eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه خوارجی و حمایت از جلادان [ص٢ از ٣] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ١.٣. اخذ قید «عدم نیت مخالفت با نظام» در مفهوم محارب محمد محلاتی ظاهرا بدون آن‌که کسی از او بخواهد وکالت داعشی‌های وطنی و غیروطنی را یک‌تنه بر دوش گرفته و در این زمینه از هیچ تحریف سطحی دریغ نمی‌کند. او در موضوع محارب، که از مفاهیم ریشه‌دار در فقه اسلامی است، قیدی را ذکر می‌کند که هیچ مستند فقهی، اصولی یا حتی عقلی ندارد. او می‌نویسد: «محارب و مفسد فی الارض از جنس قطاع الطریق و اشرار خون آشام است که در صدد قتل و غارت مردم است ... ولی معترض قانون شکن در برابر حکومت موضع دارد و بدنبال استقرار نظم دیگری است و به این دلیل است که این دو کاملا از دو جنس متفاوتی هستند.» با این توصیف مفهوم «محارب» مقید به «عدم نیت مخالفت با نظام» است درنتیجه هرکس که خالصانه (!) نیت کند و در راه مخالفت با نظام اسلامی دست به هر جرم و جنایتی بزند و برای اسقاط نظام اقدام به قتل سرباز مدافع امنیت، سنگسار کردن بسیجی مظلوم، تکه‌تکه کردن افراد به ظنّ بسیجی بودن، هتک عرض نوامیس مردم به صرف چادری بودن و... کند و نیروی امنیتی را به آتش بکشد و اموال بیت‌المال را بسوزاند از نگاه محمد محلاتی نه تنها محارب نیست بلکه یک «معترض مظلوم» است و حکومت نیز حق ندارد حکم محارب را علیه او جاری کند. ای کاش مسئولین قضائی در کنار بغاة و محاربین، مفتی البغاة و المحاربین را نیز به دادگاه می‌کشاند تا مردم از شر تئوریسین‌های خشونت و حامیان داعش داخلی رها می‌شدند و زندگی عادی و به‌دور از ناآرامی را بار دیگر تجربه می‌کردند. ۴.١. اخذ قید «اهلیت» در مفهوم محارب محمد محلاتی در ادامه مطالب خود قید دیگری را به مفهوم «محارب» افزود بدون آن‌که پشتوانه فقهی روشنی ارائه کرده باشد یا لااقل به غیرجازمانه بودن و اختلافی بودن این قید اشاره کند. او در این زمینه می‌نویسد: «محارب و مفسد فی الارض از جنس قطاع الطریق و اشرار خون‌آشام است که در صدد قتل و غارت مردم است» با این حساب اگر فردی خون‌آشام نباشد آقای محلاتی وی را محارب نمی‌داند. مثلا اگر یک پزشک در جریان یک آشوب گسترده و خشونت‌آمیز دست به جنایات داعش‌گونه بزند به‌گونه‌ای که اراذل و اوباش خیابانی چنین جنایتی نداشته باشند، به صرف این‌که آن آقای دکتر «خون‌آشام» نبوده در دادگاه عدل (!) آقای محلاتی تبرئه می‌شود. فقیه بزرگ عالم تشیع، شیخ اعظم انصاری در تعریف محارب می‌نویسد: « محارب كسى است كه شمشير يا مثل آن برهنه در دست بگيرد يا عصا و سنگ، در بيابان و آبادى بگردد كه مسلمانان را بترساند، يا مال ايشان را بگيرد، يا خود ايشان را.»(صراط النجاة، ص317) همانطور که مشاهده می‌شود تعریف شیخ انصاری مطلق است و شامل «خون‌آشام‌ها» و «غیرخون‌آشام‌ها» می‌شود و فرقی نمی‌کند ترساننده مردم جزء اراذل و اشرار باشد یا آن‌که از حیث اجتماعی، اعتبار ظاهری داشته باشد اما در عین حال مرتکب افساد فی الارض نیز شده باشد. فارغ از اطلاق فوق، این تقیید محلاتی در کلمات برخی فقهای برجسته معاصر نیز به‌صراحت مردود شمرده شده است. به‌طور مثال مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت در توصیف شروط «محارب» پس از ذکر «قصد اخافه» می‌نویسند: « لازم نيست كه [محارب] اهل ريبه و فتنه باشد كه معلوم يا مظنون باشد كه اهل اين كار است، بلكه فعليت اين عمل كه اخذ سلاح به قصد اخافه است كافى است،»(جامع‌المسائل، ج5، ص328) فقیه بزرگ امامی، علامه حلی نیز اشتراط «اهل ریبة» را بنابر اصح نمی‌پذیرند:« المحارب كل من جرد السلاح لإخافة الناس في بر أو بحر ليلا كان أو نهارا في مصر و غيره. و هل يشترط كونه من أهل الريبة فيه تردد أصحه أنه لا يشترط مع العلم بقصد الإخافة.»(شرائع، ج4، ص167) بنابراین برخلاف نگاه جزم‌اندیشانه محلاتی قید مذکور نه‌تنها از مسلمات فقه امامیه نیست بلکه برخی از بزرگ‌ترین فقهای شیعه برخلاف آن نظر داده‌اند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فقه خوارجی و حمایت از جلادان [ص٣ از ٣] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ٢. تحریف حکمی محمد محلاتی پس از فارغ شدن از «تحریف موضوعی» به «تحریف احکام» می‌رسد. او با ذکر تقطیع شده و تحریف شده کلمات برخی فقها در تلاش است که اثبات کند مجازات محارب تنها در صورتی جاری می‌شود که فرد محارب قتلی مرتکب شده باشد. او نوشته خود را با این سؤال شروع می‌کند: «مجازاتِ محارب اگر مرتکب قتل نشده چیست؟» و بلافاصله به نقل از آیت‌الله خوئی می‌نویسد: « آيت الله خویی: اگر با اسلحه کشیدن فقط موجب ترس مردم شده باشد، نفی بلد می‌شود و اگر آسیبی به کسی رسانده باشد، ابتدا در حد همان جراحت قصاص می‌شود و سپس تبعید می‌گردد.»(تکملة المنهاج/ص51) مخاطب ناآشنا با متون فقهی و ناآشنا با روش تحریفات محلاتی گمان می‌کند که مرحوم آیت‌الله خوئی مجازات محارب را به ارتکاب قتل مقید می‌کنند اما متن کامل مرحوم آیت‌الله خوئی نشان می‌دهد که این پندار صحیح نیست و محلاتی یک خط از کلام ایشان را به‌کلی سانسور کرده است. بخش سانسور شده کلام آیت‌الله خوئی که تنها چند کلمه پس از استشهاد محلاتی است، از این قرار است: «... و کسی که سلاح بکشد و مال مردم را بگیرد و آنان را کتک زده و مجروح کند اما کسی را نکشد، مجازاتش در اختیار امام است. اگر خواست او را می‌کشد و مصلوب می‌سازد و اگر خواست دست و پایش را قطع می‌کند.» (تکملة المنهاج/ص51) گفتنی است ما درصدد تبیین احکام فقهی و جزئیات مجازات محارب و باغی نیستیم و هرکدام از جزئیات فوق ممکن است مانند بسیاری مسائل دیگر اختلافی باشد اما معلوم نیست این سطح از تحریف سخیف و جزم‌اندیشی در موارد اختلافی ریشه در چه مسائلی دارد. 3. تحریف مصداقی یکی از تحریفات اساسی محلاتی، که مصداق بارز عوض کردن جای جلاد و شهید است، تحریف جنایات انجام گرفته در ماه‌های گذشته و تقلیل آن به صرف «اعتراض سیاسی» است. به‌راستی آیا یک فرد سلیم‌النفس به محاربه گسترده‌ای که جوانان عزیزی همچون «روح‌الله عجمیان» و «آرمان علی‌وردی» را از ما گرفت و آرتین عزیز را دچار مصیبتی فراموش‌نشدنی و کم‌سابقه و مهلک کرد، عنوان «اعتراض» می‌دهد و تمام جلادان و جانیان این حوادث تلخ را تطهیر می‌کند؟! به‌نظر می‌رسد محمد محلاتی در مسیر ضدامنیتی استاد و مراد خود، حسینعلی منتظری، قرار گرفته است و همانطور که منتظری به تطهیر داعش دهه شصت یعنی منافقین کوردل مشغول شد، محمد محلاتی نیز امروز به تطهیر و دفاع از دواعش وحشی داخلی مشغول شده و در این راه از و نیز ابا ندارد! اعاذناالله من شرور انفسنا 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحات پیرامون جلسه جنجالی شاخ‌های اینستاگرامی در محل سازمان ورزش و جوانان: 🔹اعلام میکنم به عنوان نهاد متولی امور جوانان باید با همه اقشار جوانان با سبک زندگیهای مختلف مرتبط باشیم. نهاد متولی جوانان نه حوزه علمیه است، نه بسیج است، نه سازمان تبلیغات و نه گشت ارشاد! 🔶حاشیه روزنه مدتی ست برخی مواضع نیز مثل سمت و سوی جنجالی پیدا کرده است. این مواضع عجیب و غریب که از خاستگاه شبه‌روشنفکری بیان می‌شود، به جای آنکه قشر به اصطلاح خاکستری را جذب کند، مردم متدین و قشر حزب‌اللهی وفادار به نظام و دولت انقلابی را دلسرد می‌کند! از این گذشته؛ نتیجه این ژست‌های شما چه آورده‌ای برای نظام و دولت داشته؟! آیا توانستید اقشار زاویه‌دار را جذب و با نظام همراه کنید؟ اگر توانستید چرا در میدان جنگ رسانه‌ای اینقدر ناتوان و ناکام مانده‌اید؟ آیا جز این است که برای جلب رضایت قشر حداقل محض سنت‌گریز و ارزش‌گریز، اعتماد اکثریت قاطع ارزش‌مدار را از دست داده‌اید؟ دیگر آنکه: بسیج و حوزه علمیه بودن لیاقت می‌خواهد و اگر هر اداره‌ای از نظام بروکراسی کشور به مانند بسیج و حوزه (یعنی کم‌هزینه و پرثمر) اداره شود، کارها به سامان خواهد شد. بروید در جامعه ببینید طیف‌های مختلف مردم به کدامیک بیشتر اعتماد دارند؛ به بسیج و حوزه یا به کارگزاران روشنفکرمآب کم‌کار و ضعیف؟! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 انتشار نخستین‌بار 📹 ببینید | آیت‌الله العظمی گلپایگانی تضعیف نظام را حرام می‌دانست 🔻 روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از پیامی که آیت‌الله العظمی گلپایگانی برای ایشان فرستاده بودند 🗓 انتشار به مناسبت سالگرد رحلت این مرجع عظیم‌الشان 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴آقای مروی تولیت باید سریعا معذرت خواهی کرده و عذر این اشخاص هتاک را بخواهد اورژانسی بست نشینی امروز (شنبه) حرم رضوی بدون شرح! قضاوت با شما! 🔴همین حالا با 138 تماس بگیرین و جویا بشید چرا خادم های حرم به زور عکس شهدا رو از دست بست نشن ها گرفته و پاره کردند. این سومین بی حرمتی ظرف دو هفته از سمت خادمان استان قدس رضوی یه خواهران متدین بست نشین بود تولیت آستان های مقدس کشور در طی این دو هفته در هر شهر تکریم زائر و بست نشینیان داشته و تنها مکانی که بی حرمتی را روا داشته خادم های حرم استان قدس رضوی(شما بخوانید آقای مروی) داشته اند چطور افراد مکشفه در خیابان و دانشگاه و.... آزادانه در حال تردد و اغتشاش و حتی در حرم نیز بدون چادر و با آرایش کامل و.... می‌آید سیاست مماشات پیش گرفته اند و می‌گویند نباید چیزی گفت اما حال به خواهران محجبه و عفیفه ما هتک حرمت کرده و عکس شهدا را پاره می‌کنند؟!!! همین لحظه لطفا با روابط عمومی حرم 138 تماس گرفته و انتقاد و نارضایتی نسبت ب این هتک حرمت علنی و جسارتا ب عکس شهدا را ابراز داشته و خواستار عذر خواهی رسمی آستان قدس رضوی و حضور تولیت در بین بیت نشینان باشیم مطالبه ما از شماره 138 و پیامک به مدیر عالی حرم آقای فیضی 09128333949 هر مسلمان خیانت است قرآن و شهدا خون شهداییم قدس پاسخ گو باشد مروی موضع تان را مشخص کنین 🌐 بـزرگترین کانال مطالبـه‌ی حجاب 💠کانال یازهــرا | رسانه‌ی حجـاب https://eitaa.com/joinchat/1303511048C5d8930b351
روزنه
🔴آقای مروی تولیت باید سریعا معذرت خواهی کرده و عذر این اشخاص هتاک را بخواهد #مطالبه اورژانسی بست ن
بدون هیچ‌گونه قضا‌وت در مورد این واقعه و پیامدهای آن، تا هنگام روشن شدن ماجرا، منتظر شنیدن توضیحات مسئولان محترم حرم رضوی در این موضوع خواهیم ماند. @rozaneebefarda
تصاویری از حضور معدود زنان مکشوفه در برخی مراکز درمانی وابسته به آستان قدس رضوی رسیده که ظاهرا نیروهای حراستی آن مجموعه نیز از برخورد خودداری کرده‌اند و دلیل امتناع را عدم اجازه و دستور برای برخورد، عنوان کرده‌اند. بازهم بدون هیچ‌گونه قضاوت در مورد صحت و سقم این قبیل اخبار، تا روشن شدن کامل ابعاد مسئله و توضیحات مسئولان امر، منتظر می‌مانیم. @rozaneebefarda
مراسم وداع با پیکر مطهر طلبه بسیجی مدافع امنیت، 🔸امروز یکشنبه ۲۰آذرماه، بعد از نماز مغرب و عشاء ▫️شبستان امام خمینی(ره)، حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها ◼️ مراسم اقامه نماز و تشییع پیکر مطهر شهید: ▫️ دوشنبه ۲۱ آذرماه؛ از ساعت ۱۵ از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سمت گلزار مطهر علی‌بن جعفر(ع) @rozaneebefarda
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شناخت میرزا کوچک‌خان، شناخت تاریخ و دشمنان است ▫️دکتر سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔹اگر جامعه‌ای دچار فراموشی تاریخی شود، هویت خود را از دست خواهد داد. 🔹آمدن هنر به کمک تاریخ می‌تواند به ماندگاری حافظه تاریخی یک ملت کمک کند. @rozaneebefarda
تشییع باشکوه پیکر مطهر طلبه مدافع امنیت، @rozaneebefarda