✍️محقق خویی غاصبین خلافت را مسلمان می داند ♦️ایشان در فقه الشیعه ج 3ص 139 ( به تقریر سید محمد مهدی موسوی خلخالی) دو خلیفه اول را ناصب اهل بیت ندانسته و منازعه این دو با حضرت علی را در سطح حب به ریاست و مقام ذکر می کند.این عمل اگر چه از کفر والحاد واقعی شدیدتر است ولی باعث خروج از اسلام نمی شود .در اینصورت تمام احکام فرد مسلمان بر این دو نیز جاریست.!! ♦️این نظر محقق خویی چنان در غایت بعد است که حتی شاگرد ایشان به استاد اعتراض می کند.سید تقی طباطبایی قمی در مبانی منهج الصالحین ج 3 ص 250 چنین اعتراض خود را بیان می کند : ومن الغريب ما عن سيدنا الاستاد-على ما في التقرير-«و من هنا يحكم باسلام الاولين الغاصبين لحق امير المؤمنين عليه السلام اسلاما ظاهريا لعدم نصبهم -ظاهرا-عداوة لأهل البيت وانما نازعوهم في تحصيل المقام والرئاسة العامة» الى آخر كلامه‌. فانا نسأل من سيدنا الاستاد اي عداوة أعظم من الهجوم إلى دار الصديقة واحراق بابها وضرب الطاهرة الزكية واسقاط ما في بطنها وهتك حرمة مولى الثقلين وأخذه كالأسير المأخوذ من الترك والديلم وسوقه إلى المسجد لأخذ البيعة منه جبرا وتهديده بالقتل وانكار كونه أخا رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله. ♦️ناگفته نماند که ظاهر عبارات شیخ مفید نشانگر هم عقیده بودن ایشان با محقق خویی است.شیخ مفید در المسائل الکعبریه ج 1ص 61 در جواب سوال ازدواج عمر با ام کلثوم اگر چه خلیفه دوم را مومن ندانسته ولی وصف مسلمان فاسق را قابل تطبیق می داند. عبارت شیخ چنین است : أن المناكح على ظاهر الاسلام دون حقائق الايمان. والرجل المذكور وإن كان بجحده النص ودفعه الحق قد خرج عن الايمان، فلم يخرج عن الاسلام لاقراره بالله ورسوله صلى الله عليه وآله واعترافه بالصلاة والصيام والزكاة والحج. وإذا كان مسلما بما ذكرناه جازت مناكحته من حكم الشريعة. وليس يمتنع كراهة مناكحة من يجوز مناكحته ، للاجماع على جواز مناكحة الفاسقين من أهل القبلة لفسقهم. 👇👇 @Taammolate_talabegi