فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«مردِ فارسِ شهرنشینِ شیعهمذهب»؟!!!
دقیقا کجای ایران چنین آدمهایی مستقل از بقیه و با رفاه بیشتری زندگی میکنند؟!
در خانهی مردِ فارسِ شهرنشینِ شیعهمذهب، زنِ فارس هم زندگی میکند. همسایهی بغلیاش هم ممکن است سنیمذهب و اتفاقا کُرد یا تُرک باشد. ایران مجموعهای از قومیتها و فرهنگهاست. تکثر قومیتی و فرهنگی و حتی مذهبی و دینی هیچوقت ایرانیها را از یکدیگر جدا نکرده. ما که انقلاب را نبودیم و جنگ را یادمان نیست؛ اما شما میدانید که چطور امام راحل، روحِ وحدت را در این جامعه دمید و تفاوتها را زیر پرچم اسلام و انسانیت تجمیع نمود.
پس چرا در تلویزیون ملی این حرفها را میزنید؟!
منِ بیسواد هم فهمیدهام که این ماههای اخیر، ادبیات تفرقهگرایانه میانِ سیاسیون، جامعهشناسها و حتی برخی روحانیون شدت گرفته است!
دلیلش را اما نه!
🖌 زهرا ابراهیمی
#وحدت
https://eitaa.com/roznevesht
تذکر، موثره!
وقتی کسی اشتباه میکنه، باید بپذیره و عذرخواهی کنه.
ایشون هم عذرخواهی کردند.
بههرحال، انسان مسئولِ گفتارِ خواسته یا ناخواستهی خویش است.
#فتنه
https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظی با موکبها!
این را شیعیان عراق که میزبان زوّار اربعیناند، بهتر میفهمندش!
به سفره که نگاه میکنند، سراسیمه میشوند! قلک را میآورند، سهم موکب را توی قلک میاندازند برای اربعین!
یک سال دخیلِ روزها و شبها میشوند که زودتر بگذرند تا اربعین بعدی را ببینند!
دستهاشان را به دورِ گردنِ خیال حلقه میکنند و با یاد اربعینی که گذشت اشک میریزند!
التماس میکنند به دلِ شکسته و جانِ بیقرار که تاب بیاورد این هجران را!
موکبها را میبندند و به شهرهاشان کوچ میکنند، بی آنکه دلهاشان از خواستنِ "حسین" کوچ کند!
ییلاقِ رفتن را با امید به قشلاقِ بازگشتن تاب میآورند!
یک سال فکرِ "حسین"دست از سرشان بر نمیدارد!
غزلها زمزمه میکنند زیرِ لب به یاد حسین!
دینار روی دینار میگذارند به وقت حسین! عشق روی عشق!
غم روی غم!
تا برسند به اربعینِ دوباره!
دیوار موکبها شانهای است که سر رویش میگذارند و اشک میریزند زمان وداع!
یک سال شیشهی دلشان را از عطرِ تنهایی پُر میکنند تا بار دیگر حسین را در آغوش بگیرند! سکوت میکنند و از موکبها دور میشوند؛ اما دلشان فریاد میزند که ما عاشقِ "حسینیم" ای موکبها منتظر باشید باز میگردیم!
و اینچنین مردم عراق عشق را تکثیر میکنند و این گونه ما خود را مدیون آنها میدانیم!
🖋زهرا ابراهیمی
#اربعین
#عراقی_ها
https://eitaa.com/roznevesht
پا پَس نکشید!
انقلابی ماندن هزینه دارد!
🖌 زهرا ابراهیمی
#رسالت_طلبگی
https://eitaa.com/roznevesht
نگرانی، محصولِ عدمِ آگاهیست.
وقتی بدانیم خدا هست، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت!
🖌 زهرا ابراهیمی
#خداشناسی
https://eitaa.com/roznevesht
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استعمار، بعد از برنامهای که برای بهرهگیری ابزاری از زن در جهان پیاده کرد و اتفاقا موفق هم بود، سراغ مردان رفت.
بازپسگرفتن اقتدار از مردان جامعه!
نقشهی جدیدی بود که استعمارگران و استثمارطلبان دنبال کردند و این نقشه هم خوب جواب داد!
پدر قیّم و تکیهگاه فرزند است و باید مردانگیاش را در جدیتی که برای هدایت و اصلاح زندگی بهکار میگیرد نشان دهد. این حجم از انعطاف در رابطهی پدر دختری فقط دختران را جسورتر و پدران را بیابهتتر مینماید. تسلیمشدن در برابر خواستههای غیرمنطقی فرزند، نامش هرچه باشد محبت پدری نیست!
🖌 زهرا ابراهیمی
#تربیت_دینی
https://eitaa.com/roznevesht
بهرغمِ اندوهِ بسیار،
همین کلماتِ اندک،
امیدبخش است!
🖌 زهرا ابراهیمی
#نوشتن
#نویسندگی
https://eitaa.com/roznevesht
کاش آسمان کمی خَم میشد
تا دستِ من به ماه میرسید!
🖌 زهرا ابراهیمی
#شب_نوشت
https://eitaa.com/roznevesht
رحا مدیا | ✍زهرا ابراهیمی
یکی از معضلاتی که در نقد مباحث دینی (مخصوصاً مباحثی که ابعاد فلسفی یا اجتماعی و سیاسی دارد) به چشم میخورد معضل مطلقگویی است. منتقد منصف کسی است که در نقد خود از بهکارگیری واژگانی که شائبه مطلقگویی را یدک میکشد اجتناب نماید.
نقد کردن نیازمند دقت و ظرفت است تا جایی که منتقد باید بهضرورت تفکیک میان بیان ایرادات و انکار خوبیها واقف باشد. برخی از منتقدان ممکن است کمتر به این مهم توجه کنند و باهدف تأکید بر یک موضوع، از قانون تعمیم استفاده کنند؛ حال آنکه تأکید بر یک نکته خاص نباید مجوزی برای مطلقگویی شود.
ادامه اش را در رحا مدیا بخوانید:
https://rahamedia.net/?p=4858
#نقد_علمی
#رحا_مدیا
https://eitaa.com/roznevesht
May 11
ناگهان بانگی برآمد خواجه مُرد
توی همین یک مصرع یک دنیا درس معادشناسی نهفته است حتی در همان کلمهی ناگهانش!
به وقت تولد آنچه بیش از همه خودنمایی میکند مرگ است!
هر تولدی نوید این را میدهد که انسان یک سال به مرگ نزدیکتر شده است!
که تولد فاصلهی آدم را با مرگ کمتر میکند و با زندگی بیشتر!
همین یک مصرع میتواند جور تمام تولد تولد تولدت مبارکها و جور همهی هَپی بِرس دِی تو یوها را بکشد!
آمدهایم که چهشود؟!
چند روزی تویِ سیارهی رنج باشیم!
تویِ کوچهپسکوچههایش پَرسه بزنیم!
خورشید داغش دمار از روزگارمان درآورد!
جاذبهاش ما را به زمین بچسباند!
بعد هم لباسِ خاکیمان را بتکانیم و برویم؟!
همین؟!
آمدهایم تا خانهی ذهنمان را اجاره دهیم به پوچگرایانی مثل فریدریش نیچه و کییرکگور؟! که آخرش بگویند دنیا جای ماندن نیست و هیچ چیز ارزش ذاتی ندارد؟! یا بِشَویم مثل صادق هدایت که جهان را اَبلَه فرض میکرد؟!
همین؟!
آمدهایم تا خو کنیم به تنهایی؟!
چند روزی روی مبلِ دنیا لَش کنیم
حیدو و چاووشی گوش دهیم
و بعدش خلاص؟!
این که به دنیا آمدن نیست!
این از دنیا رفتن است
آنهم با دستِ خالی.
تولد آدمها وقتی مبارک است که زندگی را فراموش نکنند؛ این فرصتِ یگانهای که خدای مهربان به آنها بخشیده است.
زندگی فارغ از تمامِ غمهایش، چیز خیلی قشنگی است.
شاید شبیه یک نامهای که یک سرباز وظیفه از معشوقهاش دریافت کرده و توی بُرجک بهوقت نگهبانی روزی هزار بار از جیبش درمیآورد، میخوانَدَش، قشنگ تا میکند و دوباره سرجایش میگذارد.
زندگی، همان سَندی است که خدا برایمان گذاشته تا از زندان آزادمان کند!
زندگی همان ارفاقِ معلم است برای شاگردهای تنبلی که کارشان به امتحان شهریور کشیده است!
هفده شهریور، آخرین تکهی خوشمزهی تابستان خدا دلش خواست که دنیا را ببینم و سالهاست من ماندهام و امانتی به نامِ عمر!
دنیا را جدی نگیرید!
اما جدی زندگی کنید.
🖌 زهرا ابراهیمی
#تولد
https://eitaa.com/roznevesht
قاعده حرج؛ تسهیلگر یا توجیهگر!
نه امر به معروف و نهی از منکر جزء احتیاطات غیر ضروری است و نه موضوع مهمی همچون حجاب از اصولی است که میتوان به بهانه قاعده حرج آن را کنار گذاشت؛ بنابراین کنار هم قرار دادن این نوع مثالها در کنار موضوع بحث یعنی سختگیری، خشونت و دینداری تک بعدی بدین معناست که سخنان سروش با هدف نقد حکومت، نتیجهای جز تضعیف احکام الهی نخواهد داشت.
✍ زهرا ابراهیمی
کاملش را در رحا مدیا بخوانید:
https://rahamedia.net/?p=4902
#نقد_علمی
#رحا_مدیا
https://eitaa.com/roznevesht
.