شایسته عشق محمد(ص)
به مناسبت دهم رمضان سالروز وفات بانوی اول اسلام، امالمومنین خدیجه کبری
[صفحه ۱ از ۳]
حجتالاسلام دکتر حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
زندگی شان روئیده در زمین عشق و پیچیده با عشق بود!
عشقی که روح و علت و غایت خلقت خداوندی بود.
خداوند عشق را آفرید و هستی را در عشق پیچید و هستی سر برآورد و قد کشید. از این رو هستی و حیات در گهواره عشق متولد میشود.
چون بنیان هستی بر عشق استوار بوده و جمال ازلی حق بهانه پیدایش عالم است، چرا که جلوه و جمال متلازمند و تجلی و جلوه گری اقتضای جمال است.
هر دو عالم فروغ روی اوست
گفتمت پیدا و پنهان نیز هم(دیوان حافظ، غزل ۳۶۳)
"الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه"(نهجالبلاغه خطبه۱۰۸)
و محمد تجلی این عشق الهی است که خداوند از حب به خود او را آفرید تا تجلی خود در او بیند!
چنانچه پیامبر خدا فرمودند: "ان الله خلق آدم علی صورته"(قاضی سعید قمی شرح توحید صدوق، ج۲ص۲۳۲)
آدم مخلوق به صورت اوست یعنی مظهر جمال و جلال خداوند است و محمد صلوات الله علیه آن انسان کامل و تجلی اسم اعظم الهی، تجلی تام رخ یار است !
بدین سبب جذبه عشق و کشش عاشقی در سراسر عالم و کل اجزای هستی جاری و ساری است و هیچ ذرهای از جاذبه عشق الهی بینصیب نیست.
با این حال در قصهها جفا همواره چاشنی عشق بوده و میشود، اما بسیاریاند عشقهایی که قصه نشده و کس آن را نشنیده، چون تنیده در صفا و وفا و همراه با حیا بوده است!
اگر عشق صادق و خالص بود و پیچیده در حیا، فداکارانه و وفادارانه خواهد شد.همانند عشق پاک و ناب خدیجه و محمد!
همین عشق پاک و بیغش بود که خدیجه زن شریف و زیبای عرب با همه وجودش برای محمد فداکاری کرد و محمد برای او صادقانه و جانانه وفاداری نمود!
و بر بستر همین عشق زندگیشان آغاز شد و پیش رفت و به اوج رسید.
اگرچه آغازگر این عشق خدیجه بود و او حقیقتی و جمالی در محمد یافت که همه وجودش سرشار از عشق به حضرتش شد و در این عشق پیش قدم شد و چنان دلداده محمد گردید که نام و مرام محمد برای او دلربایی کرده و بدو بال پرواز میداد. وقتی غلامش میسره در سفر تجاری همراه محمد(ص) شد و راوی اخلاق و جمال آسمانیاش سفرش شد و از خصال و سلوک نیکو و فرزانگی و جمال والای انسانی محمد نزد خدیجه سخن گفت، چنان به وجد آمد که فرمود: بگو میسره، ادامه بده از او برایم بگو باز بگو میسره !
چنان از وصف دلدارش به شوق میآید که میسره و همسرش را آزاد میسازد!
(ر.ک:اربلی، کشف الغمه ،ج۱،ص۵۰۸)
از آنجا که عشق به انسان وارسته و کریم النفس، ثمره استکمال و استعلای روحی عاشق و آراستگی به کرامت نفسانی اوست، لذا این عشق پاک نشان از بزرگی شخصیت و شایستگی و کمال خدیجه داشت.
عشق به خوب رویان چیزی جز اشتیاق به روئیت جمال انسانیت نیست که خود از کمال و تجلی اشعه جمال الهی است.
لذا می توان گفت که این دلباختگی و همتا و هم آغوش دلدادگی به صاحب اختیار دلهاست که حب محبوب خدا، حب به خداست!
گفتهاند، که پری روی تاب مستوری ندارد. او آغازگر این عشق است و آن را پنهان نمیکند، چنانچه آوردهاند که نفیسه خواهر یعلی و از دوستان حضرت خدیجه، حکایت کرده: خدیجه زنی شریف و ثروتمند که همه اشراف قریش آرزوی ازدواج با او را داشتند، اما او پس از سفر تجاری ، شیفته محمد شد و مرا واسطه کرد. من به محمد گفتم : چرا ازدواج نمیکنی؟
گفت: هیچ مالی ندارم.
گفتم : اگر زنی با مال و جمال و شایستگی ترا بخواند چه؟
گفت: کیست آن؟
گفتم: خدیجه و او پذیرفت.(ابن حجر عسقلانی،ج۸، ص۲۱۰)
پاسخ پیامبر خود گواه بر دلدادگی محمد به خدیجه بود و سخن عمویش ابوطالب نیز در خواستگاری ازخدیجه برای برادرزادهاش نزد ورقه بن نوفل عموی خدیجه ، تأییدی است بر این امر، آنجا که فرمود: "محمد را در خدیجه رغبت است و خدیجه را در محمد رغبت است".
گرچه این مهر و عشق دو سویه بود، اما دلدادگی خدیجه به محمد آن چنان بود که هیچ مانعی برای وصال به آن را بر نمیتافت و هیچ رنج و زحمتی بر او را نمی پذیرفت، چنانچه در تعیین مهریه چون میدانست زحمتی بر محمد(ص) و باعث مشقت او خواهد شد چون تمکنی نداشت، گفت: مهریه را در مال خود قرار میدهم. این خلاف رسم و سنت جامعه آن روز و امروز بود و موجب طعن و اعتراض جمعی شد و گفتند کجا چنین رسم باشد که مهریه عروس را از مال خود عروس قرار دهند؟
اما آن پیر فرزانه،حضرت ابوطالب که قدرت درک نگاه و منش خدیجه را داشت، در پاسخ به این طعن فرمود: اگر داماد چو محمد باشد، چنین امری شایسته خواهد بود! (کلینی،کافی، ج ۵، ص۳۷۴ و ابن کثیر دمشقی ج۲، ص۲۰)
او در محبت و دلدادگی به محمد(ص) به چکاد قله عشق بار یافت و همه عالم او فانی در روشنایی شعاع نور احمد مندرج گردید و با همه قلب و روحش خواستار محمد است،هر چند محمد خواستگار بود و به خواستگاریش رفت اما خدیجه بیشتر از او، خواستارش بود!
@rozaneebefarda
شایسته عشق محمد(ص)
به مناسبت دهم رمضان سالروز وفات بانوی اول اسلام، امالمومنین خدیجه کبری
[صفحه ۲ از ۳]
حجتالاسلام دکتر حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
گام نخست را محمد پیش گذاشت اما خدیجه سنگ تمام گذاشت، هم مهریه اش در مال خود قرار داد و بعد عقد که محمد عزم منزل ابوطالب کرد، به او گفت: محمد به کجا روانهای؟ این خانه توست و همه کلیدهای عمارتش را تقدیم او کرد و گفت: من هم از آن تو!
او همه تلاشش را کرد تا با او و در کنار او و در شعاع حب او باشد، حال که معشوق به لطف حق وصال داده به کجا رهایش سازد!
همه خرسندی و شادیش و همه فخر و علوش را بودن در زیر تابش نور محبوبش محمد (ص) میداند و یافته است. پس چگونه رضا دهد که در خانه دیگری بی او مسکن گزیند؟!
این عشق آغاز و جوهر و بقای همه زندگی ۲۵ سالهای شد که همه آن به به همدلی، همسری، همراهی با پیامبر گذشت و همه وجودش و همه قلب و جانش مالآمال از عشق به محمد(ص) گردید. هنگامی که خبر اذیت پیامبر خدا را در کنار کعبه شنید، غم همه وجودش را فرا گرفت و منقلب شد و اشکها بر گونه هایش جاری گشت و بر آنان که به محبوبش آزار رساندند، بانگ بر آورد و فراری شان داد و به نوازش و التیام زخمهای محمد که جراحتی بر قلبش بود، پرداخت. (ر.ک. تاریخ طبری، ج۲ص۲۰۸)
او در این ارادت و عشق پاک چنان صادق و صمیمی و صاف بود که پیامبر خدا، این عشق را روزی و بهره الهی به خود میداند و همواره سپاسگزار این موهبت الهی است.چنانچه آوردهاند که پیامبر خدا فرمودند: "سپاس مخصوص خدایی است که اطعام کرد و لباس پوشاند و خدیجه را همسر من قرار داد و من عاشق او بودم."(حاکم نیشابوری ، المستدرک علی الصحیحین، ج۳ص۲۰۱ح ۴۸۴۰)
این سخن زیبا و برخاسته از روح بلند نبوی است که فرمودند : " و کنت لها عاشقا" و من عاشقش بودم!
این بزرگترین نشان فخر و مدال کمال و تعالی آن بانوی اول اسلام است که چنین شایسته عشق محمد میشود!
عشقی پیچیده در حیا و سرشته با صفا و وفا بود که در همه عمر پیامبر حتی بعد پرواز روح بلند بانوی بزرگ، ذره ای از آن عشق پاکش کاسته نشد و هرچه نشان و نامی از آن محبوب بیهمتایش داشت، مورد لطف و محبت حضرت بود، گاه برای دوستان خدیجه هدیهای میفرستاد و اگر قربانی میکرد برایشان میفرستاد. و به دردانه هستی که تنها یادگار خدیجه بود، مورد مهر بیانتهایش قرار داشت. به همین جهت هیچ چیز به اندازه مخالفت با این ابراز عشق و محبتش به ساحت بانوی وفادار و محبوبش، او را خشمگین نمیکرد، چنانچه گزارشهای متعدد از این واکنش پیامبر خدا در رفتار یکی از بانوان خانهاش در حسادت به محبت پیامبر به خدیجه را در متون روایی و تاریخی داریم.
این نشان از عشق آتشین پیامبر خدا به خدیجه است
عشق تو ای نگار فرزانه/
آن چنان کرد در دلم خانه.
که تو را هم نماند گنجایی/
بعد از این خوشی دلم به تنهایی.
دلباختگی خدیجه همتا و همآغوش دلدادگی به صاحب اختیار دلهاست که حب محبوب خدا، حب خداست!
این شعاع حب الهی است که آن بانوی بزرگ و نجیب زاده و ثروتمند عرب را در سختترین شرایط در کنار و همراه محمد(ص) پای آرمان والایش استوار و مقاوم نگه میدارد تا جایی که بانوی تاجر و ثروتمند محتاج یک خرما است تا گرسنگی اش را بشکند، اما هرگز تسلیم دشمن نمیشود و از آن محاصره و سختی و شدت محنتها به محبوبش کلامی نگفت و شکوهای نکرد. این عشق پاک و والا را جز روح و جان متعالی و ملکوتی محمد(ص) کسی را توان فهم و ادراک نباشد. بدین سبب میفرمودند: "خداوند رحمان محبت و عشق خدیجه را روزی من کردهاست." ( مسلم نیشابوری، صحيح مسلم، ج۴، ص۱۸۸۸، حدیث ۲۴۳۵)
این شایستگی بانوی بزرگ در جلب عشق پیامبر خدا و بلکه خود خداوند بود که هم در شب معراج جبرئیل امین از پیامبر خواست که سلام خداوند را به خدیجه ابلاغ کند و هم در آن هنگامه مواجهه با فرشته وحی در حرا، جبرئیل سلام خداوند بر آن بانوی اول اسلام را به حضرت ابلاغ کرد. و پیامبر خدا وقتی با آن احساس خاص وارد منزل شد و خدیجه در را بر او گشود، پیام جبرئیل را بدو رساند و آن بانوی فهیم و جانآگاه چه زیبا و نیکو پاسخ داد:
"ان الله هو السلام و منه السلام و علی جبرئیل السلام و علیک یا رسول الله السلام رحمةالله و برکاته و علی من سمع السلام الا الشیطان." ( مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۸۵، و سبط ابن جوزی تذکره الخواص، ص ۱۷۰ و استیضاح ج۱۴، ص۱۱۱)
خداوند خود سلام است و از اوست همه سلام ها، و بر جبرئیل سلام و بر تو ای رسول خدا سلام و رحمت و برکات خداوند.
و سلام بر هرکسی که شنید این سلام را، جز شیطان[ که او شایسته سلام نیست.]
@rozaneebefarda
شایسته عشق محمد(ص)
به مناسبت دهم رمضان سالروز وفات بانوی اول اسلام، امالمومنین خدیجه کبری
[صفحه ۳ از ۳]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اما چه سخت بود پرکشیدنش بر محبوب و دلداده او در اوج عسرت و سختی!
گویا عالم همه سنگینیاش را بر روح پاک آن محبوب خدا و معشوق خدیجه کبری انداخت و با غم از دست دادن خردمند قریش و حامی نبی خدا حضرت ابوطالب، سالی شد که برای پیامبر خدا صلوات الله علیه و همه مسلمانان سال حزن و اندوه شد و هیچگاه آن پرواز سخت و حزن انگیز از یاد و خاطرش و لوح تاریخ محو نشد.
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا خالِصَةَ الْمُخْلِصاتِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَةَ الْحَرَمِ وَ مَلائِکَةَ الْبَطْحآءِ.
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ وَفَتْ بِالْعُبُودِیَّةِ حَقَّ الْوَفآءِ، وَ اَسْلَمَتْ نَفْسَاً وَ اَنْفَقْتَ مالَها لِسَیِّدِ الْأَنْبِیآءِ.
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا قَرینَةَ حَبیبِ اِلهِ السَّمآءِ، اَلْمُزَوَّجَةِ بِخُلاصَةِ الْأَصْفِیآءِ.
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرآئیلُ، وَ بَلَّغَ اِلَیْهَا السَّلامُ مِنَ اللَّهِ الْجَلیلِ.
@rozaneebefarda
خلاصه سخنرانی.mp3
11.78M
شخصیت والای حضرت خدیجه(س) در نگاه مرحوم استاد دکتر سامانی (نویسنده و پژوهشگر ارجمند تاریخ اسلام)
◀️ نسب حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و نیای مشترک ایشان با رسول اکرم صلی الله علیه و آله ؛
حضرت خدیجه سلام الله علیها از تیره بنی اسد بن عبدالعزی میباشند.
اجداد ایشان عبارتند از :
خویلد بن اسد بن عبد العزي بن قصی بن کلاب
اجداد حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله :
عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی بن کلاب
◀️ کنیه های حضرت ؛ ملیکة الحجاز – کریمه - مرضیه - راضیه - صدیقه - طاهره
◀️ چگونگی همکاری تجاری حضرت با رسول اکرم صلی الله علیه و آله ؛
سه نظر درباره نحو همکاری حضرت با رسول اکرم صلی الله علیه و آله وجود دارد :
- رسول اکرم صلی الله علیه و آله اجیر حضرت بودند و در ازای کار ، اجرت دریافت میکردند.
- مضاربه
- رسول اکرم صلی الله علیه و آله از طرف حضرت خدیجه وکیل بودند.
◀️ پاسخ به شبهاتی مانند اموال حضرت و ...
@rozaneebefarda
روضه خوانی مرحوم استاد سامانی.mp3
5.77M
🎙بشنوید|| روضه خوانی مرحوم #استاد_سامانی در مصیبت حضرت خدیجه(سلامالله علیها)
▫️استاد سامانی:
من ارادت خیلی ویژهای به حضرت خدیجه (سلامعلیها) دارم چون به #مظلومیت ایشان واقفم...
#اختصاصی_روزنه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
شاهدوستی یعنی غارتگری!
شصت و یکمین سالگرد یورش مزدوران رژیم ستمشاهی به مدرسه مبارکه فیضیه/9
بخشی از پیام امام خمینی (ره):
🔹«...حمله كماندوها و مأمورين انتظامىِ دولت با لباس مبدّل و به معيت و پشتيبانى پاسبانها به مركز روحانيت خاطرات مغول را تجديد كرد. با اين تفاوت كه آنها به مملكت اجنبى حمله كردند، و اينها به ملت مسلمان خود و روحانيون و طلاب بىپناه.
🔸در روز وفات #امام_صادق- عليه السلام- با شعار « #جاويد_شاه » به مركز امام صادق و به اولاد جسمانى و روحانى آن بزرگوار حمله ناگهانى كردند؛ و در ظرف يكى دو ساعت تمام مدرسه فيضيه، دانشگاه امام زمان- صلوات اللَّه و سلامه عليه- را با وضع فجيعى، در محضر قريب بيست هزار مسلمان، غارت نمودند؛ و دربهاى تمام حجرات و شيشهها را شكستند.
🔹طلاب از ترس جان، خود را از پشت بامها به زمين افكندند. دستها و سرها شكسته شد. عمامه طلاب و ساداتِ ذريه پيغمبر را جمع نموده آتش زدند؛ بچههاى شانزده- هفده ساله را از پشت بام پرت كردند؛ كتابها و قرآنها را- چنانكه گفته شده- پاره كردند...»
🔸«...اينان با شعار «شاه دوستى» به مقدسات مذهبى اهانت مىكنند. «شاه دوستى» يعنى غارتگرى، هتک اسلام، تجاوز به حقوق مسلمين، و تجاوز به مراكز علم و دانش؛ «شاه دوستى» يعنى ضربه زدن به پيكر قرآن و اسلام، سوزاندن نشانههاى اسلام و محو آثار اسلاميت؛ «شاه دوستى» يعنى كوبيدن روحانيت و اضمحلال آثار رسالت»(صحيفه امام، ج1، ص: 177)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ماجرای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران در نگاه مسئولان ارشد اجرایی
در یادداشت اختصاصی روزنه دیدگاه متفاوت امام و آقای منتظری را در این موضوع بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13772
@rozaneebefarda
دیدگاه متفاوت امام خمینی و آقای منتظری پیرامون مسئله بازگشت ایرانیان خارج از کشور
درنگی در مواضع اخیر مسئولان نظام
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ولع عجیب برخی اعضای کابینه دولت سیزدهم و بعضی دیگر از مسئولان ارشد کشور نسبت به بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران _خصوصا بدون ارائه برنامه مشخص و پیوستهای فرهنگی و اجتماعی_ جای تعجب و تأمل دارد.
چالشهای دستگاه محاسباتی برخی مسئولان کشور باعث شده است که با استدلال به استفاده از ظرفیتهای ایرانیان خارج از کشور – که در جای خود درست و مهم است – بسیاری از آسیبهای مسئله بازگشت ایرانیان نادیده گرفته شود.
آسیبهایی که قبل از اجرای آن خبرساز شدند و روشن شد که در پوشش استفاده از دانش و سرمایه ایرانیان خارج از کشور، توسط برخی بدخواهان لایهای ضدفرهنگی نیز برای این ماجرا دیده شده است.
مع الاسف صحبت از بازگشت بازیگران و خوانندگان طاغوتی است که روزگاری چاپلوس شاه مخلوع بودند و در فساد و فحشای روزگار سیاه پهلوی نقش مهمی بازی کردند!
از اینها گذشته باید به پیشینه این پیشنهاد پرمخاطره توجه شود که شاید برای اولین بار بطور رسمی توسط آقای منتظری مطرح شد!
مواضع دیکته شده از سوی لیبرالها موجب شد که آقای منتظری در سخنرانی جنجالی خود در 22 بهمن 1367 بازگشت ایرانیان خارج از کشور را اینچنین به زبان آورد:
«ما در جنگ خیلی اشتباه کردیم و خیلی جاها لجبازی کردیم و شعارهائی دادیم که میدانستیم نمیتوانیم آن را انجام دهیم. شعارهای دادیم که که دنیا را از خودمان ترساندیم و فکر کردند که در ایران ما مردم را میکشیم. در خارج از کشور ما افرادی داریم که نه ضد انقلابیند و نه مخالف هستند وروحشان برای ایران پر میزند و اهل ایران هم هستند اما میترسند به ایران بیایند.
... موضوعی که چهار پنج سال است من مطرح میکنم و خدمت امام هم گفتهام و در مورد آن نامه هم زیاد داشتهایم اینست که افرادی که در خارج هستند و وحشت زدهاند و نیرهای خوبی هستند. البته نه همه آنها اما حداکثر از این سه چهار میلیون نفر ایرانی، سیصد هزار نفر ضد انقلابیند. اما اکثر نیروهای خوبی هستند و بعضی سرمایه هم دارند و میتوانند به کشور بیایند و کمک کنند.
... افرادی که مایلند بیایند و به سفارتخانهها مراجعه کنند وقتی آنها بررسی کردند و متوجه شدند واقعا میخواهند به ایران بیایند و زندگی کنند یک تعهد هم بگیرند و از فرودگاه به خانه برود ... اگر بگوییم کسی با شما کاری ندارد اما بعدا آنها را آزاد نگذاریم مسلما نمیآیند ... ما در آمریکا چهار هزار پزشک داریم ... شاید سه هزار نفرشان علاقه دارند که به اینجا بیایند ... اگر به کشور بیایند موجب امن و آرامش و دلگرمی همه است و انشاالله یک تحولی بعد از ده سال پیدا شود.»
(روزنامه کیهان، 23 بهمن 1367، ص2)
امام خمینی در پاسخ به مواضع جنجالی آقای منتظری متن تاریخی «منشور روحانیت» را صادر کردند و در بخشی از این متن، چارچوبها و خطوط قرمز پیشنهاد مرموز آقای منتظری را مشخص کردند. ایشان در این اعلامیه میآورند:
«ما چرا خودمان و ملت و مسئولین کشورمان را دست کم بگیریم و همه عقل و تدبیر امور را در تفکر دیگران خلاصه کنیم؟
... انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها میخوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری میکنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی دادهاید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کردهایم و صدها چرای دیگر. و نکته مهم در این رابطه اینکه نباید تحت تاثیر ترحمهای بیجا و بیمورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفین و متخلفین نظام، به گونهای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سئوال بروند.»(صحیفه امام، ج21، صص273-293)
ساده لوحی در عرصه فرهنگ و سیاست چیزی نیست که عوارض آن به آسانی قابل جبران باشد بلکه گاهی برخی بیفکریهای فرهنگی و یا ناکارآمدی دستگاههای متولی فرهنگ آنچنان مخاطرهآمیز شده که کشور را در معرض ولنگاری فرهنگی قرار داده و رهبری حکیم انقلاب برای مقابل با این پدیده شوم، دستور آتش به اختیار دادهاند؛ فرمانی که همچنان پابرجاست!
از مسئولان دولت انتظار این بود که پیشنهادهای منسوخ و سادهاندیشانه آقای منتظری را روی میز اولویتهای خود قرار ندهند و طوری القا نشود که نظام و ملت قهرمان دست التماس به سوی ایرانیان خارج از کشور دراز کردهاند؛ کسانی که بسیاریشان از سر بیوفایی سرزمین مادری خود را رها کردند! آیا رواست بدون ضابطه مشخص، مسئله بازگشت ایرانیان بعنوان یک شعار در لسان برخی مسئولان ارشد مشور مطرح شود؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نهی از منکر در دربار
زندگی پرماجرای شهید بهمن حجت کاشانی و همسرش؛ قسمت چهارم
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📚1.6
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز صدور نامه تاریخی ۶۸/۱/۶ امام خمینی(قدس سره الشریف) در عزل آقای منتظری
روایتی از شگردهای مخدوشسازی اسناد تاریخی توسط بیت منتظری
مواجهه امام خمینی با منتظری/بخش اول
مواجهه امام خمینی با منتظری/بخش دوم
مواجهه امام خمینی با منتظری/بخش سوم
ماجرای نامه اعتراضی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری+متن نامه
نامه عزل آقای منتظری
نامه هفت فروردین منتظری به امام
نامه تاریخی 8فروردین امام خمینی به منتظری
گذری بر روزگار قائممقامی منتظری
قائم مقام و حمایت از جلاد
مخالفت منتظری با اعزام هیئت تحقیق پیرامون ربایش سیدموسی صدر
نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان
حذف آیتالله ربانی املشی، هزینهای که بیت آقای منتظری به انقلاب تحمیل کرد
🎥روایت مرحوم آیتالله ریشهری ازحمایتهای خلاف قانون آقای منتظری از فامیل خود و توصیه هاشمی رفسنجانی به اغماض در برخورد با جنایات سیدمهدی هاشمی
پاسخ حکیمانه امام به درخواست عفو مشروط داماد آقای حسینعلی منتظری
هشدار آیتالله مشکینی به آقای منتظری
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش اول
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش دوم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش سوم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش چهارم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش پنجم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش ششم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش هفتم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش هشتم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش نهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش دهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش یازدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش دوازدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش سیزدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش چهاردهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش پانزدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش شانزدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش هفدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش هجدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش نوزدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش بیستم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش بیست و یکم
برآمده از سیاست؛ مرجعیت آقای منتظری محصول کار سیاسی
#منتظری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از بیداری ملت
❌️بهروز وثوقی با انتشار عکس خود با رضا پهلوی پاسخ رئیس سازمان سینمایی و وزارت ارشاد رو داد!!
همینو میخواستین ؟!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
کوتاهنوشت
#جماران_نشنال رسوا و سایر شرکا
خصوصا #سکولارهای_حوزوی
در حوادث واقعه رسواتر از دیروز میشوند
این جماعت دلشان به حال دین و روحانیت و مردم نسوخته
تابع هشتکسازی های سفارشی اند
این روزها را خوب یادمان بماند....
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائممقامی آقای منتظری
انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری
[صفحه ۱ از ۲]
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️متن کامل نامه ۶۸/۱/۶ امام خطاب به آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7579
▫️پایان قائممقامی منتظری؛ عزل یا استعفا؟
بازخوانی متن نامه منتظری به امام ۶۸/۱/۷:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7581
▫️متن کامل نامه دوم امام خمینی به منتظری(۶۸/۱/۸):
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7582
▫️تاکتیکهای سهگانه جریان منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7580
▫️ماجرای پایان قائممقامی منتظری به روایت آیتالله ابراهیم امینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7563
▫️مروری بر مواجهه بی لکنت آقا سیداحمد خمینی با آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7566
▫️متن کامل رنجنامه حاج سیداحمد خمینی خطاب به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7567
▫️متن کامل رنجنامه آقایان سیدحمید روحانی، امام جمارانی و کروبی خطاب به آقای منتظری، یک هفته بعد از سخنرانی جنجالی او در ۲۲بهمن ۶۷:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7575
▫️متن کامل رنجنامه محمد جعفری گیلانی(رئیس هیئت امنای #دفتر_تبلیغات) خطاب به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7576
▫️متن کامل نامه منتظری در حمایت از سازمان مجاهدین خلق در فروردین ۵۱:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7577
▫️سند زندانی شدن منتظری بخاطر حمایت از سازمان مجاهدین در عصر پهلوی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578
▫️مخالفت امام با انتشار دروس نهجالبلاغه منتظری در یک مجله حوزوی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7565
▫️ماجرای پایان قائممقامی و مرور تناقضاتی بیپاسخ در اندیشه و کارنامه سیاسی منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578
▫️سخنرانی سیاه منتظری در ۲۲بهمن ۶۷ سبب صدور منشور روحانیت امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7586
▫️سادهلوحی در سیاست؛ مروری بر سادهاندیشی های منتظری در عرصه سیاسی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7588
▫️ارتباط اطرافیان #منتظری با BBC و تأثیرگذاری بر فرایند #عزل:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7589
▫️تناقضات منتظری از نگاه سیداحمد خمینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7590
▫️فریب خوردن منتظری در ماجرای منافقین به روایت رازینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7591
▫️موضع متصلبانه منتظری پیرامون کتاب شهید جاوید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7592
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائممقامی آقای منتظری
انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ماجرای عزل آقای منتظری به روایت مقام معظم رهبری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7603
▫️پنهانکاری عجیب هاشمی در ماجرای قائممقامی آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7604
▫️ماهیت مخوف برخی اعضای بیت منتظری از زبان مقام معظم رهبری/ از فحاشی به شهیدان مطهری و بهشتی تا تلاش برای نابودی جامعه مدرسین:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7606
▫️منتظری فاسق و فاجر و فاسد است!
روایت اسدالله بادامچیان از حاج احمد خمینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7607
▫️امام مدتها قبل از عزل، منتظری را از عدالت ساقط میدانست!
روایت شنیدنی مقام معظم رهبری از یک جلسه خصوصی با امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7609
▫️خاطرات شنیدنی مرحوم حسینیان از آقای منتظری/ بخاطر دعانکردن به منتظری تهدید به مرگ شدم!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7608
▫️خاطره خواندنی آیتالله یزدی از جلسه دو نفره با آقای منتظری/ به او گفتم اصلا امام را نشناختید!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7598
▫️لیچارگویی هم حدّی دارد!
روایت صادق طباطبایی از مواجهه حسن حبیبی با آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7599
▫️نامه سرگشاده حجتالاسلام جعفری گیلانی به آقای طاهری اصفهانی و افشاگری در موضوع آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7597
▫️یک نمونه از کتابسازی طرفداران منتظری در دهه شصت برای ترویج او:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7600
▫️وقتی آیتالله یزدی، شهریه آقای منتظری را تحریم کرد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7601
▫️توصیه منتظری نسبت به سازش ناپذیری با آمریکا و حفظ عظمت مقام رهبری!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7602
▫️نامه امام به نمایندگان مجلس و وزرا در مورد پایان قائممقامی آقای منتظری/ دفاع از اسلام و نظام، شوخی بردار نیست!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7610
▫️اتمام حجت امام با منتظری در ماجرای مهدی هاشمی/ از حمایت مجرم دست بردارید!/ زود از دیگران متاثر میشوید/ آزادی بیرویه منافقین توسط شما، آمار انفجارات را بالا برد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7626
▫️بی اعتنایی عجیب آقای منتظری به فرمان امام و عتاب صریح آیتالله خامنهای به او:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7628
▫️دستخط میرحسین برای به زیر کشیدن تصاویر آقای منتظری از ادارات دولتی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7630
▫️دستور عبدالله نوری و محسن رضایی نسبت به جمع آوری فوری تصاویر منتظری از مراکز سپاه پاسداران:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7629
@rozaneebefarda
هدایت شده از مهدوی زادگان
🔸 عزل پر خیر و برکت قائم مقامی
۶ فروردین سال ۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی است. بدون شک این واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار مهم و فراموش نشدنی است و برنامه های مطالعاتی و پژوهشی زیادی را می طلبد. لذا در این باره چند نکته را عرض می کنم:
۱. برخی ها که با معیارهای مدرن قادر به فهم حکمرانی امام خمینی ره نیستند عمدتاً ایشان را بر مبنای سیادت کاریزمایی تحلیل می کنند. در حالی که امام راحل در طول دوران ولایت فقهی شان بر مبنای سیادت قانونی/ شرعی عمل کردند مگر در دو جا؛ یکی در پذیرش قطعنامه 598 و دیگری عزل آقای منتظری از قائم مقامی. چون این دو واقعه بویژه دومی از توان و جرأت نهادهای قانونی خارج بود. این کار تنها با تکیه بر قدرت کاریزمایی امکان پذیر بود. خصوصاً عزل آقای منتظری بدون امداد غیبی میسر نبود.
اکنون بعد گذشت سالها و مشاهده میراث ناصواب و انحرافی آقای منتظری بهتر می توان عمق بصیرت امام خمینی ره را درک کرد و فهمید.
۲. اساساً اقدام برخی از خبرگان برای تعیین قائم مقام رهبری که با حمایت گروه های فشار بیرونی انجام شده بود، حرکتی غیر قانونی بود. چون چنین منصبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی منظور نشده بود. و این نکته ای است که مریدان آقای منتظری سعی در کتمان آن دارند. لذا امام خمینی ره می توانستند با آن مخالفت کنند؛ لکن ایشان بخاطر مصالح مهمه سکوت اختیار کردند تا وقتی که خود را مکلف به عزل ایشان دیدند.
۳. هنر حکمرانی فضیلتی است که در توان هر دانش آموخته ای اعم از فقیه و غیر فقیه، دانشگاهی و حوزوی نیست. فقیهان بزرگی در گذشته بودند که قدرت بالایی در امر مدیریت بویژه در تعامل با پادشاهان داشته اند. مرحوم آیت الله شیخ عبد الکریم حائری یزدی و مرحوم آیت الله بروجردی از جمله فقیهان مدیر و مدبر بودند. اما آقای منتظری جزو این دسته از فقیهان نبود. گرچه ایشان مبارز انقلابی نستوهی بود ولی از فضیلت حکمرانی بهره ای نداشت. و امام خمینی ره به ظرافت این مساله را در ایشان فهمیده بود.
۴. امام خمینی ره با عزل آقای منتظری از قائم مقامی دو خدمت بزرگ تاریخی از خود بر جای گذاشت. یکی خدمت به شخص آقای منتظری است که ایشان را به دلیل نا توانی در امر حکمرانی از در غلطیدن در عاقبت سوء مدیریت نابخشودنی نجات داد. اما افسوس که ایشان به توصیه های حکیمانه استاد و ولی امر خود عمل نکرد و با کارنامه ای نا مطلوب از این دنیا رفت. غفر الله لنا و له
دومین خدمت بزرگ امام راحل در تدبیر عزل قائم مقامی مربوط به جامعه انقلابی است. بدون تردید اگر آقای منتظری بر کرسی ولایت می نشست، فرآیند عادی سازی و عرفی شدن انقلاب اسلامی با سرعتی سرسامآور به وقوع می پیوست و هیچ کاری هم از دست کسی بر نمی آمد. چون جریان اقتدارگرا و گروههای فشاری که هدایت گر مساله قائم مقامی بودند برای دوره جانشینی برنامه سنگینی را تدارک دیده بودند.
جریان سید مهدی هاشمی و اصلاح طلبان دوم خردادی و خوارجی مسلکان امروز از جمله این جماعت عرفی گرای اقتدار طلب بودند. اینان فقه صاحب دراسات ( منتظری ) را خیلی مستعد عرفی سازی فقه شیعه می دانستند ( بنگرید به مقاله " امام خمینی ره فقیه دوران گذار"، نبشته سعید حجاریان در کتاب از شاهد قدسی تا شاهد بازاری ).
۵. جریان عرفی گرای اقتدار طلب بعد آنکه راه عادی سازی و عرفی شدن را خصوصاً با جانشینی آیت الله خامنه ای از درون فقه ولایی بسته و نا امید کننده دید سراغ به کارگیری مفاهیم و نمادهای مدرن مانند جامعه مدنی و دموکراسی و حقوق بشر و آزادی های فردی رفتند. در نتیجه این مفاهیم و انگاره های مدرن توأم با تفسیرهای مخدوش اقتدارگرایانه وارد ایران پسا انقلابی شد. بطوری که بدفهمی های ناشی از آن تا به امروز همچنان برجای مانده است.
بدین ترتیب، امام خمینی ره خطر عادی سازی را برای مدت مدیدی از انقلاب و نظام اسلامی دور ساخت. بحمدالله این دفع خطر توسط جانشین بر حق ایشان با صلابت و اقتدار قدسی همچنان تداوم دارد. انشالله
✍داود مهدویزادگان
👉 @mahdavizadegan
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸۶ فروردین ۱۳۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری توسط امام خمینی ره است.
🔹امام در بخشی از نامه خود خطاب به آقای منتظری مینویسد:
«از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده اید. شما در اکثر نامه ها و صحبت ها و موضعگیری هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می گفتید دیکته شدۀ منافقین بود که من فایده ای برای جواب به آنها نمی دیدم. ... نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیلۀ شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خون های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. ...» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۳۰ - ۳۳۲)
🔻از نظر #امام_خمینی(ره) عامل اصلی سقوط آقای #منتظری و فرو افتادن او به قعر جهنم، همدلی و همراهی و همسخنی با منافقین بود.
🔸متأسفانه هنوز هم عدهای از مریدان ایشان و عدهای از عمامه به سرها، همین رویه را با «اینترنشنال» و «من و تو» و «صدای آمریکا» و بیبیسی» و ... دارند. و در همین حوادث اخیر درمانگاه قرآن و عترت قم دیدیم که خبر چنان فاسقان و معاندانی را به عنوان منبع فتوای فقهی خود قبول کردند و خواسته آنها را در قالب حکم فقهی صادر کردند!
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
دوگانههای ناتمام #سکولارهای_حوزوی در جاده نجف قم!
#کوتاهنوشت
شیخ برجامی محمد سروش محلاتی در سلسله یادداشتهای فریبنده پیرامون حوزه نجف تلاش کرده وضعیت فعلی حوزه مقدسه قم را سیاه نشان دهد!
او به سبک #حیرتنامهنویسیهای_قاجاری به ستایشگری از #استقلال و #آزادی در #حوزه_نجف پرداخته است!
شیخ محلاتی اما در همین نوشتارهای کوتاهش دچار #تناقض_بزرگ شده و نوشته اگر طلبهای در عتبه کار پژوهشی کند شهریهاش قطع میشود! او قطع شهریه طلاب پژوهشگر را نماد حفظ استقلال حوزه دانسته و آن را به شخص آیتالله العظمی سیستانی نسبت داده است! موضوعی که معلوم نیست تا چه اندازه صحت دارد و اساسا آیا این قبیل تصمیمات مربوط به شخص ایشان است یا توسط دفتر و متولیان شهریه اعمال میشود.
شیخ محلاتی چنین نوشته است:
"...سیاست مرجعیت، سیاست حفظ کیان حوزه به قیمت تحمل سختی هاست تا جایی که اگر طلبه ای در یکی از موسسات تحقیقاتی مانند عتبه حسینیه ولو بصورت پاره وقت مشغول بکار شود، آیت الله سیستانی شهریه او را قطع میکند!
زعمای نجف در حالی بر این سیاست پافشاری میکنند و ناراحتی طلاب را متحمل میشوند که کاملا از وضع حوزههای علمیه در ایران و پیامدهای دخالت و نفوذ در حوزه آگاهی دارند و همان تجربه بر هوشیاری و بصیرتشان افزوده است."
خب کسی نیست به این شیخ حکیم برجامی بگوید که آخر این چه استقلالی است که حتی با کار پژوهشی در اعتاب مقدسه هم منافات دارد!
یعنی اگر طلاب بر اساس وظیفه ذاتیشان به نشر معارف اهل بیت علیهم السلام بپردازند و در مقابلش وجوهی که منشا و منبعش از نذورات و هدایای مردم مؤمن است دریافت کنند، استقلال حوزه هزار ساله را به خطر انداختهاند؟!
از این گذشته؛ مگر نه اینکه این اعتاب مقدسه زیر نظر #نهاد_مرجعیت و خصوصا مرجع اعلای نجف اداره میشوند(البته با خصوصیات و جزئیاتی که جای شرحش اینجا نیست)
خب پس طلبه اگر از دست راست شهریه بگیرد مستقل است و از دست چپ کارانه پژوهشی را از وجوه شرعی اعتاب دریافت کند ضد استقلال است و مستوجب قطع شهریه؟!
وانگهی! حتی اگر بر فرض محال قطع شهریه طلاب پژوهشگر در نجف نماد و مصداق استقلال حوزه باشد، آیا این با #آزادی و #حریت_طلاب منافات ندارد؟
آیا طلبه نجف حق ندارد تشخیص دهد و تصمیم بگیرد که در کنار طلبگی، فعالیت پژوهشی انجام دهد؟
چطور است همکاری پژوهشی طلاب نجف با اعتاب مقدسه مصداق ضدیت با استقلال حوزه نجف شمرده میشود و توسط #شیوخ_برجامی ستایش میشود اما همکاری های گسترده برخی همپالگیهای شان با مراکز وابسته به اعتاب مقدسه در #قم نه تنها هیچ اشکالی ندارد که عین استقلال حوزه است!
جزئیات جالبی از به کارگیری طلاب قم در مراکز وابسته به اعتاب مقدسه عراق وجود دارد که در جای خود باید بدان پرداخت؛ از جمله #انحصارگرایی_پژوهشی یک حلقه خاص از همفکران شیخ محلاتی و نارضایتیها و حرفهای ناگفتهای که برخی پژوهشگران مظلوم طلبه در این جهت دارند!
از همه اینها که بگذریم! کاری به قیاس معالفارق شیخ محلاتی میان نظام اسلامی ایران و نظام عرفی عراق، نداریم ولی آخوندی که روزگار طولانی نان و نامش در گرو کار ژورنالیستی بوده و بیش از ۳ دهه عضو حلقه حوزوی روزنامه جمهوری اسلامی بوده است و نانِ دبیرخانه مجلس خبرگان را خورده و کتابش را دفتر تبلیغات چاپ میکرده، این ژستها به همچین فردی نمیآید!
حالا خود دانند....
🔶حاشیه روزنه
از وسعت مشرب کمنظیر و آزادفکری حقیقتا ستودنی شخص آیتالله العظمی سیستانی که بگذریم، در مورد فضای بسته حاکم بر حوزه نجف گفتنیهای فراوانی هست و از آن جمله نکات جالبی وجود دارد که نشان میدهد شخص مرجع اعلای عراق نیز در این فقره در حوزه نجف مظلوم است تا چه رسد به دیگران!
@rozaneebefarda
اجتماع قرآنی در ورزشگاه آزادی؛ خار چشم دشمنان و روشنی چشم دوستان!
اجتماع دشمنشکن ورزشگاه آزادی هزار و یک حرف و پیام داشت؛
صهیونیستها و پیادهنظام رسانهای دشمن خبیث را عصبانی و آشفته کرد و دنبالههای داخلی مزدور و مقلدان بیمواجب دشمن را هم لال!
روزه سکوت #سکولارهای_حوزوی هم بسیار معنادار است؛ این جماعت بلندآواز و میانتهی _که گاه به صرف یک مطلب حاشیهای آنچنان رگ گردنی میشوند_ اگر در ترویج شعائر شیعی صداقت داشتند فارغ از دیدگاه سیاسی و رویکرد سیاستزدهشان باید وارد میدان میشدند و از این حرکت عظیم متدینان حمایت و ستایش میکردند!
این اتفاقات نشان میدهد نه فقط در میدان مبارزه و سیاست با ملت همراه نیستند که در میدان دیانت(در همان معنای حداقلی و سکولارش) هم حاضر به همراهی و حضور و حمایت از دین خدا نیستند!
@rozaneebefarda
محفل مقاومت!
▫️محفل قرآنی امام حسنیها در ورزشگاه صدهزار نفری آزادی از جهات متعدد برکاتی داشت:
١.انگارهی «متدینها همیشه عزادارند» را برای چندمین بار شکست.
٢.انگارهی «متدینها در اقلیتند» را از بین برد.
٣.انگارهی «جمهوری اسلامی کار فرهنگی ایجابی نمیکند» را زیر سؤال برد.
۴.یک جشن مذهبی را با مفاهیم دینی-سیاسی همچون مقاومت گره زد و الگوی هیأتداری سکولار را به چالش کشید.
۵.یاد فلسطین را هنرمندانه در ذهن مخاطب ایرانی پررنگ کرد.
۶.زمینهای برای تقویت وحدت اسلامی فراهم کرد.
٧.گامی برای رفع مهجوریت از قرآن کریم برداشت.
٨.با پذیرایی از سران جبهه مقاومت به فلسطینیان قوت قلب داد.
٩.بعد از مدتها ایران را در رسانههای فلسطینی-عربی برجسته کرد.
١٠.امنیت داخلی جمهوری اسلامی و ناتوانی نیروهای جاسوسی-خرابکاری اسرائیلی و آمریکایی را از انجام عملیات مؤثر علیه نیروهای مقاومت در فضایی باز، در حضور بیش از ١٠٠.٠٠٠ نفر از مردم عادی در قلب تهران اثبات کرد.
@rozaneebefarda