✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«اولی الامر» به اعتقاد علمای شیعه و اهل سنت چه کسانی هستند؟
🔹خداوند در «آیه ۵۹ سوره نساء» می فرماید: «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ فَاِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ اِلَی اللهِ وَ الرَّسُولِ اِنْ کُنْتُمْ تُوْمِنُونَ بِاللهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ اَحْسَنُ تَاْویلاً»
🔹[ترجمه آیه شریفه:] (اى کسانى که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر [خدا] و #اولی_الامر خود را. و هر گاه در امرى نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر باز گردانید [و از آنها داورى بطلبید] اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید. این [کار براى شما] بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است).
🔹اينكه منظور از #اولى_الامر چه كسانى هستند كه اطاعت آن ها هم رديف اطاعت خدا و پيامبر (صلى الله عليه و آله) شمرده شده است در ميان مفسران گفتگو است. مفسران و علماى شيعه و پيروان مكتب اهل بيت (عليهم السلام) همگى اتفاق نظر دارند كه منظور از «اولى الامر» #امامان_معصوم (عليهم السلام) هستند،
🔹كه «رهبران معنوى و مادى جامعه اسلامى در تمام شئون زندگى و حيات اند»، و غير آنها را شامل نمى شود؛ چرا كه اطاعت بى قيد و شرط كه در آيه شريفه آمده و هم رديف «اطاعت خدا و پيامبر» (صلى الله عليه و آله) شمرده شده است، تنها درباره #معصومان تصور مى شود، و اما كسان ديگرى كه اطاعت آنها لازم است همواره محدود به حدود و مقيد به قيودى است، و هرگز اطاعت مطلق در مورد آنها وجود ندارد، و اين مسأله واضح است.
🔹اين در حالى است كه مفسران و علماى اهل سنّت در معنى #اولى_الامر اختلاف زيادى دارند؛ بعضى آن را به معنى صحابه، و بعضى به فرماندهان لشگر و بعضى به خلفاى چهارگانه تفسير كرده اند. آنها هيچ دليل روشنى براى اين تفسيرهاى سه گانه بيان نكرده اند.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ششم، ج ۹، ص ۵۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #ائمه #معصوم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️زیر پا نگذاشتن معلومات
🔹#معلومات را نباید زیر پا گذاشت، آدم پشیمان میشود؛ اگر به #معلوماتش عمل کرد، دیگر روشن میشود، دیگر توقف ندارد. اگر دید باز هم توقف دارد، بداند ـ به طور یقین ـ بعضی از #معلومات را زیر پا گذاشته است، کفشش ریگ دارد، خوب دقت نکرد که این ریگ را خارج کند.
📕بهسوی محبوب، ص ۱۲۷ - ۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه انگیزه هایی انسان را به «راستگويی» وا میدارد؟
🔸#راستگویی همانند فضايل اخلاقى ديگر، ريشه در اعماق جان انسان دارد. عواملی سبب تقویت این فضیلت در انسان می شود، از جمله:
1⃣اعتماد به نفس و نداشتن عقده حقارت، انسان را به #راستگويى دعوت مى كند.
2⃣شجاعت، و شهامت ذاتى و اكتسابى سبب مى شود كه انسان #واقعیتها را بگويد.
3⃣پاك بودن حساب و نداشتن نقطه ضعف، سبب گرايش انسان به #راستى می شود، در حالى كه افراد آلوده براى پوشانيدن عيوب خود، به سراغ #دروغ مى روند.
4⃣از همه مهمتر ايمان به خدا و روز جزا و برخوردارى از #تقواى_الهى عامل اصلى #صدق و راستى است. به همين دليل امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید: «اَلاْيمانُ اَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكِذْبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ» [۱] (نشانه ايمان آن است كه #راستگويى را در آنجا كه به تو زيان مى رساند به دروغ در آنجا كه سود دارد مقدم دارى).
پینوشت؛
[۱] نهج البلاغة، (للصبحی صالح)، هجرت، قم، چ اول، ص ۵۵۶، قصار [۴۶۷] ۴۵۸
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن أبيطالب (ع)، قم، چ اول، ج ۳، ص ۲۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#راستگویی #صدق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️نزدیکی به بهشت و دوری از دوزخ
🔹چرا ما نمی توانیم از همین محدودهی #زندگی_مادی خارج بشویم؟ و چرا نمی توانیم فرض کنیم که ماورای این عالم جسم یک «عوالم ناشناختهی ملکوتی» هم هست که وجود محدود ما و ذهن و هوش محدود ما نمی تواند آنها را درک کند؟
🔹مگر نمی بینیم که دانش بشری با همهی عظمتش حتی در محدودهی جسمانی هم، هنوز به اعماق نرسیده؟ حقیقت جسم بشر و بسیاری از این حقایق عالم مادی هنوز کشف نشده، چگونه تصور می کنیم که این ذهن محدودمان باید بتواند عوامل ماورای این عالم را اگر باشد کشف کنیم؟
🔹«پیغمبران صادق مصدق» با #سخنوحیالهی دارند بما می گویند این #عوالم هست و باید برای آن «عوالم» تلاش کرد و از #عذاب آن عوالم باید ترسید! #امیرالمؤمنین (عليه السلام) بزرگترین مرد تاریخ اسلام بعد از پیغمبر میفرماید: «شغل من الجنه و النار امامه» [۱] آن کسی که #بهشت و #دوزخ پیش روی اوست، از هر هدف دیگری ذهنش منصرف و مشغول است.
🔹به فکر این است که خودش را بتواند به #بهشت الهی برساند و از عذاب #دوزخ الهی خودش را دور کند؛ این آن توضیح مختصری بود که دربارهی آیه خواستم عرض کنم، که البته در خلال بحث تفسیری به مواردی از این قبیل خواهیم رسید.
بیاناتمقاممعظمرهبری در جلسه بیست و ششم تفسیر سوره بقره ۱۳۷۱/۰۲/۲۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) چگونه مردم را به برقراری رابطه دوستی و محبت و دوری از قطع رابطه توصیه می نماید؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از نامه ۴۷ #نهج_البلاغه (وصیتنامه حضرت) مى فرمايد: «وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ».(و بر شما لازم است #پيوندهاى_دوستى و محبّت و بذل و بخشش را فراموش نكنيد). سپس مى افزايد: «وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ» (و بر حذر باشيد از اينكه به يكديگر پشت كنيد و #رابطه خود را با هم قطع نماييد). #تواصل از ريشه «وصل»، هرگونه ارتباط و پيوند معنوى و مادى و عقلانى و عاطفى را شامل مى شود،
🔹و #تباذل از ريشه «بذل»، از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا يكى از طرق پيوند افراد جامعه با يكديگر بذل كمك هاى مادى به افرادى است كه به هر دليل نيازمند شده اند. #تدابر از ريشه «دبر» (بر وزن عبد) به معناى پشت كردن به هم و قهر كردن و دشمنى با يكديگر نمودن و #تقاطع به معناى هرگونه قطع رابطه است، و اين دو واژه به عكس دو واژه اوّل از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا #تدابر به معناى جدايى كامل است و #تقاطع هر نوع قطع پيوند را شامل مى شود. مسأله #پيوندهاى_دوستى و محبّت كه گاه با زبان، و از طريق ملاقات و امثال آن انجام مى شود، در #اسلام بسيار مهم است؛
🔹همانگونه كه بى محبتى ها و جدايى ها و قطع پيوندها منفور است. احاديث بسيارى در نكوهش هجران و جدايى در منابع معتبر روايى ما آمده كه گاه پشت انسان را مى لرزاند. در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب كافى از امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) نقل كرده است مى خوانيم: «هرگاه دو #مسلمان از هم قهر كنند و سه روز بگذرد و آشتى نكنند، اگر در آن حال از دنيا بروند خارج از اسلام خواهند بود، و ولايت و پيوند اخوت اسلامى در ميان آنها قطع مى شود و به هنگام آشتى كردن، هر كدام پيشى گيرد او در قيامت براى رفتن به بهشت پيشى خواهد گرفت». [۱]
🔹همچنین امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «هنگامى كه دو مسلمان از هم #قهر كنند، #ابليس پيوسته شادى مى كند؛ ولى هنگامى كه با هم #آشتى كنند زانوهاى خود را به هم مى كوبد و پيوندهاى جسمى او [گويا] از هم جدا مى شود و فرياد مى زند: واى بر من از اين مصيبتى كه دامنم را گرفت». [۲] حتى در آنجا نيز كه كسى خودش را مظلوم، و طرف مقابل را ظالم بداند، بايد براى برقرارى آشتى و از ميان رفتن مظالم تلاش كند؛
🔹چنانكه در حديث ديگرى در كتاب كافى آمده است كه امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر گاه دو نفر با هم #قهر كنند، يكى از آن دو مستحق لعن است، و اى بسا هر دو مستحق باشند؛ راوى از امام (عليه السلام) سؤال مى كند: فدايت شوم ظالم بايد مستحق لعن باشد، مظلوم چرا؟ فرمود: به سبب آن است كه برادرش را به آشتى [معقولانه] دعوت نمى كند». [۳] اشاره به اينكه بايد به صورت منطقى و #مسالمت_آميز مشكل خود را با يكديگر حل كنند.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۴۵
[۲] همان، ص ۳۴۶
[۳] همان، ص ۳۴۴
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ اول، ج ۱۰، ص ۲۸۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️باقی ماندن بر عهد با اسلام
🔹ما که اتکائمان به #خداست، از کی تایید بخواهیم؟ ما که اتکائمان به «مبدا غنی مطلق» است؛ از کی خواستار جهات مادی بشویم؟... ما از #خدا میخواهیم؛ ما از «خدا» میخواهیم که با آن جنود غیبیه که دارد و با آن «ملائکة الله» که هست، به ما کمک بفرماید و میفرماید؛ لکن شرط این است ما به #عهد خود باقی باشیم؛
🔹عهدی که با #اسلام داریم؛ «حفظ اسلام»، «حفظ کشور اسلامی»، «حفظ نوامیس اسلامی». ما باید این توجه را هیچ وقت از خود بیرون نکنیم، از مغز خود بیرون نکنیم که ما #بندگان_خدا هستیم و در راه او و در سبیل او حرکت میکنیم و پیشروی میکنیم. اگر #شهادت نصیب شد، «سعادت» است و اگر #پیروزی نصیب شد، «سعادت» است.
بیانات حضرت امام ۶۰/۹/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا «شفاعت» با «عدل الهی» سازگار است؟
🔸اگر سؤال شود آيا #شفاعت با عدل الهی سازگار است يا نه؟ در پاسخ بايد گفت:
🔹«اوّلا»: #شفاعت بدون زمينه مناسب انجام نمى گيرد، هركس لايق آن باشد، مشمول «شفاعت» مى شود و هركس نباشد از آن بر كنار خواهد بود، بنابراين هيچ گونه تبعيضی انجام نمى گيرد.
🔹«ثانياً»: مجازات گنهكار عين #عدالت است، اما پذيرش #شفاعت نوعى «تفضّل» مى باشد، تفضّلى كه از يك سو به خاطر زمينه هاى مناسب «شفاعت شونده» و از سوى ديگر به خاطر آبرو و احترام و اعمال صالح شفاعت كننده است.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۶، ص ۵۳۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شفاعت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«عَلِيُّ بْنُ أبِيطالِبٍ أقْدَمُ اُمَّتِی سِلْماً وَ أکثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَصَحُّهُمْ دِيناً وَ أفْضَلُهُمْ يَقِيناً و أحْلَمُهُمْ حِلْماً وَ أسْمَحُهُمْ کفّاً وَ هُوَ الْاِمامُ وَ الْخَلِيفَةُ بَعْدِی».
🔹«#علیبنابيطالب پيشگام امت من در گرويدن به اسلام است، و علم و دانش او از همه بيشتر، و دين او از همه کاملتر، و يقين او از همه برتر، و حلم او از همه بيشتر، و دست او از همه بخشنده تر است و او #امام و #خليفه پس از من است».
📕امالی صدوق، ص ۸
#پیامبر_اکرم #امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد