هدایت شده از تبیین
⭕️«فرهنگ» جزو اولویت مهم کشور
🔹در موضوع #فرهنگ با حملهی همه جانبه و جبههی وسیع بیگانگان مواجه هستیم، و همه مسئولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند. دشمنان نظام اسلامی صراحتاً می گویند که غلبه بر جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام با جنگ نظامی و تحریم اقتصادی امکان پذیر نیست، و باید با #نفوذ_فرهنگی و تأثیرگذاری بر ذهنها و مغزها و تحریک هوسها به این هدف رسید. باید مانع نفوذ این اقدامات سازمان یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم، اما با ولنگاری فرهنگی بشدت مخالفیم»؛
🔹ما در شرایطی هستیم که جبههی مقابل ما و دستگاه های استکباری، همهی امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی، به کار گرفتهاند و ما باید برنامه ریزی جدی در مقابل این جبهه داشته باشیم. باید دستگاه های فرهنگی اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صدا و سیما و حتی دستگاه های اطلاعاتی بر روی این مسائل بشدت حساس باشند. اگر مدیران در خصوص مسائل دینی، فرهنگی و اعتقادی دستگاه های تحت مدیریت خود، علناً مراقبت و نقش آفرینی کنند، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. #حجاب نیز یک حکم شرعی و یک مسئله قانونی است و در این زمینه باید در درجهی اول، دستگاه های دولتی و حکومتی و مدیران آنها مراقبت کنند تا بر اساس قانون عمل شود.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۵/۳۰
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️اسلامی بودن بازار
🔹بازار ما باید یک #بازار_اسلامی باشد... یک دستهای #سودجو در بازار هستند که اینها قیمت های بسیار گران روی اجناس گذاشتهاند؛ این یک مطلب غیر انسانی است.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۲/۲۹
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام حسین (علیه السلام) را به دنیا بشناسانیم
🔹ما امروز احتیاج داریم که #حسین_بن_علی (ع) را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حرّیت حسینی است. امروز مردم دنیا، جوان های دنیا، ملّت های بیغرض، برای یک چنین حقیقتی دل هایشان میتپد؛
🔹[اگر] #امام_حسین (ع) به دنیا معرّفی بشود، #اسلام معرّفی شده است، #قرآن معرّفی شده است. امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ می شود؛ در مقابل این حرکت خصمانهی جبههی کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می تواند یک تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند.
🔹منطق #حسین_بن_علی (ع)، منطق دفاع از حق است، منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است. این منطقِ امام حسین است؛ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و حاکمیّت فساد است، دنیا شاهد حاکمیّت ظلم است؛ این پیام امام حسین (ع)، پیام نجات دنیا است...
بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۶/۲۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_حسین #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه در جنگ نرم قوی شویم؟ (بخش سوم و پایانی)
🔸 #جنگ_نرم، عرصه جدیدی از مبارزه است که با استفاده از ابزارهای غیر نظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته میشود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی از تاکتیک های روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم میخورد، اما به دلیل تغییر دادن نگرشها و دیدگاهها، اثرگذاری تخریبیآن به مراتب بیش از معرکه نظامی است.
💠درباره لزوم قوی شدن در عرصه جنگ نرم، توجه به نکات ذیل ضروری به نظر میرسد:
1⃣ورود نخبگان به مسائل مهم کشور اعم از سیاسی، فرهنگی، اعتقادی و بصیرت بخشی به جوانان. بسیاری از صاحبان قلم و خطابه هستند که ترجیح دادهاند گوشه عزلت برگزینند و به نگارش خاطره و کتاب روی آورند، در حالی که اکنون، وقت نقش آفرینی و بیان استدلال های قوی برای قانع کردن نسل جوان به ادامه راه انقلاب است. تنها در این صورت است که افسران جنگ نرم با بالاترین آمادگی و راسخترین ارادهها وارد میدان شده و رویشهای انقلاب با سرعت بیشتری اتفاق میافتد.
2⃣از آنجا که اسلام و آموزههای دینی، بخش لاینفک انقلاب است، باید به مباحث و موضوعات اخلاقی و معنوی اهمیت وافری داده شود. تنها کسانی میتوانند در مسیر دفاع از انقلاب، محکم و مستحکم گام بردارند، که شاخصه های ایمانی و آموزههای اخلاقی در آنها به اعلا درجه باشد. یکی از بزرگترین نمونههای این حقیقت، سردار آسمانی، حاج قاسم سلیمانی است که در اوج اخلاق و معنویت، پای کار نظام و انقلاب بود و شیوه سلوک او به الگویی برای جوانان در حراست از نظام اسلامی تبدیل شده است. فرمانده شهید سپاه قدس برای صاحبخانه ای که ایشان در جریان عملیات آزادسازی البوکمال، از آن منزل به عنوان مقر استفاده کردند، نامه طلب حلالیت نوشتند و حتی شماره تلفن خود را برای جبران خسارت احتمالی در انتهای آن مرقوم کردند؛ این در حالی است که برخی با امنیت حاصل شده از جانفشانی سلیمانیها، به چپاول اموال عمومی و غارت بیتالمال مشغول بودند! از طرفی، در وصیتنامه ایشان میبینیم که دو بار از کلیدواژه «اهلبیت (ع)» استفاده شده و به این ذوات مقدسه توسل جستهاند. در حقیقت، فرمانده شهید سپاه قدس را باید بزرگترین الگو در جنگ سخت و نرم در عصر حاضر و برای جامعه اسلامی و نسل جوان دانست که تبیین شخصیت ایشان، قویترین آموزش در مواجهه با جنگ نرم به شمار میآید.
3⃣هدفمندی و نظارت بر شبکه های اجتماعی. بدون شک، امروز کلید فضای مجازی و تعیین قواعد آن به دست حریفی است که سالهاست در پشت مرزهای جغرافیایی و عقیدتی متوقف شده و به این ابزار به عنوان مهمترین عامل پیروزی نگاه میکند. از اینرو، یله و رها بودن این فضا، به مفهوم بازی در زمین دشمن و گناهی بزرگ است که تجدیدنظر جدی و ورود نهادهای فرا قوهای همچون شورای عالی فضای مجازی به این عرصه، بسیار ضروری به نظر میرسد. و بالاخره اینکه #جنگ_نرم همچون دفاع مقدس، نیازمند نقشآفرینی مجاهدانی است که حاضر به فداکاری و جانبازی برای ایجاد مقدمات ظهور منجی عالم بشریت (عج) هستند، و این رمزی است که بیتردید، پیروزی قطعی و نهایی را به ارمغان میآورد.
نویسنده: حسین کنعانی مقدم
منبع: خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه حمایت
#جنگ_نرم #عملیات_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیره امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور
🔸شبهه: برخی افراد مدعی شدهاند #امام_زمان (عج) زمانی که ظهور میکند، قتل و کشتار کرده و بیشتر مردم جامعه را از بین خواهد برد؛ این افراد برای ادعای خویش به روایاتی از کتب شیعه استشهاد کردهاند.
🔹پاسخ: دشمن مانند همیشه با کینه ورزی و خباثت درون، به برخی «روایات ضعیف» استناد کرده، و بدون در نظر گرفتن دیگر روایات و نظر علمای شیعه در پذیرش آن روایات، مضمون آن روایات ضعیف را به عنوان اعتقاد شیعه بیان میکند. در جهت رسوا کردن این توطئه نوشتار ذیل ارائه میگردد:
💠بررسی محتوای این احادیث
🔹این گونه روایات علاوه بر ضعف سندی از اشکال دیگری نیز رنج میبرد و آن اینکه با آیات قرآن و روایات صحیح السند دیگر همخوانی ندارد. براساس «آیات قرآن مجید» که حجت الهی بین خداوند متعال و بندگانش میباشد، جهاد در زمانی است که گروهی، بر علیه مسلمانان قیام کنند و مانع از آن شوند که دستورات اسلام به دیگران برسد، و الا اگر گروهی از کفار درخواست صلح با مسلمانان داشته باشند، مسلمانان موظف هستند که با ایشان صلح کنند؛ آنچنان که خداوند متعال می فرماید: «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللهِ إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ [انفال، ۶۱] و اگر به صلح گراييدند، تو [نيز] بدان گراى و بر خدا توكّل نما كه او شنواى داناست».
🔹از سوی دیگر روایات صحیح متعددی وجود دارد که نشان میدهد #امام_زمان (عج) همان سیرهای را در پیش میگیرد، که پدران جلیل القدرش در پیش گرفتهاند. به عنوان نمونه پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «از اوصیاء و جانشینان من #قائم اهل بیت (علیهم السلام) است که شبیه ترین مردم از جهت صورت، گفتار و رفتار به من میباشد». [۱] همچنین امام صادق (ع) میفرماید: «هنگامى كه #مهدى (عج) ظهور كند، لباسى همچون جامه هاى على (ع) بر تن مىكند و دقيقاً به سيره اميرالمؤمنين (ع) عمل خواهد كرد». [۲] علاوه بر این، در روایات، صفاتی برای #امام_زمان (عج) نقل شده است که با این روایات هم خوانی ندارد، مثل اینکه در احادیث از #امام_مهدی (عج) به عنوان «رَحْمَةً لِلْعَالَمِين» یاد شده است؛
🔹به عنوان نمونه امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند: «أُخْرِجُ مِنْهُ (علی بن محمد الهادی) الدَّاعِیَ إِلَى سَبِیلِی وَ الْخَازِنَ لِعِلْمِیَ الْحَسَنَ وَ أُکْمِلُ ذَلِکَ بِابْنِهِ م ح م د رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیُّوب؛ [۳] از او (امام هادی ع) فرزندى به وجود آورم به نام «حسن» که مردم را به راه من دعوت مى کند و خزانه دار گنجینه علم من است. سپس دینم را توسّط پسر او «محمد» که مایه رحمت همه جهانیان است کامل کنم، او برخوردار از کمال موسى، نورانیّت عیسى، صبر ایّوب بوده و سیّد و سرور همه اولیاى من است». در نتیجه: احادیثی که میگویند #امام_زمان (عج) با خشونت برخورد کرده و همه مردم را میکشد و توبه را نمی پذیرد و کشتار بسیاری انجام میدهد، اولا: از نظر سندی ضعیف اند؛ ثانیا: مخالف آیات قرآن و دیگر روایات شیعه هستند و هر روایتی که مخالف قرآن باشد، را باید کنار گذاشت.
پینوشتها؛
[۱] كفاية الأثر فیالنص على الأئمة الإثنیعشر، على بن محمد بن علی خزاز قمی، ص۱۰
[۲] الكافی، محمد بن يعقوب کلینی، ج۱، ص۴۱۱
[۳] همان، ج۱، ص۵۲۸
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام زين العابدين علیه السلام:
🔸فی صِفَةِ أهلِ البَيتِ عليهم السلام: مِن فُروعِ الشَّجَرَةِ المُبارَكَةِ، و بَقايَا الصَّفوَةِ الَّذينَ أذهَبَ اللهُ عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهَّرَهُم، و بَرَأَهُم مِنَ الآفاتِ، وافتَرَضَ مَوَدَّتَهُم فِی الكِتابِ. هُمُ العُروَةُ الوُثقى، و [هُم] مَعدِنُ التُّقى، و خَيرُ حِبالِ العالَمينَ و وَثيقُها.
🔹در توصيف اهل بيت عليهم السلام؛ آنها از شاخه هاى شجره مباركه، و باقيمانده برگزيدگانى هستند كه خداوند هر گونه پلشتى را از آنها دور ساخته است، پاكشان گردانيده و از آفات مبرّايشان داشته، و دوستى با آنها را در كتابش واجب ساخته است؛ آنها دستاويز استوار و كان پرهيزگارى و نيكو و ريسمانى استوار براى جهانيان هستند.
📕ينابيع المودّة، ۵۰/۳۶۷/۲
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چاپلوسی
🔹خداوند در قرآن کریم میفرماید: «لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ [آل عمران، ۱۸۸] گمان مبر آنها که از اعمال (زشت) خود خوشحال میشوند، و دوست دارند در برابر کار (نیکی) که انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب (الهی) برکنارند! (بلکه) برای آنها، عذاب دردناکی است!» تمجید و تقدیس دیگران به واسطه افعال و خلقیات نیکشان لازمه اخلاق اسلامی و نوعی شکرگزاری از آفریده های خداوند است. امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام میفرماید: «رُبَّما اسْتَحْلَی النَّاسُ الثَّناءَ بَعْدَ الْبَلاءِ؛ [۱] چه بسا مردم ستایش کسی را بخاطر تلاشها و زحمت هایش شایسته می دانند».
🔹این احترامها هر چند بر تواضع آدمی می افزاید ولی نباید از حد خود بگذرد و #تملّق نام گیرد. امام علی علیه السلام میفرماید: «اذا مَدَحْتَ فَاخْتَصِرْ...؛ [از کتاب غررالحکم] اگر مدح کردی، مختصر کن...». کما اینکه اگر شخصی را به واسطه عمل ناشایست یا سخن ناپسند مورد مذمت قرار دادید، تعدّی از حد مورد نیاز شایسته نیست و لازم است همواره جایی برای آشتی باز بماند. امیرالمؤمنین در ادامه حدیث قبل میفرماید: «...اذا ذَمَمْتَ فَاقْتَصِرْ؛ اگر کسی یا چیزی را مذمّت کردی آن را کوتاه کن». احترام بیشتر از حد جواز، و خضوع و خشوع بیش از حد معمول، برای کسی خلق اسلامی شمرده نمی شود و دو منشاء ناپسند دارد که عبارتند از: سفاهت و کم خردی یا فرصت طلبی و منفعت خواهی. انسانی که بیش از حد از کسی مدح می کند و یا او را مذمت می نماید، عاقل نیست، او سفیه و احمق است.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث دیگری میفرماید: «اکبَرُ الْحُمْقِ الْاغْراقُ فِی الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ؛ [همان] بزرگترين حماقت، اغراق در ستايش و نكوهش است». چنین کسی در پی رسیدن به منافع خویش است و لذا صفت مداحی، وصف قریب فرصت طلبانی است که همواره، باصطلاح «نان به نرخ روز می خورند» و گاهی با عمرو، و گاهی با زید می جوشند؛ کسانی که گاه خبث باطنی، آنها را فرمان به جدال و خصومت می دهد، و گاه به تملق و مداحی وادار می کند. نزد آنان هدف، وسیله را توجیه می کند، و آنچه برای آنها مهم است رسیدن به منفعت پیش بینی شده آنهاست و نه هیچ چیز دیگر. امام علی علیه السلام در روایت دیگری میفرماید: «احْتَرَسُوا مِنْ سَوْرَةِ الْاطْراءِ وَ الْمَدْحِ فَانَّ لَهُما ریحاً خَبیثاً فِی الْقَلْبِ؛ [همان] از شراره تملق و مداحی دوری گزینید که حاکی از بوی کثیف قلب مداحان و تملق گویان است».
🔹بنابراین مدح و ستایشی که اولّا لله صورت پذیرد، و برای مطامع دیگر و امیال دنیوی نباشد و ثانیاً از حد خود نگذرد، مذموم شمرده نمی شود. بلی، مدحی که از تعادل خارج شود، خلق اسلامی شمرده نمی شود. امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی دیگر میفرماید: «ایاک وَ الْمَلَقَ فَانَّهُ لَیسَ مِنْ خَلائِقِ الْایمانِ؛ [همان] از #تملق بپرهیز که آن از اخلاق مؤمن نیست». و نیز می فرماید: «لَیسَ الْمَلَقُ مِنْ خُلْقِ الْانْبِیاءِ؛ [همان] #چاپلوسی از شیوه ها و خُلقیات انبیاء نبوده است».
💠یک استثناء
🔹قبل از پیگیری بحث، لازم به توضیح است که اهمیت علم و دانش و تعلیم و تعلّم بدان حد است که اگر یادگیری منوط به چاپلوسی و تملّق از معلّم بوده و به غیر آن راهی نباشد، چنین عملی جایز است، مشروط بر آنکه عواقب منفی تملّق در معلّم بوجود نیاید. رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: «لَیسَ مِنْ اخْلاقِ الْمُؤمِنِ الَّتمَلُّقُ وَ الَحَسدُ الّا فی طَلَبَ الْعِلْمِ؛ [۲] #تملق و حسد خلق و خوی مؤمن نیست، الّا در مورد #طلب_علم».
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، (صبحی صالح) خطبه ۲۱۶
[۲] مستدرك الوسايل، ج ۹، ص ۱۸۱ و كنز العمال، ۲۹۳۶۴
📕غضنفری، علی؛ اخلاق در قرآن و سنت حاوی یکصد مبحث اخلاقی، ج ۱، ص ۲۹۳
منبع؛ حوزه نت
#تملق #چاپلوسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️حاضر دیدن اهل بیت، عامل نجات انسان
🔹حضرت آیت الله بهجت قدسسره: نجات برای کسی است که #اهل_بیت علیهم السلام را در همه جا مورد تخاطب و حاضر ببیند.
📕در محضر بهجت، ج ١، ص ۲۹۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️ #امام_رضا عليه السلام :
🔸إيّاكَ أن تَتبَعَ النَّفسَ هَواها فَإنَّ في هَواها رَداها؛
🔹مبادا از #هواى_نفس پيروى كنى كه در آن نابودى نهفته است.
📕مشكاة الأنوار، ص ۴۵۵
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه امیرالمومنین (ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش اول)
🔸 #امام_علی (ع) با برپایی #عدالت و #مواسات جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که جوامع مختلف از دیرباز تاکنون با آن دست و پنجه نرم کردهاند و هر کدام بر اساس مبانی و جهان بینی خویش تلاش داشتهاند که راه حلی برای آن ارائه دهند، که معمولاً در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه شده و شکست خوردهاند. اما در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد، و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین آن میپردازیم:
💠«مساوات»
🔹یکی از دستورات مهم دین مبین اسلام، تاکید بر مساله #مواسات در جامعه است، که امیرالمومنین امام علی (ع) در مورد آن می فرماید: «برترين مردانگى، شريك كردن برادران در اموال و برابرى با آنان در احوال است». [۱] «مواسات» معنای دقیقی دارد، که با انفاق و صدقه متفاوت است، زیرا انفاق و صدقه در جایی است که انسان بیشتر از نیاز خویش را در راه خدا به برادر دینیاش اهدا میکند، ولی در مواسات انسان فقط به اندازه نیاز خویش دارد، ولی همان را با برادر دینیاش تقسیم کرده و با یکدیگر استفاده میکنند. [۲] در حقیقت «مواسات» یک پله بالاتر از انفاق و صدقه است.
🔹در سیره امام علی (ع) موارد متعددی از این «مواسات» و برابری اجتماعی به چشم میخورد که نمونهای از آن را میتوان در کندن چاه و وقف آن برای فقرای مدینه، یا خرید دو پیراهن برای خودش و غلامشان و بخشیدن بهترین آن به غلام خویش دید. [۳] این مواسات و دستگیری از نیازمندان جامعه، در زمان برپایی حکومت آن حضرت به صورت پررنگتری دیده میشود که نمونهای از آن را میتوان در ماجرای مشهور کمک آن حضرت به خانوادههای شهدا مشاهده کرد. [۴] امیرالمومنین (ع) علاوه بر آنکه عملاً «مواسات» و دستگیری از نیازمندان جامعه را انجام میداد، در بیانات خویش نیز جامعه اسلامی را به حمایت از این قشر دعوت میکرد، به گونهای که در احادیث متعددی که از آن حضرت برای ما به یادگار مانده است، این موضوع مشاهده میشود.
🔹به عنوان مثال امیرالمومنین (ع) در حدیثی می فرماید: «درباره یتیمان از خدا بترسید، مبادا كه گرسنه بمانند و در جمع و جامعه شما تباه شوند؛ من از پیامبر خدا شنیدم كه فرمود: اگر كسى یتیمى را، تا آنجا كه بى نیاز شود، سرپرستى كند، خداوند به پاداش این كار، بهشت را بر او واجب مىكند. چنانچه اگر كسى مال یتیم را بخورد، خداوند - سوختن در - آتش را بر او واجب مىفرماید». [۵] و یا در حدیث دیگری فرمود: «هر مرد و زن با ایمانى كه از روی دلسوزى و مهر، دست نوازش بر سر یتیمى بكشد، خداوند رحمان به هر تار مویى كه از زیر دست او بگذرد برایش ثواب مىنویسد». [۶] #ادامه_دارد...
پینوشتها:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۲۱۳
[۲] نک: حکمتنامهی پیامبر اعظم ص (ری شهری)، ۵۸-۶۳
[۳] دانشنامه اميرالمومنين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج۱۰، ص۳۳۹
[۴] بحار الانوار، ج۴۱، ص۵۲
[۵] همان، ج۴۲، ص۲۴۸
[۶] همان، ج۷۲، ص۴
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_علی #مساوات #عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️برگزیده ای از #روایات_جهاد_با_نفس
🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند متعال #پیغمبر_اکرم صلی الله علیه و آله را به #مکارم_اخلاق ممتاز ساخت، و اینک شما خود را بیازمائید اگر از آن صفات کریمه چیزی در شما بود خداوند را شکر کنید و از او در آن صفات افزونی طلبید، و آنها را که ده مورد است بر شمرد: یقین، و قناعت، و پایداری، و شکیبائی، و نیکخویی، و جوانمردی، و غیرتمندی، و مردانگی و دلیری، و مروت.
📕وسائل الشیعه، ج ١۵، ص ۱۸۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه امیرالمومنین(ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش دوم)
🔸 #امام_علی (ع) با برپایی #عدالت و #مواسات، جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین دومین عامل آن میپردازیم:
💠برپایی عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی (۱)
🔹یکی دیگر از آموزههای مهم اسلام که سبب برطرف شدن فقر در جامعه میشود، برپایی #عدالت_اجتماعی و مبارزه با #مفاسد_اقتصادی در سطح جامعه است. شاید بتوان ادعا کرد که مهمترین توصیه حضرت برای حاکمان، برپایی #عدالت است؛ به گونهای که آن را سبب حیات مردم و اصلاح امور ایشان بر میشمارد. [۱] این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که امیرالمومنین (ع) در اولین سخنان خویش بعد از تشکیل حکومت، به صراحت در مورد آن میفرماید: «به خدا سوگند اگر آن (اموالى که از بیت المال غارت شده و عطایایى که عثمان بى حساب به این و آن بخشیده است) را بیابم که کابین زنان شده، یا کنیزانى با آن خریده شده باشد، همه را قاطعانه به بیت المال باز مىگردانم، زیرا عدالت مایه گشایش براى جامعه است و آن کس که عدالت براى او موجب مضیقه و تنگنا گردد، ظلم و ستم براى او سختتر و تنگتر است!». [۲]
🔹این موضوع در جای جای سیره حکومت علوی موج میزند، به گونهای که میتوان ادعا کرد که جنگهای بزرگ دوران آن حضرت به خاطر مقابله ایشان با زیادهخواهی های افرادی بود که تن به عدالت نمیدادند، و با بهانه های واهی تلاش داشتند که بهره بیشتری از بیت المال مسلمانان ببرند. حضرت با کسانی که تلاش داشتند از طریق نامشروع به اموال مسلمانان چنگ زده و به ثروت دست یابند، بشدت برخورد میکردند؛ به گونهای که نه تنها برای ایشان مجازات قرار میدادند، بلکه ایشان را رسوا نیز میکردند؛ آنچنان که آن حضرت زمانی که متوجه شد که مسئول بازار اهواز خیانت کرده است، به فرماندار اهواز دستور دادند که وی را گرفته و شلاق بزند و در بازار بچرخاند، حتی آن حضرت در آن نامه تصریح میکند که اگر شخصی قصد کمک به او را داشت، باید مورد مجازات قرار گیرد. [۳] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۴۶۶
[۲] نهج البلاغة (سیدرضی)، ص ۵۷
[۳] منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، آیت الله بروجردی، ج۳۰، ص۱۱۲۹
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_علی #مساوات #عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد