eitaa logo
روز‌نوشت
560 دنبال‌کننده
695 عکس
329 ویدیو
1 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
این سوال را قبلا پاسخ داده‌ام. به بهانه‌ی پست بالا، اینجا به اشتراک می‌گذارم. آیا پیاده‌روی‌هایی که به شکل نمادین در ایام اربعین برای جامانده‌ها در برخی از شهرهای کشورمان برگزار می‌شود مورد تأیید است؟ زیارت اربعین در روایات از جمله نشانه‌های مؤمن شمرده شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آنچه به آن سفارش شده‌ایم زیارت است و پیاده‌روی برای انجام این زیارت در اولویت قرار گرفته است؛ بنابراین، در وهله اول تمام هم‌وغم ما باید بر این باشد که پیاده‌روی اربعین در مسیر کربلا را مورد اهتمام قرار دهیم. افرادی که توفیق پیاده‌روی ندارند و به‌اصطلاح جاماندگان اربعین خوانده می‌شوند نباید خود را از عزاداری برای اباعبدالله محروم نمایند؛ بلکه در شهر و دیار خود به تعظیم شعائر الهی بپردازند وبا برگزاری مجالس روضه و شرکت در عزاداری‌ها محبت خویش را به مولای خود به اثبات برسانند. اینکه در برخی از شهرها مراسم پیاده‌روی اربعین به شکل نمادین انجام می‌گیرد به‌خودی‌خود مذموم نیست؛ اما اگر با رعایت شرایط و ضوابط انجام نپذیرد می‌تواند آسیب‌زا باشد. مهم‌ترین مسئله این است که پیاده‌روی اربعین در مسیر کربلا اصل باشد و هیچ امر دیگر یا مراسم نمادین دیگری آن اصل را زیر سؤال نبرد؛ بنابراین گسترده‌کردن مراسمات نمادین و بهره‌بردن از مصادیق متعددی که در مراسم اربعین دیده می‌شود مثل برگزاری موکب‌های فراوان و توزیع غذای زیاد و سایر خدماتی که به‌نوعی برای رفع خستگی زائران تعبیه می‌شود نباید به شکل افراطی در فضای نمادین مشهود باشد. در واقع ابتکارات و خلاقیت‌های مختلف در خدمت‌رسانی را باید مختص فضای پیاده‌روی اصلی دانست و در فضاهای نمادین به عزاداری معمولی بسنده کرد. ضمن اینکه این نوع پیاده‌روی‌ها را نباید به‌عنوان سنتی از جانب معصوم مدنظر قرارداد و آن را به روایات نسبت داد چرا که در این صورت خطر بدعت وجود دارد. نکته دیگری که نباید مورد غفلت قرار گیرد بهره‌گیری از پتانسیل اربعین است. پیاده‌روی چه در مسیر کربلا و چه به شکل نمادین در ایران ظرفیت این را دارد که با فعالیت‌های دینی و فرهنگی قرین شود. به همین دلیل تلاش برای رفع شبهات دینی مردم و ترویج اخلاق دینی و امور شرعی باید موردتوجه دست‌اندرکاران این امر قرار گیرد. پیاده‌روی‌های نمادین نیز از حیث محتوا باید در بعد تربیت فردی و انسانی مؤثر بوده و افراد را به متخلق شدن به اخلاق الهی سوق دهد و از حیث اجتماعی نیز برنامه‌ای برای مدیریت تحولات اجتماعی در اختیار انسان قرار دهد. آنچه می‌تواند منجر به معنابخشی اربعین باشد فلسفه و حکمت‌های ظاهری و باطنی آن است. اربعین از حیث فردی می‌تواند ارتباط انسان را با امور معنوی افزون نموده و موجب تزکیه و رشد معنوی انسان گردد؛ بنابراین فضای پیاده‌روی اربعین نباید فضایی گناه‌آلود باشد. در پیاده‌روی اصلی باتوجه‌به حقیقی بودن فضا گناهان کمتری شکل می‌گیرد؛ اما در پیاده‌روی اربعین ممکن است عدم رعایت ضوابط بستر گناهانی چون حق‌الناس را فراهم کند. صدای بلند بلندگوها، ریختن ظروف یکبار مصرف چای و نوشیدنی و غذا در سطح شهر، راه‌بندان کردن و بستن مسیر مردم در کوچه و خیابان همه‌وهمه می‌تواند از مصادیق حق‌الناس باشد که باید این آسیب‌ها توسط خود مردم مورد ترمیم قرار گیرد. مریدی که مرادش حسین است هرگز نسبت به مردم جامعه‌اش بی‌تفاوت نمی‌نشیند؛ او در این مسیر سر از پا نمی‌شناسد و رعایت حقوق، انصاف و عدالت‌خواهی، تعاون و همکاری و دریک کلام همراهی و همدلی با مردم اجتماع را وظیفهٔ اصلی خویش می‌داند. ✍ زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چی میگی؟! خودت می‌فهمی؟! نِفله‌شدن یک دختر کُرد سُنی؟! اونم تو تلویزیون ملی؟! این حرفت اثر بد نداره؟! اختلاف قومی ایجاد نمی‌کنه؟! مهسا امینی یه دختر ایرانی بود که طی یک حادثه بعد از دریافت تذکر حجاب و با پیش‌زمینه‌های بیماری که از قبل داشت از دنیا رفت و دشمن هم با پروژه‌ی از قبل تعیین‌شده، مرگ تراژیک او را تبدیل به فتنه‌ای کرد که هنوز اثراتش کم‌رنگ نشده! اینکه مرگ این دختر بهانه داد دست دشمن، نباید باعث بشه که امثال تو مرگ او را نِفله‌شدن بدانند! این ادبیات، محصولِ ایدئولوژی دینی نیست! این ادبیات، ثمره‌ی پوسیدگی تفکر است. 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«مردِ فارسِ شهر‌نشینِ شیعه‌مذهب»؟!!! دقیقا کجای ایران چنین آدم‌هایی مستقل از بقیه و با رفاه بیشتری زندگی می‌کنند؟! در خانه‌ی مردِ فارسِ شهرنشینِ شیعه‌مذهب، زنِ فارس هم زندگی می‌کند. همسایه‌ی بغلی‌اش هم ممکن است سنی‌مذهب و اتفاقا کُرد یا تُرک باشد. ایران مجموعه‌ای از قومیت‌ها و فرهنگ‌هاست. تکثر قومیتی و فرهنگی و حتی مذهبی و دینی هیچ‌وقت ایرانی‌ها را از یکدیگر جدا نکرده. ما که انقلاب را نبودیم و جنگ را یادمان نیست؛ اما شما می‌دانید که چطور امام راحل، روحِ وحدت را در این جامعه دمید و تفاوت‌ها را زیر پرچم اسلام و انسانیت تجمیع نمود. پس چرا در تلویزیون ملی این حرف‌ها را می‌زنید؟! منِ بیسواد هم فهمیده‌ام که این ماه‌های اخیر، ادبیات تفرقه‌گرایانه میانِ سیاسیون، جامعه‌شناس‌ها و حتی برخی روحانیون شدت گرفته است! دلیلش را اما نه! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
تذکر، موثره! وقتی کسی اشتباه می‌کنه، باید بپذیره و عذرخواهی کنه. ایشون هم عذرخواهی کردند. به‌هرحال، انسان مسئولِ گفتارِ خواسته یا ناخواسته‌ی خویش است. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظی با موکب‌ها! این را شیعیان عراق که میزبان زوّار اربعین‌اند، بهتر می‌فهمندش! به سفره که نگاه می‌کنند، سراسیمه می‌شوند! قلک را می‌آورند، سهم موکب را توی قلک می‌اندازند برای اربعین! یک سال دخیلِ روزها و شب‌ها می‌شوند که زودتر بگذرند تا اربعین بعدی را ببینند! دست‌هاشان را به دورِ گردنِ خیال حلقه می‌کنند و با یاد اربعینی که گذشت اشک می‌ریزند! التماس می‌کنند به دلِ شکسته و جانِ بی‌قرار که تاب بیاورد این هجران را! موکب‌ها را می‌بندند و به شهرهاشان کوچ می‌کنند، بی آنکه دل‌هاشان از خواستنِ "حسین" کوچ کند! ییلاقِ رفتن را با امید به قشلاقِ بازگشتن تاب می‌آورند! یک سال فکرِ "حسین"دست از سرشان بر نمی‌دارد! غزل‌ها زمزمه می‌کنند زیرِ لب به یاد حسین! دینار روی دینار می‌گذارند به وقت حسین! عشق روی عشق! غم روی غم! تا برسند به اربعینِ دوباره! دیوار موکب‌ها شانه‌ای است که سر رویش می‌گذارند و اشک می‌ریزند زمان وداع! یک سال شیشه‌ی دلشان را از عطرِ تنهایی پُر می‌کنند تا بار دیگر حسین را در آغوش بگیرند! سکوت می‌کنند و از موکب‌ها دور می‌شوند؛ اما دلشان فریاد می‌زند که ما عاشقِ "حسینیم" ای موکب‌ها منتظر باشید باز می‌گردیم! و این‌چنین مردم عراق عشق را تکثیر می‌کنند و این گونه ما خود را مدیون آنها می‌دانیم! 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
پا پَس نکشید! انقلابی ماندن هزینه دارد! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
نگرانی، محصولِ عدمِ آگاهی‌ست. وقتی بدانیم خدا هست، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استعمار، بعد از برنامه‌ای که برای بهره‌گیری ابزاری از زن در جهان پیاده کرد و اتفاقا موفق هم بود، سراغ مردان رفت. بازپس‌گرفتن اقتدار از مردان جامعه! نقشه‌ی جدیدی بود که استعمارگران و استثمار‌طلبان دنبال کردند و این نقشه هم خوب جواب داد! پدر قیّم و تکیه‌گاه فرزند است و باید مردانگی‌اش را در جدیتی که برای هدایت و اصلاح زندگی به‌کار می‌گیرد نشان دهد. این حجم از انعطاف در رابطه‌ی پدر دختری فقط دختران را جسورتر و پدران را بی‌ابهت‌تر می‌نماید. تسلیم‌شدن در برابر خواسته‌های غیرمنطقی فرزند، نامش هرچه باشد محبت پدری نیست! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
به‌رغمِ اندوهِ بسیار، همین کلماتِ اندک، امیدبخش است! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
کاش آسمان کمی خَم می‌شد تا دستِ من به ماه می‌رسید! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
رحا مدیا | ✍زهرا ابراهیمی یکی از معضلاتی که در نقد مباحث دینی (مخصوصاً مباحثی که ابعاد فلسفی یا اجتماعی و سیاسی دارد) به چشم می‌خورد معضل مطلق‌گویی است. منتقد منصف کسی است که در نقد خود از به‌کارگیری واژگانی که شائبه مطلق‌گویی را یدک می‌کشد اجتناب نماید. نقد کردن نیازمند دقت و ظرفت است تا جایی که منتقد باید به‌ضرورت تفکیک میان بیان ایرادات و انکار خوبی‌ها واقف باشد. برخی از منتقدان ممکن است کمتر به این مهم توجه کنند و باهدف تأکید بر یک موضوع، از قانون تعمیم استفاده کنند؛ حال‌ آنکه تأکید بر یک نکته خاص نباید مجوزی برای مطلق‌گویی شود. ادامه اش را در رحا مدیا بخوانید: https://rahamedia.net/?p=4858 https://eitaa.com/roznevesht
ناگهان بانگی برآمد خواجه مُرد توی همین یک مصرع یک دنیا درس معادشناسی نهفته است حتی در همان کلمه‌ی ناگهانش! به وقت تولد آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کند مرگ است! هر تولدی نوید این را می‌دهد که انسان یک سال به مرگ نزدیک‌تر شده است! که تولد فاصله‌ی آدم را با مرگ کمتر می‌کند و با زندگی بیشتر! همین یک مصرع می‌تواند جور تمام تولد تولد تولدت مبارک‌ها و جور همه‌ی هَپی بِرس دِی تو یوها را بکشد! آمده‌ایم که چه‌شود؟! چند روزی تویِ سیاره‌ی رنج باشیم! تویِ کوچه‌پس‌کوچه‌هایش پَرسه بزنیم! خورشید داغش دمار از روزگارمان درآورد! جاذبه‌اش ما را به زمین بچسباند! بعد هم لباسِ خاکی‌مان را بتکانیم و برویم؟! همین؟! آمده‌ایم تا خانه‌ی ذهنمان را اجاره دهیم به پوچ‌گرایانی مثل فریدریش نیچه و کی‌یرکگور؟! که آخرش بگویند دنیا جای ماندن نیست و هیچ چیز ارزش ذاتی ندارد؟! یا بِشَویم مثل صادق هدایت که جهان را اَبلَه فرض می‌کرد؟! همین؟! آمده‌ایم تا خو کنیم به تنهایی؟! چند روزی روی مبلِ دنیا لَش کنیم حیدو و چاووشی گوش دهیم و بعدش خلاص؟! این که به دنیا آمدن نیست! این از دنیا رفتن است آن‌هم با دستِ خالی. تولد آدم‌ها وقتی مبارک است که زندگی را فراموش نکنند؛ این فرصتِ یگانه‌ای که خدای مهربان به آن‌ها بخشیده است. زندگی فارغ از تمامِ غم‌هایش، چیز خیلی قشنگی است. شاید شبیه یک نامه‌ای که یک سرباز وظیفه از معشوقه‌اش دریافت کرده و توی بُرجک به‌وقت نگهبانی روزی هزار بار از جیبش درمی‌آورد، می‌خوانَدَش، قشنگ تا می‌کند و دوباره سرجایش می‌گذارد. زندگی، همان سَندی است که خدا برایمان گذاشته تا از زندان آزادمان کند! زندگی همان ارفاقِ معلم است برای شاگردهای تنبلی که کارشان به امتحان شهریور کشیده است! هفده شهریور، آخرین تکه‌ی خوشمزه‌ی تابستان خدا دلش خواست که دنیا را ببینم و سال‌هاست من مانده‌ام و امانتی به نامِ عمر! دنیا را جدی نگیرید! اما جدی زندگی کنید. 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
قاعده حرج؛ تسهیل‌گر یا توجیه‌گر! نه امر به معروف و نهی از منکر جزء احتیاطات غیر ضروری است و نه موضوع مهمی همچون حجاب از اصولی است که می‌توان به بهانه قاعده حرج آن را کنار گذاشت؛ بنابراین کنار هم قرار دادن این نوع مثال‌ها در کنار موضوع بحث یعنی سخت‌گیری، خشونت و دینداری تک بعدی بدین معناست که سخنان سروش با هدف نقد حکومت، نتیجه‌ای جز تضعیف احکام الهی نخواهد داشت. ✍ زهرا ابراهیمی کاملش را در رحا مدیا بخوانید: https://rahamedia.net/?p=4902 https://eitaa.com/roznevesht .
مدال طلای قهرمان پارالمپیک ایرانی به خاطر پرچم "یا زهرا" پس گرفته و رکورد او لغو شد! اگر پرچم همجنس‌گرایی را بالا برده بود باز هم مدالِ طلایش را پس می‌گرفتید؟ 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
وقتی در یک جامعه‌ای عقل به حاشیه رانده شود، رمّال‌ها دست به‌کار می‌شوند! فقط عنوان فال‌ها را ببینید! فالِ مثلثی فرازناشویی! خدایِ من! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
بلندگو را روی آخرین درجه‌اش گذاشته‌اند. قصدشان این است که صدایِ شادی خود را حتی به کُنجِ خانه‌ها هم برسانند! به‌‌هرحال نهم ربیع اتفاقِ کمی نیست! جایگاهش نزدِ شیعه عزیز است و همین بهانه شده تا مدعیانِ دوستیِ اهل‌البیت علیهم‌السلام با برپایی جشن و پایکوبی به خیالِ خویش برای امامشان چیزی کم نگذارند. گو اینکه هرچه صدای هلهله بالاتر رود، عمل مقبول‌تر است! و هرچه سنگینی رفتار، سبک‌تر شود پیشِ خدا عزیزتر خواهند شد! خوب ما هم در دوران کودکی این جشن‌ها را دیده بودیم. دور از گوشتان حرف‌های بدی هم شنیده بودیم. یادم هست حتی صاحبِ مجلس یک رُژ قرمز می‌آورد و از همه به جز بچه‌ها می‌خواست که شادی‌شان را با رنگِ لبهایشان به اثبات برسانند؛ اما بزرگتر که شدیم و عقلمان را به قول امروزی‌ها آنباکس کردیم فهمیدیم که جنسِ این جشن‌ها و ادبیات آدم‌هایش و حتی مدحِ مادحین در این مناسبت‌ها هیچ نسبتی با تشیع واقعی ندارد! حب اهل‌‌البیت علیهم‌السلام آداب دارد. چه در وقتِ عزاداری و چه زمانِ مولودی. اصلا انگار ذاتِ دوست‌داشتن اهل‌البیت علهیم‌السلام، آرامش است. آرام بودن و متانت با عربده‌کشی در عزاداری و هلهله در مولودی سنخیتی ندارد. شیعه، متین‌ترین مذهبِ جهان است! تمسخر، بی‌ادبی، بی‌مزه‌گی، حرکات نمایشی، کُمیک، طنز و هم‌چنین ادبیات اروتیک با هویت شیعه جور در نمی‌آید. خوب آدم عاقل عقلش را صدا می‌زند ببیند کاری که قرار است برای اهل‌البیت علیهم‌السلام انجام دهد اصلا مورد تأیید حضرات معصومین علیهم‌السلام هست یا نه؟! سال‌ها پیش حکومتِ ما به خوبی به عوارض و آسیب‌های این جشن‌ها‌ واقف شد و رهبری نیز تذکرات لازم را مبذول نمودند؛ اما متأسفانه افرادی نام‌آشنا به راحتی روزنه‌ای برای مخالفت با حکومت پیدا کرده‌اند و آن روزنه چیزی نیست جز حُب اهل‌البیت علیهم‌السلام. هم‌زمانی هفته‌ی وحدت و آغازش با چنین رفتارهای مضحک و ضدشیعه هم، پیامی جز دشمنی ندارد. ( ضمن اینکه قتل خلیفه‌ی دوم ۲۶ ذی‌الحجه است و اصلا ربطی به نهم ربیع ندارد). می‌دانم که تا به کارتان ایراد بگیریم با دو اصطلاح "تولی و تبری" هرچه توجیه در عالَم هست را ریسه می‌کنید تا ما را از صرافت تذکر باز دارید! نهایتا هم به حدیث رفع‌القلم اشاره می‌کنید غافل از این‌که ایرادات زیاد متنی و سندی به آن وارد است! اما بزرگوار! "تولی و تبری" نوعی تقربِ عاطفی‌ست و پیش از آنکه بخواهد در خنده‌ها و گریه‌ها نمود پیدا کند در قلب انسان ریشه می‌دواند و نتیجه‌‌ای جز تبعیت نخواهد داشت! دست از دشمنی با خود بردارید و معاد را باور کنید. مبادا که ابرازِ حب اهل‌البیت در دنیا، وبالِ گردنتان شود در آخرت! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرم با حریم از یک ریشه می‌آید. گرِداگِرد اماکن مقدس را حرم می‌نامند چرا که برای حضور در آن‌جا باید حریم‌ها را رعایت نمود و به آداب ورود و خروج واقف بود تا مبادا از سمت زائر نسبت به امام اسائه‌ی ادب گردد. این نحوه حضور بلاگرها و حجاب استایل‌ها در اماکن مقدس، ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به ساحتِ زیارت وارد می‌کند. این حرف‌ها که امام متعلق به همگان است و چه‌بسا قلب خیلی‌ها از خیلی‌های دیگر نورانی‌تر باشد و این‌که نباید بر اساس ظاهر قضاوت کرد و امام را نباید فقط امامِ مذهبی‌ها دانست و خیلی از حرف‌های دیگر را می‌دانم و قطعا قصدم از این چند کلمه، ارزش‌گذاری افراد نیست. طبیعتاً هیچ دستگاهِ سنجشی هم برای تعیین خلوصِ آدم‌ها ندارم؛ چون ارتباط با امام امری‌ست قلبی و معتقدم حساب و کتابِ خدا و ائمه‌اش گاهی بسیار متفاوت از دو دوتا چهارتایِ ما بندگان است. اما این را هم نباید از نظر دور داشت که در هر رابطه‌ای ادب حرف اول را می‌زند و نشانه‌‌ی ادبِ حضورِ یک زن در محضرِ امامش چیزی جز رعایت پوشش و پرهیز از تبرج نیست. به نظرم اگر آستانِ قدسِ رضوی بخواهد به بهانه‌ی انعطاف‌‌‌پذیری و به همان دلایلی که بالاتر ذکر کردم از تذکر به این گروه کوتاهی کند گرفتاری‌های بیشتری را در آینده تجربه خواهد کرد. حجاب استایل‌های محترم: از کوچه و بازار گرفته تا پارک و سینما تا مهمانی و مسجد و عزاداری و ... همه‌جا را که پُر کرده‌اید! لطفا یک حرم را باقی بگذارید! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از هم قلم
🔻آزادی و مصلحت 🚫آنچه منجر می‌شود تا جوانان به بهانه‌ی عدم آزادی، اقدام به قانون‌شکنی کنند این است که ملاک قانون را چیزی جز مصالح مادی نمی‌دانند؛ این در حالی‌ست که در نگاه اسلام مصالح فقط به امور مادی خلاصه نمی‌شود و بخش عظیمی از مصلحت انسان مربوط به مصالح معنوی اوست و حفظ همین مصالح معنوی، منجر به محدودیت آزادی می‌شود. در حقیقت برای محافظت از مصالح معنوی چاره‌ای جز محدودیت آزادی‌ وجود ندارد. ⚠️نسخه‌ی آزادی در کشورهای غربی، صرفا بر مبنای حفظ مصالح مادی پیچیده شده؛ حال آن‌که در کشور اسلامی ملاک آزادی صرفا در مصلحت مادی خلاصه نمی‌شود. پذیرش اسلام، بدونِ پذیرش محدودیت‌هایش معنا ندارد. ✍ 🗒️@HamQalam
هدایت شده از هم قلم
🔻ایدئولوژی توحیدی، چهارچوبی برای سیاست و اجتماع ✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت 🔴آنچه به‌عنوان قانون الهی در اختیار ما قرار گرفته از جانب خدا و پیامبر اوست و هر کس در حکومت اسلامی زیست می‌کند موظف به اجرای قانون است. قوانین دینی دارای ابعاد گسترده‌ای است و دخالتِ دین در مسائل سیاسی و کشورداری به قدری ملموس است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. سیاست هم جز روش اداره‌ی جامعه و تنظیم اجتماع به‌گونه‌ای که به مصالح آن اجتماع تحقق بخشیده شود چیز دیگری نیست. در قرآن امتیاز وضع قوانین از آنِ خدا و رسولش دانسته شده و طبق عقیده‌ی شیعه ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام نیز چنین منصبی دارند و در زمان غیبت، ولی‌فقیه موظف به حفاظت از قوانین دینی است. در نگاه دین ایدئولوژی کلانِ غالب بر تمام ابعاد زندگی انسان و بر سایر ایدئولوژی‌ها، ایدئولوژی توحیدی‌ست؛ بدین معنا که تمام قواعد و احکام در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و ... منطبق بر مدار توحید تعیین می‌گردند. بنابراین ایدئولوژی سیاسی داشتن در نظر شیعه چیزی جدای از ایدئولوژی مذهبی نیست. به همین دلیل شیعه همان تقدسی را که برای عبادت قائل است برای سیاست نیز قائل بوده و امور سیاسی را چیزی جدای از امور دینی نمی‌داند چرا که هیچ شأنی از شؤون زندگی انسان خارج از قلمرو دین نیست. 🧐این‌ها نکاتی است که دکتر محمود شفیعی در یادداشت خود با عنوان "معیار سازی ایدئولوژی و گریز از واقعیت" به آن توجه لازم را نداشته‌اند.
هدایت شده از هم قلم
🔴ایشان معتقد است ایدئولوگ‌ها با چنگ‌زدن بر عقاید سیاسی به تقدس‌بخشی این عقاید مبادرت می‌ورزند و آن‌ها را نه صِرف یک عقیده‌ی سیاسی بلکه نوعی عقیده‌ی دینی خطاناپذیر تلقی می‌کنند. دکتر شفیعی همین مسئله را ایرادی بر دارندگان این نوع ایدئولوژی دانسته و آن را مضر می‌داند. او در بخشی از یادداشتش می‌گوید: «ایدئولوگ‌ها تا آنجا واقعیت را می‌پذیرند که با ایدئولوژی آنان سازگار باشد. آنان واقعیت‌ها را آن قدر تحریف می‌کنند تا با عقاید ایدئولوژیک آنان هماهنگ گردند و اگر هماهنگ نشدند تا آنجا که ممکن است صورت مساله را حذف می‌کنند». 🔴ایدئولوژی سیاسی در نگاه دین ملاک‌های خاص خودش را دارد. در واقع چنانچه ایدئولوژی سیاسی به تضییع حق و عدالت منتهی شود بدین معناست که از ابتدا زیرمجموعه‌‌ی ایدئولوژی توحیدی قرار نداشته است. دکتر شفیعی معتقد است ایدئولوژی‌ها بر باورها اثر می‌گذارند در حالی که آنچه ایدئولوژی سیاسی را شکل می‌دهد باورها و نگرش‌هاست. نگرش الهی، ایدئولوژی سیاسی‌ای را تشکیل می‌دهد که مبتنی بر آموزه‌های دین باشد و این‌ها نکات مهمی است که در یادداشت ایشان مغفول مانده است. 🗒️@HamQalam
ایدئولوژی توحیدی؛ چارچوب سیاست و اجتماع ✍زهرا ابراهیمی https://rahamedia.net/?p=4998 https://eitaa.com/roznevesht
من از چشم‌هایت وام گرفتم برایِ نفس کشیدن! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
+ دلگرم‌ کننده‌ترین کار در جهان؟ - یادش! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht