فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥✴️ مجری برنامه زنده تلویزیونی: بعد از شهادت #حاج_قاسم صحبت از مذاکره با #آمریکا خیانت است
@rozaneebefarda
⚫️السلام علیک یا فاطمه الزهراء⚫️
⭕️اجتماع عزاداران حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به همراه بزرگداشت شهید #حاج_قاسم_سلیمانی⭕️
⏱پنجشنبه این هفته 19دی98
⏱ساعت 10 صبح
⛲️میدان روح الله
@rozaneebefarda
امام خامنه ای و کاری که بزرگ تر از موشک باران عین الاسد بود
🔻🔻🔻
برای اولین بار صحبتهای او در حسینیه امام خمینی (ره) به صورت زنده پخش شد. اما چرا؟
چون آمریکایی ها تهدید کرده بودند که حمله ایرانی ها را با کشتن یکی از مقامات او جواب خواهند داد.
امروز بلندپایه ترین مقام ایران در مکانی که مختصات آن کاملا مشخص است حدودا یک ساعت نشست و برنامه آن به صورت زنده پخش شد.
این یعنی من اینجا هستم اگر میتوانی بزن.
اما در جبهه مقابل شورای امنیت ملی آمریکا سخنرانی ترامپ را لغو کرد.
این عمل رهبر مشابه حضورشان در دریای خلیج فارس در جنگ تحمیلی در مقابل ناوهای آمریکا در حین زد و خورد مستقیم بین ایران و آمریکاست.
در خلال صحبتهایشان نیز در صورتی که همه انتظار صحبت پیرامون حمله موشکی دیشب داشتند؛ایشان وزن خاصی به آن نداده و صرفا به گفتن یک جمله درباره آن اکتفا کرد و آن اینکه "کار دیشب فقط در حد یک سیلی بود و انتقام چیز دیگریست".
کوچک شماری این حمله در حالیست که بعد از جنگ جهانی دوم این اولین باریست که یک کشور به پایگاه های آمریکا حمله نموده و این حمله در حدیست که رعب سراسر آمریکا را فراگرفته و آنها را دچار اضطراب و استیصال شدید نموده است.
آری این است ولی فقیه و نائب امام زمان (عجل الله فرجه )که با یک جمله تمام حیثیت دشمنان را در طرفة العینی زیر پا له میکند.
@rozaneebefarda
روزنه
💥فوری سخنان مشکوک و تحریف آمیز #حسام_آشنا در مورد تجربه #مذاکره با #آمریکایی هماکنون، شبکه چهار.
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
🔸علی آقو:
سلام
این جور واکنش ها به یک مناظره خلاف فرهنگ گفتگوست. طبیعتاً در یک مناظره چهار نفره دو نفر موافق و دو نفر مخالف هستند و بالاخره یکی هم حرفی خواهد زد که درست نیست. وصل کردن این مسئله ساده به نسبت فلانی با دفتر تبلیغات و... رفتار درستی نیست
@rozaneebefarda
روزنه
💥فوری سخنان مشکوک و تحریف آمیز #حسام_آشنا در مورد تجربه #مذاکره با #آمریکایی هماکنون، شبکه چهار.
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۳
🔸Fateh:
با سلام.
آوردن افراد معلوم الحالی مثل آشنا برای صحبت کردن درباره سردار با عزتی که نظیرش در بُعد نظامی در جهان بسیار کم هست اگر نگیم اصلا وجود ندارد و در شهادتش همه دنیا رو مبهوت و متحیر کرد ، خطاست !
ضمن اینکه اظهارات تهوع آور آشنا رو اگر میخواهند پخش کنند و بشنوند و مناظره کنند لاأقل افرادی رو بیاورند برای مناظره با او که خودشون رو مثل آقای عماد افروغ و پارسانیا بیش از حد مؤدّب در مناظره نشان ندهند
اگر جرأت دارند حسن عباسی رو بیارند برای مناظره با آشنا و ...
@rozaneebefarda
روزگار بدون #سردار_سلیمانی و قورباغه هایی که ابوعطا میخوانند!
💥اختصاصی/یادداشت میهمان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹چند روز از داغ بزرگ آن بزرگمرد میگذرد و هنوز اضافه کردن لفظ شهید پیش از نام بلندش برایم سخت است. سخت است قبول اینکه نماد صلابت یک ملت، اسطورهی متانت و مقاومت و قامت استوار شیعه را نقش بر زمین و با پیکر قطعه قطعه ببینم. هنوز با رفتنش کنار نیامدهایم که از رفتنش بنویسیم. البته جوشش مردمی حاصل از خون پاکش نشان داد توان دشمن شکنی شهید حاج قاسم، کم از حاج قاسم نیست؛ ولی چه کنم که این دل ظاهربین با خندههایش آرام میشد و با نَفَسش قوت میگرفت.
🔸سخن بسیار است اما از #حاج_قاسم سخن گفتن، لیاقت ویژه و اهلیت میخواهد اما معتقدم باید از آنچه بر او گذشته است گفت و خناسان هرزه فکر را رسوا کرد تا گزندشان به سلیمانیهای دیگر امت نرسد و ملت دوباره خام وساوس شیطانی مرجفون نشوند. وسوسههایی که پس از امضای برجام مردم را پایکوبان به خیابان کشاند و در موعد انتخابات سوار برموج ترس از جنگ، جهت آرای مردم را تعیین کرد.
حاج قاسم تا بود گرفتار حسادتهای سیاسیون و کینههای #لیبرالهای_وطنی بود.
🔸میدانم، برای چنین مردانی که قلههای عزت ملی و غیرت دینیاند، روبرو شدن با بیغیرتان داخلی سختتر از رو در رو شدن با سفاکان داعشی بود؛ جماعتی که آبرویشان، دین و مملکتشان و حتی مردمشان نیست.
🔸همه افتخارشان گدایی لبخندی از کفار است و حتی برایشان فرقی هم ندارد که این لبخند حاکی از رضایت باشد یا از سر تمسخر!
همانهایی که آفتابهای سوراخ را به جای آفتاب تابان به هم میهنانشان غالب کردند و هر روز هم سرمستانه فتح الفتوح خیالیشان را به رخ میکشیدند وپیش پای جام شیرینی که برجام زدند، بخشی از منافع ملی را ذبح میکردند و برای محفوظ ماندن این مرحمت کدخدابخش، و سلامتی کدخدا،اسپند متبرک کوههای آلپ را بر آتش چوب مقدس امریکا(Holywood) میریختند که دودش به چشم مستضعفان برود تا نفهمند و نبینند گشایشهای هر روز کدخدا را و گشایش حال مدیرانی را که جیبهایشان را به نجوم و کواکب گره زده بودند و در خیرات موهوم پساب برجام سخنها سر میدادند!
همانان که این آفتابهی سوراخ را حافظ امنیت این مملکت میدانستند و عقب نشستن دشمن از فکر جنگ را دستاورد خوش رقصی با کدخدا و اذنابش میپنداشتند و یکبار هم نگفتند که این مملکت چون شیران غرنده دارد از حملهی گرگان و روبهان مصون است و گرنه موش چه هولی در دل گرگ میاندازد حتی اگر آفتابهای هم به دست داشته باشد.
🔹شیرمردان دلاور بدون توجه به این نامردیها، هر روز مردانه و توفنده به مصاف دشمن میرفتند و از حرم اهل بیت علیهم السلام دفاع میکردند و جانشان را بر کف گرفته، هدیه به محضر امام زمانشان میکردند تا گرگ و روباه خیال هجوم به این خاک را هم نکنند.
در داخل کشور سلیمانی و یارانش نزد معدودی متهم بودند و حملات این قوم از تهمت «مدافعان اسد» تا انگ «کاسبان جنگ» هر روز به سمتشان شلیک میشد. خارج از کشور گلولههای داغ دواعش و تیرهای زهراگین رسانههای غربی و در داخل هم نیزههای جانسوز غرب پرستان بی حیا سهمیه هر روزهی حاج قاسم و یارانش بود.
🔹روسفیدان میروند و ما میمانیم و توشه حسرت محرومیتمان از فیض شهادت هر روز سنگینتر میشود و عقده قدر ناشناسیهای موش سیرتان وطنی قلبمان را زیر بار خروارها خاک ناپاک خفه میکند تا قدری بفهمیم حاج قاسم های دیارمان چه میکشیدند و چه زجری بر جانشان مستولی میشد که میدیدند دستاورد خون همرزمان آسمانیشان را فرومایگان به آفتابهای سوراخ میفروشند و عظمت قهر الهی مردان میدان کارزار را با حقارت خندههای ذلیلانه و ملتمسانه به کفار میپوشانند تا مبادا گردی به جام برجامشان بنشیند.
🔸اما دلمان روشن بود که نامردی دوام ندارد و نه با آفتابه سوراخ و بی آب میتوان خون شهدا را شست و نه با جامی که در حسرت یک قطره ساغر عشق کدخداست!
🔹حالا که حاج قاسم در میان ما نیست همان جماعت که تشت سوراخ برجامشان از بام افتاده، در صددند حاج قاسم را #حامی_برجام جا بزنند و چنان از آن سردار بزرگ سخن میگویند که گویا رفیق گرمابه و گلستانش بودهاند، شاید از خون آن عزیز برای پوشاندن ناکارآمدیها و خلأهایشان رنگی بسازند.
🔻آری حال حاج قاسمهای این دیار و خون دلی که در زمانهی یکه تازی نامردان میخوردند حال خوشی نبود و اگر عزت ولایتمداری و افتخار دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام و غیرت دینی و امید به وعدههای الهی نبود حاج قاسمهای این دیار پیشتر از اینها خانه نشین شده بودند و دشمن با جارو مشغول قلع و قمع موشهای آفتابه دار بود. اگر موشان و خفاشان هم در این دیار بهره مند از امنیتاند، مدیون شیران و دلاوران جان بر کفاند.
🔹سیدرضا تقوی طلبه درس خارج
❄️ #روزنه رسانه فرهیختگان؛
http://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a05
روزنه
💥فوری سخنان مشکوک و تحریف آمیز #حسام_آشنا در مورد تجربه #مذاکره با #آمریکایی هماکنون، شبکه چهار.
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۴
🔹مجتبی:
به همین راحتی مسعود معینی و پارسانیا رو نزنید. خدارو خوش نمیاد.
🔶پاسخ روزنه
سلام علیکم
اولا استفاده از واژه «نزنید» دقیق و درست نیست؛ بحث تبیین خطی است که به نظر تحریریه روزنه انحرافی و غلط است. لذا أین تعبیر درست نیست کما اینکه در روزنه نیز نگفتیم مثلا فلانی دارد سردار سلیمانی را می زند، میگوییم دارند تحریف میکنند.
ثانیا در یادداشت انتقادی روزنه نسبت به گفتگوی برنامه زاویه، هیچ اسمی از جناب آقای دکتر پارسانیا به میان نیامده و ایشان خود میدانند که عزیزند نزد ما.
اگرچه توقع صراحت بیشتر و استحکام در استدلال در دفاع از خط مقاومت از ایشان داشتیم.
ثالثا آقای مسعود معینی هم محترم اند اما باید بیشتر دقت کند؛ ساخت مستند برای #اکبر_ثبوت(جعل کننده دروغنامه علیه #آخوند_خراسانی) و امثال آقای #مصطفی_محقق_داماد و... و حذف برخی نیروهای فکری جریان انقلاب در شبکه چهار و انحصارگرایی (خواسته یا ناخواسته) در حلقه مرتبطین با دفتر تبلیغات، پسندیده نیست و از آنجا که امثال ایشان ارتباط تعریف شده ای با بدنه جریان انقلابی برای دریافت انتقادات و پیشنهادات ندارند و در حلقه بسته راه می رود، خب چاره چیست جز تذکر علنی و رسانهای کردن انتقادات.
رابعا برخلاف فرموده جنابعالی، خوانش انتقادی تفکر و سیره مسوولین نه تنها مورد نهی نیست که فریضه است و نشانه دوستی و برادری است: چه اینکه فرمودهاند؛ اتبع من یبکیک و هو ناصح لک!
❄️ #روزنه رسانه فرهیختگان؛
http://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a05
روزنه
💥فوری سخنان مشکوک و تحریف آمیز #حسام_آشنا در مورد تجربه #مذاکره با #آمریکایی هماکنون، شبکه چهار.
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۵
🔹نگاهت فقط به رهبر باشه:
سلام علیکم
وقتتون بخیر
من فقط مانده بودم ببینم که کار مجری چیست؟
چرا یک مثال نقض برای حرفهای بی سند آقای آشنا و کنار دستیشون نیاورد؟
چرا گذاشت هر چیزی که خواستند آن را به زبان بیاورند؟
چرا در روزی که رهبری می گوید حاج قاسم مرد میدان جهاد و ما با ذات آمریکا مشکل داریم، جلوی خلاف گویی آشنا و بغل دستیشون قرار نگرفت.
اصلا اساس چنین مذاکره ای در چنین ایامی کاملا اشتباه وخطاست...آقای آشنا باید برود خانه و دیگر حرفی نزند.
❄️ #روزنه رسانه فرهیختگان؛
http://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a05
تحلیلی فقهی-اخلاقی پیرامون حکم «انتقام سخت»
نقدی بر اظهارات جنجالی #سروش_محلاتی در مخالفت با #انتقام_سخت از آمریکاییها به دلیل ترور #سردار_سلیمانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مسئولان نظام و اکثر قریب به اتفاق مردم در واکنش به ترور سردار سلیمانی وعده انتقام سخت داده، آن را عملی کردند. یکی از عجولانهترین واکنشهای شبه علمی پژوهشگر فقه به این تصمیم این است که لغتنامه ذهن عرفی خود را باز کند و دنبال معادل انتقام در مصطلحات فقهی بگردد. طبیعتا به عنوان قصاص خواهد رسید. نتیجه استنباط او این است:
🔸اولا به انتقامجویان اعتراض میکند که: نباید غیر از قاتل فرد دیگری را مجازات کنید. نهایتا اگر دستتان به قاتل نمیرسد، از طرف متخاصم به همان تعداد از فرماندهان نظامی به قتل برسانید.
ثانیا تصور میکند از آنجایی که صبر و بخشش بر قصاص اولویت دارد، پس سکوت و عفو کریمانه در مقابل این جنایت اخلاقیتر است.
🔹مستند او در این فتوا باید آیات زیر باشد:
(الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقين) بقره/۱۹۴
(وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا) اسراء/۳۳
(وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرين) نحل/۱۲۶
(وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمين) شوری/۴۰
(يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى بِالْأُنْثى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخيهِ شَيْءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسانٍ ذلِكَ تَخْفيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَليم) بقره/۱۷۸
🔸همچنین سیره نبوی را به کار میگیرد تا فتوایش را به کرسی بنشاند. چه اینکه بنابر نقل عامه و صاحب تفسیر قمی -که به خاطر ضعف سندی و مصدری هیچکدام نمیتوانند پایه استنباط باشند- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) پس از شهادت حضرت حمزه تصمیم بر کشتن و مثله کردن ۷۰ نفر از مشرکان داشتند - و بنابر روایت ضعیف السند تفسیر عیاشی فرمودند: لَئِنْ ظَفِرْتُ لَأُمَثِّلَنَ وَ لَأُمَثِّلَنَ - و با نزول آیه ۱۲۶ سوره نحل از این کار صرف نظر نمودند. در سال هشتم هجری در فتح مکه هرچند ابتدا به قتل وحشی (قاتل حضرت حمزه) فرمان دادند، اما بعدها او را هم بخشیدند. [الدر المنثور فى تفسير المأثور، ج4، ص135؛ كتاب التفسير (للعیاشی)، ج2، ص274و275؛ تفسير القمي، ج1، ص123؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج18، ص16]
این پژوهشگر میتواند با تمسک به سیره علوی در قصاص قاتل خویش بیش از پیش به فتوای خود مطمئن شود. آنجا که حضرت فرمودند: معلومتان باد كه فقط قاتلم بايد قصاص شود. ملاحظه نماييد هرگاه من از اين ضربت او از دنيا رفتم تنها او را يك ضربت بزنيد، و مثلهاش مكنيد: «أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِي إِلَّا قَاتِلِي انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُل» [نهج البلاغة، ص422] در روایات دیگر پس از مضمون این عبارت مطلب دیگری نیز اضافه شده است: «وَ إِنْ أَنَا عِشْتُ فَأَنَا أَوْلَى بِالْعَفْوِ عَنْهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَفْعَلُ بِهِ فَإِنْ عَفَوْتُ فَنَحْنُ أَهْلُ بَيْتٍ لَا نَزْدَادُ عَلَى الْمُذْنِبِ إِلَيْنَا إِلَّا عَفْواً وَ كَرَما» [بحار الأنوار، ج42، ص288]
🔴در نقد این انگاره باید گفت:
1- از جمله لغزشهای فاحش در مقام استتباط حکم، غفلت از موضوع شناسی و عجله در فتوا دادن است.
برای نمونه آنچه در عرف «قرض» نامیده میشود، در اصطلاح فقهی «ودیعه» نام دارد. حال اگر کسی که کتابی را از شخصی قرض گرفته، به بهانه حق مالکیتی که فرآیند قرض به او اعطا میکند، آن کتاب را پاره پاره نماید، خندهدار است که فتوا به جواز و عدم ضمان دهیم؛ چه اینکه او در واقع «عاریه» گرفته، نه «ودیعه» و نه «قرض» و در ودیعه که همان امانت باشد شخص نمی تواند حتی از منافع استفاده نماید.
@rozaneebefarda
ادامه👇
نقد اظهارات جنجالی #سروش_محلاتی در مورد #انتقام_سخت
[صفحه۲از۳]
🔸در مبحث کنونی نیز موضوع حکم شرعی که در عرف به «انتقام سخت» معروف شده، در حقیقت «قصاص» نیست، بلکه «جهاد» است.
🔹توضیح آنکه دولت آمریکا سرزمینهای اسلامی را با تمسک به قتل مسلمانان و به استضعاف کشیدن آنان اشغال کرده است. بنابراین جهاد بر مسلمانان واجب است تا کفار را از هجوم بر بلاد مسلمانان باز دارند و از کیان اسلام و جان مسلمانان حفاظت کنند. [جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام؛ ج21، ص46]
🔹نباید اشکال شود که آمریکا با مسلمانان عراق همپیمان است و باید رفتاری مسالمت آمیز با آنان داشت، زیرا میگوییم آنان با ترور مسلمانان از پیمان خارج شدهاند.
🔹بنابراین هنگامی که آمریکا جنگ را آغاز میکند ما در مقابل تعرض او، موظف به جهاد دفاعی هستیم. این جهاد تا زمانی ادامه پیدا میکند که از فتنهانگیزی و فساد دست بردارند.لذا قصاص سرداران و سربازانمان، جزء کوچکی از عملیات جهاد است:
(وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ بَصير) [انفال/39؛ همچنین: بقره/193]
🔹از همین رو وقتی یهودیان مدینه پیمان شکنی کرده با مشرکان همدست شدند، پیامبر اکرم (ص) بر آنان یورش برده و فتنه هر کدام را به نحوی خاموش کردند. مهمتر از همه، بنی قریظه بود که در نهایت مردانشان کشته شده و زنانشان به اسارت در آمدند و اموالشان به غنیمت گرفته شد. [فروغ ابدیت، ص689-700]
🔸2- بر فرض بپذیریم که پاسخ به ترور شهید سلیمانی، از لحاظ فقهی قصاص است. اما نمیتوان پذیرفت که در چنین موردی عفو از قصاص برتر باشد. زیرا برتری عفو حکمی اخلاقی است که تنها در شرایطی که تأمین کننده کمال حقیقی باشد، ارزش اخلاقی دارد. توضیح آنکه:
اولا برتری بخشش و جود و احسان بر قصاص و عدالت، تنها در حقوق شخصی قابل تصور است نه حقوق اجتماعی. هر کسی میتواند از حق خود بگذرد و مجرم را ببخشد. اما هنگامی که حق مردم ضایع میشود، باید با اجرای عدالت حق را به حقدار بازگرداند. به همین خاطر امیرمؤمنان (علیه السلام) در امور اجتماعی عدالت را بر جود و احسان ترجیح داده، سیاست اصلی و عمومی نظام اسلامی را اجرای عدالت دانستهاند: «الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا»؛ عدالت امور را در جاى خود قرار مىدهد، و جود آنها را از جايگاه خود بيرون مىبرد.
عدل حافظ عموم است، و جود سود بخش به عدهاى خاص. پس عدالت شريفتر و برتر است. [نهج البلاغة، ص553]
🔹از امیرمؤمنان (علیه السلام) در توصیف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) چنین نقل شده: «كان لا يغضب للدّنيا فإذا أغضبه الحقّ لم يعرفه أحد و لم يقم لغضبه شيء حتّى ينتصر له»؛ پيامبر براى دنيا خشمگين نمىشد؛ و چون حقّ او را به خشم مىآورد، هيچكس دیگر پیامبر را نمیشناخت؛ و مادامیکه حق را پیروز نمیکرد، کسی را یارای ایستادگی در برابر خشم او نبود. [إحياء علوم الدين، ج9، ص100؛ المحجة البيضاء في تهذيب الإحياء، ج5، ص303]
عایشه در وصف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) میگوید: «لا انتقم لنفسه في شيء يؤتى إليه حتى تنتهك حرمات الله فيكون هو ينتقم له.» حضرت برای ظلمی که به خودش شده بود، هرگز انتقام نگرفت؛ مگر اینکه حرمت حدود الهی رعایت نمیشد، که در این صورت برای رضای خدا انتقام میگرفت. [الطبقات الکبری، ج1، ص276]
🔸با این توضیح اگر سیره اخلاقی پیامبر در برخورد با مرتدان، معاندان و منافقان را واکاوی کنیم خواهیم دید که هر جا اساس و بنیان دین هدف قرار میگرفت، رفتار پیامبر متعصبانه و انعطافناپذیر بود. کاش در کنار بخشش وحشی (قاتل حضرت حمزه) سایر موارد نیز مورد مطالعه قرار میگرفت: پیامبر در فتح مکه برخی را مهدور الدم خوانده به مسلمانان فرمان دادند هر یک از آنان را که یافتند، بکشند. از جمله میتوان این افراد را نام برد: عبدالله بن سعد بن ابیسرح، عبدالله بن هلال بن خطل و دو کنیز او که پیامبر را هجو میکردند، مقیس بن حبابه، حویرث بن نقیذ، ساره، کعب بن اشرف و عصماء بنت مروان. [برای شرح حال آنان رک: سیره تربیتی اخلاقی پیامبر در مواجهه با خطاکاران، ص123-136]
@rozaneebefarda
ادامه 👇
نقد اظهارات جنجالی #سروش_محلاتی در مورد #انتقام_سخت
[صفحه۳از۳]
🔹ثانیا در همان مسائل شخصی نیز اگر بخشش به جرأت یافتن بیشتر مجرم بینجامد، چنین احسان و کرمی ستوده نیست چه اینکه ترحم نسبت به انسان ظالم ستمگر، قساوت نسبت به انسانهاى زيردست محروم است؛ به قول سعدی: «ترحم بر پلنگ تیز دندان، ستمکاری بود بر گوسفندان» [مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج23 (انسان کامل)، ص273-276]
🔸اثر مخرب عاطفههای نابجا به گونهای است که:
قرآن کریم از عطوفت به خرج دادن در اجرای حد زناکار نهی میکند: (الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في دينِ اللَّه) هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد؛ و نبايد رأفت (و محبّت كاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حكم الهى مانع شود. [نور/2]
و قصاص را مایه حیات اجتماعی میداند: (وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون) [بقره/179]
به همین دلیل است که یک بار اجرای حد برای خداوند از باران 40 روزه پرثمرتر است: «حَدٌّ يُقَامُ لِلَّهِ فِي الْأَرْضِ أَفْضَلُ مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِينَ صَبَاحا» [الكافي، ج7، ص175]
🔹3- بر فرض بپذیریم که موضوع این مساله قصاص است و حتی بخشش از اجرای عدالت برتر باشد! اما حفظ نظام بر اکثر قریب به اتفاق احکام دیگر مقدم است. [رک: حکم ثانوی در تشریع اسلام، ص211] امام خمینی در این باره میفرماید: «مسئله حفظ نظام جمهورى اسلامى ... از اهمّ واجبات عقلى و شرعى است كه هيچ چيز به آن مزاحمت نمىكند؛ و از امورى است كه احتمال خلل در آن عقلًا منجز است.» [صحیفه امام، ج19، ص153]
🔹در این مساله که قصاص یا عفو با حفظ نظام در تزاحم قرار گرفته، بر اساس اقوی بودن ملاک حفظ نظام بر ملاک سایر احکام، نه تنها عفو و بخشش جایی ندارد، بلکه به قصاص چند فرمانده نیز نباید اکتفا شود و باید با پاسخی کوبنده و فراگیر، که خاصیت بازدارندگی داشته باشد، از تجاوزگریهای آتی آمریکا جلوگیری به عمل آید. پر واضح است که در غیر این صورت سلطهگران به خود اجازه میدهند که با طراحی و پیاده سازی عملیاتهای نظامی گستردهتر نظام اسلامی را مختل نموده و در نهایت آن را به فروپاشی و شکست بکشانند.
🔹با توجه به فتوای امام خمینی حتی اگر احتمال بدهیم که بخشش یا قصاص خاصیت بازدارندگی ندارند، موظف به اقدامی هستیم که محفوظ ماندن نظام اسلامی از فروپاشی را تضمین کند.
طلبه پایه هشتم/مدرسه فقهی صاحبالامر(عج) قم
❄️ فرهیختگان را به #روزنه دعوت کنید؛
http://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a05
خط خیانت از راه #تحریف، به تخریب #سردار_سلیمانی روی آورده است
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹عمادالدین باقی(عضو باند و بیت منتظری):
قاسم سلیمانی سرداری ملی بود و قربانی روندی که می توانست از سال ها پیش متوقف شود.
زیباکلام(هجوگوی ذوب در لیبرالیسم):
ایکاش تصویر آن شهید در سوریه و در دفاع از بشاراسد میتوانست از خاطرم محو شود.
🔶حاشیه روزنه
حوزه مقدسه قم باید به پا خیزد؛ به مجالس بزرگداشت نباید اکتفا کرد.
پاسخ دادن به تحریف کنندگان بداندیش، #تکلیف است.
@rozaneebefarda