┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺️
#نکاتی_از_الغدیر [۱۲]
چرا شاعر برجسته شیعه در قرن ۸ ، به شعری متعلق به قرن ۳ پاسخ می دهد ؟!
🔆"
صفی الدین حلّی" ، شاعر و ادیبِ بلندآوازه شیعه در قرن هشتم است.
از فیروزآبادی مولف "القاموس المحیط" نقل شده است :
...
فقرضه أرقّ من سحرالنسیم، و أورق من المحیّا الوسیم، و کان شیعیّاً قُحّاً.
با صفی الدین در شهر بغداد دیدار نمودم، و او را استادی بزرگ و کارشناسی خبره در ادبیات عرب و شعر یافتم . شعرش لطیف تر از نسیم سحر و خرّم تر از رخسار زیبا بود و
شیعه ای خالص به شمار می رفت.(۱)
ابن حجر گوید :
او را به رافضی گری متهم می نمودند و در شعرش نیز اشاراتی بدان هست .(۲)
⚠️قصیده بائیّه وی در پاسخ به قصیده "ابن معتزّ عباسی" (۳) و نقد مشروعیتِ خلافت عباسیان، مهم ترین قصیده سیاسی - مذهبی او به شمار می رود.
ابن معتزّ گفته :
ما [ بنی عباس ] میراث دار جامه ی پیامبریم . تا چند حاشیه این جامه را می کشید ؟
ای زادگان دخترش! شما هم خویشاوندان اویید؛ اما عموزادگان به خلافت سزاوارترند.
💠صفی الدین پس از گذشت ۵ قرن، در پاسخ وی گفته است :
أ أنــت تُـــــــفاخـر آل النبــــی
و تجحدها فــــــضل أحسابها؟
بکم باهل المصطــــفی أم بهم
فــــردّ العــــداة بأوصابــــــها؟
أ عنکم نفی الرجــس أم عنهم
لطُـــــهر النفوس و ألبابـــــها؟
أ ماالرجس و الخمر من دابکم
و فــــــرط العبـادة من دابها ؟
وقــلت ورثت ثیــــاب النبــــیّ
فکــــم تجــذبون بأهدابـــــها ؟
وعندک لا یُــــورث الانــــــبیا
فــــــکیف حظیتم بأثوابـــها ؟
فـــــکذّبت نفسک فی الحالتین
و لم تعلم الشـــــهد من صابـها
آیا تو بر خاندان پیامبر فخرفروشی، و برتری افتخارات خانوادگی شان را انکار کنی ؟
مصطفی با شما به مباهله رفت یا با ایشان؛ و دشمنان را با سرخوردگی بازگرداند ؟
آیا خداوند از شما پلیدی را زدود یا از ایشان؛ تا جان و اندیشه شان را پاک سازد ؟
آیا پلید کاری و شراب نوشی شیوه شما نیست و عبادتِ بسیار شیوه آنان ؟
گفتی ما جامه پیامبر را میراث برده ایم؛ تا چند حاشیه اش را می کشید ؟
در نظر تو پیامبران ارث بر جای نمی نهند . پس چگونه شما جامه هاشان را ارث بردید ؟
پس در هر دوحال، دروغ خود را نمایاندی؛ و شهد را از شیره تلخ بازنشناختی.(۴)
ــــــــــــــــــــــــ
۱. مجالس المؤمنين
۲.الدرر الکامنة
۳.وی را که نوه متوکل عباسی است؛ «شاعر بزرگ زمان» گفتهاند، زیرا هیچیک از شاعران معاصرش در تنوع شعر به پای او نمیرسیدهاند. در باب فخر، مایه اصلی اشعار ابن معتزّ، برتر نهادن عباسیان نسبت به علویان است. در این دسته از اشعار، وی در مقام سخنگوی عباسیان،
آل علی (ع) را که مغرضانه «آل طالب» مینامد، مخاطب قرار داده، گوید: خاندان علی (ع) با همه فضیلت و کرامتی که دارند، نسبت به حکومت و خلافت که از آغاز از آنِ عباسیان بوده و آن را با شمشیر از چنگ امویان ستادهاند، هیچ ادعایی نباید داشته باشند. [کتاب الأوراق، محمد الصولی؛ بنقل از دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج ۴ ص ۶۳۵ ]
۴. الغدیر ج۶، ص ۵۳
#شعر
#علامه_امینی
#الغدیر
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸
@kashkolenab