🔴علم دینی و آیت الله جوادی آملی
♨️قسمت دوم.
⬅️نکته بعدی این است که روش شناخت، اعم از شناخت تجربی یا تجریدی یا تلفیقی به این است که محقق «اولاً عقل و سایر مجاری ادراکی را خلقت خداوند بداند. ثانیاً رهنمود الهی را که در نهان عقل معارفی مدفون است و رهبران الهی آن دفائن و گنیجنهها را آشکار میکنند فیض خدا بشمارد، ثالثاً هر علمی که بهره عقل شده یا میشود فیض الهی تلقی کند و رابعاً سرمایههای اولی دانش نظری یعنی بود و نبود را که خداوند به عنوان علوم فطری به وی عطا کرده و دانش عملی فوز الهی بداند، چنین محققی تمام تحقیقات خود را موهبت الهی میداند نه دستاورد بشری و هیچ گاه دانش نفت شناسی، گاز شناسی و سایر دانشها را بشری نمیشمرد، بنابراین صلای بلند این است که اصلا ًعلم غیردینی نداریم نه زمینشناسی و نه هیچ علم دیگری نه مطلق و رهاست و نه غیر دینی، بلکه فقط دینی است!
💠دلیل دیگر بر دینی بودن همه دانشهای تجریدی و تجربی حجیت شرعی آنها است؛ یعنی افزون بر اینکه این علوم به دلیل واقع نمایی، حجیت منطقی دارند از نظر شرعی نیز حجیت شرعی دارند.
💠نکته دیگر برای اثبات دینی بودن همه علوم این است که علم محصول عقل است و عقل در معنای عام خود که شامل علم و محصولات آن نیز میشود، در کنار «نقل» از منابع دین است بنابراین همه محصولات عقل و نقل، علم دینی خواهند بود و از اساس چیزی به نام علم غیر دینی وجود نخواهد داشت.
💠مسأله بعدی این است که «علم سکولار» یا «علم بی طرف» مفهومی پارادوکسیکال است، به این دلیل که هر علمی مبتنی بر فلسفه علم خاص خود است و هر فلسفه علمی برخاسته از نگرش خاصی در هستی شناسی، یعنی برخاسته از نگاه فلسفی خاصی است، در نتیجه اساساً علم از دو حال خارج نیست یا الهی یا الحادی. بنابراین نسبت به جهان بینی هرگز نمیتواند بیطرف باشد.
💢
#ادامه_دارد...
#علم_دینی.
#علم.
#اسلام.
#اسلامی_سازی_علوم.
#علم_سکولار.
#الحاد.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔
@falsafeh_nazari