🔳 پرسش مهمّ برادر عزیز و گرامی حجت الإسلام سرجویی از دوستان اصفهانی 🔳
❓❔❓❔❓
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمودند: "مَنْ أَوْمَأَ إِلَى مُتَفَاوِتٍ، خَذَلَتْهُ الْحِيَلُ" (نهج/حکمت۴۰۳)؛ كسى كه به كارهاى مختلف بپردازد نقشهها و تدبيرهايش به جايى نمىرسد.
یادم هست پیرامون رشتههای دانشگاهی و بعضاً اختلالی که در علوم حوزوی به واسطهی وقت کم میگذارد، صحبت میکردیم؛ حال، میخواستم ببینم این حکمت نهج البلاغه در حالت کلی
بر تمرکز بر کارها تکیه دارد؟! امکانش هست توضیحی ارائه کنید.
📚
پاسخ:
در ابتدا باید گفت
#ابن_أبيالحدید در
شرح نهج البلاغة (ج٢٠/ص١٠) معانی دیگری را برای این عبارت ذکر میکند.
🔶️🔸️
اما در هر حال، در مسیر علم باید به نکاتی توجه داشت:
🔹️
ثمرهی علم و دانش جز با #تخصّص در یک یا دو دانش به بار نمینشیند. و #تخصّص نیز جز با #تمرکز و #تمحّض معنا نمیشود.
🔸️
متعلِّم در اوانِ مسیر علم باید توشههای راهگشایی از دانشهای گوناگون -اما مُرتبط و همپیوند- به دست آورد، و کمکم بعد از فراگیریِ آنها نگاه خود را معطوف به هدف خود کرده، خود را متمرکز و متمحّض در آن کند.
🔹️
و از سویی دگر، همهی دانشهای حوزوی به خاطر پیوندِ وثیق، ناگُسستنی و عمیقِ خود با کتاب و سنّت به ضرورت نیازمند #اصول و #فقه اند؛ بهترین روش آن است که ابتدا این دو دانشِ ضروری و حیاتی و غیرقابلِ انکار به صورت کامل، کارآمد و کاربردی در قالب یک برنامهی آموزشیِ غیرفرسایشی و زودبازده فراگرفته شود (البته در حال حاضر برنامهی آموزشی #اصول و #فقه در حوزهها کاملاً ناکامل، فرسایشی و دیربازده است)، سپس کمکم وارد #رشتههای_تخصّصی شده و در یکی از رشتههای #کلام، #تفسیر، #حدیث، #فلسفه، #اخلاق، #عرفان و... متمرکز شود.
🔸️ از این رو، ورود به #رشتههای_تخصّصی از ابتدای طلبگی یا حتی از ابتدای پایهی هفتم حتماً و بتّاً مطلوب نیست، اما در صورت انتخابِ چنین برنامهای باید فراگیری #اصول و #فقه تا مرحلهی یادگیری کامل، کارآمد و کاربُردی این دو دانش ضروری ادامه پیدا کند.
✴️
@fegh_osoul_rafiee