد فی الارض نیز شده باشد. فارغ از اطلاق فوق، این تقیید محلاتی در کلمات برخی فقهای برجسته معاصر نیز به‌صراحت مردود شمرده شده است. به‌طور مثال مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت در توصیف شروط «محارب» پس از ذکر «قصد اخافه» می‌نویسند: « لازم نيست كه [محارب] اهل ريبه و فتنه باشد كه معلوم يا مظنون باشد كه اهل اين كار است، بلكه فعليت اين عمل كه اخذ سلاح به قصد اخافه است كافى است،»(جامع‌المسائل، ج5، ص328) فقیه بزرگ امامی، علامه حلی نیز اشتراط «اهل ریبة» را بنابر اصح نمی‌پذیرند:« المحارب كل من جرد السلاح لإخافة الناس في بر أو بحر ليلا كان أو نهارا في مصر و غيره. و هل يشترط كونه من أهل الريبة فيه تردد أصحه أنه لا يشترط مع العلم بقصد الإخافة.»(شرائع، ج4، ص167) بنابراین برخلاف نگاه جزم‌اندیشانه محلاتی قید مذکور نه‌تنها از مسلمات فقه امامیه نیست بلکه برخی از بزرگ‌ترین فقهای شیعه برخلاف آن نظر داده‌اند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فقه خوارجی و حمایت از جلادان [ص٣ از ٣] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ٢. تحریف حکمی محمد محلاتی پس از فارغ شدن از «تحریف موضوعی» به «تحریف احکام» می‌رسد. او با ذکر تقطیع شده و تحریف شده کلمات برخی فقها در تلاش است که اثبات کند مجازات محارب تنها در صورتی جاری می‌شود که فرد محارب قتلی مرتکب شده باشد. او نوشته خود را با این سؤال شروع می‌کند: «مجازاتِ محارب اگر مرتکب قتل نشده چیست؟» و بلافاصله به نقل از آیت‌الله خوئی می‌نویسد: « آيت الله خویی: اگر با اسلحه کشیدن فقط موجب ترس مردم شده باشد، نفی بلد می‌شود و اگر آسیبی به کسی رسانده باشد، ابتدا در حد همان جراحت قصاص می‌شود و سپس تبعید می‌گردد.»(تکملة المنهاج/ص51) مخاطب ناآشنا با متون فقهی و ناآشنا با روش تحریفات محلاتی گمان می‌کند که مرحوم آیت‌الله خوئی مجازات محارب را به ارتکاب قتل مقید می‌کنند اما متن کامل مرحوم آیت‌الله خوئی نشان می‌دهد که این پندار صحیح نیست و محلاتی یک خط از کلام ایشان را به‌کلی سانسور کرده است. بخش سانسور شده کلام آیت‌الله خوئی که تنها چند کلمه پس از استشهاد محلاتی است، از این قرار است: «... و کسی که سلاح بکشد و مال مردم را بگیرد و آنان را کتک زده و مجروح کند اما کسی را نکشد، مجازاتش در اختیار امام است. اگر خواست او را می‌کشد و مصلوب می‌سازد و اگر خواست دست و پایش را قطع می‌کند.» (تکملة المنهاج/ص51) گفتنی است ما درصدد تبیین احکام فقهی و جزئیات مجازات محارب و باغی نیستیم و هرکدام از جزئیات فوق ممکن است مانند بسیاری مسائل دیگر اختلافی باشد اما معلوم نیست این سطح از تحریف سخیف و جزم‌اندیشی در موارد اختلافی ریشه در چه مسائلی دارد. 3. تحریف مصداقی یکی از تحریفات اساسی محلاتی، که مصداق بارز عوض کردن جای جلاد و شهید است، تحریف جنایات انجام گرفته در ماه‌های گذشته و تقلیل آن به صرف «اعتراض سیاسی» است. به‌راستی آیا یک فرد سلیم‌النفس به محاربه گسترده‌ای که جوانان عزیزی همچون «روح‌الله عجمیان» و «آرمان علی‌وردی» را از ما گرفت و آرتین عزیز را دچار مصیبتی فراموش‌نشدنی و کم‌سابقه و مهلک کرد، عنوان «اعتراض» می‌دهد و تمام جلادان و جانیان این حوادث تلخ را تطهیر می‌کند؟! به‌نظر می‌رسد محمد محلاتی در مسیر ضدامنیتی استاد و مراد خود، حسینعلی منتظری، قرار گرفته است و همانطور که منتظری به تطهیر داعش دهه شصت یعنی منافقین کوردل مشغول شد، محمد محلاتی نیز امروز به تطهیر و دفاع از دواعش وحشی داخلی مشغول شده و در این راه از و نیز ابا ندارد! اعاذناالله من شرور انفسنا 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053