eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
💥فایل صوتی بیانات مهم آیت‌الله #سیفی_مازندرانی در همایش مجازی فانبذ إلیهم با موضوع: دفاع ا
بیانات صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون نقض عهد طرفهای و اشاره به آيه فانبذ الیهم: ✅ مقام معظم رهبری : جمهوری اسلامی تا مدّت طولانی‌ای به همه‌ی آنچه تعهّد کرده بود، بر اساس تعلیم اسلام که باید به تعهّدات عمل کرد، عمل کرد؛ بعد وقتی دید که آنها این جوری عمل میکنند، آن یکی که خارج شد، دیگران هم با او همراهی کردند، «فَانبِذ اِلَیهم عَلیٰ سَواٰء»؛ این هم قرآن است، [میگوید] خب تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند. همایش مجازی فانبذ الیهم با سخنرانی در تاریخ ۱۰ آبان ۹۹، اقدامی بهنگام و دقیق و مبتنی بر معانی قرآنی بود که در آن از مجلس محترم خواسته شده بود به دلیل نقض عهد طرفهای غربی، از برجام خارج شود. تصریح رهبر معظم به ریشه‌های قرآنی این مطالبه و تعلل دولت در خروج از برجام، نشانه هماهنگی حداکثری جریان انقلابی قم با افق بلند نگاه ولایت است. گرچه برخی نخواهند یا نتوانند آن را درک کنند یا بپذیرند، یا جرأت هزینه دادن برای طرح مسائل راهبردی انقلاب و نظام را نداشته باشند، اما این یک واقعیت و یک نعمت بزرگ است والحمدلله. @rozaneebefarda
تحلیل و بررسی کارهای فرهنگی ابن الرضا امام جواد.pdf
2.7M
تحلیل و بررسی سیاست فرهنگی ابناءالرضا(ع) ▫️در این مقاله، نیم قرن مجاهدت سه امام از فرزندان امام رضا علیهم السلام در قبال مسائل فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است. 🔻موضوع مقاله به سه محور مسائل دستگاه خلافت، مسائل فرهنگ عمومی و مسائل فرهنگ شیعی تقسیم شده و از مسائل بنیادین تا مسائل رفتاری را در این سه عرصه مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. (روح‌الله دهقانی، رضوی، شماره ۱۶، زمستان ۹۵) @rozaneebefarda
📷پیام تسلیت معاون دفتر مقام معظم رهبری در پی درگذشت 🔹این اندیشمند، تحلیلگر و هماهنگ کننده موسسه تحقیقات و مطالعات استراتژیک امان، بر اثر ابتلا به کرونا در دمشق درگذشت. 🔹انیس نقاش از شخصیت‌های مبارز لبنانی و از رئوس جریان مقاومت نزدیک به جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه و فلسطین بود. او در جوانی عامل ترور نافرجام در فرانسه بود، مدتها در ایران زندگی کرد و یک استراتژیست بسیار قوی و خوش حافظه بود. از او خاطرات گرانسنگ و پرنکته ای برجای مانده که انشاالله در اسرع وقت به طبع برسد. خداوند رحمتش کند. @rozaneebefarda
اعتراض مکتوب حاج شیخ عبدالکریم حائری به کشف حجاب که پاسخ موهن رضاخان را در پی داشت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️متن نامه اعتراضی حاج شیخ به قرار ذیل است؛ «حضور مبارک اعلیحضرت شاهنشاهی خلد الله ملکه. بعد از تقدیم ادعیه خالصانه، مشهود خاطر همایونی بوده که احقر همیشه تعالی و ترقی دولت علیّه را منظور داشته و اهمّ مقاصد می‌دانسته، فعلاً هم به همین منظور نظر عرضه می‌دارد اوضاع حاضره که بر خلاف قوانین شرع مقدس و مذهب جعفری(ع) است، موجب نگرانی داعی و عموم مسلمین است، البته بر ذات ملوکانه که امروزه حامی و عهده‌دار نوامیس اسلامیه هستید، حتم و لازم است که جلوگیری فرمایید، عموم اهالی ایران بلکه مسلمین دنیا را قرین تشکر فرموده، امید است رفع اضطراب این ضعیف و عموم ملت شیعه بشود. الاحقر عبدالکریم حائری» 🔶این متن که در نهایت متانت و ادب نوشته شده، پاسخ گستاخانه رضاخان را در پی داشت و نمونه خوبی است برای درک دوران خفقان بار رضاخانی. آنان که همچنان مدعی اند احترام روحانیت در عصر پهلوی بیشتر از وضع فعلی بوده، یا از این اسناد تاریخی بی‌اطلاع هستند یا این بخش از حقایق تاریخی را نادیده می‌گیرند! رئیس حوزه قم، با این ادبیات نرم و مؤدبانه، خواستار توقف یک قانون ضد دینی می‌شود ولی حتی به همین میزان نیز از سوی دیکتاتوری پهلوی، تحمل نمی‌شود. رضوان خدا بر حاج شیخ که بدون بسط ید، تمام تلاش خود را به کار بست تا حوزه مقدسه قم در عصر حکمرانی یک دیکتاتور دست نشانده مذهب ستیز، حفظ شود. @rozaneebefarda
او دست ِ رد به سینه‌ی سائل، نمی‌زند اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ اخلاقِ مرتضاست @rozaneebefarda
یک مناظره و ضرورت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️دیشب مناظره‌ای بین آقایان و برگزار شد؛ حول مدعاهای مطروحه در آن با . 🔹اصل این گفتگو و فضای حاکم بر آن، مطلوب است؛ فارغ از هر قضاوتی که در مورد محتوای آن داشته باشیم. 🔹جریان انقلابی قم، به تبعیت از مقام معظم رهبری، پرچمدار مناظره علمی و است؛ چه اینکه فقط در قالب بحث آزاد است که ادعاها مشخص می‌شود؛ چه منتقدان و مخالفان نظام اسلامی و چه مدافعان آن. قطعا و با نظام و امام، همانقدر مضر است که ! 🔹نسل فرهیخته و جوان حوزه، با ظرفیتی تمام ناشدنی و ناشناخته، مثل کوه پشت نظام اسلامی ایستاده‌ است؛ این قبیل مناظرات، راه را برای اظهارنظرهای عالمانه و نقش آفرینی مجدانه این نسل، باز خواهد کرد. 🔹روزنه پیشنهاد می‌کند، چنین گفتگوهایی که در سیره سلف صالح ما، سوابق بسیار دارد، در سطحی گسترده و با پیشگامی مشاهیر حوزوی، به نحو گسترده شکل بگیرد. قطعا تحقق این فضای پرنشاط علمی، مستلزم تمهید مقدماتی است که طبعا باید از سوی نهادهای بالادستی حوزه سیاست گذاری شود تا افراد با اطمینان خاطر، نظرات خود را در فضای تخصصی و به دور از هیاهوی ژورنالیستی، بیان کنند. 🔹زیبنده نیست که سخنان حوزویان، در پستوهای مخفی بیان شود و از آن تلقی داشته باشند یا صاحبان نقد و نظر را گمان آن باشد که اشکالات شان را پاسخی نیست! 🔶حاشیه صدالبته پیرامون کارگردانی، شیوه برگزاری و محتوای مناظره دیشب، نقد و نظرهایی هست که در وقت مناسب خود بیان خواهد شد و صد البته که دفاع از اصل آزاداندیشی، هرگز به معنای در افتادن در ورطه روشنفکر مآبی و کمرنگ دیدن مرزهای گفتمانی نیست؛ حتما و طبعا طرف مقابل هم به لوازم بحث آزاد ملتزم باید باشد و از لوازم بحث آزاد، نقد متن و حاشیه‌های این مناظره خواهد بود. @rozaneebefarda
روزنه
سخنان جنجالی #مولوی_عبدالحمید و دم خروس #برجامیان! نامه رادیکال و فتنه‌انگیز جمعی از برجامیان در حم
نامه اصلاح طلبان رادیکال در حمایت از مواضع جنجالی آقای را به خاطر بیاوریم! پالس همراهی سران و بانیان ۸۸ به جریان تفرقه‌طلب سیستان، آتش تهیه بود! @rozaneebefarda
رفتار ابزاری، گزینشی و تحریف آمیز با تصمیمات شورای عالی امنیت ملی! 🔹دولت و برخی کارگزاران رسانه ای آن نمی توانند از "شورای عالی امنیت ملی" (شعام) و مصوبات آن، به عنوان حربه و چماقی برای زدن مجلس استفاده کنند. اما چرا؟ ♦️"رئیس شورا" که آقای روحانی باشد، به تصریح رهبر معظم انقلاب و منطبق بر واقعیات پیش چشم عموم، به حکم حکیمانه قرآن درباره پاسخ به عهد شکنی دشمن عمل نکرد: 🔹"وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن که با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و به تدریج بخشی از آنها را کاهش داد". ♦️نه تنها دولت به این وظیفه شرعی و عقلی عمل نکرد، بلکه به بسیاری از 28 شرط رهبری، شعام و مجلس درباره اجرای مشروط برجام هم پس از عهدشکنی آمریکا و اروپا اهتمام نورزید. 🔹این رویکرد موجب شد توافق دو طرفه، به حکم محکومیت یکطرفه برای کشور ما تبدیل شود و ضمنا طرف های غربی، طلبکار هم بشوند! در حالی که اگر آن 28 شرط (از جمله شرط های شعام) هم نبود، منطقا اجرای تعهدات ما از سه سال قبل باید متوقف می شد. ♦️با وجود این وقت کشی طولانی مدت، وقتی مجلس جدید از خرداد ماه بنا را بر بازگرداندن توازن به برجام گذاشت، دولت تا می توانست اما و اگر آورد. اما سرانجام قانون مد نظر مجلس، ولو با تاخیر، در جلسات "شعام" چکش کاری و نهایی شد؛ 🔹آیا آقای روحانی و دولت تمکین کردند؟ نه! با کتمان حقیقت، مدعی شدند شورای عالی امنیت ملی، مخالف اقدام مجلس است. اما چون موضوع، هفته ها در شورا بحث و نهایی شده بود، جای انکار نداشت. دبیرخانه شورا بر خلاف انکار دولت، تایید کرد طرح مجلس در شعام بررسی شده و ملاحظات شورا در آن اعمال شده است. ♦️مقصود این که برخی دولتمردان و رسانه های در خدمت آنها نباید نگاه ابزاری یا تحریف آمیز و گزینشی به کارکرد شورای عالی امنیت ملی داشته باشند؛ چنان که در ماجرای برجام کردند: 🔹به شعام اطمینان دادند تضمین های لازم از غرب گرفته شده، و تحریم ها لغو و حقوق ایران تضمین می شود؛ اما وقتی حقوق کشورمان پایمال شد، نه همان چند سال قبل و نه در ماجرای حمایت شورا از اقدام قانونی مجلس، به رویکرد شعام برای احقاق حقوق ایران و فشار برای لغو تحریم ها وفادار نماندند. این در حالی است که تایید و اجرای برجام، مشروط بود و نه بلا شرط و به دلخواه غرب! @IMANI_mohammad
روزنه
یک مناظره و ضرورت #آزاداندیشی_حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️دیشب مناظره‌ای بین آقایان #سیدمحمدجوا
بعد از انتشار این یادداشت، برخی مخاطبان فرهیخته روزنه پیگیر متن یا فیلم این مناظره می‌شوند. پاسخ آنکه: این مناظره بطور زنده پخش نشده ولی ضبط شده و هنوز انتشار نیافته است. امید است صوت، فیلم و متن این مناظره، بدون هیچ کم و کاست یا ، در اختیار حوزویان قرار گیرد. @rozaneebefarda
توضیحات دکتر پیرامون شایعه همکاری با دفتر فرح که اخیرا توسط احمدی‌نژاد تکرار شد @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] باسمه تعالی از اوّل انقلاب تا امروز، گهگاه خوانده و شنیده‌ام که بعضی اشخاص که در عالم سیاست با من اختلاف و رقابت داشته‌اند، با اشاره به نام دکتر سیّد حسین نصر و انجمن شاهنشاهی فلسفه و دفتر فرح پهلوی، خواسته‌اند مرا به همکاری با دکتر نصر در فعالیت‌های مرتبط با دربار وی متّهم کنند. این روزها هم که بازار رقابت‌های انتخاباتی، خصوصاً در فضای مجازی، داغ است این نوع تهمت‌ها دیده می‌شود. اکنون، بی‌آنکه فرصت ورود به جزئیات داشته باشم، باید بگویم آشنایی من با دکتر نصر به سال ۱۳۴۷ باز می‌گردد. در آن زمان، دکتر نصر استاد فلسفه دانشکده ادبیات و رئیس دانشکده بود و عموماً در داخل و خارج دانشگاه وی را استادی دانشمند و باشخصیت و متدین و علاقه‌مند به اسلام و حکمت اسلامی می‌دانستند. از جمله دلایل صحّت این سخن روابط وی با علامه طباطبایی و نقش او در جلسات مصاحبه‌های پروفسور هانری کربن با علامه است و نیز ترجمه وی از کتاب «شیعه در اسلام» به زبان انگلیسی و مقاله‌ای که از وی در کتاب «محمد خاتم پیامبران» به اهتمام شهید مطهّری در کنار مقالات استادانی مانند علامه طباطبایی و حاج سیّدابوالفضل زنجانی و دکتر سیّدجعفر شهیدی و دکتر علی شریعتی از سوی حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۶ منتشر شده است. در سال ۱۳۴۷، من فارغ‌التحصیل دوره فوق لیسانس فیزیک بودم و تصمیم گرفته بودم که، به‌ جای ادامه تحصیل در رشته فیزیک، علوم انسانی بخوانم. دکتر نصر هم سابقه‌ای کمابیش شبیه من داشت. با او مشورت کردم و او مرا برای طی کردن این راه راهنمایی کرد. در سال ۱۳۴۹ دانشجوی فوق لیسانس فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شدم و درس‌های دوره دکتری را در پایان سال تحصیلی ۵۳-۵۴ به پایان رساندم. در این سال‌ها، دکتر نصر یکی از استادان ما در دوره فوق لیسانس و دکتری فلسفه بود و من یکی از دانشجویان او. البته او نسبت به من محبّت داشت و من هم به وی احترام می‌گذاشتم و با بضاعتی که در زبان خارجی داشتم از آثار او استفاده می‌کردم و در بعضی کارهای علمی و دانشگاهی، به‌صورت غیررسمی، دستیار وی بودم. وقتی در سال ۱۳۵۱ دکتر نصر به ریاست دانشگاه صنعتی شریف امروز برگزیده شد، تصمیم گرفت تعدادی واحد درسی از موضوعات علوم انسانی و فرهنگ و هنر وارد برنامه درسی دانشکده‌های مهندسی کند. او مرکزی به نام مرکز تعلیمات عمومی در آن دانشگاه تأسیس نمود و من و دکتر نصرالله پورجوادی را در آن مرکز استخدام کرد تا این قبیل درس‌ها را تدریس کنیم. نصر، یکی دو سال بعد، از آن دانشگاه رفت و من تا پیروزی انقلاب عضو هیات علمی آنجا بودم و آن مرکز را اداره می‌کردم و درس می‌دادم. در همان سال‌ها بود که دکتر نصر انجمن شاهنشاهی فلسفه را تأسیس کرد. من از اوّل با چنین کاری به علّت نام شاهنشاهی آن مخالف بودم و هیچ‌گونه همکاری با آن انجمن نکردم. نه در آنجا درس دادم و نه کتابی به چاپ رساندم و نه برای مجلّه آن، که «جاویدان خرد» نام داشت، مقاله‌ای فرستادم. اسناد آن مؤسّسه در سال‌های قبل از انقلاب قاعدتاً باید موجود باشد. مطمئنّم که هیچ سندی دال بر کمترین همکاری من با آن انجمن وجود ندارد. حتی کسانی مانند دوست محترم من جناب دکتر مصطفی محقق داماد و یا آقای ابطحی (از همکاران بازنشسته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) شاهدند که من چگونه در قول و فعل با آن انجمن مخالفت داشته‌ام. حال، سخن من به کسانی که هر چند وقت یک‌بار این موضوع را پیش می‌کشند این است که شما جوانان امروز که در آن سال‌ها نبوده‌اید، طبعاً این تهمت‌ها را از زبان بعضی افراد فراری و ضدّانقلاب، که با من به علّت آنکه در خدمت جمهوری اسلامی هستم دشمنی دارند، شنیده‌اید. من به شما توصیه می‌کنم به کسانی مثل آقای دکتر غلامرضا اعوانی که از اوضاع قبل و بعد از انقلاب آن انجمن باخبرند مراجعه کنید و در این باره تحقیق کنید و اگر سندی حاکی از همکاری من با آن انجمن به دست آوردید آن را منتشر کنید. @rozaneebefarda ادامه👇
توضیحات دکتر پیرامون شایعه همکاری با دفتر فرح که اخیرا توسط احمدی‌نژاد تکرار شد [صفحه ۲ از ۲] من در سال‌هایی با دکتر نصر رابطه نزدیک داشتم که او از دربار دور بود. هرچه او به دربار نزدیکتر شد فاصله من از او بیشتر شد. در سال‌های نزدیک به پیروزی انقلاب شاید شش ماه یک بار هم او را نمی‌دیدم و انتصاب وی به ریاست دفتر فرح در سال ۵۷ ربطی به آشنایی من با او در سال ۴۷ ندارد و کسانی که با ردیف کردن انجمن شاهنشاهی فلسفه و دفتر فرح سعی در تخریب من دارند یا ناآگاه‌اند یا نادرستی و غرض‌ورزی می‌کنند. صرفاً جهت اطّلاع نویسندگان و خوانندگان این تهمت‌ها یادآور می‌شوم که در سال ۵۷، از چند هفته قبل از پیروزی انقلاب، آقایان بهشتی و خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی و باهنر تصمیم به تأسیس حزبی به نام حزب جمهوری اسلامی گرفتند. شورای مرکزی این حزب سی نفر عضو داشت که حضرات آقایان مذکور جزء آن سی نفر بودند. بنده هم یکی از اعضای شورای مرکزی بودم که قبل از پیروزی انقلاب به عضویت برگزیده شده بودم. حال می‌پرسم آیا می‌توان فرض کرد که این آقایان و بقیه اعضای شورای مرکزی در آن روزهای حساس و پرالتهاب از چنین مطلبی بی‌خبر بوده‌اند و اکنون، پس از حدود چهل سال، جوانانی که آن زمان به دنیا نیامده بودند این واقعیت را کشف کرده‌اند؟ آیا چنین چیزی به عقل جور در می‌آید؟ من نزد خدای خود، ان‌شاء‌الله، روسفیدم، از آن جهت که از سال ۱۳۴۲، همزمان با آغاز انقلاب اسلامی، که وارد دانشگاه تهران شدم در همین راهی بودم که امروز هستم. تقاضای من همیشه یکسان بوده، هرچند اقتضای سال‌های قبل از انقلاب طبعاً با اقتضای سال‌های بعد از آن یکسان نبوده است. 🔶پی افزود این يادداشت مربوط به سال ۹۴ است @rozaneebefarda
یا امیرالمؤمنین یا ذالنعم یا امام المتقین یا ذالکرم اننا جئناک فی حاجاتنا لاتخیبنا و قل فیها نعم @rozaneebefarda