🗒 موضوع: انتخاب رشته‌ی تحصیلی؛ نهم و دوازهم... 🔵چند روزه، دانش‌آموزان کشور، در دو پایه‌ی نهم و دوازدهم، با انتخاب رشته‌ی تحصیلی درگیر بوده یا هستند. دانش‌آموزان نهم که باید از بین گروه‌های نظری، فنی-حرفه‌ای و کاردانش، یکی را انتخاب کنند و در صورت انتخاب رشته‌های نظری، یکی از رشته‌های تجربی، ریاضی یا انسانی را برگزینند. 🔵پیش از هر چیز، پدرها، مادرها و دانش‌آموزان عزیز باید توجه کنند که دوره‌ی متوسطه‌ی دوم در تمام شاخه‌ها، با دوره‌ی متوسطه‌ی اول، بسیار فرق دارد؛ اول به دلیل تخصصی شدن درس‌ها و دوم به دلیل سطح بالاتر دروس این مقطع. یعنی برخی از دانش‌آموزان که در متوسطه‌ی اول، نمراتی عالی داشته‌اند در متوسطه‌ی دوم یا به دلیل دشوارتر شدن دروس یا به دلیل انتخاب رشته‌ی نادرست، به ضعف و سستی و نمرات ضعیف، می‌گرایند. 🔵تب انتخاب رشته‌ی انسانی برای سال دهم، به دلیل امید به قبولی در رشته‌های تربیت معلم در سال دوازدهم، داغ است که صحبت در این خصوص را به یادداشتی دیگر، وامی‌گذارم. 🔵رشته‌ی تجربی هم در بین معدل‌های بالای منطقه، پرطرفدار است؛ به آن امید که فرزند دلبند خانواده، سری در سرها درآورد و پزشک شود. البته، این آرزو برای منطقه‌ی محرومی مثل ورزنه، بسیار جای خوش‌وقتی دارد. اما واقعیت، جور دیگری رقم می‌خورد. انبوه آرزومندان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که دانش‌آموزان سال دوازدهم هر سال را همراه با پشت کنکوری‌های سال‌های پیش دربرمی‌گیرد، داوطلبان کنکور تجربی را از مجموع داوطلبان کنکور ریاضی و انسانی بیشتر کرده است. یعنی کار یک دانش‌آموز رشته‌ی تجربی برای قبولی در یک رشته‌ی دانشگاهی خوب، بسیار دشوار و سخت است و باید برای این موفقیت، هم معنوی(سخت درس خواندن و کنار گذاشتن تفریح و گوشی و کاهش اوقات فراغت) و هم مادی(کتاب و کلاس کمک‌آموزشی) هزینه کند. 🔵رشته‌ی ریاضی اما، در حالی که پایه‌ی علم و فناوری کشور است، به حاشیه رانده شده است؛ بیکاری مهندسانی که از دانشگاه‌هایی مثل پیام نور یا حتی دانشگاه‌های دولتی دانش‌آموخته شده‌اند، در کنار ظرفیت زیاد پذیرش کنکور در این رشته و خالی بودن نیمی از صندلی‌های دانشگاهی این رشته، دست به دست هم داده که رشته‌ی ریاضی، کم‌مشتری باشد و از دید بسیاری از دانش‌آموزان، کم‌ارزش. 🔵رشته‌های فنی و کاردانش هم که قرار است کارگر ماهر(تکنسین) تربیت کند، به علت دید اشتباه دانش‌آموزان و اولیا به این شاخه، در حاشیه قرار می‌گیرد. حال آن که این شاخه، قرار است نیروی متخصص کارگاه‌های کوچک و متوسط و بزرگ را تربیت کند. 🔵البته نباید نقش هدایتگری تحصیلی برخی بزرگان را(که به قول ظریفی، گمراهی تحصیلی است) در تردید و تشکیک نسبت به هدایت تحصیلی رسمی آموزش و پرورش نادیده گرفت. 🔵در پایان، از زحمات عزیزانی که پایگاه انتخاب رشته‌ی دانشگاهی را در شهر ورزنه با خدماتی بسیار بهتر از خدمات مراکز انتخاب رشته‌ی سایر مناطق حتی مناطق مرکزی و هزینه‌ای ناچیز راه‌اندازی کردند، به‌ویژه از آقای دکتر علی قطبی و همکاران عزیزشان، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و از درگاه خداوند متعال، برای ایشان، اجر معنوی درخواست دارم. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2teCIv5meTn