شهاب ثاقب
کالبدشکافی یک شبهه سیاسی
[صفحه 5 از 10]
پژوهشگران دینی باید این معارف را به گوش مردم برسانند و مردم را به استقامت دعوت کنید: فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ؛ البته این استقامت خیلی سنگین است؛ یعنی خیلی هزینه دارد و مردم هم به سادگی زیر بار این استقامت نمیروند. این توصیه به استقامت همان چیزی است که پیامبر اکرم را پیر کرد: «شیبتی سوره هود».
۸. خرجی نکردهایم
گمان شده که جمهوری اسلامی استکبارستیزی را بر تمیشت امور مادی و معنوی جامعه خود مقدم داشته و بخش وسیعی از امکانات را صرف اهداف سیاست خارجی در عرصه استکبارستیزی کرده است.
از ظاهر این سوال برمیآید که ما خیلی برای این کار هزینه دادهایم و اگر این هزینهی کلان را صرف امور داخلی میکردیم خیلی پیشرفت کرده بودیم.
آیا انصافا چنین است؟ عمده بودجه ما کجا خرج میشود؟ کل امکاناتی که ما به این منظور اختصاص دادهایم چقدر است؟
قبلا گفته شد که اینجا فرض تزاحم درست نیست. اکنون میافزاییم که جمهوری اسلامی چندان خرجی برای استکبارستیزی هم نمیکند و آن را بر تمیشت امور مادی و معنوی جامعه خود مقدم نداشته و جز اندکی از امکانات را صرف اهداف سیاست خارجی در عرصه استکبارستیزی نکرده است.
علاوه بر این وظیفه اخلاقی و انسانی ما چه میشود؟
فرض کنید شما درآمد مختصری دارید و اولیات زندگی را در حد ابتدایی میتوانید برای خود و خانوادهتان تامین کنید و همیشه در توسعه امکانات زندگی لنگ هستید. در همسایگی شما خانوادهای بیبضاعت و بسیار فقیر هست که نان شب برای خوردن ندارد و کودکان محروم آنها در زجر و عسرت و گرسنگی به سر میبرند. با یک دروننگری اخلاقی و انسانی به این سوال جواب دهید. آیا اول ماه که حقوق میگیرد یک پاکت میوه یا یک وعده غذای گرم به این خانواده بیبضاعت کمک نمیکنید؟ حتما این کار را میکنید. این کمترین اقدام اخلاقی است و نشان از وجدان انسانی دارد. حکایت هزینههایی که ما برای استکبارستیزی و کمک به مظلومان جهان داریم همین است.
۹. نمونه حکومت امام علی
این نظریه به اینجا میانجامد که دولت امام علی را هم شکست خورده و عقب مانده تلقی کنیم. در دولت امام علی هم اختلاس و فساد بود. نالههای امام علی از حاکمان و کارگزاران خود در نهجالبلاغه برای تاریخ ثبت شده است (مثل بسیاری از پیامها و سخنرانیهای رهبری). اما روشن است که حکومت امیر مؤمنان علیرغم همهی کاستیها و مشکلات، تاریخ بشریت را پیش برده و یک نقطه قوت در سیر بشر به سوی کمال به شمار میرود. نمیتوان به امیرمؤمنان توصیه کرد که دست از مبارزه بردارد و به حفظ خود و امت خود پبردازد.
۱۰. آزمون تاریخی این فرضیه
توجه کنیم که این فرضیه آزمون تاریخی خود را پس داده و سربلند بیرون نیامده است. این فرضیه سالهاست که در کشوری مثل عراق توسط مرجعیت عالی آن اجرا میشود. ولی نتیجه مورد نظر در آنجا مطلوب نیست.
مقایسه وضعیت ایران با کشورهای مشابه، نظیر عراق و مصر نشان میدهد اگر انقلاب اسلامی در اینجا رخ نمیداد در خوشبینانهترین حالت، کشور ما شرایطی نظیر وضعیت امروز مصر را داشت که فقط بهعنوان نمونه، آمار تکاندهنده فقر و بیخانمانی در این کشور حاکی از زندگی بیش از ۵ میلیون شهروند مصری فاقد مسکن در گورستانها و در کنار مردگان است. این وضعیت وحشتناک در حالی است که حاکمان مصر در چهار دهه اخیر اولا نگاهی مثل نگاه شاه ایران را داشتند و ثانیا کاملاً در خدمت منافع غربیها گام برداشته و بدون اجازه آنها آب هم نخوردهاند و ثالثا با هیچ تحریم و جنگ طولانی هم روبهرو نبودهاند.
۱۱. هزینه سازش
هزینه دادن برای مبارزه ضروری است. بدون هزینه نمیتوان مبارزه کرد. در دار تزاحم مبارزه حتما تضییقات و مشکلاتی را برای ما پدید میآورد و ما را از رسیدن به برخی مطلوبها بازمیدارد. اگر بخواهیم با آرامش و بیدغدغه به زندگی و روزمرگی خود برسیم و با هیچ مشکل و رنجی مواجه نشویم نمیتوانیم و نباید مبارزه کنیم. بنابراین اگر ما موظف به مبارزه هستیم یعنی موظف به دست برداشتن از برخی آسایشها و عافیتها هستیم.
@rozaneebefarda
شهاب ثاقب
کالبدشکافی یک شبهه سیاسی
[صفحه 6 از 10]
بدون تردید چنین است. اما باید به این هم توجه کرد که سازش هم هزینه دارد و هزینه آن بیش از هزینه مبارزه است. گمان نشود که با کرنش در مقابل دشمنان و پذیرش سطله آنان، ما از شر آنها خلاص میشویم و میتوانیم با آسودگی و عافیت به تمشیت امورمان برسیم. تجربه برجام این موضوع را برای چندمین بار نشان داد که دست دادن و لبخند زدن و همبرگر خوردن با دشمنان هرگز فسحت و گشایشی برای ما فراهم نمیآورد. زیادهخواهی و خوی استکباری دشمن حدیقف ندارد. وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ. و لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا . اگر در مقابل دشمن کوتاه بیاییم و تاب نیاوریم قدم به قدم پیشتر میآید و تا نفس ما را نگیرد و ما را برده خود نسازد و همه اعتقادات ما را از ما نگیرد ولکن نیست.
۱۲. ننگ امت
پیامبر اسلام و همه پیشوایان الهی مامور بودند طرح الف را اجرا کنند؛ البته اگر مردم تاب نیاوردند و از پرداخت هزینه ایمان خود سر باز زدند پیامبر یا امام معصوم طرح ب را قبول خواهد کرد و به مبارزه منفعل (تقیه) روی خواهد آورد. در این صورت امام یا رسول برای جلب همراهی امت، وظیفه خود را انجام داده است و عند الله ماجور و مشکور است؛ اما آن امت تا دامنه قیامت بار ننگ و عار این کوتاهی را به دوش خواهد کشید. پذیرش حکمیت برای امام علی یک وظیفه الهی بود با توجه به کوتاهیهای یارانش که در عرصه مبارزه صریح با دشمن کم آورده بودند (همان گونه که پذیرش قطعنامه صلح برای امام حسن علیه السلام و پذیرش برجام برای آقا یک وظیفه الهی بود)؛ اما ننگ آن برای امت باقی ماند و آن امت به جهت عدم همراهی با آرمان بلند ولی خدا و کمآوردن در راه مبارزهای که سرانجام حتمیاش پیروزی بر کفار بود و عقب انداختن پروژه تاریخی امامت دایما محکوم و بدنام است.
انصافا اگر به جای این دولت پیر و خسته و ناامید که همه توان خود را برای سازش و تقیه به کار گرفت یک دولت جوان انقلابی میداشتیم الان کجا بودیم؟ همین دلسردیها و احساس ضعفها در میان مردم و توجه نکردن به سنتهای الهی و دلگرم نبودن به امداد الهی و با قواعد مادی و معادلات دنیوی امور را حلاجی کردن باعث شد که مردم به این شجره رای دهند و پروژه تاریخی ولایت را به تاخیر اندازند.
بنابراین ما نباید ضعفهای داخلی را به رسمیت بشناسیم و با دشمنی با دشمنان توجیه کنیم و نظریهپرداز سازش و تسلیم شویم. باید توصیه به صبر و استقامت و جهاد و مبارزه در جبههی داخل و خارج داشته باشیم.
۱۳. عین نظر دشمنان
جالب اینجاست که دشمنان اسلام و انقلاب و ملت ما هم این موضوع را فهمیدهاند و برای از بین بردن این نظام که خار چشم و موی دماغشان شده است همین روش را دارند: زخمهای پیکره این انقلاب را مانند مگس میبینند و بزرگنمایی میکنند و دستاوردهای انقلاب را مخدوش میسازند که ما و شما احساس کنیم: « با این انقلاب هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما سراسر خسارت کردهایم. پس خدا رحمت کند رضا شاه را ! » و بعد در نطق باطنی خودمان بگوییم : «غلط کردیم آقا، از اول نباید انقلاب میکردیم. باید به خودمان میپرداختیم و مشکلات داخلی خودمان را رفع و رجوع میکردیم و بیخود گندهگویی و هماوردطلبی نمیکردیم».
جالبتر اینکه اخیرا نظریه تقیه از سوی بیبیسی به امت شیعه توصیه میشود!
https://www-bbc-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.bbc.com/persian/blog-viewpoints-53594360.amp?usqp=mq331AQQKAGYAbnF9f-a59CvULABIA%3D%3D&_js_v=a2&_gsa=1#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&share=https%3A%2F%2Fwww.bbc.com%2Fpersian%2Fblog-viewpoints-53594360
دهان انسان باز میماند از این همه دلسوزی و خیرخواهی!
کارشناس بیبیسی فعالیت سیاسی و جهاد علیه قدرت حاکم جائر را بر خلاف تعالیم شیعه امامیه میداند و روایات حاکی از نهی امام باقر و امام صادق از قیام زید بن علی را شاهد میآورد.
در حالی که برخی روایات حاکی از تایید قیام زید از سوی امامان معصوم است و محققان شیعه امامیه مانند علامه مجلسی و آیت الله خویی این گروه روایات را که مؤید قیام زید است، درست می دانند ( ر.ک: حسن یوسفیان، فرق و مذاهب اسلامی، چاپ مرکز آموزش مجازی و نیمه حضوری موسسه امام خمینی، ص ۱۲۲_۱۲۴)
آیا به زندان افتادن امام کاظم و تبعید امام رضا از مدینه به خراسان و در حصر نظامی قرار گرفتن امامین عسکریین نشانگر فعالیت سیاسی آنان و مبارزه با قدرت حاکم نیست؟!
از دوازده امام شیعه، یازده امام به شهادت رسیده اند. با این وجود، چگونه می توان مدعی شد تعالیم شیعه امامیه، مخالف اقدام عملی برای امر به معروف و نهی از منکر است؟!
@rozaneebefarda
شهاب ثاقب
کالبدشکافی یک شبهه سیاسی
[صفحه 7 از 10]
نگرانکننده این است که این زخمها و کاستی ها باعث شود که این اعجاز تاریخ و این حرکت بلند مردان تاریخساز و فرزندان خمینی را نبینیم و تحول انفسی آزادگان جهان را نبینیم. لبنان و یمن و فلسطین و غزه و شام و عراق را نبینیم. تغییر معادلات جهانی را نبینیم. آمادگی انسانها برای یک انقلاب جهانی را نبینیم.
به خدا این ها روشنفکری و فرهیختگی نیست. این طرح ، دقیقا طرح مورد نظر دشمنان اسلام و انقلاب است.
ندیدن نقاط قوت یک ملت بزرگ که در اوج همه دشمنیها و کینهتوزیها توانسته خودش را حفظ کند و دست از عزت و ایمان و آرمانش برندارد و قدرتهای سرکش و وحشی جهان را به ستوه آورد ... انصاف و فرهیختگی نیست.
انکار توانمندی نظامی و موشکی و دفاعی یک امت که با خون دل صدها هزار شهید و با تدبیر مستقیم رهبر بزرگش به دست آمده ... در خوشبینانهترین حال شوخی است.
مشاهده زخمها و ضعفها و کاستیها نباید چشم ما را به قوت و عظمت و شکوه ببندد.
چرا تصور میشود نمیتوان هم دستاوردهای با ارزش انقلاب اسلامی را محفوظ داشت و هم در جامعه عدالت را برپا ساخت؟ چرا علت مشکلات مذکور مقابله با استکبار دیده شده و راهکار برون رفت از آن، تقیه و سازش و تسلیم؟ چرا به جای اینکه الگوی مقاومت را در داخل هم گسترش دهیم، بر ترک مقاومت رأی میدهیم؟ کجای این تفکر به منطق و تدبیر و عقل نزدیک است؟
تلخی نابسامانیها در مقابل تلخی پشیمانی
این نابسامانیها در کشور اسلامی ما بسیار تلخ است. و برای همه ما نگران کننده است؛ اما نگرانکنندهتر این است که با دیدن این نابسامانیها از اصل و اساس انقلاب و حرکت شورانگیزی که آغاز کردهایم پشیمان شویم.
نگرانکننده تر این است که با مشاهده این زخمها و کاستیها، نسبت به نهضت پرثمر خمینی که قرار است تا زمینهسازی ظهور یعنی اصلاح کار جهان و محو همه بدیها و زشتیها و تبهکاریها و ظلمها ازجمله محو اسراییل از نقشه جغرافیای عالم و قطع طمع آمریکا از چپاول جهان پیش برود کماعتقاد شویم.
نگران کنندهتر این است که این نابسامانیها ما را از دیدن آن همه امتیاز و عظمت باز دارد و نیمه پر لیوان را فراموش کنیم.
یک اسب راهوار تنومند را به خاطر اینکه گوش و دمش آسیب دیده و ظاهرش مقداری زشت شده است نباید از میان برد. باید بر او سوار شد و تاخت تا به مقصد رسید و به نق و ناله دشمنانی که این زشتی ظاهری را دستمایه دزدیدن آن قرار دادهاند نباید اعتنا کرد.
و اما محافظت بر اخلاق و انسانیت برخی توصیه میکنند برای حفظ اخلاق و انسانیت در جامعه خودمان دست از استکبارستیزی برداریم.
اینان باید توجه کنند که همین اسلام و همین امام علی امام الاخلاقیین به همان اندازه که به آداب و ظرایف اجتماعی حساسیت و دقت دارد، به اینکه ریشه بداخلاقیها را باید خشکاند هم توجه دارد. فرمان امام علی به ادامه جنگ بعد از نیزه کردن قرآن در صفین، آموزش همین موضوع و نشاندادن مراتب ارزشهای اخلاقی بود.
یک دزد راهزن میتواند با پاکیزه نگاهداشتن دست و صورت و لباس خود و تلاش برای رعایت نظم و نظافت ارزشهای اخلاقی را رعایت کند. یک زن بدکاره هم ممکن است با وفاداری بر وعده خود و حضور به موقع بر سر قرار، یا حفظ زبان خود از کلمات پلید ارزشهای اخلاقی را رعایت کند. ولی خانه از پایبست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است.
همان خدایی که به اخلاق فرمان داده و همان عقل و فطرتی که رعایت خوب و بد را به ما آموختهاند، توصیه میکنند کسانی را که بساط بداخلاقی و ظلم را گستردهاند و باب اهانت به کرامت انسانها را در ابعاد جهانی گشودهاند و بنای هدم همه ارزشهای انسانی را دارند و هدم بنای ایمان و اخلاق را هدف گرفتهاند ... از شرارت و پلیدی بازداریم و اجازه گسترش این همه سیاهی و پلشتی و بیاخلاقی را در دنیا ندهیم.
این گونه نشود که ما در ابعاد کوچک و در مقیاس ارتباطات میان فردی دایم به فکر رعایت اخلاق و آداب باشیم اما راس و اصل و ریشه و محور شرارت و بیاخلاقی را به رسمیت بشناسیم.
برکندن ریشههای بدی و بداخلاقی هم خود یک ارزش اخلاقی است (فقاتلوا ایمه الکفر؛ انهم لا ایمان لهم)؛ این هم عین اخلاق است. حوضی که کرم زده را نمیتوان با بیرون آوردن و کشتن تک به تک کرمها پاکسازی کرد. علاج کلی نیاز دارد.
ما اخلاق را در عرض استکبارستیزی و قسیم آن نمیدانیم و ورود به عرصه استکبارستیزی را توبه از اخلاق نمیشناسیم؛ استکبارستیزی و درافتادن با ایمه کفر در یک حرکت تاریخی و جهانی عین اخلاق است و یکی از شاخههای مهم اخلاق شمرده میشود. این را در عصر امام خمینی آموختهایم.
گسترش عدل و ایمان در جهان و جهاد کردن برای برانداختن نظام بداخلاقیهای کلان از دایره اخلاق و ارزشهای اخلاقی خارج نیست.
@rozaneebefarda
شهاب ثاقب
کالبدشکافی یک شبهه سیاسی
[صفحه 8 از 10]
امام راحل میفرمودند:
ما میگوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم.
ما مرد جنگیم. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر میکنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است. و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم. ما از مردم بیپناه لبنان و فلسطین در مقابل اسرائیل دفاع میکنیم.
به خدا من اینها را عین اخلاق، لب اخلاق و شاهکلید اخلاق میدانم. آیا خیلی صعب و مستصعب است؟
مبارزه با استکبار (درگیری با ظالمان بینالمللی و تبهکاران و قدارهکشان جهانی و برانداختن نظام سلطه و خشکاندن ریشه همه شرارتها و پلیدیها) وظیفه ماست. هم تکلیف فقهی است و هم تکلیف اخلاقی.
وظایف فقهی و اخلاقی ما منحصر در نماز و روزه و حج نیست. اخلاق اسلامی در حسن معاشرت اجتماعی، لبخند زدن به ارباب رجوع، فحش ندادن، احسان به تهیدستان و بیبضاعتان خلاصه نمیشود. خروش در مقابل ظلم، احیای حق مظلومان، قطع دست ظالمان، درافتادن با بدیها و خشونتورزیدن در مقابل پیشوایان کفر وظیفه فقهی و اخلاقی ماست (فقاتلوا ایمه الکفر/ اشداء علی الکفار / ولیجدوا فیکم غلظه / خشن فی ذات الله / قل موتوا بغیظکم / لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا).
🔸عامل عقبماندگیهای ما 🔸
ممکن است سوال شود پس چرا جامعه اسلامی به این روز افتاده است؟
آیا شما معتقدید همه مشکلات ما به خاطر وجود رهبری است که امامت تاریخ را بر عهده گرفته است و بر سر ستمگران جهانی فریاد میکشد و مانع از امضای ذلیلانه قرارداد میشود و هزار بار میگوید من به دشمن اعتماد ندارم و خوشبین نیستم. آقایان بدون لحاظ شرایطی که تعیین کرده بود برجام امضا میکنند و بعد کاسه و کوزه را سر او میشکنند که تو اختیار داشتی؟ یا اینکه معتقدید عمده پیشرفتهای ما به آن رهبر و نیروهای مجاهد تحت امر او مستند است؟
یا عقبماندگی ما به خاطر این است که گمان کردهایم با تقیه کردن و دست از مبارزه برداشتن فرصت و فسحتی پیش میآید که میتوانیم در آن رشد کنیم. برای همین بر زمین نشستهایم و همه توان خود را صرف دریوزگی از دشمن برای یک لقمه نان میکنیم و ظرفیتهای درونی خود را نمیبینیم؟
آنجا که به سخن حضرت روح الله و خلف صالحش گوش کردیم و بدون اتکا به دیگران خودمان بر پای خودمان ایستادیم چقدر پیش رفتیم. الان هم اگر توصیههای او را جدی بگیریم و جهادی بکوشیم گام دوم انقلاب را طی خواهیم کرد.
مشکلات فعلی چندان ربطی به وقوع انقلاب و استکبارستیزی ندارد، زیرا بخشی از این مشکلات، ناشی از ساختار معیوب اقتصادی ایران است که اتفاقا ریشه در رژیم طاغوت دارد یعنی همان وابستگی به درآمدهای نفتی و خامفروشی. چراکه اگر از همان ابتدا بنیانهای اقتصادی کشور به جای تکیه بر درآمدهای نفتی به تولیدات و محصولات فرآوری شده و دارای ارزش افزوده استوار میشد چه بسا الان با این مشکلات مواجه نبودیم ثانیا در طول ۴۱ سال اخیر هرگاه مدیران و مسئولان اجرایی به نسخه انقلاب عمل کردهاند موفق بوده و به هر میزان از این نسخه فاصله گرفتهاند کشور دچار زحمت و رنج شده است. بهطور مثال از سال ۸۴ تا سال ۹۲ با روی کار آمدن دولتی که در سطح زیرین خود از وزیران و مسئولان انقلابی برخوردار بود ضریب جینی کاهش یافت، شکاف طبقاتی به تدریج کم شد، بیش از یک و نیم میلیون خانواری که هرگز فکر نمیکردند صاحب مسکن شوند با اجرای طرح مسکن مهر صاحبخانه شدند، نرخ امید به زندگی نیز جهش معناداری پیدا کرد و...، اما از سال ۹۲ به بعد و با حاکمیت تفکر لیبرالی در میان برخی مسئولان و دوری از نسخه انقلاب شاهد افزایش مشکلات اقتصادی بودیم؛ این تفکر بهجای عمل به رویکردهای انقلابی مدام به دنبال مذاکره با غرب و دیپلماسی التماسی و اجرای مو به موی اوامر صندوق بینالمللی پول و... بود.
نتیجه این تفکر، گرانی بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن فقط در یکسال بود.
جالب اینکه وزیر راه و شهرسازی وقت بهدلیل همان تفکر لیبرالی که حتی در آمریکا هم منسوخ شده است ساخت مسکن مهر را مزخرف دانست و هیچ قدمی برای ساخت خانه برای مردم برنداشت یا مسئول دیگری خودکفایی کشاورزی را حرف بیهوده و مزخرف نامید که شاید همین نگاه این روزها سبب شده تا کشور ما پس از چندین سال خودکفایی در تولید گندم دوباره به واردات روی بیاورد. خلاصه اینکه اشکال از نسخه انقلاب نیست بلکه مشکل ناشی از تفکر عقبمانده لیبرالی و غربگراست که با گذشت ۴۱ سال از وقوع انقلاب اسلامی هنوز سینهچاکانش دست از سر این مردم برنمیدارند.
@rozaneebefarda
شهاب ثاقب
کالبدشکافی یک شبهه سیاسی
[صفحه 9 از 10]
🔸سخن نهایی🔸
با کنار گذاشتن افتخارات و عظمتها نمیتوان عظمت آفرید. با دست برداشتن از شعارهای حق نمیتوان حق را اقامه کرد و مشکلات را حل کرد.
برای رفع کوتاهیهای خودمان از نقاط قوت خود دست برنداریم
اگر ضعفی داریم، نقاط قوت و افتخار خودمان را از دست ندهیم یا از بین نبریم.
بازگشت از مکتب امام و پشیمانی از انقلاب اسلامی روا نیست.
◽️پیوست یکم: کارآمدی انقلاب◽️
جهش علمی: در فناوریهای جدید رکورددار هستیم. رشد مقالات و تحقیقات و دستاورهای علمی. رشد فناوریهای اطلاعات و رشد شاخصهای اقتصاد دانش بنیان،
ایران با وجود داشتن یک درصد از جمعیت جهان قبل از انقلاب، یک دهم درصد تولید علم جهان را داشت. اما اکنون با وجود داشتن همان یک درصد جمعیت جهان، ۲ درصد از تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است. معنای این آمار به استناد منابع معتبر بینالمللی آن است که با انقلاب اسلامی سهم ایران در تولید علم جهان نسبت به پیش از انقلاب، بیست برابر شده است.
ورود به باشگاه هستهای، باشگاه فضایی، تبدیل شدن به قطب پزشکی و قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور اول جهان در بسیاری از حوزهها، نشان این تحول علمی است.
صادرات ما بر واردات پیشی گرفته است.
زیرساختها توسعه پیدا کرده است. راه، سد، صنایع
رشد شاخص توسعه انسانی نسبت به قبل انقلاب: شاخص توسعه انسانی، سه پایه اصلی دارد؛ اول: بهداشت و سلامت و متوسط طول عمر؛ دوم: درآمد سرانه و سوم: رشد علمی و سواد افراد
رشد نوآوری و ابتکار و افزایش اعتماد به نفس و فرهنگ «ما میتوانیم»
توزیع منصفانه ثروت عمومی میان شهر و روستا. مرکز و حواشی در مناطق شهری و روستایی
عزت ملی و خودباوری
افزایش صادرات غیرنفتی که یک توفیق راهبردی است و میتواند در آینده آرمان استقلال اقتصاد از نفت را تحقق بخشد.
تولید کالاهای صنعتی و خوداتکایی در بعضی صنایع مثل صنایع ساختمانی
خوداتکایی در کشاورزی و دام داری باوجود دو برابر شدن جمعیت،
کاهش نرخ مرگ و میر کودکان و موفقترین کشور جهان در سالهای اخیر، از سوی سازمان بهداشت جهانی در این زمینه
موفقیت دانش آموزان ایرانی در رقابتهای جهانی
یکی از موفق ترین کشورهای جهان در مبارزه با بی سوادی
رشد کمّی دانشجویان کشور
کشوری که در سال ۱۳۵۶با ۳۳میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک از خارج (از کشورهایی مثل هند، بنگلادش و پاکستان) بود، اکنون با جمعیتی بیش از دو برابر، پزشک مازاد دارد و خود به دیگر کشورها پزشک صادر میکند.
احتمالا شما خودتان در زمان جنگ پزشک پاکستانی و تایلندی و هندی را به یاد دارید.
دستاوردهای بزرگ علمی در برخی دانشهای نوین، مانند «سلولهای بنیادین»
فنّاوری غنی سازی اورانیوم
تأمین امنیت و امکانات دفاعی
صنایع نظامی: ساخت انواع موشک، نفربر زرهی و حتی تانک، هلی کوپتر و هواپیما و ناوچه،
جهش صادراتی،
توسعه فعالیتهای عمرانی و رفاهی در سطح روستاها،
تقویت امکانات شهری،
تقویت زیربناهای توسعه مانند تربیت نیروی انسانی ماهر، انرژی، سدسازی، توسعه ارتباطات و راه ها و بنادر توسعه ظرفیت پالایشگاه ها و خودکفایی در تأمین فرآوردههای نفتی، علیرغم افزایش شدید مصرف و جمعیت، جلوگیری از اتلاف گاز و پوشش دادن صدها شهر و میلیون ها نفر، افزایش قابل توجه ظرفیت تولید برق تا حدّ رفع خاموشی ها، توسعه ظرفیت پتروشیمی و افزایش تولید آن تا بیش از بیست برابر و ...
در سال ۱۳۵۶ صادرات نفت ایران ۵/۵ میلیون بشکه بوده در حالی که در حال حاضر صادرات نفت کشورمان به دلیل ؛ الف-بالا رفتن مصرف داخلی ب- نگاه صیانتی به نفت به عنوان یک سرمایه ملی برای آینده و… ج- تحریمهای بینالمللی علیه خرید نفت از ایران، به حدود ۳/۱ میلیون بشکه رسیده است. به عبارتی صادرات نفت ایران در زمان رژیم پهلوی بیش از ۴ برابر زمان کنونی بوده است.
جمعیت کشور در سال ۱۳۵۷، حدود ۳۵ میلیون نفر بود در حالی که در حال حاضر از مرز ۸۳ میلیون نفر گذشته است و این به معنای بیش از دو برابر شدن نیازهای یک کشور به غذا، بهداشت، درمان، مسکن، آموزش و… میباشد.
مصرف کشور در سال ۱۳۹۷ در مواد غذایی شامل غلات، مواد پروتئینی ، لبنیات، میوه و سبزیجات، پوشاک، لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و… نسبت به سال ۱۳۵۷ بیش از ۵ برابر شده است.
از نظر سیاسی یک نظام سیاسی مردمسالار دینی متکی به آرای مردم مستقر شده است.
از استقلال و تمامیت ارضی دفاع کردهایم.
به یک دفاع بازدارنده دسترسی پیدا کردیم و صنعت دفاعی را پایه ریزی کردیم.
امنیتی که در منطقه مثالزدنی است و هیچ کس نمیتواند منکر آن شود.
نقشی که امروز در منطقه و در معادلات جهانی پیدا کردهایم.
رهایی از چنگال سلطهگران و استقلال واقعی
تبدیل شدن ایران از یک کشور یاریکننده ظالم به کشوری که در مقابل ظالم و یاریکننده مظلوم است.
@rozaneebefarda
شهاب ثاقب
کالبدشکافی یک شبهه سیاسی
[صفحه 10 از 10]
🔸اقتدار دفاعی به جای امنیت اجارهای🔸
بله ؛ البته ؛
خیلی بیش از این میتوانستیم کار کنیم و نکردهایم
یک علتش این است که مدیران جهادی کم داشتیم
مدیرانی مانند خود آقا، که روزانه ۱۶ تا ۱۸ ساعت کار کند . مدیرانی مانند قاسم سلیمانی
راستی خود شما در موقعیت و منصبی که هستید در این سالها چقدر کار کردید و چقدر تحول آفریدید و چه دستاورد مهمی عرضه کردید؟
عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع يَوْماً جُعِلْتُ فِدَاكَ ذَكَرْتُ آلَ فُلَانٍ وَ مَا هُمْ فِيهِ مِنَ النَّعِيمِ فَقُلْتُ لَوْ كَانَ هَذَا إِلَيْكُمْ لَعِشْنَا مَعَكُمْ فَقَالَ هَيْهَاتَ يَا مُعَلَّى أَمَا وَ اللَّهِ أَنْ لَوْ كَانَ ذَاكَ مَا كَانَ إِلَّا سِيَاسَةَ اللَّيْلِ وَ سِيَاحَةَ النَّهَارِ وَ لُبْسَ الْخَشِنِ وَ أَكْلَ الْجَشِبِ فَزُوِيَ ذَلِكَ عَنَّا فَهَلْ رَأَيْتَ ظُلَامَةً قَطُّ صَيَّرَهَا اللَّهُ تَعَالَى نِعْمَةً إِلَّا هَذِهِ.) کافی، ج1، ص410
واقعا چند در صد ما بعد از انقلاب اسلامی سیاسة اللیل و سیاحة النهار داشتیم؟
وقتی کم کار میکنیم نباید انتظار داشته باشیم که مملکت آباد شود.
ولی راه حلش هم این نیست که نظریه پردازی کنیم که در عصر غیبت توان تمدنسازی نداریم.
راه حلش این است که این خستگیها را از تن به درآوریم و بجوشیم و بخروشیم و مجاهدت ورزیم. همان که امام به ما آموخت و در عمل نشان داد.
@rozaneebefarda
May 11
روزنه
شهاب ثاقب کالبدشکافی یک شبهه سیاسی/ چرا جمهوری اسلامی برای بهبود اوضاع داخلی، با نظام جهانی #سازش ن
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱
🔸علی گلپایگانی:
انصافا باید تشکر کرد از نویسنده مقاله شهاب ثاقب و کانال روزنه که آن را نشر داده است.
در این مقاله سوال و شبهه ای که می توان آن را زمینه انتخاب های مشکل آفرین جامعه دانست که به خصوص در شرایط کنونی دامنگیر کشورمان شده است.
همچنین در انتخابهای پیشرو اگر این شبهه از ذهنها زدوده نشود منجر به تَکرار دردآور اشتباهات گذشته خواهد شد.
البته در سطح نخبگانی این مقاله وظیفه خود را انجام داده است اما فعالان رسانه هر یک به اندازه خود باید در بازنشر مطالب آن به صورتهایی عامه پسند به خصوص تصویری همت کنند.
باز هم تشکر از نویسنده محترم و دبیران روزنه.
@rozaneebefarda
انعکاس صدای #حوزویان_سکولار از حلقوم جلادهای خونخوار
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
کمتر از ده روز به ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان مانده است. ستاد مقابله با بیماری کرونا موضع خود را شفاف نموده و ممانعتی نسبت به برگزاری عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام نکرده است و تنها به ذکر الزامات و محدودیتها اکتفا نموده است.
عمل به دستورات ستاد مقابله با کرونا بنا به فرمایش مقام معظم رهبری الزامی است اما حوزویان سکولار و شخصیتهای غیردینی به چیزی کمتر از تعطیلی کامل هیئات مذهبی راضی نیستند. ظاهرا این طیف رسالت خود را از رضا میرپنج گرفتهاند و در تلاشاند اهداف پوسیده وی را در خصوص برچیدن عزاداری عاشورا احیا کنند.
محمدتقی فاضل میبدی که دیرزمانی است چهره یک ژورنالیست حوزوی را به خود گرفته است؛ بدون اینکه در رشته پزشکی تخصصی داشته باشد یا ارتباطی با ستاد مقابله با بیماری کرونا داشته باشد به اظهار نظر پرداخته و برگزاری عزای حسینی را ممنوع اعلام کرده است که این گفته با استقبال جلادهای منافق روبرو شد و به تیتر خبری(8مرداد1399) این گروهک تروریستی تبدیل شد.
میبدی شاگرد آقای حسینعلی #منتظری است؛ کسی که حمایتش از اعضای سازمان آدمکش منافقین در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خون به دل امام امت کرد.
جالب آنکه منتظری از دهه پنجاه، پیرامون برخی مسائل مهم مرتبط با شعائر و معارف اهل بیت علیهم السلام همواره مورد اعتراض شدید حوزویان اصیل قرار داشت که حمایت از کتاب شهید جاوید همشهری اش صالحی نجف آبادی که متضمن خدشه در علم امام بود و نیز تشکیک در مسئله فدک، از آن جمله است.
@rozaneebefarda
#نشر_حداکثری
🌀 جهاد یاری رسانی 🌀
📢 فراخوان نیروی جهادی برای #موج_دوم_کرونا در تهران 📢
📣 عرصه های خدمت:
🚑 همیار بیمار
⚰ غسالخانه
🏨 موکب سلامت
🏴 روضه های خانگی
🎁 کمک مؤمنانه
📦 و غیره
📲 شیوه های ثبت نام 🔰
1⃣ ثبت نام از طریق سایت #خانه_طلاب_جوان 🔻🔻🔻
http://www.khanetolab.ir/jahadgaran-form/
2⃣ ثبت نام از طریق ارسال عدد ۱ از طریق پیامرسان ایتا به آیدی 🔻🔻🔻
@gohari_67
3⃣ ارسال عدد ۱ به شماره تلفن 🔻🔻🔻
+۰۹۱۶۹۵۸۹۸۹۲
#قرارگاه_جهادگران_سلامت
@rozaneebefarda
جاده انحرافی برجامیان در تهران و خواب جریان انقلابی
💥اختصاصی/یادداشت وارده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پس از گذشت دو سال از نامگذاری خیابانی به نام #مصدق در تهران، یکی از اعضای شورای اسلامی تهران(بخوانید شورای نامگذاری خیابانهای تهران) در خبری اعلام کرد که انتخاب خیابانی به نام بازرگان به تصویب شورا رسیده است.
اگرچه در آخرین سال کاری یک شورایِ سیاسی، که کارنامه درخور توجهی برای ارائه به مردم ندارد عجیب نیست که مدام به فکر تغییر نام خیابانها و معابر باشد، اما سؤال اینجاست که این افراد چگونه توانسته اند با بی توجهی به فرمایشات صریح حضرت امام خمینی(ره) نسبت به بازرگان، اجازه چنین تصمیمی را حتی در ذهن خود مرور کنند چه برسد که بخواهند آن را به تصویب برسانند!
صدالبته که اینگونه رفتارها تازگی نداشته و ندارد بلکه تساهل و تسامح در تصمیم گیریها مدتهاست در برخی جریانها لانه کرده و برخی مسئؤلان بدون توجه به مبانی مسلم انقلاب اسلامی که نشات گرفته از فرمایشات امام خمینی(ره) است کشور را به هر سو که تمایل داشته باشند کشانده اند.
شاید در نگاه اول، تغییر نام یک خیابان به ظاهر کوچک به نظر بیاید، اما مرور فرمایشات حضرت امام(ره) نسبت به بازرگان که منافقین را فرزندان عزیز بازرگان معرفی کرده اند، جای شگفتی است که چگونه این تصمیم در صحن شورا مطرح و به تصویب رسیده است؟!
به فرموده مقام معظم رهبری اگر از راه امام فاصله بگیریم، سیلی می خوریم. مگر یادمان رفته جملات تاریخی امام پیرامون #نهضت_آزادی را؟ ایشان تصریح کرده بودند؛
نهضت به اصطلاح آزادى صلاحيت براى هيچ امرى از امور دولتى يا قانونگذارى يا قضايى را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بي مورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تأويلهاى جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهك هاى ديگر، حتى منافقين اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان، بيشتر و بالاتر است.(صحیفه امام، ج20، ص481)
شاید وقتی دو سال قبل، به نامگذاری خیابان به نام #مصدق، پدر معنوی این جریان اعتراض می شد، امروز این اتفاق نمی افتاد!
یادمان نرفته که امام در تعبیری صریح مصدق را نامسلمان دانسته اند؛
اينها فخر می كنند به وجود او,[مصدق] او هم مُسلِم نبود.(صحیفه امام، ج14، ص456)
اگر در آن هنگام نخبگان و مسئولان و عموم مردم نسبت به این تغییر نام حساسیت نشان می دادند امروز شورا جرات نمی کرد فرمایش امام(ره) را اینگونه زیر پا بگذارد.
بعید نیست اگر این بار نیز مسئولان امر و جریان انقلابی، به وظیفه خود عمل ننموده و نسبت به این تصمیم انحرافی موضع گیری نکنند، دیری نخواهد پایید که در تهران خیابانهایی با نام مزدوران و ای بسا برخی منافقین و ... رخ نمایی کند که البته این اول ماجراست برای تغییرات اساسی و بنیادی دیگر، برای زیر پا گذاشتن اندیشه های ناب امام و رهبری.
@rozaneebefarda
🔰ششمین دوره تبیینی-گفتمانی با عنوان "#در_پرتو_گام_دوم" ویژه #طلاب
📅زمان برگزاری دوره: 1 لغایت 7 شهریور ماه
⏰زمان ثبتنام: 16 الی 25 مردادماه
📌جهت #ثبت_نام و کسب اطلاعات تکمیلی، به سایت زیر مراجعه فرمایید:
www.bfanis.ir
🔗لینک دریافت فایل آشنایی با دوره
https://b2n.ir/461477
@rozaneebefarda