هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه قرآن مجيد و روايات اسلامی، «عُجب» و «خودپسندى» چه آفاتی برای انسان به دنبال دارد؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه به فرزند دلبندش #امامحسنمجتبى (عليه السلام) میفرمايد: «وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ، وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ» ([پسرم] بدان كه #خودپسندى و #غرور، ضد راستى و درست انديشى، و آفت عقل هاست)؛ اشاره به اينكه #انسانِ_خودپسند، حقايق را درباره خويش و ديگران درك نمى كند و اين صفت زشت، حجابى بر عقل او مى افكند تا آنجا كه #عيوب_خويش را صفات برجسته، و #نقصها را كمال مى بيند،
🔹و گاه يك عمر در اين #خطا و اشتباه بزرگ باقى مى ماند و با همان حال از دنيا مى رود. به گفته مرحوم مغنيه در «شرح نهج البلاغه» خود، عُجب و #خودپسندى همانند شراب است؛ هر دو انسان را #مست مى كند، و انسان مست همچون ديوانگان است كه بايد از او فرار كرد. در «قرآن مجيد» و «روايات اسلامى»، در نكوهش #عُجب و خودپسندى نكته هاى فراوانى آمده است؛
🔹ازجمله در «آيه ۸ سوره فاطر» می خوانيم: «أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللهَ عَليمٌ بِما يَصْنَعُونَ» (آيا كسى كه #زشتی_عملش [بر اثر عُجب و #خودپسندى و هواى نفس] براى او #آراسته شده و آن را زيبا مى بيند [همانند كسى است كه واقع را مى يابد]؟! خداوند هر كس را بخواهد [و سزاوار باشد] گمراه مى سازد و هر كس را بخواهد [و شايسته ببيند] هدايت مى كند پس جانت به سبب تأسف بر آنان از دست نرود؛ خداوند به آنچه انجام مى دهند داناست).
🔹در سخنان #امام_علی (عليه السلام) تعبيرات عجيبى درباره #عُجب و #خودپسندى ديده مى شود؛ در يكجا مى فرمايد: «العُجْبُ آفَةُ الشَرَفِ» [۱] (#خودپسندى، آفت شرف انسان است). و در جاى ديگر مى فرمايد: «آفَةُ اللُّبِّ العُجْبُ» [۲] (آفت عقل، #عُجب است). و باز مى فرمايد: «اَلعُجْبُ يُفْسِدُ العَقْلَ» [۳] (#عُجب، عقل انسان را فاسد مى كند). و در جاى ديگر: «ثَمَرَةُ العُجْبِ البَغْضَاءُ» [۴] (نتيجه #خودپسندى آن است كه مردم دشمن انسان مى شوند) و بالأخره مى فرمايد: «العُجْبُ رَأْسُ الحِمَاقَةِ» [۵] (#خودپسندى، سرآغاز حماقت است).
پی نوشتها؛
[۱] غررالحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، محقق، رجائى، سيد مهدى، دار الكتاب الإسلامية، قم، ۱۴۱۰ق، چ دوم، ص ۵۲، حکمت ۹۸۳؛ [۲] همان، ص ۲۸۰، حکمت ۴۲؛ [۳] همان، ص ۴۴، حکمت ۷۷۶؛ [۴] همان، ص ۳۲۷، حکمت ۲۰؛ [۵] همان، ص ۳۰، حکمت ۴۰۳
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۵۶۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عجب #خودپسندی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️آزادی در راستای پیروی از هوای نفس، ما را از آزادی مطلق باز داشته است
🔹#آزادی در راستای پیروی از #هوای_نفس، ما را از #آزادی_مطلق باز داشته است. آزادی در #شهوات و جهات حیوانی ما را از #عبودیت_کامله، که کنه آن ربوبیت است، بازداشته است.
🔹«أَلْعُبُودِیةُ جَوْهَرَةٌ کنْهُهَا الربُوبِیةُ؛ #بندگی، گوهری است که کُنه (ذات) و حقیقت آن ربوبیت است». [مصباح الشریعة، ص ٧]
📕در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴٢
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️شجاعت حضرت زینب (سلام الله علیها)
🔹چقدر با شجاعت بوده است #حضرت_زینب! (سلام الله علیها) جلوی آنچنان کافر جبار عجیب و غریب در دنیا، میفرماید: «أ مِنَ العَدْلِ یَابنالطُّلَقَاءِ، تَخْدِیرُکَ حَرَائِرَکَ وَ إمَاءَکَ وَ بَنَاتُ رَسُولِ اللهِ اُسَارَی قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنَّ» (اى پسر آزادشدهها [که جدّمان در فتح مکه اسیرشان کرد و سپس آنها را آزاد نمود]، آیا این عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانى و #دخترانرسولخدا اسیر باشند و پردۀ حجاب آنان را بدرى؟).
🔹[اشاره به آن دارد که] حضرت [رسول صلی الله علیه و آله به کفار مکه] فرموده بود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء؛ بروید، آزادید». #حضرت_رسول (صلی الله علیه و آله) برای محاصره داخل مکه شده بود. مقاتله (جنگ) منتهی شد به اینکه خداوند همۀ کفار مکه را مرعوب کرد [و ترساند].
🔹لذا حاضر شدند برای فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله [و گفتند:] هرچه میخواهید [حکم] بفرمایید. فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء». همانطور هم #زینب_کبری (سلام الله علیها)، با کمال شجاعت فرمود: «أ مِنَ العَدْلِ یَابنالطّلَقَاءِ، تَخْدِیرُکَ حَرَائِرُکَ وَ إمَاءُکَ وَ بَنَاتُ رَسُولِ اللهِ اُسَارَی قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنّ».
📕رحمت واسعه، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فضائل زینبیه (سلام الله علیها)
💠«صبر زینبی»
🔹«شهید مطهری» در این رابطه مینویسد: «در #حماسه_حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و #بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش #حضرت_زینب (سلام الله علیها) بود». [۱] و در ناسخ التواریخ آمده است: «محققاً از آغاز خلقت تاکنون هیچ زنی از زن های انبیاء و اولیاء با این حلم و بردباری پدید نیامده است». [۲]
💠«عبادت آن حضرت»
🔹#زینب_کبری (سلام الله علیها) در تمام مدت اسارت #تهجد و نماز شبش تعطیل نشد». [۳] در کتاب ریاحین الشریعه آمده است: «شب زنده داری زینب (سلام الله علیها) در تمام عمرش ترک نشد، حتی شب یازدهم محرم». [۴]
💠«سخنوری آن حضرت»
🔹«خطبه های آتشین» و زیبای #حضرت_زینب (سلام الله علیها) در کوفه و شام که #یزید و یزیدیان را رسوا ساخت در حد اعلای #فصاحت و #بلاغت بود. شهید مطهری در این رابطه مینویسد: «خطابه ای که #حضرت_زینب (سلام الله علیها) در #مجلس_یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست». [۵]
💠«علم آن حضرت»
🔹زمانی که #حضرت_زینب (سلام الله علیها) خطبه پرمحتوا و آتشین خود را در بازار کوفه ایراد نمود، #امام_سجاد (عليه السلام) در تأیید #مقامعلمیزینبکبری (سلام الله علیها) فرمود: الحمدلله تو دانشمند و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد میباشی». [۶] این سخن امام سجاد (عليه السلام) نشان دهنده #علم_لدنی آن حضرت میباشد.
💠«بزرگواری آن حضرت»
🔹در بزرگواری #حضرت_زینب (سلام الله علیها) همین نکته بس که زمانی که در #عصرعاشورا دو پسرش را شهید کردند از خیمه پای بیرون نگذاشت، [۷] در حالی که هنگام شهادت سایر شهدا از خیمه بیرون می آمد و #امام_حسین (علیه السلام) را دلداری میداد، ولی اینجا برای این که برادرش حضرت سیدالشهداء (عليه السلام) خجالت نکشد، از خیمه بیرون نیامد.
💠«شباهت حضرت به پدر بزرگوارش»
🔹خلاصه باید گفت: «شئونات باطنیه» و «مقامات معنویه» #حضرت_زینب (سلام الله علیها) نایبه زهرا، امینه خدا... را هیچکس نتواند به تحریر و تقریر در آورد». [۸] «ابن اثیر» می نویسد: «#زینب (سلام الله علیها) در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت و فضیلت و شجاعت و سخاوت شبیه ترین مردم به پدر خود #علی (علیه السلام) و مادر خود #فاطمه (سلام الله علیها) بود». [۹]
پی نوشتها؛
[۱] مطهری، مرتضی، حماسه حسینی، تهران، انتشارات صدرا، چ ۲۱، ۱۳۷۵ش، ج ۲، ص ۲۲۵. [۲] سپهر، عباسقلی خان، ناسخ التواریخ، جزء اول، کتابفروشی اسلامیه، ص ۷۳. [۳] مطهری، مرتضی، تفسیر سوره مزمل، همان، ۱۳۶۴ش، ص ۶۸. [۴] محلاتی، ذبیح الله، ریاحین الشریعه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ج ۳، ص ۶۱. [۵] مطهری، مرتضی، فلسفه اخلاق، همان، ۱۳۷۵، ص ۵۹. [۶] محلاتی، ذبیح الله، پیشین، ج ۳، ص ۷۵
[۷] همان، ص ۷۴. [۸].سپهر، پیشین، ص ۷۳. [۹] صادقی اردستانی، احمد، زینب قهرمان، تهران، نشر مطهر، چ ۱، ۱۳۷۲، ص ۳۹۲، به نقل از وسیلة الدارین فی انصار الحسین، ص ۴۳۲
منبع: وبسایت اندیشه قم
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️جمع کثیری از مردم آمدند و همه چیزشان را آوردند وسط میدان...
🔹خوب، اولین عرصهای که #بسیج را به خود جذب کرد، عرصهی #دفاع از #استقلال کشور و از #مرزهای کشور بود. بحث جان بود، بحث کنار گذاشتن همهی لذت های زندگی بود؛ #پیر و #جوان هم نشناخت؛ همه آمدند: #زنها آمدند، #مردها آمدند، #نوجوانها آمدند، پیرهای سالخورده آمدند وارد #میدان شدند و #امتحان دادند. کدام امتحان از این بالاتر؟
🔹آن زمان هم بودند کسانی که حاضر نبودند از جانشان یا از مالشان یا از استراحتشان، هیچ مایهای برای کشور و برای انقلاب و برای استقلال کشور بگذارند؛ لیکن یک #جمع_کثیری از #مردم آمدند وسط میدان، همه چیزشان را آوردند وسط میدان - از جان، از #مال، از #آسایش، از #آبرو - و #استقلال و #عزت_کشور را حفظ کردند.
🔹مطمئن باشید اگر حضور #بسیج مستضعفین در هشت سال #دفاع_مقدس نبود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود؛ #دشمن مسلط میشد و این حرکت عمومی، این هیجان عمومی، این جوانی که خودش میآمد، همهی خانوادهی خودش را هم در پشت جبهه در حال و هوای دفاع از انقلاب و دفاع از کشور و دفاع از نظام قرار می داد، پدید نمیآمد؛ این خیلی حادثهی عظیمی بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۰۴
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️آزمونِ خدمت
🔹همه چیز دست خود شماست و #مسئول خود شمایید. در رژیم سابق ملت میگفت خوب، من چه کنم، به دست من چیزی نیست، اگر سوال میشد. #امروز که همه چیز در دست خود #شماهاست دیگر این عذر پذیرفته نیست که من چه کنم. هر کس در هر محلی که هست، آن کسی که در یک #اداره ایستاده است و برای رفت و آمد مردم راه میدهد یا کارهای دیگر انجام میدهد، با آن کسی که در اداره روی صندلی نشسته است و مردم به او مراجعه میکنند،
🔹و آن کسی که در جبهه دارد جنگ میکند، و آن کسی که در پشت جبهه هست و خدمت میکند، و آن #بازاری که در بازار مشغول کسب و تجارت هست، و آن #کارمند که در ادارات مشغول فعالیت هستند، و آن #دهقانها که در محل کشاورزی مشغول خدمت هستند، و آنهایی که در #کارخانهها مشغول فعالیت هستند، و #تمام_قشرهایی که در این کشور تصور بکنید، تمام اینها، از مقدرات این مملکت #سوال میکنند از شما.
🔹کسی گمان نکند که خوب من بازاری هستم، نمیتوانم. من یک اداری جزء هستم، من یک کارمند ضعیف هستم. فرق ما بین هیچ یک از شماها نیست در این معنا. هر کس آن محلی که هست همان محل، #محل_آزمایشاش است. آن کارمند جزئی که یک کار جزئی انجام میدهد، آن کار جزئی آزمایش اوست. آیا این کاری که دست اوست انجام چطور میدهد؟ با کسانی که به او در همین جزئی مراجعت میکنند چه رفتار میکند؟ آیا قصدش از این #شیطان است یا قصدش #خداست؟ این مساله استثنا ندارد.
بیانات حضرت امام ۶۲/۱۱/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
🔴رهبر انقلاب: باید ابعاد زندگانی جناب «جعفر بنابیطالب» با تولید آثار ماندگار فرهنگی ترویج شود
🔹متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران برگزاری همایش بینالمللی جناب «جعفر بن ابیطالب»، که در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.
🔹حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار، ابعاد زندگانی آن شخصیت برجسته و کمتر شناخته شده را حاوی درسهای تاریخی، تبلیغی، اجتماعی و معارفی دانستند و گفتند: باید با تولید آثار ماندگار فرهنگی همچون کتاب، این درسها را به نسلهای مختلف منتقل کرد.
🔹رهبر انقلاب با اشاره به جایگاه ویژه جناب جعفر بن ابیطالب نزد پیامبر اکرم(ص)، لزوم تحقیقات علمی و تولید آثار فرهنگی درباره دیگر شخصیتهای برجسته تاریخ اسلام را نیز خاطر نشان کردند و افزودند: دستگاههای فرهنگی و هنری همچون صداوسیما باید زندگانی این مفاخر تاریخی را دستمایه سوژه برای تولید فیلم و سریال قرار دهند.
هدایت شده از تبیین
⭕️همّ و غم روزی بدتر از زحمت کار است!
🔹خدا کند #یقین برای انسان روزی شود! آیا آدمی هست که میترسد از گرسنگی بمیرد؟! ولی باید بداند همچنان که امکان دارد از گرسنگی بمیرد، اگر #مردن او مقدر شده باشد، ممکن است از سیری بمیرد.
🔹چقدر خوب است #انسان از ناحیه امر #روزی راحت باشد؛ زیرا همّ و غم روزی بدتر از زحمت کار است. کسی که به همّ و غم روزی مبتلاست، شب و روز کار میکند و پیوسته غصه روزی را میخورد!
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۱۱۳
منبع: وبسایتمرکزتنظیمونشرآثار آیتالله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در روايات چگونه اهميت و فضيلت «ركوع و سجود» بيان شده است؟
🔹#امام_صادق (عليه السلام) فرمود: «عَلَيكُم بِطُولِ الرُّكوُع و السُّجُودِ فَاِنَّ اَحَدَكُم اِذَا اَطَالَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ هَتَفَ اِبْلِيسُ مِنْ خَلْفِهِ فَقَالَ يَا وَيلَه اَطَاعَ وَ عَصَيْتُ وَ سَجَدَ وَ اَبَيْتُ» [۱] (بر شما باد به طولانى كردن #ركوع و #سجود، زيرا وقتى كه يكى از شما ركوع و سجده خود را طولانى كند، #ابليس ندا دهد از پشت سر او، واى بر من، #اطاعت كرد و عصيان كردم، #سجده كرد و إبا نمودم). #امام_باقر (عليه السلام) نيز فرمود: «مَن اَتَمَّ رُكُوعَه لَم يَدْخُلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ» [۲] (كسى كه #ركوع خود را تماماً به جاى آورد و حق آن را ادا كند، #وحشت_قبر به او راه پيدا نكند).
🔹بيش از همه #شيطان به مسئله #سجده حساس است، زيرا او به وسيله همين #سجده رانده شد؛ و در روايتى از اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام) آمده كه #سجده را طولانى كنيد كه عملى سنگين تر بر #ابليس نيست كه ببيند انسانى در سجده است، زيرا او امر به #سجده شد و عصيان كرد. [۳] چنان كه در روايات آمده طولانى كردن سجده از #آئين_ائمه و #سنّتتوبهكنندگان است و #سجده، گناهان را مى ريزد، چنان كه باد، برگ درختان را؛ #سجده نهايت مرتبه عبادت فرزندان آدم است. [۴]
🔹در روايتى چنين آمده: «اَقْرَبُ مايَكُونُ الْعَبْدُ اِلَى اللّهِ وَ هُوَ سَاجِدٌ» [۵] (نزديكترين حالت بنده به خدا وقتى است كه به #سجده مى رود). خاندانى كه ما را امر به طول #سجده كرده اند، خود به قدرى در #سجده فرو مى رفتند كه پيشانى و زانوهاى آنها پينه مى بست. #امام_باقر (عليه السلام) مى فرمايد: «در #مواضعسجدهپدرم آثار سجده و برآمدگى و تورم نمايان بود و هر سال دو مرتبه آنها را قيچى مى كرد، در هر مرتبه پنج ثَفِنات بود و او صاحب ثفنات ناميده مى شد». [۶]
🔹در جاى ديگر #امام_باقر (عليه السلام) فرمود: «پدرم هرگاه نعمتى ذكر مى شد، یا آيه اى كه در آن سجده بود قرائت مى گرديد، يا خداوند دفع بلا و كيد از او مى كرد، يا از نمازش فارغ مى شد، يا اصلاح بين دو نفر مى كرد، در همه اينها #سجده مى كرد و اثر سجود در تمام مواضع سجده اش نمايان بود؛ و از اين رو او را #سجّاد مى ناميدند». [۷] #امام_سجاد (عليه السلام) گاهى در بيابان به #سجده مى رفت و هزار مرتبه مى فرمود: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ حَقّاً حَقّاً لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ تَعَبُّداً وَ رِقّاً لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ إِيمَاناً وَ تَصْدِيقاً وَ صِدْقا». [۸]
🔹اينها در مورد #سجده_جسمانى بود؛ البته سجده كامل، ضميمه شدن «سجده جسمانى» با «سجده نفسانى» است. در روايتى از #امام_على (عليه السلام) آمده: «#سجود_جسمانى قرار دادن #اعضاء_هفتگانه با خشوع قلب و اخلاص بر زمين است، ولى #سجود_نفسانى، فراغت و دورى #قلب از امور فانى و روى آوردن با آخرين همّت به سوى #امور_باقى و كندن لباس كبر و خودپسندى و قطع #علایق_دنيوى و مزّين شدن به #اخلاق_نبوى (صلى الله عليه وآله) است». [۹]
پی نوشتها؛
[۱] مستدرك سفينه البحار، نمازى شاهرودى، جامعه مدرسين، چ ۱، ج ۴، ص ۱۸۹. [۲] همان. [۳] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربى، چ ۲، ج ۶۵، ص ۲۶۵. [۴] مستدرك سفينه البحار، همان، ص ۴۷۴. [۵] همان. [۶] بحارالأنوار، همان، ج ۴۶، ص ۶، باب ۱. [۷] همان. [۸] بحارالأنوار، همان، ج ۸۲، ص ۱۶۶، باب ۲۹. [۹] غررالحكم و دررالكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۱۲۸ و ۱۲۹، شماره ۲۲۳۴ و ۲۲۳۵
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، ۱۳۸۵ش، چ اول، ج ۲، ص ۱۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️نقش غذا در سعادت و شقاوت انسان
🔹وای بر ما اگر در خصوص #خوردنیها و #نوشیدنیها از #حرام اجتناب نکنیم؛ زیرا همین غذاهاست که منشأ #علم و #ایمان و یا #کفر ما میشود، و یک وقت نگاه میکنیم و میبینیم که به #یزید ایمان آوردهایم! از آیه «وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ» [۱] (و نزدیک این درخت نشوید، تا مبادا از ستمکاران شوید)، استفاده میشود که همین اکل و تناول بود که در سلسله علل و معالیلِ هبوط آدم علیه السلام قرار گرفت!
🔹#انسانی که قابلیت #مَلَک و فرشته شدن را دارد، هر چند طرف مقابل آن در پستی اسفل السافلین میباشد، در اثر #خوردن و #آشامیدن است که نیروی آن در خون، و بالاخره اثر آن در اعضا، بلکه در #روح و مغز و #فکر انسان ظاهر میشود. علمای سابق که آن همه در علم و عمل موفق بودند و عمر با برکت داشتند و از انحراف فکری سالم بودند، در اثر خوردن #غذای_حلال و اجتناب از غذاهای شبههناک بوده است.
پینوشت
[۱] بقره، ۳۵؛ اعراف ۱۹
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۳۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️در همه حوادث «بسیج» جلودار بوده است
🔹بعد از دوران جنگ هم در همهی حوادث، #بسیج #جلودار بوده است، #پیشرو بوده است، #خط_شکن بوده است. اگر بحث #اقتدار_سیاسی و ایستادگی سیاسی مطرح بوده، این جریان عظیمِ #بسیج_مردم در سرتاسر کشور این شعار را تثبیت کردند، به رخ دنیا کشیدند؛
🔹اگر بحث #فرهنگی بوده است، اگر بحث #سازندگی بوده است، چقدر در سرتاسر این کشور کارهای عظیم به وسیلهی #نیروهای_بسیجی انجام گرفت. حتّی در #میدانهای_علمی، در عرصه های علمی، #جوانان_مؤمن که خصوصیت شان همین است که مؤمناند، دنبال نام و نشان نیستند، از همهی ظرفیت استفاده میکنند؛ هدف هم آرمانهای نظام اسلامی است.
🔹معنای #بسیجی این است. جوان هایی با این خصوصیات وارد میدان شدند. امروز #افتخارات_کشور، ساخته و پرداختهی دست همین انسان های خدوم و باارزش است. نشناختن این حقایق - یعنی نشناختن معنای بسیج - خود این، ظلم به #بسیج است.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۰۴
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بسیج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام جواد (عليه السلام):
🔸«ثَـلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللهِ تَعالى: كِثْـرَةُ الاْءسْتِغفـارِ وَ لِينُ الْجانِبِ وَ كَثْرةُ الصَّدَقَةِ؛ وَ ثَـلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ لَمْ يَنْـدَمْ: تَرْكُ الْعَجَلةِ وَالمْشَوَرَةِ وَالتَّوَكُّلِ عَلىَ اللهِ عِنْدَ الْعَزْمِ».
🔹سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب #خوشنودى_خداوند است: زياد #استغفار كردن، #همنشينى_خوب و زياد #صدقه دادن؛ و سه چيز است كه هركس دارا باشد #پشيمان نمى شود: پرهيز از #عجله و شتاب، #مشورت در كارها و #توكل بر خدا وقتى تصميم به انجام كارى گرفت.
📕الفصول المهمه ۲۷۴/۲۷۵
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد