هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«تقوا و پرهيزكارى» چگونه انسان را به بهشت می رساند؟
🔹یکی از عوامل ورود به #بهشت، «تقوا و پرهيزكارى» است كه در آيات فراوانى از #قرآن_مجيد نيز روى آن تكيه شده است، از جمله در «آیه ۶۳ سوره مريم» بعد از اشاره «جَنَّاتُ عَدْنٍ» (باغ هاى جاودانه بهشت) و بخشى از نعمت هاى آن مى فرمايد: «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبادِنَا مَنْ كانَ تَقِيّاً» [۱] (اين همان بهشتى است كه ما به ارث به #بندگان_پرهيزكار خود مى بخشيم). مى دانيم در نظام ارزشى #اسلام، #تقوا موقعيت بسيار والايى دارد، همانگونه كه در «آيه ۱۳ سوره حجرات» كه به عنوان يك شعار اسلامى مشهور شده است مى خوانيم: «اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَ الله اَتْقاكُمْ». (گرامی ترين شما نزد خدا #پرهيزكارترين شماست).
🔹با اين حال جاى تعجب نيست كه در آيات فراوانى از «قرآن مجيد»، #تقوا در حقيقت به عنوان #كليد_بهشت شناخته شده و مى دانيم #تقوا به معناى خويشتندارى و پرهيز از گناهان و هرگونه تخلّف در برابر فرمان خدا و حقّ و عدالت است؛ يا به تعبير ديگر آن حالت #خداترسىباطنى و #كنترلدرونى است، كه انسان را از هرگونه آلودگى بازمىدارد، يعنى چنان مفهوم جامعى دارد كه انجام همه وظایف الهى و اخلاقى انسان را فرا مى گيرد. تعبير به «تلك» در آغاز آيه - كه اشاره به دور است - در واقع اشاره اى است به عظمت مقام #بهشت، گويى آنچنان والاست كه از دسترسى فكر و انديشه ما فراتر است.
🔹تعبير به #ارث ممكن است اشاره به يكى از نكات زير باشد: ۱) «ارث» به معناى هرگونه تمليك پايدار است؛ زيرا تنها ملكى كه قابل فسخ و بازگشت نيست، ملكى است كه از طريق ارث به انسان مى رسد، #بهشت براى پرهيزكاران نيز چنين است. ۲) #وراثت بيش از آنكه جنبه قانونى و تشريعى داشته باشد، جنبه تكوينى و طبيعى دارد، كه طبق آن، صفات پدران و مادران به فرزندان منتقل مى گردد، بنابراين منظور از تعبير به #ارث در آيه فوق، وجود يك «رابطه معنوى تكوينى» ميان #تقوا و #بهشت است.
🔹۳) اموالى كه به #ارث مى رسد، اموالى است كه معمولا انسان براى آن زحمتى نكشيده؛ گويى #نعمتهای_بهشتى آنچنان عظيم است كه #اعمال_پرهيزكاران در مقابل آن كاملا ناچيز محسوب مى شود، مثل اينكه #بهشت را بدون زحمت و مجاناً به آنها داده اند؛ چرا كه زحمات آنها در برابر اين نعمت، بسيار كم اهمّيّت است، و به تعبير ديگر درست است كه اعمال انسان و تقواى او پايه استحقاق بهشت است؛ ولى «عظمت نعمت هاى بهشتى» چنان است كه گويى رايگان به پرهيزكاران داده مى شود. اينجاست كه مى گوييم #پاداشهاى_الهى در عين اسحقاقى بودن، جنبه #تفضّلى نيز دارد.
🔹۴) در روايت پر معنايى از #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) در تفسير اين مطلب مى خوانيم: «مَا مِنْ اَحَدٍ اِلَّا وَ لَهُ مَنْزِلٌ فِي الْجَنَّةِ وَ مَنْزِلٌ فِی النَّارِ!: فَاَمَّا الْكافِرُ فَيَرِثُ الْمُؤْمِنَ مَنْزِلَهُ مِنَ النّارِ وَ الْمُؤْمِنُ يَرِثُ الْكافِرَ مَنْزِلَهُ مِنَ الْجَنّةِ». (هر #انسانى منزلگاهى در #بهشت و منزلگاهى در #جهنّم دارد، كافران، منزلِ دوزخى مؤمنان را به ارث مى برند و مؤمنان، جايگاه بهشتىِ كافران را!). اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه همه انسانها آزاد آفريده شده اند، هم استعداد #بهشتى_شدن را دارند و هم #دوزخى_شدن را و اين بسته به انتخاب خود آنهاست. [۳]
پی نوشت:
[۱] آيات زير نيز اشاره به رابطه «تقوا» و «ورود در بهشت» دارد: آل عمران، ۱۵، ۱۳۳ و ۱۹۸؛ رعد، ۳۵؛ حجر، ۴۵؛ نحل، ۳۱؛ فرقان، ۱۵؛ شعراء، ۹۰؛ زمر، ۲۰ و ۷۳؛ دخان، ۵۱؛ محمّد، ۱۵؛ ق، ۳۱؛ ذاريات، ۱۵ و آيات ديگر.
[۲] تفسير نور الثقلين، عروسى حويزى، انتشارات اسماعيليان، چ ۴، ج ۲، ص ۳۱
[۳] تعبير به «ارث» در مورد بهشت منحصر به آيه فوق نيست و در سور مؤمنون، آيات ۱۰ و ۱۱؛اعراف، ۴۳؛ زخرف، ۷۲؛ شعراء، ۸۵ نيز آمده است و اين يك تعبير پرمعناست.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ ۹، ج ۶، ص ۱۵۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تقوا #پرهيزكاری #بهشت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام جعفر صادق (عليه السلام):
🔸«اِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُفَتَّنَ التَّوّابَ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ ذلِكَ مِنْهُ كانَ اَفْضَلَ».
🔹«خداوند بنده به گناه افتادهی توبه كار را دوست دارد، ولى كسى كه گناه نكند، از او برتر است».
📕كافى، ج ۲، ص ۴۳۵، ح ۹
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هاشمی زنده است
تا تورم در کشور است
اعتراض مرحوم سیداحمد خمینی به سیاست ارزی هاشمی رفسنجانی
هدایت شده از تبیین
⭕️نزدیکی به بهشت و دوری از دوزخ
🔹چرا ما نمی توانیم از همین محدودهی #زندگی_مادی خارج بشویم؟ و چرا نمی توانیم فرض کنیم که ماورای این عالم جسم یک «عوالم ناشناختهی ملکوتی» هم هست که وجود محدود ما و ذهن و هوش محدود ما نمی تواند آنها را درک کند؟
🔹مگر نمی بینیم که دانش بشری با همهی عظمتش حتی در محدودهی جسمانی هم، هنوز به اعماق نرسیده؟ حقیقت جسم بشر و بسیاری از این حقایق عالم مادی هنوز کشف نشده، چگونه تصور می کنیم که این ذهن محدودمان باید بتواند عوامل ماورای این عالم را اگر باشد کشف کنیم؟
🔹#پیغمبرانصادق مصدق با سخن وحی الهی دارند بما می گویند این #عوالم هست و باید برای آن «عوالم» تلاش کرد و از عذاب آن عوالم باید ترسید! #امیرالمؤمنین (عليه السلام) بزرگترین مرد تاریخ اسلام بعد از پیغمبر میفرماید: «شغل من الجنه و النار امامه». آن کسی که #بهشت و #دوزخ پیش روی اوست، از هر هدف دیگری ذهنش منصرف و مشغول است.
🔹به فکر این است که خودش را بتواند به #بهشت_الهی برساند و از عذاب #دوزخ_الهی خودش را دور کند؛ این آن توضیح مختصری بود که دربارهی آیه خواستم عرض کنم، که البته در خلال بحث تفسیری به مواردی از این قبیل خواهیم رسید.
بیاناتمقاممعظمرهبری در جلسه بیست و ششم تفسیر سوره بقره ۱۳۷۱/۰۲/۲۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حجاب و عفاف؛ مسئله چیست؟ (بخش اول)
🔸#حجاب و #عفاف از واژه های پر بسامد در فرهنگ دینی و ملی ما است. بدون شک #وجوب_حجاب از احکام شناخته شده شرعی، و #عفاف از پسندیده ترین سجایای اخلاقی است. اما مفهوم این دو واژه چیست؟ چه رابطه ای دارند؟ فلسفه و مبنای لزوم آنها کدام است؟ پیشینه تاریخی و #وظیفه_حاکمیت در قبال آن چیست؟
💠معنای حجاب و عفاف
🔹#حجاب واژه ای است عربی که در بستر اصلی خود کمتر به معنای پوشش زنان به کار رفته است. نتیجه تحقیق استاد مطهری در کتاب «مسئله حجاب» پیرامون معنایِ این واژه این است که کلمه #حجاب در دو معنا استعمال می شود؛ هم به معنی #پوشیدن و هم به معنی #پرده، و البته اکثراً در همین معنای دوم به کار می رود. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیله پوشش است.
🔹شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششی حجاب نیست، آن پوششی #حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. #عفاف نیز واژه ای عربی است که از فرهنگ اسلامی وارد زبان فارسی شده است. #عفاف را به «خود نگهداری و بازداشتن نفس» از #محرمات و خواهش های شهوانی، ترجمه کرده اند. ابن منظور در لسان العرب می گوید: «#عفّت، خودنگهداری از غیر حلال، کارهای حرام و طمع های پست است؛ #عفت_پیشگی یعنی خود نگهداری».
🔹راغب در مفردات می گوید: «#عفّت حالت نفسانی است که مانع تسلّط شهوت بر انسان می گردد، و #انسان_عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت، به این حالت دست یافته باشد». در قاموس قرآن آمده است: «#عفّت به معنای مناعت است و در شرح آن گفته اند: حالت نفسانی است که از غلبه شهوت باز دارد. پس باید #عفیف به معنای #خود_نگهدار و با مناعت باشد».
💠رابطه حجاب و عفاف
🔹از مقایسه دو واژهی #حجاب و #عفاف معلوم می شود که هر دو در اصل معنای منع و جدایی مشترکاند. با این تفاوت که منع و بازداری در #حجاب مربوط به #ظاهر است، ولی منع و بازداری در #عفت، مربوط به #باطن و برخاسته از درون است؛ البته با توجه به تأثیر متقابل ظاهر و باطن بر یکدیگر، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و حیای باطنی ارتباط وجود دارد؛ به این مفهوم که هر چه #حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، در تقویت و پرورش عفت، تأثیر بیشتری دارد؛ و هر چه #عفت_درونی و باطنی بیشتر باشد، #حجاب و پوشش ظاهری هم بیشتر و بهتر خواهد بود. از مجموع تعالیم دینی و اخلاقی چنین فهمیده می شود که مبنای #حجاب (پوشش) ظاهری همان #عفت و حیای درونی است و به همین دلیل ریشه و اساس آن است.
💠حجاب در اسلام
🔹پوشیده ماندن از نامحرمان دستور صریح قرآن است. #قرآن_کریم خطاب به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ...». [۱] (و به #زنان_باایمان بگو چشمهای خود را [از نگاه هوسآلود] فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را - جز آن مقدار که نمایان است - آشکار ننمایند و [اطراف] روسری های خود را بر سینه خود افکنند [تا گردن و سینه با آن پوشانده شود]...».
🔹افزون بر آن، در آیات دیگری، «پوشیدگی کامل اندام»، «با وقار و به دور از تحریک سخن گفتن» و «دوری از آرایشهای شبیه به دوران جاهلیت»، توصیه شده است. افزون بر این، وجود دستورهای دینی و احادیث متعدد و معتبر در این زمینه جای هیچ تردیدی را باقی نگذاشته است، تا آنجا که بدون شک، #پوشش_زن در برابر مردان بیگانه، یکی از «ضروریات دین اسلام» است و انکار اصلِ آن از نظر فقهی، موجب خروج از دین است. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] سوره نور، آیه ۳۱
نویسنده: دکتر محسن اسماعیلی حقوقدان و عضو پیشین حقوقدان شورای نگهبان
تنظیم و منبع: تبیان
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️سیدحسن نصرالله پرچم بلند مقاومت در برابر اهریمنان ستمگر و غارتگر بود
🔹ما همه در #شهادتسیّدعزیز، مصیبتزده و عزاداریم. این، فقدان بزرگی است و جدّاً ما را عزادار کرد. البتّه عزاداری ما به معنی افسردگی و پریشانی و نومیدی نیست؛ از جنس عزاداری برای سیّدالشهدا حسینبنعلی (علیهما السّلام) است؛ زنده کننده، و درس دهنده، و انگیزه بخش، و امیدآفرین است.
🔹#سیّدحسننصرالله جسمش از میان ما رفته ولی شخصیّت حقیقی او، روح او، راه او، و صدای رسای او همچنان درمیان ماهست وخواهد بود. او #پرچمبلندمقاومت در برابر اهریمنان ستمگر و غارتگر بود؛ زبان گویا و مدافع شجاع مظلومان بود؛ مایه دلگرمی و جرئت مبارزان و حقطلبان بود.
🔹گستره محبوبیّت و تأثیرگذاری او از لبنان و ایران و کشورهای عربی فراتر رفته بود؛ و اکنون #شهادت او این اثرگذاری را افزایش خواهد داد... #دشمن_پلید و زبون چون نمیتواند به تشکیلات مستحکم #حزب_الله یا حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمان های مجاهد فیسبیلالله صدمه جدّی بزند، ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدارکردن غیر مسلّحین را نشانهی پیروزی خود قلمداد میکند. نتیجه چیست؟
🔹محصول این رفتار، تراکم خشم و افزایش انگیزه مردم و سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان گذشتگان بیشتر، و تنگتر شدن حلقه محاصره گرگ خونآشام، و سرانجام، حذف وجود ننگین او از صحنه وجوداست، انشاءالله.
ترجمه بخشی از بیانات رهبری در خطبه دوم نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام رضا (عليه السلام):
🔸«أَجمِل مُعاشَرَتَكَ مَعَ الصَّغير و الكَبيرِ».
🔹«نشست و برخاست خود را با كوچك و بزرگ، نيكو گردان».
📕مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۳۵۴
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در تبیین پیامدهای «ظلم» به دیگران چه می فرمايند؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در حکمت ۱۸۶ #نهج_البلاغه هشدار شديدى به #ظالمان و #ستمگران مى دهد و مى فرمايد: «لِلظَّالِمِ الْبَادِی غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ». (آن #ستمگری كه ابتداى به #ظلم مى كند [فرداى قيامت] دست خود را از پشيمانى [به دندان] مى گزد). حضرت اين سخن را از «آيه ۲۷ سوره فرقان» برگرفته است، آنجا كه مى فرمايد: «وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا». (و [همان] روزى كه #ستمكار دست خود را [از شدت حسرت] به دندان مى گزد و مى گويد: اى كاش با رسول [خدا] راهى برگزيده بودم).
🔹نكته شايان توجه اين است كه حضرت در اينجا #ظالم را مقدم به «بادى» كرده، يعنى آن كسى كه ابتداى به #ظلم مى كند، از اين نظر كه شخص دوم اگر «مقابله به مثل» كند ظلم نيست، بلكه احقاق حق است، و اگر بيش از مقداری که به او ظلم شده مقابله به مثل كند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازه كسى كه «ابتدا به #ظلم كرده» نيست و تعبير به «عَضَّة» (به دندان گزيدن) كنايه از شدت ناراحتى است؛ زيرا انسان هنگامى كه به ناراحتى هاى شديد گرفتار مى شود، ناراحتی هايى كه از خود او سر زده و خودش باعث و بانى آن بوده، مى خواهد از خود انتقام بگيرد و براى اين كار به آزار خويشتن مى پردازد؛
🔹گاه بر سر و صورت خود مى كوبد و گاه دست خود را كه با آن كار خلافى انجام داده مى گزد، و همه اينها نشانه «ناراحتى شديد از كار خويشتن و نوعى مجازات و انتقام از خود» است. حديثى از #امام_کاظم (علیه السلام) نقل شده است که: حضرت در مورد دو نفر كه به هم #دشنام مى دادند فرمود: «الْبَادِی مِنْهُمَا أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صاحِبِهِ عَلَيْهِ مَا لَمْ يَتَعَدَّ الْمَظْلُومُ». [۱] (آن كس كه ابتدا كرده #ظالمتر است و #گناه او و گناه نفر ديگر بر اوست مادامى كه #مظلوم از حدّ تعدّى نكند). جمله اخير «ما لَمْ يَتَعَدَّ الْمَظْلُومُ» ممكن است اشاره به آن قسم از سبّ باشد كه #مظلوم در انجام آن مجاز است؛
🔹مثل اين كه كسى به ديگرى بگويد: «لعنة الله عليك» و او در جوابش بگويد: «عليك لعنة الله»؛ ولى در همان كتاب «اصول كافى» و در جای ديگر به جاى «ما لَمْ يَتَعَدَّ»، عبارت «ما لَمْ يَعْتَذِرَ» آمده است [۲]، اشاره به اين كه اگر شخص دشنام دهنده عذرخواهى كند و از كار خود توبه كرده و جبران نمايد گناه او برداشته مى شود. اين نسخه صحيح تر به نظر مى رسد؛ زيرا درباره نفر دوم تعبير به «وِزْر» شده كه نشان مى دهد او هم گناهكار است؛ خواه تعدى كند يا تعدى نكند، ولى هرگاه مسئله عذرخواهى پيش آيد مشكل حل مى شود. [۳]
🔹درباره #ندامت_ظالم و عاقبتِ كار او احاديث ديگرى نيز از ائمه معصومین (عليهم السلام) نقل شده است. رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) در این رابطه می فرماید: «الظُّلْمُ نَدامَةٌ». [۴] (#ستمگرى، پشيمانى است). با اين كه مى دانيم #ظلم سبب پشيمانى است، ولى به قدرى اين رابطه شديد است كه حضرت فرموده ستمگرى عين پشيمانى است. در حكمت ۳۴۱ آمده كه امام على (عليه السلام) فرموده است: «يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُوم». و شبيه همين تعبير در حكمت ۲۴۱ آمده است: «يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ».
🔹و مفهوم هر دو اين است كه روزى كه #خداوند از #ظالم انتقام مى گيرد بسيار شديدتر است از روزى است كه ظالم به #مظلوم ستم مى كند. در مورد #تجسم_اعمال در روز #قيامت از بعضى روايات استفاده مى شود كه #ظلم به صورت ظلمت و تاريكى مجسم مى شود، همان گونه كه در حديثى از #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است كه فرمود: «از #ظلم بپرهيزيد كه در روز قيامت ظلمت و تاريكى است). [۵]
🔹بر اساس روايات، #ظلم از جمله گناهانى است كه كيفر و عقوبت آن در اين #دنيا دامان انسان را مى گيرد؛ همان گونه #امام_باقر (عليه السلام) در حدیثی می فرماید: «هيچ كس به ديگرى #ستم نمى كند، مگر اين كه خداوند انتقام او را در جان يا مال او خواهد گرفت). [۶] اين سخن را با حديثى از #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله) پايان مى دهيم كه فرمود: «چيزى كه ثواب آن بسيار زود به انسان مى رسد #نيكوكارى است، و چيزى كه مجازات آن زود دامن انسان را مى گيرد #ظلم و ستم است». [۷]
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۱۳، ص ۴۶۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ظلم #ظالم #ستم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فریضه ای بزرگ و بی بدیل
🔹یکی از مسائلی که بارها در #قرآن_کریم به آن اشاره شده است، مساله #نماز است. جالب اینکه هر جا سخن از «نماز» است، نمیفرماید #نماز بخوانید، بلکه تعبیر #قرآن این است که «وَ أَقِيمُواْ الصَّلاَةَ» [۱] (نماز را #اقامه کنید). همانطور که در روایت معروف آمده است «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّين». [۲] در اینجا هم از #نماز به عنوان #ستون یاد شده است. بنابراین باید ستون را برپا داشت، همانگونه که ستون خیمه را برپا می دارند. امام باقر (عليه السلام) میفرمایند: «اسلام بر پنج پایه استوار است: #نماز، زکات، حج، روزه، ولایت». [۳]
🔹تاکید فراوان به #نماز در قرآن کریم و احادیث اهل بیت (علیهم السلام) نشانگر «اهمیت فوق العاده این واجب دینی» است. اما چرا این #فریضه اینقدر دارای اهمیت است؟ دلایل مختلفی برای این سوال وجود دارد، از جمله اینکه: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَ الْمُنكَرِ» [۴] (#نماز (انسان را) از زشتی ها و منكرات باز می دارد). به تعبیر مرحوم علامه جعفری: «#نماز عبارت است از ارتباط ما بین یک موجود بی نهایت کوچک، با یک موجود بی نهایت بزرگ در حال #معرفت و انجذاب». [۵]
🔹وقتی انسان با #مبداء_نور اتصال و ارتباط داشته باشد، مسلماً این ارتباط مانع از انجام #فحشاء و #منکر میشود؛ البته ارتباطی که واقعا و از راه دل برقرار شده باشد، نه صرف تکرار لفظ و بدون توجه قلبی. مقام معظم رهبری هم در یکی از پیامهای خود بر این نکته تاکید داشتند که: «یکی از مؤثرترین راه ها برای کاستن آسیب های اجتماعی، ترویج #نماز است. به این که حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در #نماز سهل انگاری نکند، همت گمارید. این یکی از بهترین راه ها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است. به این که همگان فرا بگیرند و عادت کنند که #نماز را با خشوع و حضور قلب به جا آورند، همت گمارید».
🔹و در آیه دیگری خدای متعال راجع به #نماز می فرماید که «وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی». [۶] (به ياد من #نماز برپا دار). توضیح مطلب آنکه انسان چه مومن چه کافر، در زندگی به دنبال آرامش است، و شکی هم در این نیست و برای رسیدن به آرامش هم هزینه میپردازد، و بعضا خیلی ها غافلاند که راه رسیدن به آرامش آن است که #خداوند فرموده، نه آنکه با پول به دنبال آن هستند. خداوند میفرماید: «#نماز را به یاد من به پا دار». و در جای دیگر ثمرهی یاد خود را به #آرامش رسیدن می داند و می فرماید: «با #یاد_من دلها آرام میشوند»، درست مانند عقربه های قبله نما که دائما لرزان اند، مگر زمانی که همسو با قبله باشند. دل آدمی نیز همین طور است، لرزان و مضطرب است، مگر این که با خدا همسو شده و همواره در #یاد_خدا باشد.
🔹ناگفته نماند #نماز که یکی از مصادیق یاد خداست، زمانی معراج مومن است، و باعث صعود او میشود، که مانند نردبانی استوار بوده و در جای خود، مستحکم و ثابت شده باشد، وگرنه نردبانی که ناپایدار بوده و یا در جای سست قرار داده شود، کار کسی را پیش نمی برد. #نماز هم اینگونه است، یعنی فراتر از لفظ، باید #معنادار باشد، و هم اینکه انسان نسبت به بقیه دستورات خداوند نیز نباید سهل انگار باشد، و در این صورت است که اقامه نماز باعث رشد انسان میشود.
پی نوشتها:
[۱] سوره بقره، آیه ۴۳. [۲] المحاسن برقى، ج ۱، ص ۴۴، قم، چ ۲، ۱۳۷۱ق. [۳] الکافی (ط - الإسلامية) ج ۲، ص ۱۸ باب دعائم الإسلام. [۴] قرآن کریم، سوره عنکبوت، آیه ۴۵. [۵] نماز زيباترين جلوه نيايش، علامه محمد تقی جعفری، ص ۳۹. [۶] سوره طه، آیه ۱۴
نویسنده: تسنیم
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد