📌 مناظره شیخ مفید و قاضی عبدالجبار 🔸... شیخ مفید گفت: این حدیثی که می‌‌کنند که صلّی‌ اللّه علیه و آله در صحرای ، درباره علیه السّلام فرمود: 💠«مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ: هر کس که من مولای اویم، پس علی‌ مولای اوست» 🔸آیا این صحیح است و یا این‌ که آن را به دروغ ساخته است؟ 🔹قاضی پاسخ داد: این روایت،صحیح است. 🔸شیخ مفید بلافاصله پرسید : منظور از کلمه «مولی» در این روایت چیست؟ 🔹و قاضی جواب داد: منظور، آقائی و اولویّت است. 🔸شیخ مفید گفت: اگر چنین است پس طبق فرموده پیامبر‌ صلّی‌ اللّه علیه و آله،‌ علی‌ علیه السّلام آقائی و اولویّت بر دیگران دارد، بنابراین، این همه اختلاف و دشمنی‌ها بین شیعه و سنّی برای چیست؟ 🔹قاضی گفت: ای برادر! این حدیث (غدیر) روایت (و مطلب نقل شده) است، ولی ، «درایت» و امری مسلّم است، و آدم عاقل، به خاطر روایتی، درایت را ترک نمی‌کند!! 🔸در این هنگام شیخ مفید سوال دیگری پرسید و فرمود : شما درباره این حدیث چه می‌گویید که پیامبر‌ اکرم صلّی‌ اللّه علیه و آله، در شأن علی‌ علیه السّلام فرموده اند: «یَا عَلیُّ حَرْبُکَ حَرْبِی وَ سِلْمُکَ سِلمِی»: «ای علی! جنگ با تو،‌جنگ با من است، و صلح با تو،‌ صلح با من است» 🔹قاضی گفت : این حدیث هم،‌صحیح است. 🔸و شیخ مفید پاسخ داد : بنابراین آنان‌ که را به راه انداختند مانند و و و… و با علی علیه السّلام جنگیدند، طبق حدیث فوق و اعتراف شما به صحّت آن، باید (با شخص صلّی‌ اللّه علیه و آله جنگیده) و در نتیجه باشند. 🔹قاضی که سعی در توجیه و پاسخگویی به این سوال داشت، گفت : ای برادر! آن‌ها (طلحه و زبیر و …) توبه کردند. 🔸اما شیخ مفید با استفاده از همان پاسخی که قاضی داده بود در جواب او گفت : جنگ جمل، درایت و قطعی است، ولی در این‌که پدید آورندگان آن جنگ، توبه کرده‌اند، روایت و شنیدنی است، و به گفته تو نباید درایت را فدای روایت کرد، و مرد عاقل به خاطر روایت، درایت را ترک نمی‌کند. 🔹قاضی، در پاسخ این سؤال فرومانده، پس از ساعتی درنگ ، سرش را بلند کرد و گفت : «تو کیستی؟ 🔸شیخ مفید پاسخ داد: من خادم شما محمّد‌‌‌بن محمّد‌بن نعمان هستم. 🔹قاضی که تازه فهمیده بود با چه کسی سخن می گفته ، همان‌ دم برخاست و دست شیخ مفید را گرفت و بر جای خود نشانید و به او گفت: «اَنْتَ الْمُفِیدُ حقّاً»: «تو در حقیقت، مفید (فایده بخش) هستی» 📚 مجالس المؤمنین، ج۱، ص۲۰۰ و ۲۰۱(مجلس پنجم). 🆔 @islam_history