بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر
#کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای
#عموم_مردم
🎙علامه
#جوادی آملی
📖تفسیر سوره:
#بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: مرجع ضمیر در
#مثله
⛓با توجه به نکات ذیل رجوع ضمیر به (
#ممّا_نزّلنا ) راجح است:
☑️ استاد علاّمه طباطبایی(قدّس سرّه) درباره
#مرجع_ضمیر می گوید: ضمیر « مثله » هم می تواند به « ممّا نزّلنا » برگردد، هم به « عبد » و بدین معناست که شما هم اگر می توانید چنین کتابی با همه حِکَم و معارف آن به وسیله فردی امّی بیاورید. در این صورت هم جمع بین دو وجه شده است، هم معجزه بودن قرآن روشنتر و استوارتر گردیده است؛ زیرا هم به خود قرآن تحدّی شده و هم به آورنده آن که قرآن کریم بر امّی بودن او تکیه دارد: « هو الّذی بعث فی الاُمیِّین رسولاً منهم » .
🔘 پس رجوع ضمیر «مثله» به عبد، از مقام قرآن و درجه اعجاز آن نمی کاهد، بلکه
#تأکیدی است بر این که قرآن به خودی خود دارای حد نصاب از اعجاز است. به ویژه آن که آورنده اش نیز امّی است. چون اشاره به امّی بودن آورنده قرآن نشانه آن است که در مقام اعجاز درس خواندن و نخواندن یکسان است و معجزه محصول مکاتب بشری نیست تا اگر کسی آموزش دید بتواند آن را بیاورد. غرض آن که، کار خارق عادت خواه به صورت شی ء خارق عادت باشد، مانند خود قرآن، خواه به صورت شخص خارق عادت باشد، مانند رسول امّی صلی الله علیه و آله و سلم معجزه خواهد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر
#کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan