بسم الله الرحمن الرحیم 🔷كـيفيت قربانى كردن: قربانی کردن شتر را (نحر) می‌گویند در حالى كه صاف به صف ايستاده اند، با دست و پای محکم بسته. ⬅️واژه "صـوافّ" جـمـع صافه به معنى (صف كشيده) است، دو دست شتر قربانى را از مچ تا زانو در حالى كه ايستاده باشد با هم ببندند تا به هنگام نحر زياد تكان به خود ندهد و فرار نكند. طبيعى است هنگامى كه مقدارى خون از تن او مى‌رود دست‌هايش سست مى‌شود و به روى زمين مى‌خوابد لذا در ادامه آیه می‌فرماید: فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ جُنُوبُ: جمع جنب به معنی پهلو هنگامى كه پهلوى آن آرام گـرفـت (كـنـايـه از جـان دادن اسـت ) از آن بـخـوريـد و فـقـيـر قـانـع وسایل معترض را نيز اطعام كنيد. 🔷 فـرق مـيان "قانع" و "معتر": ⬅️ قانع: كسى كه اگر چيزى بـه او بـدهند قناعت مى‌كند و راضى و خشنود مى‌شود و اعتراض ، ايراد و خشمى ندارد. ⬅️ مـعـتـر: كـسـى كـه بـه سـراغ تـو مـى‌آيـد و سـؤال و تقاضا مى‌كند و اى بسا به آنچه مى دهى راضى نشود و اعتراض كند. ⬅️قـانـع : از ماده (قناعت ) و (معتر) از ماده (عر) (بر وزن (شر) و بر وزن (حـر)) در اصـل به معنى بيمارى جرب است كه عارض بر پوست بدن انسان مى شود. سـپـس بـه سؤ ال كننده اى كه به سراغ انسان مى آيد و تقاضاى كمك مى كند (و اى بسا زبـان بـه اعـتـراض مـى گـشـايـد) (معتر) گفته شده است . ⬅️مقدم داشتن (قانع) بر (مـعـتـر) نـشانه اين است كه آن دسته از محرومانى كه عفيف النفس و خويشتن دارند بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرند. ⬅️پایان آیه می فرماید:(اينگونه ما آنها را مسخر شما ساختيم تا شكر خدا را بجا آوريد) (كذلك سخرناها لكم لعلكم تشكرون ). 💠💠💠💠💠💠 آیه ۳۷ لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﻫﺮﮔﺰ ﮔﻮﺷﺖﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻭﺧﻮﻥﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ‌ﺭﺳﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻘﻮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ می‌رسد. ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍم ﻭ ﻣﺴﺨّﺮ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻜﺮﺍﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺪﺍﻳﺘﺘﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻩ. ❓خدا چه نيازى به قربانى دارد؟ و اصـولا فـلسـفـه قـربـانـى كـردن چـيـسـت ؟ مـگـر ايـن كـار نـفـعـى بـه حال خدا دارد؟ ۱. قربانی کردن برای این است که زمینه دلها برای ایثار و فداکاری در راه خدا آماده شود و به سختیها عادت کند تا دل پر از عشق و علاقه به خدا شود. 2. لن ينال الله لحومها و لا دمائها؛گوشتها و خونهاى اين قربانيان هرگز به خدا نمى رسد اصولا خدا نيازى به گوشت قربانى ندارد، او نه جسم است و نه نيازمند، او وجودى است كامل و بى انتها از هر جهت . ۳.و لكن يناله التقوى منكم؛ بـلكـه آنـچـه بـه خـدا مـى‌رسـد تـقـوا و پـرهـيـزكـارى و پـاكـى اعمال شما بندگان است (آیه 37/حج) ⬅️لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا ايـن تـعـبـيـر كـه خـون آنـهـا نـيـز بـه خـدا نـمـی‌رسـد بـا ايـنـكـه خـون قـابـل اسـتـفـاده نـيـسـت ظـاهرا اشاره به اعمال زشت اعراب جاهلى است كه هرگاه حيوانى را قـربـانـى مى‌كردند خون آن را بر سر بتها و گاه بر در و ديوار كعبه مى پاشيدند، و بـعـضـى از مسلمانان ناآگاه بى ميل نبودند كه در اين برنامه خرافى از آنها تبعيت كنند، آيه فوق نازل شد و آنها را نهى كرد. 💠💠💠💠💠 آیه ۳۸ 💫إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ؛ از آنـجـاكـه مـقـاومـت دربـرابـر خـرافـات مـشـركـان، مـمـكـن است آتش خشم اين گروه متعصب و لجوج را برانگيزد و سبب درگيری‌هاى كوچك و بزرگ شود خداوند در آخرين آيه مورد بحث مؤمنان را به كمك خود دلگـرم سـاخـتـه مـى گـويـد: (خداوند از كسانى كه ايمان آورده اند دفاع مى كند) إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا 👌يكى از وعده‌ها و سنّت‌هاى الهى، نصرت و دفاع از مؤمنين است. إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» (دين خداوند امانتى در دست ماست كه نبايد به آن خيانت شود) روزی در کنار کعبه، هارون الرشید حضرت کاظم علیه‌السلام را ملاقات نمود و در ضمن سخنانی توهین آمیز به امام علیه السلام گفت: آیا تو هستی که مردم مخفیانه با تو بیعت می کنند و تو را به رهبری خویش برمی گزینند؟ حضرت با کمال شهامت فرمود: «اَنَا اِمامُ الْقُلُوبِ وَاَنْتَ اِمامُ الْجُسُومِ؛ من بر دل‌های مردم حکومت می کنم، و تو بر جسمهای آنان!» 🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin